Terve,
Löysin mielestäni hyvän Flipper 575 HT veneen mutta haluaisin varmistaa mikä on tälläisen veneen käypä hinta eli Flipper 575 HT vm-82 ja moottorit 60hv Johnsson vm-82 & 7,5hv Johnsson vm-82. Kaikki on erittäin hyvässä kunnossa.
Lisäksi olisi kiva tietää veneen niin sanotut tyyppiviat ja vinkkejä että mihin asioihin kannattaa erityisesti kiinnittää huomioita kun arvioi veneen kuntoa?
Kiitoksia kaikille hyvistä vastauksista!
Flipper 575 HT hinta?
14
8813
Vastaukset
- tuntematon
Tuskin kenelläkään on kykyä täältä näppäimistön ääreltä arvioida veneellesi hintaa muuten kuin katselemalla muiden samanlaisten hintapyyntöjä. Vertaa muihin myynnissä oleviin niin siitä se selviää.
- Lauri
Kuten mainittua, erittäin vaikea arvioida. Flipperit yleisesti säilyttää arvonsa kohtuu hyvin. Koneilla ei ole käytännössä kuin käyttöarvoa (katso pörssi, liian vanha ja 2-tahti, kunnolla ei merkitystä), joten jossain 30 tuhatta "mummoa" lienee arvo veneestä/paketista.
Mielipiteeni on että, 60hv on liian vähän tuohon veneeseen. Enemmän kuin 2 henkeä alkaa tehdä tiukkaa. (kokemusta flibu 570ht 80 hv) Varaudu koneen vaihtoon, jos tuon ostat. - Joakim
Lauri kirjoitti:
Kuten mainittua, erittäin vaikea arvioida. Flipperit yleisesti säilyttää arvonsa kohtuu hyvin. Koneilla ei ole käytännössä kuin käyttöarvoa (katso pörssi, liian vanha ja 2-tahti, kunnolla ei merkitystä), joten jossain 30 tuhatta "mummoa" lienee arvo veneestä/paketista.
Mielipiteeni on että, 60hv on liian vähän tuohon veneeseen. Enemmän kuin 2 henkeä alkaa tehdä tiukkaa. (kokemusta flibu 570ht 80 hv) Varaudu koneen vaihtoon, jos tuon ostat.575 70 hv Mercury (~ vm. -80) kokemuksella uskoisin 60 hv riittävän varsin hyvin. Tuolla 70 hv:lla mentiin jo ~35 s ja lähti hyvin plaaniin isollakin kuormalla. 80 hv tuntuu ko. veneeseen aika paljolta.
Ko. paketti muuten myytiin joskus 80-luvun loppupuolella reilulla 30 tmk. - Joakim
Joakim kirjoitti:
575 70 hv Mercury (~ vm. -80) kokemuksella uskoisin 60 hv riittävän varsin hyvin. Tuolla 70 hv:lla mentiin jo ~35 s ja lähti hyvin plaaniin isollakin kuormalla. 80 hv tuntuu ko. veneeseen aika paljolta.
Ko. paketti muuten myytiin joskus 80-luvun loppupuolella reilulla 30 tmk.Vielä selvennykseksi, että puhuin tällaisen näköisestä Flipperistä:
http://www.vs-marin.fi/images/flipper575.jpg
http://www.kansio.com/jonasson/index.php?page=emma
Jälkimmäisessä mainittu 29,3 s 60 hv Yamahalla.
Vanhempi, trimaranrunkoinen ja suurempaa konetta vaativa Flipper taas näyttää tältä:
http://teamsubra.tripod.com/teamsubra/id11.html
Alkuperöisen kysyjän mainitsema vuosimalli -82 viittaa uudempaan malliin. - Lauri
Joakim kirjoitti:
575 70 hv Mercury (~ vm. -80) kokemuksella uskoisin 60 hv riittävän varsin hyvin. Tuolla 70 hv:lla mentiin jo ~35 s ja lähti hyvin plaaniin isollakin kuormalla. 80 hv tuntuu ko. veneeseen aika paljolta.
Ko. paketti muuten myytiin joskus 80-luvun loppupuolella reilulla 30 tmk.70hv voi tosiaan riittää kuskaamaan venettä kovaa, mutta kuormaa jos haluaa kuljettaa niin normaali bensa koneen vääntö loppuu nopeasti. Tarkoittaa, että jo luokkaa 3 hengen kuormalla ajetaan kahva pohjassa, jolloin kulutus on ihan tseniitissä. Sitten oma lukunsa on syksyllä likaantuva pohja jne jne.
