Ei kukaan ole kuullut Laresta?
Miten hänen refluksileikkauksensa onnistui, auttoiko leikkaus?
Lare?
19
935
Vastaukset
- Lare25
Tervehdys!
Satuin huomaamaan viime viikolla eräässä viestiketjussa nimeni ja kuulumisianikin oli kysytty. Piti vastata jo silloin, mutta ei aika riitä ja kotikoneeni netti ei pelaa...
Olin tosiaan kesäkuun puolessa välissä leikkauksessa ja kirjoittelin muistaakseni viimeksi heinäkuun alussa. Kaikkia tietenkin kiinnostaa kuulla, miten on parantumisen laita. Vaikea arvioida lopullisesti, mutta sanoisin, että n. 70% olen parantunut. Olen vähintäänkin tyytyväinen leikkauksen tuomaan tulokseen. Nexiumia käytän edelleen, mutta n. 1/3 siitä, mitä ennen leikkausta. Lääkkeen saannin tarve ei ole enää niin akuutti ja se voi joskus unohtuakin ilman oireita. Tässä kohdin on hyvä huomioida, että minun ongelmanani on ollut vaikea kurkkurefluksi. Kurkkuun ei tarvitse päästä kuin pari refluksia päivässä pitääkseen tulehdusta yllä. Jos kyseessä olisi ruokatorveen suunatutuva refluksi, uskoisin, että en tarvitsisi lääkkeitä (spekulaatiota, mutta ruokatorvi kestää moninkymmenin kerroin paremmin kuin kurkku).
Pystyn syömään oikeastaan mitä vain ilman pahoja tuntemuksia. Pizzat ja kebabit menee esimerkkeinä mainittakoon. Ruoka menee sulavasti alas ja jos töksähtää niin silloin on kyse enempi hotkimisesta. Pieniä röyhyjä saan tulemaan. Juomapuolella hiilihapolliset eivät toimi edelleenkään. Koska vatsan porttia ei voi tietenkään täysin umpeen sitoa ja sulkijalihakset ovat löysinä, hiilihappo tulee sukkelaan ylös, sen mansetinkin takaa. Kahvista saattaa tulla lievä tuntu, mut kyllä välillä voi kupin juoda. Helpottavinta on se, että enää ei tule niitä "paksuja aaltoja" kuin ennen. Yörefluksia on välillä, siksi pidän sänkyä edelleen koholla.
Äänikin on parantunut huomattavasti. Nyt siinä on sitä "terää", mikä oli kokonaan kadoksissa. Mullahan oli tosi pahoja vaikeuksia ihan normaalissa puhumisessa. Nyt ei tule ainakaan sellaista väsymyksen ja ylipuristamisen tuntua puhuessa. Edelleenkään aivan hienovaraisimmat äänet kuitenkin tuottavat hieman ongelmia. Ääni on niin herkkä ärsykkeille, että olisi kai utopiaa vaatia täydellistä parantumista sen suhteen. Sanoisin tuohon äänen parantumiseen prosentiksi myös 70.
On mahdotonta sanoa mikä on lopullinen taso mihin tämä jää. Kurkkulääkäri Eeva Sala (ehkä eniten tähän LPR-aiheeseen Suomessa tutustunut lääkäri), että parantumista on todettu tapahtuvan vielä vuodenkin päästä leikkauksesta. Päiväkohtaisia eroja aika tyypillistä on, että 1-2vko tuntuu hyvältä, sitten on pari päivää hieman tuntemuksia ja taas 1-2vko tuntuu hyvältä. Tämä saattaa olla edelleen parantumisprosessia.
Leikkauksen jälkeen oli n. 1kk ties minkälaisia tuntemuksia ja tuntui välillä, että menee pahempaan päin. Toisen kuukauden aikana tuli selkeä liman irtoutumisen vaihe, mikä oli helpottavaa, koska tuntui, että ruokatorveen ja kurkkuun tuli näin lisää tilaa. Nykyään limaa irtoaa varsinkin voimakkaan urheilun jälkeen.
Kirurgini oli erittäin kokenut yksityiseltä puolelta (n. 2000 fundoplikaatiota). Hän oli ainakin erittäin itsevarma ja optimistinen tuloksien suhteen. Kyseinen henkilö on tehnyt Eeva Salan kanssa seurantatutkimusta leikkauksen pitkäaikaistuloksista. Myös kokeeneiden hoitajien vakuuttelut elämänlaadun paranemisesta antoivat uskoa.
Ehkä selkein todiste parantumisesta on se, että refluksi ei pyöri mielessä enää kauhean paljon. Siitä johtuu, että kirjoittelukin on laantunut (toki olen aiheesta kiinnostunut edelleen). Silloin kun refluksi hallitsi lähes kauttaaltaan ajattelumaailmaa, tiedonjanokin oli valtava.
No, tämä oli minun versio, eikä kata kaikkien totuutta. Tulokset vaihtelevat yksilöiden mukaan ja on tärkeää erottaa ala -ja ylärefluksi puhuttaessa tuloksista. Aika näyttää parannunko oleellisesti vielä ja voin sitten jatkossa myös kertoa tänne aiheesta.
Toki olisi mukavaa, jos jotkut joiden leikkauksesta on paljon pidempi aika kertoisivat myös omia kokemuksia parantumisprosessista ja sen pituudesta.
PS. Yksi olennainen tekijä minua on tässä askarruttanut, mitä en ole huomannut lääkäriltä varmistaa. Eli onko noiden sulkijalihaksien kohdalla kyse löystymisestä, vai siitä, että ne aukevat väärään aikaan epätarkoituksenmukaisesti (näin luki jossain artikkelissa)? Normaalisti sulkijalihaksen kuuluisi pitää, vaikka päällä seisoisi. Jos kyse on löystymisestä, löystyvätkö ne lopullisesti? Ilmeisesti kyse on
molemmista?- Laryngo (ent Refluksikurkku)
Mukava kuulla, että olet saanut äänesi
paremmaksi! Voitko vielä kertoa onko
limakalvosi kurkun puolella ok vai esiintyykö
punoitusta? Sulla oli kyllä äänen suhteen pahimmat oireet mitä olen missään palstoilla kuullut! GOOD FOR YOU!!
Oliko leikkaava lääkärisi Grön...?
Sala on hyvä näissä laryngofaryngeaalisissa -
ym äänijutuissa.
Suomen refluksirintamalta ei mitään uutta - pari ihmistä alueella lievästi kiinnostunut refluksiyhdistyksen perustamisesta mutta eivät kuitenkaan halua ihan niin eturivin tomintaan mukaan.
Kansainväliseltä refluksirintamalta on hieman uusia tuulia (vaikka eivät ihan vielä Suomeen asti ole virallisesti ehtineet).
Koufmanilla (kansainvälinen kurkkurefluksiguru ja tutkija taudin virallisen nimen kehittäjä) on tekeillä uutta tutkimusta liittyen
tohon hapottomaan refluksiin (jonka arvellaan
aiheuttavan ne kurkkuoireet happosalpaajalääkityksen kanssa). Tutkijaryhmä (mm Koufman) on kokeillut myös LPR:n ja GERDin analysointia syljestä. Pieniä askeleita ym kokeellista mutta hyvään suuntaan ...
Portin tahattomasta relaksaatiosta ja ikääntymisen aiheuttamasta löystymisestä puhutaan kummastakin ... pikaisesti miettien en muista kuin Helsingin Sanomien artikkelin (Hesan seudulta asiantuntijana dosentti ... ), jossa kerrottiin, että varsinaisesta löystyneestä
portista kärsii lähinnä ikäihmiset - viittaisiko tämä siihen, että useimmiten nuoremmilla kyse on
tahattomasta relaksaatiosta? (tähän tietenkin löytyy tältä palstalta melkoisen paljon poikkeuksia) Ymmärtäisin löystymisen olevan pysyvän. - Anonyymi
Eli tuon laajan kirjoituksesi perusteella sain vähän sellaisen käsityksen että ylärefluksioireet (vain kurkkuoireet ja palan tunne kurkussa) eivät mahdollisesti korjaantuisikaan leikkauksessa.
