Terve taas tietäjät! Agregaatti ja lataus selvisi mutta kysellään lisää. Eli harkinnassa kyocera kc 130 ja steca 3030. Eli aluksi olisi tarkoitus pärjäillä 1 paneelilla mutta ehkä myöhemmin laajentaa 2 paneelin systeemiksi. Tuumailua synnyttää siinä tapauksessa tuo 12V/24v eli kytkisikö paneelit rinnan vai sarjaan. Matkaa säätimen ja paneelin välillä n.25M eli jännitehäviön takia 24V ois parempi.Lähinnä kiinnostaisi se että steca 3030 paneeli sisäänmenoon käy 24V mutta se varmaankin antaa siinätapauksessa myös akulle 24v vai olenko väärässä????Jos säätimestä tulee 24V ulos täytyy olla 24V akku tai 2x12V akkua sarjassa, mutta mites 12V invertteri??? Hmmm- aika sekavaa! Oiskohan järkevämpää duunata samantien tuo 2 paneelin systeemi! Mielipiteitä ja neuvoja kaivataan!!!
AURINKOPANEELI 24V /12V
22
14716
Vastaukset
Olet väärässä.
STECAn järjestelmäjännite on joko 12 tai 24 v. Tämä tarkoitta akuston jja sähköjärjestelmän jännitettä, ei paneeliltatulevaa jännitettä. STECA kestää 47 v paneelilta tulevaa jännitettä. Siis ei ole mitään estettä kytkeä paneeleja sarjaan. On jopa parempi kytkeä ne sarjaan koska silloin häviöt ovat pienemmät pitkissä kaapeleissa, tai vastaavasti tuleee toimeen ohuemmilla kaapeleilla.
http://www.stecasolar.com/index.php?Steca_PR_10_30_en
STECAn kotisivulta löytyy tarkempaa tietoa.STECA lataa akustoa 14,4 v jännitteellä. Et tarvitse sarjaan kytkettyjä akkuja á la 24 v.
- kuu-ukkeli
mokki-saaressa kirjoitti:
STECA lataa akustoa 14,4 v jännitteellä. Et tarvitse sarjaan kytkettyjä akkuja á la 24 v.
HMMMM??? Onko ihan varma että steca lataa n. 14,4V jännitteellä akkuja jos paneelit on kytketty sarjaan eli syöttöjännite on yli 24V??? .Luin manuaalin ja siinä on että tunnistaa itse järjestelmäjännitteen mutta mikä tiputtaisi latausjännitteen n.puoleen syöttöjännitteestä????
- 24V kanssa??
kuu-ukkeli kirjoitti:
HMMMM??? Onko ihan varma että steca lataa n. 14,4V jännitteellä akkuja jos paneelit on kytketty sarjaan eli syöttöjännite on yli 24V??? .Luin manuaalin ja siinä on että tunnistaa itse järjestelmäjännitteen mutta mikä tiputtaisi latausjännitteen n.puoleen syöttöjännitteestä????
Tee järjestelmäsi yksinkertaisesti vain 12V ja unohda tuo 24V paneelijännite. Sanomattakin on selvää, että kaapeloit paneleiden ja säätimen välin riittävän paksulla (esim. 4x6 6mm2) mcmk kaapelilla jolloin sinulle jää kaapeliin reserviä laajentaa järjestelmää myöhemminkin eikä tarvitse huolehtia jännitehäviöistä.
Ja miksi Stecan säädin? Siinä on ominaisuuksia joita et tarvitse ja etenkin kun käytät (aiot käyttää) agregaattia lisälatauksena niin sotket vain Steca-säätimen toiminnan. Valitse säätimeksi vaikka Prostarin säädin. Itselle asensin juuri sellaisen viime kesänä ja olen 100% tyytyväinen. Säädin näyttää akuston varausjännitteen, latausvirran ja kulutukseen menevän virran. Muuta tuskin välttämättä tarvitset. Taitaa olla vieläpä edullisempikin kuin Steca.
Ja pieni varoituksen sana: älä koskaan asenna säädintä, jossa ei ole minkäänlaista näyttöä paneeleilta tulevalle virralle! Ominaisuus on kullan arvoinen silloin kun tulee ongelmia kaapeloinnin tai paneleiden kanssa. - oli tietenkin
24V kanssa?? kirjoitti:
Tee järjestelmäsi yksinkertaisesti vain 12V ja unohda tuo 24V paneelijännite. Sanomattakin on selvää, että kaapeloit paneleiden ja säätimen välin riittävän paksulla (esim. 4x6 6mm2) mcmk kaapelilla jolloin sinulle jää kaapeliin reserviä laajentaa järjestelmää myöhemminkin eikä tarvitse huolehtia jännitehäviöistä.
Ja miksi Stecan säädin? Siinä on ominaisuuksia joita et tarvitse ja etenkin kun käytät (aiot käyttää) agregaattia lisälatauksena niin sotket vain Steca-säätimen toiminnan. Valitse säätimeksi vaikka Prostarin säädin. Itselle asensin juuri sellaisen viime kesänä ja olen 100% tyytyväinen. Säädin näyttää akuston varausjännitteen, latausvirran ja kulutukseen menevän virran. Muuta tuskin välttämättä tarvitset. Taitaa olla vieläpä edullisempikin kuin Steca.
Ja pieni varoituksen sana: älä koskaan asenna säädintä, jossa ei ole minkäänlaista näyttöä paneeleilta tulevalle virralle! Ominaisuus on kullan arvoinen silloin kun tulee ongelmia kaapeloinnin tai paneleiden kanssa.tästä säätimestä:
http://www.reps.fi/fi/main-prod-prostar-fi.htm
Kannattaa miettiä tarkoin noiden laitteiden mitoitus, että teet riittävän "tehokkailla" tarvikkeilla jo alusta asti myös tulevaisuutta ajatellen. Se mahdollistaa sitten vaivattoman laajentamisen. - kun on kokemusta
24V kanssa?? kirjoitti:
Ja pieni varoituksen sana: älä koskaan asenna säädintä, jossa ei ole minkäänlaista näyttöä paneeleilta tulevalle virralle! Ominaisuus on kullan arvoinen silloin kun tulee ongelmia kaapeloinnin tai paneleiden kanssa.siitä Prostarista.
Sen enempiä vielä tutkimatta noita manuaaleja mitä linkitit niin oisin kysynyt:
"Säädin näyttää akuston varausjännitteen, latausvirran ja kulutukseen menevän virran."
Eli esim. toi kulutukseen menevä virta, niin kun käyttää invertteriä niin voikos sen kytkeä tuon prostarin perään jolloin näkee paljon sitä sähköä on tullut käytettyä.
Kun nykyisin mulla on invertteri kytketty suoraan akkuihin enkä näe käyttämääni sähkön määrää. - kun kysytään =)
kun on kokemusta kirjoitti:
siitä Prostarista.
Sen enempiä vielä tutkimatta noita manuaaleja mitä linkitit niin oisin kysynyt:
"Säädin näyttää akuston varausjännitteen, latausvirran ja kulutukseen menevän virran."
Eli esim. toi kulutukseen menevä virta, niin kun käyttää invertteriä niin voikos sen kytkeä tuon prostarin perään jolloin näkee paljon sitä sähköä on tullut käytettyä.
Kun nykyisin mulla on invertteri kytketty suoraan akkuihin enkä näe käyttämääni sähkön määrää.Invertteriä ei voi kytkeä säätimen perään koska se haukkaa hetkellisesti niin paljon virtaa ett palaa paikat. Ei varmaan voi kytkeä mihinkään säätimeen suoraan, noista shunteista en sitten tiedä.. Vertti on aina kytkettävä suoraan akkuihin!!
Eli säädin näyttää niiden laitteiden kulutuksen, jotka on säätimen ulosottoon kytketty, esim. jääkaappi, radio, valaistus. Siis kulutusmittaus on reaaliaikainen, ei kokonaisvirta joka säätimen läpi on mennyt. Se näyttö on mielestäni ihan riittävä. - kuu-ukkeli
24V kanssa?? kirjoitti:
Ja pieni varoituksen sana: älä koskaan asenna säädintä, jossa ei ole minkäänlaista näyttöä paneeleilta tulevalle virralle! Ominaisuus on kullan arvoinen silloin kun tulee ongelmia kaapeloinnin tai paneleiden kanssa.Terve! Kikkailu johtuu lähinnä säätimen ja paneelin(ien) välisestä matkasta. 130w paneeli ja n.25metrin matka 12v järjestelmällä vaatisi 2x16mm2 kaapelin jännitehäviön takia. Jos joskus tulevaisuudessa hommaan toisen 130w paneelin rinnalle on tuokin 2x16mm2 kaapeli liian ohut.Kytkiessä paneelit sarjaan eli 24v järjestelmään kaapeli riittäisi mutta menisikö invertteri ja akku uusiksi vai kävisikö 12V lelut edelleen????.Eli jos kytken paneelit sarjaan lataako säädin(steca,prostar ym) akkua reilulla 24Vlla vai saako siitä edelleen reilut 12V????? Kiitoksia säädin vinkistä!
kuu-ukkeli kirjoitti:
STECA lataa juuri sen mitä 12 v akut tarvitsevat riippumatta siitä mitä jännitettä paneelilta tulee. Yksikin paneeli antaa reilusti yli 12v keskipäivällä keskikesällä.
Laite tiputtaa jännitteen juuri sopivaksi. STECA kestää jopa 47 v syöttöjännitteen !
Minulla noita STECA laitteita on useita erilaisia ja kokoisia ja kokemusta nistä alkaa olemaan.
Muuten on käyttämättömänä STECA PR 3030 jonka saa kohtuuhinalla. Laite on ollut 1 viikon käytössä mutta korvasin sen STECA Tarom 245:llä ja STECA PA HS200 shuntilla.
Laitoin sinulle STECAn linkin. Englanninkielisessä esitteessä ei mainita tuota 47v syöttöjännitettä, se mainitaan vain alkuperäisessä saksankileisessä esitteessä
Solarladeregler PR
1010
PR
1515
PR
2020
PR
3030
Systemspannung 12 V (24 V)
Max. Eingangsspannung 47 V
Max. Modulkurzschlussstrom 10 A 15 A 20 A 30 A
Max. Laststrom 10 A 15 A 20 A 30 A24V kanssa?? kirjoitti:
Ja pieni varoituksen sana: älä koskaan asenna säädintä, jossa ei ole minkäänlaista näyttöä paneeleilta tulevalle virralle! Ominaisuus on kullan arvoinen silloin kun tulee ongelmia kaapeloinnin tai paneleiden kanssa.eivät sekoita laitetta kun akkuja ladataan aggregaatilla. En tunne tuota Prostaria mutta lienee vastaava.
kun kysytään =) kirjoitti:
Invertteriä ei voi kytkeä säätimen perään koska se haukkaa hetkellisesti niin paljon virtaa ett palaa paikat. Ei varmaan voi kytkeä mihinkään säätimeen suoraan, noista shunteista en sitten tiedä.. Vertti on aina kytkettävä suoraan akkuihin!!
Eli säädin näyttää niiden laitteiden kulutuksen, jotka on säätimen ulosottoon kytketty, esim. jääkaappi, radio, valaistus. Siis kulutusmittaus on reaaliaikainen, ei kokonaisvirta joka säätimen läpi on mennyt. Se näyttö on mielestäni ihan riittävä.Invertterin kaapeli menee shuntin lävitse ja mittaa virran ja ilmoittaa sen lataussäätimelle.
