Kymmenen käskyä, miksi?

Kristitty

Lainaus sleyn sivuilta:

"Raamattu välittää meille Jumalan 10 käskyä ja antaa niiden lisäksi lukuisia muita ohjeita. Toisaalta Raamatussa sanotaan, että ihminen ei pelastu käskyjä noudattamalla vaan uskomalla Jeesukseen Kristukseen (Gal.2:16).

Miten käskyt ja evankeliumi Kristuksesta suhtautuvat toisiinsa? Raamatun mukaan ihminen kelpaa Jumalalle turvautuessaan Jeesukseen Kristukseen - ei noudattamalla 10 käskyä. Pelastus on lahja, jonka Jumala rakkaudessaan antaa ilmaiseksi, armosta. Ihmisen ei tarvitse ponnistella ja yrittää täyttää käskyjä sen vuoksi, että hän kelpaisi Jumalalle. Se olisi Kristuksen tekemän sovitustyön turhentamista.

Mihin sitten tarvitaan 10 käskyä? 10 käskyä kertovat, mikä on Jumalan tahto. Ne ovat samalla elämän pelisäännöt, elämän oma laki. Ne auttavat turvalliselle tielle ja varjelevat monelta pahalta. 10 käskyä ovat kuin kompassi, joka näyttää mihin suuntaan tulisi mennä. Ne kertovat, mikä on oikein ja mikä väärin.

Käskyt siis osoittavat myös, mikä on väärin. Näin tehdessään ne nuhtelevat väärintekijää. Osoittaessaan ihmisen syyllisyyden, Jumala tahtoo ohjata ihmisen turvautumaan Vapahtajaan ja anteeksiantamuksen osallisuuteen.

Omakohtainen selitys edellä esitetystä:

Miksi Jumala antoi kymmenen käskyä? VASTAUS:

Käskyt ovat Jumalan tahto. Jumala osoittaa käskyillään, mikä on syntiä ja haluaa näin varjella meidät kaikelta pahalta ja ohjata meidät sisälle elämään. Laki osoittaa, ettei meistä kukaan voi omilla teoillaan saada ikuista elämää, siksi lain tulisikin ohjata meidät turvautumaan Jeesuksen sovitustyöhön.

Jos Jeesus kerta kuoli syntiemme edestä, niin mitä väliä sillä on, jos rikon käskyjä? VASTAUS:

Käskyt kertovat, mikä on pahaa/väärin ja ne suojelevat meitä. Samalla tavalla liikennesäännöt suojelevat autoilijoita. Jos liikennesääntöjä rikotaan, niin seurauksena voi olla vakava onnettomuus. Käskyt suojelavat meitä samoin `elämän kolareilta`. Käskyt ovat ennenkaikkea Jumalan tahto.

Pelastaako lain noudattaminen ikuiseen elämään? VASTAUS:

Ei. Pelastumme uskosta. Jos siis uskot Herraan Jeesukseen, niin sinä pelastut. Tekosi eivät mitenkään vaikuta asiaan. Jumala kuitenkin kehoittaa, että uskon tulisi näkyä teoin myös. Jos Hitler viime hetkellä uskoi, niin hän pelastuu. Pelastus on lahja, ei ansio. Jos siis uskot Herraan Jeesukseen, niin sinä pelastut. Tämä sana on varma.

32

1459

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • käskyt

      10 käskyä esiintyivät kivitaulukirjallisuudessa suurinpiirtein samoina kuin ne ovat Raamatussakin,kauan, KAUAN aikaa sitten. Ne ovat peräisin toisesta uskonnosta. Ei ihmekään että niitä noudattamalla ei pelastu.

      • ateisti45

        Ne ovat ohjeita joita on ilmeisesti alettu noudattaa ihmisten alettua asua kiinteissä yhteisöissä ja myöhemmin ovat saaneet uskonnollisen sanktion "lisäpelotteeksi"
        Jotta suurempi ihmisryhmä voisi asua lähekkäin on kunnioitettava toisten omaisuutta- myös vaimoja ja orjia- henkeä jne.


      • käskyt

        Kun sanoit sanan: käskyt, niin eköse herätä ymmärtämään, että ne on tehty noudattamista varten, eikä niissä ole mitään pahaa. Vai löysitkö yhtään käskyä mikä ei olisi hyvä asia ihmiselle?


    • olga

      Kristinuskon sisäinen dilemma on: Pelastaako usko vai tarvitaanko hyviä tekoja. Kolmanneksi Luther vielä lahjoitti kristinuskolle käsitteen Jumalan armo, mikä kerralla pelastaa ikuisesti.

      Moderni suuntaus kaiketi on, että pitää uskoa riittävästi, että se vaikuttaa elämään, ja sillä tavalla kokee jo maanpäällisen pelastuksen.

      • minä

        Itse yritän parhaani mukaan sisäistää juuri näitä käskyjä ainakin omaan elämääni, koska haluan oppia lisää kun elän uskossa.


      • mousees

        Väestömäärän lisääntyminen on kehittänyt uskonnossa moraalinvartijalinjan, toisen omisuutta on kunnioitettava.


    • kiitos

      syö paskas

      • Imppavaan

        Syö vittu.


    • kaminakuumaksi

      Ns. kymmenen käskyä kuuluvat Mooseksen Lakiin. Mooseksen Laki, myös kymmenen käskyä, annettiin vain juutalaisille ja Laki oli voimassa ainoastaan Luvatussa Maassa. Pakanat olivat Lain ulkopuolella. te siihen aikaan olitte ilman Kristusta, olitte vailla Israelin kansalaisoikeutta ja vieraat lupauksen liitoille, ilman toivoa ja ilman Jumalaa maailmassa;
      Mitä varten sitten on (Mooseksen) laki? Se on rikkomusten tähden jäljestäpäin lisätty olemaan siihen asti, kunnes oli tuleva se siemen, jolle lupaus oli annettu; ja se säädettiin enkelien kautta, välimiehen kädellä.
      Uusi Liitto alkoi Jeesuksen ristinkuoleman ja ylösnousemuksen jälkeen: Tämä malja on uusi liitto minun veressäni, joka teidän edestänne vuodatetaan. Jeesuksesta tuli ylimmäinen pappi: Sinä olet pappi iankaikkisesti Melkisedekin järjestyksen mukaan. Samalla vanha lakiliitto, myös kymmenen käskyä kumottiin: Täten kyllä entinen säädös kumotaan, koska se oli voimaton ja hyödytön sillä laki ei tehnyt mitään täydelliseksi-mutta sijaan tulee parempi toivo, jonka kautta me lähestymme Jumalaa.
      Uuden Liiton uskoville kuuluu Kristuksen Laki ja uskovat ovat Kristuksen Lain alaisia, eivät Vanhan Liiton eivätkä Vanhaan Liittoon kuuluvien ns. kymmenen käskyn.
      Jeesus sanoi omilleen: Uuden käskyn minä annan teille, että rakastatte toisianne, niinkuin minä olen teitä rakastanut-että tekin niin rakastatte toisianne.

      • jeesusteluaiheuttaa

        Murhaajien ja ryöstäjien rakastaminen ei maailmaa paremmaksi luo.


    • kaminakuumaksi

      Murhaajien ja ryöstäjien ja muita pahantekijöitä varten Jumalan on säätänyt esivallan. Jokainen olkoon alamainen sille esivallalle, jonka vallan alla hän on. Sillä ei ole esivaltaa muutoin kuin Jumalalta; ne, jotka ovat, ovat Jumalan asettamat.
      Sentähden, joka asettuu esivaltaa vastaan, se nousee Jumalan säätämystä vastaan; mutta jotka nousevat vastaan, tuottavat itsellensä tuomion. Sillä hallitusmiehet eivät ole niiden pelkona, jotka tekevät hyvää, vaan niiden, jotka tekevät pahaa. Jos siis tahdot olla esivaltaa pelkäämättä, niin tee sitä, mikä hyvää on, ja sinä saat siltä kiitoksen sillä se on Jumalan palvelija, sinulle hyväksi. Mutta jos pahaa teet, niin pelkää; sillä se ei miekkaa turhaan kanna, koska se on Jumalan palvelija, kostaja sen rankaisemiseksi, joka pahaa tekee.

      • kysynpävaa

        Billy Graham, meidän aikamme tunnetuin sananjulistaja: "Uuden testamentin kirjoittajat käyttävät sanaa laki kahdessa merkityksessä. Joskus se viittaa Vanhan testamentin seremonialakiin, joka koskettelee rituaalikysymyksiä ja sääntöjä . Tästä laista kristityt ovat vapaita. mutta Uusi testamentti puhuu myös moraalilaista, joka on pysyvä, muutumaton luonteeltaan ja josta tehdään yhteenveto kymmenistä käskyistä."


    • kaminakuumaksi

      Billy Graham ei ollut kuitenkaan Jumala , jos vaikka hän ehkä niin kuvitteli tai jos joku muu kuvittelee hänen olevan Jumala.
      Oletko koskaan lukenut mitä Jeesus sanoi? Te olette kuulleet sanotuksi vanhoille: 'Älä tapa', ja: 'Joka tappaa, se on ansainnut oikeuden tuomion'. Siis Mooseksen laissa on kirjoitettu, ettei saa tappaa, eli riistää toisen henkeä.
      Sitten Jeesus jatkoi: Mutta minä sanon teille: jokainen, joka vihastuu veljeensä, on ansainnut oikeuden tuomion; ja joka sanoo veljelleen: 'Sinä tyhjänpäiväinen', on ansainnut suuren neuvoston tuomion; ja joka sanoo: 'Sinä hullu', on ansainnut helvetin tulen. Jo pelkkä veljelle vihastuminen johtaa tuomioon.
      Sanohan onko nyt niin kuin kirjoitit? "moraalilaista, joka on pysyvä, muutumaton luonteeltaan ja josta tehdään yhteenveto kymmenistä käskyistä".
      Kumpaa pitää uskovan seurata, Jeesusta vai Moosesta?

    • 12____13

      Haluan lisätä tähän:

      "Ja nämä menevät pois iankaikkiseen rangaistukseen, mutta vanhurskaat iankaikkiseen elämään".
      Mat. 25:46

      " Sillä synnin palkka on kuolema, mutta Jumalan armolahja on iankaikkinen elämä Kristuksessa Jeesuksessa, meidän Herrassamme".
      Room. 6:23

      " Sillä minä sanon teille: ellei teidän vanhurskautenne ole paljoa suurempi kuin kirjanoppineiden ja fariseusten, niin te ette pääse taivasten valtakuntaan".
      Mat. 5:20

      On totta, ettei teoilla ansaitse pelastusta tuomiolta, joka tulisi pahojen tekojen vuoksi. Mutta ikuinen elämä ei ole tarkoitettu vääryyden tekijöille, jotka vihaavat totuutta ja hyvyyttä. Ikuinen elämä on vanhurskaille. Ja vanhurskaus on oikeamielisyyttä. Ihminen joka on oikeamielinen, ymmärtää kun on tehnyt väärin ja haluaa tehdä parannuksen ja jatkossa oikein, koska tietää sen olevan hyvä ja haluaa hyvää. Kymmenen käskyä kertovat siitä, mikä on hyvä, oikein ja viisasta. Jos ihminen on vanhurskas, hän haluaa toimia niiden mukaan, koska tietää sen hyväksi, ei siksi, että tavoittelisi palkkiota teeskentelemällä jotain.

    • kaksi_ropoa

      Täällä riittää ns. kymmenen käskyn palvojia. Kymmenen käskyn pitäminen näyttää niin helpolta ja houkuttevalta. On jotain jolla kerskata. Jeesuksen vertauksessa laupiaasta samarialaisesta pappi ja leeviläinen toimivat lain käskyjen mukaan. Mutta Jeesus kysyi: Kuka näistä kolmesta sinun mielestäsi osoitti olevansa sen lähimmäinen, joka oli joutunut ryövärien käsiin?
      Jeesus opetti: minä sanon teille: ellei teidän vanhurskautenne ole paljoa suurempi kuin kirjanoppineiden ja fariseusten, niin te ette pääse taivasten valtakuntaan.
      Karitsan tuomioistuimen edessä kysytään, ei lain käskyjen pitämistä, vaan " minun oli nälkä, ja te annoitte minulle syödä; minun oli jano, ja te annoitte minulle juoda; minä olin outo, ja te otitte minut huoneeseenne".

      • 12____13

        "Täällä riittää ns. kymmenen käskyn palvojia. Kymmenen käskyn pitäminen näyttää niin helpolta ja houkuttevalta. On jotain jolla kerskata."

        Mielestäni kymmenen käskyn pitämisessä ei ole mitään kerskaamista. On outoa, jos niiden pitäminen on niin suuri taakka, että siinä onnistuessa ihminen ajattelisi olevan syytä kerskailla.

        "Sillä rakkaus Jumalaan on se, että pidämme hänen käskynsä. Ja hänen käskynsä eivät ole raskaat;"
        Ensimmäinen Johanneksen kirje 5:3


    • kysynpävaa

      Joskus voimme ajatella:Tekeekö pelastuminen armosta Jumalan käskyt ihmisille tarpeettomaksi ? Kukaan ei varmaan ajattele, että koska tienviitat eivät vie perille, ne ovat hyödyttömiä. Niitä tarvitaan. Samoin on Jumalan käskyjen laita. Niillä on oma tehtävänsä ja armolla puolestaan omansa. Ne eivät kumoa vaan täydentävät toisiaan.

