"Yhä useampi suomalainen joutuu paiskimaan ylitöitä ja kiirehtimään saadakseen työnsä tehtyä, kertoo sosiaali- ja terveysministeriön selvitys. Lisäksi jopa puoli miljoonaa suomalaista tekee ylitöitä joko kokonaan tai osittain ilman korvausta".
http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uutiset/etusivu/uutinen.jsp?oid=2008/12/16943&sort=false
Raportti ei maalaa ruusuista kuvaa myöskään työpaikkojen henkisestä ilmapiiristä. Sen mukaan henkinen väkivalta työpaikoilla, kuten syrjintä ja kiusaaminen, ovat Suomessa kasvava ja vakava ongelma.
Kuulostaako tutulta? Ylitöitä
70
12551
Vastaukset
- valinta..
iteltä kyllä putoaa työkalut käsistä just silloin kun työaika loppuu. joskus olen rahaa vastaan jäänyt ylitöihin, useimmiten en.
jos joku haluaa tehdä ilmaiseksi ylitöitä, niin oma valintahan sekin on!- oma valinta.
esimerkki omalta työmaalta, eläkkeelle lähtijöiden tilalle ei oteta uusia työntekijöitä vaan jäljelle jäävät tekevät heidänkin työnsä.
- vapaaehtoista..
oma valinta. kirjoitti:
esimerkki omalta työmaalta, eläkkeelle lähtijöiden tilalle ei oteta uusia työntekijöitä vaan jäljelle jäävät tekevät heidänkin työnsä.
mikään ei estä tietenkään tekemästä samalla palkalla enempää töitä. itse kyllä vaatisin työmäärän lisääntyessä lisää liksaakin.
jos ei käy, niin onhan noita muitakin firmoja..
mutta kuten sanottua, elämä on valintoja täynnä. - DeputyGod
oma valinta. kirjoitti:
Ajattelepa sellaisia ihmisiä jotka ovat töissä esim. kaupassa.
Melkein joka viikko tulee yksi tai kaksi viimeisen minuutin asiakasta joilla ei enää ole kiire mihinkään kun sisään ovat pääseet vaikka kuinka kuulutettaisiin kaupan sulkeutumisesta - - - ja auta armias jos menet sanomaan että ei palvelua/myyntiä sulkemisajan jälkeen.
Kyllä ne asiakkaat täytyy hoitaa kunnialla ulos ennen kuin voi ovet lukita. Ja ihan tiedoksi, palkanmaksu loppuu sulkemisaikaan (ainakin minun työpaikallani) ja siitä on ihan turha jälkikäteen vinkua.
Niin että kun seuraavan kerran pujahdat viimeisellä minuutilla kauppaan, ajattele myös meitä jotka olemme siellä töissä ja lähde poiskin sieltä rivakasti - sellaisille asiakkaille jotka sinne jäävät notkumaan sulkemisajan jälkeen on olemassa sellainen tuttavallinen ja mielestäni erittäin kuvaava termi: mulkku - palkkaa joka minuutilta
DeputyGod kirjoitti:
Melkein joka viikko tulee yksi tai kaksi viimeisen minuutin asiakasta joilla ei enää ole kiire mihinkään kun sisään ovat pääseet vaikka kuinka kuulutettaisiin kaupan sulkeutumisesta - - - ja auta armias jos menet sanomaan että ei palvelua/myyntiä sulkemisajan jälkeen.
Kyllä ne asiakkaat täytyy hoitaa kunnialla ulos ennen kuin voi ovet lukita. Ja ihan tiedoksi, palkanmaksu loppuu sulkemisaikaan (ainakin minun työpaikallani) ja siitä on ihan turha jälkikäteen vinkua.
Niin että kun seuraavan kerran pujahdat viimeisellä minuutilla kauppaan, ajattele myös meitä jotka olemme siellä töissä ja lähde poiskin sieltä rivakasti - sellaisille asiakkaille jotka sinne jäävät notkumaan sulkemisajan jälkeen on olemassa sellainen tuttavallinen ja mielestäni erittäin kuvaava termi: mulkkuJos oma työnantajani yrittäisi laistaa tuolla tavoin palkanmaksusta, nostaisin siitä äläkän, jonka hän muistaisi lopun ikänsä. Tarvittaessa hankkisin hyvityksen korkoineen oman käden kautta. Puuttuuko teiltä työpaikalta luottamusmies vai puuttuuko häneltäkin munat?
- kiki
DeputyGod kirjoitti:
Niin että kun seuraavan kerran pujahdat viimeisellä minuutilla kauppaan, ajattele myös meitä jotka olemme siellä töissä ja lähde poiskin sieltä rivakasti - sellaisille asiakkaille jotka sinne jäävät notkumaan sulkemisajan jälkeen on olemassa sellainen tuttavallinen ja mielestäni erittäin kuvaava termi: mulkkuTuntipalkka lopettaa juoksemisen vasta sitten kun näytät sitä Flexim läpyskää koneeseen ja painat nappia "ulos"
- joooooooooooooooooooooooooo...
palkkaa joka minuutilta kirjoitti:
Jos oma työnantajani yrittäisi laistaa tuolla tavoin palkanmaksusta, nostaisin siitä äläkän, jonka hän muistaisi lopun ikänsä. Tarvittaessa hankkisin hyvityksen korkoineen oman käden kautta. Puuttuuko teiltä työpaikalta luottamusmies vai puuttuuko häneltäkin munat?
lienetköhän sinä edes olla töissä ollenkaan..
jos tuolla lailla menee tosi elämässä työn antajalle sanomaan niin tulee päiväseltään kenkää.
ainakin täällä päin. - Ilkka*
Jos oma työnantajani yrittäisi laistaa tuolla tavoin palkanmaksusta, nostaisin siitä äläkän, jonka hän muistaisi lopun ikänsä. Tarvittaessa hankkisin hyvityksen korkoineen oman käden kautta. Puuttuuko teiltä työpaikalta luottamusmies vai puuttuuko häneltäkin munat?
Samoin minä en tee ylitöitä ilmaiseksi. Kaupoissa varsinkin pienissä on vaikeuksia saada ylityökorvauksia. Omalle pojalleni ei meinattu tehdä edes työsopimusta. Onneksi voi lähteä pois, ja hakea sellaista työtä jossa sopimukset on kunnossa.
- ..............
joooooooooooooooooooooooooo... kirjoitti:
jos tuolla lailla menee tosi elämässä työn antajalle sanomaan niin tulee päiväseltään kenkää.
ainakin täällä päin.meinaakko oikeesti että työnantaja on semmonen että sille ei voi muuta kun nuolla sen ahteria ???
- palkkaa joka minuutilta
joooooooooooooooooooooooooo... kirjoitti:
ainakin täällä päin.Vakituisessa työsuhteessa ollaan ja tietoisia omista oikeuksista. Meillä päin työstä on tapana maksaa palkkaa. Myös ylityöstä, jos sitä haluaa erikseen tehdä. Jos palkkaa ei makseta, tavataan oikeudessa tai takapihalla. Tiedän, ettei työnantaja halua niistä kumpaakaan.
Älkää hyvät lampaat antako työnantajien keritä villojanne ilmaiseksi. - -duracel-
Tehdään kyllä ylitöitä jatkuvasti eikä oma valinta, koska sitä ei kysytä. Myöskään ei tule tunneille korotuksia ja mikä ihmeen luottamusmies? Mikäs se sellainen on?? Jos siellä uskaltaa puolustaa työntekijöiden oikeuksia (onko niitä?) niin on ensimmäinen lähtijä.
- Nimetön
vapaaehtoista.. kirjoitti:
mikään ei estä tietenkään tekemästä samalla palkalla enempää töitä. itse kyllä vaatisin työmäärän lisääntyessä lisää liksaakin.
jos ei käy, niin onhan noita muitakin firmoja..
mutta kuten sanottua, elämä on valintoja täynnä.Siitä vain työpaikkaa vaihtamaan luuseri jolla työkalut putoaa käsistä kun päivä tulee täyteen......luepa mitä suomen maassa tapahtuu ,ei oo kohta sinunlaiselle veltolle töitä....
- ollut..
Nimetön kirjoitti:
Siitä vain työpaikkaa vaihtamaan luuseri jolla työkalut putoaa käsistä kun päivä tulee täyteen......luepa mitä suomen maassa tapahtuu ,ei oo kohta sinunlaiselle veltolle töitä....
>luepa mitä suomen maassa tapahtuu ,ei oo kohta sinunlaiselle veltolle töitä....
se ei itseasiassa ole velttoutta vaan sitä että arvostaa omaa työpanostaan ja ei tee ilmaiseksi mitään. ei ole töistä koskaan pulaa ollut, viime lamankin aikana tuli jopa tarjouksia uudesta työpaikasta.
mutta sana kiertää. työaikana olen kustannustehokas ja saan paljon aikaan. vapaa-aika on sitten ihan eri asia. silloin en edes mieti työasioita. DeputyGod kirjoitti:
Niin että kun seuraavan kerran pujahdat viimeisellä minuutilla kauppaan, ajattele myös meitä jotka olemme siellä töissä ja lähde poiskin sieltä rivakasti - sellaisille asiakkaille jotka sinne jäävät notkumaan sulkemisajan jälkeen on olemassa sellainen tuttavallinen ja mielestäni erittäin kuvaava termi: mulkkuja näitä viimehetken "minä olen maailman napa" mulkkuja riittää,mutta omasta kokemuksesta, eräässä tavaratalossa,niin ilmoitus kun tuli sulkemisesta,laskin kassan ja hommat loppu siihen,enkä jäänyt palvelemaan näitä haahuilijoita.
- DeputyGod
Ylitöistä ei makseta ellei niistä ennalta ole sovittu esimiehen kanssa. Mene sitten viime hetken kauppaantunkijoiden aiheuttamista ylitöistä etukäteen sopimaan... ja kun ei ne kuitenkaan ole edes täyttä tuntia.
Asiasta on keskusteltu, useampaankin otteeseen mutta PAM:n kanta oli että työantaja on oikeassa koska asiasta on kirjallinen maininta työsopimuksessa. - lie vieras
ollut.. kirjoitti:
>luepa mitä suomen maassa tapahtuu ,ei oo kohta sinunlaiselle veltolle töitä....
se ei itseasiassa ole velttoutta vaan sitä että arvostaa omaa työpanostaan ja ei tee ilmaiseksi mitään. ei ole töistä koskaan pulaa ollut, viime lamankin aikana tuli jopa tarjouksia uudesta työpaikasta.
mutta sana kiertää. työaikana olen kustannustehokas ja saan paljon aikaan. vapaa-aika on sitten ihan eri asia. silloin en edes mieti työasioita.sarallasi. itse sitä teen, ja alaisiltani sitä toivon, joskaan en velvoita. palkkani myös sen mukainen. mutta, me kaikki tavallamme.
- Tero R
Onko kukaan koskaan ajatellut kuinka pitkiä päiviä kiinteistönvälittäjät tekevät.
