Päätinpä minäkin laittaa hieman galluppia taas pitkästä aikaa.
1. Mitä erityisesti arvostat puolisosi maassa? Mikä puolisosi maassa on mielestäsi ehkä paremmin kuin meillä täällä Suomessa? Se voi olla ihan mihin tahansa liittyvää.
2. Mikä taas on mielestäsi erityisen huonoa puolisosi maassa? Missä olisi paljon parantamisen varaa?
3. ... ja mistä maasta siis oli kyse?
Maiden plussat ja miinukset
34
3886
Vastaukset
- luluti1
omia huomioitani ukon maasta. En siis keskity vertaamaan näitä Suomen kanssa, kuhan vaan kirjotan mistä asioista pidän ja mistä en.
1.
*Perhekeskeisyys
*ruoka ;)
*sää (yleensä, kesäsin sää on yleensä kauheen ahdistava)
*semmonen tietynlainen huolettomuus ihmisissä
*musiikki hyvää
2.
*Ihmiset todella uteliaita ja juoruaa paljon (suomalaisen mielestä se menee jo vähän yli se juoruaminen. Se on siis oikeesti sitä luokkaa, että käydään kaikkien vaatteet ja hiukset ja ulkomuoto ja käyttäytyminen läpi jne.)Sen lisäksi ihmiset hyvin avoimesti arvostelee toisten pukeutumista jne. siis suoraan. Suomessa yleensä annetaan olla rauhassa, mutta siellä ne kyllä sanoo, jos ne ei tykkää sun paidasta. Tai housuista. Tai jos sun kengät näyttää halvoilta. Mut se on tavallaa myös sitä "huolehtimista" ja huomioimista.
*epämääränen vanhempien ihmisten kunnioittaminen (mikä siis oikeesti hyvä juttu, mutta kun se menee siihen, että vanhemmat ihmiset voivat sanoa mitä ikinä mieleen tulee ja sitä pitää vaan "kunnioittaa". Esim. itse kuuntelin koko kesän poikkiksen enolta, kuinka mä olen laiska ja syön liikaa ;). Samainen eno haukku yhtä työntekijää huoraks ja toista työntekijää tyhmäksi albaaniksi jne. Loppujen lopuksi tää eno suuttu mulle, kun aloin itkee sen huudon päätteeksi ja poistuin paikalta. Sit se oli seuraavat 2 viikkoo verisesti vihanen mulle ja sai myös amerikkalaisen vaimonsa vakuutettua siitä, että mä oon kauhee törkee nuori nainen. Ennen kuin tulin takasin Suomeen, mut lämpimästi kutsuttiin Amerikkaa heidän luo lomalle ja koko episodi unohdettiin.Plaah. No onneksi sekin eno on jo 83- vee.)
*Ei ole kävelyteitä. Itse tykkään kävellä paljon, mutta Kreikassa ei pahemmin uskalla kävellä, kun niitä pelkästään jalankulkijoille varattuja teitä ei pahemmin ole. Aina saa olla varuillaan ajaako sieltä joku hullu kreku 150km/h päälle.
*Ei ole esimerkiksi kirjastoja pahemmin. Suomessa kun itse käyn paljon kirjastoissa tappamassa aikaa.
*Byrokratia on ihan älytön. Kaikki tuntuu olevan ihan hirveen hankalaa ja monimutkasta siellä. Jotain ihan pikku lipukkeitakin varten pitää ensin seisoa 2 tuntia tunkkasessa toimistossa kuuntelemassa epämäärästä mölyä ja katsomassa kuin ihmiset mukamas työskentelee (tupakka toisessa kädessä ja kahvi toisessa kädessä).
*mitään asioita ei saa hoidettua internetissä helposti. Tilasin pankista pankkikortin 2 vuotta sitten Kreikassa ja se ei oo vieläkään tullut (tilasin siis sen sinne Kreikkaan). Kolme kertaa ollaan kyselty, et jokos se kohta tulis, mutta ollaan jo luovuttu toivosta.
*Ihmiset melko materialistisia. Kaikki pitää olla kalleinta ja hienoa. Auto on pakko olla hienompi kuin muilla.
Kai noihin molempiiin kohtiin ois vaikka kuinka paljon lisättävää, mutta jääköön toiseen kertaan. - Feliza
En jaksa nyt tämän syvemmin pohdiskella, mutta muutamia asioita jotka tulivat mieleen. Ja huom! en ole koskaan asunut mieheni kotimaassa, joten en välttämättä asioiden oikeaa laitaa tiedä.
1. Mitä erityisesti arvostat puolisosi maassa? Mikä puolisosi maassa on mielestäsi ehkä paremmin kuin meillä täällä Suomessa? Se voi olla ihan mihin tahansa liittyvää.
