Ihmisviisaus.

henri Puumala.

Aikoinani,kun asuin Kälviällä,helluntailaisten "ei uskovana" lapsena,laitoin merkille,että siinä seurakunnassa näytti olevan vallalla kielenkäyttö tyyliin:ME järki-ihmiset,sekä NE,HE/TE tunneihmiset.

En kehoita ihmistä luottamaan omiin tunteisiin.

On kuitenkin mielestäni tyhmää,jos ihminen luottaa omaan järkeensä,eli nk."Ihmisviisauteen".

Tuossa seurakunnassa nk.järki-ihmiset näyttivät minun, varttuvan lapsen/nuoren elämässä 1980-90 luvulla valtavan vahvoilta.

Tänä päivänä,kun katselen heidän elämäänsä,näen heillä melkein kaikilla saman ongelman,he ovat kärsineet henkilökohtaisen hengellisen konkurssin.

Heidän ylvästelynsä aiheet:Koulutus,lasten menestys,maallinen omaisuus,terveys,kauniit miniättäret,komeat vävyt,omat menestyksen hetket seurakunnassa,ovat täydellisesti mennyttä.

He luottivat enemmän itseensä,kuin Jumalaansa ja he saivat myöskin sen palkan,mikä Raamatussa on luvattu niille,jotka pitävät jualisuutta keinona voiton tavoitteluun.

raskainta on varmasti se,että heistä (tiedän sen ihan oikeasti) puhutaan ääneen,toki tietenkin heidän selkänsä takana (Mikä tietenkään sinällään ei ole oikein).

On siis parempi turvata Jumalaan,kuin "ihmisviisauteen",Aamen.

22

438

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • oot 36-vuotias? Minä täytän ensi kuussa, Lucian päivänä 35.
      Yksi 45-vuotias mies lähetti mulle runon jossa luki elämästä:mitä lähemmäksi loppua tulemme sitä nopeammin päivät kuluvat.
      Oli siinä runossa muutakin, mutta tuo jäi mieleen varsinkin kun palstalla ekivaari kirjoitti minulle sanoin tuon saman. Ja viisikymppinen kummitätini teki ihan saman.
      Kamalaa siis...miten vanhat(yli 35-vuotiaat)jaksavat ne hienot miniänsä ja omat tunteensa kun loppu vain nopeasti lähenee...
      Yhteen aikaan sivulla(vanhan gallerian aikaan)kävi vaan ja ainoastaan yli kuusikymppisiä. Yhdellä tosi hieno valkonen keinutuoli kuvassaan...mitä ne etsi? Jotain muuta kuin ihmisviisautta.
      Siinä on syy sillekkin joka ihmetteli miksi luen Raamattua.
      Ihmisviisauksiin ei ole turvaamista.

• Henri Puumala.

Ihmettelen sitä itsekin,miten voin pitää niistä,kun nuoremmalla iällä inhosin niitä.
        Ne olivat jotenkin herkkien ihmisten touhuja ja kuuluivat lähinnä naisille.
        Näin ajattelin vielä murrosiässä.
        Nykyään,paitsi että kirjoitan taikka sanelen niitä itse,myöskin luen toisten kirjoittamia runoja.Se johtuu osaltaan siitä,että Herra teki entisestä eränkävijästä muusikon ja näen runoissa herkästi laulun sanat.

Muuten kyllä tiedän,miksi ne päivät kuluvat nopeasti.Elämä alkaa salaa,vaikka ei saisi,nopeasti taantumaan.Ihminen kokee kaikki asiat uudeksi,kun ostaa "kaupasta" uutta tavaraa. Tyypillisesti nuoremmalla iällä paljon enemmän,kuin vanhana.Meidän ihmisten olisi opittava myöskin heittämään roskiin vanhat "romumme" ja hankkimaan uutta,tähän Herra on minut kasvattanut.

Esim.vaikka olenkin köyhä,yksi kunnia-asioistani itselleni on se,että minä sallin itselleni joka syksy uuden talvitakin ja joka kevät uuden kesätakin.Koen sillä tavalla itseni paljon nuorekkaammaksi.En ainoastaan hanki uutta takkia,vaan todellakin käyttökauden jälkeen heitän aina sen takin mikä minulla on ollut,roskiin,vaikka se ei olisi kulunut eikä edes rikki.

