Ota 45 minuuttia ennen treeniä 5 grammaa kreatiinia ja ruokalusikallinen dekstroosia, sekoita pariin desiin vettä. Dekstroosi lisää insuliinin eritystä ja siten parantaa kreatiinin imeytymistä (insuliinia tarvitaan kreatiinin- ja muidenkin ravintoaineiden ja aminohappojen- kuljettamiseen lihassoluihin). Kerrankin jotain halpaa mikä toimii ! TÄRKEÄÄ !!! Muista että litkuun lisätty kreatiini muuttuu hyödyttömäksi jo 15 minuutissa. Tässä moni tekee pahan virheen sekoittaessaan kotonaan ennen treeniä palautusjuoman. Treenin jälkeen "nautittuna" kreatiini on vain pahanmakuinen mauste.
Kreatiini on lihasten käytössä vasta 20-30 min kuluttua nauttimisesta, joten fruktoosia ei kannata ottaa. Se aiheuttaa vain insuliinipiikin, joka ei kestä tarvittavaa 20-30 minuuttia. Ei siis auta kreatiinin imeytymiseen, vaan muuttuu rasvaksi. Riboosin käyttäjät voi ottaa 5 grammaa riboosia treenin aikana ja heti treenin jälkeen 5 g kreatiinia.
Käytä mahdollisimman puhdasta kreatiinia. Kreatiini ja riboosi toimivat hyvin synergisesti eli tukevat toinen toistaan. Riboosi on periaatteessa sokeria (ks. yllä); ja mRNA on tärkeä tekijä proteiinisynteesissä. Jotta riboosista saisi irti kaiken anabolisen tehon, sitä pitäisi ottaa 5-10 g päivässä eli noin 50-100 prosenttia kreatiinin päivittäisestä määrästä (treenipäivinä 10 g, lepopäivinä 5 g).
Jos haluat käyttää insuliinibuustereita (esim. ALA, jota voi ottaa 200-400 mg päivässä) niin älä ota sitä yhdessä kreatiinin kanssa.
L-Tauriinia on joissakin tuotteissa auttamassa kreatiinin imeytymistä, mutta mutta... Tauriinia saa tarpeeksi jos syö oikein ja riittävästi. Jos sitä ottaa liikaa, insuliini-puoli häiriintyy; ota mieluummin 2 x 500 ug kromipikolinaattia päivässä (itse en käytä, jotkut tutuistani vain väittävät sen auttavan- tainnut vain pojilla olla kromin puutetta ?!).
Käytä kreatiinia oikein
18
2458
Vastaukset
- Tietäjä
sori, jäi pois eli 45 minuuttia ennen treeniä 5 grammaa, ja heti treenin jälkeen 5 grammaa (kun lihakset ja koko bodi toimii täysillä korjaten treenin aiheuttamia vahinkoja; annetaan niille vähän rakennuspalikoita). Aina yhdessä dekstroosin kanssa (1-2 rkl). Vapaapäivinä riittää aamulla 5 grammaa. Keho on aamuisin nälissään ja imasee hyvin moisen määrän (muuten, bodi imee 7-10 grammaa päivässä, joten 2 annosta on ihan hyvä idea).
- Akvavitix
Dekstroosihan on kummikin nopeampaa kuin fruktoosi, joten eikös se insuliinipiikki ole juurikin dekstroosilla suurempi.. Maltokin käy dekstroosin lisäksi kreatiinin kyytipojaksi, mutta on vähän kalliimpaa.
- Joo
Insuliinierityksellä ja sokerin "nopeudella" on eroa. Eli vaikka joku sokeri nostaa verensokeria nopeasti, ei se välttämättä korreloi sen aiheuttaman insuliinivasteen kanssa. Monet proteiinin lähteetkin aiheuttavat suuremman insuliinivasteen, kuin osa hiilihydraateista.
Fruktoosi taas ei aiheuta juurikaan verensokerinnousua, eikä insuliinin eritystä, koska se on niin kuin englanniksi sanotaan insulin-independent monosaccharide. - tietäjä
Joo kirjoitti:
Insuliinierityksellä ja sokerin "nopeudella" on eroa. Eli vaikka joku sokeri nostaa verensokeria nopeasti, ei se välttämättä korreloi sen aiheuttaman insuliinivasteen kanssa. Monet proteiinin lähteetkin aiheuttavat suuremman insuliinivasteen, kuin osa hiilihydraateista.
Fruktoosi taas ei aiheuta juurikaan verensokerinnousua, eikä insuliinin eritystä, koska se on niin kuin englanniksi sanotaan insulin-independent monosaccharide.Creatine plus dextrose usually produces better results than just taking creatine by itself. This is due to the fact that dextrose stimulates insulin and insulin transports creatine to the muscles. Regular creatine doesn't give you this edge. Even so creatine plus dextrose is superior to regular creatine and produces good results IN
SOME INDIVIDUALS (kuten minulla; toimii hyvin !)
Although this doesn't mean that its' effects can't be surpassed. Dextrose principally has three flaws. First, dextrose has a high osmolality rate once mixed with water. Such a solution passes through the stomach relatively slowly and water is retained longer in the stomach, since dextrose binds additional water from the body's reserves (small intestine, blood, muscles). This oftentimes creates an uncomfortable bloated feeling in the stomach. The second disadvantage of dextrose is, that it is absorbed faster than creatine. Dextrose and creatine do not enter the bloodstream at the same time. In scientific studies dextrose is therefore given 30 minutes after creatine. If you take a creatine product which contains both creatine and dextrose, the dextrose component causes an insulin spike in the blood when most of the creatine is still sitting in the stomach. This leaves a substantial portion of the creatine without a carrier and it goes to waste. The third major drawback of dextrose is the nature of this carbohydrate. Dextrose is pure sugar. Consuming large amounts of simple sugars like dextrose every day is from an athletic and nutritional standpoint not very desirable - Dextrosea !
Joo kirjoitti:
Fruktoosi taas ei aiheuta juurikaan verensokerinnousua, eikä insuliinin eritystä, koska se on niin kuin englanniksi sanotaan insulin-independent monosaccharide.There are many people with fructose intolerance and others for whom fructose causes stomach upset. Some individuals even experience abdominal pain upon rapid ingestion of a fructose solution. On a performance level, fructose is metabolized very slowly primarily by the liver, but also in the kidneys, small intestine and fat tissue; it therefore doesn't supply energy very quickly. Fructose increases blood glucose levels only 20 to 30 percents, and it does that slowly.
Conversely, dextrose increases blood glucose levels 60 to 80 percent providing a much greater fuel level to support a high intensity workout. Some commercially available drinks are a combination of fructose and glucose polymers. The glucose polymers are from maltodextrin which has a bland flavor. The drinks depend solely upon the fructose for sweetness and to bring out the fruit flavors, which obviously translates into significant quantities of slowly metabolized crystalline fructose in a supposedly high performance drink.
In contrast, Carbo Force uses mostly dextrose as its source of sweetener and fuel for the body, which is the most rapidly utilized form of glucose. The fructose in Carbo Force is used to buffer the possible insulin effect, which many people think of as a sugar crash, due to the rapid blood glucose increases created by the glucose polymers, dextrose and soluble starches. It allows for a slower return to resting blood glucose levels. It is also a good source for muscle glycogen replacement during recovery. Vitamin and health food manufacturers probably made fructose based sports drinks so that they can sell them through health food stores, who historically as a group, have believed it better than other sweeteners. Rightfully so for jams, candy or other foods. But not for a high performance sports training drink.
We also believe that in the future all sports drinks will have to duplicate the Carbohydrate Stacking Principle, based on dextrose, glucose polymers and/or soluble starch, possibly with small amounts of fructose. The differences are just too positively dramatic to an athlete when using a stacked carbohydrate product as compared to a fructose based product. Basically, fructose does not belong as the primary sweetener in a performance drink.
