Laitetaanko aivot takaisin pääkoppaan vai vatsaonteloon avauksen jälkeen? Ja jos niin miksi, oln kuullut että muka vatsaan pistettäisiin?
Ruuminavauksesta
28
4637
Vastaukset
- tosi on
vatsasta ne löytyy niinkuin kaikki muutkin. Se on vain käytäntö. Joku noissa alemmissa viesteissä kertoikin mistä kirjasta perustelut löytyy.
- mukana siinä
Mahaan menee, pääontelo täytetään vessapaperilla.Olin opiskeluaikanani mukana ruumiinavauksessa.Hajua ei unohda koskaan.Kokemus, jota kadun ankarasti.
- Totta.,.,..,
Ite ku olin kattomas, niin aivonviipaleet laitettin mahaan ja pää tumpattiin täyteen paperia ;)
näin se menee... - totta se
Totta se on.Ikävintä naisten kohdalla on se rintojen poisleikkaaminen ja halkaiseminen.Mutta eipä niillä ruumiina enää mitään tee.
Kaikki sisäelimet irrotetaan, punnitaan ja viipaloidaan.Pahan näköistä on se, kun kallo sahataan otsasta auki ja otsanahkat riippuvat kasvojen päällä kun aivot poistetaan.Sitten nekin punnitaan ja viipaloidaan, eikä päätä saada enää näyttämään täydeltä, siksi se tungetaan täyteen paperia. Kaikki sisäelimet laitetaan mahaan ja maha kiinni.Otsanahat kiinni ylös myös.Karua, pahoin kalmalta haisevaa touhua mutta täysin totta.- oikeuslääketieteellinen ruu...
En ole siitä onnellinen, mutta omaisille tiedoksi jotka kauhulla tätä viestiketjua lukevat, ettei se ruumis näytä kuitenkaan pahalta, vaikka ruumiinavaus on tehtykin. Isälläni huomasi ainoastaan siitä, että paidankauluksesta näkyi yksi tikki. Pääkin varmasti oli avattu, mutta sitä en huomannut ollenkaan, vaikka yritin katsoa. Ystäväni, jotka ovat lääkäreitä ja työnsä puolesta olleet paikalla avauksessa, sanovat että koko ajan vainajaa kunnioitetaan. Mielestäni on rumaa täällä revitellä sanoilla kalloa auki ja päähän vessapaperia. Vainajaa kunnioitetaan myös tässä vaiheessa.
- totta haastelet
oikeuslääketieteellinen ruu... kirjoitti:
En ole siitä onnellinen, mutta omaisille tiedoksi jotka kauhulla tätä viestiketjua lukevat, ettei se ruumis näytä kuitenkaan pahalta, vaikka ruumiinavaus on tehtykin. Isälläni huomasi ainoastaan siitä, että paidankauluksesta näkyi yksi tikki. Pääkin varmasti oli avattu, mutta sitä en huomannut ollenkaan, vaikka yritin katsoa. Ystäväni, jotka ovat lääkäreitä ja työnsä puolesta olleet paikalla avauksessa, sanovat että koko ajan vainajaa kunnioitetaan. Mielestäni on rumaa täällä revitellä sanoilla kalloa auki ja päähän vessapaperia. Vainajaa kunnioitetaan myös tässä vaiheessa.
Juu, näin on. Ne ihmiset tekevät työtään eivätkä mitenkään "nauti" "silpomisesta" se on samanlaista touhua kun elävänkin ihmisenkin leikkaus. Eikä ulkoapäin näy kun rinnan avausviilto ja sekin on paidan sisällä. Itse en ole nähnyt edes paidan kauluksesta tikkejä, en mitään mikä viittaisi leikkaukseen.
Mistä on nyt noussut moinen kohu, näitä samoja leikkauksia on tehty suomessa vuosikymmenet. Onko vain niin että tieto lisää tuskaa, kun näistä asioista on saatavilla videoita? - IsänmaallinenNuorimies
Uskoitko tuon? hoh hoh. Nykyään kun on vielä kiirettä niin se muistuttaa lähinnä teurastamoa kun pidetään avauksessa kiirettä.
Mistään "leikkauksesta" ei ole kyse vaan avaamisesta joka tehdään ripein ottein.
Luuletko oikeasti että siellä on aikaa tunteja leikellä yhtä raatoa? - kertoo
IsänmaallinenNuorimies kirjoitti:
Uskoitko tuon? hoh hoh. Nykyään kun on vielä kiirettä niin se muistuttaa lähinnä teurastamoa kun pidetään avauksessa kiirettä.
Mistään "leikkauksesta" ei ole kyse vaan avaamisesta joka tehdään ripein ottein.
Luuletko oikeasti että siellä on aikaa tunteja leikellä yhtä raatoa?tuo ruumiin nimittäminen raadoksi.
Olet muutenkin täällä kirjoitellut epäkunnioittavaan sävyyn kuolleista ja heidän omaistensa surusta.
Se on merkki siitä, että itse pelkäät kuolemaa, koska et osaa suhtautua siihen luontevasti, etkä ymmärrä menettämisen tuskaa.
Ei omaisten surussa ole mitään naurettavaa, halveksittavaa tai sarkastista.
Onhan kyse kuitenkin vain inhimmillisestä asiasta, eli siitä, että ihmisellä on suuri suru siitä kun ei näe läheistään enää tässä maailmassa. - vaan tiedän
Luuletko oikeasti että siellä on aikaa tunteja leikellä yhtä raatoa?Taas sinä häirikkö! Kuules poju, olen ollut itse katsomassa useita kertoja obduktiota niin tiedän tasantarkkaan mistä puhun. Mene kotiisi kasvamaan, punikki. Nickkisi on rienausta isänmaalle ja kirjoituksesi kaikille omaisille.
- *maria*
vaan tiedän kirjoitti:
Taas sinä häirikkö! Kuules poju, olen ollut itse katsomassa useita kertoja obduktiota niin tiedän tasantarkkaan mistä puhun. Mene kotiisi kasvamaan, punikki. Nickkisi on rienausta isänmaalle ja kirjoituksesi kaikille omaisille.
Minulle jäi se obduktio kauheana kammona päähän. Tilasin sen Valtteri Suomalaisen kirjan sen jälkeen, että tietäisin itse ja että tytöille
saataisiin jonkin sortin yöunet.
Se esim että iskä oli avattu, tuntui jo pahalta, samoin aivojen laittaminen vatsaonteloon. Ilmeisesti sisäelimet laitetaan vaan roskiin ?
Kertoisitko jos tiedät ?
Ei nimittäin mun sielu kestänyt muuta kun että
käytiin katsomassa se avattu ruumis, ja ihmettelen kovasti kuinka jonkun psyyke kestää tehdä sitä. Minähän en pysty katsomaan edes
hiiren sisäelimiä kun kissa kantaa niitä sisälle.
Lapset on tässä suhteessa vahvempia, pienempi katseli kalotin avauksen jäljetkin, halusi itse
tehdä sen. Minulla ei siihen sisu riittänyt.
Sen näin että se vatsa oli ommeltu kiinni leukaan
asti "harsimalla" mutta siinä vaiheessa yökin jo
käytävällä.
Tämä pienempi nyt kouluttautuu ensihoitajaksi ja isompi haki töihin TAYSin, joten joutuvat tekemisiin asian kanssa, mulle on yhä vaikea paikka, enkä tasan tarkkaan itse pystyisi siihen, mut nämähän on isänsä penskoja, eli
kovemmasta puusta veistettyjä.
Mulle vaan jäi päätä vaivaamaan se, mitä siinä
tapahtuu, siis obduktiossa. Soitin sinne osastolle kun piti saada hautauslupa, vaan eihän ne puhelimessa anna tietoja, tuli sitten vaan
kuolinsyyraportti postissa.
Puhuin avanneen obduktionäärin kanssa kyllä, mutta tietosuoja estää antamasta tietoja puhelimitse.
Käytännössä: meneekö jotenkin niin että elimet
irrotellaan, punnitaan, (sydän oli painanut muuten 450 eli laajentunut) katsotaan onko sairauksia ja entäs sitten... ???