"Kun ihmisen elämä täytyy mieluisista askareista,hän ei ehdi miettimään elinpäiviensä kulumista",sanoo Raamattu.

Meidän olisi siis opittava "luomaan nahkamme" aina välillä,niin me saisimme uusia muistoja.Itse en koe itseäni vanhaksi,pikemminkin vuosieni mittaiseksi ja uskallan väittää,että juuri "uudistuminen" on se lääke siihen asiaan.

• Henri Puumala.

Olen 36 vuotias,jäi kirjoituksestani epähuomiossa sanomatta.

• Henri Puumala. kirjoitti:

Ihmettelen sitä itsekin,miten voin pitää niistä,kun nuoremmalla iällä inhosin niitä.
        Ne olivat jotenkin herkkien ihmisten touhuja ja kuuluivat lähinnä naisille.
        Näin ajattelin vielä murrosiässä.
        Nykyään,paitsi että kirjoitan taikka sanelen niitä itse,myöskin luen toisten kirjoittamia runoja.Se johtuu osaltaan siitä,että Herra teki entisestä eränkävijästä muusikon ja näen runoissa herkästi laulun sanat.

Muuten kyllä tiedän,miksi ne päivät kuluvat nopeasti.Elämä alkaa salaa,vaikka ei saisi,nopeasti taantumaan.Ihminen kokee kaikki asiat uudeksi,kun ostaa "kaupasta" uutta tavaraa. Tyypillisesti nuoremmalla iällä paljon enemmän,kuin vanhana.Meidän ihmisten olisi opittava myöskin heittämään roskiin vanhat "romumme" ja hankkimaan uutta,tähän Herra on minut kasvattanut.

Esim.vaikka olenkin köyhä,yksi kunnia-asioistani itselleni on se,että minä sallin itselleni joka syksy uuden talvitakin ja joka kevät uuden kesätakin.Koen sillä tavalla itseni paljon nuorekkaammaksi.En ainoastaan hanki uutta takkia,vaan todellakin käyttökauden jälkeen heitän aina sen takin mikä minulla on ollut,roskiin,vaikka se ei olisi kulunut eikä edes rikki.

"Kun ihmisen elämä täytyy mieluisista askareista,hän ei ehdi miettimään elinpäiviensä kulumista",sanoo Raamattu.

Meidän olisi siis opittava "luomaan nahkamme" aina välillä,niin me saisimme uusia muistoja.Itse en koe itseäni vanhaksi,pikemminkin vuosieni mittaiseksi ja uskallan väittää,että juuri "uudistuminen" on se lääke siihen asiaan.

Se runo oli ystävyydestä. Mä oon saanut niitä tosi monta siltä mieheltä. Niistä ei saisi kyllä laulua aikaiseksi millään.
        Se on uskovainen ja perheellinen ja tosi kiva..
        joopa joo....Jatkan myöhemmin(takeista) koska mulla ei ole muutakaan tekemistä, niin sä voit lukea mun toisenkin viestin illalla, mut nyt mun täytyy mennä...moikka.

• Henri Puumala.
        auroraboreallis kirjoitti:

Se runo oli ystävyydestä. Mä oon saanut niitä tosi monta siltä mieheltä. Niistä ei saisi kyllä laulua aikaiseksi millään.
        Se on uskovainen ja perheellinen ja tosi kiva..
        joopa joo....Jatkan myöhemmin(takeista) koska mulla ei ole muutakaan tekemistä, niin sä voit lukea mun toisenkin viestin illalla, mut nyt mun täytyy mennä...moikka.

Moikka itsellesikin.

• Henri Puumala. kirjoitti:

Moikka itsellesikin.

kun lupasin...
        Ei mulla muuta kyllä oikeestaan enää ollut mitään..ihan hieno Raamatunpaikka, jonka laitoit. Siunausta.

• henri Puumala.
        auroraboreallis kirjoitti:

kun lupasin...
        Ei mulla muuta kyllä oikeestaan enää ollut mitään..ihan hieno Raamatunpaikka, jonka laitoit. Siunausta.

myös.

• shamhan

Totta ja viisasta tekstiä! siunausta.

• Henri Puumala.

Myöskin sinulle itsellesi.

• ....
        Henri Puumala. kirjoitti:

Myöskin sinulle itsellesi.

Miten se sinun aloittama kunnianloukkaus juttu kössömiä vastaan etenee?
        oletko kohta rikas mies?

