Kova työntekijä

tomppa2006

Usein kuulee sanottavan, että joku on kova tekemään töitä. Arvio perustuu useimmiten siihen, että kyseinen henkilö viettää suurimman osan ajastaan työpaikallaan? Aamusta iltaan tehdään pitkiä päiviä, viikonloput töissä.

Tälläisia vapaaehtoisia löytyy paljon. Onko suomalainen ajattelu sitä, että työpaikalla kulutettu aika mukamas nostaa jotenkin työntekijän arvoa?

Itsestään se, että on paljon työpaikalla, ei tee mielestäni kenestäkään hyvää työntekijää. Tekemällä ylitöitä kahden ihmisen edestä, viedään mahdollisuus joltakin toiselta työpaikkaan!

105

4505

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jermuxi tms.

Jos niitä tekee ilman palkkaa, niin oma moka. En kuitenkaan usko, että ketään palkataan siihen tilalle, vaikka ei joku tuplavuoroa tekisikään.
      Palkallisena se on sitten jokaisen oma asia, jaksaako sitä ja kuinka kauan. Ylitöitä on halvempi teetättää tiettyyn rajaan asti, kuin palkata uusi työntekijä (sotu-maksut), joten nykyisessä taloudellisessa tilanteessa en usko palkattavan porukkaa lisää kuitenkaan.

Mitä tulee tuohon kovaan työntekijään, niin onhan tuon jo kaikki huomanneet omilla työpaikoillaan. Tulokset puhuu katsos puolestaan.

• tomppa2006

...aina löytyy niitä tuplavuorojen tekijöitä...

Työnantaja on myös huomannut tuon, että on halvempi teettää ylitöitä ja ajattelumalli, ettei porukkaa palkata kuitenkaan lisää, ruokkii vaan ylitöiden teettämistä ja tekemistä.

• Jermuxi tms.
        tomppa2006 kirjoitti:

...aina löytyy niitä tuplavuorojen tekijöitä...

Työnantaja on myös huomannut tuon, että on halvempi teettää ylitöitä ja ajattelumalli, ettei porukkaa palkata kuitenkaan lisää, ruokkii vaan ylitöiden teettämistä ja tekemistä.

Mutta siellä on todellakin myös niitä tekijöitä, joita ylimääräinen liksa kiinnostaa, joten molemminpuoleinen hyöty.

• tomppa2006
        Jermuxi tms. kirjoitti:

Mutta siellä on todellakin myös niitä tekijöitä, joita ylimääräinen liksa kiinnostaa, joten molemminpuoleinen hyöty.

...työpaikalla työntekijän puuttuminen ei siis ongelma...

Ylimääräisestä liksasta kiinnostuneita todellakin on näinä päivinä.

• ymmärtänyt väärin

kun olen käsittänyt esim, sotumaksujen, aivan kuin muidenkin palkasta maksettavien maksujen olevan prosentuaalisia. Joten jos työntekijä tekee ylitöitä, saaden työstään korotettua palkaa, niin silloin nousee myös oheiskulut euromääräisesti. Näin ymmärrän ylityötä tekevän tulevan kalliimmaksi työnantajalle, kuin uuden palkatun työvoiman.

Uuden työntekijän (lisä)kuluksi ymmärrän hänen työhön kouluttamisensa ja mahdolliset maksut jos työvoimaa joutuu vähentämään.

• tomppa2006
        ymmärtänyt väärin kirjoitti:

kun olen käsittänyt esim, sotumaksujen, aivan kuin muidenkin palkasta maksettavien maksujen olevan prosentuaalisia. Joten jos työntekijä tekee ylitöitä, saaden työstään korotettua palkaa, niin silloin nousee myös oheiskulut euromääräisesti. Näin ymmärrän ylityötä tekevän tulevan kalliimmaksi työnantajalle, kuin uuden palkatun työvoiman.

Uuden työntekijän (lisä)kuluksi ymmärrän hänen työhön kouluttamisensa ja mahdolliset maksut jos työvoimaa joutuu vähentämään.

...sotumaksuja maksetaan siitä vanhasta työntekijästä joka tapauksessa...

Joten uuden työntekijän palkkaaminen sotumaksut tulevat varmasti työnantajalle kalliimmiksi. Firmat palkkaavat uutta työvoimaa, vasta siinä vaiheessa, kun vanhat pierut eivät niitä ylitöitä enää tee.

• niin maksetaan
        tomppa2006 kirjoitti:

...sotumaksuja maksetaan siitä vanhasta työntekijästä joka tapauksessa...

Joten uuden työntekijän palkkaaminen sotumaksut tulevat varmasti työnantajalle kalliimmiksi. Firmat palkkaavat uutta työvoimaa, vasta siinä vaiheessa, kun vanhat pierut eivät niitä ylitöitä enää tee.

prosentuaalisesti.... eli mieti vähän

• Taika-Nainen
        niin maksetaan kirjoitti:

eivät kuitenkaan kasvata vuosiloman määrää, onko näin ?

• T-muna
        ymmärtänyt väärin kirjoitti:

On työnantajan kannalta hyvä käyttökelpoinen ja joustava työvoimareservi tehtävän työn määrän vaihdellessa.

• mutta kyllä
        Taika-Nainen kirjoitti:

eivät kuitenkaan kasvata vuosiloman määrää, onko näin ?

rahallisesti

• vai tykkäätkö
        mutta kyllä kirjoitti:

rahallisesti

vaan inttää asioista?
        Uuden työntekijän
        palkkaaminen on
        kalliimpaa.

• esimerkiksi
        vai tykkäätkö kirjoitti:

vaan inttää asioista?
        Uuden työntekijän
        palkkaaminen on
        kalliimpaa.

kymmenen työntekijän yksikössä tehdään ylitöitä yhden hengen työpanoksen edestä (keskimäärin 16h/työntekijä/kk), niin se tulee työnantajalle maksamaan n. puolentoista työntekijän palkan verran, eli silloin lisäkustannus on noin puolenkuun palkka verrattuna uuden työntekijän palkkaamiseen.

Ennen kuin nimittelee toista pöljäksi, niin kannattaisi päivittää omat tiedot.

• tomppa2006

...olen töissä suuressa firmassa...

Tuossa väliportaassa henkilönä, joka pyytää ihmisiä jäämään ylitöihin. Työnantaja on kertonut minulle, että tehdään ylitöitä niin pitkään, kun työntekijät vaan suostuvat tekemään. Uusia työntekijöitä ei palkata.

Ihmettelen suuresti, jos näin ison yhtiön johdossa ei tiedettäisi, että uuden työntekijän palkkaaminen tulisi halvemmaksi, kuten sinä asian esität.

• siitä
        tomppa2006 kirjoitti:

...olen töissä suuressa firmassa...

Tuossa väliportaassa henkilönä, joka pyytää ihmisiä jäämään ylitöihin. Työnantaja on kertonut minulle, että tehdään ylitöitä niin pitkään, kun työntekijät vaan suostuvat tekemään. Uusia työntekijöitä ei palkata.

Ihmettelen suuresti, jos näin ison yhtiön johdossa ei tiedettäisi, että uuden työntekijän palkkaaminen tulisi halvemmaksi, kuten sinä asian esität.

ettei työnantaja luota jatkuvaan kasvuun, vaan myöhemmin edessä olisi työntekijöiden vähentäminen, se on se mikä maksaa.

• Jermuxi tms.

Siellä on myös kiinteitä kustannuksia, joten mieti vähän. Lisäksi lomat, sairaslomat, äitiyslomat, koulutus jne. jne...Sen päälle tulevat sitten ne prosentuaaliset kulut. Tiettyyn määrään asti on taloudellisempaa teetättää ylitöitä.

• Jermuxi tms.
        esimerkiksi kirjoitti:

kymmenen työntekijän yksikössä tehdään ylitöitä yhden hengen työpanoksen edestä (keskimäärin 16h/työntekijä/kk), niin se tulee työnantajalle maksamaan n. puolentoista työntekijän palkan verran, eli silloin lisäkustannus on noin puolenkuun palkka verrattuna uuden työntekijän palkkaamiseen.

Ennen kuin nimittelee toista pöljäksi, niin kannattaisi päivittää omat tiedot.

Sen jälkeen alkaa vasta kannattaa palkata lisää porukkaa. Se puolentoista työntekijän palkka ei ole vielä riittävä peruste.

• tomppa2006
        siitä kirjoitti:

ettei työnantaja luota jatkuvaan kasvuun, vaan myöhemmin edessä olisi työntekijöiden vähentäminen, se on se mikä maksaa.

...sillä yhtiömme laajenee koko ajan ja uutta työvoimaa pitää rekrytoida joka tapauksessa eläköitymisen vuoksi...

• ent.tehtaantyttö
        Jermuxi tms. kirjoitti:

Siellä on myös kiinteitä kustannuksia, joten mieti vähän. Lisäksi lomat, sairaslomat, äitiyslomat, koulutus jne. jne...Sen päälle tulevat sitten ne prosentuaaliset kulut. Tiettyyn määrään asti on taloudellisempaa teetättää ylitöitä.

sen verran minäkin näistä, asioista tiedän. Kun on jossain vaiheessa tuolla palkkahallinnon kanssa joutunut työelämässä tekemisiin. Suurimmat menot erät palkan päälle: ovat juuri nämä mistä Jermuxi, kirjoitti eli vuosilomakorvauskset, sairaspäivärahat, äitiyspäivärahat ym. extrat. Siksi työnantajan on tarkkaan laskettava milloin uusi työntekijä palkataan ja milloin taas ylityökorvaukset tulevat halvemmaksi. Naisten palkkaaminen tietyssä iässä 18-35 v. on yrittäjällä aina eräänlainen riski. On minultakin aikanaan kun tuossa iässä olin, kysytty työhaastattelussa; että aionkos lapsia hankkia ja milloin. Ennenkuin on palkattu. Ei tämä nyt mitään tämän päivän käytäntöä ole. Näin on tehty yritysmaailmassa aina. Mutta, hyvä puheenaihe tämä silti on.
        Olisiko siellä työpaikoilla näistä ylitöistä sitten joku yhteispalaveri syytä pitää? - jos, työntekijät ne ongelmaksi kokevat. Eihän siihen muutakaan ratkaisua ole. Mielestäni.

Kyllä se pelko on, yksi suurin syy. Miksi näistäkään asioista ei enää "avoimesti" työpaikoilla keskustella. Jossain vaiheessa yritettiin tätä yt-menettelylain voimalla saada asioita työpaikoilla toimimaan. Kovin informatiivisestihän ja yksipuolisesti tuo laki toimii. Niinkuin toimivat kaikki muut keskeiset työelämään kuuluvat lait ja sopimukset. Lain ja sopimusten etutulkinta kun on aina ensisijaisesti työnantajalla. Eli ei mitään uutta auringon alla...

• työntekijän
        Jermuxi tms. kirjoitti:

Sen jälkeen alkaa vasta kannattaa palkata lisää porukkaa. Se puolentoista työntekijän palkka ei ole vielä riittävä peruste.

ryppäässä tämä luku on toimiva? tuskin muutama ihminen pystyy ylitöillä hoitamaan yhden hengen työpanosta, taitaa seurauksena olla vaan sairauslomia moisesta repimisestä.

• ent.tehtaantyttö
        T-muna kirjoitti:

On työnantajan kannalta hyvä käyttökelpoinen ja joustava työvoimareservi tehtävän työn määrän vaihdellessa.

ainahan noita ylitöitä on teetetty. Mutta, onko niin paljon kuin nykyään? Tilastoja näistä varmasti on. Mutta, ei ole minulla nyt faktaa mistä tarkistaa. Kyllä tähän ylityökierteeseen ollaan tietoisesti työnantajan puolelta hakeuduttu. Kun tämän ensimmäisen suuren laman jälkeen massa työttömyys tehtiin eri ammattialoilla, niin pikku hiljaa tuota köyttä on kiristetty. Tuleeko se köyden toinen pää vastaan, kun loputkin työntekijät jotka, nyt ylitöillä ajetaan loppuun? - mistäs ne työnantajat äkkiä sitten rekrytoivat osaavan työntekijäjoukon tilalle? Sitä minä vaan ihmettelen. Vai onko tarkoitus että, Suomessa lopetaan kaikki mahdollinen suoritusportaan ja alihankintaan liittyvä työ. Raskas teollisuus kun halutaan täältä pois, ja rakennusteollisuudellakin menee kiikun kaakun. Liian nopeasti Valtio luopui omistusoikeuksistaan. Eikä se yksityissektrori yksin Suomea pelasta. Kyllä tämä meitä kaikkia koskee. Jälkiseurausta minusta nämä ylityömäärät ovat. Tämä nyt on vaan minun oma näkemykseni.
        Ei sitä pääomaa pelkällä paperinpyörityksellä yhteiskuntaan lisää tehdä. Ja kaikkia sektoreita tarvitaan.

• T-muna
        ent.tehtaantyttö kirjoitti:

ainahan noita ylitöitä on teetetty. Mutta, onko niin paljon kuin nykyään? Tilastoja näistä varmasti on. Mutta, ei ole minulla nyt faktaa mistä tarkistaa. Kyllä tähän ylityökierteeseen ollaan tietoisesti työnantajan puolelta hakeuduttu. Kun tämän ensimmäisen suuren laman jälkeen massa työttömyys tehtiin eri ammattialoilla, niin pikku hiljaa tuota köyttä on kiristetty. Tuleeko se köyden toinen pää vastaan, kun loputkin työntekijät jotka, nyt ylitöillä ajetaan loppuun? - mistäs ne työnantajat äkkiä sitten rekrytoivat osaavan työntekijäjoukon tilalle? Sitä minä vaan ihmettelen. Vai onko tarkoitus että, Suomessa lopetaan kaikki mahdollinen suoritusportaan ja alihankintaan liittyvä työ. Raskas teollisuus kun halutaan täältä pois, ja rakennusteollisuudellakin menee kiikun kaakun. Liian nopeasti Valtio luopui omistusoikeuksistaan. Eikä se yksityissektrori yksin Suomea pelasta. Kyllä tämä meitä kaikkia koskee. Jälkiseurausta minusta nämä ylityömäärät ovat. Tämä nyt on vaan minun oma näkemykseni.
        Ei sitä pääomaa pelkällä paperinpyörityksellä yhteiskuntaan lisää tehdä. Ja kaikkia sektoreita tarvitaan.

Työllistävästä perusteollisuudestakin on tullut jossain määrin erityyppisten projektien toteuttajia kansainvälisten tilausten ja suhdanteiden mukaan. Siihen saumaan sopivat teetetyt ylityöt oikein hyvin kun ei tarvitse hankkia vaikeasti irtisanottavaa henkilökuntaa.

• joutis

Toimiessani oloissamme suuren metallialan tehtaan palveluksessa toistui budjetoinnin yhteydssä kina suhtautumisessa suoritusportaan ylitöihin.

Yksi koulukunta halusi budjetoida ylitöitä kattamaan kaikki, edellisen vuoden tilastoihin perustuvat sairaspoissaolot.

Toinen näkemys oli poissaolojen vaatimien työtuntien budjetointi jossain määrin, 50 - 80%:sti vuosityöntekijöihin.

Sähläyksen lopputulemana kaikki budjetoivat työtunteihin ja kustannuksiin ylkkää 6 - 7%.

Pienemmissä pajoissa eivät omistajat mokomaa edes ajatelleet.
        Toiminta oli muutenkin tempoilevampaa vaikka toiminnan jatkuvuuden turvaamisen minimiaste oli määritettävissä.

• riittänyt

pelkkä kutsu firman pikkujouluun kun nuot linnan kutsutkin osoittautui väärennetyiksi.
      Siinä meni mulla paljon retonkia hukkaan kun ehdin jo "kurpata" leningin kasaan.

• tomppa2006

...sitten sarjassa - tyytyväinen työntekijä...

Kerran vuodessa järjestetty pikkujoulujuhla riittää?

• sen työnteon
        tomppa2006 kirjoitti:

...sitten sarjassa - tyytyväinen työntekijä...

Kerran vuodessa järjestetty pikkujoulujuhla riittää?

kuuluisi olla hauskaa, kuka sitä nyt itkien menee työpaikalle?
        No, kyllä se palkkakin olis ihan kiva edes joka toinen kuukausi.
        Tämä ikäluokka on nääs kasvatettu vanhempiemme taholta vaatimattomaksi ja nöyräksi joten en ole viitsinyt valittaa:)

• tomppa2006
        sen työnteon kirjoitti:

kuuluisi olla hauskaa, kuka sitä nyt itkien menee työpaikalle?
        No, kyllä se palkkakin olis ihan kiva edes joka toinen kuukausi.
        Tämä ikäluokka on nääs kasvatettu vanhempiemme taholta vaatimattomaksi ja nöyräksi joten en ole viitsinyt valittaa:)

...en koskaan ajattele niin...

Ihan mukava joskus pitkän loman jälkeen mennä takaisin, mutta hauskuus on kaukana. Sen verran tosikkoa porukkaa työpaikalla, taidan olla itsekin?

• koetuksella
        tomppa2006 kirjoitti:

...en koskaan ajattele niin...

Ihan mukava joskus pitkän loman jälkeen mennä takaisin, mutta hauskuus on kaukana. Sen verran tosikkoa porukkaa työpaikalla, taidan olla itsekin?

joskus tässä kovassa armottomassa maailmassa.
        Tuntuu kuin vaeltaisi ikuisesti erämaassa ilman sitä elämän janoa sammuttavaa juomaa.

• Taika-Nainen

Tämä kova työntekijä heräsi vasta äsken, vapaapäivää näetsen :)

En ehtinyt vielä luke muiden kirjoituksia tästä,joten toistoa saattaa tulla, mutta minulle käsite merkitsee sitä että työntekijä tekee työt reippaasti,turhia tupeksimatta.

Se että on aamusta iltaan työpaikalla, voi merkitä paljoa muutakin kuin että olisi ahkera työntekijä. Joku saattaa paeta elämän muuta tyhjyyttä työhönsä, ja joku voi olla niinkin laskelmallinen että venyy työmaalla vain lisätienestin toivossa.

Tietysti on hyvä jos työntekijällä on joustoa väliaikaisten ruuhkahuippujen selvittämiseen, mutta nimenomaan vain väliaikaisten.

Työpaikalla vietetyn ajan määrä ei mielestäni nosta tai laske työntekijän arvoa, työn joutuminen/valmistuminen on se mittari jolla itse mittaan arvoa.

• tomppa2006

...vietetään vapaapäivää, on aikaa tarinoida...

Rento, reipas ja ryhdikäs! Siinä avainsanoja kovalle työntekijälle. Ei tupeksita, eikä selitellä tai jaaritella.

Tuo on totta, että jotkut pakenevat työpaikalleen. Todellakin hakevat sisältöä elämäänsä.

Teen itse äärimmäisen harvoin ylitöitä. Työkaverin sairastuminen on syy tehdä, samoin jokin äkillinen kiiretapaus. Olen oppinut arvostamaan vapaa-aikaa sen verran paljon, etten myy sitä rahasta.

• T-muna

Kova tekemään töitä? Mun mielestä yleinen toimeliaisuus voisi olla sitä. Toimelias ihminen näkee ympärillään asioita joihin hän puuttuu ajattelematta sitä erityisenä kovana tekemisenä tai työnä. Toimeliaalla ihmisellä tapahtuu koko ajan eikä hänellä kulu aikaa klemmareiden vääntelyyn. Toisaalta työhteisö ei aina katso toimeliasta ihmistä hyvällä, koska työnantaja mieluusti normittaa tehtävät hänen mukaansa.

• Taika-Nainen

kovaa työntekijää katsellaan työntekijätovereiden puolelta helposti syrjäkarein, hänet koetaan suosion tavoittelijaksi. Työtyhteisön painostus nopeaa ja paljon aikaansaavaa työntekijää kohtaan voi olla kovakin.

• mitään
        Taika-Nainen kirjoitti:

kovaa työntekijää katsellaan työntekijätovereiden puolelta helposti syrjäkarein, hänet koetaan suosion tavoittelijaksi. Työtyhteisön painostus nopeaa ja paljon aikaansaavaa työntekijää kohtaan voi olla kovakin.

suosion tavoittelua vaan tämä ikäluokka on tottunut "tekemään" töitä työpaikalla.
        Olemme aloittaneet aikaukaudella jolloin kaikki
        oli miltei manuaalista ennen IT aikakautta ainakin tietyillä aloilla.
        Emme ole tottuneet pelkästään "enterin" ja "deleten" painalluksiin vaan hikihatussa "hakkaaman" olivetteja ja canoneja.

• Taika-Nainen
        mitään kirjoitti:

suosion tavoittelua vaan tämä ikäluokka on tottunut "tekemään" töitä työpaikalla.
        Emme ole tottuneet pelkästään "enterin" ja "deleten" painalluksiin vaan hikihatussa "hakkaaman" olivetteja ja canoneja.

mutta työyhteisö helposti näkee asiaa niin. Joutuisaa työntekijää pidetään uhkana yhteisölle koska, niinkuin teemuna tuossa sanoikin, työt mitoitetaan yleensä ripeän työntekijän mukaan.
        Olin itse kerran nuorempana "kellotettavana" eräässä työpaikassa, siellä tehtiin työnmittausta ja jostain syystä minut valittiin henkilöksi jonka vieressä kellokalle tökötti sekundaattorinsa kanssa työvaiheesta toiseen. Sain työtovereilta etukäteisevästyksiä, että pitää jarrutella eikä tehdä normaalivauhtia.

Pitkä työura on takana itsellänikin, yli kolmekymmentä vuotta joista viimeiset viisitoista vuotta yrittäjänä.

• ent.tehtaantyttö

ennemmin tai myöhemmin. Kokemusta kun henkilökohtaisesti tästäkin. Varsinkin jos sitä Ay-puolta eli järjestäytymistä Liittoon, alkaa siellä työpaikalla duunaamaan...varmasti pääsee epäsuosioon.

Parhaiten siellä nämä ylityötäkevät mahdollisimman paljon tekevät pärjäävät. Saavat vielä näitä "ns. henkilökohtaisia" hyvän miehen/naisen lisisiä. Pieniä korvauksia. Eivätkä sitten edes ymmärrä että, sekin on koko porukan palkkabudjetista pois. Yritä siinä sitten sopia tasaisesti mahdollisia korotuksia koko henkilökunnalle. Näissäkin neuvotteluissa kun aikana olen istunut. Vanha kikkahan tuo on. Mitä työnantajat tekevät. Aina käytetty työpaikoilla. Selitä siinä sitten. Mikä kannattaa ja mikä taas ei.

• ent.tehtaantyttö
        Taika-Nainen kirjoitti:

mutta työyhteisö helposti näkee asiaa niin. Joutuisaa työntekijää pidetään uhkana yhteisölle koska, niinkuin teemuna tuossa sanoikin, työt mitoitetaan yleensä ripeän työntekijän mukaan.
        Olin itse kerran nuorempana "kellotettavana" eräässä työpaikassa, siellä tehtiin työnmittausta ja jostain syystä minut valittiin henkilöksi jonka vieressä kellokalle tökötti sekundaattorinsa kanssa työvaiheesta toiseen. Sain työtovereilta etukäteisevästyksiä, että pitää jarrutella eikä tehdä normaalivauhtia.

Pitkä työura on takana itsellänikin, yli kolmekymmentä vuotta joista viimeiset viisitoista vuotta yrittäjänä.

ja oikeaan todelliseen tulokseen sillä sitten päästiin.(päästään). Yhdessä vaiheessa oli tämän laatuinen ikään kuin uutta ja muodikasta työpaikoilla. No, työllistettiinhän sillä nämä kellokallet. Jos, ei muuta. Kyllä moni yrittäjä sitten onneksi itsekin tajusi. Että, niillä mittauksilla ei tehty loppujen lopuksi yhtään mitään. Sen verran paljon vääristymää ja poikkeamaa nämä mittaukset tuottivat. Mutta, aina keksitään uusia juttuja, joilla tuota työnmittausta ja tuottavuutta mitataan. Itse ajattelen kyynisesti, että saadaahan sillä taas yksi turha joukko työllistettyä, ei muuta. Ja yrittäjähän mieleellään näihin metodeihin taas uskoo, koska jos, niillä saadaan tuottavuutta lisää, halvemalla palkkakustannuksilla, niin mikäs siinä. Eihän se yrittäjäkään ilmaiseksi työtä tarjoa. Mutta, mikä sitten taas kannattavaa henkilöstö- ja palkkapolitiikkaa pidemmällä aikajanalla ja mikä ei. Sen päättää yrittäjä itse. Vastuu on hänen.

• T-muna

ennemmin tai myöhemmin. Kokemusta kun henkilökohtaisesti tästäkin. Varsinkin jos sitä Ay-puolta eli järjestäytymistä Liittoon, alkaa siellä työpaikalla duunaamaan...varmasti pääsee epäsuosioon.

Parhaiten siellä nämä ylityötäkevät mahdollisimman paljon tekevät pärjäävät. Saavat vielä näitä "ns. henkilökohtaisia" hyvän miehen/naisen lisisiä. Pieniä korvauksia. Eivätkä sitten edes ymmärrä että, sekin on koko porukan palkkabudjetista pois. Yritä siinä sitten sopia tasaisesti mahdollisia korotuksia koko henkilökunnalle. Näissäkin neuvotteluissa kun aikana olen istunut. Vanha kikkahan tuo on. Mitä työnantajat tekevät. Aina käytetty työpaikoilla. Selitä siinä sitten. Mikä kannattaa ja mikä taas ei.

Toisaalta siinä suositaan lusmuilua eikä palkita hyvästä työstä. Vai ymmärsinkö ajatuksesi oikein.

• ent.tehtaantyttö
        T-muna kirjoitti:

Toisaalta siinä suositaan lusmuilua eikä palkita hyvästä työstä. Vai ymmärsinkö ajatuksesi oikein.

erityisesti silloin kun olisi varaa myös neuvotella vähän isommalle joukolle vaikka sanotaan nyt jokinlainen tasokorotus. Niin, työantaja isommilla työpaikoilla, käyttää tätä henkilökohtaista lisäjuttua, ikäänkuin vähän sellaisena porukan hajonta juttuna. Silloin näitä työntekijöitä joita, niin sanotusti pärstäkertaimella palkitaan. Eivät näe, sitten mitään syytä että, saataisiin Kaikille henkilöille tämä korotus. Vaikka, siihen olisikin sitten täysi realistinen mahdollisuus saada. En sinänsä ole vastaan näitä hyvän miehen/naisen lisiä, jos ne
        tulevat ansaitetusti. Mutta, kun sitten nämä työntekijät jotka, nämä henkilökohtaiset lisät saavat. Ikävä kyllä ovat usein sitten myös niitä henkilöitä, työpaikoilla jotka, eivät ymmärrä että, silloinkun olisi varaa sopia laajemmin pitäisi porukan olla neuvottelijan takana yhtenäisesti. Eli hajota ja hallitse. Tätä taas työnantaja puoli käyttää hyväkseen. Riippuu siis yrityksestä, tätä nyt ei pidä yleistää. Omasta kokemuksesta kun tätä kirjoitan. Aina yrittäjä kuitenkin toimii yksilöllisesti. Ja niin kuin tuolla aikaisemmin kirjoitin, vastuu yritystoiminnasta on aina yrittäjän, ja lisäpalkintojärjestelmä on vaan yksitapa jota yritysmaailmassa on käytetty. Ei mikään uusi keksintö sekään. Tapoja on monia.

• T-muna

erityisesti silloin kun olisi varaa myös neuvotella vähän isommalle joukolle vaikka sanotaan nyt jokinlainen tasokorotus. Niin, työantaja isommilla työpaikoilla, käyttää tätä henkilökohtaista lisäjuttua, ikäänkuin vähän sellaisena porukan hajonta juttuna. Silloin näitä työntekijöitä joita, niin sanotusti pärstäkertaimella palkitaan. Eivät näe, sitten mitään syytä että, saataisiin Kaikille henkilöille tämä korotus. Vaikka, siihen olisikin sitten täysi realistinen mahdollisuus saada. En sinänsä ole vastaan näitä hyvän miehen/naisen lisiä, jos ne
        tulevat ansaitetusti. Mutta, kun sitten nämä työntekijät jotka, nämä henkilökohtaiset lisät saavat. Ikävä kyllä ovat usein sitten myös niitä henkilöitä, työpaikoilla jotka, eivät ymmärrä että, silloinkun olisi varaa sopia laajemmin pitäisi porukan olla neuvottelijan takana yhtenäisesti. Eli hajota ja hallitse. Tätä taas työnantaja puoli käyttää hyväkseen. Riippuu siis yrityksestä, tätä nyt ei pidä yleistää. Omasta kokemuksesta kun tätä kirjoitan. Aina yrittäjä kuitenkin toimii yksilöllisesti. Ja niin kuin tuolla aikaisemmin kirjoitin, vastuu yritystoiminnasta on aina yrittäjän, ja lisäpalkintojärjestelmä on vaan yksitapa jota yritysmaailmassa on käytetty. Ei mikään uusi keksintö sekään. Tapoja on monia.

Peliä pidetään. Tuo onkin kuvio jossa kaikki osapuolet tyytyväiseksi saava ansaitsee rauhanpalkinnon.

• ent.tehtaantyttö
        T-muna kirjoitti:

Peliä pidetään. Tuo onkin kuvio jossa kaikki osapuolet tyytyväiseksi saava ansaitsee rauhanpalkinnon.

100 o/o, oman luottamusmiehensä takana. Onnistuuhan se. Kokemuksesta tämän kirjoitan. Mutta, näitä tilaisuuksia kun kovin harvoin tulee. Ja tuleeko monilla työpaikoilla lainkaan, tänä päivänä. Sitä minä vaan, ihmettelen vielä että, kun ennen ymmärrettiin sellainen tosia asiakin että, työsopimus voi olla yksilöllä (työntekijällä) parempi kuin alan työehtoehtosopimus, muttei huonompi ja hyvä työnantaja kyllä tuota alan työehtoehtosopimusta haluaa noudattaa. Ja senkin ennen moni työnantaja vielä ylitti. Ei nyt paljolla, mutta kuitenkin. Ei ollut sellaista joka pilkusta käänden vääntöä. Vaikka, sitäkin toisinaan oli.Ja tiukkaakin. Koska, näin halusivat turvata mahdollisimman hyvät työntekijät itselleen. Niin nyt ollaan jälleen tässä, keskustelussa lähes alkupisteessa. Kyllä se pitkällä tähtäimellä pienenkin työnantajan etu, että, saa itselleen palkattua ja pidettyä osaavan ja ammattitaitoisen henkilökunnan itsellään. Joka työnsä hoitaa ja tekee. Kallista kun Suomessa yhdenkin työntekijän palkkaaminen. Mieheni tuossa tokaisi, aamukahvipöydässä kun näistä asioista keskenämme juteltiin, ettei hän koskaan joutunut tekemään huonoa työsopimusta, vaan aina työsopimus oli huomattavasti parempi kuin mitä yleisesti hänenkin alallaan maksettiin. Ja miehenikin on yksityisyrittäjänä myös sen lisäksi ollut. Ja samoin on käynyt minulle, että paremmin maksettiin. Eli pitäisikö ay-liikkeen jälleen taas paneutua tähän perusinformaatioon, mikä on työsopimus ja mikä on työehtösopimus. Tuolla alempana kun joku väitti että, ilmaista ylitöitä työnantaja teettää? - kyllä tällaista vanhanajan tehdastyttöä, ihmetetyttää tämä meininki. Kyllä siellä ensisijaisesti työpaikoilla nämä asiat tulisi saada ratkaistetuiksi, eivät Liiton edustajat pysty kovin paljon auttamaan, jos työpaikoilla ihmiset itse eivät ole tietoisia omista ja yhteisistä eduista. Asiallista tietoa ja informaatiota sitä tarvitaan. Kyllä se oma uskallus puolustaa omia palkka ym. etuja ensisijaisesti lähtee sieltä omalta työpaikalta. Ja jos, sitten ei asia ratkea, niin viimeinen mahdollisuus on yhteys Liittoon. Ja hyvinhän tuo Liittojen porukka neuvoa osanut, ainakin meikäläistä. Että, näikö huonosti on asioiden oikea laita Suomenmaassa. Nooh, ikää meilläkin, nuorempia tämä kyllä koskee enemmän.

• kellokalle!

ja oikeaan todelliseen tulokseen sillä sitten päästiin.(päästään). Yhdessä vaiheessa oli tämän laatuinen ikään kuin uutta ja muodikasta työpaikoilla. No, työllistettiinhän sillä nämä kellokallet. Jos, ei muuta. Kyllä moni yrittäjä sitten onneksi itsekin tajusi. Että, niillä mittauksilla ei tehty loppujen lopuksi yhtään mitään. Sen verran paljon vääristymää ja poikkeamaa nämä mittaukset tuottivat. Mutta, aina keksitään uusia juttuja, joilla tuota työnmittausta ja tuottavuutta mitataan. Itse ajattelen kyynisesti, että saadaahan sillä taas yksi turha joukko työllistettyä, ei muuta. Ja yrittäjähän mieleellään näihin metodeihin taas uskoo, koska jos, niillä saadaan tuottavuutta lisää, halvemalla palkkakustannuksilla, niin mikäs siinä. Eihän se yrittäjäkään ilmaiseksi työtä tarjoa. Mutta, mikä sitten taas kannattavaa henkilöstö- ja palkkapolitiikkaa pidemmällä aikajanalla ja mikä ei. Sen päättää yrittäjä itse. Vastuu on hänen.

Kellotus on tuotannon määrän mittausta.

Aikahavainnot normalisoidaan.
        Ennen mittausta selvitetään perusteellisesti ns. normimenetelmä = työtapa joka on kaikkien opittavissa ja turvallinen.

Tuloksia käytetään kustannus- ja kuormitussuunnittelustandardien perusteina ja, mikä tärkeintä, työpaikan ja työmenetelmien parannuskohteiden valintaan.

Yksisilmäinen pelkkä suorituspalkkauksen perusteiden hakeminen on helpointa, turhaa ja suorastaan typerää mutta oli yleistä.

Jos tarkoitus on pelkästään tekijän askelmerkkiväliä viruttamalla hakea tuottavuutta niin entäs sitten kun raja on vastassa?

Reakismissani minä otin muutamassa työpaikassa linjavastuun standardien toteuttamisesta käytäntöön työmenetelmien, -välineiden ja -paikojen kehittämisen jälkeen.

• T-muna

100 o/o, oman luottamusmiehensä takana. Onnistuuhan se. Kokemuksesta tämän kirjoitan. Mutta, näitä tilaisuuksia kun kovin harvoin tulee. Ja tuleeko monilla työpaikoilla lainkaan, tänä päivänä. Sitä minä vaan, ihmettelen vielä että, kun ennen ymmärrettiin sellainen tosia asiakin että, työsopimus voi olla yksilöllä (työntekijällä) parempi kuin alan työehtoehtosopimus, muttei huonompi ja hyvä työnantaja kyllä tuota alan työehtoehtosopimusta haluaa noudattaa. Ja senkin ennen moni työnantaja vielä ylitti. Ei nyt paljolla, mutta kuitenkin. Ei ollut sellaista joka pilkusta käänden vääntöä. Vaikka, sitäkin toisinaan oli.Ja tiukkaakin. Koska, näin halusivat turvata mahdollisimman hyvät työntekijät itselleen. Niin nyt ollaan jälleen tässä, keskustelussa lähes alkupisteessa. Kyllä se pitkällä tähtäimellä pienenkin työnantajan etu, että, saa itselleen palkattua ja pidettyä osaavan ja ammattitaitoisen henkilökunnan itsellään. Joka työnsä hoitaa ja tekee. Kallista kun Suomessa yhdenkin työntekijän palkkaaminen. Mieheni tuossa tokaisi, aamukahvipöydässä kun näistä asioista keskenämme juteltiin, ettei hän koskaan joutunut tekemään huonoa työsopimusta, vaan aina työsopimus oli huomattavasti parempi kuin mitä yleisesti hänenkin alallaan maksettiin. Ja miehenikin on yksityisyrittäjänä myös sen lisäksi ollut. Ja samoin on käynyt minulle, että paremmin maksettiin. Eli pitäisikö ay-liikkeen jälleen taas paneutua tähän perusinformaatioon, mikä on työsopimus ja mikä on työehtösopimus. Tuolla alempana kun joku väitti että, ilmaista ylitöitä työnantaja teettää? - kyllä tällaista vanhanajan tehdastyttöä, ihmetetyttää tämä meininki. Kyllä siellä ensisijaisesti työpaikoilla nämä asiat tulisi saada ratkaistetuiksi, eivät Liiton edustajat pysty kovin paljon auttamaan, jos työpaikoilla ihmiset itse eivät ole tietoisia omista ja yhteisistä eduista. Asiallista tietoa ja informaatiota sitä tarvitaan. Kyllä se oma uskallus puolustaa omia palkka ym. etuja ensisijaisesti lähtee sieltä omalta työpaikalta. Ja jos, sitten ei asia ratkea, niin viimeinen mahdollisuus on yhteys Liittoon. Ja hyvinhän tuo Liittojen porukka neuvoa osanut, ainakin meikäläistä. Että, näikö huonosti on asioiden oikea laita Suomenmaassa. Nooh, ikää meilläkin, nuorempia tämä kyllä koskee enemmän.

Työ- ja työehtosopimuksia, mutta mutu tunne on, että joka taholla kuminauha on kireämpi. Duunarit eivät astu milliäkään rajansa yli ja omistajat omistajan oikeudellaan puristavat nykyään kaiken mahdollisen irti, mikä sitten entisestään lyhentää joustovaraa olemattomiin.

• ent.tehtaantyttö
        kellokalle! kirjoitti:

Kellotus on tuotannon määrän mittausta.

Aikahavainnot normalisoidaan.
        Ennen mittausta selvitetään perusteellisesti ns. normimenetelmä = työtapa joka on kaikkien opittavissa ja turvallinen.

Tuloksia käytetään kustannus- ja kuormitussuunnittelustandardien perusteina ja, mikä tärkeintä, työpaikan ja työmenetelmien parannuskohteiden valintaan.

Yksisilmäinen pelkkä suorituspalkkauksen perusteiden hakeminen on helpointa, turhaa ja suorastaan typerää mutta oli yleistä.

Jos tarkoitus on pelkästään tekijän askelmerkkiväliä viruttamalla hakea tuottavuutta niin entäs sitten kun raja on vastassa?

Reakismissani minä otin muutamassa työpaikassa linjavastuun standardien toteuttamisesta käytäntöön työmenetelmien, -välineiden ja -paikojen kehittämisen jälkeen.

en vaan ollut näitä alkuperäisiä standreja tekemässä, millä sitten tuota kirjoittaamiasi asoita siellä työpaikalla mitattattiin. Näiden tekemesiin oli 3 vuotta, panostanut toinen osapuoli. (ulkopuolinen taho) No, tarkoitus oli sama. Mutta, kritisoin, silti. Lopputuloksena oli: työpaikassa missä yhdessä kohteessa oli parhaimillaan lähes 200 työntekijää (koko työntkekijä määrä useita tuhansia), työ oli puhtaasti suoritusluonteista. Vakinainen työsuhteessa lähes 98 o/oo työntekijöistä. Palkkaustaso hyvä. Alaan yleiseen palkkatasoon nähden. Ikälisäjärjestelmä toi kummasti palkkapussiin lisää liksaa. Sairaspoissaolo prosenttia en nyt enää muista. Joten, mittausstandrit oli siten "yksinkertaista" tehdä. Mutta, kumman monimutkaisekin nekin oli minuutti -osiolaskelmilla saatu. Tein yhdessä tätä mittausta lähes 4 vuotta, pääsääntöisesti yhdessä lähimmän esimieheni kanssa. Lopulta työntekijämäärä saatiin näiden laskelmien ansioista lukemiin lopulta 50 työntekijää??- sitä ennen pikkuhiljaa kun työmäärä vähitellen kasvoi ja kasvoi, vakinainen porukka läksi pois. Uusia ei palkattu tilalle. Syynä se että, koko konserni haluttiin yksityistää yksityissektorille. Kysymys oli tuhansista työpaikosta. Tämä tekemämme mittaustyö oli siis aivan turhaa ajanhaaskausta. Piti olla eräänlainen ennakkomittaus, jota sitten oltaisiin sovellettu myös muihin kohteisiin.. Työntekijöille ei missään vaiheessa kerrtottu että, mikä on lopullinen päämäärä. Saati minulle. Mittausjuttu oli pelkkä huijaus. Jälkeenpäin ajattelin, että mitä tuhlausta. Ajattelepas näitä pelkkiä mittausmenetelmiä kun oltiin yksilöidysti suunniteltu juuri tähän operaatioon 3 vuotta. Useampi ihminen tekemässä, pelkästään tätä laskelmaa? Millä mitataan. Eikö samantien olisi voitu rehellisesti kertoa, myös tekijöille ja luottamushenkilöille mihin pyritään? No, ei, koska kysymyksessä oli ns. alasajo. Jälkeenpäin kuulin, että myös nämä jäljelle jääneet 50 työntekijää myös siinä kyseissä kohteessa läksivät, eivät siirtyneet uuden työnantajan verokirjoihin. Kysymyksessä oli työntekijä joukko, jonka ammatilliseen koulutukseen oli työnantaja itse vuosia panostanut? Missä taas säästettiin, yksinkertaisesti palkkakustannuksissa. Ja uskoisin että, tämä on vaan yksi tarina muiden joukossa. Toki, jos mittaukset ovat ASIALLISIA ja niillä saavutetaan tuloksia, jotka tyydyttävät kaikkia osapuolia, niin mikäs siinä sitten.

• ent.tehtaantyttö
        T-muna kirjoitti:

Työ- ja työehtosopimuksia, mutta mutu tunne on, että joka taholla kuminauha on kireämpi. Duunarit eivät astu milliäkään rajansa yli ja omistajat omistajan oikeudellaan puristavat nykyään kaiken mahdollisen irti, mikä sitten entisestään lyhentää joustovaraa olemattomiin.

ei siinä duunarilla muuta vaihto-ehtoa ole, kuin oppia perusasiat. Ja omiaan yhteisrintamalla puolustaa. Mitä muutakaan duunarit voi?- työttömyys senkun lisääntyy. Kalliiksi tämä yhteiskunnalle loppupelissä tulee, kaikkineen kerranaisvaikutuksineen. Ei mitään halpaa lystiä. Sano minun sanonneen. Enkä yksin tätä mieltä ole.

• ent.tehtaantyttö
        mitään kirjoitti:

muistan, niin pitkään se oli alussa sellaista yhteistyötä, tämä manuaalinen ja IT / atk. Jouduttiin varmuuden vuoksi, tekemään asiat molemmin tavoin. Olivat nuo ohjelmat työelämässä vielä silloin kovin "yksinkertaiset", tämän päivän toimisto-ohjelmiin verrattuna. Kyllä siinä piti ainakin joskus, vaikka jos laskutuksia firmassa hoisi, niin osata tämä prosenttilasku vähennys ja plussalaskun lisäksi hallita. No, sähköiset pöytälaskukoneet toki jo oli. Ja nopeasti laskukoneella laskea, oikein. Ja tavallisilla sähkö-canoilla sitten, virheettömästi kirjoittaa...monipuolisempaa työ silloin oli. Mutta, se hyvä puoli oli. Että, riitti monelle naiselle töitä. Ei ollut entereitä eikä deleteitä..ja muistan minä joskus vielä että, ei aina ollut näitä sähkökirjoituskoneitakaan, vaan joissakin työpaikoilla oli tavalliset tosi raskaat manuaaliset kirjoituskoneet käytössä. Varakoneina. Ollaankos sitä jo näin vanhoja? Kevyttä on tämä näpyttely siihen verrattuna.

Tätäkin työtä kun on tullut tehtyä.

• kellokalle!

en vaan ollut näitä alkuperäisiä standreja tekemässä, millä sitten tuota kirjoittaamiasi asoita siellä työpaikalla mitattattiin. Näiden tekemesiin oli 3 vuotta, panostanut toinen osapuoli. (ulkopuolinen taho) No, tarkoitus oli sama. Mutta, kritisoin, silti. Lopputuloksena oli: työpaikassa missä yhdessä kohteessa oli parhaimillaan lähes 200 työntekijää (koko työntkekijä määrä useita tuhansia), työ oli puhtaasti suoritusluonteista. Vakinainen työsuhteessa lähes 98 o/oo työntekijöistä. Palkkaustaso hyvä. Alaan yleiseen palkkatasoon nähden. Ikälisäjärjestelmä toi kummasti palkkapussiin lisää liksaa. Sairaspoissaolo prosenttia en nyt enää muista. Joten, mittausstandrit oli siten "yksinkertaista" tehdä. Mutta, kumman monimutkaisekin nekin oli minuutti -osiolaskelmilla saatu. Tein yhdessä tätä mittausta lähes 4 vuotta, pääsääntöisesti yhdessä lähimmän esimieheni kanssa. Lopulta työntekijämäärä saatiin näiden laskelmien ansioista lukemiin lopulta 50 työntekijää??- sitä ennen pikkuhiljaa kun työmäärä vähitellen kasvoi ja kasvoi, vakinainen porukka läksi pois. Uusia ei palkattu tilalle. Syynä se että, koko konserni haluttiin yksityistää yksityissektorille. Kysymys oli tuhansista työpaikosta. Tämä tekemämme mittaustyö oli siis aivan turhaa ajanhaaskausta. Piti olla eräänlainen ennakkomittaus, jota sitten oltaisiin sovellettu myös muihin kohteisiin.. Työntekijöille ei missään vaiheessa kerrtottu että, mikä on lopullinen päämäärä. Saati minulle. Mittausjuttu oli pelkkä huijaus. Jälkeenpäin ajattelin, että mitä tuhlausta. Ajattelepas näitä pelkkiä mittausmenetelmiä kun oltiin yksilöidysti suunniteltu juuri tähän operaatioon 3 vuotta. Useampi ihminen tekemässä, pelkästään tätä laskelmaa? Millä mitataan. Eikö samantien olisi voitu rehellisesti kertoa, myös tekijöille ja luottamushenkilöille mihin pyritään? No, ei, koska kysymyksessä oli ns. alasajo. Jälkeenpäin kuulin, että myös nämä jäljelle jääneet 50 työntekijää myös siinä kyseissä kohteessa läksivät, eivät siirtyneet uuden työnantajan verokirjoihin. Kysymyksessä oli työntekijä joukko, jonka ammatilliseen koulutukseen oli työnantaja itse vuosia panostanut? Missä taas säästettiin, yksinkertaisesti palkkakustannuksissa. Ja uskoisin että, tämä on vaan yksi tarina muiden joukossa. Toki, jos mittaukset ovat ASIALLISIA ja niillä saavutetaan tuloksia, jotka tyydyttävät kaikkia osapuolia, niin mikäs siinä sitten.

Osallistuessasi mainitsemaasi työhön oliko sinulla hyväksyttävästi suoritetut, työmarkkinajärjestöjen valvomat tutkinnot, suoritettuina?

Oliko projektiorganisatoi vähintään kaksitasoinen?

Ammattijärjestöjen edustajat valvontaryhmässä?

Riittävän monipuolinen ammatillinen edustus projektiryhmissä?

Olivatko luottamushenkilöt saaneet saman peruskoulutuksen rationalisoinnissa kuin tutkijat?
        Olivatko he kaikkien työhön liittyvien dokumenttien jakelussa?

Jos epäröit yhdenkin yllä mainitsemani asian suhteen niin paikallinen johto ei ole hoitanut asiaa kunnolla niin sopimusten noudattaminenkin minua epäilyttää!

Mainososuus.
        Viimeinen linjavastuussa hoitamani projekti poiki reippaan tuottavuuden nousun kylkiäisenä kavereille 15 - 30%:n ansiotason nousun.

Toimenpiteet.
        Välivarastojen ja puolivalmisteiden merkinnät.
        Puolivalmisteiden ohjaus oikeille paikoilleen.
        Työvälinevaraston järjestely ja merkinnät.
        Apuvälineitä työpaikoille.
        Laitteiden teknisen varmuuden parantaminen.
        Jokaisen sarjanvaihdon yhteydessä kunkin työpaikan siivous ja järjestely.
        Yhteisten alueiden järjestys kettan viikossa.

Eli lähinnä häiriöiden syiden poistamista ja työn tekemisen edellytysten parantamista.

Helpommalla enemmän.

Puoliurakka palkkausmuodosta ja kustannusrakenteesta johtuen jokainen työntekijän lisäkillinki kertautui työnantajalle noin neljällä!
        Itse hyödyin etukäteen sovitut tuottavuuden nousun bonukset.
        Jatkoin tuotantovastuisena.

Pari ensimmäistä kuukautta porukka kyräili epäluuloisesti.
        Tänä päivänäkin olemme kavereita.

• ent.tehtaantyttö
        kellokalle! kirjoitti:

Osallistuessasi mainitsemaasi työhön oliko sinulla hyväksyttävästi suoritetut, työmarkkinajärjestöjen valvomat tutkinnot, suoritettuina?

Oliko projektiorganisatoi vähintään kaksitasoinen?

Ammattijärjestöjen edustajat valvontaryhmässä?

Riittävän monipuolinen ammatillinen edustus projektiryhmissä?

Olivatko luottamushenkilöt saaneet saman peruskoulutuksen rationalisoinnissa kuin tutkijat?
        Olivatko he kaikkien työhön liittyvien dokumenttien jakelussa?

Jos epäröit yhdenkin yllä mainitsemani asian suhteen niin paikallinen johto ei ole hoitanut asiaa kunnolla niin sopimusten noudattaminenkin minua epäilyttää!

Mainososuus.
        Viimeinen linjavastuussa hoitamani projekti poiki reippaan tuottavuuden nousun kylkiäisenä kavereille 15 - 30%:n ansiotason nousun.

Toimenpiteet.
        Välivarastojen ja puolivalmisteiden merkinnät.
        Puolivalmisteiden ohjaus oikeille paikoilleen.
        Työvälinevaraston järjestely ja merkinnät.
        Apuvälineitä työpaikoille.
        Laitteiden teknisen varmuuden parantaminen.
        Jokaisen sarjanvaihdon yhteydessä kunkin työpaikan siivous ja järjestely.
        Yhteisten alueiden järjestys kettan viikossa.

Eli lähinnä häiriöiden syiden poistamista ja työn tekemisen edellytysten parantamista.

Helpommalla enemmän.

Puoliurakka palkkausmuodosta ja kustannusrakenteesta johtuen jokainen työntekijän lisäkillinki kertautui työnantajalle noin neljällä!
        Itse hyödyin etukäteen sovitut tuottavuuden nousun bonukset.
        Jatkoin tuotantovastuisena.

Pari ensimmäistä kuukautta porukka kyräili epäluuloisesti.
        Tänä päivänäkin olemme kavereita.

tuli sitten kaikille selväksi, kun tämä ISO konsernijätti ajatettiin alas. Kysymys ei ollut mistään pienestä tai keskikokoisesta orgaanisaatiojutusta. Eli ei voi oikein verrata.

Ja kyllä nämä jutut mitä tuolla alussa luettelit, ihan kunnossa olivat. Sen verran isojuttu, että TV:n uutislähetyksessä sitä aikanaan käsiteltiin.Eduskuntaa myöten. Päätös kun oli tehty.

Mutta, jos luit tarkkaan aikaisemman kommenttini, niin minulla ei ole vastaan työnmittauksia, jos kaikki osapuolet pääsevät yhteisymmärrykseen ja kaikkia tyydyttävän lopputulokseen. Tämä kirjoittamani juttu, on jo historiaa. Mutta, näitäkin työelämässä tapahtuu. Se ei tarkoita suinkaan sinun työsi aliarvioimista.

• paapuuri.re

En varmaankaan saisi vastata tähän kysymykseen, koska teen kotona töitä.
      Eli vietän suurimman osan aikaani työpaikallani, kellon ympäri ja viikonloputkin töissä.

Ei tämä minun arvoani nosta mitenkään, toki joku aina joskus ihmettelee, että miten sinä jaksat, eikö sinulla ole lomaa koskaan jne.

Mutta oikeastaan en tässä vie kenenkään työpaikkaa, halukkaita sijaisiakaan ei ole ilmaantunut, toiveista huolimatta.

• tomppa2006

...tuot uutta katsontakantaa asiaan...

Kuten kerroit on myös ihmisiä, joilla ei ole sitä kellokorttia, eikä määriteltyä työaikaa. Mutte ei heillä ole myöskään mahdollisuutta olla työkaverien näkyvissä viestittämässä "hei, olen taas töissä pitkää päivää".

Etkö koskaan kaipaa sitä yhteisöllisyyttä, kuulumista työporukkaan? Ruoka- ja kahvitauoilla on työpaikoilla joskus antoisia keskusteluita ja varmaan on tätä me-henkisyyttäkin.

• paapuuri.re
        tomppa2006 kirjoitti:

...tuot uutta katsontakantaa asiaan...

Kuten kerroit on myös ihmisiä, joilla ei ole sitä kellokorttia, eikä määriteltyä työaikaa. Mutte ei heillä ole myöskään mahdollisuutta olla työkaverien näkyvissä viestittämässä "hei, olen taas töissä pitkää päivää".

Etkö koskaan kaipaa sitä yhteisöllisyyttä, kuulumista työporukkaan? Ruoka- ja kahvitauoilla on työpaikoilla joskus antoisia keskusteluita ja varmaan on tätä me-henkisyyttäkin.

tuo "ystäväni", näkyyköhän se sinne:)

En oikeastaan kaipaa sitä yhteisöllisyyttä, viihdyn kai liiankin hyvin näissä omissa porukoissa.
        Olen toki työskennellyt esim. vanhainkodeissa, mutta hakeuduin vanhusten seuraan, kun toiset hoitajat viettivät aikaansa kahvihuoneessa.

Sitten olen työskennellyt kotipalvelussa ja silloinkin olin enemmän asiakkaiden kuin työtovereiden seurassa.

Antoisat keskustelut ovat kivoja, mutta turhanpäiväinen juoruilu ei.

• tomppa2006
        paapuuri.re kirjoitti:

tuo "ystäväni", näkyyköhän se sinne:)

En oikeastaan kaipaa sitä yhteisöllisyyttä, viihdyn kai liiankin hyvin näissä omissa porukoissa.
        Olen toki työskennellyt esim. vanhainkodeissa, mutta hakeuduin vanhusten seuraan, kun toiset hoitajat viettivät aikaansa kahvihuoneessa.

Sitten olen työskennellyt kotipalvelussa ja silloinkin olin enemmän asiakkaiden kuin työtovereiden seurassa.

Antoisat keskustelut ovat kivoja, mutta turhanpäiväinen juoruilu ei.

...onnistunpas näin virtuaalisesti saamaan sinut hyvälle tuulelle...

En ole itsekään mikään kahvihuoneen kunkku, hieman sivusta heittelen kommentteja. Uskotko miehien voivan olla pahempia juoruamisessa kuin kylän juoruämmät?

Kuulut työhistorialtasi suuresti arvostamaani hoitohenkilöstöön. Sen tekeminen vaatii palkan lisäksi kutsumusta, näin sen näen.

Itse enemmänkin virkamiestyyppisenä dokumenttien ja tuotannon suunnitelijana ymmärrän kyllä koneita ja laitteita. Ihmismielen ymmärtäminen ja ihmisen hoitaminen ovat vaikeata asioita minulle.

• paapuuri.re
        tomppa2006 kirjoitti:

...onnistunpas näin virtuaalisesti saamaan sinut hyvälle tuulelle...

En ole itsekään mikään kahvihuoneen kunkku, hieman sivusta heittelen kommentteja. Uskotko miehien voivan olla pahempia juoruamisessa kuin kylän juoruämmät?

Kuulut työhistorialtasi suuresti arvostamaani hoitohenkilöstöön. Sen tekeminen vaatii palkan lisäksi kutsumusta, näin sen näen.

Itse enemmänkin virkamiestyyppisenä dokumenttien ja tuotannon suunnitelijana ymmärrän kyllä koneita ja laitteita. Ihmismielen ymmärtäminen ja ihmisen hoitaminen ovat vaikeata asioita minulle.

Tosin olen hyvällä tuulella lähes aina, mutta ei pieni kannustuslisä pahaa tee:)

Uskon ja jopa tiedän, että miehet voivat olla aika petoja juoruamisessa.

Koneet ja laitteet on ehkä helpompi saada toimimaan, kuin vaikeasti hoidettava ihminen pukeutumaan, syömään ja ulkoilemaan. Eivät ne ainakaan muksi nyrkeillään, huuda ja pistä hanttiin koko ajan:)))

Lunta on satanut yön aikana, vaikeahoitoinen on jo pihalla ja minä lähden perään:)

Hyvää päivän jatkumista sinulle, ystävä;))

• Rocellii

kyllä laskee, kun mennään tietyn rajan yli

eli mielestäni ylitöissä ei varmastikaan saada aikaan samanverran, kuin jos siihen olisi tullut toinen tt vapaalta, virkeänä ja levänneenä

väsyneenä tekeminen lisää vahinko- ja tapaturmariskiä
      tulee unohduksia...ja siitä seuraa ylimääräistä työtä, joka myös kuormittaa

vapaalla ei ehdi palautua...ja entinen kuormitus
      hartioilla mennään työpaikalle....

työ on tehottomampaa kuin levänneenä

ei siis kenenkään ETU nuo ylityöt

"kova työntekijän"....motivaatio olisi kyllä mielenkiintoista tietää....

• tomppa2006

...on myös huomioitava näkökanta...

Väsyneet ihmiset tekemässä puolinukuksissa töitä. Varmasti sattuu virheitä ja erehdyksiä.

"Kova työntekijä" sanaparina tulee mieleeni jo lapsuudesta, jolloin maanviljelijät ainakin isäni mielestä olivat niitä kovia työntekijöitä. Aamulla mentiin töihin ja illalla tultiin pois.

• saataisiin

tarjonnan vastaamaan kysyntää elikkä kaikille haluaville töitä ja nimenomaan kokopäiväistä "oikeaa" työtä ei mitään tukihömppää.

• tomppa2006

...on kyse, pitäisi saada haluaville töitä...

Monet työpaikoissa olevat katsovat velvollisuudekseen työnantajaa kohtaan, tehdä hirveät määrät ylitöitä. Taantuman ja laman aikana ei haluta joutua "huonoon valoon" kieltäytymällä tarjotuista ylitöistä. Ei niitä mikään pakko ole tehdä!

• joltakin toiselta työpaikkaan!

Tekemällä ylitöitä kahden ihmisen edestä, viedään mahdollisuus joltakin toiselta työpaikkaan!
      --------------
      ei se nyt yleensä niin ole,
      saisiko sillä lailla tilapäistä ja luotettavaa muualta ja yhtä helpolla.

toisaalta, pitäähän hyviä työnitkijöitä myös palkita ylitöillä.

• tomppa2006

Jos ylitöiden teettäminen jatkuu vuosikaudet, silloin olisi voitu kouluttaa luotettavaa työvoimaa ajat sitten.

Raha se on joka ratkaisee työnantajan valinnat.

Niin ja työntekijöiden halukkuus tehdä ylitöitä.

• joutis
        tomppa2006 kirjoitti:

Jos ylitöiden teettäminen jatkuu vuosikaudet, silloin olisi voitu kouluttaa luotettavaa työvoimaa ajat sitten.

on jonkun, yleensä esimiehen kyvyttömyyttä työn organisoinnissa!

• tomppa2006
        joutis kirjoitti:

on jonkun, yleensä esimiehen kyvyttömyyttä työn organisoinnissa!

...jonka syyksi voidaan laittaa kaikki työyhteisössä ilmenevät ongelmat...

• E iiiiiiiiii
        tomppa2006 kirjoitti:

”Jos ylitöiden teettäminen jatkuu vuosikaudet, silloin olisi voitu kouluttaa luotettavaa työvoimaa ajat sitten. ”

----- tuo on aivan kommunistin puheita vailla käytännön miettimisiä.
        Haukkua kaikki osaa, siihen ei paljon leukaluita tarvita.

MINKÄLAISTA se ylityösi on.

Onko se todella säännöllistä, eli minkälaiset olisivat työajat silla ulkopuolisella ?

Voiko sitä tehdä saman aikaan kun muut tekevät normaaleja töitä?

Tiedätkö mitä yleensä ihmisen sisäänotto maksaa, koulutus ja tiedon ylläpitäminen heille jotka käyvät vain harvemmin ja myös sen mitä uloslaitto maksaa.,
        vakuutusmaksut yms.

------------------
        olen tehnyt ylitöitä tässä 40 vuotta, yrityksessä on ollut viikonloppuvuoroja useaan kertaan mutta aina 2 v välein se on joutunut lopettaman ja teettämään ylitöinä.

Onhan siinä hieman etua ollut, on viikonloppu vuorosta voitu valita parhaat yksilöt ja laittaa ne suunsoittajat pellolle.

(juuri syysmatkallamme pomo taas sanoi että olipa hyvä kun tuli huono aika
        päästään niistä ei toivotuista eroon fiksusti)

• er,.k
        tomppa2006 kirjoitti:

mikä sinulle on syy kun töissä käyt, rahako ?

työnantajalla ei saa olla samoja perusteluja, miksi ei ?

eikös kommunisti ole jo haudattu

• ulkoasu
        E iiiiiiiiii kirjoitti:

”Jos ylitöiden teettäminen jatkuu vuosikaudet, silloin olisi voitu kouluttaa luotettavaa työvoimaa ajat sitten. ”

Onko se todella säännöllistä, eli minkälaiset olisivat työajat silla ulkopuolisella ?

Tiedätkö mitä yleensä ihmisen sisäänotto maksaa, koulutus ja tiedon ylläpitäminen heille jotka käyvät vain harvemmin ja myös sen mitä uloslaitto maksaa.,
        vakuutusmaksut yms.

------------------
        olen tehnyt ylitöitä tässä 40 vuotta, yrityksessä on ollut viikonloppuvuoroja useaan kertaan mutta aina 2 v välein se on joutunut lopettaman ja teettämään ylitöinä.

Onhan siinä hieman etua ollut, on viikonloppu vuorosta voitu valita parhaat yksilöt ja laittaa ne suunsoittajat pellolle.

on hirveän sekava, tee vähän lyhempiä otsikoita ja ytitä ilmaista selkeämmin mitä tarkoitat. Pitkät lauseet eivät sovi otsikoiksi koska niistä saattaa jäädä osa näkymättä ja sotkea viestisi huonosti ymääreettäviksi. Lisäksi ylipitkät otsikot näyttävät kuin fanaatikko olisi kirjoituksen takana.

• Kuollut kommunisti
        E iiiiiiiiii kirjoitti:

vakuutusmaksut yms.

------------------

koko tämä keskustelu, ei se tomppa itse niitä ylitöitä tee. itse olet perseennuolija pahimmasta päästä.

• en oo
        Kuollut kommunisti kirjoitti:

koko tämä keskustelu, ei se tomppa itse niitä ylitöitä tee. itse olet perseennuolija pahimmasta päästä.

joo en oo kovin viisas

• tomppa2006
        E iiiiiiiiii kirjoitti:

vakuutusmaksut yms.

------------------

...minua on elämäni aikana nimitelty monellakin tavalla, mutta ei koskaan ennen kommariksi...

En tiedä mikä tämän purkauksen sinussa aiheutti, mutta sen asian toistan, ettei se ylityö ole mikään palkinto. Esimiehet pyrkivät jakamaan taspuolisesti ylitöitä työntekijöille, mutta aina löytyy niitä innokkaita, jotka tarjoutuvat ja käyvät oikein pyytämässä niitä.

• asioita vain omaltasi
        tomppa2006 kirjoitti:

...minua on elämäni aikana nimitelty monellakin tavalla, mutta ei koskaan ennen kommariksi...

En tiedä mikä tämän purkauksen sinussa aiheutti, mutta sen asian toistan, ettei se ylityö ole mikään palkinto. Esimiehet pyrkivät jakamaan taspuolisesti ylitöitä työntekijöille, mutta aina löytyy niitä innokkaita, jotka tarjoutuvat ja käyvät oikein pyytämässä niitä.

mietipäs, onko kaikille pomoille kivaa pyytää aina aikuisia ja vanhempiakin kun itse ovat ylitöihin, kuunnella kaikenmaailman selvityksiä ja usein kieltoja.
        (pomojakin on eriluontoisia, moni loukkaantuu herkästi jos joutuu kuulemana ilkeää huumoria, ihmisiä he ovat, lihaa verta, murheita kuin meillä kaikilla)

Toiset pyytävät ja saavat enemmän, ihminen on luonteeltaan niin herkkäsieluinen, aina kadehtii ja luulee että toinen saa enemmän.

Mieti vaan kuinka monet sisaret, kun aikuistuvat ajattelevat taaksepäin lapsuuttaan/nuoruuttaan kuinka eriarvoisia olivat lapsuudessaan, varsinkin jos ovat aikuisena paljon eri arvoisia koulutukseltaan.
        (tuosta syntyy usein riitoja ja pieniä vihoja, katkeruutta vanhempia kohtaan eivätkä hoida, heitä vanhempana kuin välttämättömän osan)

Olen kuullut oman äitini, hänen sisariensa, veljiensä kertomukset "kuolinvuoteella", voi kun olisivat ennen kertoneet, kaikki kertoivat vain eriarvoisuudesta ja jokainen kärsi kun oli saanut vähemmän.

SE TASAPUOLISUUS ja toisen hyvinvoinnin tunteminen on hyvin herkkää.
        Ei pitäisi karehtia työkavereiden palkkaa, sillä kateus vie kalatkin vedestä,
        ---niin ei karehtia kuin näillä palstoilla, pitäähän ongelmia purkaa.

• tomppa2006
        asioita vain omaltasi kirjoitti:

mietipäs, onko kaikille pomoille kivaa pyytää aina aikuisia ja vanhempiakin kun itse ovat ylitöihin, kuunnella kaikenmaailman selvityksiä ja usein kieltoja.
        (pomojakin on eriluontoisia, moni loukkaantuu herkästi jos joutuu kuulemana ilkeää huumoria, ihmisiä he ovat, lihaa verta, murheita kuin meillä kaikilla)

Toiset pyytävät ja saavat enemmän, ihminen on luonteeltaan niin herkkäsieluinen, aina kadehtii ja luulee että toinen saa enemmän.

Mieti vaan kuinka monet sisaret, kun aikuistuvat ajattelevat taaksepäin lapsuuttaan/nuoruuttaan kuinka eriarvoisia olivat lapsuudessaan, varsinkin jos ovat aikuisena paljon eri arvoisia koulutukseltaan.
        (tuosta syntyy usein riitoja ja pieniä vihoja, katkeruutta vanhempia kohtaan eivätkä hoida, heitä vanhempana kuin välttämättömän osan)

Olen kuullut oman äitini, hänen sisariensa, veljiensä kertomukset "kuolinvuoteella", voi kun olisivat ennen kertoneet, kaikki kertoivat vain eriarvoisuudesta ja jokainen kärsi kun oli saanut vähemmän.

SE TASAPUOLISUUS ja toisen hyvinvoinnin tunteminen on hyvin herkkää.
        Ei pitäisi karehtia työkavereiden palkkaa, sillä kateus vie kalatkin vedestä,
        ---niin ei karehtia kuin näillä palstoilla, pitäähän ongelmia purkaa.

...tavallaan työnantajan edustaja, koska toimin esimiehenä siellä meidän "tehtaalla"...

Ja ymmärrän oikein hyvin asioita työnantajan puolelta, mutta sitä en voi käsittää, miksei palkata työntekijöitä, jos kerran töitä on ylenmäärin.

Ei ne pomot siitä loukkaannu, ettei työntekijä halua tehdä ylitöitä. Se ei ole mikään velvollisuus tai kunnia-asia. Eikä sitä tarvitse milläänlailla selitellä. Pelkkä Ei-sana riittää. Tällöin työnjohto voi viedä viestin työnantajalle, jos halutaan työt tehtävän, on porukkaa palkattava lisää.