Minä kun en muutenkaan joudu paljon puhumaan, niin äänen kanssa ei ongelmia, mutta taitaa tuo kurkkukipu leikkauksen jälkeen ainakin jossain muodossa jäädä, samoin palan tunne kurkussa, varsinkin kun tuo palan tunne kurkussa ei yksistään ole refluksitaudin oire.
Kirurgit taas vakuuttavat että kaikki refluksioireet katoavat. Eivät tiedä mistä puhuvat.
Kiitos Lare kun vastasit! - pohdituttaa ...
Anonyymi kirjoitti:
Eli tuon laajan kirjoituksesi perusteella sain vähän sellaisen käsityksen että ylärefluksioireet (vain kurkkuoireet ja palan tunne kurkussa) eivät mahdollisesti korjaantuisikaan leikkauksessa.
Minä kun en muutenkaan joudu paljon puhumaan, niin äänen kanssa ei ongelmia, mutta taitaa tuo kurkkukipu leikkauksen jälkeen ainakin jossain muodossa jäädä, samoin palan tunne kurkussa, varsinkin kun tuo palan tunne kurkussa ei yksistään ole refluksitaudin oire.
Kirurgit taas vakuuttavat että kaikki refluksioireet katoavat. Eivät tiedä mistä puhuvat.
Kiitos Lare kun vastasit!.. onko kaikilla leikatuilla tämä sama
tilanne? Luulin et kuukausi pari leikkauksen jälkeen syödään ja sit ehkä myös jos mansetti joskus alkaa purkautua. - jaazaa
pohdituttaa ... kirjoitti:
.. onko kaikilla leikatuilla tämä sama
tilanne? Luulin et kuukausi pari leikkauksen jälkeen syödään ja sit ehkä myös jos mansetti joskus alkaa purkautua.myös aika outoa.
No tuossa esimerkkitapauksessa lääkkeen käyttö oli radikaalisti vähentynyt, mutta silti, olen kuvitellut että lääkkeen käyttö loppuu leikkaukseen, näin minulle väitti myös vatsakirurgini.
En usko tai en ole kuullut että muilla leikatuilla olisi sama tilanne, tosin niillä joilla ei ole leikkauksesta ollut apua, käyttävät happosalpaajaa kuten ennenkin. - jaazaa
ovat ainakin osittain jatkuneet, leikkauksesta huolimatta?
- Lare25
Anonyymi kirjoitti:
Kiitos Lare kun vastasit!Kurkkuoireet lievenivät merkittävästi, mutta eivät kokonaan kadonneet. En tiedä miten muilla, mutta mulla refluksi aiheutti jonkun hermon sykkimistä kurkun alueella. Samoin tuli monesti sellaisia pistäviä tuntemuksia. Nykyään näitä esiintyy hyvin harvoin. Palan tuunnetta ei ole, joskaan en tuntenut hirveästi sitä ennen leikkausta. Limaa kertyy välillä kurkkuun, mutta sen saa yskittyä pois. Ruokatorven ahtauttaminen saa sen toimimaan paremmin ja lima ei jää enää seilaamaan vaan kulkeutuu vauhdikkaamin pois.
Punoitusta on edelleen kitakielekkeen ympärillä, laantui jonkin verran leikkauksen seurauksena. Kurkkutähystyksessä todettiin, että turvotus on selvästi laskenut. Pienessä määrin sitä kuitenkin on. Käheyttä on välillä äänessä. Varsinkin aamuisin käheyttä esiintyy.
Se, joutuuko lääkitystä jatkamaan, riippuu tosi paljon noiden sulkijalihasten toimivuudesta. Mulla ne ovat toimineet varmaan todella huonosti, koska nexiumia jouduin ennen leikkausta käyttämään 80mg/päivä. Nyt 20mg riittää hyvänä päivänä. Mutta todellakaan ei kannata tuudittautua siihen, että lääkitys tulee ehdottomasti loppumaan, varsinkaan kurkkurefluksissa.Sama virsi aina: kurkku on niin herkkä. Olikos se niin, että yksikikin refluksi päivässä kurkkuun voi olla liikaa... Mansetti on selvä este nousuille, mutta kyllä senkin läpi voi pieniä määriä tulla. Mulle riittää tyytyväisyyteen kuitenkin lääkityksen väheneminen oleellisesti eli 1/3 tai 1/4 entisestä. Olen kyllä kuullut myös tapauksesta, että monien vuosien jälkeen suuhun asti suuntautunut refluksi on noin vain kadonnut (käytti nexiumia, ei leikkauksessa). Kaikki on mahdollista.
