Eläinten inhimillistäminen vaikeuttaa jo luonnon ymmärtämistä
Iltalehti 18.11.2008
Ei ole helppoa.
Omistatteko Puudelin joka on suloinen, älykäs ja ymmärtää "mamia", "iskää", kuin ihminen?
Luonnon ymmärtäminen
29
1335
Vastaukset
- Taika-Nainen
edelliseen poistettuun....
"Viestisi ensimmäisen lauseen kanssa olen pitkälle samaa mieltä. Aivan järjenköyhää toimintaa mennä värjäämään tarhaeläinten turkkeja muka eläinten oikeuksia puolustaen, eihän tuollaiset eläimet pärjää luonnossa hetkeäkään. Tai jos pärjäävät, luonnon tasapaino kyllä järkkyy lähisudulla jos monisatapäinen tarhakettujen joukko sinne saalistamaan lähtee. Usimmathan olivat silti pysyneet häkeissään vaikka häkit oli avattu."- hetulaaz
Nyt kun vielä vastaat aloitukseeni, niin...
- Taika-Nainen
hetulaaz kirjoitti:
Nyt kun vielä vastaat aloitukseeni, niin...
unohtui loppuosa. Talossani asuu kissa jolla on kissan luonto. Hyvin pitää hiiret ja myyrät pois nurkista. Tulemme toimeen keskenämme ja hän tietää kumpi on "herra" talossa.
Koiraa minulla ei ole.
- totta tosiaan
olen samaa mieltä, että toiset alkavat pitää eläimiä ihmisen veroisina, lapsina tai ystävinä.
Kovin on vieraannuttu luonnosta.- kawe
yhteiskuntamme potee sosiaalisten kontaktien vähyyttä ym. neuroottista......
Eläin on elävä olento yksinäiselle, se on myös passiivinen osallistuja. Siihen voi purkaa hellyyden ja kosketuksen tarvetta. En omista eläintä, mutta kissan ottaisin, jos pitää valita. - hetulaaz
kawe kirjoitti:
Eläin on elävä olento yksinäiselle, se on myös passiivinen osallistuja. Siihen voi purkaa hellyyden ja kosketuksen tarvetta. En omista eläintä, mutta kissan ottaisin, jos pitää valita.Inhimilliseen hellyyteen sopivia olentoja, toisia ihmisiä.
Eläin on aina surkea, hävettävä, korvike. - totta tosiaan
kawe kirjoitti:
Eläin on elävä olento yksinäiselle, se on myös passiivinen osallistuja. Siihen voi purkaa hellyyden ja kosketuksen tarvetta. En omista eläintä, mutta kissan ottaisin, jos pitää valita.mutta se on eläin, ei ystävä.
Voinhan minä sille puhua ja pitää hyvänä, mutta siitä huolimatta se on eläin.
Sitä en ymmärrä ollenkaan, että koirille laitetaan vaatteet päälle ja niitä kannellaan kuin käsiveskaa joka paikkaan. - kawe
hetulaaz kirjoitti:
Inhimilliseen hellyyteen sopivia olentoja, toisia ihmisiä.
Eläin on aina surkea, hävettävä, korvike.todellinen ongelma, joka koskee koko yhteiskuntaamme, valitettavasti.Tekisi mieli auttaa ainakin yksinäisiä, surullisia lapsia. Luonnosta olemme vieraantuneet, minäkin.......
- hetulaaz
kawe kirjoitti:
todellinen ongelma, joka koskee koko yhteiskuntaamme, valitettavasti.Tekisi mieli auttaa ainakin yksinäisiä, surullisia lapsia. Luonnosta olemme vieraantuneet, minäkin.......
Se on ihmisen saamattomuutta.
Yhteiskunnalla ei ole mitään tekemistä sen kanssa.
Ihmisellä itsellään vain.
Ja surullisia on, niin aikuisia kuin lapsiakin. - Taika-Nainen
totta tosiaan kirjoitti:
mutta se on eläin, ei ystävä.
Voinhan minä sille puhua ja pitää hyvänä, mutta siitä huolimatta se on eläin.
Sitä en ymmärrä ollenkaan, että koirille laitetaan vaatteet päälle ja niitä kannellaan kuin käsiveskaa joka paikkaan.on kissan luonto, se on eläin ja arvonsatunteva. Täällä maalla kissat kulkevat vapaasti, ei niitä ulkoiluteta narun nenässä :)
- hetulaaz
Taika-Nainen kirjoitti:
on kissan luonto, se on eläin ja arvonsatunteva. Täällä maalla kissat kulkevat vapaasti, ei niitä ulkoiluteta narun nenässä :)
Ihminen vain.