- ilmastoa :) Eli aurinko paistaa miltei vuoden ympäri, kesät ovat pitkiä ja talvet lyhyitä. Ihmiset ovat ystävällisiä ja perhesuhteista pidetään huolta (toisaalta voimakas yhteisöllisyys voi olla huonokin juttu monessa mielessä). Köyhiä autetaan ja tuntemattomistakin pidetään huolta.
Vaihteleva luonto, löytyy siis rantaa, metsää, vuoria ja aavikkoa. Talvella vuorilla on myös lunta ja pääsee laskettelemaan :). Tosin rakastan Suomen luontoa, eivät ole keskenään verrattavissa.
2. Mikä taas on mielestäsi erityisen huonoa puolisosi maassa? Missä olisi paljon parantamisen varaa?
- Korruptio! Naisen asemaa on onneksi parannettu paljonkin, mutta kyllä siinäkin olisi vielä parantamisen varaa. Jätehuolto kaupungeissa (maaseudusta nyt puhumattakaan) on myös aika järkyttävällä tolalla, tosin silläkin saralla olen huomannut edistystä viime vuosina.
3. ... ja mistä maasta siis oli kyse?
- Marokosta.- ???????????????+
Suomalaiset naisasialiikkeet ja rivinaisetkin kovasti muistuttavat meitä miehiä, että paljon on vielä parannettavaa naisen asemassa Suomessa, niin tuli vaan mieleen, et mitähän se parannettavaa vielä Marokossa oikein loppujen lopuksi meinaa, vai ollaanko meillä vaan aina sanomassa et olisi vielä paranettavaa ja mitäs se sitten loppujen lopuksi on?
- marily1
1. Sukulaissuhteet erittäin läheiset, ihmiset auttavat toisiaan joka tilanteessa, myös tuntemattomampia. Helpompi lähestyä ihmisiä. Ilmasto ehdottomasti! maisemat, sisustus, kieli, musiikki.. voisin jatkaa todella pitkään. :)
2. köyhyys, korruptio, roskaisuus, pakokaasut (2 miljoonaa asukasta kaupungissa jossa vierailen).. kyllähän niitäkin löytyy, tuossa muutama joihin itse törmännyt.
3. Marokko - tolkutonta
1.arvostan sita etta perheenjasenet ovat toistensa tukena niin hyvassa kuin pahassa,eika tama koske vain ns.ydinperhetta,vaan myös muita sukulaisia: serkukset ovat kuin veljekset jne. 2.niin uskomattomalta kuin se kuullostaakin,edella mainittu asia on myöskin se kaikkein arsyttavin:se kun tarkoittaa kaytannössa myös sita etta sukulaiset tuputtavat mielipiteitaan ja neuvojaan joka asiassa.toinen asia mita siedan vuosivuodelta vahemman,on se ettei ajankululla tunnu olevan kenellekkaan mitaan merkitysta:saatetaan sanoa,etta pue lapset valmiiksi,ni kohta lahdetaan,ja loppujenlopuksi lahtöa tehdaankin sitten kolmisen tuntia... 3.turkki
- Ann4S
1. Kieli, maailman kaunein. Slaavilaisuus, tunteiden näyttö ja innostuminen. Ihmisten huomioiminen kukin, kakuin ja lahjoin. Ruoka ja ruokapöytien runsaus. Tietty suorasukaisuus, joka minusta on hyve.
2. Kamalat ruuhkat. Välinpitämättömyys ympäristöä kohtaan, kierrätyksestä ei ole kuultukaan. Materialismi ja sen ihannointi. Ylimielisyys ja rasismi.
3. Venäjä - Glu glu
Ann4S kirjoitti:
1. Kieli, maailman kaunein. Slaavilaisuus, tunteiden näyttö ja innostuminen. Ihmisten huomioiminen kukin, kakuin ja lahjoin. Ruoka ja ruokapöytien runsaus. Tietty suorasukaisuus, joka minusta on hyve.
2. Kamalat ruuhkat. Välinpitämättömyys ympäristöä kohtaan, kierrätyksestä ei ole kuultukaan. Materialismi ja sen ihannointi. Ylimielisyys ja rasismi.
3. VenäjäAlkoholismi häiritse yhtään? Maailman johtaja maa dokaamisessa.
- ..........................
Ann4S kirjoitti:
3. VenäjäKuka helvetti semmoista on mennyt väittämään?
- bidraldi
bedelia kirjoitti:
:-)
Noh kyllä venäjä on kauniinpaa kuin saksa tai ruotsi tai norja tai... ehkä jopa kauniinpaa kuin arabia tai turkki tai swahili.
Venäläinen rakkauden tunnustus on tosi kaunis.
Minun mielestäni kauneimmat kielet ovat ehkä jossain järjestyksessä
hindi
bengali
suomi
(Isänmaa hihhulit: Ei omaa kieltä voi verrata kun se on oma äidin kieli mutta jos mietti vaikka kumpi on sulavampaa pyar, bhalovasha vai RRakas niin väistämättä tulee mieleen ettei suomi ole mikään lempein kieli muutenkin näitä on vaikea verrata. Jos kyseessä olisi kaunein kieli siinä mielessä, että minkä ymmärtää parhaiten ja mikä on merkityksellistä eikä niinkään saston tarkkailu sen lempeäilmaisevassa aspektissa, niin suomi olisi toki ykkösenä)
ranska (je t'aime (söteem?)
venäjä
englanti
japani
italia
espanja
arabia(laulettuna ihan jees)
turkki
kiina
rumimmat
ruotsi
saksa
swahili (?)
punjabi (laaja kirosana-sanasto kuulema, kuulostaa minusta uhkaavalta)
Muita pohjoismaiden kieliä, jotka ovat ruotsin tai saksan kuuloisia - ..........................
bedelia kirjoitti:
:-)
Minusta on herttaista, että puolustaa sokeasti oman kultansa maailmankatsomusta ja kulttuuria henkeen ja vereen. Se on eräänlainen välivaihe suhteessa.
Itse asiaan, noin 20 vuotta sitten Italiassa järjestettiin kansainvälinen kirjailijoiden liiton kokous, jossa äänestettiin maailman kaunein lause ja voittaja oli Suomi lauseella: aja hiljaa sillalla.
Myöhemmin on myös järjestetty kilpailu maailman kauneimmasta lauseesta 2007 Eestissä, ja voittaja oli muistaakseni Italia ja kakkosena Suomi. Venäjää jälleen sorsittiin, kun ei voittanut.
Toisaalta mitäpä nämä painaa sinun mielipiteesi rinnalla. .......................... kirjoitti:
Minusta on herttaista, että puolustaa sokeasti oman kultansa maailmankatsomusta ja kulttuuria henkeen ja vereen. Se on eräänlainen välivaihe suhteessa.
Itse asiaan, noin 20 vuotta sitten Italiassa järjestettiin kansainvälinen kirjailijoiden liiton kokous, jossa äänestettiin maailman kaunein lause ja voittaja oli Suomi lauseella: aja hiljaa sillalla.
Myöhemmin on myös järjestetty kilpailu maailman kauneimmasta lauseesta 2007 Eestissä, ja voittaja oli muistaakseni Italia ja kakkosena Suomi. Venäjää jälleen sorsittiin, kun ei voittanut.
Toisaalta mitäpä nämä painaa sinun mielipiteesi rinnalla.Onko se niin vaikeata ymmärtää, että tuollainen asia on täysin MIELIPIDE- ja MAKUASIA? Vaikka mitä olisi äänestetty, niin se ei vaikuta minun mielipiteeseeni mitenkään. Juu, olen kyllä kuullut Italiassa pidetystä kokouksesta, jossa Suomi voitti. And...?
Jos joku nainen on äänestetty maailman kauneimmaksi naiseksi, niin ei se hänestä tee minulle maailman kauneinta. Ymmärrätkö?
Esimerkiksi italian ja ranskan kieliä en pidä lainkaan kauniina, vaikka ranskasta sanotaan, että on hyvin kaunis, rakkauden ja romantiikan kieli. No thanks. Kieliä, joista pidän: venäjä, puola, espanja (latina-amerikkalainen), portugali (brasilialainen), romania, japani.
Juu, mutta lue sinä vaan äänestysten tuloksia.
Ja sitten viimeiseksi, mitenköhän puolustan kultani kulttuuria ja maailmankatsomusta sanomalla, että venäjän kieli on mielestäni hyvin kaunis kieli? Miten se liittyy mieheni maailmankatsomukseen? :o
Lisäksi on mielenkiintoista, että samanlaisen maailmankatsomuksen omaaminen on mielestäsi "välivaihe" suhteessa. Minulle kun nimenomaan yksi tärkeimmistä kriteereistä miehen valitsemisessa oli se, että meillä on samanlaiset, tai ainakin hyvin samankaltaiset maailmankatsomukset. Pitäisikö minun hulluna huutaa täällä, että mieheni ajattelee VÄÄRIN, mieheni maailmankatsomus on aivan vääränlainen? No, sitä mieltä kai kaikki feministit ja modernistit ovat. Meillä yritetään kuitenkin ihan rauhassa elää ilman tyhjästä nyhjäistyjä riitoja.- ..............................
bedelia kirjoitti:
Onko se niin vaikeata ymmärtää, että tuollainen asia on täysin MIELIPIDE- ja MAKUASIA? Vaikka mitä olisi äänestetty, niin se ei vaikuta minun mielipiteeseeni mitenkään. Juu, olen kyllä kuullut Italiassa pidetystä kokouksesta, jossa Suomi voitti. And...?
Jos joku nainen on äänestetty maailman kauneimmaksi naiseksi, niin ei se hänestä tee minulle maailman kauneinta. Ymmärrätkö?
Esimerkiksi italian ja ranskan kieliä en pidä lainkaan kauniina, vaikka ranskasta sanotaan, että on hyvin kaunis, rakkauden ja romantiikan kieli. No thanks. Kieliä, joista pidän: venäjä, puola, espanja (latina-amerikkalainen), portugali (brasilialainen), romania, japani.
Ja sitten viimeiseksi, mitenköhän puolustan kultani kulttuuria ja maailmankatsomusta sanomalla, että venäjän kieli on mielestäni hyvin kaunis kieli? Miten se liittyy mieheni maailmankatsomukseen? :o
Lisäksi on mielenkiintoista, että samanlaisen maailmankatsomuksen omaaminen on mielestäsi "välivaihe" suhteessa. Minulle kun nimenomaan yksi tärkeimmistä kriteereistä miehen valitsemisessa oli se, että meillä on samanlaiset, tai ainakin hyvin samankaltaiset maailmankatsomukset. Pitäisikö minun hulluna huutaa täällä, että mieheni ajattelee VÄÄRIN, mieheni maailmankatsomus on aivan vääränlainen? No, sitä mieltä kai kaikki feministit ja modernistit ovat. Meillä yritetään kuitenkin ihan rauhassa elää ilman tyhjästä nyhjäistyjä riitoja.Niin se eipoista sitä tosiasiaa, että olet julistanut Venäjän kielen maailman kauneimmaksi kieleksi. Vahvistit vielä kysyttäessä erikseen, että minä väitän niin.
Makuasioita toki, mutta teinpä nyt selväksi, että olet sen makuasian kanssa vähemmistönä.
ps. Olet Suomettunut .............................. kirjoitti:
Niin se eipoista sitä tosiasiaa, että olet julistanut Venäjän kielen maailman kauneimmaksi kieleksi. Vahvistit vielä kysyttäessä erikseen, että minä väitän niin.
Makuasioita toki, mutta teinpä nyt selväksi, että olet sen makuasian kanssa vähemmistönä.
ps. Olet SuomettunutNiin? Mitä se minua liikuttaa, jos sinä et ole sitä mieltä, että venäjä on maailman kaunein kieli?
Et vastannut kysymykseeni: Miten se, että sanon venäjää kauniiksi kieleksi on miehen maailmankatsomuksen sokeaa puolustamista? :o Kerro nyt!
P.S. Tarkoitat kai suomettumista? Huomaa pieni alkukirjain. En muuten ole :-). Tykkään venäjän kielestä, eikä se tee minusta millään tavalla suomettunutta.- ..............................
bedelia kirjoitti:
Niin? Mitä se minua liikuttaa, jos sinä et ole sitä mieltä, että venäjä on maailman kaunein kieli?
Et vastannut kysymykseeni: Miten se, että sanon venäjää kauniiksi kieleksi on miehen maailmankatsomuksen sokeaa puolustamista? :o Kerro nyt!
P.S. Tarkoitat kai suomettumista? Huomaa pieni alkukirjain. En muuten ole :-). Tykkään venäjän kielestä, eikä se tee minusta millään tavalla suomettunutta.lapsellisuutesi tulee esille aina, kun alat keskittyyn oikeinkirjoitukseen.
"" Mitä se minua liikuttaa, jos sinä et ole sitä mieltä, että venäjä on maailman kaunein kieli? """
juupas eipä voi hellunlestas sentäänsä.
Musta alkaa tuntuu, että teillähimassa täytyy olla hiljaista, se on ainut tae sille, ettei toikin suhteesi pääty alta aika yksikön;)
""Et vastannut kysymykseeni: Miten se, että sanon venäjää kauniiksi kieleksi on miehen maailmankatsomuksen sokeaa puolustamista? :o Kerro nyt!
"""
Siis pitääkö alkaa muistuttaan niistä muista lukemattmista kerroista jolloin olet täällä kertonut kuinka hieno maa se äiti venäjä on? - Kukka-Molli
bedelia kirjoitti:
Onko se niin vaikeata ymmärtää, että tuollainen asia on täysin MIELIPIDE- ja MAKUASIA? Vaikka mitä olisi äänestetty, niin se ei vaikuta minun mielipiteeseeni mitenkään. Juu, olen kyllä kuullut Italiassa pidetystä kokouksesta, jossa Suomi voitti. And...?
Lisäksi on mielenkiintoista, että samanlaisen maailmankatsomuksen omaaminen on mielestäsi "välivaihe" suhteessa. Minulle kun nimenomaan yksi tärkeimmistä kriteereistä miehen valitsemisessa oli se, että meillä on samanlaiset, tai ainakin hyvin samankaltaiset maailmankatsomukset. Pitäisikö minun hulluna huutaa täällä, että mieheni ajattelee VÄÄRIN, mieheni maailmankatsomus on aivan vääränlainen? No, sitä mieltä kai kaikki feministit ja modernistit ovat. Meillä yritetään kuitenkin ihan rauhassa elää ilman tyhjästä nyhjäistyjä riitoja.En kyllä alkuunkaan ymmärrä kuinka joku voi pitää venäjää kauniina kielenä. Jo tapa millä sitä puhutaan on kummallinen, takahampaat yhteenpurtuina pelkällä suun etuosalla.
Sanoisin sitä ennemminkin molotukseksi. Ja aina sitä kuullessani poistan -vertauskuvallisesti- aseestani varmistimen.
Italiaa ja miksei myös ranskaa pitäisin kauniisti soljuvina kielinä, espanja on jo töksähtelevämpää. .............................. kirjoitti:
lapsellisuutesi tulee esille aina, kun alat keskittyyn oikeinkirjoitukseen.
"" Mitä se minua liikuttaa, jos sinä et ole sitä mieltä, että venäjä on maailman kaunein kieli? """
juupas eipä voi hellunlestas sentäänsä.
Musta alkaa tuntuu, että teillähimassa täytyy olla hiljaista, se on ainut tae sille, ettei toikin suhteesi pääty alta aika yksikön;)
""Et vastannut kysymykseeni: Miten se, että sanon venäjää kauniiksi kieleksi on miehen maailmankatsomuksen sokeaa puolustamista? :o Kerro nyt!
"""
Siis pitääkö alkaa muistuttaan niistä muista lukemattmista kerroista jolloin olet täällä kertonut kuinka hieno maa se äiti venäjä on?Nytko väität, että vastasit sillä maailmankatsomuksen puolustamisella joihinkin muihin viesteihini? Katsohan nyt tarkkaan mitä olet kirjoitellut. Kun sanoin, että minä pidän venäjää kauniina kielenä, sinä SIIHEN VIESTIIN vastasit, että sokeasti puolustelen mieheni maailmankatsomusta. Sen näet tuosta yltä. Sano nyt miten maailmankatsomuksen puolustaminen liittyi siihen, että venäjän kieli on mielestäni kaunista? Jos et tähän pysty, niin myönnä, että puhuit paskaa ja toisiinsa liittymätöntä asiaa.
Kukka-Molli kirjoitti:
En kyllä alkuunkaan ymmärrä kuinka joku voi pitää venäjää kauniina kielenä. Jo tapa millä sitä puhutaan on kummallinen, takahampaat yhteenpurtuina pelkällä suun etuosalla.
Sanoisin sitä ennemminkin molotukseksi. Ja aina sitä kuullessani poistan -vertauskuvallisesti- aseestani varmistimen.
Italiaa ja miksei myös ranskaa pitäisin kauniisti soljuvina kielinä, espanja on jo töksähtelevämpää.Mielestäni on täysin ok, jos et tykkää venäjän kielestä. Kaikkia kun ei voi miellyttää. Tämä siis sen takia, etten taas "sokeasti puolustelisi miehen maailmankatsomusta ja kulttuuria" :-D
Mutta siis asiaan: Mitä tarkoitat tuolla, että venäjää puhutaan "takahampaat yhteenpurtuina pelkällä suun etuosalla"? Se ei pidä paikkaansa. Venäjää ei puhuta niin, koska venäjässä on lukuisia äänteitä, joita yksinkertaisesti ei pystyisi lausumaan takahampaat yhteenpurtuina.
- tonkatsu
1. Ruoka,palvelun taso liikkeissä,ihmisten ystävällisyys ja auttamisenhalu,vuoret,maisemat,luonto,moraali(esim.
alkoholiautomaatteja ei rikota öisin,kuten täällä ehkä kävisi)
2.joskus ylivoimaisen vaikea paperisota,tiettyjen asioiden kalleus,jotkin lait ovat pyllystä,kait sitä voisi tiivistää että eniten sieppaa byrokratia.Olen myös huomannut tylympää kohtelua tummempi-ihoisia kohtaan jopa poliisin taholta.
Jokamiehen oikeuksia ei ole,marjoja ei haeta toisten metsistä ilman lupaa.
Tykkään kyllä kohteliaisuudesta mutta mukavampaa saada kuulla kysymykseen totuus suomalaisittain.
3.Japani - fdslk
1. ilmasto, elintarvikkeiden tuoreus, lähikaupat(iso ),meri,kahviloissa ei itsepalvelua,hammam, mindfulness, maan kauneus niiltä osin kun sitä ei ole ihmisen toimesta pilattu
2. ympäristöpolittiikka eli yleinen vastuuttomuus ympäristönsuojelussa, korruptio, epätasa-arvo, liikenteen vaarallisuus eli täydellinen holttimuus, ydinperheen puristavuus, terveydenhoito, sosioekominen nousu lähes mahdotonta, naisen asema, eläinrääkkäys, lapsien kaltoinkohtelu, koululaitoksen direktiivisyys, terveyspalveluiden saatavuus, vankeinhoito, maanviljelyn vaikeus (kuivuus)
3 Marokko - suomalainen!
1. En tiedä mikä tässä maassa olisi paremmin kuin Suomessa, mutta tuohon kohtaan 2. kyllä löytyy kerrottavaa.
2. Ihmiset ovat kovia valittamaan. Joka asiasta nousevat barrikaadeille, ovat siis vallankumouskansaa.
Ei löydy halua parantaa asioita. Pienikin muutos elämänrytmissä saa niskakarvat pystyyn, vaikka parannuksesta olisi kysymys.
Kateellisuus muita kohtaan. Tämä taitaa olla koko Euroopan kattava luonteenpiirre.
Ihmiset ovat tässä maassa fatalisteja. "Näin piti käymän, ei sitä mitenkään voinut estää." Ei muuten, kuin pienillä muutoksilla, mutta sitähän tämän maan kansalainen ei halua.
En ole tyytyväinen maan koulujärjestelmään. Opettaja on kuin kuka tahansa duunari. Aamulla töihin ja iltapäivällä kädet pyyhkien kotiin.
Kouluissa ei järjestetä mitään "ylimääräistä", esim. luokkaretkiä (lapseni luokka ehdotti opettajalle luokkaretkeä, hän vastasi, että ei kiinnosta, on kuulemma jo käynyt siellä muiden lasten kanssa!, ei opeteta minkäänlaisia kädentaitoja, koulussa hyvin vähän kerhoja.)
Opettajat lakossa muutamia kertoja vuosittain. Opettajien lukuisat poissaolot eivät tuo sijaisopettajia luokkiin.
Maa on hyvin hierarkisoitunut. Erot duunareiden ja ylempien toimihenkilöiden välillä on suuri (pukeutuminen, puhetyyli, kirjoitustyyli, asuminen jne.) Köyhiä -tai perheitä, jotka jotenkuten selviävät kuukaudesta toiseen- on paljon. Puhutaan paljon työssäkäyvistä köyhistä.
Politiikkaan, tai maan johtohenkilöihin en edes halua puuttua. Rikkaat rikastuvat ja köyhien määrä sen kun kasvaa.
3. Olen arvostellut puolisoni kotimaata sen verran, etten kehtaa kertoa mistä maasta on kysymys, mutta Keski-Euroopassa ollaan.
4. Olisit voinut laittaa neljänneksi kohdaksi: mikä on mielestäsi Suomessa hyvin? Olisin vastannut seuraavaa:
Suomalainen on oikeudenmukainen ja rehellinen. Tästä on hyvä jatkaa eteenpäin, sillä nämä kaksi seikkaa helpottavat kummasti ihmisten kanssakäymistä.
On hyvin todennäköistä, että samanlaisia piirteitä saattaa löytyä myös suomalaisista tänä päivänä. Olen asunut ulkomailla jo pitkälti yli toistakymmentä vuotta, joten ajatukseni voivat olla osittain vanhanaikaisia. Olen kuitenkin sitä mieltä, että kansallisia erityispiirteitä eri maan kansalaisista kyllä löytyy.- jkfds
Sveitsi?
Hyvää Ystävälliset ja kohteliaat ihmiset.
Tänä päivänä mahdollisuuksien maa kuten "Ameriikka" joskus 1800 luvulla.
Huonoina puolina ilmasto, eli kesät turhan kuumia ja vastaavasti keskitalvella ei haittaisi vaikka taloissa olisi tarvittaessa jotain lämmityssysteemiäkin eikä pelkkiä jäähdytyskoneita. Onhan sentään Suomessa myytävissä ilmastointikoneissa lämmitysmahdollisuuskin mutta ei näköjään heidän versioissaan.
(Kiinahan on kokonaisuutena valtavan laaja alue, mutta tämä siis vaimoni kotiseudun ilmasto joka kuuluu subtrooppiseen alueeseen.)
Korruptio, eli jos haluaa että joku tapahtuu nopeasti niin siitä pitää maksaa käsittelijälle. Vastaavasti pikkurahalla kaikki myös toimii nopeasti.
Valtavat tuloerot, eli maassa toisaalta ökyrikkaita ja toisaalta todella köyhiä.
Ja maahan on Kiina.- zkelvin
1. Hyvää:
- tiiviit yhteisöt: ketään ei jätetä yksin.
- vieraanvaraiset, ystävälliset ihmiset
- suhtautuminen lapsiin ja vanhuksiin
- miesten ja naisten tasa-arvoinen asema
- turvallisuus
- puhtaus
- hyvä ruoka
- ihana, paratiisimainen saarivaltio
2. Huonoa:
- yhteiskuntaan voi olla vaikea päästä sisään, jos ei tunne oikeita ihmisiä
- koulutusjärjestelmä kaipaa rankkaa uudistamista
- terveydenhuollon laatu riippuu siitä, kenet tuntee
- kirkolla on paikoin kuristusote paikallisista ihmisistä
3. Samoa- ..........................
Tulevaisuudessa voi olla ahdasta hiekkasärkällä, kun vesi nousee.
- afron amora
1. niillä isot melat
2. meloja lukuun ottamatta miehet persiistä.
myös maa persiistä.
3. nigeria - suomi-kreikka
1. Ilmasto tuli ensimmäisenä mieleen. Toinen on hyvät tavat.
2. Ja tästä tuli ensimmäisenä mieleen maanjäristykset... toinen on näin suomalaisen mielestä liiallinen tunteella eläminen, mutta taas me suomalaiset olemme hieman liiankin pidättyväisiä. Joku keskitie tuossa olisi hyvä! :)
3. Kreikka- Ja taas
On se kumma ettei voida vastata kunnolla.
1. Miehet on aivan ihania kun ne on niin pohjoismaalaisia.
2. Miehet on älyttömän ihania kun ne on niin pohjoismaalaisia.
3. Ja maahan...
on SUOMI!!!!
- ..........
1.
*perhekeskeisyys
*ystavallisyys ja vieraanvaraisuus
*suhtautuminen lapsiin ja vanhempiin ihmisiin
*ilmasto
*luonto
*ruoka
*musiikki
*ilmapiiri
*ulkonakoon panostaminen (ihmiset pukeutuvat siististi)
2.
*korruptio
*byrokratia
*koyhyys
*isot tuloerot
*kaoottinen liikenne
*paikoitellen huonokuntoiset tiet
*puutteellinen jatehuolto ja siten likaisuus seka polyisyys
*sahkokatkot ja ajoittainen veden puute
*epavakaa yhteiskunta
*kulkukoirat
3. Kysehan on Albaniasta. Kiitoksia kovasti niistä, oli mielenkiintoista lueskella ihmisten mietteitä.
- bidraldi
vaikka kyseessä onkin expuolison kotimaa tai no.. joo-- eihän sitä vielä tiedä jos tulevakin on sieltä päin.
hyvää (ei välttämättä parempaa kuin suomessa, esim. bengalin kieltä ei voi verrata suomeen mutta olen siihen ihastunut kuten myös hindiin)
-lämmin ilmasto (mutta ehkä se on vähän liian kuuma)
-miellyttävän kuuloinen kieli
-koristeelliset asut, paljon värikkyyttä, kauniita
kankaita ja kultaa ja kimalletta
- naisellinen pukeutuminen (ei siis peittävyys
vaan se muu, eli itse olen huntufriikki niin ehkä
se vaan jotenkin kolahtaa... se sari ja ne muut paikalliset asut, joidenka käyttäminen olisi luonnollista siellä mutta täällä ihmeellistä)
-musiikki ja tanssi (miehen siskon lapsilla oli tanssin opettaja;D)
-ihmiset ovat ehkä jollain tavalla ystävällisempiä ja iloisempia tai ainakin ovat monesti vähempää tyytyväisiä eivätkä valita (siihen voi olla monta syytä)
-runoilijoiden arvostus
(miettii nyt vaikka miehenkin oma kustanteiden myyntiä ja julkisuutta)
-terveellisemmät elämäntavat tai ainakin mitä ruokaan tulee, sen sijaan liikuntaa ei ehkä niinkään "harrasteta" tosin miehen opettaja on ollut joogi että ehkä jooga ja venyttely on siellä voimissaan. ja tuskin se pakokaasujen hengittäminen kovin terveellistä on monet autot siellä on aika vanhoja..
- tuoreet hedelmät
-vanhempien kunnioitus (kunnioitus yleensä vaikka itse kunnialla onkin oma kääntöpuolensa. Tämä kunnioitus näkyy kielessäkin teitittelyssä)
- oman maan ylpeys (pojat myöntää että kyllä siellä on kaikkea rikollisuutta ja korruptiota mutta jotenkin silti ollaan ylpeitä siitä omastaan)
- elämä ehkä vähemmän kuluttavaa ja halvemmat hyödykkeet aika käsitys on joustava... mikä toisaalta ei ole aina hyvä... ei ainakaan virallisia asioita hoidettaessa
Ei siis tule varsinaisesti mieleen mitään mikä olisi ehdottomasti paremmin, nämä on enemmänkin sellaisia mitkä on yhtä hyvin ja joita osaa arvostaa.
Sitten huonoja. Moni asia on todella huonosti verrattuna suomeen (näitä ei kuitenkaan näkynyt köyhyyttä lukuun ottamatta kun kävin siellä mutta ne ovat yleisesti tiedossa tai liittyvät käsitykseeni islamin raadollisesta puolesta) elikä:
- korruption kärkimaita
- rikollisuus, yleensä mitään ei kannata jättää vartioitmatta ei edes länsimaista vaimoa;D
- huolimattomuus ekologisten kysymysten suhteen, esim roskat heitetään ikkunasta kadulle (kaupungissa). Muutenkin täällä Suomessa on ollut vaikeuksia saada poikia kierrättämään vaikkapa vanhoja lehtiä tms.
- heteronormatiivisuus ja yleensäkin kaikki normien normatiivisuus mistä suomessa on päästy jokseenkin eroon. esim. naisen ja miehen sukupuoliroolit, nainen on edelleen kotona vaikka on naisministereitä ja presidenttikin on tainnut olla nainen ja pojat kutsuvat sitä demokratia valtioksi... no ehkä läntinen demokratia on aina demokraattisempaa meidän mielestämme;D
maaseudulla ja varmaan kaupungeissakin naisen kunnia on jotakin suurempaa kuin miehen eli nainen on se rikkoutumiselta varjeltu astia ja häpeänkantoteline (liittyy kunniamurhiin ja muuhun mistä tänne mieli ilolla halutaan uutisia laittaa esimerkkinä siitä mitä on normi naisen elämä bangladeshissa, mitä on olla alistettu musliminainen (median ja länsimaisen katseen sekä oman maanmiesten alistamana);D)
- ihmiskauppa ja katulapset eli yleinen köyhyys
- tulvat ja muut ilmiöt joita suomessa ei esiinny
- kunnia käsitykset (miesten)
- maskuliinisuuden hegemonian normius (eli tosimieheys mies on mies ja sikamiesmäisyys no mitä nyt yleensä muslimimiehistä sanotaan vaikka juuri minun tuntemistani vain oma mieheni kuuluu tähän naisia hakkaavaan ja mieheyttä korostavaan maskuliinisuuksien heimoon eli hegemoniseen maskuliinisuuteen sen raadollisimmassa merkityksessä)
- perheväkivallan tilastoimisen mahdottomuus koska naista saa kurittaa (nää on näitä minun stereotypioita muslimeista jotka ovat muodostuneet lähinnä tämän palstan miesten aivopesusta mutta ovat varmaan ihan tosiakin)
- katu mellakat ja rauhattomuus
No siinä niitä oli melkein voisi sanoa että kaikki islamiin yleisesti liitetyt huonot puolet kuuluvat myös miehen maan huonoihin puoliin koska kyseessä on "muslimimaa". hyvinä puolina sitten on ne vaikutteet jotka tulevat lähinnä Intian kulttuurista (värikkyys, musiikki ja osittain myös kieli)
Itselläni ei ollut käydessäni mitään kielteistä sanottavaa paitsi, että ruoka oli minulle liian tulista ja katulapset ja kerjäläiset olivat surullinen näky. Olin kuitenkin kohteessa vain kaksi viikkoa ja en asunut missään köyhissä oloissa vaan minulla oli perin länsimaiset olosuhteet eli vessa, alapääsuihku joka myös toimi suihkuna, keittiö, jääkaappi ja suuriparisänky, dvd-laitteet, televisio ja cd/mp3 soitin, sohva mitä nyt jokaisella suomalaisella on kotona niin ne ihan samat sielläkin oli. Jos olisin mennyt maaseudulle tai muihin köyhempiin oloihin kokonaiskuva olisi saattanut aikatavalla muuttua.
Ymmärrätte varmaan miksi minua huvittaa täällä nämä kaislamaja höpötykset ja käsitykset muslimien yksityisenhygienian puutteesta;D
PS: Maa jota pohdin on Bangladesh, vaikka se nyt on jo tuolla pariin kertaan mainittukin;D - Galluppiin
Puolisoni maassa arvostan ilmastoa joka on lämmin ympäri vuoden.
Tuoreet kasvikset ja vihannekset.Hyvä ruoka.
Edullinen elämä, pieni verotus joka takaa paremmen elämänlaadun.
Perhekeskeisyys, sukulaisten keskeisyys.
Iloinen musiikki, halvat lentoyhteydet.
Suomessa arvostan koulutusta, naisten tasa-arvoa.
Hyviä ammattiyhdistysliikkeitä,sosiaalipolitiikka, Kela järjestelmä.
Koska en ole maan kansalainen en paranna mitään , sopeudun vain Afrikan auringon alle.
Ketjusta on poistettu 17 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?1022356- 1211944
- 921519
- 1381459
- 1171276
Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘741268Ajattelen sinua nyt
Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu221200Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis631141- 511107
- 381052