Mutta Jeesus kutsui lapset tykönsä ja sanoi: "Sallikaa lasten tulla minun tyköni älkääkä estäkö heitä, sillä senkaltaisten on Jumalan valtakunta" (Luukas 18:16).
Jaakon käännöksessä todetaan -aivan oikein- että kysymys on pienistä lapsista ja Luukkaan 18 luvun 15 jakeessa, että lapsia toivat Jeesuksen luokse heidän vanhempansa. Kysymys voi siis olla sylivauvaikäisistäkin lapsista.
Tätä raamatunpaikkaa käytetään mielestäni väärässä asiayhteydessä, kun se liitetään vesikasteeseen. Mitä tämä raamatunpaikka meille opettaa? Mitä Jeesus halusi sanoa kuulijoilleen?
Pieni lapsi on täydellisesti avuton ja elää vanhempiensa huolenpidon varassa. Samalla tavoin Jumalan Valtakuntaan päästään sisälle vain tällaisen lapsen kaltaisena, täysin avuttomana ja yksinomaan Jumalan armollisen huolenpidon varassa, omista puuhasteluista ja yrityksistä luopuneena, vain ja ainoastaan Jeesuksen Kristuksen ansioon turvautumalla.
Jumalan pelastus on pelkkä lahja, joka on pelkkänä lahjana otettava vastaan. Toisen ihmisen elämä voi olla koristelemattoman epäsiveellistä, toisen ehkä koristeellisen siveellistä, mutta kummankin tie autuuteen kulkee oman köyhyytensä ja avuttomuutensa tunnustamalla ja Herran Jeesuksen lunastustekoon turvaamalla. Pelastavan uskon kohde ei ole mikään oppi vaan Persoona, Jeesus Kristus.
Tällaisia mietteitä minulle syntyi varhaisen aamun tunteina, kun lueskelin muutamia alempana olevia viestiketjuja.
Lapsenkaltaisuus ja kaste.
23
1362
Vastaukset
ja 'sakramentit' ovat esikuvia, joista ei kannata kiistellä, [Hepr.9:10].
Todellinen kaste Jeesukseen Kristukseen tapahtuu joka aika arkielämässämme;
Room. 6:3
"Vai ettekö tiedä, että me kaikki, jotka olemme kastetut Kristukseen Jeesukseen, olemme hänen kuolemaansa kastetut?"
2. Kor. 4:10
"Me kuljemme, aina kantaen Jeesuksen kuolemaa ruumiissamme, että Jeesuksen elämäkin tulisi meidän ruumiissamme näkyviin."
Toinen ryöväreistä sai totisen ja oikean kasteen Kristukseen kuollessaan ristillä saamaansa kohtaloon tyytyväisesenä ja hengen mieli Jumalalle avoimena, näin kuolettaen lihallisen mielensä.
Lihan mieliset "kristityt" ja useimmat uskovaiset ovat Jeesuksen vertaamien lasten kaltaisia, jotka vaativat toinen toisiansa itkemään tai karkeloimaan vain hänen soittaman pillin mukaan:
Luuk. 7:32
"He ovat lasten kaltaisia, jotka istuvat torilla ja huutavat toisilleen ja sanovat: 'Me soitimme teille huilua, ja te ette karkeloineet; me veisasimme itkuvirsiä, ja te ette itkeneet'."Tekstini painopiste ei ollut suunnattu kasteisiin vaan korostamaan lapsen kaltaista avuttomuutta suhteessamme Jumalaan ja pelastukseen. Mielestäni juuri tässä mielessä Jeesus kehoitti kuulijoita tulemaan lastenkaltaiseiksi. Kasteen mainitsin tässä yhteydessä vain siksi, että käyttämääni raamatunpaikkaa tulkitaan virheellisesti, kun ajatellaan sen puhuvan pikkulasten kastamisen puolesta ja unohdetaan, mitä ko r-paikka todellisuudessa opettaa.
- hirvas
on pohdittu ja erilaisia käsityksiä siitä on muovattu. Tässä niistä yksi.
http://www.vapauteen.com/miljoonalaatikko/kaste.html noilla sanoilla Raamatussa tarkoitetaan.
Väärinhän tuokin on mutta mitättömän pieni verrattuna moniin muihin Jumalan määräämiin vääryyksiin.
Määräähän Jumalasi raiskaamaan naisiakin ja lyömään lapsilta päät kallioon.noilla sanoilla Raamatussa tarkoitetaan." sanoo Pe.ku!
* Päättely kykysi vie sinua taas pois asiata aivan sivuraiteille. Eihän Jeesus sano sanaakaan kasteesta, ei puhuta mitään, että siinä olisi ollut vesimalja, ja Jeesus olisi sitten valellut vettä lapsien päälle?
Joka siitä tuollaista löytää, niikuin nyt Pe.ku sanoo siinä olevan, täytyy olla pahasti lukememansa ymmärtämisen vaikeuksia.
* Luetaan merkillisten suodattimien läpi asioita, joka muuttaa sanoja aivan eri asioita tarkoittaviksi. Käännetään vauvakasteeksi, vaikka ei suurennuslasillakaan löydy kaste sanaa, koko asiayhteydestä. Pe.ku nyt näkee mitä haluaa näkevän, että saa kritisoida.- todé
Minusta tuntuu siltä, että tiedät varsin hyvin, että Jeesuksen opetus lapsenmielisyydestä ei tarkoita tekoja, vaan asennetta, elämäntapaa.
asia viedään äkisti pois aihealueelta. Kastehan oli avauksessasi ainostaan sivulauseena , tai huomatksena, ei itse asiana teemana.
* On niin monia Raamatun, ja varsinkin Jeesuksen sanomaa pidetään oppien tukijoina, vaikka asia ei koske koko oppi rakennetta.
* Ymmärtäisin asian niin, että jos rakennetaan oppia vesikasteetsta, eikö silloin tulisi tutkia Raamattua siitä sansta lähtöisin olevaa materiaalia. Kaste, mitä se on ja mitä se tarkoittaa, ketä kastetaan miksi kastetaan, ja miten kastetaan? Ja eikö Raamamtu ole se, joka antaa vastauksen, ei lukija eikä mikään Raamatun ulkopuolinen yhtiesö tai instanssi. Ei kirkolliskokus, ei seurakuntien vanhemmisto, toimikunnat, ei mikään muu, kuin vastaus täytyy löytyä Raamatusta, tai sitten mitään oppia, esm. kasteesta ei olekkaan, jolla olisi joku hengellinen merkitys iankaikkisuutta, kuoleman jälkeistä elämää ajatellen.
* Ei mitkään koulukunnat, ei universaaliset yliopistolliset tiedekunnat, ei maailaman korkeimmatkaan päätösvaltaiset instanssit voi tehdä mitään oppia Raamatun ulkopuolelta, sitä Raamatulla tukien. Oppi tulee Sanasta, tai sitä ei ole ollenkaan.
* Tässä oiekassa etsimisessä ei vauvakasteelle löydy edes alkukohdetta Raamatusta.
* Jukan mainitsema Raamatun kohta Jeesuksen ottaessa vastaan lapsia, jopa ehkä vauvoja, mutta tuo tapahtuma Jeesuksen luona, Hänen siunatessaan ja ottaessa syllinsä pieniä lapsia ja vauvojakin, mikä ettei, ei anna pienintäkään aihetta olettaa siitä alkaa rakentamaan mitään kaste toimia? Ei ajatustakaan Jeesus anna siihen suuntaan.
* Kaikki on vaan teologisen tiedekunnan päättelyjen tulosta, ja mitä korkeammalta taholta tulee tälläisä Raamatun ulkopuolella rakennettuja opillisia päätöksiä, ne otetaan vastaan virallisissa piireissä tosina ja jopa raamatullisna "tulkintoina", ja niin siiten mm. kirkkovaltuustot, hyväksyy ne viralliseti kirkon oppeihin ja sakramentteihin, ja harhaoppi on valmis eksyttämään kokonaisia kansoja, väärään uskomukseen ja väärään turvallisuuteen, vain ja ainoastaan ihmisen keksimällä opilla. Vaikka Raamattu ei anna siihen mitään lupaa, eikä tue sitä.