Eli ei ole sähköistä yhteyttä säätimeen joka siten ei pala. Shuntti toimii induktiota mitamalla.- kunhan kysyin
kun kysytään =) kirjoitti:
Invertteriä ei voi kytkeä säätimen perään koska se haukkaa hetkellisesti niin paljon virtaa ett palaa paikat. Ei varmaan voi kytkeä mihinkään säätimeen suoraan, noista shunteista en sitten tiedä.. Vertti on aina kytkettävä suoraan akkuihin!!
Eli säädin näyttää niiden laitteiden kulutuksen, jotka on säätimen ulosottoon kytketty, esim. jääkaappi, radio, valaistus. Siis kulutusmittaus on reaaliaikainen, ei kokonaisvirta joka säätimen läpi on mennyt. Se näyttö on mielestäni ihan riittävä.kun hehkutit prostaria =)
Joo se vertin kytkeminen säätimen perään ois muutenkin hankalaa kun siinä on (siis mun mallissa) 120mm2 kaapelit, jotka menee suoraan akkuun. Säätimen (steca 3030)paikat taas paljon ohuemmalle johdolle.
Itsellä siis ei käyttöä sille mittarille joka mittaa hetkellistä kulutusta, mielenkiintoisempi nähdä esim. paljon viikossa on "säästänyt" sähkölaskussa. No se tosin onnistunee noilla energiankulutusmittareillakin...sellanen shuntti taitaa kyllä olla yks vaihtoehto. kunhan kysyin kirjoitti:
kun hehkutit prostaria =)
Joo se vertin kytkeminen säätimen perään ois muutenkin hankalaa kun siinä on (siis mun mallissa) 120mm2 kaapelit, jotka menee suoraan akkuun. Säätimen (steca 3030)paikat taas paljon ohuemmalle johdolle.
Itsellä siis ei käyttöä sille mittarille joka mittaa hetkellistä kulutusta, mielenkiintoisempi nähdä esim. paljon viikossa on "säästänyt" sähkölaskussa. No se tosin onnistunee noilla energiankulutusmittareillakin...sellanen shuntti taitaa kyllä olla yks vaihtoehto.virtoja ja laskee kulutuksen esimerkiksi viikon ajalta.
Shunt for (Power-)Tarom PA HS200
System voltage 10...65 V
Consumption during standby < 9 mA
Current range “battery mode” /-200 A
Current range “charge mode” 0... 200 A
Current range “load mode” -200...0 A
Measurement accuracy -20... 20 A /-1 %
Measurement accuracy -200... 200 A /-3 %
Sensor magnetic hall effect
Lisää tietoa tuosta
http://www.stecasolar.com/index.php?main|cat465c235f2741b_0|2mokki-saaressa kirjoitti:
virtoja ja laskee kulutuksen esimerkiksi viikon ajalta.
Shunt for (Power-)Tarom PA HS200
System voltage 10...65 V
Consumption during standby < 9 mA
Current range “battery mode” /-200 A
Current range “charge mode” 0... 200 A
Current range “load mode” -200...0 A
Measurement accuracy -20... 20 A /-1 %
Measurement accuracy -200... 200 A /-3 %
Sensor magnetic hall effect
Lisää tietoa tuosta
http://www.stecasolar.com/index.php?main|cat465c235f2741b_0|2yritetään uudelleen
http://www.stecasolar.com/index.php?main|cat465c235f2741b_0|2
Ilmaisin itseni huolimattomasti: ei shuntti mittaa kulutusta/viikko, vaan se kertoo lataussäätimelle virran kulutuksen joka pitää tilastoa kulutuksesta/latauksesta.- kaapeli!
