Eroe,

apua!
Nyt kun oon alkanut lukemaan sitä uutta testamenttia niin jotkut ihmiset on alkaneet piikittelemään mua siitä:(
Oon nyt lukenut sen verran että oon jo toisessa Timoteuksen kirjeessä.
Ihan ymmärrettävää tekstiä...

12

383

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Eroe

      Avasin just palstan ja huomasin sun tekstin. Tuo mitä kerroit kuuluu kuvaan. Rukoile Jeesusta antamaan voimia ja viisautta sulle. Aika paljon myös Timoteuskirjeet antavat vastauksia, eli kaikki jotka tahtovat elää jumalisesti Kristuksessa Jeesuksessa joutuvat vainottaviksi.

      Jumalan siunausta ja voimia!

      Ps. Kiva kun laitat aina välillä kuulumisia missä mennään, =).

    • Uutta testamenttia lukiessa kannattaa samalla perehtyä kirjeiden ja evankeliumien tutkittuihin taustatietoihin niin saa paremman kuvan siitä miksi mitäkin on kirjoitettu.

      http://fi.wikipedia.org/wiki/Uusi_testamentti

      Timoteuksen kirjeetkin oletetaan kirjoitetun paljon Paavalin jälkeen.

      • Jotkut tutkijat ovat sitä mieltä(luin wikipediasta Luukaksesta), että juuri Luukas on kirjoittanut apostolien teot, joka kertoo Paavalin(ent.Saul)elämäntarinan.
        Tuosta sinun antamasta linkistä pääsee lukemaan että joidenkin tutkijoiden mukaan Paavali on kirjoittanut ne 13 kirjettä, jotka Raamatussa on. Hebrealaiskirjeitäkin on epäilty Paavalin kirjoittamiksi.
        Uskon siihen teoriaan, koska yhteneväisyyksiä niissä kirjeissä on niin paljon mitä tulee apostolien tekoihin...esim.kirjeet on kirjoitettu vankilasta...
        Jos kirjeet olisi kirjoitettu kauan Paavalin jälkeen niin kuin kirjoitit, niitä ei olisi hyväksytty Raamattuun, sillä jokin taho on määrännyt UT:n kirjojen takarajaksi toisen vuosisadan alun.


      • merim.raimo

        Ihmisen pojan täytyi kuolla ristillä? ja yleensäkkin oppia tuntemaan Jeesusta enemmän ja enemmän. :)


      • auroraboreallis kirjoitti:

        Jotkut tutkijat ovat sitä mieltä(luin wikipediasta Luukaksesta), että juuri Luukas on kirjoittanut apostolien teot, joka kertoo Paavalin(ent.Saul)elämäntarinan.
        Tuosta sinun antamasta linkistä pääsee lukemaan että joidenkin tutkijoiden mukaan Paavali on kirjoittanut ne 13 kirjettä, jotka Raamatussa on. Hebrealaiskirjeitäkin on epäilty Paavalin kirjoittamiksi.
        Uskon siihen teoriaan, koska yhteneväisyyksiä niissä kirjeissä on niin paljon mitä tulee apostolien tekoihin...esim.kirjeet on kirjoitettu vankilasta...
        Jos kirjeet olisi kirjoitettu kauan Paavalin jälkeen niin kuin kirjoitit, niitä ei olisi hyväksytty Raamattuun, sillä jokin taho on määrännyt UT:n kirjojen takarajaksi toisen vuosisadan alun.

        peräti kuusi on jo todettu muiden kuin Paavalin kirjoittamiksi.

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Paavali

        Johanneksen evankeliumikaan ei ole apostoli Johanneksen kirjoittama vaan noin 100 vuotta tapahtumien jälkeen kirjoitettu.
        Johanneksen evankeliumiin on muutettu Jeesuksen viimeiset sanatkin.
        Vanhemmissa evankeliumeissa jeesus sanoo viimeisinä sanoinaan "Jumalan hyljännneen hänet".


      • Pe.ku kirjoitti:

        peräti kuusi on jo todettu muiden kuin Paavalin kirjoittamiksi.

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Paavali

        Johanneksen evankeliumikaan ei ole apostoli Johanneksen kirjoittama vaan noin 100 vuotta tapahtumien jälkeen kirjoitettu.
        Johanneksen evankeliumiin on muutettu Jeesuksen viimeiset sanatkin.
        Vanhemmissa evankeliumeissa jeesus sanoo viimeisinä sanoinaan "Jumalan hyljännneen hänet".

        siitä ajankohdasta...6 kirjeistä on epäilyksen alla että kuka ne on kirjoittanut...kuitenkin ne on "todennäköisesti"kirjoitettu 1.vuosisadalla.(eivät kauheasti taida luottaa omiin radiohiilimenetelmiinsä kun varmaa tietoa ei ole). Timoteuksen kirjekkin alkaa sanoilla "Paavali--tervehtii..."
        Kirjoitin Eroellekin Johanneksen evankeliumin alkuperästä:)Joidenkin tutkijoiden mukaan sen olisi kirjoittaneet Maria Magdalenan seuraajat 1.vuosisadalla. Mä uskon kuitenkin vanhaan perimätietoon tässä asiassa, että se on ollut Johannes.


      • auroraboreallis kirjoitti:

        siitä ajankohdasta...6 kirjeistä on epäilyksen alla että kuka ne on kirjoittanut...kuitenkin ne on "todennäköisesti"kirjoitettu 1.vuosisadalla.(eivät kauheasti taida luottaa omiin radiohiilimenetelmiinsä kun varmaa tietoa ei ole). Timoteuksen kirjekkin alkaa sanoilla "Paavali--tervehtii..."
        Kirjoitin Eroellekin Johanneksen evankeliumin alkuperästä:)Joidenkin tutkijoiden mukaan sen olisi kirjoittaneet Maria Magdalenan seuraajat 1.vuosisadalla. Mä uskon kuitenkin vanhaan perimätietoon tässä asiassa, että se on ollut Johannes.

        käytetä koska ainuttakaan alkuperäistä kirjoitusta ei ole olemassa.

        Tutkijoiden epäluulot kohdistuu ristiriitaisuuteen, kirkjoitustapaan ym.
        Kierjeissä esim. on asioita joita ei historiallisesti silloin vielä ole ollut tai Paavali voi yhdessä kirjeessä kirjoittaa asian eri tavalla kuin toisessa kirjeessään.


      • pitää Raamattutunteja, koska se menee samaan malliin, kuinjos Saatana itse olisi opettajana.
        * Ei kenenkään kannata kuunnella PE:KUA! PE.KU tolittaa, eikä tiedä mistään!
        * Rukoilkaa Pe.kun puolesta, se janoaa pelastusta ja vastustaa Jumalan kutsua kun on vielä saatanan vallassa!
        * Mutta Jumala on SUUREMPI, ja rukous voi paljon, kun se on totuudessa ja Pyhässä Hengessä vilpittömässä uskossa rukoiltu! Eikä Pe.ku pääse enää pakoon, jos ei välitä tuosta niin suuresta pelastuksesta Jeesuksessa Kristuksessa, uskon päämäärä on Rakkaus/pelastus!


      • Pe.ku kirjoitti:

        käytetä koska ainuttakaan alkuperäistä kirjoitusta ei ole olemassa.

        Tutkijoiden epäluulot kohdistuu ristiriitaisuuteen, kirkjoitustapaan ym.
        Kierjeissä esim. on asioita joita ei historiallisesti silloin vielä ole ollut tai Paavali voi yhdessä kirjeessä kirjoittaa asian eri tavalla kuin toisessa kirjeessään.

        tullut ajatelleeksi sitä...ei ole säilynyt paperinpalastakaan...
        Olen joskus etsinyt tietoa siitä miten ja miksi esim.evankeliumit ovat päätyneet evankeliumeiksi meidän Raamattuun, mutten oo löytänyt mitään tietoa.
        Missähän on kaikkein vanhin ja aidoin Raamattu nykyään...