• joutis

on vältetty työ tuloksen siitä kärsimättä.

Kaikkeen tekemmiseen tulee suhtautua kriittisesti.
      Mitä?
      Miksi?
      Missä?
      Kuka?
      Milloin?

Tuo työpaikalla luumuilu saa naurettavia muotoja.
      Erään työpikkani toimitusjohtaja näytti minulle erästä toimiston illalla valaistua ikkunaa sanoen että "siellä se Pekka vaan painaa töitä".

En viitsinyt paljastaa Pekan pelaavan pasianssia maksuttomalla yliajalla tehdäkseen vaikutuksen johtajaan.

Myös fyysisentyön menetelmiä on syytä tähyillä tavoite mielessään.
      Ylenpalttinen huiske ei useinkaan kerro tehosta yhtään mitään.
      Eleetön, maltillinen, kaikkea turhaa välttävä on useimmiten tehokkainta = kova työmies!

Olin itse noin 30-vuotta kokonaispalkkauksella kenenkään seuraamatta työaikaani.
      Vain tulokset ratkaisivat.
      En laskenut tunteja vaan silloin tehtiin kun tarvisi.
      Muulloin ei teeskennelty työntekoa eikä likimainkaan aina oltu työpaikallakaan.

• tomppa2006

...yllättävän paljon eri muodoissa työpaikoilla...

Ollaan tekevinään töitä tai sitten kuitataan ylitöitä olemalla mukana vahvuudessa. Pahimmassa tapauksessa kuten kerroit, näytellään työn tekemistä, huh. Oma ryhmänsä ovat vielä nämä, jotka käyvät pomolle kertomassa kaiken mitä ovat tehneet.

Yltiöpäisen tehokkaan näköiset kiirehtijät, jotka lähes juoksevat paikasta toiseen, ovat kamalia. Pitäähän työnteossa tolkku ja järki sentään olla mukana. Pysähtyisivät hetkeksi ja antaisivat kiireen mennä ohitse.

Ainakin kirjoitettuna työsi näytti mukavalta. Vuosityöaikaan sidottuna kuukausipalkkalaisena ei voi kuin kadehtia.

• joutis
        tomppa2006 kirjoitti:

...yllättävän paljon eri muodoissa työpaikoilla...

Ollaan tekevinään töitä tai sitten kuitataan ylitöitä olemalla mukana vahvuudessa. Pahimmassa tapauksessa kuten kerroit, näytellään työn tekemistä, huh. Oma ryhmänsä ovat vielä nämä, jotka käyvät pomolle kertomassa kaiken mitä ovat tehneet.

Yltiöpäisen tehokkaan näköiset kiirehtijät, jotka lähes juoksevat paikasta toiseen, ovat kamalia. Pitäähän työnteossa tolkku ja järki sentään olla mukana. Pysähtyisivät hetkeksi ja antaisivat kiireen mennä ohitse.

Ainakin kirjoitettuna työsi näytti mukavalta. Vuosityöaikaan sidottuna kuukausipalkkalaisena ei voi kuin kadehtia.

sinulla on.
        Jos ymmärsin oikein että tasoittumisjakso on yksi vuosi?

Kokonaistyöajan määritys antaa myös tekijälleen tiettyjä oikeuksia jotka minulta puuttui.

Eräs pk-yrityksen omistaja määritti toimintani työsopimuksen solmimisen yhteydessä seuraavasti:
        "Hoida se paja vaikka Huuhan hietikolta käsin kunhan toimitukset ja kustannukset ovat sovituissa puitteissa".

Siitä saattaisi stressaantua.
        Riippuu tietenkin tavoitteiden ja resurssien suhteista.

• tomppa2006
        joutis kirjoitti:

sinulla on.
        Jos ymmärsin oikein että tasoittumisjakso on yksi vuosi?

Kokonaistyöajan määritys antaa myös tekijälleen tiettyjä oikeuksia jotka minulta puuttui.

Eräs pk-yrityksen omistaja määritti toimintani työsopimuksen solmimisen yhteydessä seuraavasti:
        "Hoida se paja vaikka Huuhan hietikolta käsin kunhan toimitukset ja kustannukset ovat sovituissa puitteissa".

Siitä saattaisi stressaantua.
        Riippuu tietenkin tavoitteiden ja resurssien suhteista.

...pitäisi olla kunnossa. Tavoitteet on, mutta resurssit...

Työnjohdon toivoessa lisää työntekijöitä, mielestäni työnantajan pitäisi kuunnella nämä toiveet, koska työnjohto järjestää ne tehtävät työt, eikä työntekijöitten jatkuvilla ylitöillä voida lafkaa pyörittää.

On minulla tosiaan vuosityöaika vuoden tasoittumisjaksolla. Ei väliä tekeekö ilta- yö- tai viikonlopputyötä, tehdyt tunnit lasketaan vuoden loppuun saakka.

Aika hurjan projektin olet vetänyt, voisinpa sanoa "päämäärätavoitteinen työntekijä".

• ent.tehtaantyttö

hän kertoi minulle, kuinka työnjohtaja (oli töissä firmassa missä oli n.20 työntekijää). Oli jatkuvasti alussa kun hän siellä aloitti työnsä, hänen kimpussaan. Sanoi, sitten suorat sanat tämä mies: Minä en sutta tee, sen minkä teen kunnolla vaikka aikaa ottaisikin. No, tämä pikku työnjohtaja aikansa hiosti. Kunnes ymmärsi, vihdoin, että liiallisella hosumisella, menee aikaa sitten työn uudeelleen tekemiseen. Mutta, aikaa siihen oivaltamiseen meni..lopulta jopa tuli anteeksi pyytämään, tämä työnjohtaja. Kädestä pitäen tämänkin oli pitänyt tälle työnjohtajalle näyttää..ei muuten uskonut. Meitä on moneksi.

No, tämä ystäväni sitten selosti minulle, että jos, hitsaussauma on kupru. Niin sen sauman purkamiseen ja siistimiseen menee monin kerroin enemmän aikaa. Kun se että, työ tehdään alusta asti rauhallisesti, tasaisesti, varmasti ja hyvin. Menee vielä tarkastuksista läpi. Samaa mieltä minäkin. Vaikka metallimies en olekaan.

Eli missä säästetään?

• se pitää käydä lepäämässä..:)

• tomppa2006

...on vielä olemassa tämäkin ihmisryhmä...

• tomppa2006 kirjoitti:

...on vielä olemassa tämäkin ihmisryhmä...

joskus olen kuullut kun pienten lasten äidit käyttävät tuota sanontaa, ehkä huumoriakin, tai sitten ei..

• Hömppähullu Joulupukki

työmiehen olen tavannut. Tai sanoisko paremmin että ovat olleet minullakin töissä.
      Rakentaessani taloa oli yksi kirvesmies ensin sokkelin tekovaiheessa kaverina. ja häätyy sanoa että siinä tuli jälkeä, vieläpä ensluokkasta.
      Oli oikein ilo maksaa palkka kun se aika koitti.

Samoin oli sisäseinärunkohommissa sellainen, ettei mittavirheitä tullut vaikka vauhti oli hirmuinen.

Vastakkaisiakin kokemuksia on. Muurari oli ihan lusmu. Tilitin ulos,heti kun ensimmäisen kerran vihjasi, että olis pitempiaikainen työmaa tuolla toisaalla,jos ja kun tästä pääsee.
      Minä sanoin että se hetki koitti nyt, mennäänpä pankkiin heti laskemaan tilisi.
      Meinasi ettei hän sillä, että heti lähtis. Minä vain sanoin, että joku voi sinun toisen paikan viedä, että ei muutakuin oitis menet sinne.

Tilittivät ulos sieltäkin keskenkaiken.

Sittenpähän minulla töissä ollut, just koulusta päässyt kirvesmies muurasi loput, ja hyvin.
      Ahkera poika oli sekin, mutta ei häntä voinut kovaksi työmieheksi sanoa.

Kova työmies ei tosiaankaan ole sellainen, joka tekee pitkää päivää, vaan sellainen joka jotain tekeekin.

Sama pätee kaikissa hommissa, missä ihminen voi työtahtiin vaikuttaa. En tarkoita rumpaleita.

Kova työmies voi olla myöskin pakaste-tai ruumisarkussa, vaikkei muuten elinaikanaan sitä olisi ollutkaan. Joten pappikaan ei liene väärässä puhuessaan kovasta työmiehestä vainajan kohdalla.

Työntekijä voi olla ahkera, tunnollinen...
      Kivityömies on myöskin kovatyömies.

Kovalle työntekijälle on ominaista myöskin se, että yleensä normaali työaika riittää, eikä kyttää ylitöitä.

• susa51

Viisas pääsee vähemmällä, suomalainen sananlaskukin sanoo.
        Kyllä töissä pitää tehdä mielestäni, ei se aikakaan siellä muuten kulu.
        Se on eri asia, ne ylityöt. Pitäisi jakaa työt niin, että yksi ei tee kahden töitä.
        Pitää olla myös oma elämä, ennen kuin se on liian myöhäistä:))

• ent.tehtaantyttö

..tässä vaan yksi esimerkki. Perhe täällä Suomessa, mies painanut lähes 25 vuotta, Euroopassa, milloin Norjassa, milloin Italiassa, pitkää päivää 24h. Metallihommissa, raskaamilla paikoilla, kuten tuolla Norjassa. Öljynporauslautalla. Sinne kun eivät lusmut edes pääse töihin. Kova kuntoisimmat vaan siellä pärjäävät. Muilla ei asiaa. No, vaimo on sitten yhden lapsen kanssa täällä Suomessa. Lomalla näkeevät isänsä. Perheenisä asuu asuntovaunussa, kun on töissä Euroopassa. Säästää kaikki rahat perheelleen. Juu, kyllä heillä omaisuutta jo on ja paljonkin. Kovalla työllä hankittua. Nyt kun viimeksi tavattiin, niin kertoi ettei enää samallalailla jaksa, ikää alle 55v. No, sanoin sille, että, hellitä jo hyvä mies! - mutta niin on verissä tällä miehellä kova työ. Sinne taas Eurooppaan läks. Ei siinä vaimon anelut auta. Sitä minä jäin miettimään, että, kukin meistä tuon tavan elää itse päättää. En usko että, tämä ystävämme edes viihtyisi enää ns. normaali työ elämässä. Vuosikaudet kun tähän työelämään ja kovaan tahtiin tottunut maailmalla. Mutta onko se sitten elämää? Lapsi kasvaa eikä isäänsä näe muutakun lomilla. No, pysyypi se avoliitto heilläkin kasassa. Kun harvoin näkevät. Jos, nyt jotain positiivista tuosta haluaa nähdä. Ja taloudellisesti on turvattu tuo vanhuus heillä perheessä. Ja jos, nyt sitten joku visapää vielä kadehtii, niin ihmettelen minä naisihmisinä tällaista ihmistä. Ei syytä kadehtia.

Mitäpä sitten tulee tämän miehen Reiluuteen, niin sanonpa teille, reiluumpaa miestä minä en naisena tunne.

• tomppa2006

...kuin todeta, että allekirjoitan väittämäsi...

Erityismaininta lauseelle "yleensä normaali työaika riittää, eikä kytätä ylitöitä".

Hömppähullu Joulupukki - Olet kirjoittajana sitä luokkaa, että suosittelisin sitä, vaikka ihan työnäkin. Nauroin kippurassa tekstiäsi, kylläpä löytyy verbaalista lahjakkuutta. Vakavaa asiaa käsittelet hempein sanakääntein, ihana huumorin kukkanen värittämässä ja lopputuloksena lukunautinto.

• Hömppähullu Joulupukki
        tomppa2006 kirjoitti:

...kuin todeta, että allekirjoitan väittämäsi...

Erityismaininta lauseelle "yleensä normaali työaika riittää, eikä kytätä ylitöitä".

Hömppähullu Joulupukki - Olet kirjoittajana sitä luokkaa, että suosittelisin sitä, vaikka ihan työnäkin. Nauroin kippurassa tekstiäsi, kylläpä löytyy verbaalista lahjakkuutta. Vakavaa asiaa käsittelet hempein sanakääntein, ihana huumorin kukkanen värittämässä ja lopputuloksena lukunautinto.

tomromponpon, lauloi Marion aikhoinaan, ja se kipale tuli josthain syystä nyt mielheen, ko kävi tommonen lämmin henkäys talvisäässä, sieltä sinun taholtasi.
        En mie siksi kirijota, että mie kiitosta saisin, sillä ei sitä väkisin tekemälä oikheen kunnon jäläkeä taho mishään hommasa saaha aikaseksi. Siinä yhesä hommasaki saa syytheen pian väkisimakkuusta. Niin jos mennee nukkumaan vaikkei nukutakkaan.

Mie voinki yhen tikkurin jättää ainakin tältä päivältä pukematta, ko tuli tuone sisäle ihan niin lämmin olo. Herkistyin vähän. Pani mietintä myssyyn vähän liikettä yheltä toiseltaki kantilta.

Sillonko mie olin työelämässä vielä mukana, ja varsinki sen jäläkheen ovat "kolleekat" minua kehottanheet kirojottamhaan kirijaa alastani alallemme. Minäkö olen kuulema sen alan ainut varsinainen asiantuntija. On sitä pyyvetty tänäkivuonna, viimeksi kuukausi sitten.

Ei se niin hirviäle tunnu ko ei tarvis mithään lähdeteoksia käyttää hommmaan, vaan vois ammentaa tuolta omasta kaivosta sen tarvittavan mustheen siihen.
        Sitte mie kyllä voisin huoletta panna lopullisesti kannet kiinni elämäntyökirijasta.

Aikapa tuon näyttää onko minusta ollu tekijäksi.

Mie kuitenki vielä vähän pallaisin tuohon sinun avvaukseen sen verran, että kun mua ihimetyttää yks asia.
        Se on semmonen juttu, että ko ihiminen saapi täyen eläkheen, esim armeijasta ja etenki ilimavoimista nuorena (ilimapuolustuksesta, ei niitä nyt voimiksi ihan voi sanoa)niin net vielä hakeutuvat työmarkkinoita täyttämmään.
        Minusta ihminen kun pääsee eläkheele niin pysyköön myös sielä.
        Monet vonkuvat ensin itelle eläkkeen jonku sairauven perustheela, ja sitte ko sen saapi, niin alakavat kyseleen minkä verran saa tehä töitä ettei eläke pienene. Ihimeellistä eläkheelä oloa.
        Yksikin halus eläkheen ja sai, mutta sitte se haluski sen muuttaa osa-aika eläkheeksi, ja nyt tekkee sammaa hommaa niinkö ennenki.
        Ei se ole kumma jos eläkerahoja hupenee.
        Sitte on nuo "korvaamattomat" ihimiset, jotka nostavat huippupalakkaa, vielä toinen jalaka hauvassaki. En mie yrittäjiä tuossa morkkaa, vaan nuita muita. Pienyrittäjien eläkheet ei hääviksi ole pääsheet kertymään, mitä mie asiasta tiiän, joten niien joienki on pakko tehä jothain vaikka ei olis halujakhaan, eikä juuri terveyttäkhään.

Eihän tuo nyt tuohon kovvaan työntekijään oikhein palijova liittyny, mutta nyt mie olen tuon asian käsitelly. Ei piä jäähä enempää setvommaan yhtä asijaa, ko ei sieltä taho ulos itestään enempää tulla. Kyllähän sitä vänkäämälä saisi vaikka viikon ylityön aikaseksi.

En mie kade ole heillekhään, ei se sitä ole tuo minun jurnutus, vaan sitä, että jollekki nuoki rahat olis tosi tarpeeseen. Tai työt.

• tomppa2006
        Hömppähullu Joulupukki kirjoitti:

tomromponpon, lauloi Marion aikhoinaan, ja se kipale tuli josthain syystä nyt mielheen, ko kävi tommonen lämmin henkäys talvisäässä, sieltä sinun taholtasi.
        En mie siksi kirijota, että mie kiitosta saisin, sillä ei sitä väkisin tekemälä oikheen kunnon jäläkeä taho mishään hommasa saaha aikaseksi. Siinä yhesä hommasaki saa syytheen pian väkisimakkuusta. Niin jos mennee nukkumaan vaikkei nukutakkaan.

Mie voinki yhen tikkurin jättää ainakin tältä päivältä pukematta, ko tuli tuone sisäle ihan niin lämmin olo. Herkistyin vähän. Pani mietintä myssyyn vähän liikettä yheltä toiseltaki kantilta.

Sillonko mie olin työelämässä vielä mukana, ja varsinki sen jäläkheen ovat "kolleekat" minua kehottanheet kirojottamhaan kirijaa alastani alallemme. Minäkö olen kuulema sen alan ainut varsinainen asiantuntija. On sitä pyyvetty tänäkivuonna, viimeksi kuukausi sitten.

Ei se niin hirviäle tunnu ko ei tarvis mithään lähdeteoksia käyttää hommmaan, vaan vois ammentaa tuolta omasta kaivosta sen tarvittavan mustheen siihen.
        Sitte mie kyllä voisin huoletta panna lopullisesti kannet kiinni elämäntyökirijasta.

Aikapa tuon näyttää onko minusta ollu tekijäksi.

Mie kuitenki vielä vähän pallaisin tuohon sinun avvaukseen sen verran, että kun mua ihimetyttää yks asia.
        Se on semmonen juttu, että ko ihiminen saapi täyen eläkheen, esim armeijasta ja etenki ilimavoimista nuorena (ilimapuolustuksesta, ei niitä nyt voimiksi ihan voi sanoa)niin net vielä hakeutuvat työmarkkinoita täyttämmään.
        Minusta ihminen kun pääsee eläkheele niin pysyköön myös sielä.
        Monet vonkuvat ensin itelle eläkkeen jonku sairauven perustheela, ja sitte ko sen saapi, niin alakavat kyseleen minkä verran saa tehä töitä ettei eläke pienene. Ihimeellistä eläkheelä oloa.
        Yksikin halus eläkheen ja sai, mutta sitte se haluski sen muuttaa osa-aika eläkheeksi, ja nyt tekkee sammaa hommaa niinkö ennenki.
        Ei se ole kumma jos eläkerahoja hupenee.
        Sitte on nuo "korvaamattomat" ihimiset, jotka nostavat huippupalakkaa, vielä toinen jalaka hauvassaki. En mie yrittäjiä tuossa morkkaa, vaan nuita muita. Pienyrittäjien eläkheet ei hääviksi ole pääsheet kertymään, mitä mie asiasta tiiän, joten niien joienki on pakko tehä jothain vaikka ei olis halujakhaan, eikä juuri terveyttäkhään.

Eihän tuo nyt tuohon kovvaan työntekijään oikhein palijova liittyny, mutta nyt mie olen tuon asian käsitelly. Ei piä jäähä enempää setvommaan yhtä asijaa, ko ei sieltä taho ulos itestään enempää tulla. Kyllähän sitä vänkäämälä saisi vaikka viikon ylityön aikaseksi.

En mie kade ole heillekhään, ei se sitä ole tuo minun jurnutus, vaan sitä, että jollekki nuoki rahat olis tosi tarpeeseen. Tai työt.

...tuntuu löytyvän hyvin mustetta kirjoittamiseen ja hyvää sellaista...

Tuo mainitsemasi, nuorella iällä mahdollinen eläke, on tuttu lähipiiristä. Kaveri teki ensimmäisen uran puolustusvoimissa, pääsi eläkkeelle ja aloitti sen jälkeen toisen työelämäjakson. Ei käsitä, kuten ei myöskään työpaikallani viimeisiä työvuosiaan väkisin jatkavia yli 65-vuotiaita. Erilaisia rajoitteita työntekoon on monenlaisia, mutta silti yritetään jatkaa. Monasti syynä yksinäisyys, elämässä ei enää ole muuta kuin työnteko.

• Hömppähullu Joulupukki

..tässä vaan yksi esimerkki. Perhe täällä Suomessa, mies painanut lähes 25 vuotta, Euroopassa, milloin Norjassa, milloin Italiassa, pitkää päivää 24h. Metallihommissa, raskaamilla paikoilla, kuten tuolla Norjassa. Öljynporauslautalla. Sinne kun eivät lusmut edes pääse töihin. Kova kuntoisimmat vaan siellä pärjäävät. Muilla ei asiaa. No, vaimo on sitten yhden lapsen kanssa täällä Suomessa. Lomalla näkeevät isänsä. Perheenisä asuu asuntovaunussa, kun on töissä Euroopassa. Säästää kaikki rahat perheelleen. Juu, kyllä heillä omaisuutta jo on ja paljonkin. Kovalla työllä hankittua. Nyt kun viimeksi tavattiin, niin kertoi ettei enää samallalailla jaksa, ikää alle 55v. No, sanoin sille, että, hellitä jo hyvä mies! - mutta niin on verissä tällä miehellä kova työ. Sinne taas Eurooppaan läks. Ei siinä vaimon anelut auta. Sitä minä jäin miettimään, että, kukin meistä tuon tavan elää itse päättää. En usko että, tämä ystävämme edes viihtyisi enää ns. normaali työ elämässä. Vuosikaudet kun tähän työelämään ja kovaan tahtiin tottunut maailmalla. Mutta onko se sitten elämää? Lapsi kasvaa eikä isäänsä näe muutakun lomilla. No, pysyypi se avoliitto heilläkin kasassa. Kun harvoin näkevät. Jos, nyt jotain positiivista tuosta haluaa nähdä. Ja taloudellisesti on turvattu tuo vanhuus heillä perheessä. Ja jos, nyt sitten joku visapää vielä kadehtii, niin ihmettelen minä naisihmisinä tällaista ihmistä. Ei syytä kadehtia.

Mitäpä sitten tulee tämän miehen Reiluuteen, niin sanonpa teille, reiluumpaa miestä minä en naisena tunne.

jälheen. Eipä tuoho ole mithään lissäämistä, eikä poisottamistakhaan.
        Mie voin sulle supina(en koirana) viskutella yhen jutun. Tää on kylä niin vaikiaa, ko ei ole pienempiä kirijaimia, tai olishan netki kyllä, ko viittis vähän konetta säätää: Oottappa ko mie kokheilen onnistunko shhh, eise nyt onnistu ihan muutenko, että panet tuolta oikialta alhaalta konheen 50%:lle.
        Mieki lopetin osin siksi, ko olin niin palijon pois kotoa. Olis mulla koulutusta vastaavia töitä vaikka huomena, mutta meijän perheneuttelutoimikunta, jossa on ennää tällähetkelä tasan kaks samanrvosta jäsentä iliman sarvia ja hamphaita olevaa pahheenjohtajaa tuli siihen lopputuloksheen, että PISTE tuohon kohin. Eiköhän tuo kohaltas riitä. Ei viis kymmppinsenä ennää ole niin mahottomasti ninsanottuva laatuaikaa jälijelä. Kyllä net vaivat van alakaa hiipimhään, eli miten eli.
        Hau-puoltoäänelä, ja toisen jäsenenki hiljasella hymylä. Sen naispuolesen. Aikansa kutakin.

Ei sitä sinun kertomuksesi naista ainakhaan pijä kaehtia, jos sitten miestäkhään.
        Jokupa vaan joitaki juoksuttaa.
        Jokhaisen perheen oma sishäinen asiansa.

• ent.tehtaantyttö
        Hömppähullu Joulupukki kirjoitti:

jälheen. Eipä tuoho ole mithään lissäämistä, eikä poisottamistakhaan.
        Mie voin sulle supina(en koirana) viskutella yhen jutun. Tää on kylä niin vaikiaa, ko ei ole pienempiä kirijaimia, tai olishan netki kyllä, ko viittis vähän konetta säätää: Oottappa ko mie kokheilen onnistunko shhh, eise nyt onnistu ihan muutenko, että panet tuolta oikialta alhaalta konheen 50%:lle.
        Mieki lopetin osin siksi, ko olin niin palijon pois kotoa. Olis mulla koulutusta vastaavia töitä vaikka huomena, mutta meijän perheneuttelutoimikunta, jossa on ennää tällähetkelä tasan kaks samanrvosta jäsentä iliman sarvia ja hamphaita olevaa pahheenjohtajaa tuli siihen lopputuloksheen, että PISTE tuohon kohin. Eiköhän tuo kohaltas riitä. Ei viis kymmppinsenä ennää ole niin mahottomasti ninsanottuva laatuaikaa jälijelä. Kyllä net vaivat van alakaa hiipimhään, eli miten eli.
        Hau-puoltoäänelä, ja toisen jäsenenki hiljasella hymylä. Sen naispuolesen. Aikansa kutakin.

Ei sitä sinun kertomuksesi naista ainakhaan pijä kaehtia, jos sitten miestäkhään.
        Jokupa vaan joitaki juoksuttaa.
        Jokhaisen perheen oma sishäinen asiansa.

..kunhan sitä rahaa, sen verran ylimääräistä, että jos, äkillinen tarve tuleepi. Niin ei hätää olla kärsimässä. Kyllä, se aina perheen sisäinen ratkaisu, tämä. Finanssipolitiikka siellä, kotipiirissä, sitten. Että, missä vaiheessa pois kyydistä hypätään. Itsekukin.

Kyllä minä naisihmisinä, aina näitä kunnon suomalaisia työmiehiä ja naisia puolustan. Tasa-arvoa kun kannatan, näin sydämessäni. Monen kanssa kun pitkät turinat on tullu juteltua. Syvällisemminkin tätä maailmamenoa tarkisteltua. Eikä tuo yksityisyrittäjänkään toimeentulo itsestään selvää ole ja riskinotto siellä yritysmaailmassa, niitä helpompia ole. Kyllä moni pienyrittäjä täyttä 24h joutuu tekemään, jos leivänpäälle muutakin haluaa kuin pelkkää margariinia. Näin se vain on.

• Pirre*

kun oli vielä oikeita työmiehiä, jotka kovalla fyysisella voimalla runnoivat halkomotteja ja kaivoivat lapiolla suo ojia, parkkasivat pölliä puhtaaksi, ja kaatoivat puuta poikki ja pinoon, silloin tuo ilmaus "kova työmies" oli kohallaan.

Minusta olisi nykypäivään sopivampi ilmaus, "ahkera työntekijä".

• joutis

Ahkeruus ja tehokkuus eivät välttämättä asu samassa persoonassa.

Tekijää tulisi arvioida tuloksen, ei havaittavissa olevan huiskeen tai runsaan ajankäytön perusteella!

Tein aikanaan osastoni teknikoille joutuisuusharjoituksia.
        Jopa ammattilaisia pystyi hämäämään liioitellulla liikenopeudella ja ääniefekteillä.

Mielestäni kova työmies on se joka mahdollisimman helposti ja vähäeleisesti pääsee hyvään tulokseen.

Ahkeruuden arvostus johtaa turhan helposti ja kritiikittömästi turhaan touhuiluun.
        Aina pitää kyseenalaistaa tekemänsä tarkoitus ja tapa sekä etsiä parempaa menetelmää.

Pätee hyvin yksinkertaisissakin töissä.

• tomppa2006

...oikein hyvin tuon vertauksen tehtyyn kovaan fyysiseen työmäärään...