Refluksihan voi johtua muustakin kuin happamasta eineksestä, oikeastaan mikä tahansa aines vatsasta noustessaan tekee tuhoa. Jos kokee niin kuin minä, että tulee paksuja raskaita aaltoja ylös asti ja säännöllisesti, niin ainakin siihen leikkaus tuo todennäköisesti apua. Mutta epäilen, että ei ole kovin monia ylärefluksista kärsineitä, joilla olisi leikkauksen jälkeen kaikki oireet loppuneet, kurkku 100% kunnossa ja ääni aivan normaali. Vai onko? Olisi mielenkiintoista kuulla. Yleensä leikkauksessa käyneet ovat olleet näitä alarefluksioireisia. - Laryngo
Lare25 kirjoitti:
Kurkkuoireet lievenivät merkittävästi, mutta eivät kokonaan kadonneet. En tiedä miten muilla, mutta mulla refluksi aiheutti jonkun hermon sykkimistä kurkun alueella. Samoin tuli monesti sellaisia pistäviä tuntemuksia. Nykyään näitä esiintyy hyvin harvoin. Palan tuunnetta ei ole, joskaan en tuntenut hirveästi sitä ennen leikkausta. Limaa kertyy välillä kurkkuun, mutta sen saa yskittyä pois. Ruokatorven ahtauttaminen saa sen toimimaan paremmin ja lima ei jää enää seilaamaan vaan kulkeutuu vauhdikkaamin pois.
Punoitusta on edelleen kitakielekkeen ympärillä, laantui jonkin verran leikkauksen seurauksena. Kurkkutähystyksessä todettiin, että turvotus on selvästi laskenut. Pienessä määrin sitä kuitenkin on. Käheyttä on välillä äänessä. Varsinkin aamuisin käheyttä esiintyy.
Se, joutuuko lääkitystä jatkamaan, riippuu tosi paljon noiden sulkijalihasten toimivuudesta. Mulla ne ovat toimineet varmaan todella huonosti, koska nexiumia jouduin ennen leikkausta käyttämään 80mg/päivä. Nyt 20mg riittää hyvänä päivänä. Mutta todellakaan ei kannata tuudittautua siihen, että lääkitys tulee ehdottomasti loppumaan, varsinkaan kurkkurefluksissa.Sama virsi aina: kurkku on niin herkkä. Olikos se niin, että yksikikin refluksi päivässä kurkkuun voi olla liikaa... Mansetti on selvä este nousuille, mutta kyllä senkin läpi voi pieniä määriä tulla. Mulle riittää tyytyväisyyteen kuitenkin lääkityksen väheneminen oleellisesti eli 1/3 tai 1/4 entisestä. Olen kyllä kuullut myös tapauksesta, että monien vuosien jälkeen suuhun asti suuntautunut refluksi on noin vain kadonnut (käytti nexiumia, ei leikkauksessa). Kaikki on mahdollista.
Refluksihan voi johtua muustakin kuin happamasta eineksestä, oikeastaan mikä tahansa aines vatsasta noustessaan tekee tuhoa. Jos kokee niin kuin minä, että tulee paksuja raskaita aaltoja ylös asti ja säännöllisesti, niin ainakin siihen leikkaus tuo todennäköisesti apua. Mutta epäilen, että ei ole kovin monia ylärefluksista kärsineitä, joilla olisi leikkauksen jälkeen kaikki oireet loppuneet, kurkku 100% kunnossa ja ääni aivan normaali. Vai onko? Olisi mielenkiintoista kuulla. Yleensä leikkauksessa käyneet ovat olleet näitä alarefluksioireisia.kuntoutuminen vielä parempaan kuntoon
(siitä mitä ehkä se on muutaman kuukauden päästä leikkauksesta) voi viedä huomattavasti enemmän aikaa (kurkku on saattanut automaattisesti kompensoida käyttämällä normaalista poikkeavasti enemmän tiettyjä lihaksia), joten voi olla
että sinullakin vielä tilanne muuttuu. Kolme nousua päivässä tosiaan kuitenkin riittää
(joillakin) kurkun/äänikoneiston ärsytykseen.