      • 12____13

        > Joskus voimme ajatella:Tekeekö pelastuminen armosta Jumalan käskyt ihmisille tarpeettomaksi ? Kukaan ei varmaan ajattele, että koska tienviitat eivät vie perille, ne ovat hyödyttömiä. Niitä tarvitaan. Samoin on Jumalan käskyjen laita. Niillä on oma tehtävänsä ja armolla puolestaan omansa. Ne eivät kumoa vaan täydentävät toisiaan.

        Niin, mihin armoa tarvittaisiin, jos laki ei olisi voimassa ja esim. murhaaminen väärin? Laki kertoo mikä on oikein ja väärin. Kun ihminen tekee väärin, on syytä katua ja pyytää anteeksi. Mutta jos esim. murhaaminen ei ole enää väärin, ei ole syytä katua, eikä tarvetta armolle. Jos siis sanoo lain olevan kumottu, vastoin Jeesuksen opetusta, tekee armon turhaksi. Mutta jos laki on voimassa, olisi hyvä elää sen mukaan.


    • Kymmenetkäskyt

      Meillä 7. päivän adventisteilla on kymmenet käskyt. Sapattikäskyä noudatamme. Muilla ei ole niin väliä.

    • Holymessage

      Kymmennen käskyä kuuluu Mooseksen Lakiin. Laki on kokonaisuus. Ei riitä, että pitää kymmenen käskyä, vaan on täytettvä koko laki, yli kuusisataa käskyä.
      "joka pitää koko lain, mutta rikkoo yhtä kohtaa vastaan, se on syypää kaikissa kohdin".
      Mitä ihmettelen ketä kummaan Suomessa koskettaa käsky: Älä sano väärää todistusta lähimmäisestäsi?
      Suomessa on riittävät lait oikeudenkäyntejä varten. Niin, että eikö jo niitten perusteella voisi ymmärtää, ettei oikeudessa saa antaa väärää todistusta?
      Kymmenen käskyä sisältyy melkein kokonaisuudessan esivallan kunnioittamiseen: Jokainen olkoon alamainen sille esivallalle, jonka vallan alla hän on. Sillä ei ole esivaltaa muutoin kuin Jumalalta; ne, jotka ovat, ovat Jumalan asettamat.

    • 12____13

      "Kymmennen käskyä kuuluu Mooseksen Lakiin. Laki on kokonaisuus. Ei riitä, että pitää kymmenen käskyä, vaan on täytettvä koko laki, yli kuusisataa käskyä."

      Mutta onko asia todella noin Raamatun mukaan? Raamatussahan Jumala tekee liiton, jonka ehtona on kymmenen käskyä:

      "Ja Herra sanoi Moosekselle: "Kirjoita itsellesi nämä sanat, sillä näiden sanojen mukaisesti minä olen tehnyt liiton sinun ja Israelin kanssa". Ja hän oli siellä Herran tykönä neljäkymmentä päivää ja neljäkymmentä yötä syömättä ja juomatta. Ja hän kirjoitti tauluihin liiton sanat, ne kymmenen sanaa."
      Toinen Mooseksen kirja 34:27-28

    • Holymessage

      Oletko koskaan lukenut Raamattua? Mooseksen laki on paljon laajempi kuin vain nuo kymmenen käskyä. Mooseksen käskystä löytyvät uhraamislait, saastaisuuslait, epäpuhtaat eläimet, juhla-ajat, sotalait...

    • kysynpävaa

      Martti Luther, uskonpuhdistuksen suurin nimi, evankelis-luterilaisen kirkkokunnan perustaja: "Tässä siis nämä Kymmenen käskyä,sen jumalallisen opin pääpiirteet, Kun rakastamme Jumalaa me mielellämme haluamme elää hänen käskyjensä mukaan" Katekismus ja tietolipas Martti Lutherin Vähä Katekismus.

    • kamalaaaa

      Esimerkiksi Uudesta Testamentista ei lyödy koko käsitettä "kymmenen käskyä".
      kysynpävaa, kirjoitit totuuden kymmenestä käskystä. Käsite ja oppi kymmenestä käskystä on Lutherin kristillisyyteen tuoma harhaoppi.

    • kysynpävaa

      Kun tarkastellaan Jeesuksen tunnetuinta puhetta, vuorisaarnaa, voidaan havaita hänen usein viitaneen kymmeneen käskyyn.

      • Tosin nykytutkimuksen mukaan Jeesus ei koskaan pitänyt vuorisaarnaa.