Monessakaan firmassa ei pohjapalkkaa, ei autoetua ja kaikki kulut maksaa itse autosta. Ainoastaan km voi vähentää bruttopalkasta, mikä taas syö kesäloma -ja eläkekorvaukset ym.
Aina edes saa palkkaa joka kuukausi josta vähentää kuluja ja työaika klo 8-20 sunnuntainäytöt.
Monella keskipalkka n.1000-1500€/kk, vanhemmallakin kauan tehneellä välittäjällä..eli miettikääpä sitä ja mikä tietämys silti vaaditaan.
tervetuoloa kokeilemaan LKV tutkinnon kautta.
Hyvää joulun odotusta silti kaikille.- edes ajatellut
kuinka moni suomalainen joutuu tekemään töitä vasten tahtoaan 8 euron päiväpalkalla?
- ajatellut
edes ajatellut kirjoitti:
kuinka moni suomalainen joutuu tekemään töitä vasten tahtoaan 8 euron päiväpalkalla?
No kuinka moni?
- vain raaka etujenajaminen k...
Yrittääkö arvon kiinteistönvälittäjä demota sitä, miksi palkkaa ei oikeastaan tarvitsisi maksaa ollenkaan? Noh, mikäs siinä. Tässäpä on siitäkin esimerkki.
Entinen exäni pääsi maisteriksi 6 vuoden koulutusputken jälkeen ja "joutui" saman tien työttömäksi. Kuulemma alalla oli kova kilpailu työpaikoista ja ainoastaan vuoden/vuosien palkaton työharjoittelu saattoi tuottaa sellaisen CV:n, että sillä pääsi työnsyrjään kiinni.
Että ei muuta kuin ottamaan siitä mallia suomalaiset. Kyllä ahkeruus ja ilmainen työ kannattavat. Marttyyrikompleksi se voi täällä Suomessa hyvin ja samaan aikaan, kun kansa vääntää helppoheikin palkoilla, tämä maan vauraus on yli kaksinkertaistunut reilun vuosikymmenen aikana. Minnehän ne rahat katosivat?
- piisaa
mulla on päinvastoin, ei ole oikein mitään
tekemistä töissä, olen valittanut pomolle,
että alityö rasittaa. Mutta ei vaan ole kuulunut
mitään hommia.
Marraskuussa tein 70 tuntia oikeita töitä ja loput
90 tuntia oli vaan lorvimista. Ja tästä mulle maksetaan 3000 euroa kuukaudessa!- hommia
minäkin voisin gtehdä tuollaista, en viitsisi edes valittaa. nykyisin kun kuvitellaan että olemme koneita ja ei ole muuta elämää kuin työ.. kaiken kukkuraksi kiire ja surkeella palkalla, välillä on töitä vaikka muille jakaa välillä vähempi, mutta nopeasti pitäisi saada hyvää aikaiseksi
- Tintti.....
Ei aina valiteta, töitä jos kerran töitä löytyy!
- vesuvius
Työpaikakiusaaminen ym. puolestaan peruja koulukiusaamisesta ja huonosta kasvatuksesta! Suomessa käytös ylipäätään kivikauden tasolla. Se mitä tehdään lapsena jatkuu aikuisiällä työpaikoilla. Surullista menoa! Ainoa asia on huoli "tasa-arvosta", jota kukaan ei edes osaa määritellä muulla kuin alapään mittasuhteilla:D No itse jokainen tästä kärsimme, paitsi kiusaajat ja muut ahdistelijat sukupuoleen katsomatta...Älkää ottako itseenne!
- LorviDekukkuu
Olen analysoinut oman työpanokseni. Se on päivää kohti noin 3.5 - 4 tuntia. Ja pyrin menemään töihin "hieman myöhässä" ja lähtemään pois "ajoissa". Ei kannata antaa kiskureille eli työnantajille liian paljon kapasiteetistaan. Kun antaa 50% itsestään, saa ikään kuin tuplapalkan. Tottakai firman netillä ja puhelimilla hoidan myös yksityisasioitani.
- Pikku Myy
Niin totta, mutta mitä tehdä? Kiire ja ylityöt rassaavat terveyttä. Pelko potkuista kuitenkin pakottaa jatkamaan... Tsemppiä kaikille ja rentouttavaa joululomaa :)
- yks "ylempi toimihenki...
On tullut tehtyä palkatta useita tuhansia tunteja. Edellisen laman aikana piti hoitaa kaikkiea sitä, mitä jäi henkilövähennysten takia rästiin. Se on se ylemmän toimihenkilön velvollisuus yhtiötä kohtaan. Palkka on sitten jonkun satasen korkeampi, kuin duunarilla. Ei mitään todellista lain suojaa. Yli kymmenen vuoden jakso meni niin että keskimääräisiä viikkotunteja oli noín 55-60h. Nyt on seuraava laskukausi menossa. En jaksa enää, vaikka tappaisivat.
- ei ulos pääsyä
Moi vaan kaikki!
Teen jatkuvasti ylitöitä työnantajalleni. Ulospääsyä ei ole. Jos en tee, niin olen varmasti seuraava lähtijä. Painostusta ei "niinsanotusti" ole???? Mutta, mutta eipä paikkoja ole kuin rajoitetusti. Pitäisi hoitaa myös ikääntyvät vanhemmat. Huono onmatunto jo nyt. Joka päivä joustan n. 30 - 40p min. Plus viikolla muutenkin lisää tarvittaessa. Saan ns. vapaana, jota en ikinä saa pidettyä. Mitään ei merkata mihnkään. En ehkä jaksa kauaa. Yritän etisiä taas uutta duuni. Orja-aika pitäisi olla jo ohi!- Jusa50
ylitöitä ja osan otan vapaana osan rahana.