• Henri Puumala.
        .... kirjoitti:

Miten se sinun aloittama kunnianloukkaus juttu kössömiä vastaan etenee?
        oletko kohta rikas mies?

-"Panettelija parjaa,erottaa ystävyksien välit".

• ....

-"Panettelija parjaa,erottaa ystävyksien välit".

Vastaaminen on helppoa! ei tarvitse väistellä!

• Henri Puumala.
        .... kirjoitti:

Vastaaminen on helppoa! ei tarvitse väistellä!

Kaikille ei aina tarvitse vastata.

Käytämme täällä Helsingissä siitä nimitystä:"Arvokkuus".

• ...

Kaikille ei aina tarvitse vastata.

Käytämme täällä Helsingissä siitä nimitystä:"Arvokkuus".

Oliko sekin Arvokkuutta kun vihaisesti haukut Homoja ja uhkailet ihmisiä hengelähöllä?

• Henri Puumala.
        ... kirjoitti:

Oliko sekin Arvokkuutta kun vihaisesti haukut Homoja ja uhkailet ihmisiä hengelähöllä?

-"Rakkikoiraa korvista tarttuu,joka toisen riitoihin puuttuu".
        Sana sanoo myös:-"Heittiö penkoo esiin pahaa".

• ...

-"Rakkikoiraa korvista tarttuu,joka toisen riitoihin puuttuu".
        Sana sanoo myös:-"Heittiö penkoo esiin pahaa".

Litki lientä kun liha on kallista!

• Henri Puumala.
        ... kirjoitti:

Litki lientä kun liha on kallista!

-"Tyhmä toistelee omia tyhmyyksiään".

• Henry Puumala,

ihmisellä olla muunlaista kuin ihmisviisautta?

• varsinkaan

jos on näitä kotijumalia,esim: usein turhaan lausuttu Herramme nimi. Kuten: minä olen ainakin tehnyt... enkö minä ole sen sanonut.. minä olen opintoni suorittanut kiitettävästi... minä olen maksanut aina laskuni... Jne jne...
        Nimittäin "Herra" ihmisellä....

• varasteleva nikkivaras

-------------------

• varasteleva nikkivaras
        varasteleva nikkivaras kirjoitti:

-------------------

vaikka mitä muuta törkeää lienenkin.

• henri Puumala.

Viisautta.Viisaus on persoona,Herran luomistyön esikoinen,joka kertoo Sananlaskujen kirjassa itsestään.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi olet riittämätön kaivatullesi?

Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell
      Ikävä
      145
      3076
    2. Kuvaile kaivattusi

ulkonäköä?
      Ikävä
      108
      2493
    3. Hymysi saa tunteet

Pintaan❤️ jos et tarkoita niin älä tee sitä
      Ikävä
      50
      2492
    4. Aloitetaan puhtaalta pöydältä

Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei
      Ikävä
      239
      2161
    5. Mitkä on ne arvot?

Itselleni särähtää korvaan joka kerta kun kuulen arvoista ja arvomaailmasta. Olen miettinyt paljon, että mikä on se minu
      Sinkut
      246
      1771
    6. Koulussa opetetaan anaali- ja suuseksiä

"Kirjassa puhutaan varsin suorasukaisesti ”vehkeistä, flirttailusta, suostumisesta ja kieltäytymisestä, nautinnosta sekä
      Maailman menoa
      462
      1730
    7. Missä näit kaivattusi

ekaa kertaa?
      Ikävä
      101
      1719
    8. Tavarakirppis lopettaa ilkivallan takia.

Tähänkö on jo Kajaanissa tultu? Onko lasten kuriomuus jo näin pitkällä, ei kait tätä aikuiset tee. Mikä on seuraava j
      Kajaani
      9
      1614
    9. Tätä et nähnyt tv:ssä: TTK-voittaja Anssi Heikkilä avautuu suhteesta Linnea Leinoon: "Sie annoit..."

Menikö voitto mielestäsi oikeaan osoitteeseen? Linnea Leino ja Anssi Heikkilä voittivat TTK:n vain 1,2 % erolla yleisöää
      Tanssii tähtien kanssa
      15
      1567
    10. R.I.P. Kristian Antila

Entinen huippumaalivahti ja -kiekkoilija menehtyi äkillisesti 44-vuotiaana. Kunnia muistolleen. https://www.iltalehti.fi
      Maailman menoa
      22
      1384
    Aihe