Saako osaava rakentaa itse?
Olet suunnittelija sähkö- ja elektroniikka alalla jota työtä olen tehnyt vuosikymmenet, eli olen jonniinmoinen yleismies. Rakensin perheellemme talon jonka tietenkin ensin suunnittelin. Projekti meni ensikertalaiselta kohtuullisesti, tosin olen pitkänlinjan mies ja tottunut tekemään työtä kun työtä.
Näitä kirjoituksia lukiessa minua ihmetyttää mitä salatiedettä normaalin omakotitalon rakentaminen on? Rakentamisesta tietävät vain alalle vihkiytyneet ”rakennusalkemistit” ja itse rakentaminen on harvojen hallitsemaa suurta taidetta?
Kun oma projektini yhteydessä vertasin työmenetelmiä sekä työnlaatua ”oikeisiin” rakentajiin en varmasti hävinnyt heille missään. Olin tottunut työni puitteissa järjestelmälliseen työhön pyrin hallitsemaan rakennusprojektin samoin.
Pieni esimerkki: kaappasin ja lovesin koko talon puurungon osina maassa valmiiksi katkaisulistan mukaan. Järjestin valmiin runkotavaran alajuoksujen viereen siisteihin kasoihin kasausjärjestykseen, jonka jälkeen heppasin naulaimella tolpat paikalleen ja reivasin pystyyn. Niin, nyt siellä oletetaan että tulee vaateriheittoja kun ei tolppia katkota ylhäällä, eipä tullut kun harkot oli muurattu vähintään /- 5mm toleranssilla……Näin homma eteni ja talo valmistui vailla itkua ja hammastenkiristystä, mittatarkkana sekä oikein tehtynä. Mikä parasta talon tunsi joka kolkasta, tiesi miten se oli tehty ja työnlaatuun voi vaikuttaa aivan itse.
Eli tällä tarkoitan sitä, että jos jollakulla ei ole aivan peukalo keskellä kämmentä ja työnne vuoksi kykenette rakentamaan antakaa palaa. Ei näitä foorumin juttuja kannata kaikkia todesta ottaa ei se rakentaminen niin vaikeaa ole.
Saako osaava rakentaa itse?
25
3558
Vastaukset
- Tero
mutta valitettavan monilla se osaaminen jää kuvitelmien asteelle. Yleensä ne jotka eivät oikein ole projektissaan onnistuneet kirjoittelevat tänne ja ihmettelevät mikä talon rakentamisessa muka niin vaikeaa on, tai mikä siinä nyt niin kalliiksi tulee. Kyllä se rakentaminen on eräänlaista salatiedettä jossa paljon tapahtuu kokemuksen pohjalta sen kummemin varsinaisesti näkymättä tai kuulumatta.
- mimmi
On se outoo että kaikki osaa rakentaa ja naapurin isäntämieskin tietää rakentamisesta enemmän kuin alan ammattilainen. Olen nähnyt monenmoisia rakentamistapoja,että huh heijaa. Itse en kyllä menis hampaitani hoidattaa kellekä muulle kuin alan ammatti-ihmiselle.
- Jaahas
>Itse en kyllä menis hampaitani hoidattaa
>kellekä muulle kuin alan ammatti-ihmiselle.
Kyllä noita "ammattilaisten" rakentamia taloja on tullut nähtyä enemmän ja vähemmän. Jos hammaslääkärien työnlaatu on yhtä hyvä kuin ammattimaisten talonrakentajien niin lopetan hammaslääkärillä käynnin.
Homehtuu ja putoaa vielä hampaat suusta.
- Anssi
"Mitä enenmmän oppii, sitä vaikeammaksi käy tekeminen"
Monikin osaa tehdä ja luulee vielä tekevänsä hyvin, mutta kun tieto lisääntyy, niin havaitsee ongelmat ja oikea toteuttaminen käy yhä vain vaikeammaksi.
Asian huomaa vaikka omaa työhistoriaansa muistellessa. Parin vuoden työuran jälkeen luuli jo hallitsevansa asiat melko hyvin. Nykyään tietää että että monestakin asiasta hallitsee vain kevyen pitaraapasun. - Kirves & Mies
Ei kai siinä enemmässä rakentamisessa kasva kun rutiini, ei se runkotolpan tai kattotuolin kiinnilyöminen muuksi muutu.
On tietenkin rehellisesti tunnustettava, että vuosia preojektivastussa olevana on erilaista rakentaa, jos olisin vaikka verovirkailija.
