YKSIMIELINEN YLISTYS
Room. 15:1-13
--
15:1 Mutta meidän, vahvojen, tulee kantaa heikkojen vajavaisuuksia, eikä elää itsellemme mieliksi.
15:2 Olkoon kukin meistä lähimmäiselleen mieliksi hänen parhaaksensa, että hän rakentuisi.
15:3 Sillä ei Kristuskaan elänyt itsellensä mieliksi, vaan niinkuin kirjoitettu on: "Niiden herjaukset, jotka sinua herjaavat, ovat sattuneet minuun".
15:4 Sillä kaikki, mikä ennen on kirjoitettu, on kirjoitettu meille opiksi, että meillä kärsivällisyyden ja Raamatun lohdutuksen kautta olisi toivo.
15:5 Mutta kärsivällisyyden ja lohdutuksen Jumala suokoon teille, että olisitte yksimieliset keskenänne, Kristuksen Jeesuksen mielen mukaan,
15:6 niin että te yksimielisesti ja yhdestä suusta ylistäisitte Jumalaa ja meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen isää.
15:7 Hoivatkaa sentähden toinen toistanne, niinkuin Kristuskin on teidät hoivaansa ottanut Jumalan kunniaksi.
15:8 Sillä minä sanon, että Kristus on tullut ympärileikattujen palvelijaksi Jumalan totuuden tähden, vahvistaaksensa isille annetut lupaukset,
15:9 mutta että pakanat laupeuden tähden ovat ylistäneet Jumalaa, niinkuin kirjoitettu on: "Sentähden minä ylistän sinua pakanain seassa ja veisaan kiitosta sinun nimellesi".
15:10 Ja vielä on sanottu: "Riemuitkaa, te pakanat, hänen kansansa kanssa".
15:11 Ja taas: "Kiittäkää Herraa, kaikki pakanat, ja ylistäkööt häntä kaikki kansat".
15:12 Ja myös Esaias sanoo: "On tuleva Iisain juurivesa, hän, joka nousee hallitsemaan pakanoita; häneen pakanat panevat toivonsa".
15:13 Mutta toivon Jumala täyttäköön teidät kaikella ilolla ja rauhalla uskossa, niin että teillä olisi runsas toivo Pyhän Hengen voiman kautta.
Hoivatkaa toisianne, Room. 15:1-13
5
203
Vastaukset
Paavali jatkaa edelleen vahvojen velvollisuuksista heikkoja kohtaan. Heikkojen vajavaisuuksia on ”kannettava” ja heitä on rakastettava.
Heille on oltava mieliksi, mikä ei tarkoita kuitenkaan samaa kuin mielistely (1,2). On luotava ilmapiiri, jossa hyvä tahto toteutuu.
Vahvojen ongelmana on, että he elävät vain itselleen mieliksi nauttien vapaudestaan ja taidollisuudestaan. Se ei ole Kristuksen mielen mukaista elämää.
Kristus ei elänyt itsellensä mieliksi, vaan antoi itsensä Jumalan herjaajien herjattavaksi. Kun elämme Kristuksen mielen mukaan, niin voimme yhdestä suusta ylistää Jumalaa ja meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen isää (6).
Suhteemme toisiin kristittyihin ja kanssaihmisiin on ollut keskeisesti esillä luvusta 12 alkaen.
Olemme huomanneet, kuinka jo tuolloin kristittyjen kesken oli paljon erimielisyyksiä ja riitoja ja miten rakkaudettomasti moni suhtautui eri tavalla ajatteleviin ihmisiin kiistellen erilaisista mielipiteistä.
Paavalin ohjeet ovat tarpeellisia tänäänkin; ”Hoivatkaamme toinen toisiamme” (7). Me emme saa ketään herjata.
Meidän ei tule riidellä, vaan olla lempeitä ja osoittaa kaikkea sävyisyyttä kaikkia ihmisiä kohtaan ( Tiit. 3:2).