Kokemusta myös 570ht ja 90 hv nelitahtinen. Ei ole yhtään liikaa tuokaan, mutta toki pienemmälläkin pärjää. Veneen perä on melko kantava. Vauhtia kyllä riittää. Mielestäni 570ht on muuten sama kuin 575ht, mutta vanhempi. Eli yksirunkoinen. - Joakim
Lauri kirjoitti:
70hv voi tosiaan riittää kuskaamaan venettä kovaa, mutta kuormaa jos haluaa kuljettaa niin normaali bensa koneen vääntö loppuu nopeasti. Tarkoittaa, että jo luokkaa 3 hengen kuormalla ajetaan kahva pohjassa, jolloin kulutus on ihan tseniitissä. Sitten oma lukunsa on syksyllä likaantuva pohja jne jne.
Kokemusta myös 570ht ja 90 hv nelitahtinen. Ei ole yhtään liikaa tuokaan, mutta toki pienemmälläkin pärjää. Veneen perä on melko kantava. Vauhtia kyllä riittää. Mielestäni 570ht on muuten sama kuin 575ht, mutta vanhempi. Eli yksirunkoinen.Kyllä meillä tuo 70 hv riitti tosiaan isollakin kuormalla (esim. 6 aikuista) eikä liukuun päästyään tarvinnut ajaa kahva pohjassa. Bensankulutusta ei seurattu, koska vene oli lähinnä yhteysveneenä. Perämoottoreille on kuitenkin tyypillistä, että tietyllä kuormalla ja vauhdilla kulutus on moottoritehosta riippumaton vakio. Isompi kone ei siis vie enempää eikä vähempää. Vaihto 70/80-luvun 2-tahtisesta uuteen 4-tahtiseen tietysti pudottaa kulutusta.
Aallokossa jo tuolla 70 hv:lla pystyi/viitsi aika harvoin ajamaan kahva pohjassa. Vene on kova aallokossa ja hytti aika hennon tuntuinen eli heiluu herkästi. Luulisi nykyisella 90 hv koneella vauhdin nousevan pitkälti yli 40 s ja myös pitkälti yli veneen ominaisuuksien. Eihän sitä tehoa tietysti ole pakko käyttää...
Jos pohja kasvaa ruohoa, konetehoa todella vaaditaan ja kulutuskin on varmasti "tseniitissä".
Tuota "uutta" 575 venettä myytiin aluksi 570 nimellä. Muistaakseeni lisänimi HT kuuluu vain vanhalle trimaraanirunkoiselle. - Lauri
Joakim kirjoitti:
Kyllä meillä tuo 70 hv riitti tosiaan isollakin kuormalla (esim. 6 aikuista) eikä liukuun päästyään tarvinnut ajaa kahva pohjassa. Bensankulutusta ei seurattu, koska vene oli lähinnä yhteysveneenä. Perämoottoreille on kuitenkin tyypillistä, että tietyllä kuormalla ja vauhdilla kulutus on moottoritehosta riippumaton vakio. Isompi kone ei siis vie enempää eikä vähempää. Vaihto 70/80-luvun 2-tahtisesta uuteen 4-tahtiseen tietysti pudottaa kulutusta.
Aallokossa jo tuolla 70 hv:lla pystyi/viitsi aika harvoin ajamaan kahva pohjassa. Vene on kova aallokossa ja hytti aika hennon tuntuinen eli heiluu herkästi. Luulisi nykyisella 90 hv koneella vauhdin nousevan pitkälti yli 40 s ja myös pitkälti yli veneen ominaisuuksien. Eihän sitä tehoa tietysti ole pakko käyttää...
Jos pohja kasvaa ruohoa, konetehoa todella vaaditaan ja kulutuskin on varmasti "tseniitissä".
Tuota "uutta" 575 venettä myytiin aluksi 570 nimellä. Muistaakseeni lisänimi HT kuuluu vain vanhalle trimaraanirunkoiselle.Muuten pitkälti samaa mieltä tuosta kulutuksesta, mutta kyllä isompi kone alkaa olla taloudellinen siinä vaiheessa, kun pienempi alkaa olla tehojensä ylärajan tuntumassa. Viimeiset 15% kahvan liikkeestä kasvattaa meinaa kulutusta varmaan 35%. Jotakuinkin riippumatta onko 2- vai 4-tahtinen.
Niin ja tuohon konetehon riittävyyteenhän vaikuttaa tietenkin erityisesti myös potkurin nousu. Plaanissahan tuo vene on jo 20 solmussa tai allekin. Jos valitaan potkurin nousu niin, että täydellä kaasulla/kierroksilla pääsee 20 solmua niin kuormaa voi laittaa armeijan joukkueen verran (jos laitojen sisälle mahtuu). - Joakim
Lauri kirjoitti:
Muuten pitkälti samaa mieltä tuosta kulutuksesta, mutta kyllä isompi kone alkaa olla taloudellinen siinä vaiheessa, kun pienempi alkaa olla tehojensä ylärajan tuntumassa. Viimeiset 15% kahvan liikkeestä kasvattaa meinaa kulutusta varmaan 35%. Jotakuinkin riippumatta onko 2- vai 4-tahtinen.