      • planet.x

        Ei kannata uskoo kaikkee mitä ne sanoo. Varmaan niillä on parempi ehdokas saarnan pitäjälle.
        Voi olla tutkimukset hutkimuksia kuten tiedetään.


    • kaksi_ropoa

      Niin, mistä tiedät mitä kivitauluihin oli kirjoitettu? Raamattu ei varsinaisesti puhu kymmenestä käskystä, vaan: "Ja hän kirjoitti tauluihin liiton sanat, ne kymmenen sanaa".
      Israelilaiset eivät nähneet liiton tauluja. Mutta mitä ilmeisemmin liiton arkku silloin tällöin avattiin. Olihan arkussa Mooseksen koko laki. Mooses käski: Ottakaa tämä lain kirja ja pankaa se Herran, teidän Jumalanne, liitonarkin sivulle, olemaan siellä todistajana sinua vastaan.
      Mielestäni, kun lainoppinut kysyi: Opettaja, mikä on suurin käsky laissa? Monissa Raamatuissa kirjoitettu: "the great commandment in the law", niin kirjanoppinut nimenomaan tarkoitti lain tauluihin kirjoitettua käskyä. Saattoi olla että lain tauluissa olikin lain ensimmäinen käsky, suuri käsky.

    • Me pidämme 10 käskyä kunniassa emmekä riko niitä vastaan tietenkään ,jos meissä Herran Henki asuu .Kuitenkaan me emme pelastu käskyjä noudattamalla tai hyviä tekoja tekemällä ,kuten juutalaiset ,joista jeesuskin sanoi ..hyvä kun niin tekee ..mintut yms yms ja hyvät teot .
      Pelastus tulee siis yksin uskosta meillä ,mutta luuleko joku todella ,että kun olemme saaneet Jeesuksen veren peson yllemme niin meillä on LUPA tappaa..varastaa ...tehdä huorin ..ja elää näin vapaasti vaikka boheemia elämää kun olemme jo uskossa ja vapaat kaikesta .
      Meillä siis on paljon Pyhempi veri pesona kuin esim juutalaisilla oli ..heillä eläinveri .
      Jokainen mietiköön asiaa itsessään....sillä sen pelastuksen voi menettää se sen sanoo ja vahvistaa raamattukin ja tässä ajassa nimenomaan sitä tapahtuu ja tulee tapahtumaan.
      Yksi asia ,joka on esim vaarallinen ja olen sen huomannut ja joutunut varoittamaan on pilkka ja esim jopa raamatun sanaa vastaan pilkka on paha ja se alkaa luisuttamaan ihmistä ja jos sydän on paatunut eikä halua tehdä parannusta niin tie voi olla kylmä ja pitkä edessä .

    • Anonyymi

      10 käskyä on hyvä elämänohje ihmiselle, vaikkei se itsessään tuo pelastusta vaan ainoastaan usko Jeesukseen pelastaa.

      Ilman 10 käskyä ihminen ei olisi tiennyt mikä on oikein ja mikä väärin.

    • Anonyymi

      Yhtäkään Mooseksen lain käskyä ei ole pantu pakanauskovien täytettäväksi, ei myöskään ns. kymmentä käskyä.
      Jeesus ei opettanut kymmentä käskyä: Te olette kuulleet sanotuksi vanhoille: 'Älä tapa', ja: 'Joka tappaa, se on ansainnut oikeuden tuomion'. Mutta minä sanon teille: jokainen, joka vihastuu veljeensä, on ansainnut oikeuden tuomion; ja joka sanoo veljelleen: 'Sinä tyhjänpäiväinen', on ansainnut suuren neuvoston tuomion; ja joka sanoo: 'Sinä hullu', on ansainnut helvetin tulen.

    • Ymmärrätkö sinä nyt ihan oikein tuon kohdan ,mitä kirjoitit ?? itse asiassa Jeesus vielä kiristää ohjeita ja se on useammassa kohdassa.....kirjoitan nyt ,että älkää ihan oikeesti kukaan luulko ,että armon alla saisimme tehdä syntiä ....Emme saa ..emme todellakaan saa .
      Armo on kirjoitettu vielä kovemmaksi kuin se laki tai tarkemmin opetus .Tämä on se Totuus .
      Älköön kukaan olko niin tyhmä ,että aikoo elää niin ,että saa rikkoa kymmentä käskyä vaikka emme olekkaan lain alaisia vaan armon .

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      69
      1822
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      164
      1469
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      125
      1255
    4. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1252
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1170
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      268
      961
    7. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      932
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      107
      885
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      101
      826
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      684
    Aihe