Kissa on yksineläjä, se pysyy siellä missä on ruokaa, ja se ei ole laumaeläin kuten koira, joka alistuu vikiseväksi, nuolevaksi, surkeaksi, säälittäväksi, ihmisen mukana.
Joskus, melkein,nautin uutisista joissa kerrotaan koiran hyökänneen ihmisen kimppuun. Silloin se on koira, koiraeläin.
Ihmislaumaan alistettu koira on kuvottava näky. - Taika-Nainen
hetulaaz kirjoitti:
Ihminen vain.
Kissa on yksineläjä, se pysyy siellä missä on ruokaa, ja se ei ole laumaeläin kuten koira, joka alistuu vikiseväksi, nuolevaksi, surkeaksi, säälittäväksi, ihmisen mukana.
Joskus, melkein,nautin uutisista joissa kerrotaan koiran hyökänneen ihmisen kimppuun. Silloin se on koira, koiraeläin.
Ihmislaumaan alistettu koira on kuvottava näky.että olisi arvonsatunteva.
Ylpeä ja itsenäinen, ihmisestä riippumaton. Tulee luokse jos itse haluaa.
Ei takerruta yksittäisiin sanoihin? - *puudeli*
hetulaaz kirjoitti:
Inhimilliseen hellyyteen sopivia olentoja, toisia ihmisiä.
Eläin on aina surkea, hävettävä, korvike.surkea ja hävettävä??Ei pitäisi heitellä toisia kivillä kun itse asuu lasikaapissa...
- kawe
hetulaaz kirjoitti:
Se on ihmisen saamattomuutta.
Yhteiskunnalla ei ole mitään tekemistä sen kanssa.
Ihmisellä itsellään vain.
Ja surullisia on, niin aikuisia kuin lapsiakin.heikoimman puolella. Itse olemme elämämme herroja, olemme samaa mieltä, mutta kun kaikki ei mene ihan niin simppelisti AINA. Sosiaalipolitiikka on tiettyjen asiakokonaisuuksien hallintaa, yhteiskuntamme sisällä. Se että kaikki on niin paljon osaamista vaativaa ja odotukset (omatkin)ovat liian kovia, on joillekin liikaa ja jotkut eivät pääse edes alkuun. LUONNOSTA:
Näin kaupunkiin kotiutuneena joskus kaipaa valmistuvan viljan elokuista tuoksua tai sateen jälkeisiä juoksulenkkejä metsäpoluilla. Heinänkorteen kerättyjä marjoja tai kunnon limonadia joka maistui veriappelsiinilta.
Muistelen......... - hetulaaz
kawe kirjoitti:
heikoimman puolella. Itse olemme elämämme herroja, olemme samaa mieltä, mutta kun kaikki ei mene ihan niin simppelisti AINA. Sosiaalipolitiikka on tiettyjen asiakokonaisuuksien hallintaa, yhteiskuntamme sisällä. Se että kaikki on niin paljon osaamista vaativaa ja odotukset (omatkin)ovat liian kovia, on joillekin liikaa ja jotkut eivät pääse edes alkuun. LUONNOSTA:
Näin kaupunkiin kotiutuneena joskus kaipaa valmistuvan viljan elokuista tuoksua tai sateen jälkeisiä juoksulenkkejä metsäpoluilla. Heinänkorteen kerättyjä marjoja tai kunnon limonadia joka maistui veriappelsiinilta.
Muistelen.........paikoillaan.
Tunnustan, mulla oli puudel. Se antoi minulle paljon iloa ja lohtua. Se motivoi minua lenkille ja oli niin niin suloinen ja lämpöinen kun se nukkui sänkyni päädyssä. Joskus vieläkin melkein voin kuulla sen suloisen tuhinan. Älykäs puudelini ymmärsi minua ja sille oli aina niin kiva jutella surunsa.
- Maamo52
puudelia. Tällä hetkellä ei ole mitään elävää nelijalkaista kotonani.
Aikanaan meillä oli koiria, mutta emme olleet heille "mami ja iskä" Koirillemme tehtiin selväksi järjestys, ketkä olivat niiden yläpuolella. Laumassa niillä oli pomona vanhin narttu, joka olikin oikein hyvä pomo.- hetulaaz
Luonnon ymmärtäminen on nuorille vaikeata, ja aikuisillekin kun jotain letkunpätkää pidetään, melkein, inhimillisenä.