Niin ja tuohon konetehon riittävyyteenhän vaikuttaa tietenkin erityisesti myös potkurin nousu. Plaanissahan tuo vene on jo 20 solmussa tai allekin. Jos valitaan potkurin nousu niin, että täydellä kaasulla/kierroksilla pääsee 20 solmua niin kuormaa voi laittaa armeijan joukkueen verran (jos laitojen sisälle mahtuu).Käyppä vaikkapa nämä testitulokset läpi:
http://www.busterboat.com/fi/pdf/xl_evinrude90.pdf
http://www.busterboat.com/fi/pdf/xl_evinrude70.pdf
http://www.busterboat.com/fi/pdf/xl_evinrude50.pdf
http://www.busterboat.com/fi/pdf/xl_honda75.pdf
http://www.busterboat.com/fi/pdf/xl_yamaha80.pdf
http://www.busterboat.com/fi/pdf/xl_yamaha50.pdf
Samassa veneessä mitattuja erikokoisea nelitahtikoneita. Kaikki vievät 15-18 l/h eli 0,54-0,67 l/mpk 26-30 s nopeusalueella. Taloudellisimmat olivat muuten 50 hv koneet, joille ko. nopeus on kaasu pohjassa ajoa.
Ainoastaan Hondan taloudellisuus (l/mpk) huononee merkittävästi nopeusalueen loppupäässä. Myös Yamaha 80 ja Evinrude 90 koneilla taloudellisuus on huippunopeudella huonompi kuin 26-30 s alueella, mutta se selittyy merkittävästi suuremmalla nopeudella.
2T-koneiden testejä ei nyt lonkalta löydy, mutta tulokset ovat kyllä samansuuntaisia. - tuntematon
Lauri kirjoitti:
Muuten pitkälti samaa mieltä tuosta kulutuksesta, mutta kyllä isompi kone alkaa olla taloudellinen siinä vaiheessa, kun pienempi alkaa olla tehojensä ylärajan tuntumassa. Viimeiset 15% kahvan liikkeestä kasvattaa meinaa kulutusta varmaan 35%. Jotakuinkin riippumatta onko 2- vai 4-tahtinen.
Niin ja tuohon konetehon riittävyyteenhän vaikuttaa tietenkin erityisesti myös potkurin nousu. Plaanissahan tuo vene on jo 20 solmussa tai allekin. Jos valitaan potkurin nousu niin, että täydellä kaasulla/kierroksilla pääsee 20 solmua niin kuormaa voi laittaa armeijan joukkueen verran (jos laitojen sisälle mahtuu)."Viimeiset 15% kahvan liikkeestä kasvattaa meinaa kulutusta varmaan 35%. Jotakuinkin riippumatta onko 2- vai 4-tahtinen."
Tämä johtuu yksinomaan lisääntyneestä tehon ulosotosta ja se tunnetusti vie bensaa. Moottorin hyötysuhde ei hirveästi muutu tehon funktiona mutta veneen vaatima teho nopeuden noustessa kasvaa jyrkästi.
Testejä on tehty eikä tuolle uskomukselle ison koneen taloudellisuudesta ole saatu vahvistusta vaan tyypillisesti samalla vauhdilla kaikki koneet kuluttavat saman, jopa niin että isot vievät hieman enemmän. - Lauri
tuntematon kirjoitti:
"Viimeiset 15% kahvan liikkeestä kasvattaa meinaa kulutusta varmaan 35%. Jotakuinkin riippumatta onko 2- vai 4-tahtinen."
Tämä johtuu yksinomaan lisääntyneestä tehon ulosotosta ja se tunnetusti vie bensaa. Moottorin hyötysuhde ei hirveästi muutu tehon funktiona mutta veneen vaatima teho nopeuden noustessa kasvaa jyrkästi.
Testejä on tehty eikä tuolle uskomukselle ison koneen taloudellisuudesta ole saatu vahvistusta vaan tyypillisesti samalla vauhdilla kaikki koneet kuluttavat saman, jopa niin että isot vievät hieman enemmän.Siis väittämänne on:
1.pienellä koneella isolla kuormalla ajettaessa kahva pohjassa saavuttamalla vaikka 20 solmua (normaali maks jotain 32 vaikka, matkanopeus 24) on kulutus sama mailia kohden kuin
2. isolla koneella ajamalla taloudellisimmalla matkanopeudella vaikka 4000rpm:llä?
En oikein tuohon yhtyisi. Varsinkaan 2-tahtisilla.
