Poskihampaani juurihoidettiin 3 päivää sitten Järvenpään Kurrenkulmassa. Virolaiselta vaikuttava hammaslääkäri porasi hammasta aika kovalla kädellä ennen kuin teki juurihoidon. Siis mulle tuli siellä sellainen fiilis, ettei mun omasta hampaasta kyllä jäänyt paljon jäljelle.
Tänään tuo hammas sitten halkesi keskeltä, kun söin leipää. Hirveä naksaus pamahti päässä ja sylkäisin leivänpalan lautasella. Etsin siitä kovaa kohtaa, mutta ei löytynyt. Suuhun tuli juurihoidosta tuttu aineen maku ja ryntäsin peilin eteen: koko hammas on keskeltä halki, mutta puolikkaat vielä paikallaan. Kipua ei tunnu (vielä).
Voidaanko tämä katsoa Kurrenkulman hammashoitolan virheeksi vai onko normaalia, että hammas halkeaa näin heti juurihoidon jälkeen? Eli kuka maksaa enemmän tai vähemmän kalliin korjauksen matkakulut ansionmenetykset??
Viikon päästä lähden kaukoitään eli kiire tulee... :(
Hammas halkesi - mitä nyt tapahtuu?
11
15609
Vastaukset
Hei! Itselleni tapahtui sama asia. Hammas juurihoidettiin monta vuotta sitten. Noin puolitoista vuotta sitten hammasjuuri tulehtui ja hammas piti juurihoitaa uudestaan. Silloin hammaslääkäri sanoi, että hampaan päälle tulisi laittaa "kruunu" jotta hammas kestäisi koska omasta hampaasta ei juuri ollut paljoakaan jäljellä kahden juurihoidon jälkeen. Kävin sitten yksityisellä hammaslääkärillä ja tämä huomasi kauhukseni, että hammas oli haljennut sisältäpäin. Ainoa vaihtoehto minulle oli hampaan poistaminen ja hammasimplantin laittaminen. Aloitin tämän prosessin vuoden alussa ja nyt kohta suussani on uusi hammas. Hammasimplantin laittaminen on ollu pikä, kivulias ja kallis prosessi, mutta sen arvoinen. Maksaa noin 2000 euroa. Vaihtoehtona olisi ollut tyhjä paikka suussa.
- NAKS!
Mulla on kyllä varaa maksaa hoidosta, mutta turhasta eli virheistä en maksa yhtään. Se on fakta, josta en jousta enkä potilaan ole tarve edes neuvottella.
Tässä mun tapauksessa on vielä sellainen juttu, että olen Mäntsälän hammashoitolan asiakas ja tuo juurihoito oli kunnan ostama palvelu.
Eli valitan myös Mäntälään, jos on tarvis.
- Kurrenkulmaan
Ota yhteys sinne Kurrenkulmaan heti maanataiaamuna ja pyydä arvioimaan tilanne. Ulkopuolisena vaikea sanoa, mitä pitäisi tehdä. Korvaamaan eivät taida hevin ruveta? Kysy mitä he siellä hammaslääkäriasemalla ehdottavat tehtäväksi?
- NAKS!
Jos Kurrenkulman hammashoitola ei suostu suosiolla korjaamaan virheitään, niin sitten haen joltain muulta hammaslääkäriltä lausunnon ja teen lausunnosta riippuen kantelun Terveydenhuollon oikeusturvakeskukseen. Sen käsittelee TEO tai lääninhallitus.
Tarvittaessa vaikka isken lakimieheni voimalla heiltä hampaat halki!
- erilainen...
tapaus. Minulla kävi kesällä vähän samalla tavoin. Aiemmin paljonkin paikkailtu hammas halkesi syödessä. Oli ilmeisesti heikentynyt niistä paikkauksista. Koska pienempi puolisko heilui ja aiheutti kipua, menin päivystykseen. Tuo pienempi puolisko nypättiin pois ja loppu paikkailtiin jotenkuten. Olen jo tottunut siihen että pahemmin vaurioituneet hampaat poistetaan kunnallisessa hammashoidossa joten tyhjää alkaa olla takahampaissa.