Yritin viitata siihen että "Mansikkiakin" syödään ja noita muita "kotieläimiä".
Lemppari "Possukkakin" kokee kovia Joulunaikaan.
Maalla se on normaalia elämää.
Toivoisin kyllä että poistot eivät kohdistuisi aloituksiin tunteellisesti, henkilökohtaisesti.
Se on puolueellista.
Luin ohjeet tarkasti ja mielestäni aloitus oli ohjeiden mukainen.
- hopeinen naukaisu
eläinten inhimillistäminen tapahtuu petojen totuttamiselle ihmisen läheisyyteen ja sitten kun niiltä loppuu hirvet tai muut herkut niin on ihmisissä oiva katettu ja helposti kiinniotettava mehukas liha kuin tarjottimella. Tätä voidaan edistää tuomalla pikkupetoja, joilla on hanakka lisääntymiskyky, mutta ei luontaisia vihollisia armaassa maassamme. Mikä houkutin noilla pupukaneilla onkaan saatu eteläsuomeen. Ei tarvita kuin äkkipakastalvi ja namimaiskis.
- hetulaaz
Kerro tarkemmin, omituinen vuodatus..
- Anskuliini
mitään eläimiä niin kauan kun asun kerrostalon neljännessä kerroksessa.
Ihailen eläimiä luonnossa ja olen usein ollut todistamassa tilannetta jossa tarhasta karannut/luontoon päästetty minkki on ajanut takaa jäniksenpoikasta.- hetulaaz
Tarhaminkki ei ymmärrä kanista mitään.
Luultavasti se pyrkii vain kaveriksi.
Muuten puhuit asiaa. - henrii
hetulaaz kirjoitti:
Muuten puhuit asiaa.kani kyllä luulee kaikkia laji toverikseen, mutta tarhaminkkikin, en kyllä tiedä.
- Anskuliini
hetulaaz kirjoitti:
Muuten puhuit asiaa.mukula ei kuitenkaan halua minkkiä kamuksi, kovin hädissään juoksee mutkille.
Kannustin pupua ja ammuin impukalla minkkiä persuuksiin. - Taika-Nainen
Anskuliini kirjoitti:
mukula ei kuitenkaan halua minkkiä kamuksi, kovin hädissään juoksee mutkille.
Kannustin pupua ja ammuin impukalla minkkiä persuuksiin.tuo olisi pitänyt nähdä :))
- täyttä paskaa
hetulaaz kirjoitti:
Muuten puhuit asiaa.Tarhaminkki tappaa kaiken minkä se vain pystyy tappamaan.
Tarhasta karanneet minkit on tappaneet aikuisia
Ankkoja ja Hanhia vain pelkästään tappaakseen eikä syödäkseen.
Näin kävi monena vuonna, eikä kukaan korvannut näitä minkin vahinkoja.
Onhan kaikilla eläimillä oma luontonsa ja luonteensa.
- omia aiheita
vai oletko iltapäivälehtien juoksupoika ?
- mää , mä
mee kottiis ja ota net puutelit haarukasta mukkaas!!!
Ketjusta on poistettu 11 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Medvedev: Suomi tuhoutuu ydinsodassa ensimmäisenä
Venäjän ydinaseilla on lyhyin matka Suomeen, joten ydinsodassa Suomi tuhoutuu heti sodan alkuminuuteilla, muilla mailla5301724Hotellille löytyi ostaja....
Tämän päivän Kainuun Sanomissa oli uutinen, että pesänhoitajan mukaan Hotelli Kainuu myydään ensiviikolla. Hieno homma,18867- 84843
Onko se loukkaavaa
Kun joka kerta tuijotan sun peppua. En mahda sille mitään, että se vangitsee katseeni. Pohdin vain että ei minusta ole k101796- 63705
Onko kaivattusi seinäruusu?
Kun hän saapuu paikalle, huomaako kukaan, vai kääntyvätkö päät? Onko se hyvä vai huono juttu? Oletko sinä huomattu vai49701Saana airola ja. muusikko spekulaatiota
Saara airolan kirja muusikko mies. Oisko redrama tai lauri tähkä? Saana oli 13 v vuonna 2014 Tekoäly sanoo : tähkä Julki2677- 63666
Jos saisit palata takaisin johonkin vuoteen
Mikä vuosi se olisi? Ja mitä siinä hetkessä tapahtuisi?65598- 65533