kuu-ukkeli kirjoitti:
Terve! Kikkailu johtuu lähinnä säätimen ja paneelin(ien) välisestä matkasta. 130w paneeli ja n.25metrin matka 12v järjestelmällä vaatisi 2x16mm2 kaapelin jännitehäviön takia. Jos joskus tulevaisuudessa hommaan toisen 130w paneelin rinnalle on tuokin 2x16mm2 kaapeli liian ohut.Kytkiessä paneelit sarjaan eli 24v järjestelmään kaapeli riittäisi mutta menisikö invertteri ja akku uusiksi vai kävisikö 12V lelut edelleen????.Eli jos kytken paneelit sarjaan lataako säädin(steca,prostar ym) akkua reilulla 24Vlla vai saako siitä edelleen reilut 12V????? Kiitoksia säädin vinkistä!
Paneleilta tuleva jännite on n.21.4V 12V järjestelmässä eikä 12V joten tuo 4x6 6 riittää jopa 50m matkalle niinkuin minulla on kun yhteen on laitettu 2kpl 6mm2 kuparit. Ja panelit siellä perässä 2x75W. Jännitehäviö minun paketissa luokkaa 0.05V eli merkityksetön. Tuon verran voi tulla jo liitoksistakin.
kaapeli! kirjoitti:
Paneleilta tuleva jännite on n.21.4V 12V järjestelmässä eikä 12V joten tuo 4x6 6 riittää jopa 50m matkalle niinkuin minulla on kun yhteen on laitettu 2kpl 6mm2 kuparit. Ja panelit siellä perässä 2x75W. Jännitehäviö minun paketissa luokkaa 0.05V eli merkityksetön. Tuon verran voi tulla jo liitoksistakin.
Kesällä kun aurinko on korkealla tuo pitää paikkansa. Nyt Joulukuussa kun aurinko on nippanappa horisontin yläpuolella et saa 21,4 v paneelista millään. Se "hönkäys" joka panelista tulee on alhaisemmalla jännitteellä ja kaikki virta minkä paneli antaa,tarvitaan että akut pysyvät täynnä eivätkä kärsi pakkasessa.
Juuri nyt on aika jolloin kaapelit ahdistavat ja pudottavat jännitettä/virtamäärää. Minä olen laskenut kaapelipaksuuden 12v mukaan.- kyllä noinkin..
Kesällä kun aurinko on korkealla tuo pitää paikkansa. Nyt Joulukuussa kun aurinko on nippanappa horisontin yläpuolella et saa 21,4 v paneelista millään. Se "hönkäys" joka panelista tulee on alhaisemmalla jännitteellä ja kaikki virta minkä paneli antaa,tarvitaan että akut pysyvät täynnä eivätkä kärsi pakkasessa.
Juuri nyt on aika jolloin kaapelit ahdistavat ja pudottavat jännitettä/virtamäärää. Minä olen laskenut kaapelipaksuuden 12v mukaan.Minulla vaan on mökki saaressa niinkuin ilmeisesti sinullakin mutta talvisin en siellä käy. Akusto jäi täyteen kun pari viikkoa sitten viimeisen kerran mökillä kävin. Uskoisin kyllä, että AGM akut pitävät virtansa yli talven ilman että pakkanen jotain vahinkoa tekisi koska niiden itsepurkautuminen pitäisi olla melkoisen pientä..
Siitä huolimatta, moni aurinkosähkö järjestelmä pilataan liian pienillä kaapeleilla ja sitten ihmetellään kun ei virtaa tule niin paljoa kuin on laskettu.
Ihan mielenkiinnosta.. Millaisia virtamääriä muuten saadaan tähän aikaan vuodesta jos aurinko sattuu joskus paistamaan? Jätin toki panelit mökille paikalleen, alkaahan sitä virtaa tulla taas keväällä kun aurinko alkaa paistaa reippaammin horisontin yläpuolelta ja täyttää taas mahdollisen itsepurkautumis vajauksen. - paneeleilla
kyllä noinkin.. kirjoitti:
Minulla vaan on mökki saaressa niinkuin ilmeisesti sinullakin mutta talvisin en siellä käy. Akusto jäi täyteen kun pari viikkoa sitten viimeisen kerran mökillä kävin. Uskoisin kyllä, että AGM akut pitävät virtansa yli talven ilman että pakkanen jotain vahinkoa tekisi koska niiden itsepurkautuminen pitäisi olla melkoisen pientä..
Siitä huolimatta, moni aurinkosähkö järjestelmä pilataan liian pienillä kaapeleilla ja sitten ihmetellään kun ei virtaa tule niin paljoa kuin on laskettu.
Ihan mielenkiinnosta.. Millaisia virtamääriä muuten saadaan tähän aikaan vuodesta jos aurinko sattuu joskus paistamaan? Jätin toki panelit mökille paikalleen, alkaahan sitä virtaa tulla taas keväällä kun aurinko alkaa paistaa reippaammin horisontin yläpuolelta ja täyttää taas mahdollisen itsepurkautumis vajauksen.Aika huonolla on ollut lataus, ja kyseessä tosiaankin kiinteästi asennetut n. 60 asteen kulmassa suoraan etelään suunnatut paneelit. Teho 260W ja viikossa latausta tulee näihin aikoihin keskimäärin 5-10Ah. Jos useampi kirkas päivä sattuu viikolle, latausta saattaa tulla yli 20Ah. Jos lumi jäänyt päälle, ei välttämättä yhtään latausta.
Pelkästään asennuskulman muuttaminen jyrkemmäksi auttaisi siihen ettei lumi jää paneelien päälle ja toisaalta siihen kun aurinko paistaa nyt niin alhaalta. Myös puut varjostavat pahasti näin talvella, kesällä varjot ei pääse eteen afan ollessa korkealla. - kuu-ukkeli
STECA lataa juuri sen mitä 12 v akut tarvitsevat riippumatta siitä mitä jännitettä paneelilta tulee. Yksikin paneeli antaa reilusti yli 12v keskipäivällä keskikesällä.
Laite tiputtaa jännitteen juuri sopivaksi. STECA kestää jopa 47 v syöttöjännitteen !
Minulla noita STECA laitteita on useita erilaisia ja kokoisia ja kokemusta nistä alkaa olemaan.
Muuten on käyttämättömänä STECA PR 3030 jonka saa kohtuuhinalla. Laite on ollut 1 viikon käytössä mutta korvasin sen STECA Tarom 245:llä ja STECA PA HS200 shuntilla.
Laitoin sinulle STECAn linkin. Englanninkielisessä esitteessä ei mainita tuota 47v syöttöjännitettä, se mainitaan vain alkuperäisessä saksankileisessä esitteessä
Solarladeregler PR
1010
PR
1515
PR
2020
PR
3030
Max. Laststrom 10 A 15 A 20 A 30 AOK! Asia selvä! Kiitoksia paljon!!!
PS. Mikäs se kohtuuhinta säätimelle on??? - akkujen
Solarladeregler PR
1010
PR
1515
PR
2020
PR
3030
Max. Laststrom 10 A 15 A 20 A 30 Ajännitteen perusteella? Ohjekirjan mukaan automaattinen valinta 12 v tai 24 v.
- koskapa
akkujen kirjoitti:
jännitteen perusteella? Ohjekirjan mukaan automaattinen valinta 12 v tai 24 v.
paneelien (tai turbiinin) jännite on aina jotain muuta kuin 12 tai 24V.
kuu-ukkeli kirjoitti:
OK! Asia selvä! Kiitoksia paljon!!!
PS. Mikäs se kohtuuhinta säätimelle on???puhelinnumerosi tai söhköpostiosoitteesi tuohon minun Suomi24 postilaatikoon, niin jatketaan keskustelua asiasta.
Osoitteeni on siis:
[email protected]
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236809Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää401221Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka271022- 75881
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal47824Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a59814Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93784Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38771Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14726- 43723