Itsellä kurkku on suht rauhoittunut alkuvaiheesta
(nykyään ei limaa, rykimistä eikä palan tunnetta kurkussa, turvotusta ei ole esiintynyt). Matalampi ja heikompi ääni kuitenkin on (särkymisiä siloin tällöin, teknisten apuvälineiden käyttö must). Katson tilanteen kuitenkin helpottuneen säännöllisten
kurkun lihasten harjoittamisen/rentouttamisen vuoksikin (ääniharjoitteet äänihieronta). Niitä vaan ei tunnu moni (ainakaan tällä palstalla) tekevän - harmi, koska ne ovat ainoa tapa, miten fyysisesti voi päästä jumiuttaviin kurkun lihaksiin käsiksi. Kaiken kaikkiaan kurkun reagointiherkkyys
on itsellä myös laskenut normaalille tasolle (vagushermon joku osa ilmeisesti rauhoittunut). Nexiumia tällä hetkellä 20 mg/päivä ruokavalio ym jutut päälle.
En ole kuullut ylärefluksikkojen leikkauksista minäkään erityisesti. Joku lääkäri totesi vain vaikeaoireisten yleensä hyötyvän leikkauksesta enemmän. Sullehan se Akuutin lääkäri vastauksessaan taisi todeta oireista "häipyvät mutta eivät kuitenkaan aina" (tai jotain sinnepäin...). Olisi tietenkin tärkeää, että tästä (osa oireista jää) kerrottaisiin mahdollisimman realistisesti ennen leikkausta ettei pettymyksiä tule. Kuten aikaisemminkin, haluaisin tarkempaa virallisempaa määrittelyä sanalle "onnistuneet" leikkaukset.
Suomessa tehdystä jälkiseurannasta olen kuullut vain Turun yliopistollisen tekemästä - oletan, että R. Grönfors on ollut mukana. Sen mukaan vajaat 90% koki leikkaustuloksen hyviksi vaikkakin n 30% joutui myöhemmin palaamaan lääkitykselle.
Refluksettomia hetkiä kaikille! - ylärefluksista
Laryngo kirjoitti:
kuntoutuminen vielä parempaan kuntoon
(siitä mitä ehkä se on muutaman kuukauden päästä leikkauksesta) voi viedä huomattavasti enemmän aikaa (kurkku on saattanut automaattisesti kompensoida käyttämällä normaalista poikkeavasti enemmän tiettyjä lihaksia), joten voi olla
että sinullakin vielä tilanne muuttuu. Kolme nousua päivässä tosiaan kuitenkin riittää
(nykyään ei limaa, rykimistä eikä palan tunnetta kurkussa, turvotusta ei ole esiintynyt). Matalampi ja heikompi ääni kuitenkin on (särkymisiä siloin tällöin, teknisten apuvälineiden käyttö must). Katson tilanteen kuitenkin helpottuneen säännöllisten
kurkun lihasten harjoittamisen/rentouttamisen vuoksikin (ääniharjoitteet äänihieronta). Niitä vaan ei tunnu moni (ainakaan tällä palstalla) tekevän - harmi, koska ne ovat ainoa tapa, miten fyysisesti voi päästä jumiuttaviin kurkun lihaksiin käsiksi. Kaiken kaikkiaan kurkun reagointiherkkyys
on itsellä myös laskenut normaalille tasolle (vagushermon joku osa ilmeisesti rauhoittunut). Nexiumia tällä hetkellä 20 mg/päivä ruokavalio ym jutut päälle.
