masennus ja e-pillereiden käyttö

Olisiko kohtalotovereita?
Mulla on todettu masennus, mieliala on aika maassa. Käyn psykologilla asiasta. Olen saanut lääkäriltä pillerireseptin, tarvisin pillereitä hankaliin kuukautisiin. Kuukautiskivut ovat sairaat..
Kuitenkin mietin, että kannattaako aloittaa pillereitä, jos vaikuttavat vielä lisää mielialaan. Tällä hetkellä viikot ovat aika sekavia, koska en tiedä mikä on ns. normaali olotilani. Olenkin harkinnut, että aloittaisin pillerit vasta kun mieliala on lähempänä "normaalia", jotta sitten voisin huomata, jos pillerit aiheuttavat jotain. sillä tällä hetkellä olo on joskus niin paha, etten ole varma, huomaisinko jos pillerit aiheuttavat jotain. Reseptin sain jo kuukausia sitten (en vai ole vielä aloittanut pillereitä) joten en voinut lääkäriltäkään kysyä. Mistään vakavasta masennuksesta ei ole kyse, mutta enemmän huonoja kuin hyviä päiviä.

Ongelma on siis:
jos aloitan pillerit, en tiedä jos ne muuttavat oloani.
jos en aloita, kärsin hirveistä kuukautisista.Särkylääkkeet eivät auta kunnolla.

Ehkäisyyn ei tällä hetkellä ole tarvetta.
toivottvasti joku sai selvää tästä tekstistä..
Kohtalotovereita?
4229
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset 4

Vanhimmat

mulla on pcos ja se aiheuttaa mulle masennusta, ja mun kohdalla e-pillerit on auttanut tasaamaan mielialoja tasaamalla mun hormonitasoja ja muutenkin helpottamalla elämää. Mutta se on täysin yksilöllistä, sulla tilanne voi olla ihan toisinpäin. Sun pitää vaan miettiä jos uskallat kokeilla miltä ne tuntuu. Voithan sä aina lopettaa ne jos ne vielä pahentaa masennusta. Se on siis tosiaan hyvin yksilökohtaista.

Äänestä
  • pillerimerkkiä käytät, kun sulla on pcos?

    Äänestä

  • Uncut kirjoitti:

    pillerimerkkiä käytät, kun sulla on pcos?

    Oon käyttänyt Diane Novaa, mutta nyt viimeisen 7 vuoden ajan Yasminia.

    Äänestä

Mulla menee samaan aikaan masennukseen ja unihäiriöihin Mirtazapin ja ehkäisyyn Yasmin. Mulla ainakin molemmat toimii niinkuin pitääkin ja lääkärin kanssa asiasta juteltiin ja hänhän ne lääkkeet toteaa yhteen sopiviksi. Eikä myöskään ongelmia painon kanssa tms, mitä ko. lääkkeet joillekin aiheuttaa.

Äänestä

Kommentoi aloitusta


jeps... kirjoitti:

Olisiko kohtalotovereita?
Mulla on todettu masennus, mieliala on aika maassa. Käyn psykologilla asiasta. Olen saanut lääkäriltä pillerireseptin, tarvisin pillereitä hankaliin kuukautisiin. Kuukautiskivut ovat sairaat..
Kuitenkin mietin, että kannattaako aloittaa pillereitä, jos vaikuttavat vielä lisää mielialaan. Tällä hetkellä viikot ovat aika sekavia, koska en tiedä mikä on ns. normaali olotilani. Olenkin harkinnut, että aloittaisin pillerit vasta kun mieliala on lähempänä "normaalia", jotta sitten voisin huomata, jos pillerit aiheuttavat jotain. sillä tällä hetkellä olo on joskus niin paha, etten ole varma, huomaisinko jos pillerit aiheuttavat jotain. Reseptin sain jo kuukausia sitten (en vai ole vielä aloittanut pillereitä) joten en voinut lääkäriltäkään kysyä. Mistään vakavasta masennuksesta ei ole kyse, mutta enemmän huonoja kuin hyviä päiviä.

Ongelma on siis:
jos aloitan pillerit, en tiedä jos ne muuttavat oloani.
jos en aloita, kärsin hirveistä kuukautisista.Särkylääkkeet eivät auta kunnolla.

Ehkäisyyn ei tällä hetkellä ole tarvetta.
toivottvasti joku sai selvää tästä tekstistä..
Kohtalotovereita?

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

  • Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

  • Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

  • Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

  • Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

  • Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

  • Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu