On täyttä pötyä, kun sanotaan, että yläluomileikkauksen jälkeen kukaan ei huomaisi arpia enää 3 viikon jälkeen. Omasta leikkauksestani on kulunut kohta 5 viikkoa ja arvet ovat edelleen hyvin punaiset ja näkyvät. Eivät sentään kutise tai kiristä. Ilman meikkiä ne näkyvät läheltä katsottuna aivan varmasti ja meikattunakin voi erottaa arpijuovan luomivärin alta. Arvioisin arpien häipyvän näkyvistä n. 3 kuukaudessa. Käytän niihin silikonigeeliä.
Paraneminen on tietty yksilöllistä, joten kertokaa te muut leikatut kokemuksistanne. Oletteko olleet priimakunnossa jo 2-3 viikkoa leikkauksesta?
Punaiset arvet
17
2704
Vastaukset
- olin
ja punoittihan arvet minullakin, mutta ne häipyivät silmäluomen poimuun niin ettei toiset huomanneet. Lisäksi apuna oli se että käytän silmälaseja. Tietenkin arvet näkyivät kun sulkin silmäni tai katsoin alas, mutta vain läheltä katsoen. Silmäluomileikkauksestani tulee muutaman viikon kuluttua vuosi ja vieläkin osa arvista (silmän sisänurkassa) näkyy vaaleana, mutta peittyy aika hyvin meikillä jos katson sen tarpeelliseksi.
- arvet
vielä näkyvissä, ja leikkauksesta se kolme viikkoa. Käytän myös silikonigeeliä arvilla kahdesti päivässä. Onko sinulla kasvanut arpiin arpikudosta vai näyttääkö arpi vain punaiselta viivalta?
Entä kuuluuko silmien kuivuminen jotenkin leikkauksen jälkeisiin ongelmiin, kun itselläni sitä ei aikaisemmin ole ollut? Onko muilla silmien kuivuutta? - yläluomissa
arvet kirjoitti:
vielä näkyvissä, ja leikkauksesta se kolme viikkoa. Käytän myös silikonigeeliä arvilla kahdesti päivässä. Onko sinulla kasvanut arpiin arpikudosta vai näyttääkö arpi vain punaiselta viivalta?
Entä kuuluuko silmien kuivuminen jotenkin leikkauksen jälkeisiin ongelmiin, kun itselläni sitä ei aikaisemmin ole ollut? Onko muilla silmien kuivuutta?Mitään paksua arpikudosta ei ole onneksi kasvanut, eikä minulla sellaiseen ole edes taipumusta. Arvet ovat kyllä hieman kohollaan. Toinen luomi paranee hitaammin ja siinä on arven ulkopäässä pieni ihokyhmy, joka sekin onneksi tuntuu kutistuvan. Toinen silmä oli aluksi vähän kuiva, mutta siihen auttoivat silmätpat. Mustelmia minulle ei oikeastaan tullut ja turvotustakin hyvin vähän.
Leikkautin alaluomeni kolme vuotta sitten ja silloin arpien punaisuus kesti 3-4 kk, jonka jälkeen ne ovat olleet aivan näkymättömissä. Hassua sanoa, mutta alaluomien arpien punaisuus oli mielestäni helpompi piilottaa meikillä kuin yläluomien. Yleensähän asian kerrotaan olevan päinvastoin.
- Kokenut....
Vie liki kuusi kuukautta ennen kuin arvet ovat vaaleat eli riippuu varmaan siitä otetaanko pelkkää nahkaa leikkauksessa pois vai jotain muutakin ja minkälainen paranemistahti eli arpeutuminen on henk.koht.
Ei kannata odottaa, että kolmessa viikossa ei näy enää mitään arpia, eihän siinä ajassa parane ihan näkymättömiin kunnolla mikään muukaan syvempi haava.- yläluomissa
Tuo 3 viikkoa perustuu osittain siihen, että likkakaverini yläluomet olivat uskomattoman hyvän näköiset jo 2-3 viikon kuluttua, kun näin hänet ekan kerran leikkauksen jälkeen. Eikä ollut edes meikkiä! Hänellä on hyvin vaalea iho, jossa ei näy minkäänlaisia verisuonia missään, ei kasvoissa tai edes säärissä niitä katkenneita. Voisiko se olla syynä, etteivät arvetkaan punoita kovin kauaa? Itselläni verisuonet ovat kovin pinnalla ja esim. nenä on punainen jo kun vähän tuulee.
- pysyviksi
Omat yläluomeni leikkautin keväällä 2005 ja leikkaus tehtiin radiotaajuusveitsellä. Mustelmia ei syntynyt, mutta pysyvät arvet jäi siitä leikkauksesta.
Arvet eivät ole enää punaiset vaan vitivalkoiset.
Kyllä ne aivan selvästi näkyvät, jos katson esimerkiksi alaspäin.
Lisäksi silmäluomeni kutiavat aivan hirveästi ja varsinkin ennen löylyä joudun rasvaamaan silmäluomeni hyvin. Muutoin kutina on ihan sietämätöntä.
Leikkauksen jälkeen hoidin silmäluomiani aivan ohjeiden mukaan voitein ja käytin aina aurinkolaseja, jos menin ulos. Myös pilvisillä säillä olivat lasit suojana koko ensimmäisen leikkauksen jälkeisen kesän.
Arvet eivät haittaa, koska ne on helppo meikata huomaamattomiksi, mutta tuo kutina on todella ikävää...- Radiotaajuusveitsellä kikka...
joka pilasi minunkin luomeni. Todella rumat arvet jäivät varsinkin ulkonurkkiin....Lukekaa tarkkaan, kenelle menette ja välttäkää tuota radiotaajuusveitsellä itsensä mainostajaa !
- jokaisella
Radiotaajuusveitsellä kikka... kirjoitti:
joka pilasi minunkin luomeni. Todella rumat arvet jäivät varsinkin ulkonurkkiin....Lukekaa tarkkaan, kenelle menette ja välttäkää tuota radiotaajuusveitsellä itsensä mainostajaa !
Taitaa leikkaustulokset vaihdella jokaisella, yleistää ei voi. Kävin juuri katsomassa omia silmiäni suurentavalla peilillä. Minulla on ulkonurkissa arvet parantuneet vuodessa näkymättömiksi vaikka tekijä oli ilmeisesti tuo mainitsemasi söhlääjä. Sisempänä arvet ovat vielä vaaleat, mutta niin on ollut kaikki muutkin leikkausarvet muuallakin kuin silmäluomissa. Ajan kanssa ne ovat sitten muuttuneet muun ihon väriseksi.
- oikein hyvin
Turvotusta ja kiristelyä kesti pitkään. Silmät ei pelkästään vuotaneet vaan alkoivat rähmiä leikkauksen jälkeen ja sainkin siihen ab-tipat. Tästä mahdollisesta sivuvaikutuksesta kerrottiin jo etukäteen.
Mutta haavat, arvet tuli minulla täysin näkymättömät. Ei näy ylhäällä, vaikka silmät olisi kiinni. Sivuilla on taas pieniä naururyppyjä jo tässä iässä, 50 , ja arven sivuilla olevat pätkät sulautuu täydellisesti noihin pieniin ryppyihin. Missään vaiheessa en huomannut erityistä punaisuutta.
Jotain etua tästä iästäkin näissä leikkauksissa on. Haavat nimittäin kypsyvät nopeammin ja niistä tulee siistimmät kuin nuorelle henkilölle, vaikka luulisi päinvastoin. Olen kuullut lääkäriltä, tämä siis faktaa.- yläluomissa
Minäkin olen kuullut, että vanhemmalla iällä arvet paranisivat nopeammin, mutta oletan sen tarkoittavan yli 70-vuotiaita. Äitini nimittäin leikkautti yläluomensa toisen kerran 75-vuotiaana ja vaikka mustelmat hänellä kestivätkin kauan, niin arvet piiloutuivat hyvin. Johtunee kai osittain siitä, että tuossa iässä luomien iho ei ole enää niin "pinkeä" kuin nuorella, joten arvet naamioituvat poimuihin.
Ja jostain luin myös, että auringon vaurioittamalla iholla arvet paranevat nopeammin kuin hoidetulla iholla, vaikka se kuullostaa nurinkuriselta. Itse olen "vasta" 50-vuotias ja hoitanut ihoani aina tunnollisesti. Ehkä siinä on yksi selitys, että arvet nyt punoittavat. Olen vielä liian nuori ja hoidettu!
- todella pelottaa
tuo yläluomileikkaus. Voisitteko ystävällisesti kertoa kenellä olette käyneet ja missä saisi hyvän lopputuloksen. Olisihan aivan kamalaa saada kutiavat luomet tai kuivat silmät loppuiäksi.
- yläluomissa
Älä turhaan pelää, jos suunnittelet leikkausta. Jokaisen kokemus ja paraneminen on todella yksilöllistä. Eikä pidä odottaa ihmeitä parissa viikossa, vaan antaa aikaa parantua. Meikillä toki saa punoitukset ja arvet piiloon, mutta itse olen mieluummin ilman, kun haluan olla rasittamatta luomiani ylimääräisillä tököteillä. Vain sitä silikonigeeliä päivittäin.
Yläluomeni leikkasi plastiikkakirurgi Tatu Tarkka ja alaluomet plastiikkakirurgi Esa Muuronen. - ---
Kävin Salmella Helsingissä ja tulos on hyvä. Luomet eivät kutia ja silmätkin ovat samantuntuiset kuin ennen (ei siis kuivu sen enempää). Tuosta kuivumisesta on ollut juttua paljonkin ja se taas perustuu siihen että silmä avautuu entistä enemmän ja herkistyy kuivumiselle. Asia ei riipu lääkäristä tai leikkaustavasta.
- silmäluomissa
--- kirjoitti:
Kävin Salmella Helsingissä ja tulos on hyvä. Luomet eivät kutia ja silmätkin ovat samantuntuiset kuin ennen (ei siis kuivu sen enempää). Tuosta kuivumisesta on ollut juttua paljonkin ja se taas perustuu siihen että silmä avautuu entistä enemmän ja herkistyy kuivumiselle. Asia ei riipu lääkäristä tai leikkaustavasta.
Mulla silmäluomien kutiaminen johtuu varmasti siitä, että silmien sisänurkista poistettiin rasvapussit tai - kertymät tai jotain siihen suuntaan. En muista nimeä tarkasti.
Silmäluomeni kutiavat kuivuudesta ja silmäni eivät kutia.
Suomessa on monta ansioitunutta ja osaavaa silmäluomileikkaajaa, mutta jostain syystä vain Salmea suositellaan. Hän leikkaa halvimmalla hinnalla, ehkäpä juuri siitä syystä niin moni on käynyt juuri hänellä.
Kyllä niitä hienosti leikattuja silmäluomia näkee muidenkin kirurgien tuotoksina. - anonyymi
silmäluomissa kirjoitti:
Mulla silmäluomien kutiaminen johtuu varmasti siitä, että silmien sisänurkista poistettiin rasvapussit tai - kertymät tai jotain siihen suuntaan. En muista nimeä tarkasti.
Silmäluomeni kutiavat kuivuudesta ja silmäni eivät kutia.
Suomessa on monta ansioitunutta ja osaavaa silmäluomileikkaajaa, mutta jostain syystä vain Salmea suositellaan. Hän leikkaa halvimmalla hinnalla, ehkäpä juuri siitä syystä niin moni on käynyt juuri hänellä.
Kyllä niitä hienosti leikattuja silmäluomia näkee muidenkin kirurgien tuotoksina.Jussi Rintamäki ja tyytyväinen olen
- meikkejä
Paranemisen kannalta hyvä, jos luomia ei näpräile, meikkaile kaiken aikaa tai poista meikkejä jne. Antakaa olla vaan mahdollisimman rauhassa, niin ei haavat veny.
- yläluomissa
Aloitin tämän ketjun 4 päivää sitten ja jo tässä ajassa arpien punaisuus on selvästi vähentynyt. Sisänurkat tuntuvat vaalenevan ensimmäisenä. Ja se pieni patti toisen arven ulkokulmassa on myös selvästi kutistunut. Eli paraneminen tuntuu koko ajan nopeutuvan. Joten kaikki te tuskastuneet: Maltti on valttia!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kylläpä on nautinnollista taas tämä palstan vassari valitus!
Lähes jokainen avaus on vassareiden kitinää ja valitusta. Eikö se tarkoitakin, että silloin asiat menee maassamme parem943156HS: persujen v. 2015 turvapaikanhakijoista alle puolet töissä
Aikuisina Suomeen tulleista ja myönteisen päätöksen saaneista vain 42 prosenttia oli vuonna 2023 töissä, vaikka he ovat732425Persut muuten hyväksyvät 2 + 8 mrd. euron maatalous- ja yritystuet
Vaikka molemmat tukimuodot tiedetään haitallisiksi, koska ovat käytännössä pelkkää säilyttävää tukea, eivätkä kannusta k601424Mikä kaivatussasi herätti mielenkiintosi
Kun tapasitte ensi kerran? Ulkonäössä? Luonteessa tai olemuksessa? Kuinka nopeasti mielenkiinto muuttui ihastukseksi?901402Martina Aitolehti podcastissa: Ero
Martina Aitolehti podcastissa: Ero Martina Aitolehti kertoi BFF-podcastin https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/696184875Valkoinen Golf
Kukahan on tämä ukko, joka työkseen kyylää pienen ässän asiakkaita viikon jokaisena päivänä.12870Kaikki ovat syntisiä!!!
Näin täällä koko ajan vakuutellaan uskovaisten toimesta. Myös Päivi Räsänen on toistanut tätä samaa matraa jatkuvasti. N309863Moottorisahalla kauppaan
Missäs päin kaupunkia tämä yöllä moottorisahalla kauppaan yrittänyt asiakas askaroi? https://poliisi.fi/-/mies-yritti-s10787- 49785
Rillimiljonäärin eroriidassa suuri käänne.
Vaimo haluaa kokonaan yksinhuoltajuuden ja pitää entisen elintasonsa.142748