Tekisin enemmänkin ylppää jos ei olisi lakia,jota
säätelee tuntien enimmäismäärän.
Pidän itse huolen siitä,että saan varmasti joka minuutista korvauksen.
Samalla prosentilla otan vapaat kuin maksuunkin
menevät ylityöt.
Suomessa ei pitäisi olla orjatyövoimaa...vielä ;-)
Katainen sen varmaan pian säätää lailla ;-)))
- noidankehä
Ne harvat ketkä pärjäävät ovat usein ahneita ja käyttävät heikompia hyväkseen. Heikompien täytyy toimia siis ylikierroksilla jotta tulos pysyisi edes jotenkin plussalla. Samalla pomot ottavat tyhmänrohkeita riskejä (mikä tietää taas ylitöitä!).
Tämä kiihtyvä ja tyhmä kamppailu rahasta ja muusta materiaalista koitunee lopulta meidän kohtaloksi. Ainakaan se ei näytä hyvältä mielenterveystilastoissa ym. Hyvä pää menee liian usein hukkaan tällaisessa tahdissa.- dfgfdg
Onko millään mitään väliä jos terveys menee?
- Nimetön
Juu aika naurettavaa touhua ollu täällä Suomessa jo pitkään. Vedetään vajaamiehityksellä kiireessä, vaihdetaan työntekijä uuteen kun vanha alkaa hajota ja ollaan naama "norsun vitun" ku ei olla tarpeeks plussan puolella vuosituloissa. Monessakohan paikassa pomot tulevat kysymään työntekijöiltä että mitäs teille kuuluu?
Onko joitaki siellä langan päässä, jotka uskovat vielä "hyvinvointiseen" Suomeen? Suomihan on nykyään kilpayhteiskunta. (oma mielipide)
No olipas taas aikamoinen liirumlaarum-viesti täältä päästä... =)- Pummi kontulasta
noi linnan juhlat pitäs lopettaa lailla perkele täysin turhat mässäilyt pois niin säästys rahaa paljon köyhät sais asuntoja ja ruokaa työttömät töitä näin laman alla ei hyvästä ollennkaan..
- kun juhlitaan asiaa
Pummi kontulasta kirjoitti:
noi linnan juhlat pitäs lopettaa lailla perkele täysin turhat mässäilyt pois niin säästys rahaa paljon köyhät sais asuntoja ja ruokaa työttömät töitä näin laman alla ei hyvästä ollennkaan..
mitä ei ole.
- nappila
ylitöitä - palkattomia ole aina tehnyt, olen perusluonteeltani yrittäjähenkinen ja luova tyyppi ja nautin siitä että tulee valmista. Ongelma siitä tuli silloin, kun työpaikan naiset alkoivat 'hyvksikäyttämäään', teettivät omia töitän jotta pääsevät harrastamaan. Ei nämä henkilöt olleet minulle suojelukohteita tai edes tärkeitä ihmisiä... miksi heidän vuokseen alkaisin uhrautua. Nyt ovat ongelmana eronneet tai muuten (henkisesti) yksi elävävät työpaikan ihmiset, jotka suunnittelevat minunkin vapaa-aikaa, ikäänkuin se olisi itsestään selvää heidän mukavuutensa lisäämiseksi. Aikuisset ihmiset takertuvat ja väkisellä koettavat tunkea toisten elämään - mitä näille voisi tehdä? Tämä on seuraava aikapommi työpaikoilla. Yhdistävä tekijä on vain sama työnantaja - ei mitään muuta. Kotona turpiinsa saavat ihmiset kompensoivat työpaikalla, vaikka väkisin.
- The dull boy
Kyllä vain... Kymmentuntista työpäivää teen lähestulkoon poikkeuksetta. Useimmiten töitä tulee paiskittua lisäksi vielä viikonloppunakin ilman sen kummempaa korvausta. Alle 50 tunnin työviikko on jo harvinaista herkkua. Palkalla ei juhlita, mutta lomaedut ovat onneksi hyvät, vaikka lomien välissä tuleekin sitten poltettua kynttilää molemmista päistä ja tuplaliekillä. Aivan oikein... Opetusalalla...
- May i please?
En takuulla tee mitään ylitöitä, enkä tule koskaan tekemäänkään.
- sähkäri*
Niin kauan kuin työntekijät eivät välitä sopimuksista, eivätkä puolusta oikeuksiaan työnantajat voivat kohdella heitä niin kuin huvittaa. Loppuu tekijät jos firma ei maksa niin kuin on sovittu. Aina kuitenkin löytyy näitä riman alittajia, mikä on aika surullista.
- näin ...
mutta kaikilla ei munaa esim. työsopimusta tehdessä sanoo haluamaansa palkkaa , vaan tyytyy siihen mitä annetaan 5-6€/h!? sääliks käy kyseisiä tyyppejä ketkä tekee justiin niin kun johto sanoo ... työtä toki pitää tehdä mutta ei ilmaseks .
- 10v metallialan kokemuksella
Voin sanoa että työnantaja on ahtaalla. Te jotka teette ilmaiseksi ylitöitä, niin turha kitistä. Kusette vain omiin aamumuroihinne. Neillä työnjohtaja kitisi, koska olin ruokatauolla epämääräisenä ajankohtana. Ruokatauon purkasin saapunutta lastia, jotta kuski pääsisi jatkamaan lenkkiään mahdollisimman nopeasti ja auton purettua vasta menin syömään. Ajattelin firman joustavan tässä tilanteessa sen verran. Ymmärrettävää jopa rahtarin aikataulun pitämiseksi ja asioiden sujumisen kannalta olin valmis siirtämään omaa ruokataukoani.