Tässä tapuksessa eivät ottaneet sarveiskalvoja,
maksaa, munuaisia, elintenluovutustestamentti oli kyllä mutta kun piti tehdä se oikeuslääketieteellinen avaus, ehdotin kyllä kun tiesin sen mutta elimet pitäisi luovuttaa niin äkkiä,ja kuoleman tulla tapaturmaisesti, me ei tiedetty syytä ennen avausta.
tosin ihana ajatus oisi ollut että Markun sydän sykkii nyt jonkun rinnassa, joku saa näön niillä silmillä tai joku saa muuten jatkoaikaa elämälle,
Hänelle tuli kalenteri täyteen. - IsänmaallinenNuorimies
kertoo kirjoitti:
tuo ruumiin nimittäminen raadoksi.
Olet muutenkin täällä kirjoitellut epäkunnioittavaan sävyyn kuolleista ja heidän omaistensa surusta.
Se on merkki siitä, että itse pelkäät kuolemaa, koska et osaa suhtautua siihen luontevasti, etkä ymmärrä menettämisen tuskaa.
Ei omaisten surussa ole mitään naurettavaa, halveksittavaa tai sarkastista.
Onhan kyse kuitenkin vain inhimmillisestä asiasta, eli siitä, että ihmisellä on suuri suru siitä kun ei näe läheistään enää tässä maailmassa."Se on merkki siitä, että itse pelkäät kuolemaa, koska et osaa suhtautua siihen luontevasti, etkä ymmärrä menettämisen tuskaa."
Jos pelkäisin kuolemaa olisin uskovainen. Kuoleman pelkääminen naurettavaa... väistämätön tapahtuma jonka avulla uskonnot rahastavat.
"Ei omaisten surussa ole mitään naurettavaa, halveksittavaa tai sarkastista."
Minusta valehteleminen on vain rumaa. Kyseisen kirjoittajan tuttava valehteli jos väitti että ruumiinavaus on verrattavissa tavalliseen leikkaukseen... varsinkin kun ottaa huomioon että nykyään siellä pidetään kiirettä.
- IsänmaallinenNuorimies
vaan tiedän kirjoitti:
Taas sinä häirikkö! Kuules poju, olen ollut itse katsomassa useita kertoja obduktiota niin tiedän tasantarkkaan mistä puhun. Mene kotiisi kasvamaan, punikki. Nickkisi on rienausta isänmaalle ja kirjoituksesi kaikille omaisille.
"Taas sinä häirikkö!"
Perustele. Onko totuuden kertominen häiriköintiä?
"olen ollut itse katsomassa useita kertoja obduktiota niin tiedän tasantarkkaan mistä puhun."
Sen uskon. Sitten varmaankin osaat kertoa kuinka "hienovaraisesti" ruumiinavaus suoritetaan varsinkin nykyään kun kiirettä pitää...
"Mene kotiisi kasvamaan, punikki."
En ole kommunisti.
"Nickkisi on rienausta isänmaalle"
Jaaha. Isänmaalle rienausta onse että palvoo olemattomia henkilöitä. - *maria*
"Taas sinä häirikkö!"
"olen ollut itse katsomassa useita kertoja obduktiota niin tiedän tasantarkkaan mistä puhun."
Sen uskon. Sitten varmaankin osaat kertoa kuinka "hienovaraisesti" ruumiinavaus suoritetaan varsinkin nykyään kun kiirettä pitää...
En ole kommunisti.
Jaaha. Isänmaalle rienausta onse että palvoo olemattomia henkilöitä.sulle, voit jatkaa "isänmaallisuuttasi".
Lienetkö edes inttiä käynyt ?
Ei ruumiinavauksessa ole hienovaraisuutta, se
on vaan asioiden hoitamisen kannalta pakko jonkun
tehdä. Ikävä kyllä.
Liekkö tehty kaikille sotiemme veteraaneille,
jotka antoivat henkensä meidän netissä näpyttelyn puolesta.