Työmenetelmät ja projektin hallinta on kai kohtalaisen tärkeää rakentamisessa. Uskoakseni suurin syy monen rakennusprojektin "kusemiseen" on väärä kuvitelma aikataulusta ja rahojenriittävyydestä.
Myöskään ei ole mitään takeita siitä, että jonkun kirvesmiehen rakennushanke menisi ns. putkeen. Jos alan mies on ollut näillä kaupunkityömailla toisten käskyläisenä ei se ole kirkossa kuulutettu osaako hän klaarata oman hankkeensa.
Selvennän asiaa, käytin kyllä ammattimiestä, muuraukseen, sähkö- ja putkitöihin sekä kallion louhintaan tontilta.- helppoa
Kyllä rakentamaan pystyy monikin ja lopputulos näyttää ihan hyvältä ainakin jonkin aikaa. Näissä itsetehdyissä taloissa on vain yleensä ongelmana, että ne noin kymmenessä vuodessa muuttuvat hometaloiksi. Sen verran, kun olen palstaa seurannut, niin alkeellisimmatkin asiat siinä suhteessa näyttävät olevan täysin tuntemattomia. Ei edes tiedetä, mikä on RakMK C2, puhumattakaan siitä, että sitä noudatettaisiin. Märkätilatkin tehdään itse, vaikka kaikkien katastrofien jälkeen on katsottu sertifioida ammattilaiset sitäkin varten.
- Kirves & Mies
helppoa kirjoitti:
Kyllä rakentamaan pystyy monikin ja lopputulos näyttää ihan hyvältä ainakin jonkin aikaa. Näissä itsetehdyissä taloissa on vain yleensä ongelmana, että ne noin kymmenessä vuodessa muuttuvat hometaloiksi. Sen verran, kun olen palstaa seurannut, niin alkeellisimmatkin asiat siinä suhteessa näyttävät olevan täysin tuntemattomia. Ei edes tiedetä, mikä on RakMK C2, puhumattakaan siitä, että sitä noudatettaisiin. Märkätilatkin tehdään itse, vaikka kaikkien katastrofien jälkeen on katsottu sertifioida ammattilaiset sitäkin varten.
"että ne noin kymmenessä vuodessa muuttuvat hometaloiksi"
Onko tuo faktaa vai fiktiota? vai yleistystä.
No omassa hankkeessamme ei todellakaan tule homeongelmia.
"Ei edes tiedetä, mikä on RakMK C2, puhumattakaan siitä, että sitä noudatettaisiin. Märkätilatkin tehdään itse"
Totta teimme märkätilat itse kahden ammattimuurarin asvustuksella, appeni ja hänen muuraripoikansa.
"RakMK C2" ei ollut vielä -88 määrittelemässä kosteita tiloja, teimme väliseinät kanttiilistä ja lattian vesieristeet kuuma-piki kaukaloon. Ennen laatoitusta teimme normaalin vesieristekäsittelyn jota siihen aikaan käytettiin.
Mainittakoon, että rakennus on höyrysuluton ja 10-vuotta rakentamisesta huolellisesti tarkastettu ja kuivaksi todettu. - ammattilaista
Kirves & Mies kirjoitti:
"että ne noin kymmenessä vuodessa muuttuvat hometaloiksi"
Onko tuo faktaa vai fiktiota? vai yleistystä.
No omassa hankkeessamme ei todellakaan tule homeongelmia.
"Ei edes tiedetä, mikä on RakMK C2, puhumattakaan siitä, että sitä noudatettaisiin. Märkätilatkin tehdään itse"
Totta teimme märkätilat itse kahden ammattimuurarin asvustuksella, appeni ja hänen muuraripoikansa.
"RakMK C2" ei ollut vielä -88 määrittelemässä kosteita tiloja, teimme väliseinät kanttiilistä ja lattian vesieristeet kuuma-piki kaukaloon. Ennen laatoitusta teimme normaalin vesieristekäsittelyn jota siihen aikaan käytettiin.
Mainittakoon, että rakennus on höyrysuluton ja 10-vuotta rakentamisesta huolellisesti tarkastettu ja kuivaksi todettu.Kosteusmittaukset eivät mitenkään poissulje homeongelmaa. Siinäkin suhteessa ei-ammattilaisilla olisi paljon opittavaa.