Minut sitten tavoitettiin syömästä epämääräisenä ajankohtana, juuri sinä aikana jolloin muilla tauko oli loppunut. Tästä tuli sanomista että taukoja ei pidetä ajallaan ja tämä ei käy. Tämä taas johti siihen että seuraavana päivänä oli taas sama tilanne. Vahingosta viisastuneena viisarien käydessä oikeille kohdilleen sammutin trukin pihalle kesken lastin purkamisen ja menin syömään, sillä seurauksella että työnjohtaja purki lastin loppuun ja hänen ruokatauko liukui vuorostaan. Tämän jälkeen minä pidin puhuttelun että taukoa voi ehkä käytännön takia siirtää jos tarve vaatii ja tästä tauon siirtämisestä ei tullut enää sanomista.
Jos ihminen käy työssä ja kokee itsensä tarpeelliseksi, voi johtoporrasta näpäyttää ja asioista keskustella sivistyneesti. Palautetta pitää saada ja antaa. Myönnän että olin tuo juntti, joka piti turpansa kiinni kun sain palautetta ja avasin sen vasta saatuani työnjohtajan siirtämään taukoa nähdäkseen käytännönasian oikeassa päivänvalossa, jolloin molemmilla oikea näkemys asiasta.
Turha kenenkään on kitistä palkattomista ylitöistä. Yrittäjää ei koske työaikalaki ja se on sille siakkeelle oikein. Se taas rankaisee verottajaa tekastuilla kuluilla. Verottaja kumminkin rankaisee kovemmin ja myös ajaa yrittäjää ahtaalle. Laki on olemassa koskien työaikaa ja paranee noudattaa. Ulos vaan heti kun työaika loppuu ja joka minuutista palkka ja piste. Töihin tullaan myös ajoissa. Tauot pidetään ajallaan ja niin kuin laki määrää.
Mikäli johtajalta tulee kitinää, niin luottamusmiehelle tai liitolle ilmoitusta poikkeavasta tilanteesta. Myös mahdollisesti esitutkinta ja syyttäjän harkintaan asia jos muu ei auta. Itse olen sulkenut kahden yrityksen ovet virallista tietä kun on johtaja leikkinyt jumalaa. Se on ihan vain ihminen, jolle pitää pystyä puhumaan samalla avoimuudella kuin päissään naapurin rapelle paikallisessa.
Oikeesti syö miestä ne selkärangattomat ihmiset jotka ei kunnoita omia oikeuksiaan ja kykene muistuttamaan niistä jopa sille johtajalle. Ne on ykeensä sellasii joo joo persoonia kun alistuu. - siivoustyönjohtaja
Kerronpa nyt ihan sen tarinan,mikä olisi pitänyt kertoa jo kauan sitten.Olinpa siivoustyönjohtajana eräässä isossa siivousliikkeessä.Alaiset sairasteli paljon ja minä jouduin ottamaan sijaisia.Nämä sijaiset olivat lähes kaikki ulkomaalaisia siis ei osata Suomi eikä paljon töitäkään.Lähtivät yleensä jo ennen työpäivän päättymistä jonnekkin ja jouduin sanomaan,ettei tarvinnut takaisin tulla.Lusmuilivat ja eivät osanneet työskennellä.MINÄ jouduin siis tekemään heidän työnsä omieni lisäksi ja tietenkin maksoin tästä hyvästä itselleni ylityökorvausta.Mutta tämä oli sille liikkeelle liikaa,sillä en olisi saanut näin tehdä.Minä en ollut siis vastuuvelvollinen asemassa,vaan esimieheni,mutta helvetti jos painaa ympärivuorokautista työpäivää ilman omaa syytä niin...kyllä siitä pitää maksaa.Tämä on siivouslalla aivan yleistä.Luojan kiitos sain paperit ulos koulustani,että pääsin oman alan töihin
- Varsinkin pomo tykkää
sust "illallisalle", mut perkus se vaimo yllättää ja sää saat minkäs muun kun lopputilin.
Kijroitusvihreetr ovaT VAI LUKUTAITOISILLE - kskfsdkfj
Näkisin, että liukuva työaika on yksi syyllinen ylitöihin palkatta. Sitä selittää itselleen, että teenpä vähän pitempää päivää, kun on paljon hommia ja pidän myöhemmin lyhyempiä työpäiviä tai muuten vapaana kellokorttiin kertyneillä plussilla. Hyvältä kuulostaa, mutta ongelma työntekijän kannalta tulee siinä, ettei koskaan sitä suvantohetkeä töissä synny. Aina tulee lisää töitä ja/tai aikataulut kiristyvät.
- yks entinen
Karttakaa kaikin tavoin tuota paskafirmaa !!!
- petri55
Mene töihin 08:30-ja työpäivä päättyy kello 16:00..siihen asti maksetaan. Joka päivä menee puoli tai tunti yli riippuen kelistä. Ajan pitkiä matkoja. Olen valittannu työnantajalle mut ei ne mitään välitä.