Kuka loppujen lopuksi onkaan vahva tai heikko Kristuksessa?
Kristus kuoli heikkojen edestä ja sellaisia me olimme kaikki (Room.5:6).
Perimmältään ei ole erotusta. Kristus on meidät kaikki hoiviinsa ottanut (7).
Rooman seurakunnassa oli sekä ympärileikattuja, että pakanoita. Usein vahvojen ja heikkojen raja kulki tätä kansallista ja rodullista rajaa pitkin.
Kristus on tullut, että kaikki kansat erotuksetta kunnioittaisivat Jumalaa hänen laupeudestaan (9).
Iisain juuresta noussut verso kohoaa kansojen hallitsijaksi ja häneen kansat voivat panna toivonsa (12).
Jumala on toivon Jumala ja hän täyttää häneen uskovat ilolla ja rauhalla (13).Virsi 344
--
1.
Armon lapset, riemuitkaa,
soittakaa ja veisatkaa,
kiitos tuokaa Herralle,
pelastuksen tuojalle.
2.
Herrastanne kerskatkaa,
autuudesta iloitkaa,
kehottakaa kaikkia
ahkeroimaan uskossa.
3.
Ilmoittakaa kaikille
vaivatuille sieluille:
Armon saa se armosta,
ken vain etsii Jeesusta.
4.
Kaikille myös sanokaa,
että elämän se saa,
Jeesuksen ken veressä
turvaa etsii köyhänä.
5.
Kiitos olkoon Jumalan,
Poikansa hän ainoan
maailmalle armostaan
antoi ristinkuolemaan.
6.
Kiitos olkoon Jeesuksen
vaivoistansa iäinen,
hän on meidät ostanut,
kuolemasta nostanut.- ihmiset.
Joh. 6:33
Jumalan leipä on se, joka tulee taivaasta ja antaa maailmalle elämän."
Joh. 6:35
Jeesus sanoi: "Minä olen elämän leipä. Joka tulee minun luokseni, ei koskaan ole nälissään, ja joka uskoo minuun, ei enää koskaan ole janoissaan.
Ja;
Ef. 5:19
Veisatkaa yhdessä psalmeja, ylistysvirsiä ja hengellisiä lauluja, soittakaa ja laulakaa täydestä sydämestä Herralle
- on kehotus
uskovaisille. Uskovaiset pyrkivät armahtamaan, hoivaamaan ja rakastamaan, mutta uskottomat eivät hoivaa, eivätkä rakasta, vaan tuomitsevat ja syyttävät ja pyrkivät sitomaan vihaan ja halveksintaan ja tästä erottaakin, kuka uskoo Jeesukseen ja kuka uskoo muuhun henkeen.
- tullut tänne
tuomaan vihaa ja halveksuntaa, vaan tuli tuomaan rakkauden jossa rakastetaan Jumalaa yli kaiken ja lähimäistä niin, kuin itseä ja Jumala ilmoitti edeltä, että tätä eivät vastaan ota muut, kuin valitut uskomaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta
Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi433634Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!
https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!4473340Kiitos rakastamani,
tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan302959Nainen, olen huolissani sinusta
Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!852013- 1031642
- 1461579
Kello käy ja ilta pimenee
Alkaa jo väsyttämään kovasti. 🥱 Toivottelen hyvää yötä ja kauniita unia. Oman kulla kuvatuksia. 😊💤💖💤✨💤🌌 Lokakuun2541400- 1141374
Ruumisvaunut
Ompa järjen köyhyyttä vetää ruumiskärryjä pitkin kylää ja säikytellä ihmisiä. Vain Kuhmon hoitajat tähän pystyy.361113Seiska: Ensitreffit Anna nosti katsojien karvat pystyyn - Touhuaa tätä auton ratissa: "Älytöntä..."
Annan käytös herättää vahvoja tunteita. Huh, huh, näyttää kyllä aikamoisen vaaralliselta touhulta auton ratissa… Lue l61035