Minusta tuntui viimeksi, että olin kova työmies, kun omasta vapaasta tahdostani maalasin omakotitalon lauta-aitaa kesähelteellä viikon päivät. Aamulla aloitin ja illalla lopetin, hiki virtasi, mutta työn jälki oli nähtävissä.

Fyysistä työtä on nykyään aika harvoilla ammattinimikkeillä, mutta monasti se henkinen työ on uuvuttavampaa kuin fyysinen. Myös heissä on kovia työntekijöitä, erittäin kovia.

• ent.tehtaantyttö
        tomppa2006 kirjoitti:

Minusta tuntui viimeksi, että olin kova työmies, kun omasta vapaasta tahdostani maalasin omakotitalon lauta-aitaa kesähelteellä viikon päivät. Aamulla aloitin ja illalla lopetin, hiki virtasi, mutta työn jälki oli nähtävissä.

Fyysistä työtä on nykyään aika harvoilla ammattinimikkeillä, mutta monasti se henkinen työ on uuvuttavampaa kuin fyysinen. Myös heissä on kovia työntekijöitä, erittäin kovia.

ja isojakin täällä Suomessa ihan fyysisesti raalla työllä rakennetaan. Mitä nyt koneet on apuna. Vai näkyjäkö minä naisena ympärilläni nään? Ei se fyysinen työ maailmasta, ja Suomesta sanomalla lopu. Ei tarvitse kun putkiremppa taloyhtiöön. Ja mitenkäs ne moottoritiet syntyvät, vaikka näin esimerkkinä. Ei sitä, pelkällä paperilla hoideta.

Henkinen työ, on sitten vastakohta. Mutta, kyllä ne molemmat työtä ovat. Vai ihanko väärin olen kaiken työn ymmärtänyt.

• Pirre*
        joutis kirjoitti:

Tekijää tulisi arvioida tuloksen, ei havaittavissa olevan huiskeen tai runsaan ajankäytön perusteella!

Jopa ammattilaisia pystyi hämäämään liioitellulla liikenopeudella ja ääniefekteillä.

Mielestäni kova työmies on se joka mahdollisimman helposti ja vähäeleisesti pääsee hyvään tulokseen.

Ahkeruuden arvostus johtaa turhan helposti ja kritiikittömästi turhaan touhuiluun.
        Aina pitää kyseenalaistaa tekemänsä tarkoitus ja tapa sekä etsiä parempaa menetelmää.

nimeltä näennäistekeminen.

Ei ahkerakaan ole välttämättä touhuilija, vaan hän tekee työtään tunnontarkasti koko työaikansa puitteissa.

Tehokkuus taas on minusta suunnitelmallista järjestelmällisyyttä.

Olen ollut hyvä havannoija :)

• Pirre*
        tomppa2006 kirjoitti:

hyvä työmies ole parempi nimike henkisesti rasittavan työn tekijälle? :)

• mimmimus*
        joutis kirjoitti:

Organisointikyky omaan työhönsä on se kaikkein paras mittari ahkeruudelle tai voihan sitä ammattitaidoksikin kutsua.;) Tehokkuutta parhaimmillaan, mutta työntekijät harvemmin sitä sanaa käyttävät omasta panoksestaan.

Toinen juoksee tukka takana koko päivän, kun taas toinen mutkitta suorittaa asian ja lukee siinä sivussa päivän lehdet.
        Kumpi näistä saa mahdollisen hyväksynnän, jos työnantaja ei ole asiaan vihkiytynyt?

• tomppa2006
        Pirre* kirjoitti:

hyvä työmies ole parempi nimike henkisesti rasittavan työn tekijälle? :)

...ilmeisesti painavat, koska koko työmies nimikkeestä on luovuttu...

Isäni oli ammatiltaan sekatyömies, myöhemmin tehdastyöläinen, sen jälkeen tuotantomies ja lopuksi operaattori. Samaa työtä teki koko ajan.

Kuvitteleekohan joku tosiaan, että esim englanninkielinen ammattinimike motivoi ja saa hakeutumaan ihmisiä joihinkin ammatteihin?

Hoitaja on mielestäni hyvä nimike henkisesti rasittavan työn tekijälle.

• joutis
        mimmimus* kirjoitti:

Organisointikyky omaan työhönsä on se kaikkein paras mittari ahkeruudelle tai voihan sitä ammattitaidoksikin kutsua.;) Tehokkuutta parhaimmillaan, mutta työntekijät harvemmin sitä sanaa käyttävät omasta panoksestaan.

Toinen juoksee tukka takana koko päivän, kun taas toinen mutkitta suorittaa asian ja lukee siinä sivussa päivän lehdet.
        Kumpi näistä saa mahdollisen hyväksynnän, jos työnantaja ei ole asiaan vihkiytynyt?

Vähällä vaivalla työnsä tehnyt virkistyy lehteä lukiessaan ylläpitäen myös aivotimintansa vireänä.

Muuta tälläinen "laikan näköinen" luultavasti juodessaan kahvia, keskustelevat, paitsi siviiliasioista niin myöskin yöasioista jolloin tähän osallistujilla on kuva rinnakkaisista toiminnoista ja omasta työstä kokonaisuuden osana.
        Kokemuksieni mukaan erittäin tärkeää vuorovaikutusta!

Työnantajien ymmärryksen epäilysi on perusteltua.

Ps. Ennen konsulttitehtäviin siirtymistä toimin työnantajan edustajana teollisuudessa noin 26-vuotta.

• kun pomo alko

Kun pomo alkoi v----uilla jäin eläkkeelle.
      Hetkeäkään en ole katunut.

• tomppa2006

...ole samanlaista mahollisuutta, vaan...

He joutuvat kestämään sitä vinoilua vuodesta toiseen. Tietysti työtehtävää voi yrittää vaihtaa, koska pomoahan ei tuon takia vaihdeta.

• Työtä vuorotta

Näinä aikoina ei voi joka paikassa valita sitä
      mahdollisuutta voidakseen kieltäytyä "yli"töistä.

Kaiken lisäksi on paljon työpaikkoja jossa on pakko
      tehdä vieläpä palkatonta ylityötä.

Liitoilla ja työsuojelu piireillä ei ole paskankaan
      virkaa näissä valvonta asioissa.

Kyllä näissä tapauksissa ei voi puhua
      kumpainenkaan osapuoli arvostuksesta, vaan sokeasta orjuudesta.

• ent.tehtaantyttö

mekin näistä asioista puhumme. Sitä minä vaan ihmettelen, että, mitenkäs tähän sitten tultiin?-
        Tuo pakko tehdä ylitöitä, ilman korvausta. Niin, sitä minä vaan, kyllähän siinä varmasti oman työpaikkansa vaakalaudalle laittaa, jos, ei suostu. Mutta, miten olisi, jos KAIKKI siellä työpaikallanne olisitte samaa mieltä. Eihän sitä nyt alle alansopimusten pitäisi kuitenkaan suostua ilmaiseksi työtä tekemään, tarvitse kenenkään ryhtyä? Kyllä sillä Liiton omalla porukalla pitää se valta olla. Jos, Liiton johto ei tyydytä. Vaihtakaa Johto. Eihän siinä muu auta.

Työsuojelu asioissa tässä lainsäädäntöpuolellakin on vielä parantamisen varaa. Ollut aina. Mutta, ei näitä lakeja niin vain sitten muutetakkaan. Vaikka kuinka haluttaisiin. Suomen Perustuslaki on se mikä on. Ja sen ehdoilla mennään. Jos, lakeja muutetaan.

Vähän minä kyllä puolustan Liittoja ja työsuojelupiirejä, sillä että, nämä nykyiset työehtosopimukset ovat senverran nykyisin vaikeita ja monisäkeisiä ja tahoisia. Että, tuntuu siltä että aikamoisia lakimiehiä siellä Liitossakin saa porukka tänäpäivänä olla. Monimutkaistuvat tämä sopimukset ja niiden tulkinnat. Ja kaikella on oma hintansa. Mitä siellä sopimuksessa sitten sovitaan. Ja kun se etutulkinta on aina sillä työnantajapuolella kuitenkin ensisijaisesti. Niin eipä siinä paljon pelivaraa jää paikallistasolle mistä neuvotella. Varsinkaan jos, sitä neuvotteluhalukkuutta ei vastapuolelta löydy. Ja miksi löytyisi. Nyt on työnantajan markkinat. Työttömiä kun on tulossa, jos yksi tyytymätön lähtee. Ajatteles nyt kun yhtä työpaikkaa saatta hakee suunnilleen 60-300 ihmistä. Tarkkaa faktaa tästä en tiedä, muuta kun kuulopuheelta. Mitenkäs tuokin asia sitten oikeasti saataisiin tilastoitua. Kaipa 10 vuoden kuluttua, senkin asian joku sitten tutkii. Riippuen vähän alasta. On siinä työnantajalla mistä valita. Sopiva henkilö. Lähteneen tilalle.
        Että, ei ne pullat nyt hyvin uunissa ole. Työntekijän kannalta katsottuna.

• tomppa2006

...en olisi muuten tiennyt, että ylitöitä on pakko tehdä ja vielä palkattomana...

En usko sinua!

• tomppa2006
        tomppa2006 kirjoitti:

...en olisi muuten tiennyt, että ylitöitä on pakko tehdä ja vielä palkattomana...

En usko sinua!

...lisään että se palkka voidaan maksaa eritavoin, ei tarvitse olla välttämättä rahapalkkaa, kuitenkin aina työntekijän suostumuksella...

• ent.tehtaantyttö
        tomppa2006 kirjoitti:

...lisään että se palkka voidaan maksaa eritavoin, ei tarvitse olla välttämättä rahapalkkaa, kuitenkin aina työntekijän suostumuksella...

ellei ihan vedätettävissä ole. On niitä kaikenlaisia ns.pimeitä pikku bisnes-firmoja, jotka yrittävät vedättää..ollut ja aina tulee jatkossakin olemaan.. Niihin, kun mielellään ottavat töihin, väkeä, jotka eivät puoliaan osaa pitää...näitä ns.työnantajia jotka, eivät ole järjestäytyneitä on Suomessakin. He, mielellään soveltavat näitä ns.omia sopimuksiaan. Onneksi niitä ei paljon ole, mutta riittävästi. Ilmoitus työsuojelupiireihin on ainoa ratkaisu.

• Työtä vuorotta
        tomppa2006 kirjoitti:

En usko sinua!

Minun on vain uskottava kun sen omin silmin jatkuvasti nään.
        Kyseessä ei ole edes mikään pikku firma, vaan iso
        Valtion laitos.

• paljon olisi
        tomppa2006 kirjoitti:

En usko sinua!

kyseiseen aiheeseen minullakin sanottavaa,
        mutta asiat eivät muutu yhtään paremmaksi,
        niistä tänne kirjoittamalla, joten en jaksa..
        Eikä kyseessä ole mikään "nappikauppa".

• on arvio jonka

esittäjä haluaa saada työt valmiiksi.

Pelkästä paikallaolosta ei makseta, eikä siitäkään että säästää töitä työttömien tehtäväksi. Kova työntekijä hoitaa sen minkä on tehtäväkseen saanut tehokkaasti ja ohjeiden mukaisesti.

• tomppa2006

...löytyy tavoitteellisuutta ja tehokkuutta...

• Aiheet
        tomppa2006 kirjoitti:

...löytyy tavoitteellisuutta ja tehokkuutta...

Vähissä,kun kyselet samoja kuin aikoinaan neli-
        kymppisissä.

• Aivot
        Aiheet kirjoitti:

Vähissä,kun kyselet samoja kuin aikoinaan neli-
        kymppisissä.

Vähissä,kun täällä ei kaikki ole olleet nelikymppisissä.

Ketjusta on poistettu 17 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nuorille miehille ei kelpaa enää paljon käytetty nainen

"En ikinä huolisi mitään kyläpyörää", Tomi täräyttää TikTokissa https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/27182b8f-7759-49d0-8
      Sinkut
      339
      3395
    2. Persut eivät ole kertoneet euronkaan edestä säästökohteita

Mutta änkyttävät kysellä niistä muilta jatkuvasti. Vaikuttaa ettei persuilla ole kykyä omaan ajatteluun ja päätöksenteko
      Maailman menoa
      219
      2959
    3. Marinin hallituskaudella Suomen BKT sentään kasvoi

Tämä ns. kauhukabinetti ei ole saanut aikaan kuin vahinkoa. Otti ennätysvelat rikkaiden veroalennuksiin ja sai työttömyy
      Maailman menoa
      61
      2460
    4. Drone-epäily Uudellamaalla

Ihmisiä kehotetaan siirtymään sisätiloihin. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000012008358.html
      Maailman menoa
      177
      1530
    5. Loppuiko MTV3 näkymästä? Vinkki, miten näet mm. Salatut elämät jatkossa

MTV:n maksuttomien tv-kanavien (MTV3, MTV Sub, MTV Ava) näkyvyys Elisan palveluissa päättyi 12.5.2026. Tämä aiheutti har
      MTV3
      18
      1359
    6. Oho! Martina Aitolehti teki radikaalin hiusmuutoksen - Uskaltaisitko itse?

Martina Aitolehti on menestyvä yrittäjä. Nyt hän on mukana Erikoisjoukot-realityssä. Erikoisjoukoissa Aitolehti nähdään
      Kotimaiset julkkisjuorut
      58
      1336
    7. Muistatko? Pete Parkkonen kohahdutti intiimillä videolla - Katso se tästä!

Pete Parkkonen sai kohujulkisuutta Kohta sataa -videolla. Nyt Parkkonen voi kohahduttaa Euroviisuissa ainakin silloin, j
      Kotimaiset julkkisjuorut
      14
      965
    8. 61
      962
    9. 90
      907
    10. Kullannuput kaahas Stopintakaa ja kolari...

Tätä se mun uneni tiesi...
      Ilmajoki
      20
      844
    Aihe