- yks entinen
Paskakonepalvelus alkaa työpäivä siitä ,kun olet perillä ja loppuu siitä kun lähdet ja matkoista ei makseta mitään.Normaali käytäntö tai ei ,mut ennen työ alkoi klo 07.00 ja päättyi 15.30 ja muu aika meni ylitöiksi.Turvakenät saa joululahjaksi kinkun tai joulukorin sijaan,työkäsineet löytää parhaiten pukuhuoneista tai roskiksista.Työaikana ei saa puhua kenenkään kanssa ,ei edes työasiasta.Pomot ei tiedä,jos edes vastaavat kysymyksiin työasioista.Mahdolliset ylityöt saa ns.vapaan ,kun vaan se vapaa ajan ajankohta sopii pomolle ,eli ei koskaan.Kumminkin ihan jokaikinen asia mättää ja kunnolla.Yrityksen heikkovaraisuudesta se ei ole kiinni,se on korvien välistä.
Työturvallisuusasioista en viitsi edes mainita kenkiä enempää. - OotkoHeinossa??
Heinon Tukku ja Mäkinen on kyrpä joka modifioi tunnit. Nykyinen työnantaja maksaa kiekkojen mukaan. Joka ajosta joka ajetaan maksetaan liksa. prosenttitunteja tosin ei tule mutta joka tunnilta minkä teet saat liksan varmasti. minuutit lasketaan yhteen ja niputetaan kokonaistuntimäärään. millä hiton mulkulla oot töissä???
- rekat
kiilaa eteen jokaisessa mahdollisessa paikassa. Sehän selvisi nyt.
- Santeri X
Täytyy vielä muistaa että lähes kaikissa yrityksissä (pk > suuret) käytetään ns.orjatyövoimaa. Käytännössä tarkoittaa työharjoittu-nimikkeellä olevia työntekijöitä. Tähän kastiin kuuluu sekä nuorempia että vanhemman kaartin edustajia.
He tekevät työtä ilman palkkaa koko ajan ja uusia tulee tilalle kun edelliset "orjat" lähtevät, yritykset harvoin näitä pakkotyössä olevia palkkaavat. Työtehtävät näille "orjille" etsitään sieltä vähemmän hohdokkaista duuneista eli talon paskatyöt teetetään näillä ihmisillä.
Tuossa asiassa suomalainen byrokratia on kussut raskaasti rukkaseen, firmat hyödyntävät surutta porsaanreikää. Mikäli "orja" lähtee kaleerilaivasta litomaan, on palkkiona karenssi ja muutenkin nuo elävät kädestä suuhun-tekniikalla...puskurirahaa pahan päivän varalle näillä ihmisillä ei yleensä ole.
Duunissa olen joskus kauhulla katsonut kuinka noita "orjia" kohdellaan, täyttä sikaa aamusta iltaan...välillä vähän hävettää työnantajan puolesta. - Mä vaan
Meillä on se hieno keksintö nimeltä työaikapankki, eli työnantajan konsti teettää ylitöitä ilman korvauksia, näin ne lainsäätäjät tekee TA:n hommat kivuttomiksi.
Eipä siinä, nyt on YT:t päällä vaikka kädet ovat täynnä töitä, itse asiassa ollaan siirrytty YT:n aikana päivävuorosta kahteen vuoroon, vuokramiehiä opastetaan apuun hyvällä motivaatiolla, siis näinkin työantaja saa tehdä...
Hienoa ! - reilu peli
Kyllä se on omasta itsestä usein kiinni, pitää olla rohkeutta vaatia korvaus ylityöstä, joko vapaana tai rahana. Usea työnantaja on yllättävän ymmärtäväinen kun vain rohkaistuu asiasta puhumaan.
Itsellä tuttava, jolle heti työhaastattelussa sanottiin ettei sitten ylitöistä makseta, mutta käytännössä tekee niitä puolituntia-tunnin joka päivä pakosta, kun ei voi kiinni oviakaan laittaa ja iltatyöt on hoidettava. Vaikea tilanne, näin myös oli itsellä, mutta rohkaistuin puhumaan asiasta, ja koska työnantaja arvostaa myös joustavuuttani, saan korvauksen ihan kuten kuuluukin.
Olkaa siis rohkeita ja puhukaa asioista! Harvemmin ne pomot elävältä syövät vaikka eivät aina hyvässä maineessa olekaan :P- Teppo S
Parissa firmassa olen ottanut pomojen kanssa kunnon matsin (verbaalisella tasolla) ja duunikaverit lähti äkkiä paikalta pois. Jälkeenpäin kuulin että kommentit oli sitä luokkaa että -kohta ne tappaa toisensa !
Se pointti onkin siinä, että noitten rähinöitten jälkeen oltiin hyvinkin ymmärtäväisiä toisiamme kohtaan, rupes arvostusta tulemaan molemmin puolin. Rähinät nostin oleellisesta asiasta jossa oli liikaa epäoikeudenmukaisuutta minua kohtaan, itseään pitää puolustaa. Kaiken huipuks pomo vielä toisessa tapauksessa pyysi anteeksi tökeröä käytöstään, vielä samana päivänä. Olihan se hauska näky kuulemma ollut, tavarat pomppi pöydillä kun nyrkkiä lyötiin kunnolla sanojen saatteeksi ja kommentit kuului pihalle asti...näin meillä. - Kokemuksella
Teppo S kirjoitti:
Parissa firmassa olen ottanut pomojen kanssa kunnon matsin (verbaalisella tasolla) ja duunikaverit lähti äkkiä paikalta pois. Jälkeenpäin kuulin että kommentit oli sitä luokkaa että -kohta ne tappaa toisensa !