We have previously mentioned soluble starch. It has been one of our ingredients for a number of years. As this time we feel the need to reveal it. It comes from corn and has been blended with our other corn products and is listed as corn on our label. It has been shown to considerably outperform glucose polymers, as far as blood glucose levels are concerned. The Carbohydrate Stack, which we created. truly has four levels, not three. It is one of the many reasons Carbo Force works so well and why many people call so often to tell us of their successes while on the product. - toine neropatti
Joo kirjoitti:
Fruktoosi taas ei aiheuta juurikaan verensokerinnousua, eikä insuliinin eritystä, koska se on niin kuin englanniksi sanotaan insulin-independent monosaccharide.ku sä oot noin fiksu, kerro suomex mistä on kyse- mitä sä suosittelet ? Mitä mä otan, millon ja mix ?
- XXX
tietäjä kirjoitti:
Creatine plus dextrose usually produces better results than just taking creatine by itself. This is due to the fact that dextrose stimulates insulin and insulin transports creatine to the muscles. Regular creatine doesn't give you this edge. Even so creatine plus dextrose is superior to regular creatine and produces good results IN
SOME INDIVIDUALS (kuten minulla; toimii hyvin !)
Although this doesn't mean that its' effects can't be surpassed. Dextrose principally has three flaws. First, dextrose has a high osmolality rate once mixed with water. Such a solution passes through the stomach relatively slowly and water is retained longer in the stomach, since dextrose binds additional water from the body's reserves (small intestine, blood, muscles). This oftentimes creates an uncomfortable bloated feeling in the stomach. The second disadvantage of dextrose is, that it is absorbed faster than creatine. Dextrose and creatine do not enter the bloodstream at the same time. In scientific studies dextrose is therefore given 30 minutes after creatine. If you take a creatine product which contains both creatine and dextrose, the dextrose component causes an insulin spike in the blood when most of the creatine is still sitting in the stomach. This leaves a substantial portion of the creatine without a carrier and it goes to waste. The third major drawback of dextrose is the nature of this carbohydrate. Dextrose is pure sugar. Consuming large amounts of simple sugars like dextrose every day is from an athletic and nutritional standpoint not very desirableTuolle tekstille? Kiinnostaisi tietää.
- bodyboy
kertokaas tusinatohtorit mistä te blokkasitte tietonne,jas se mitä mä ottasin ja miks. V...aa tollaset jotka lukee jotai ja sen jälkeen haluaa kertoo sen muillekin. Ei kiinnosta ! Mua kiinnostaa vaan se mitä pitää ottaa ja millon.
- Tietäjä
Jos sinulla ei toimi 1-2 rkl dekstroosia, kokeile seuraavaa: ota dekstroosia 20, 30 and 40 minuutin välein kreatiinin nauttimisesta. Jotkut kaveristani ottavat samalla periaatteella tuoremehua ja maitoa, väittävät toimivan oikein hyvin. Suit yourself.
- Joo
bodyboy kirjoitti:
kertokaas tusinatohtorit mistä te blokkasitte tietonne,jas se mitä mä ottasin ja miks. V...aa tollaset jotka lukee jotai ja sen jälkeen haluaa kertoo sen muillekin. Ei kiinnosta ! Mua kiinnostaa vaan se mitä pitää ottaa ja millon.
Minua kiinnostaa usein myös se, että MIKSI. Tiedot on napsittu häpeilemättä erilaisista lähteistä, saattavat myös olla virheellisiä.
- Akvavitix
bodyboy kirjoitti:
Varsinkin ruokailupuoli on sellainen, ettei mitään kaikille käyviä juttuja voi antaa, koska muuttujia on liian monta. Eli parempi vaan opiskella.
Esim. Eri ruokien terveellisyyttä mainostetaan usein sillä, että siinä ruoka-aineessa on paljon jotain vitamiinia(vaikkapa appelsiini ja C-vitamiini). Ne henkilöt jotka saa ruuasta ja lisäravinteista riittävästi C-vitamiinia eivät hyödy yhtään mitään appelsiinin C-vitskusta.
Fruktoosin ja muidenkin verensokeriin vaikuttavan nopeuden/hitauden löytää GI-taulukoista. (Glykeeminen Indeksi).
Taulukon löytää vaikkapa täältä:
http://home.attbi.com/~cnmpat/Glycemic_Index_of_Foods.xls - Akvaviticx
Tietäjä kirjoitti:
Jos sinulla ei toimi 1-2 rkl dekstroosia, kokeile seuraavaa: ota dekstroosia 20, 30 and 40 minuutin välein kreatiinin nauttimisesta. Jotkut kaveristani ottavat samalla periaatteella tuoremehua ja maitoa, väittävät toimivan oikein hyvin. Suit yourself.
Miten sen toimimisen pitäisi näkyä? Olen saanut jostain käsityksen, että minä en ehkä kovin herkkä olisi tuolle verensokerin heilahteluille (tai paremminkin verensokeri ei kovin helposti hypi). Mutta estääkö se kreatiinin vaikutukset VAI kestääkö vaikutusten tuleminen vain pidempään... kuka mahtaa tietää..
Asia on sikäli mulle mielenkiintoinen, että itse en kreatiinin vaikutusta huomaa ollenkaan. Toiset lähteet väittävät, että lihasten omat kreatiinivarastot ovat näillä ihmisillä jo niin isot ettei lisäkreatiini enää pysty suurentamaan niitä. Jos löytyis keino millä minäkin saisin kreatiinin vaikuttamaan niin johan alkais rauta nousta :D - Hessu1
Akvaviticx kirjoitti:
Miten sen toimimisen pitäisi näkyä? Olen saanut jostain käsityksen, että minä en ehkä kovin herkkä olisi tuolle verensokerin heilahteluille (tai paremminkin verensokeri ei kovin helposti hypi). Mutta estääkö se kreatiinin vaikutukset VAI kestääkö vaikutusten tuleminen vain pidempään... kuka mahtaa tietää..
Asia on sikäli mulle mielenkiintoinen, että itse en kreatiinin vaikutusta huomaa ollenkaan. Toiset lähteet väittävät, että lihasten omat kreatiinivarastot ovat näillä ihmisillä jo niin isot ettei lisäkreatiini enää pysty suurentamaan niitä. Jos löytyis keino millä minäkin saisin kreatiinin vaikuttamaan niin johan alkais rauta nousta :DJos olet ollu pitkän aikaa käyttämättä niin jo parissa päivässä alkaa näkymään, päällepäinkin, hauskasti huomaa kun esimerkiks kellon metalliranneke ei enään mahdu pyörimään kädessä,
yks mikä ainakin mulla on ikävämpi juttu niin kusettaa vähänväliä, ja sit tietysti vähän pidemmällä aikavälillä tulostaso nousee jonkunverran jopa. Tässä linkki mitä käytän
http://www.bodyboost.ws/catalog/product_info.php?cPath=29&products_id=79 Refleksillä on muitakin kreatiinijuttuja mutta niitä en oo kokeillu kun toi tuntuu riittävältä.Ehkä toi toimis sullakin? - riski
bodyboy kirjoitti:
eikö olis inhimillisenpää syödä potaattia, ja urheilla monipuolisesti
- Tura
Miten kreatiini muka muuttuu nesteessä lilluessaan 15 min. hyödyttömäksi!!? Eikö sen rakenne pysy samana?? Itselläni kreatiini lilluu palautusjuomassa aina n. 60 min ja tehot kyllä nousee!
- Luulet vaa
nii-i, vai on sun tehot noussu
- Ruuhi
Luulet vaa kirjoitti:
1. Eikö krea siis kannattais niellä pulverina, jos sen teho liuenneena menee?
2. Mullakin krea on kolmanneksella parantanu tuloksia!
3. Mutta ikävä on se krea-otta. - Tura
Luulet vaa kirjoitti:
Kyllä!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa6516483Mitä tapahtunut
Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?384417HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa2972587- 1351888
Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.1311533Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon3891486- 141309
Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E101263Onko PS kaaoksessa?
Kuinka pahasti kulissit heiluu? Tulenarka aihe? Kyllähän vaalitappio toisensa jälkeen on vakava paikka, mutta jospa P76972- 115955