Mikä on sotilas-arvosi? - tiedontynkästä
*maria* kirjoitti:
Minulle jäi se obduktio kauheana kammona päähän. Tilasin sen Valtteri Suomalaisen kirjan sen jälkeen, että tietäisin itse ja että tytöille
saataisiin jonkin sortin yöunet.
Se esim että iskä oli avattu, tuntui jo pahalta, samoin aivojen laittaminen vatsaonteloon. Ilmeisesti sisäelimet laitetaan vaan roskiin ?
Kertoisitko jos tiedät ?
Ei nimittäin mun sielu kestänyt muuta kun että
käytiin katsomassa se avattu ruumis, ja ihmettelen kovasti kuinka jonkun psyyke kestää tehdä sitä. Minähän en pysty katsomaan edes
hiiren sisäelimiä kun kissa kantaa niitä sisälle.
Lapset on tässä suhteessa vahvempia, pienempi katseli kalotin avauksen jäljetkin, halusi itse
tehdä sen. Minulla ei siihen sisu riittänyt.
Sen näin että se vatsa oli ommeltu kiinni leukaan
asti "harsimalla" mutta siinä vaiheessa yökin jo
käytävällä.
Tämä pienempi nyt kouluttautuu ensihoitajaksi ja isompi haki töihin TAYSin, joten joutuvat tekemisiin asian kanssa, mulle on yhä vaikea paikka, enkä tasan tarkkaan itse pystyisi siihen, mut nämähän on isänsä penskoja, eli
kovemmasta puusta veistettyjä.
Mulle vaan jäi päätä vaivaamaan se, mitä siinä
tapahtuu, siis obduktiossa. Soitin sinne osastolle kun piti saada hautauslupa, vaan eihän ne puhelimessa anna tietoja, tuli sitten vaan
kuolinsyyraportti postissa.
Puhuin avanneen obduktionäärin kanssa kyllä, mutta tietosuoja estää antamasta tietoja puhelimitse.
Käytännössä: meneekö jotenkin niin että elimet
irrotellaan, punnitaan, (sydän oli painanut muuten 450 eli laajentunut) katsotaan onko sairauksia ja entäs sitten... ???
Tässä tapuksessa eivät ottaneet sarveiskalvoja,
maksaa, munuaisia, elintenluovutustestamentti oli kyllä mutta kun piti tehdä se oikeuslääketieteellinen avaus, ehdotin kyllä kun tiesin sen mutta elimet pitäisi luovuttaa niin äkkiä,ja kuoleman tulla tapaturmaisesti, me ei tiedetty syytä ennen avausta.
tosin ihana ajatus oisi ollut että Markun sydän sykkii nyt jonkun rinnassa, joku saa näön niillä silmillä tai joku saa muuten jatkoaikaa elämälle,
Hänelle tuli kalenteri täyteen.Ei sisäelimiä roskiin laiteta, eikä mitään muutakaan vainajasta. Minua ihmetyttää tälläinen hysteria mitä jotkut täällä lietsoo.
Avauksessa on kaksi henkilöä preparaatori (valmistelee vainajan pesemällä ja suorittaa avausviillot) ja patologi (joka tutkii sisäelimet) vainaja pestään ja tarkistetaan onko ulkoisia vammoja sitten suoritetaan leikkaus (päähän ja rintaan), lääkäri irroittaa punnitsee jokaisen sisäelimen ja päältäpäin silmämääräisesti katsoo, sitten hän tarkastaa ne sisäpuolelta (tämän voi tehdä ainoastaan läpileikkauksilla.)Myös mm. verikokeet otetaan. Tutkimuksen jälkeen elimet laitetaan vatsaan ja ommellaan vatsa kiinni. Lääkäri on työssään kuin elävän ihmisen kirurgi, mutta esim. tikkejä ei välttämättä viimeistellä niin tarkkaan kun elävillä, koska preparaattori tekee sen.
Obduktiolla selvitetään onko kuolinsyy tapahtunut rikoksen takia vai elimellisen syyn vuoksi. Lisäksi voidaan kehittää lääketiedettä, koska parhaiten näkee miten joku lääke on vaikuttanut yms. Ihan oikein päättelit. Siinä se ei muita syitä.