Raksystemsin kuntotarkastuksen toimialapäällikkö totesi juuri ilmestyneessä artikkelissaan:
- Kuulin kerran erään tuttavani kertovan, "että kun me myytiin se meidän talo meillä tehtiin kosteustarkastus ja saatiin täysin puhtaat paperit". Keskusteluun liittyi toinen tuttavani, joka totesi että "ai, meidänkin kerrostaloyhtiössä tehtiin se ja kaikki oli täysin kunnossa". Nämä tarinat vastaavat aika pitkälle myös yleistä tietämyksen tasoa näissä asioissa ja niihin liittyy paljon väärinkäsityksiä. - - Kirves & Mies
ammattilaista kirjoitti:
Kosteusmittaukset eivät mitenkään poissulje homeongelmaa. Siinäkin suhteessa ei-ammattilaisilla olisi paljon opittavaa.
Raksystemsin kuntotarkastuksen toimialapäällikkö totesi juuri ilmestyneessä artikkelissaan:
- Kuulin kerran erään tuttavani kertovan, "että kun me myytiin se meidän talo meillä tehtiin kosteustarkastus ja saatiin täysin puhtaat paperit". Keskusteluun liittyi toinen tuttavani, joka totesi että "ai, meidänkin kerrostaloyhtiössä tehtiin se ja kaikki oli täysin kunnossa". Nämä tarinat vastaavat aika pitkälle myös yleistä tietämyksen tasoa näissä asioissa ja niihin liittyy paljon väärinkäsityksiä. -"Kosteusmittaukset eivät mitenkään poissulje homeongelmaa"
Eivät toasiaankaan pois sulje sitä, se on aivan totta....
Toisaalta en tunnusta olevani lukutaitoisena ja luetun ymmärtävänä ihmisenä rakentamisesta tietämätön idiootti, vaikka sitä statusta kovasti nimimerkilleni tuputetaan.
Tässä taloprojektissa lähdimme siitä, että talo rakennetaan siten, että siinä home-ongelmat poissuljetaan jo suunitteluvaiheessa.
Talo on höyrysuluton selluvilla eristetty ja rakenteiltaan hengittävä ja on myös varustettu koneellisella ilmanvaihdolla.
Olin jo suunnitteluvaiheessa tietoinen normaalien kivilla eristeiden, umpinaisten rakenteiden ja höyrysulkumuovien roblematiikasta. Käytin tietolähteinä VTT:n tutkimusta aiheesta ja erään talorakenteita suunnittelevan insinöörin apuja rakenne- ja lupakuvissa.
Jos olisin saanut rakentaa talon kaavoitetulle tontille tuulettuvalla alapohjalla, olisin tehnyt sen jolloin se olisi täyttänyt kaikki kriteerit terveestä- ja terveellisestä rakentamisesta. - homettaa
helppoa kirjoitti:
Muistappa esimerkiksi monien paikkakuntien kouluja ja päiväkoteja. Ovat ammattilaiset huolella ja korkeiden oppiensa mukaan tehneet homepesiä lapsukaisille. Ja märkätilatkin on tehty ammattilaisten tietämyksen mukaan ja aivan määräysten puitteissa ilman vesieristeitä vuosikausia ennen uusia määräyksiä. Tasakatot ja räystäättömät talot olivat nimenomaan alan oppineiden ratkaisuja. Muoveja ja vesieruisteitä on suositeltu ja tehty joka väliin surutta alapohjissa ja märkätiloissa. Finlandia taloa ja Kiasmaa, esimerkkejä riittää...
- Ralsa
Kirves & Mies kirjoitti:
"Kosteusmittaukset eivät mitenkään poissulje homeongelmaa"
Eivät toasiaankaan pois sulje sitä, se on aivan totta....
Toisaalta en tunnusta olevani lukutaitoisena ja luetun ymmärtävänä ihmisenä rakentamisesta tietämätön idiootti, vaikka sitä statusta kovasti nimimerkilleni tuputetaan.
Tässä taloprojektissa lähdimme siitä, että talo rakennetaan siten, että siinä home-ongelmat poissuljetaan jo suunitteluvaiheessa.
Talo on höyrysuluton selluvilla eristetty ja rakenteiltaan hengittävä ja on myös varustettu koneellisella ilmanvaihdolla.
Olin jo suunnitteluvaiheessa tietoinen normaalien kivilla eristeiden, umpinaisten rakenteiden ja höyrysulkumuovien roblematiikasta. Käytin tietolähteinä VTT:n tutkimusta aiheesta ja erään talorakenteita suunnittelevan insinöörin apuja rakenne- ja lupakuvissa.
Jos olisin saanut rakentaa talon kaavoitetulle tontille tuulettuvalla alapohjalla, olisin tehnyt sen jolloin se olisi täyttänyt kaikki kriteerit terveestä- ja terveellisestä rakentamisesta."Talo on höyrysuluton selluvilla eristetty ja rakenteiltaan hengittävä ja on myös varustettu koneellisella ilmanvaihdolla."
Jaahas, sinulla on ns. hengittävä rakenne ja sitten sitä pitäisi pystyä kontrolloimaan hallitusti koneellisella ilmanvaihdolla. Tässä taisi jo mennä hiukan pieleen.
"Hegittävä rakenne" ei toimi nykyaikaisessa talonrakennuksessa. Jos ihannoidaan vanhaa rakentamista, olisi uusi talokin rakennettava kuten. vanha. Talon keskelle iso muuri, jota kautta tuuletus (ei IV-koneella), talo rossipohjalle ja märkätilat erilliseen rakennukseen. Ainoastaan tälläisessa vanhassa menetelmässä toimii höyrysuluton rakenne.
Onneksi olkoon vaan teille, jotka olette sortuneet markkinamiesten "hengittäviin rakenteisiin". - Mutu
homettaa kirjoitti:
Muistappa esimerkiksi monien paikkakuntien kouluja ja päiväkoteja. Ovat ammattilaiset huolella ja korkeiden oppiensa mukaan tehneet homepesiä lapsukaisille. Ja märkätilatkin on tehty ammattilaisten tietämyksen mukaan ja aivan määräysten puitteissa ilman vesieristeitä vuosikausia ennen uusia määräyksiä. Tasakatot ja räystäättömät talot olivat nimenomaan alan oppineiden ratkaisuja. Muoveja ja vesieruisteitä on suositeltu ja tehty joka väliin surutta alapohjissa ja märkätiloissa. Finlandia taloa ja Kiasmaa, esimerkkejä riittää...
nämä homekoulut ja päiväkodit on luotu. Ei näihin vääriin ratkaisuihin enää reiskat ole päässeet vaikuttamaan, jos ovat noudattaneet suunnitelmia, ovatkohan?
- uuno
Ralsa kirjoitti:
"Talo on höyrysuluton selluvilla eristetty ja rakenteiltaan hengittävä ja on myös varustettu koneellisella ilmanvaihdolla."
Jaahas, sinulla on ns. hengittävä rakenne ja sitten sitä pitäisi pystyä kontrolloimaan hallitusti koneellisella ilmanvaihdolla. Tässä taisi jo mennä hiukan pieleen.
"Hegittävä rakenne" ei toimi nykyaikaisessa talonrakennuksessa. Jos ihannoidaan vanhaa rakentamista, olisi uusi talokin rakennettava kuten. vanha. Talon keskelle iso muuri, jota kautta tuuletus (ei IV-koneella), talo rossipohjalle ja märkätilat erilliseen rakennukseen. Ainoastaan tälläisessa vanhassa menetelmässä toimii höyrysuluton rakenne.
Onneksi olkoon vaan teille, jotka olette sortuneet markkinamiesten "hengittäviin rakenteisiin".Epäselvä kauppatermi "hengittävä rakenne" tarkoittanee muovitonta tai höyrynsulutonta ratkaisua noin yleensä. IV kone sopii mainiosti mukaan tähän. Vain kivivilla&muovikelmu myyjä voi muuta väittää.
- Ralsa
uuno kirjoitti:
Epäselvä kauppatermi "hengittävä rakenne" tarkoittanee muovitonta tai höyrynsulutonta ratkaisua noin yleensä. IV kone sopii mainiosti mukaan tähän. Vain kivivilla&muovikelmu myyjä voi muuta väittää.
No kerropas kuinka tuo höyrysuluton ja hengittävä rakenne toimii sitten IV-koneen kanssa? Minä tiedän, tiedätkö sinä?
- Pehku
Ralsa kirjoitti:
"Talo on höyrysuluton selluvilla eristetty ja rakenteiltaan hengittävä ja on myös varustettu koneellisella ilmanvaihdolla."
Onneksi olkoon vaan teille, jotka olette sortuneet markkinamiesten "hengittäviin rakenteisiin".Miksi höyrynsuluttomaan rakenteeseen ei voi liittää IV-konetta? Eikös hengittävä rakenne ole ilmatiivis, muttei höyrytiivis? Eli jos hengittävä rakenne ei oikein tehtynä päästä suoranaista ilmaa lävitseen, vaan ainoastaan vesihöyry ja hiilidioksidi vaihtuvat diffuusion avulla, niin eikö IV-kone toimi juuri hapekkaan ilman vaihdossa?
Kun höyrysuluton rakenne on tiivis muovittomalla ilmansululla , ei alipaineisessa talossa ilma "puhaltele" eristeiden läpi, joten mikä sen koneen sekottaa??? Samalla tavallahan uuni luo alipaineen, ja hengittävä rakenne toimii, kuten pitää. Miksi koneen luoma alipaine olisi erilainen kuin uunin luoma? Yleensä ilmaa vuotavat kohdat ovat erilaiset liitokset, ikkunan karmin ja seinän, lattian ja seinän, piippujen ja läpivientien liitokset ym. jotka voivat vuotaa myös höyrynsulullisessa talossa, mikseivät ne sekoita IV-konetta?
Jos koneen luoma alipaine "imee" kosteuden takaisin huonetilaan, jonka hengittävä seinä on itseensä sitonut, eikös uunin muodostama alipaine tee saman?
Onko ajatukseni ihan hakoteillä? Jos joku osaisi selittää vaikka tutkimuslinkkeihin viitaten, miksi höyrynsuluton rakenne ei toimi IV-koneiden kanssa, ottaisin tiedon hyvilläni vastaan.
Itse kannatan vanhaa painovoimaista ilmanvaihtoa korkealla piipulla (savupiippuefekti)ja korkeilla huoneilla, toimivia ja käytettäviä uuneja, hengittävää rakennetta, eritoten massiivista hirttä osana sitä ja säännöllistä ikkunatuuletusta. Eipähän ole joskus kumminkin huollettavaa tekniikkaa niin paljoa, kaikesta huolimatta putsaamatta jääviä putkia ja... Tästä voi moni olla eri mieltä, mutta minä arvostan talossani perinteitä rakenteissa ja asumisessa, enkä halua asua tekniikan hallitsemassa talossa. Mieluummin ajattelen, että sähkökatkonkin aikana lämmitys ja ilmanvaihto toimivat...
Aihe vaan kiinnostaa niin vietävästi, että jos joku tietää aiheesta enemmän, niin valaise meitä vähemmän tietäviä... - Kirves & Mies
Ralsa kirjoitti:
Onneksi olkoon vaan teille, jotka olette sortuneet markkinamiesten "hengittäviin rakenteisiin"."Talon keskelle iso muuri, jota kautta tuuletus (ei IV-koneella), talo rossipohjalle ja märkätilat erilliseen rakennukseen. Ainoastaan tällaisessa vanhassa menetelmässä toimii höyrysuluton rakenne."
Mitäs tuli kirjoitettua? etten sanoisi tuli kirjoitettua täyttä mu-tua eli paskaa.
--------------------------------------------------------------------------
Suunnittelin ja rakensin talon -87-88 seuraavin tavoittein:
TEIN AIVAN SUUNNITELMIEN MUKAAN HARKITEN JUURI SELLAISEN TALON JONKA HALUSIN TEHDÄ, SE EI TULLUT VAHINGOSSA TEHDYKSI.
KOKO PROJEKTIN LÄHTÖKOHTANA OLI TERVE JA PITKÄIKÄINEN TALO JOKA EI KÄRSI HOMEONGELMISTA.
- talossamme on normaali keskusmuuri tulisijoineen ja yhteensä 4-tulipesää.
- höyrysuluton talo ei tarkoita sitä, että talo on niin harva, että siellä ei normaali ilmanvaihto toimi, se toimii vallan mainiosti .
- vaikka samassa rakennuksessa on sauna, pesu- ja saniteettitilat mitään kosteusongelmia ei rakennukseen synny.
- talossa on asuttu vuodesta –88 vailla minkäänlaisia home tai rakenteiden kosteusongelmia.
- talossa on kosteidentilojen lattioiden vesieristeenä tervapahvi ja kuuma piki, muovi sivelyiden sijaan.
- kosteiden tilojen seinät eivät ole kipsi tai lastulevyä, vaan kantilleen muurattua poltettua punaista tiiltä, joka tiili tuulettuu molemmin puolin.
- talossa ei ole kivivillaa missään muualla kun piipunympäryksen paloeristeissä – tämä on koko lämpöeristämisen.
En ole minkään rakennusmateriaaleja tuottavan yrityksen palveluksessa, eikä minulla ole mitään sidoksia muutenkaan talonrakentamiseen eikä suunniteluun. Ainoa virallinen taho johon olen ollut yhteydessä on VTT ja sen tuottamat tutkimukset aiheesta.
Mikäli olen tämän foorumin kirjoituksia oikein tulkinnut, arkkitehtejä ja VTT:n porukkaa pidetään ”oikeitten” suunnittelijoiden ja rakentajien keskuudessa pelleporukkana joilla ei ole mitään käsitystä rakentamisesta.