En ole kuullut ylärefluksikkojen leikkauksista minäkään erityisesti. Joku lääkäri totesi vain vaikeaoireisten yleensä hyötyvän leikkauksesta enemmän. Sullehan se Akuutin lääkäri vastauksessaan taisi todeta oireista "häipyvät mutta eivät kuitenkaan aina" (tai jotain sinnepäin...). Olisi tietenkin tärkeää, että tästä (osa oireista jää) kerrottaisiin mahdollisimman realistisesti ennen leikkausta ettei pettymyksiä tule. Kuten aikaisemminkin, haluaisin tarkempaa virallisempaa määrittelyä sanalle "onnistuneet" leikkaukset.
Suomessa tehdystä jälkiseurannasta olen kuullut vain Turun yliopistollisen tekemästä - oletan, että R. Grönfors on ollut mukana. Sen mukaan vajaat 90% koki leikkaustuloksen hyviksi vaikkakin n 30% joutui myöhemmin palaamaan lääkitykselle.
Refluksettomia hetkiä kaikille!Kansainvälisillä sivuilla usein todetaan, että
leikkaus ei ole ylärefluksiin ihan yhtä tehokas
kuin alarefluksiin. Tutkimuksia asiasta kyllä
löytyy aika paljonkin. - tarkemmin
ylärefluksista kirjoitti:
Kansainvälisillä sivuilla usein todetaan, että
leikkaus ei ole ylärefluksiin ihan yhtä tehokas
kuin alarefluksiin. Tutkimuksia asiasta kyllä
löytyy aika paljonkin.tutkimuksen nimen, jossa näin todettiin?
Tai jonkun tutkimuksen missä olisi
eritellysti vertailtu
näiden kahden lajin leikkaustuloksia? - Minulle kerrottiin
Laryngo kirjoitti:
Refluksettomia hetkiä kaikille!vain jos on nielemisongelmia.
Näin minulle kertoi kirurgi.
Ylärefluksi ei parane leikkauksella, alarefluksi paranee. - siitä
Minulle kerrottiin kirjoitti:
vain jos on nielemisongelmia.
Näin minulle kertoi kirurgi.
Ylärefluksi ei parane leikkauksella, alarefluksi paranee.paranee jos portti pitää...
- tutkimuksista
tarkemmin kirjoitti:
tutkimuksen nimen, jossa näin todettiin?
Tai jonkun tutkimuksen missä olisi
eritellysti vertailtu
näiden kahden lajin leikkaustuloksia?En muista nyt yksittäistä tutkimusta, kun
olen lukenut aiheesta vuoden ajan aika
lailla. Pitäis varmaan alkaa laittaa muistiin
että missä on mitäkin sanottu.
Hakukoneilla kyllä ptäis löytyä koska
itsekin olen pääasiassa ihan kaikille
avoimilta sivuilta tietoa löytänyt. - tutkimuksista
tutkimuksista kirjoitti:
En muista nyt yksittäistä tutkimusta, kun
avoimilta sivuilta tietoa löytänyt.PubMedista löytyy artikkeleiden abstrakteja,
jos jaksaa lukea lääketieteellistä tekstiä
englanniksi ja tiedonhakutaidot on kunnossa.
Esim:
Kaufman JA, Houghland JE, Quiroga E, Cahill M, Pellegrini CA, Oelschlager BK.