Älä ajattele liiaksi tälläistä, Markku olisi sen hyväksynyt koska oli tehnyt elintenluovutus testamentinkin. Hän antoi vielä kuoltuaankin lahjan elämälle, siinä hatunnoston arvoinen epäitsekäs ihminen. Voimia sinulle surussasi! - sirkkatälli
"Taas sinä häirikkö!"
En ole kommunisti.
Jaaha. Isänmaalle rienausta onse että palvoo olemattomia henkilöitä.Kerrohan, kommari, mihin tietosi perustuu? Montako kertaa olet Suomessa ollut avauksessa? Miten mielestäsi avausta ei tehdä vainajaa kunnioittaen? Perustele ennekuin LUULET tietäväsi jonkun jenkki-videon nähtyäsi. Ja edelleen palvominen ja kunnioittaminen on iiiiihan eri asia.
- joku jo kirjoittikin
en usko,että siellä kauheasti edes mietitään koko toimenpidettä,saatika sitten,että se tehtäisiin "silkkihansikkain".
Ainakaan oman veljeni kehosta päätellen ei avauksessa oltu oltu kauhean helläkätisiä.Ompeleet oli laitettu miten sattuu.
En viellä tänäkään päivänä käsitä sitä miten äitini pystyin niin kylmänrauhallisesti poikansa pukemaan ottaen huomioon miten rumasti ruumiinavaus oli suoritettu. - hmmmm
joku jo kirjoittikin kirjoitti:
en usko,että siellä kauheasti edes mietitään koko toimenpidettä,saatika sitten,että se tehtäisiin "silkkihansikkain".
Ainakaan oman veljeni kehosta päätellen ei avauksessa oltu oltu kauhean helläkätisiä.Ompeleet oli laitettu miten sattuu.
En viellä tänäkään päivänä käsitä sitä miten äitini pystyin niin kylmänrauhallisesti poikansa pukemaan ottaen huomioon miten rumasti ruumiinavaus oli suoritettu."ei avauksessa oltu oltu kauhean helläkätisiä.Ompeleet oli laitettu miten sattuu."
Ihmisten pitäisi valittaa siitä, että oikeuslääkärit ja muu henkilökunta ei hoida hommaansa kunnolla. Jos avataan niin luulisi, että osaavat myös sulkea!
Kiire ei kelpaa syyksi. Jos joku laitoksen henkilökunnan omainen kuolee niin käsittelevätkö ruumista silloinkin yhtä ala-arvoisesti vai annetaanko erityiskohtelua? - tiedon väärti
joku jo kirjoittikin kirjoitti:
En viellä tänäkään päivänä käsitä sitä miten äitini pystyin niin kylmänrauhallisesti poikansa pukemaan ottaen huomioon miten rumasti ruumiinavaus oli suoritettu.Jos ompeleet on harvemmassa se ei tarkoita että avaus olisi suoritettu rumasti tai kovakouraisesti, ne ei ole lääkäreitä jotka harsii. Elävillä ihmisillä pitää olla siistit tikit koska iho kasvaa kiinni siten nätisti eikä jää pahoja arpia, vainajan iho ei enää arpeudu joten se vain suljetaan. Nyt puhutaan siis vain kosmeettisesta asiasta. Kyllä vainajia kunnioitetaan ruumiinavauksissa.
Kyllähän netistä ruumiinavausvideoita löytyy, ihan samalla tavalla suomessakin vainajia käsitellään. Tuntuu typerältä kun joku ei tiedä asioista mitään ja mutu-perusteella on ihan varma asiastaan. - nohoh
tiedon väärti kirjoitti:
Jos ompeleet on harvemmassa se ei tarkoita että avaus olisi suoritettu rumasti tai kovakouraisesti, ne ei ole lääkäreitä jotka harsii. Elävillä ihmisillä pitää olla siistit tikit koska iho kasvaa kiinni siten nätisti eikä jää pahoja arpia, vainajan iho ei enää arpeudu joten se vain suljetaan. Nyt puhutaan siis vain kosmeettisesta asiasta. Kyllä vainajia kunnioitetaan ruumiinavauksissa.
