Pillereiden lopetus --> raskaus

Nyt alkaa olla edessä sellainen tilanne, että olisi aika perustaa perhettä. Tällä hetkellä syön Diane Novaa lähinnä aknen hoitoon, mutta toki myös ehkäisynä. Nyt pohdin, jos jätän pillerit pois, loppuuko ehkäisyvaikutus heti eli voisinko periaatteessa tulla heti raskaaksi?

Toinen ongelma on sitten akne, joka palaa samantien, kun lopetan pillerit. Millä pääsisin aknesta eroon ilman pillereitä ja ilman haittavaikutusa mahdolliseen raskauteen?
51309
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset 5

Vanhimmat

Vaikea sanoa, että missä vaiheessa raskaaksi tulet, tuskin heti kuitenkaan.

Yleensä suositellaan, että kun pillerit lopettaa ja yrittää tulla raskaaksi, niin pitäisi odottaa ensimmäisiä luomumenkkoja, ja vasta sen jälkeen hankkiutua raskaaksi. Näin raskauden alkamisajankohta on helpompi sitten neuvolassakin ajoittaa.

Saattaa mennä useamman kuukaudenkin ennen kuin tärppää, joillakin kun ottaa jopa useamman kuukauden aikaa, ennen kuin elimistö toimii suht. normaalisti, ja kuukautiset alkaa tulemaan melko säännöllisesti.

Mutta suosittelen siis odottamaan niitä ekoja menkkoja, ja vasta sen jälkeen yritystä päälle.

Äänestä
  • Suosittelen päinvastoin. Jos ennen pillereitä on ollut epäsäännölliset kuukautiset, niin hyvä mahdollisuus tulla raskaaksi on heti pillereiden käytön loputtua. Voihan käydä niinkin, että niitä luomumenkkoja joutuu odottamaan puoli vuotta ja sitten käynnistelemään homman lääkkeillä...

    Äänestä

Akne hedelmällisessä iässä olevalla naisella (pubertiteetti-ikää lukuunottamatta) on yleensä merkki siitä että hormonitoiminnassa on jotain "häikkää". Akne johtuu testosteronista joka on mieshormoni, ja jota naisenkin kehossa on normaalisti pieniä määriä. Joskus kuitenkin sitä on liikaa suhteessa naishormoneihin, ja tällöin tulee oireita kuten akne, liiallinen karvankasvu, kuukautiskierron häiriöt, hiustenlähtö, jne.

Naisella oleva selkeä akne pitäisi aina herättää lääkärin ajattelemaan että hormonitoiminnassa ei kaikki ole kuten pitääkin. Joskus akne voi olla ainoa oire esimerkiksi sellaisesta hormonaalisesta häiriötilasta kuin PCOS eli polykystinen munasarjaoireyhtymä.

En tiedä kuinka perusteellisesti sinua on tutkittu tuon aknen osalta, mutta mielestäni olisi järkevää mitata ainakin veren hormoniarvot kun lopetat e-pillerit. Jos niissä näkyy runsaasti testosteronia, olisi hyvä ottaa myös munasarjojen ultraäänitutkimus PCOS:n poissulkemiseksi.

Ongelmahan on tässä tilanteessa se, että jos kehossasi on liikaa mieshormonia, se sotkee kuukautiskiertoasi, vaikeuttaen ovulaatiota ja sitä kautta myös raskaaksi tuloa. PCOS esimerkiksi on yksi yleisin syy naisten anovulatoriseen hedelmättömyyteen.

Älä kuitenkaan säikähdä. Sinulla on nyt käsissäsi hyvä tilanne, että olet käyttänyt e-pillereitä. Kun nyt lopetat e-pillerit, ne vaikuttavat kehossasi vielä muutamia viikkoja, jopa muutaman kuukauden. Tänä aikana niiden ehkäisyteho on kuitenkin laskenut, koska ehkäisytehon pysymiseksi niitä olisi syötävä päivittäin. E-pillereillä voi hormonaalisissa häiriötiloissa kuitenkin olla hormonitoimintaa tasapainottava vaikutus muutama kuukausi e-pillereiden lopettamisen jälkeen.

Suomeksi: Tulet todennäköisesti helpoiten raskaaksi heti pillereiden lopettamisen jälkeen.

Itselläni on PCOS ja pahimpana oireena nimenomaan akne. Gynekologini sanoi että sitten kun haluan lapsia, kannattaa aloittaa yrittäminen HETI kun olen lopettanut e-pillerit sillä e-pillereiden hormonit tukevat omaa hormonitoimintaa jonkin aikaa senkin jälkeen kun olen lopettanut e-pillerit. Näin minulla olisi mahdollisuus tulla parhaiten raskaaksi silloin. Jos taas aloitan vasta myöhemmin, kehoni alkaa taas erittämään liikaa testosteronia ja kuukautiskiertoni menee sekaisin enkä enää ovuloi omin avuin.

En tietenkään väitä että sinulla välttämättä olisi PCOS mutta akne johtuu testosteronista ja jostain syystä sinulla sitä on liikaa kehossasi suhteessa naishormoneihin. Se voi johtua myös esim. siitä että testosteronia on normaali määrä mutta estrogeenia tai progesteronia jostain syystä liian vähän. Silloinkin puhutaan testosteronidominanssista, vaikka testoa ei välttämättä olisikaan veressä suuria määriä. Tuollaiset asiat kannattaa tutkia.

Kysy vaan jos sinulle tulee mieleen jotain, yritän neuvoa :)

Äänestä
  • Akneani ei ole sen kummemmin tutkittu. Kasvoissa ei koskaan ole ollut kovin paha, mutta selässä häiritsevä, mutta pillereiden avulla on pysynyt todella hyvin hanskassa.

    Täytyykin ottaa selvää noista hormoniasioista. Noin aikataulullisesti on ollut suunnitelmissa, että lapsi syntyisi ensi vuoden lopussa tai seuraavan alussa ja siinä mielessä tietenkin pitäisi kohta pistää hihat heilumaan :o)

    Äänestä

..pillerit eikä vieläkään kierto normaali, pillerit näköjään sekoittaa elimistön, en aloita uudestaan... vielä kun olisi mahdollisuus vauva saada...

Äänestä

Kommentoi aloitusta


.Terri. kirjoitti:

Nyt alkaa olla edessä sellainen tilanne, että olisi aika perustaa perhettä. Tällä hetkellä syön Diane Novaa lähinnä aknen hoitoon, mutta toki myös ehkäisynä. Nyt pohdin, jos jätän pillerit pois, loppuuko ehkäisyvaikutus heti eli voisinko periaatteessa tulla heti raskaaksi?

Toinen ongelma on sitten akne, joka palaa samantien, kun lopetan pillerit. Millä pääsisin aknesta eroon ilman pillereitä ja ilman haittavaikutusa mahdolliseen raskauteen?

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

  • Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

  • Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

  • Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

  • Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

  • Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

  • Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu