Onko loukkaavaa kysyä sukupuolitaudeista?

has been thinking

Nykyään ihmisten seksielämä voi olla hyvin villiäkin ja esim. kännissä örveltäessä saattaa kumit unohtua menosta pois tai sitten sitä ei haluta käyttää. Siinä on sitten matkan varrella saattanut joku sukupuolitauti tarttua matkaan tai pahimmassa tapauksessa jopa c-hepatiitti tai hiv.

Onko uuden suhteen alussa noloa ja loukkaavaa toista kohtaan kysyä, että olisiko esim. mahdollista jos molemmat menisivät käymään testeissä, että ei tarvitsisi turhaan miettiä näitä asioita päässään? Vaikka itse tietäisikin oman "tilanteensa" niin olisi kuitenkin minun mielstäni reilua, jos molemmat siellä kävisit ja näyttäs siitä todistuksen. Jos kumppani sanoo siihen, että kaikki on ihan ok, ei ole tarvetta käydä testeissä, niin eihän siihen 100 % voi luottaa, joten tuntuuko siitä toisesta, että tuo on kyllä ihan hullu vauhkooja kun tollasia ehdottelee?
Omasta mielestäni näissä asioissa ei koskaan voi olla liian varma!

Kysyjä on nainen, ja pohtii tätä ajatusta nyt siis enemmän naisen näkökulmasta ja on erityisen kiinnostunut siitä kuinka mies reagoi tällaiseen ehdotukseen.

17

6680

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vänkyrä-nainen

tuo tulee ihan luonnollisesti esiin puheissa, kun seksi tulee mukaan kuvioihin. Noista asioista yleensä puhutaan siinä vaiheessa, ettei silloin mitenkään erikseen tarvi vaatia toista testeihin. Tai mä oon ainakin kokenut noin....

• Ei ainakaan saisi olla. Mielestäni sitä tulisi kysyä jokaiselta uudelta kumppanilta.
      Itse en kyllä suostuisi yksin siihen testiin menemään, vaan silloin menee molemmat.

• nykyään hyvä kysyä

alle kolmikymppisenä olisin loukkaantunut, mutta saatuani klamydian seurustelusuhtesta alle nelikymppisenä, nykyään ymmärrän kysymyksen.

• vastuullisuus omasta ja kumppanin terveydestä edellyttää varmuutta siitä, mikä on tilanne. Kysymys on erittäin tärkeä ja pidän täysin luonnollisena sitä, että on kiinnostunut tuosta asiasta. Voit siis aivan hyvin toivoa sp-testeihin menemistä yhdessä uuden kumppanisi kanssa.

Miehenä arvostus vaan nousisi sellaista naista kohtaan, joka olisi noin huolehtivainen.

• has been thinking

ei suostu ja ei haluaisi seksiä kuminkaan kanssa, vaan vasta sitten kun testit ois tehty ja tulokset tullut? Höperöä?

• tuossa

mitään höperöä ole jos osa odottaa avioliittoonkin asti ennen kuin harrastaa seksiä.

Jokaisella on oikeus myös seksuaaliseen turvallisuuteen. Jos kumppani ei sitä hyväksy niin minkälainen kumppani sitten onkaan kysymyksessä?

• nimessä

Ei ole loukkaavaa. Minusta vastuullinen ihminen käy sukupuolitautitesteissä ennen kuin ryhtyy harrastamaan suojaamatonta seksiä uuden kumppanin kanssa. Useinhan ihmiset tartuttavat seksitaudit tietämättään/vahingossa.

• joka suhteen alussa

Mä olen ottanut ainakin tavaksi mennä itse ja ehdottaa myös mahdolliselle kumppanille testeissä käyntiä ennen seksiä. Harva mies kuitenkaan tykkää kumin kanssa touhuta eikä se naisestakaan, ainakaan minusta, ole kovinkaan hohdokasta. Jos siitä loukkaantuu eikä käy testeissä niin kertoo mun mielestä ihmisestä jo aika paljon. Mun kokemuksen mukaan jotkut miehet ensin hieman hämmentyvät mutta ovat myöhemmin ymmärtäneet ja pitäneet erittäin fiksuna liikkeenä. Ja käyneet myös testeissä ja tulleet sieltä kirjallisen todistuksen kera =)

• Mielestäni kyseinen testi pitää tehdä viimeistään siinä vaiheessa kun suhteesta tulee vakavampi, edellytän sitä partneriltani ja itselleni se on automaattinen asia.
      En voisi luottaa täysin toiseen jos en näkisi paperilla ettei mitään sp-pöpöjä ole, en ymmärrä miksi joku loukkaantuisi tästä vaatimuksesta.

• tyhmätyhmätyhmä

luotin sairaanhoitajan puheisiin. Ehdotin kortsun käyttöä suhteen alussa, mutta taivuin hänen vakuutteluidensa ja "pitäähän ihmiseen sen verran luottaa"-heittojen edessä. Mitään en ole niin paljon saanut katua, sain viheliäisen riesan häneltä. Myöhäistä katua, vaivat, hoidot ja kivut olen itse joutunut kärsimään ja hän jo muita tyttöjä naurattaa... Siis KÄYTTÄKÄÄ hyvät ihmiset KORTSUA suhteen alussa, kunnes teillä on uuden kumppanin tuoreet testitulokset NÄHTÄVILLÄ!

• parisuhdetaiteilijamies

Sukupuolitaudit ei ole niitä asioita, joita puntaroidaan suhteen alkutaipaleella luottamuksen/epäluottamuksen kautta. Kyse on omasta ja toisen ihmisen terveydestä.

Ilmoitat vaan että sinulla on aikaisemmissa suhteissa ollut tapana käydä testuttamassa itsesi ja odotat vastapuolelta samaa. Asiasta ei sen koommin tarvitse neuvotella tai väännellä kättä. Toisen reaktiosta huomaa missä mennään ja onko välinpitämättömyyttä ilmassa.

• on tuttua

Toisinaan naiset eivät millään usko että tiedän ihan tarkkaan että tautívaaraa ei ole. Useimmiten homma loppuu siihen, kertoohan se naisestakin paljon jos on heti tarjoamassa todistusta sukupuolitautien puuttumisesta.

Ja noissa testeissä ei edes kaikkein yleisimpiä tauteja testata, esimerkiksi herpes on joka kolmannella vastaantulevalla naisella.

• mitään.....erityistä....

• pilkun viilaaja
        mitään.....erityistä.... kirjoitti:

Halusin vaan muistuttaa, että c-hepatiitti ei ole sukupuolitauti eikä maailmassa ole yhtään toditettua tapausta, että c-hepatiitti olisi tarttunut sulupuoliteitse.Lähinnä iv-kontaktissa tarttuva virus-sairaus.

• infoo888888888888888
        pilkun viilaaja kirjoitti:

Halusin vaan muistuttaa, että c-hepatiitti ei ole sukupuolitauti eikä maailmassa ole yhtään toditettua tapausta, että c-hepatiitti olisi tarttunut sulupuoliteitse.Lähinnä iv-kontaktissa tarttuva virus-sairaus.

Hepatiitti - C ON sukupuolitauti ja Hepatiitti C on tarttunut monelle narkkarille sukupuoliteitse ja todisteena ovat lapset jotka ovat saaneet tartunnan äitinsä kohdussa.

Hepatiitti C vain ei tartu niin helposti seksin välityksellä ja Hepatiitti A sekä B viruksiin on olemassa rokote joka annetaan jäykkäkouristus rokotteen yhteydessä sekä ulkomaille lähtiessä.

Hepatiitti viruksia on monia eri kantoja joista suurimmalle osalle ihminen on luonnostaan vastuskykyinen ja Hepatiitti A, B ja C ovat viruskantoja jotka voivat tarttua sukupuoliteitse.

Riippuen viruskannasta, Hepatiitti tartunta voi heikentää immuniteettiä joka altistaa eri sukupuolitautien kuten HI-virus tartunnalle ja aiheuttaa mm. jäykkäkouristuksen, keuhkoahtauman, aivo kuumeen, maksakiroosin tai keuhkokuumeen ja voi myös johtaa tietynlaiseen syöpään.

Hepatiitti itsessään ei ole sukupuolitauti sillä suurin osa sen viruskannoista eivät tartu sukupuoliteitse, mutta Hepatiitti A, B ja C ovat yleisempiä hepatiitin viruskantoja jotka voivat tarttua sukupuolikontaktissa.

Sukupuolitauti on viruksen tai bakteerin aiheuttama tartunta, jonka voi tartuttaa toiseen ihmiseen sukupuoliteitse, mutta kaikki sukupuolitaudit voivat tarttua myös ulkoisesti pisara tartuntaa lukuunottamatta.

• 8+20

Jos vaatii vain toista menemään niin se on loukkaavaa. Jos kertoo että pitää sellaista periaatetta että aina uuden kumppanin kanssa molemmat menevät, ihan varmuuden vuoksi, ja sitten menee myös itse, niin ei se ole noloa tai loukkaavaa. Itse sanoin miehelle joka kertoi ettei ollut harrastanut suojaamatonta kuin eksänsä kanssa pitkässä parisuhteessa että rakas, sinuun luotan. Eksääsi en. Eli ei siihen tarvita kuin yksi edellinen kumppani johon on ollut kaikki syyt luottaa mutta joka on kuitenkin poiminut jostain jotain (ehkä tietämättään kun on itsekin luottanut johonkuhun toiseen), ja yksi huonolaatuinen kumi, ei mitään kännistä, villiä tai suojaamatonta.

Parisuhteeseen ryhtyessä täytyy luottaa paljon, se on uskon hyppy, mutta on älytöntä ottaa riskejä siksi että on liian nolo puhumaan seksistä sen ihmisen kanssa jonka kanssa aikoo harrastaa seksiä. Jo siksikin ettei siitä seksistä ilman kommunikaatiota kuitenkaan tule hyvää.

• No big deal

Kun suhde alkaa vakiintua, niin aika nopeasti käyn testeissä. Sanon toiselle, että kävin ja olisi kiva jos sinäkin kävisit. Sitten voidaan jättää kumi pois. Jos nyt on innostuttu ilman kumia vetelemään heti alkuun, niin siinä tapauksessa repliikki on "Meidän olisi varmaan molempien hyvä käydä testeissä ihan varmuuden vuoksi, niin ei tarvitse turhaan miettiä."

Olen joskus sanonut, että mennään yhdessä ja se on ollut ihan ok.

Kerran kävin itse ja sanoin toiselle, että käy sinäkin. Naisella meni kolme viikkoa ennen kuin sai aikaiseksi ja rehellisesti sanottuna mua alkoi vituttamaan. Sanoinkin sille jo hieman suutahtaneena, että jos et muuten niin käy mun takia, lienen sen ansainnut. Kävi lopulta, mutta homma kuivui aika nopeasti kasaan puoleltani.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Uskalla lähestyä minua

Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S
      Ikävä
      60
      6714
    2. Päätin että suostun keskustelemaan

Jos sellainen tilanne tulee.
      Ikävä
      100
      3452
    3. Oulaskankaan päätöksistä

https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.
      Oulainen
      26
      2780
    4. EMMINÄ JAKSA OOTTAA KOLMEA VIIKKOA!

Kyllä se aiemmin parantuu😘
      Ikävä
      21
      2448
    5. Tiedoksi että

En aijo laittaa viestiä enkä soittaa enkä edes harkitse asiaa.
      Ikävä
      27
      1983
    6. Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!

Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun
      Suomi24 Blogi ★
      358
      1842
    7. Oikeasti tekisi

Mieli hypätä sun kaulaan eikä kävellä ohi
      Ikävä
      25
      1700
    8. Miten menee?

Tykkäätkö minusta nyt vähemmän kun näit minut?
      Tunteet
      32
      1558
    9. On niin ikävä sua

Ikävöin hymyäsi, näkemistäsi, sitä millainen olet.
      Ikävä
      11
      1512
    10. Kyllä mä sen joudun tekemään

Että lähden pois. Itse halusit että tämä menee näin.
      Ikävä
      49
      1502
    Aihe