Kyllähän netistä ruumiinavausvideoita löytyy, ihan samalla tavalla suomessakin vainajia käsitellään. Tuntuu typerältä kun joku ei tiedä asioista mitään ja mutu-perusteella on ihan varma asiastaan.Miksi niitä ompeleita ei silti voisi laittaa vähän siistimmin? Luulisi että onnistuu vaikka ei olisikaan lääkäri, jos sitä hommaa kuitenkin päivittäin työkseen tekee.
Syynä on varmaan juuri se, että ei viitsitä tai ei kiinnosta, koska sillä ei ole itselle mitään merkitystä. Kiire ja laiskuus valitettavasti ratkaisee. - IsänmaallinenNuorimies
*maria* kirjoitti:
sulle, voit jatkaa "isänmaallisuuttasi".
tehdä. Ikävä kyllä.
Mikä on sotilas-arvosi?"Lienetkö edes inttiä käynyt ?"
Kyllä, suoritin palvelukseni Parolassa. Oletko sinä?
"Liekkö tehty kaikille sotiemme veteraaneille,
jotka antoivat henkensä meidän netissä näpyttelyn puolesta."
Antoivat koska oli pakko antaa. - IsänmaallinenNuorimies
sirkkatälli kirjoitti:
Kerrohan, kommari, mihin tietosi perustuu? Montako kertaa olet Suomessa ollut avauksessa? Miten mielestäsi avausta ei tehdä vainajaa kunnioittaen? Perustele ennekuin LUULET tietäväsi jonkun jenkki-videon nähtyäsi. Ja edelleen palvominen ja kunnioittaminen on iiiiihan eri asia.
"Kerrohan, kommari, mihin tietosi perustuu?"
En ole kommunisti.
"Montako kertaa olet Suomessa ollut avauksessa?"
Melko monta kertaa. Olen myös todistanut sitä ulkomailla.
"Miten mielestäsi avausta ei tehdä vainajaa kunnioittaen?"
Kyllähän sinä sen tiedät. Olethan ilmeisesti asiantuntija.
"Ja edelleen palvominen ja kunnioittaminen on iiiiihan eri asia."
Tällä palstalla kaikki eivät ymmärrä eroja. Edelleenkin kysyn onko ruumiiden kunnioittaminen sinusta tarpeellista?
Jos minä saisin määrät niin kaikki ruumiit poltettaisiin. - sirkka tälli
"Kerrohan, kommari, mihin tietosi perustuu?"
En ole kommunisti.
"Montako kertaa olet Suomessa ollut avauksessa?"
Melko monta kertaa. Olen myös todistanut sitä ulkomailla.
"Miten mielestäsi avausta ei tehdä vainajaa kunnioittaen?"
Kyllähän sinä sen tiedät. Olethan ilmeisesti asiantuntija.
"Ja edelleen palvominen ja kunnioittaminen on iiiiihan eri asia."
Tällä palstalla kaikki eivät ymmärrä eroja. Edelleenkin kysyn onko ruumiiden kunnioittaminen sinusta tarpeellista?
Jos minä saisin määrät niin kaikki ruumiit poltettaisiin.Löytyi edes yksi asia missä olemme samoilla linjoilla, polttohautaus. Edelleenkään et pysty väitettäsi perustelemaan, mitenkä muka vainajia ei kunnioiteta ruumiinavauksessa. Mihin perustat väitteesi? Mielestäni avaukset tehdään exitusta kunnioittavasti.
Kommariksi kutsuin sinua siksi, että edesmennyt NL on ollut ainoita valtioita maailmassa joka ei ole koskaan kunnioittanut vainajia, paitsi ehkä Leniniä ja Stalinia balsamoituina nähtävyyksinä. Tämäkin on mielestäni vainajien häpäisyä jollainlailla...tai ehkä tätä voisi kutsua mainitsemaksesi palvomiseksi, jota en minäkään ymmärrä.