Se pointti onkin siinä, että noitten rähinöitten jälkeen oltiin hyvinkin ymmärtäväisiä toisiamme kohtaan, rupes arvostusta tulemaan molemmin puolin. Rähinät nostin oleellisesta asiasta jossa oli liikaa epäoikeudenmukaisuutta minua kohtaan, itseään pitää puolustaa. Kaiken huipuks pomo vielä toisessa tapauksessa pyysi anteeksi tökeröä käytöstään, vielä samana päivänä. Olihan se hauska näky kuulemma ollut, tavarat pomppi pöydillä kun nyrkkiä lyötiin kunnolla sanojen saatteeksi ja kommentit kuului pihalle asti...näin meillä.Joissain firmoissa, valitettavan monissakin, kun uskaltaa olla kriittinen, tai ottaa kantaa asioihin, on mahdollisten seuraavien YT neuvottelujen aikana juuri sillä listalla...
niin älytöntä kuin se onkin, toivottvasti mahdollisimman harvassa kuitenkaan näin!
Itse olen ehdottomasti sitä mieltä että asiasta kuin asiata pitää voida keskustella.
- voi lapsukaiset ....
kertokaa sedälle että onko teillä käsitystä mikä on liitto ja mitä varten semmonen on .. ja onko teillä edes kunnon työsopimusta ? Jos nämä 2 asiaa on hanskassa niin voi vittuilla melko vapaasti mitä sylki suuhun tuo pelkäämättä sitä kenkää perseessä ..
toki yt-neuvottelut on asia erikseen ja ne tulee jos on tullakseen , se on vaan että voi voi ja lämmin maito, tekevä löytää aina töitä !!! - mä...
Aina kauhea kiire eikä kuitenkaan saa ajoissa kaikkia töitä tehtyä-ja päälle vielä valitetaan!
- Ilman..
Palkkaa,Vaikka olis kuinka kiire!!Työstä täytyy saata korvaus..
- Ruikuttaa..
Hiirulaiset kokee kaiken stressaavana. Tyhmät paiskii lapaluut limassa, ilman korvausta.
Me työnantajat toki tykätään tästä tilanteesta.
Nälkäinen ja kiukkuinen, pelko perseessä työtä tekevä työläinen on firman bensiiniä.
Jatkakaa samaa rataa.. En TOSIAANKAAN TEE!enkä koskaan aiokkaan tehdä, tietty jos haluaa sen kuuluisan "papukaijamerkin" niin siitä vaan,mutta vain pöljä tekee duunia ilman korvausta.
- todellakaan
En mää nyt mikään vitun taukki ole.
- ei tuu
kunnon korvauksia ylitöistä, niin en tekisi 8h pitempää töitä. Ylityöt ovat vapaaehtoisia, ei pakollisia. En myöskään vastaa pomon soittamiin puheluihin 8h työpäivän jälkeen. Jos firmalla on kiire saada työt valmiiksi ajoissa, palkatkoon lisää väkeä.
- Titanic
Kuulostaa ja ottaa oikein tosi aivoon se.Ensin sinä teet sunnuntai työ 6-8 tuntia.Ihan kiltisti pomolle ja sitten parin viikon päästä.Käy ilmi että ei me voidakkaan.Palkkaa maksaa noista minun sunnuntai työ tunti töistäsi ollenkaan että saat ne vapaana. Muuten menee eläke tienaan 433.02 euroa kuukaudessa.Minä suoraan sanoen masennuin.Ja olin tosi surullinen ja järkyttynyt pitkään.Moni just diggaa just noista viikonloppu lisistä.Kun saa vähän lisä rahaa extraakin.On se kumma kun asioista ei voi puhua ihan suoraan nykyään.Vasta puolelle tulee taas semmoinen olo mitä sinä siinä utelet.Yksi hyvä esim oli se että meidän ex-talouspäälikön lähdön luin ihan itse internetistä.Ja tiesin sen koko kesä lomani ajan.Että se mies lähtee.Ei muuta kuin oikein hyvää joulun odotusta ihan kaikille.Suomi24 keskustelun kirjoittajille ja lukijoille.Ja hyvää itsenäisyys päivää.Eduskunnan herrat,rouvat on jättiläisiä ja me pelkkiä muurahaisia.Tosi järkyttävää.Ei Suomen hallituskaan ei tee mitään kun puhuu vaan.Tänäkin syksynä monelta lapsi perheeltä on vedetty matto jalkojen alta.Kun on tosi järkyttävän paljon noita yt-lomautuksia ja ihan irtisanomisia joka päivä.Minun sydäntä ihan särkee.Kun uutisia kuuntelee.Ja kun leipäjonotkin kasvaa kasvamista.Helppohan noitten päättäjien sanoa kun niillä on kaikki niin hyvin.Ja kun ruuatkin tuodaan nokan eteen yms.Kun oma Suomen kansa voi tosi pahoin.Me Suomessa me ei täällä voida kauhean huvin Suomalaiset koko kansa.Suomalaiset ihmiset on niin aggressiivisiä Metrossakin haisee aina virtsa haukutaan kiusataan.Kun matkustan metrolla.Ja nuoriso meidän tulevaisuus voi tosi järkyttävän pahoin.Kun on nyt ollut tuota Jokelaa ja Kauhajoen ampumis tapauksia.
- apua
Jos tulee palkkojen kanssa ongelmii.
- kannattaa.
Tehdä ilmaista työtä? Et sinä sillä laskujasi maksa, osta ruokaa, elä. Kun firmalla alkaa menemään huonosti ja puhutaan henkilöstön vähentämisestä, niin ei ne sinua muista siinä tilanteessa, että olet tehnyt ilmaisia työtunteja. Siinä sitten itmetteletkin lappu kädessä että teinpä sitten 3vuotta ylitöitä ja menetin siinä 20.000euroa.