"A strong link exists between gastroesophageal reflux disease (GERD) and airway diseases. Surgical therapy has been recommended as it is more effective than medical therapy in the short-term, but there is little data on the effectiveness of surgery long-term. We analyzed the long-term response of GERD-related airway disease after laparoscopic anti-reflux surgery (LARS). METHODS: In 2004, we contacted 128 patients with airway symptoms and GERD who underwent laparoscopic antireflux surgery (LARS) between 12/1993 and 12/ 2002. At median follow-up of 53 months (19-110 mo) we studied the effects on symptoms, esophageal acid exposure, and medication use and we analyzed the data to determine predictors of successful resolution of airway symptoms. RESULTS: Cough, hoarseness, wheezing, sore throat, and dyspnea improved in 65-75% of patients. Heartburn improved in 91% (105/116) of patients and regurgitation in 92% (90/98). The response rate for airway symptoms was the same in patients with and without heartburn. Almost every patient took proton pump inhibitors (PPIs) preoperatively (99%, 127/128) and 61% (n = 78) were taking double or triple dose. Postoperatively, 33% (n = 45) of patients were using daily antiacid therapy but no one was on double dose. The only factor that predicted a successful surgical outcome was the presence of abnormal reflux in the pharynx as determined by 24-hour pharyngeal pH monitoring. One hundred eleven (87%) patients rated their results as excellent (n = 78, 57%) or good (n = 33, 24%). CONCLUSION: LARS provides an effective and durable barrier to reflux, and in so doing improves GERD-related airway symptoms in approximately 70% of patients and improves typical GERD symptoms in approximately 90% of patients. Pharyngeal pH monitoring identifies those patients more likely to benefit from LARS, but better diagnostic tools are needed to improve the response of airway symptoms to that of typical esophageal symptoms." - on melkoinen
tutkimuksista kirjoitti:
En muista nyt yksittäistä tutkimusta, kun
avoimilta sivuilta tietoa löytänyt.refluksiin liittyvä artikkelikirjasto (pari vuotta sitä on tullut kasvatettua) mutta
ei erityisemmin leikkauksista
(vain ne yleisimmät leikkauksen
kehityksestä muutama). - artikkeli
tutkimuksista kirjoitti:
PubMedista löytyy artikkeleiden abstrakteja,
jos jaksaa lukea lääketieteellistä tekstiä
englanniksi ja tiedonhakutaidot on kunnossa.
Esim:
Kaufman JA, Houghland JE, Quiroga E, Cahill M, Pellegrini CA, Oelschlager BK.
"A strong link exists between gastroesophageal reflux disease (GERD) and airway diseases. Surgical therapy has been recommended as it is more effective than medical therapy in the short-term, but there is little data on the effectiveness of surgery long-term. We analyzed the long-term response of GERD-related airway disease after laparoscopic anti-reflux surgery (LARS). METHODS: In 2004, we contacted 128 patients with airway symptoms and GERD who underwent laparoscopic antireflux surgery (LARS) between 12/1993 and 12/ 2002. At median follow-up of 53 months (19-110 mo) we studied the effects on symptoms, esophageal acid exposure, and medication use and we analyzed the data to determine predictors of successful resolution of airway symptoms. RESULTS: Cough, hoarseness, wheezing, sore throat, and dyspnea improved in 65-75% of patients. Heartburn improved in 91% (105/116) of patients and regurgitation in 92% (90/98). The response rate for airway symptoms was the same in patients with and without heartburn. Almost every patient took proton pump inhibitors (PPIs) preoperatively (99%, 127/128) and 61% (n = 78) were taking double or triple dose. Postoperatively, 33% (n = 45) of patients were using daily antiacid therapy but no one was on double dose. The only factor that predicted a successful surgical outcome was the presence of abnormal reflux in the pharynx as determined by 24-hour pharyngeal pH monitoring. One hundred eleven (87%) patients rated their results as excellent (n = 78, 57%) or good (n = 33, 24%). CONCLUSION: LARS provides an effective and durable barrier to reflux, and in so doing improves GERD-related airway symptoms in approximately 70% of patients and improves typical GERD symptoms in approximately 90% of patients. Pharyngeal pH monitoring identifies those patients more likely to benefit from LARS, but better diagnostic tools are needed to improve the response of airway symptoms to that of typical esophageal symptoms."löytyi itseltäkin (Kaufman kun on "guru" alalla)- kiitos kuitenkin!! Hänellä on myös tulossa
uutta tutkimusta.
Olen tilaillut joskus myös
maksullisia artikkeleita refluksista mutta tiedot
eivät kuitenkaan poikkea näistä (näitä on osia myös saatavilla yliopiston lääketiet. kirjaston puolelta paperiversionakin ilmaiseksi).
refluksettomia hetkiä
Laryngo - Lare25
Laryngo kirjoitti:
Refluksettomia hetkiä kaikille!Oma kirurgini ei ollut Grönfors, vaan nimimerkki J.O. Hän on myös tehnyt sitä surantatutkimusta, johon aiemmin viittasin. Tästä Grönforsista en ole aikaisemmin kuullut, vaikka Turusta olen. Kirurgi ei antanut sellaista viestiä, että oireet tulisivat täydellisesti loppumaan, mutta oli varma siitä, että oireet ja lääkitys vähenevät merkittävästi.