* Raamattua vain käytetään hyväksi omiin järkiperäisiin uskomuksiin ja älyllisesti selitettäviin oppeihin, vaikka Raamattu ei anna sanallakaan todellista tukea ja hyväksyntää.
* Niikuin nyt avauksessa avauksena oleva Jeesuksen seurustelu pienten lasten kanssa on otettu täysin omavaltaisesti ja liitetty vauvakasteeseen, vaikka itse asiayhteys ko. tapauksessa ei yhdistä sanallakaan tapausta vauvakasteeseen. Eikä kasteeseen missään muodossa ollenkaan.
* Muutamat "lapselliset" luulevat olevan sitten "lapsenmielisiä" uskosaan, kun muuntavat tapauksen vauvakasteeksi. Näin hölmöä se on, kun ollaan kerran eksytty pois totuudesta.Aloituksessani yritin tuoda esille, että mielestäni lainaamiini Jeesuksen sanoihin kätkeytyy tämä ajatus, että meidän tulee mennä sisälle Jumalan valtakuntaan lapsenkaltaisina, jotka ovat avuttomia ja heidän elämänsä muista kuin omasta itsestä riippuvaisia.
Kun ihminen kokee aitoperäisesti Jumalan edessä olevansa aivan avuton, hengellisesti rutiköyhä ja kurja olento, kykenemätön omillaan toimeen tulemaan, niin Jeesus sanoo: "Autuas olet sinä!"
>>Kaikki on vaan teologisen tiedekunnan päättelyjen tulosta, ja mitä korkeammalta taholta tulee tälläisä Raamatun ulkopuolella rakennettuja opillisia päätöksiä, ne otetaan vastaan virallisissa piireissä tosina ja jopa raamatullisna "tulkintoina", ja niin siiten mm. kirkkovaltuustot, hyväksyy ne viralliseti kirkon oppeihin ja sakramentteihin, ja harhaoppi on valmis eksyttämään kokonaisia kansoja...- -kristitty-
Kun todellinen raamatullinen kaste nimenomaan korottaa Jumalaa ja painaa kastettavan pieneksi, köyhäksi, syntiseksi ihmiseksi, joka sulasta armosta saa siinä suuren siunauksen, niin baptistinen kasteoppi korottaa ihmisen aivan erinomaiseksi, jolla on jo niin valmis uskokin, että sitä voi näyttää muille, ja siksi se miellyttää ihmistä.
Joka uskoo ja saa kasteen, pelastuu.
Tämä lupaus (Mark. 16:15) koskee yhtälailla lapsia, että aikuisia. Aikuisten lisäksi on siis kastettava myöskin pienet lapset, mikä johtuu mm. kasteen tarpeellisuudesta (Joh. 3:5-6 ym.), Jeesuksen käskystä (Matt 18:2-4), ympärileikkauksesta, jonka sijaan kaste tuli (1 Moos. 17:11-32) sekä apostolien esimerkistä, hehän kastoivat kokonaisia perhekuntia, joissa oli lapsiakin mukana.
Lapsikasteen kieltäjät etsivät Raamatusta erityistä käskyä kastaa lapset. Heille ei siis tunnu riittävän yleinen kaikkia koskeva käsky. Raamatusta ei löydy määräystä, että vain riitttvän varttuneita saa kastaa.
Pietari julistaa (Ap.t. 2:38-39): "Kääntykää ja ottakaa itse kukin kaste Jeesuksen Kristuksen nimeen, jotta syntinne annettaisiin anteeksi. Silloin te saatte lahjaksi Pyhän Hengen. Teitä tämä lupaus tarkoittaa, teitä ja teidän lapsianne". - sinä saat tuohon
-kristitty- kirjoitti:
Kun todellinen raamatullinen kaste nimenomaan korottaa Jumalaa ja painaa kastettavan pieneksi, köyhäksi, syntiseksi ihmiseksi, joka sulasta armosta saa siinä suuren siunauksen, niin baptistinen kasteoppi korottaa ihmisen aivan erinomaiseksi, jolla on jo niin valmis uskokin, että sitä voi näyttää muille, ja siksi se miellyttää ihmistä.
Joka uskoo ja saa kasteen, pelastuu.
Tämä lupaus (Mark. 16:15) koskee yhtälailla lapsia, että aikuisia. Aikuisten lisäksi on siis kastettava myöskin pienet lapset, mikä johtuu mm. kasteen tarpeellisuudesta (Joh. 3:5-6 ym.), Jeesuksen käskystä (Matt 18:2-4), ympärileikkauksesta, jonka sijaan kaste tuli (1 Moos. 17:11-32) sekä apostolien esimerkistä, hehän kastoivat kokonaisia perhekuntia, joissa oli lapsiakin mukana.
Lapsikasteen kieltäjät etsivät Raamatusta erityistä käskyä kastaa lapset. Heille ei siis tunnu riittävän yleinen kaikkia koskeva käsky. Raamatusta ei löydy määräystä, että vain riitttvän varttuneita saa kastaa.
Pietari julistaa (Ap.t. 2:38-39): "Kääntykää ja ottakaa itse kukin kaste Jeesuksen Kristuksen nimeen, jotta syntinne annettaisiin anteeksi. Silloin te saatte lahjaksi Pyhän Hengen. Teitä tämä lupaus tarkoittaa, teitä ja teidän lapsianne".vauvat mahtumaan, kun kirjoitit (kääntykää ja ottakaa kukin kaste...)
Sehän oli suoraa puhetta yksittäisille ihmisille, jotka tajusivat, mitä puhuja tarkoitti, eikä kellekään vauvalle, joka ei vielä kyennyt ymmärtämään syntisyyttään.
Suksi suolle oppeinesi, jos et järjelläsi tajua, kenelle aöpostolit puheitaan pitivät. - minne jäi
sinä saat tuohon kirjoitti:
vauvat mahtumaan, kun kirjoitit (kääntykää ja ottakaa kukin kaste...)
Sehän oli suoraa puhetta yksittäisille ihmisille, jotka tajusivat, mitä puhuja tarkoitti, eikä kellekään vauvalle, joka ei vielä kyennyt ymmärtämään syntisyyttään.
Suksi suolle oppeinesi, jos et järjelläsi tajua, kenelle aöpostolit puheitaan pitivät.nikkisi?
Ketjusta on poistettu 44 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksi olet riittämätön kaivatullesi?
Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell1453006- 502462
- 1072441
Aloitetaan puhtaalta pöydältä
Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei2382121- 1001678
Mitkä on ne arvot?
Itselleni särähtää korvaan joka kerta kun kuulen arvoista ja arvomaailmasta. Olen miettinyt paljon, että mikä on se minu2361673Koulussa opetetaan anaali- ja suuseksiä
"Kirjassa puhutaan varsin suorasukaisesti ”vehkeistä, flirttailusta, suostumisesta ja kieltäytymisestä, nautinnosta sekä4341572Tavarakirppis lopettaa ilkivallan takia.
Tähänkö on jo Kajaanissa tultu? Onko lasten kuriomuus jo näin pitkällä, ei kait tätä aikuiset tee. Mikä on seuraava j91524Tätä et nähnyt tv:ssä: TTK-voittaja Anssi Heikkilä avautuu suhteesta Linnea Leinoon: "Sie annoit..."
Menikö voitto mielestäsi oikeaan osoitteeseen? Linnea Leino ja Anssi Heikkilä voittivat TTK:n vain 1,2 % erolla yleisöää141512R.I.P. Kristian Antila
Entinen huippumaalivahti ja -kiekkoilija menehtyi äkillisesti 44-vuotiaana. Kunnia muistolleen. https://www.iltalehti.fi201309