- Lapiomies 490
Meillä johtaja tuumas aikoinaan että, tehkää perkele vaikka kellon ympäri. tunnit laitatte muistiin niin ne maksetaan. ja näin on tapahtunu
- Make60
Jos ylimääräisistä töistä ei makseta korvauksia niin kannattaa sopia että saa pitää niinsanotusti sisääntehdyt ylityöt vapaana ja jos ei käy niin joustaa vain sen 2h viikossa mikä on normaalia eikä rasita likaa. Jos pomo rupeaa ueputtamaan niin joustt pitää olla molemmin puoleisia eli jos palkansaaja joustaa niin yrityskin joustaa kun voi ylimääraisä vapaita pitää. Kolmanneksi jos teet vuodessa vaikka 20h kuukaudessa korvauksettomia ylitöitä niin sitten vaatimaan 500-1000€ palkankorotusta niin kyllä ne yrityksen vaatimikset alkavat loppua.
- puolet teistäkin on
vuoden päästä työttömiä! Se oo mies eikä mikään jos ei tee 400 tuntia tarvittaessa töitä kuukaudessa tai 6000 vuodessa!
- Ylityötön
puolet teistäkin on kirjoitti:
vuoden päästä työttömiä! Se oo mies eikä mikään jos ei tee 400 tuntia tarvittaessa töitä kuukaudessa tai 6000 vuodessa!
Typerys tai idiootti vai perseennuolija.
Riippuu tekeekö töitä itselleen vai työnantajalle.
Itse lopetin ylitöiden tekemisen ja joustamisen kokonaan kun palkasta ei voitu edes keskustella.
Miksi sitten pitäisi omaa vapaa-aikaansa tuhlata töiden tekemiseen. Se korvaus mikä siitä tulee on niin pieni ettei sen vuoksi kannata asumaan alkaa siellä duunissa. - työpaikallani
Ylityötön kirjoitti:
Typerys tai idiootti vai perseennuolija.
Riippuu tekeekö töitä itselleen vai työnantajalle.
Itse lopetin ylitöiden tekemisen ja joustamisen kokonaan kun palkasta ei voitu edes keskustella.
Miksi sitten pitäisi omaa vapaa-aikaansa tuhlata töiden tekemiseen. Se korvaus mikä siitä tulee on niin pieni ettei sen vuoksi kannata asumaan alkaa siellä duunissa.Meillä maksetaan työpaikallani oikeat korvaukset tehdyistä ylitöistä, eikä keneltäkään vaadita enempää, mitä voi tehdä.
Lisäksi ylityöt on jokaisen valinta, ketään ei vaadita tekemään sitäkään ellei halua.
Jokainen saa vapaa päivän, jos sen tarvitsee.
Olen ollut töissä kylläkin vain 4:ssä työpaikassa, mutta tämä on ensimmäinen jossa on oikeasti reilu työnantaja.
Meillä ei ketään tarvitse kiusata ja yritys pyörii hyvin.
Johtopäätökseni on siis, että työnantajan ei tarvitse ketkuilla vaan voi myös olla reilu ja silloin kaikki hoituu hyvin ja mutkattomasti.
Ei tarvitse linsata, eikä kiusata. Eikä tuo työnantajakaan vaikuta mitenkään tympääntyneeltä tms.
Reilu meininki sopii meille hyvin.
- Entinen Rossolainen
Eräässä pääkaupunkiseudulla toimivassa osuuskaupassa linja on tämä:
-Palkkaa maksetaan työajalta.
-Työtehtävät on ehdittävä tehdä työajalla.
-Jos et ehdi, olet joko laiska tai et ole työtehtäviesi tasalla.
Totuus on vain se että nykyään yksi ihminen tekee työt mitä tekemässä oli ennen 3.
Jos samanaikaisesti on tehtävä ruokaa, esivalmisteltava seuraavaa päivää, purettava kuormaa, tiskattava, siivottava ja tehtävä paperitöitä saa olla kyllä aikamoinen superduperman että ehtii ja pystyy töissä olemaan.
Mutta jos asiasta yrittää keskustella ilmoitetaan että näin on päätetty, ja jos et ehdi tai pysty, voit aina lähteä.
Tosin yksikään konttorirotta ei pysty siihen mihin kentällä olevat pystyvät. - sossusta terve
en tietenkää tee ylitöitä palkatta. en käy töissä muutenkaan koska oon sossun pummi. elän veronmaksajien rahoilla. hähää! töissä käyvät ihmiset maksaa mun juopottelun ja kaikki muut menot.. t. reiska 50v.
ps. vituttaako?
Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma
Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.1742139Israel euroviisujen 2.
Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is3131819- 931587
Euroviisut ei enää niin musiikkikilpailu?
Kappaleiden taso ei enää ole mikä sijoituksen ratkaisee.Eikö kukaan ihmettele että Israel pärjää lähes joka vuosi kisois821268Mun mielestäni on tosi loukkaavaa
Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra2001230- 671170
- 251101
- 481027
Rakas nainen ymmärsin
Että minun pitää pitää kiinni sinusta. Haluan, että sä olet onnellinen. Olet mulle se oikea ja mä sulle. Rakastan Sua yl73986Maalaisliiton nuorilta paljon puhuva idea
Taas vongataan lisää tukea... kehdosta hautaan! Maalaisliiton nuoret aka Keskustanuoret haluaa Suomeen valtiollisen dei24972