Ensimmäisessä kurkku on auki, mutta kone ottaa vajaat kierrokset. Kaasari koneissa mielestäni menee tavaraa liikaa tällöin. Palaa liian rikkaalla. Nelareissa, varsinkin ruiskukoneissa, tämä ongelma on pienempi. Kuten tuossa joku mainitsikin niin Hondan (kaasari kone, vanhaa tekniikkaa) kulutus nousee viimeisillä kierroksilla. - Joakim
Lauri kirjoitti:
Siis väittämänne on:
1.pienellä koneella isolla kuormalla ajettaessa kahva pohjassa saavuttamalla vaikka 20 solmua (normaali maks jotain 32 vaikka, matkanopeus 24) on kulutus sama mailia kohden kuin
2. isolla koneella ajamalla taloudellisimmalla matkanopeudella vaikka 4000rpm:llä?
En oikein tuohon yhtyisi. Varsinkaan 2-tahtisilla.
Ensimmäisessä kurkku on auki, mutta kone ottaa vajaat kierrokset. Kaasari koneissa mielestäni menee tavaraa liikaa tällöin. Palaa liian rikkaalla. Nelareissa, varsinkin ruiskukoneissa, tämä ongelma on pienempi. Kuten tuossa joku mainitsikin niin Hondan (kaasari kone, vanhaa tekniikkaa) kulutus nousee viimeisillä kierroksilla.Antamissani linkeissä ollut Yamaha 50 hv on kaasarikone. Oli erittäin taloudellinen kaasu pohjassa sekä 2, että 4 hengen kuormalla.
Esimerkiksi Vene-lehden testeissä mitataan moottorien ominaiskuluts KAASU POHJASSA koko kierroslukualueella. Ominaiskulutus ei ole huono alhaisilla kierroksilla, pikemminkin huippukierroksilla. Kaikille bensakoneille on sen sijaan ongelmallista ajaa osakuormalla (siis kaasu ei pohjassa, kierrokset mitä vaan). Tällöin ominaiskulutus ei tyypillisesti ole yhtä hyvä kuin täydellä kuormalla.
Toisin sanoen 50 hv tuottaminen on taloudellisempaa 50 hv:n koneella kaasu pohjassa kuin 80 hv koneella osakaasulla.
Esimerkkisi veneestä, jonka huippunopeus tippuu 32 solmusta 20 solmuun on varsin raju. Esimerkiksi tuo Buster XL menee 50 hv koneella 30 s yhden hengen kuormalla, 27 s 4 hengen kuormalla ja vielä 7 hengen kuormalla yli 25 s (http://www.busterboat.com/fi/231_xl_tech.html). Mikään kone ei tykkää hyvää, jos kuormitus olisi noin raskas, että 32 solmun sijasta päästäisiin vain 20 s eli kierrokset tippuisivat vaikkapa 6000->3750.
Itse olen ajanut kesän 2T 40 Yamahalla, joka oli varsin taloudellinen, vaikka potkuri oli sellainen, että yhden hengenkään kuormalla kierrokset eivät olleet kuin 4700 rpm.
- seuraillut
Käypä hinta lienee se, jolla kauppa syntyy ja molemmat osapuolet ovat tyytyväisiä.
Flippereiden hintoja seurailleena olen kuitenkin huoannut, että pyynnöt ovat poikkeuksetta vähintään 6 000 e, vaikka vene ja kone olisi 80-luvun alkupuolelta. Sitten jos vene (ja etenkin kone) on hieman uudempi, nousee pyyntö tonnilla, parilla. Mutta pyyntö on pyyntö, myyntihinta voi olla toista. - Toanpa
Pari vuotta Flipper 575 HT:lla ajaneena ei voi kuin kehua venettä. Mulla oli 90 hv kone ja vauhtia piisasi aivan riittävästi. Säilytystilat veneen kokoon nähden aivan loistavat. Harmi vaan että piti luopua tuosta kun haluttiin suurempaa kokoluokkaa. Hintaa on monenlaista, mutta kaikki 575 on jo niin vanhoja että kunto ratkaisee...
- ex-flipper
Riippuu ajatko sisävesillä,kokemukset saimaalta
ei paljon ko venettä mairittele.Aallokossa kova
ja matka nopeus sen vuoksi alhainen.Tyynen kelin vene!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 881567
Kesän odotuksia hyrynsalmella
Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla121440- 981390
- 691250
- 1161150
- 951137
- 69961
Anne Kukkohovi ei myykkään pikkuhousujaan
Kyseessä oli vain markkinointitempaus. Anne höynäytti hienosti kaikkia ja Onlyfans-tilinsä tilaajamäärä lähti jyrkkään n256958Voi Rakas siellä
Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o18925- 37897