Kiinalaisen puolisoni vanhemmat ovat luonamme käymässä. Menimme ravintolaan illalliselle, ja kaikki meni ok kunnes heillä oli ruoassa luita/läskiä tms. He SYLKIVÄT syömättömät osat lautaselleen. En viitsinyt sanoa puolisolleni tai heidän vanhemmilleen eli valittaa heidän syömätavoistaan. Pitäisikö minun? Vai häpeänkö vain silmät päästäni kun appivanhemmat sylkee ravintolassa?
Auttakee miestä mäessä.
Sylkevät appivanhemmat
7
1004
Vastaukset
- Mietityttää
Lisään sen että kyseessä on tietenkin kulttuuriero. Kiinassa ravintolassa sylkeminen on ok, Suomessa se ei oikein sovi. Entä jos ravintola on kiinalainen vaikka Suomessa ollaan?
- ...,,,...
Totta kai sinun pitää sanoa asiasta. Ajattele miltä tuntuisi, jos itse olisit Kiinassa ja tekisit jotain tosi noloa - paikallisten mielestä - eikä kukaan kerro sinulle siitä.
Varmaan jo tiedät muistakin kulttuurieroavaisuuksista, joten voit kertoa niistäkin jutuista jo ennen ko. tilannetta. - kommentti...........
Joku jo ehdottikin asiasta puhumista ko. henkilöiden kanssa. Varmaan olis ihan asiaa ja appivanhemmat tuskin tahallaan haluavat sinua nolata. Tosin saamistasi kommenteista päätellen monella ihmisellä on syytä hävetä tuttaviaan, sukulaisiaan ja ystäviään.
- viestinvälittäjäksi
Pyydä naistasi puhumaan vanhemmilleen. He tuskin pahastuvat, jos oma tytär ojentaa kulttuurijutuissa. Sun suusta tulleena tuo voi kuulostaa enemmän kritiikiltä.
Hyvä isäntä opastaa vieraasta kulttuurista tulleita paikallisten tapojen suhteen, eli sinulla on suorastaan velvollisuus kertoa paikallisesta kulttuurista vieraillesi.
Itse jouduin aikoinaan lähes vastaavaan tapaukseen mutta Kiinassa.
Meitä oli suuri seurue hienossa ravintolassa syömässä ja minä poloinen siirtelin kalan ruodot ravun kuoren palaset ruokalautaseni reunalle.
Vieressä oleva isäntäni onneksi opasti minua että ruuantähteet eivät kuulu missään tapauksessa ruokalautaselle, vaan pöydälle.
Näin siinä tapauksessa jos tarjoilija ei kata jokaiselle syöjälle erikseen lautasta johon tämän tyyliset "roippeet" pistetään.
Myös tuo "sylkeminen" kuuluu kiinalaiseen ravintolakulttuuriin, eli sormineen ei kaiveta ruokaa suusta!- todella outoa
millaisia tapoja siellä kiinassa.
Menee ihan ruokahalut jos täytyisi syödessä katsella sylkemistä ja ruuan viskelyä pöydälle.
Outoja ovat! todella outoa kirjoitti:
millaisia tapoja siellä kiinassa.
Menee ihan ruokahalut jos täytyisi syödessä katsella sylkemistä ja ruuan viskelyä pöydälle.
Outoja ovat!No jaa - tämähän on nimenomaan kulttuurikysymys.
Heistä ei ole mitenkään kaunista kaivella suusta ruokaa pois kesken syönnin, eikä myöskään asiallista säilyttää "ruuanjätteitä" samalla lautasella jossa syötäväksi tarkoitettu ruoka on.
Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?1022356- 1211944
- 921519
- 1381459
- 1171276
Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘741268Ajattelen sinua nyt
Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu221200Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis631141- 511107
- 381052