Yhteenveto:
JOS RAKENTAJAT EIVÄT MENISI MARKKINAMIESTEN KELKASSA SUOMESSA OLISI HUOMATTAVA MÄÄRÄ TERVEITÄ OMAKOTI- JA RIVITALOJA NÄIDEN LUKUISTEN HOMETALOJEN SIJAAN. - Vanhempi suunnittelija
Mutu kirjoitti:
nämä homekoulut ja päiväkodit on luotu. Ei näihin vääriin ratkaisuihin enää reiskat ole päässeet vaikuttamaan, jos ovat noudattaneet suunnitelmia, ovatkohan?
Päiväkodit ovat huono esimerkki. Noissa homma on kulkenut niin, että ensin ovat tukkeutuneet IV-koneitten suodattimet. Niitähän ei ole tapana vaihtaa kerran pari vuodessa ohjeen mukaan, kun ei ole mikään pakko, kun ei kukaan tiedä, ettei ole vaihdettu.
Sittemmin tuntuu ilma loppuvan. Pannaan poistoilmat täysille kesällä käsikäytöllä. Ja tulokoneestahan ei tule ilmaa sitten syksyllä. Tulee kylmä, kun on vain poisto eikä lämmöt riitä vaippavuodoille. Suljetaan poistotkin sittemmin. Ja käynnistetään jo homeeseen vetänyt tulokone käsikäytöllä täysille. Sieltähän tulee kyllä lämmintä ilmaa jonkin verran. Ja tehdään ylipaineinen ylikellotettuun päiväkotiin.
Pukataan pari kuutiota vettä joka päivä ilman mukana rakenteisiin talvi pari. Ja huomataan sittemmin jotain kellarin hajua. Todetaan, jottei poistot ole päällä. Pannaan täysille ja aletaan vetää homeita rakenteista kovalla alipaineella. Tulokoneen suodatinhan on ollut tukossa jo vuosia ja poistolla tulee hyvä alipaine.
Ja altistutaan kovalle homeelle. Ja eikun evakkoon ja päiväkoti remonttiin.
Näin olen nähnyt oikeasti tapahtuvan. Loppupäätelmä on, että päiväkodit toimivat hyvin suunnitteluarvoilla vuoden puolitoista ja sitten alkaa kova alamäki, kun säästetään vaivoissa. Suodattimien vaihtovaivoissa nimittäin. - Kirves & Mies
Vanhempi suunnittelija kirjoitti:
Päiväkodit ovat huono esimerkki. Noissa homma on kulkenut niin, että ensin ovat tukkeutuneet IV-koneitten suodattimet. Niitähän ei ole tapana vaihtaa kerran pari vuodessa ohjeen mukaan, kun ei ole mikään pakko, kun ei kukaan tiedä, ettei ole vaihdettu.
Sittemmin tuntuu ilma loppuvan. Pannaan poistoilmat täysille kesällä käsikäytöllä. Ja tulokoneestahan ei tule ilmaa sitten syksyllä. Tulee kylmä, kun on vain poisto eikä lämmöt riitä vaippavuodoille. Suljetaan poistotkin sittemmin. Ja käynnistetään jo homeeseen vetänyt tulokone käsikäytöllä täysille. Sieltähän tulee kyllä lämmintä ilmaa jonkin verran. Ja tehdään ylipaineinen ylikellotettuun päiväkotiin.
Pukataan pari kuutiota vettä joka päivä ilman mukana rakenteisiin talvi pari. Ja huomataan sittemmin jotain kellarin hajua. Todetaan, jottei poistot ole päällä. Pannaan täysille ja aletaan vetää homeita rakenteista kovalla alipaineella. Tulokoneen suodatinhan on ollut tukossa jo vuosia ja poistolla tulee hyvä alipaine.
Ja altistutaan kovalle homeelle. Ja eikun evakkoon ja päiväkoti remonttiin.
Näin olen nähnyt oikeasti tapahtuvan. Loppupäätelmä on, että päiväkodit toimivat hyvin suunnitteluarvoilla vuoden puolitoista ja sitten alkaa kova alamäki, kun säästetään vaivoissa. Suodattimien vaihtovaivoissa nimittäin.Onko suunniteltu rakennus vääräänkäyttöön, tehdäänkö päiväkodit ja vanhustentalot samalla metodiikalla.
- Hessu
mutta kannattaa rakentaneiden ääntä kuunnella. Niin itse tekevillä kuin avaimetkäteen-rakennuttajille on usein turhan ruusuiset kuvitelmat rahoistaan ja aikataulusta. Kun ne kusee niin ikävää tulee, vaikka kuinka osaisi tehdä joka vaiheen.
Enemmänkin oman kodin rakentamisesssa ratkaisee luonne ja kyky tehdä oikeita asioita ja päätöksiä. Ja kuunnella sopivasti suodattaen muiden juttuja.
Ei muuta kuin rakentamaan, kyllä melkein kaikki siitä selviää !- eino
Uuusien määräysten mukaan itse ei saa rakentaa!
Pitää olla palkattuna pätevä henkilöstö joka rakentaa, pääsuunnittelija, vastaavamestari ja muut suunnittelijat.
Sitten vaaditaan ammattiurakoitsijat ja vastaavat työnjohtajat sähkö-, vesijohto-, ilmanvaihto- ja märkätilojen eristystöihin.
Rakentajalle jää lähinnä siivous- ja istutustyöt sekä laskujen maksamiset.
Jossain tapauksissa maalaus ja tapetointi voi jäädä rakentajalle. - Jäpikäs
eino kirjoitti:
Pitää olla palkattuna pätevä henkilöstö joka rakentaa, pääsuunnittelija, vastaavamestari ja muut suunnittelijat.
Sitten vaaditaan ammattiurakoitsijat ja vastaavat työnjohtajat sähkö-, vesijohto-, ilmanvaihto- ja märkätilojen eristystöihin.
Jossain tapauksissa maalaus ja tapetointi voi jäädä rakentajalle.En jaksanut lukea kaikkia ylläolevia juttuja, mutta edellinen pisti räikeästi silmiini. Tätähän alkuperäinen kirjoittaja tarkoitti; jos luulee osaavansa, saa rakentaa itse!
Nuo kaikki rakentamismääräykset ovat typerien insinöörien keksimiä, joilla ei ole muuta tekemistä, kuin miettiä miten he osaavat kaikki paremmin kuin tavalliset maatiaiset!
On projekteja, jotka ns. ammattilainen on tehnyt väärin ja jotka rakennuksen omistaja asiaa tutkittuaan olisi varmasti tehnyt paremmin.
Jotkin asiat jopa saa tehdä itse luvallisesti, vaikka niistä onkin määräykset ammattilaisten käytöstä. Jopa sähköt saa vetää itse, jos saa niihin jonkun hyväksynnän. - Jopi
Jäpikäs kirjoitti:
En jaksanut lukea kaikkia ylläolevia juttuja, mutta edellinen pisti räikeästi silmiini. Tätähän alkuperäinen kirjoittaja tarkoitti; jos luulee osaavansa, saa rakentaa itse!
Nuo kaikki rakentamismääräykset ovat typerien insinöörien keksimiä, joilla ei ole muuta tekemistä, kuin miettiä miten he osaavat kaikki paremmin kuin tavalliset maatiaiset!
On projekteja, jotka ns. ammattilainen on tehnyt väärin ja jotka rakennuksen omistaja asiaa tutkittuaan olisi varmasti tehnyt paremmin.
Jotkin asiat jopa saa tehdä itse luvallisesti, vaikka niistä onkin määräykset ammattilaisten käytöstä. Jopa sähköt saa vetää itse, jos saa niihin jonkun hyväksynnän.Kaikessahan nykyisin pitää "erikoistua", mitään ei ihminen itse saisi tehdä, vaan paikalle pitää kutsua sertifioitu ammattilainen. Alat senkun kaventuu, ja kohta varmaan talvirenkaatkin vaihtaa erityisesti talvirenkaiden asennukseen erikoistunut yrittäjä, jolla on aiheesta koulutus, erilaiset ympäristösertifikaatit ja plagaatit seinällä. Kesärenkailla tietysti eri mies... Ja sitten ihmetellään uusavuttomuutta...
Minunkin mielestä rakentamisesta tullut salatiedettä, jossa arkkitehti antaa ajatuksen lentää, inssi kiroilee, kun suunnitelma on mahdoton toteuttaa ja tekijä kiroaa kaikki edelliset, kun joutuu tekemään edellisten sopan... Joskus on rauhoittavaa katsella vanhaa rakennuskantaa, kun lähes jokaisen tukipuun merkityksen ymmärtää maalaisjärjellä, ja normaalilla kiinnostuksella aihetta kohtaan. Niissä funktio on muotoa tärkeämpi pääosin...
Nykyisin kaikesta tehdään tieten tahtoen mahdollisimman monimutkaista ja hankalaa kymmenine pykälineen ja mestareineen... Hyväähän niillä kai tarkoitetaan, mutta samaa kaikessa yhteiskunnassa; EU käsittämättömine koneistoineen, yhtiöiden puhelinpalvelu pompottamisineen...