- NAKS!
Sain Kurrenkulmaan ajan huomiselle, tosin eri hammaslääkärille, koska en enää hyväksy samaa hammaslääkäriä.
Soitin myös kunnalliseen, josta olin lähetteen Kurrenkulmaan saanut ja eräälle yksityiselle. He olivat kaikki samaa mieltä, ettei nyt jälkeenpäin enää voi sanoa missä kunnossa hammas oli ennen juurihoitoa. Yksityinen kyllä sanoi, että tapauksesta voi tehdä valituksen Potilasvakuutuskeskukseen. - NAKS!
..että juurihoidettua hammasta vihlaisi, jos imin sitä. Eli jotain mätää siinä oli ennen halkeamista. Annoin asian olla, koska hammaslääkäri sanoi, että hammas voi olla arka.
Tuollainen oire mulla oli joskus tavallisen paikkauksen jälkeen ja hammas alkoi myöhemmin särkemään ihan älyttömästi. Silloin paikkauksen tehnyt nurmijärveläinen hammaslääkäri korjasi huonosti tekemansä paikkauksen veloituksetta. - niks naks
Välttämättä ei ole tapahtunut mitään virhettä. Juurihoidettu hammas on kuollut, siis tunnoton, eikä ole mitenkään epätavallista, että purressa tule halkaisseeksi hampaan, lisäksi juurihoidettu hammas on hauraampi kuin elävä hammas. Suomessa on terv.keskuksia, joissa ei edes takahampaita aleta juurihoitaa, vaan heti poistetaan juuri näistä syistä, ts. katsotaan, että juurihoidettu hammas on niin epävarma tapaus, ettei ole syytä hoitaa. Juurihoitoa aloitettaessa joudutaan poraamaan paljon, kun etsitään juurikanavien suuaukkoja tai sitten on juurihoito tehty koneellisesti, voipi tuntua paljolta poraamiselta. Minusta tilanteesi kuulostaa 'normaalilta' juurihoidettuunhampaaseen liittyvältä riskiltä, näin voi käydä, eikä syy ole hml:n.
- NAKS!
Eri hammaslääkäri samassa hoitolassa veti lohjenneen palan pois ja laittoi väliaikaisen paikan. Aikaa meni 15 min. Iso pala oli lohjennut, mutta hampaan juuri ei ollut rikki ja loput eli alle puolet näkyvästä hampaasta sai jäädä suuhun.
Onneksi lohkesi vain sisäpuolelta niin ei näy ulospäin. Uusi aika on reilun kolmen viikon päästä ja nyt jännäillään kestääkö hammas parin viikon Thaimaan reissun...- apteekista apu
Muista pakata matkalle lääkelaukkuun mukaan Cavit-nimistä paikka-ainetta, saa apteekista. Se on hyvä ensiapu matkoilla jos hammas lohkeaa, siitä voi itse muotoilla väliaikaisen paikan, joka nyt ainakin vähäsen suojaa hammasta.
- esko0
oma kokemukseni, söin vanhoja autoja ja hammas lohkesi, ajattelin että paikka irtos. no paikka lähti ja puolikas oma hammas kyytiin. olin aivan varma että ei tuu enää hammasta tuosta kun oli selvästi ikenen alapuolella oma hammas. kulmahampaasta seuraava katselin jo peilistä miltä näyttää ilman hammasta elämä.. seuraavana aamuna yksityiselle ja tohtori paikkasi hampaan!! puudutuksessa ien käännettiin jotenkin sivuun ja hammas saatiin paikattua. nyt siis puolet omaa ja puolet muovia. mutta kyllä yllätti positiivisesti että sai hampaan säästettyä!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 763418
Kerro jotakin hauskaa. :)
Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)753137Mä sanon tän suoraan.
Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.683012On olemassa tiettyjä sääntöjä!
Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle662671Oliko pakko olla taas tyly?
Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli442182- 611739
Huomenna heitän järjen
romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,251707- 351705
Hyvää huomenta
Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.181689- 601628