Eeva Sala on painottanut toistuvasti stressin vähentämistä refluksin hoidossa. Mulla ei stressaavia tilanteita kyllä kovinkaan paljon ole nykyään, mutta muistan kun ensimmäisiä äänioireita alkoi ilmetä 2-3 vuotta sitten, niin mulla oli miltei jatkuva stressi silloin päällä. Jokin yhteys näillä on siis mahdollisesti ollut. Ja kun on oireita, niin se on omiaan synnyttämään noidankehän stressin ja refluksin välille. - Stressaava refluksikko
Lare25 kirjoitti:
Oma kirurgini ei ollut Grönfors, vaan nimimerkki J.O. Hän on myös tehnyt sitä surantatutkimusta, johon aiemmin viittasin. Tästä Grönforsista en ole aikaisemmin kuullut, vaikka Turusta olen. Kirurgi ei antanut sellaista viestiä, että oireet tulisivat täydellisesti loppumaan, mutta oli varma siitä, että oireet ja lääkitys vähenevät merkittävästi.
Eeva Sala on painottanut toistuvasti stressin vähentämistä refluksin hoidossa. Mulla ei stressaavia tilanteita kyllä kovinkaan paljon ole nykyään, mutta muistan kun ensimmäisiä äänioireita alkoi ilmetä 2-3 vuotta sitten, niin mulla oli miltei jatkuva stressi silloin päällä. Jokin yhteys näillä on siis mahdollisesti ollut. Ja kun on oireita, niin se on omiaan synnyttämään noidankehän stressin ja refluksin välille.refluksivaivoja SELVÄSTI pahentaa, kokemusta on!
Refluksitauti on mulla ainakin 80%:n luokkaa kun on stressiä, ja ilman stressiä refluksitauti on jotain 15%:n luokkaa jos verrataan näitä numerollisesti. - Laryngo
Lare25 kirjoitti:
Oma kirurgini ei ollut Grönfors, vaan nimimerkki J.O. Hän on myös tehnyt sitä surantatutkimusta, johon aiemmin viittasin. Tästä Grönforsista en ole aikaisemmin kuullut, vaikka Turusta olen. Kirurgi ei antanut sellaista viestiä, että oireet tulisivat täydellisesti loppumaan, mutta oli varma siitä, että oireet ja lääkitys vähenevät merkittävästi.
Eeva Sala on painottanut toistuvasti stressin vähentämistä refluksin hoidossa. Mulla ei stressaavia tilanteita kyllä kovinkaan paljon ole nykyään, mutta muistan kun ensimmäisiä äänioireita alkoi ilmetä 2-3 vuotta sitten, niin mulla oli miltei jatkuva stressi silloin päällä. Jokin yhteys näillä on siis mahdollisesti ollut. Ja kun on oireita, niin se on omiaan synnyttämään noidankehän stressin ja refluksin välille.johtaa huomaamatta tosi huonoihin ruoka- ja elintapa valintoihin (tästä kaikki refluksilekurit on samaa mieltä). Ja kiireinen stressinen elämäntyyli useasti lisää sitä nopeaa syömistä, joka huono refluksikoille. Refluksikon kyllä kannattaa muistaa ne tietyt ihan perusstressin estokeinot - ja todella noudattaa niitä - hankalienkin tilanteiden keskellä. Jossain vaiheessa sitä vaan tajuaa, että itsestä on todella pidettävä huolta kiireenkin ym. keskellä. Sama pätee tietenkin moniin muihin tauteihin.
Lukemismateriaalia stressiin ja refluksiin liittyen (yleis ja lääketieteellisempiä) löytyy paljon googlaamalla esim. "stress and reflux".
Niissä on osissa mainittu myös välitön vaikutus eli esim. stressin vaikutus "kipujärjestelmään", josta on ollut puhetta muidenkin tautien yhteydessä.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2063230Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391620Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus951472- 921389
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461344Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1581259Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121188Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze1231019Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89932Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.47829