Rupee koskemaan päähän... - Liisa
Jäpikäs kirjoitti:
En jaksanut lukea kaikkia ylläolevia juttuja, mutta edellinen pisti räikeästi silmiini. Tätähän alkuperäinen kirjoittaja tarkoitti; jos luulee osaavansa, saa rakentaa itse!
Jotkin asiat jopa saa tehdä itse luvallisesti, vaikka niistä onkin määräykset ammattilaisten käytöstä. Jopa sähköt saa vetää itse, jos saa niihin jonkun hyväksynnän.Näitä lakeja ja määräyksiä ei toden totta voi kyseenalaistaa, jos muistaa Suomen rakennuskannan katastrofaalisen tilan. On toki totta, että valtaosaan tästä ongelmasta ovat syyllistyneet ns. "ammattirakentajat", joiden ainoa päämäärä on ollut maksimoida voittonsa. Nämä määräykset koskevat myös heitä ja niiden tarkoituksena on rakennuskannan asteittainen tervehdyttäminen. Moraalittoman rakentamisen on mahdollistanut nimenomaan puutteelliset määräykset ja viranomaisten valvonnan laiminlyönnit.
Sen verran kuin selasin tätä keskustelua, niin totesin, että ketjun aloittaja lienee todella osaava rakentaja, joka on hyödyntänyt myös alan huippuosaajien tietämystä projektissaan. Lopputuloskin on varmaan hyvä. Lainsäädäntö ei kuitenkaan voi lähteä siitä, että joku ilmoittaa (omasta mielestään) olevansa osaava rakentaja. Sen takia tarvitaan erilaisia pätemöitymiskriteerejä.
Asumistottumusten myötä on rakentaminen monimutkaistunut ja monilta osin se on nykyään suorastaan tiedettä. Perinnetieto ei enää välttämättä toimi. Ennen ei tuotu vettä sisään kuin ämpäreillä, puulämmitys hoiti automaattisesti harvojen rakennusten ilmanvaihdon, notkoihin ei tarvinnut rakentaa jne.... - No ei?
eino kirjoitti:
Jossain tapauksissa maalaus ja tapetointi voi jäädä rakentajalle."Pitää olla palkattuna pätevä henkilöstö":
- Pääsuunnittelija, (pää)rakennesuunnittelija, KVV-suunnittelija. Näille on tietty koulutus- ja/tai kokemusvaatimus.
- Rakennustöiden vastaava työnjohtaja, vastaava KVV-työnjohtaja ja vastaava IV-työnjohtaja. Nämä vastaavat siitä, että viranomaismääräyksiä noudatetaan. Näille on omat kelpoisuusvaatimuksensa.
- Sähköasennukset ovat luvanvaraisia.
Listasta tuli aika lyhyt. Jäikö jotakin pois? Kun nämä ovat kunnossa, mikään ei estä rakentamasta itse. Vai mitä ne "uudet määräykset" muka tarkoittavat? - taiju
No ei? kirjoitti:
"Pitää olla palkattuna pätevä henkilöstö":
- Pääsuunnittelija, (pää)rakennesuunnittelija, KVV-suunnittelija. Näille on tietty koulutus- ja/tai kokemusvaatimus.
- Rakennustöiden vastaava työnjohtaja, vastaava KVV-työnjohtaja ja vastaava IV-työnjohtaja. Nämä vastaavat siitä, että viranomaismääräyksiä noudatetaan. Näille on omat kelpoisuusvaatimuksensa.
- Sähköasennukset ovat luvanvaraisia.
Listasta tuli aika lyhyt. Jäikö jotakin pois? Kun nämä ovat kunnossa, mikään ei estä rakentamasta itse. Vai mitä ne "uudet määräykset" muka tarkoittavat?Noh tänään vedetiin harkkoja itse ylös kun ammattilainen oli tehnyt "pienen mittavirheen"
eihän se maksa kuin tuhat euroo kun suunnitellaan uudelleen seinän paikka.Rakennuta ammattiaisella ja vetele viimeistelyt itse viikonloppuina korjaten ,maksa itsesi kipeäksi jokaisen tarkan mittavirheen jälkeen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ootko nainen noin mustis musta
Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t553763- 322179
- 402074
Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin171721Kauan säkin jaksoit
Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐401542Miksi kaipaat
Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?251482- 791443
- 1381172
Mietin tässä T....
Oletko jo kesälomalla.?Keli on ihanaa, ja sinä nautit veneilystä.... Edelleen käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua..221133Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät901115