      • auroraboreallis kirjoitti:

        tullut ajatelleeksi sitä...ei ole säilynyt paperinpalastakaan...
        Olen joskus etsinyt tietoa siitä miten ja miksi esim.evankeliumit ovat päätyneet evankeliumeiksi meidän Raamattuun, mutten oo löytänyt mitään tietoa.
        Missähän on kaikkein vanhin ja aidoin Raamattu nykyään...

        tosiaan ole palastakaan jäljellä.

        Tutkijoilla on tullut tavaksi sanoa "alkuperäiseksi" vanhinta tallessa olevaa jäljennöstä ja niitä löytyy.
        Ja Raamatun ulkopuolisista evankeliumeista (esim. Juudas) löydettiin vasta vanha jäljennös joka on aiheuttanut kohua.

        Siihen aikaan ei ollut paperia ja kirjoitukset yleensä tuhoutuivat nopeasti joten niistä tehtailtiin jäljennöksiä jatkuvasti.
        Jäljennöksiä jouduttiin tekemään myös sen takia että ei ollut painokoneita ja tietoa piti levittää.
        Siihen aikaa niin kirjoitus kuin lukutaitokin olivat harvinaisuuksia.


      • poikalapsi
        Mohikaani_27 kirjoitti:

        pitää Raamattutunteja, koska se menee samaan malliin, kuinjos Saatana itse olisi opettajana.
        * Ei kenenkään kannata kuunnella PE:KUA! PE.KU tolittaa, eikä tiedä mistään!
        * Rukoilkaa Pe.kun puolesta, se janoaa pelastusta ja vastustaa Jumalan kutsua kun on vielä saatanan vallassa!
        * Mutta Jumala on SUUREMPI, ja rukous voi paljon, kun se on totuudessa ja Pyhässä Hengessä vilpittömässä uskossa rukoiltu! Eikä Pe.ku pääse enää pakoon, jos ei välitä tuosta niin suuresta pelastuksesta Jeesuksessa Kristuksessa, uskon päämäärä on Rakkaus/pelastus!

        Ovatkos totuuden kieltäjän saarnat sinusta parempia?


      • lue eroen
        poikalapsi kirjoitti:

        Ovatkos totuuden kieltäjän saarnat sinusta parempia?

        kirjoitus tuolla ylempänä. se on kommentti homoista ja kuolemantuomiosta.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomen Yrittäjät täräyttää: Sunnuntain tuplapalkka pois lomat lyhyemmiksi ja arkipyhät palkattomiksi

      Edunvalvontajärjestö Suomen Yrittäjät esittää muun muassa sunnuntain tuplapalkan lakisääteisyyden poistamista ja arkipyh
      Maailman menoa
      184
      1392
    2. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      80
      1070
    3. Jani Wickholm on kuollut

      Tämä oli Janilta hieno laulu. https://youtu.be/72wWxqWon7k?is=5HKdV-H8yY466YXm
      Kotimaiset julkkisjuorut
      94
      876
    4. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      77
      855
    5. J-mies, miten voit olla niin varma siitä

      että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp
      Ikävä
      82
      767
    6. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      119
      744
    7. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      109
      705
    8. Alan pikkuhiljaa olemaan sinut

      sen asian kanssa, että en tule enää löytämään ketään. Mikä tilanne sinulla on ja miten olet koittanut ratkaista tilante
      Sinkut
      116
      618
    9. Mennään näin sitten

      Ettei kohdata enää.
      Ikävä
      48
      587
    10. Pohjola talo

      Kuka arvaa lähimmäs miten nopeasti tulee konkurssi uusilla yrittäjillä
      Kuhmo
      18
      548
    Aihe