Mutta siihen tarpeellisempaan eli kunnioitukseen. Miksikö ruumiin kunnioittaminen on tarpeellista? Huomaan ettet ole kovinkaan empaattinen ihminen, mutta kuvittele itsesi sinulle rakkaan ihmisen kuolinvuoteelle, olet siinä kun hän viimeisen kerran sulkee silmänsä. Pystytkö heti tämän jälkeen potkaisemaan hänet sängystä alas? Hänhän on nyt kuollut ja ehkäpä vetämään hänet jalasta kun et jaksa häntä kantaa? Kunnioitus on sitä että häntä kohdellaan inhimillisesti ihmisenä edelleen ja hänen tahtoaan noudatetaan vaikkakaan hän ei itse pysty siihen vaikuttamaan. Miksikö kunnioitan vainajia, minulle he ovat edelleen ihmisiä vaikkeivat hengitäkään, samoja ihmisiä jotka ovat jollekin maailman tärkeimpiä. Minulle ei kukaan vainaja ole roska, vaikken tuntisikaan. Vaan ihan samanlainen kun eläissäänkin, hiljainen vain...En voisi koskaan kuvitella vahingoittavani, raahaavani tmv.
Miksi mielestäsi vainajia ei pitäisi kunnioittaa? Mikä vaikeus siinä on, vai onko syynä oma kuolemanpelkosi?
Oletko koskaan menettänyt kuolemalle ketään joka on oikeasti sinulle rakas? - fsfsdddfdsffds
sirkka tälli kirjoitti:
Löytyi edes yksi asia missä olemme samoilla linjoilla, polttohautaus. Edelleenkään et pysty väitettäsi perustelemaan, mitenkä muka vainajia ei kunnioiteta ruumiinavauksessa. Mihin perustat väitteesi? Mielestäni avaukset tehdään exitusta kunnioittavasti.
Kommariksi kutsuin sinua siksi, että edesmennyt NL on ollut ainoita valtioita maailmassa joka ei ole koskaan kunnioittanut vainajia, paitsi ehkä Leniniä ja Stalinia balsamoituina nähtävyyksinä. Tämäkin on mielestäni vainajien häpäisyä jollainlailla...tai ehkä tätä voisi kutsua mainitsemaksesi palvomiseksi, jota en minäkään ymmärrä.
Mutta siihen tarpeellisempaan eli kunnioitukseen. Miksikö ruumiin kunnioittaminen on tarpeellista? Huomaan ettet ole kovinkaan empaattinen ihminen, mutta kuvittele itsesi sinulle rakkaan ihmisen kuolinvuoteelle, olet siinä kun hän viimeisen kerran sulkee silmänsä. Pystytkö heti tämän jälkeen potkaisemaan hänet sängystä alas? Hänhän on nyt kuollut ja ehkäpä vetämään hänet jalasta kun et jaksa häntä kantaa? Kunnioitus on sitä että häntä kohdellaan inhimillisesti ihmisenä edelleen ja hänen tahtoaan noudatetaan vaikkakaan hän ei itse pysty siihen vaikuttamaan. Miksikö kunnioitan vainajia, minulle he ovat edelleen ihmisiä vaikkeivat hengitäkään, samoja ihmisiä jotka ovat jollekin maailman tärkeimpiä. Minulle ei kukaan vainaja ole roska, vaikken tuntisikaan. Vaan ihan samanlainen kun eläissäänkin, hiljainen vain...En voisi koskaan kuvitella vahingoittavani, raahaavani tmv.
Miksi mielestäsi vainajia ei pitäisi kunnioittaa? Mikä vaikeus siinä on, vai onko syynä oma kuolemanpelkosi?
Oletko koskaan menettänyt kuolemalle ketään joka on oikeasti sinulle rakas?"Oletko koskaan menettänyt kuolemalle ketään joka on oikeasti sinulle rakas? "
Epäisänmaallinen nuorimies on pollea poika siihen asti kunnes kuolema tulee omalle kohdalle. Elämä opettaa, kunhan nyt ei ihan täysin romahda tämä mies, joka ei muka sääli ketään. - ihmiset erilaisia
nohoh kirjoitti:
Miksi niitä ompeleita ei silti voisi laittaa vähän siistimmin? Luulisi että onnistuu vaikka ei olisikaan lääkäri, jos sitä hommaa kuitenkin päivittäin työkseen tekee.
Syynä on varmaan juuri se, että ei viitsitä tai ei kiinnosta, koska sillä ei ole itselle mitään merkitystä. Kiire ja laiskuus valitettavasti ratkaisee.Varmaankin riippuu sairaalasta. Meilläpäin ei edes avata kurkkuun asti, vaan johonkin solisluitten väliin. Näitä tikkejä omaiset ei edes näe, paitsi jos itse pukevat vainajan.
Ihan niinkuin joka työpaikalla työntekijöitä on monenlaisia, toiset tunnollisia toiset taas ei. Varmaan pomot ympäri maailman maksaisivat hunajaa, jos tietäisivät miten saada kaikki työntekijät viimeisen päälle tarkoiksi. - 000
tiedon väärti kirjoitti:
Jos ompeleet on harvemmassa se ei tarkoita että avaus olisi suoritettu rumasti tai kovakouraisesti, ne ei ole lääkäreitä jotka harsii. Elävillä ihmisillä pitää olla siistit tikit koska iho kasvaa kiinni siten nätisti eikä jää pahoja arpia, vainajan iho ei enää arpeudu joten se vain suljetaan. Nyt puhutaan siis vain kosmeettisesta asiasta. Kyllä vainajia kunnioitetaan ruumiinavauksissa.
Kyllähän netistä ruumiinavausvideoita löytyy, ihan samalla tavalla suomessakin vainajia käsitellään. Tuntuu typerältä kun joku ei tiedä asioista mitään ja mutu-perusteella on ihan varma asiastaan.Tyhjät tynnyrit ne eniten kolisee.
- tmd,6
*maria* kirjoitti:
tehdä. Ikävä kyllä.
Mikä on sotilas-arvosi?Reservin majuri
- kuolematon sielu ...
000 kirjoitti:
Tyhjät tynnyrit ne eniten kolisee.
Niin karmealta homma tuntuu varsinkin kun rakas läheinen kuolee, mutta kasa tomua se vain enää on. Hyvin pian ruumis maatuu tai tuhkataan. Eikös ole silloin yksi hailee, miten elinten kanssa menetellään.
- Anonyymi
*maria* kirjoitti:
tehdä. Ikävä kyllä.
Mikä on sotilas-arvosi?sotilasarvo on yhdyssana
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2004373
Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin?
Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin? Shokki!422026- 631703
Ymmärrätköhän nainen
Etten halua että ottaisit sitä suuhusi. Minusta se on ällöttävää, vaikka kivalta se kai tuntuisi, mutta vain minusta. Mi1331363Martina on käynyt puhumassa viisauksia
Iltalehden artikkelissa Martinan viisaudet.3581337Ajattelen sinua iltaisin, aamulla, päivittäin
Ehkä siinä jo pientä vinkkiä. Oot jäänyt pahasti mieleen. Sun katse on niin syvä ja oot niin lempeä. Hyvä olla sun kanss93969SDP:läinen lähettiläs Titta Maja-Luoto RAIVOAA lähetystössä -?
SDP:n puolueen Maja-Luoto on Portugalissa noussut Median otsikoihin, koska RAIVOAA työntekijöille ja pitää Heitä lähinnä26933Mitä alkoholijuomaa on myyty sekä Linda Lampeniuksen että Matti Nykäsen nimellä? Testaa tietosi!
Mikähän alkoholijuoma se mahtoi olla…? Tule pelaamaan kivaa Testerin Juomavisaa! Kuinka monta saat oikein? Tästä pääse10899Sinkkujen lapset ja kesäloman pituus
Tuli mieleeni kysyä oletteko huolissanne lasten ja nuorten tulevaisuudesta, tai siitä mitä he nyt joutuvat kokemaan yhte170818Voiko vauva uskoa ?
Lohkoissa väitetään ettei vauva voi uskoa. Tässä näet vauvan uskon. https://youtube.com/shorts/QhFbPSdjpnA?si=Zb2BCRST9186706