Kaasujääkaappi propleemi

Jönse

Olen ajatellut asentaa kaasujääkapin pakun tavaratilaan puolikiinteäksi kalastusreisujen vuoksi että saa saaliin tarvittaessa kylmään, mutta muulloin kaaapin irroitettua, kun ei ole käyttöä. Ajattelin, että karavaanareilla on kokemusta, millaiset ilmanvaihtoaukot kaasukaappi vaatii. Palamiskaasuhan ilmeisesti ei ole ihan terveellistä?

32

5257

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minuusko

      vuoksi unohda koko juttu.Vie ammattilaisille laitettavaksi.Sovitaanko näin,ettei tarvitse lööpeistä lukea miten asennuksesi ei ole onnistunut.

    • konttorilta

      Ei saa pakuun välttämättä asentaa minkäänlaista jääkaappia. Pakettiautoon muutosten tekemistä on rajoitettu verotuksellisista syistä.

      Kysy katsastuskonttorilta saako ylipäätään asentaa ja mitä vaatii.

      Nestekaasujääkaappi tuottaa hiilidioksidia, joka pitää saada pois ilmasta. Asuntoautoissa ja -vaunuissa jääkaapeilla on pakoputki ulos palokaasuille. Ja sitten on vielä nestekaasuliitosten tiiviys.

      • Jönse

        Saahan kylmälaitetta kuljettaa autossa, ei siitä mitään rajoituksia ole. Onko esim. sähkökäyttöisen kylmälaukun asennus joku rakennemuutos, joka vaatii veroluokan muutosta tai katsastuksia.. ei sentään eikä käyttövoimalla ole väliä.
        Kyse on vaan ilmastoinnin järjestämisestä, mutta täytyy varmaan mennä kentältä katsomaan, miten ammattilaiset ovat asian totetuttaneet. Liitosten tiiveys ei ole ongelma, niitä on tehty jo sata vuotta.


      • mihin olet
        Jönse kirjoitti:

        Saahan kylmälaitetta kuljettaa autossa, ei siitä mitään rajoituksia ole. Onko esim. sähkökäyttöisen kylmälaukun asennus joku rakennemuutos, joka vaatii veroluokan muutosta tai katsastuksia.. ei sentään eikä käyttövoimalla ole väliä.
        Kyse on vaan ilmastoinnin järjestämisestä, mutta täytyy varmaan mennä kentältä katsomaan, miten ammattilaiset ovat asian totetuttaneet. Liitosten tiiveys ei ole ongelma, niitä on tehty jo sata vuotta.

        ajatellut kaapin sijoittaa avaat lattiaan seinän viereen 10X20 cm aukon ilman tulo reiäksi.Pakoputken yläpää osuu johonkin kohtaan seinää,siihen sopiva,ei turhan väljä,reikä.Jäähtyäkseen kaappi tarvitsee viileätä ilmaa ja kohotessaan ohi kaapin,se lämpenee ja lämmittää myös hieman tavaratilaa.No jääkaappiin ei muuta tarvitakkaan.
        Pullo on ongelmallisempi sillä pykälien mukaan se pitäisi olla eristetty sisätiloista(vaunu/auto)ja tuuletettu ulos.Jos siitä et välitä kiinnitä se kuitenkin hyvin.Jotkut ovat tehneet erillisen pullokaapin takaoveen ulkopuolelle kiinni.Pohja ritilää ja kansi umpinainen sekä lukollinen,letku(oikean mittainen)pikkureikien kautta sisälle.


      • pakettiautoon
        Jönse kirjoitti:

        Saahan kylmälaitetta kuljettaa autossa, ei siitä mitään rajoituksia ole. Onko esim. sähkökäyttöisen kylmälaukun asennus joku rakennemuutos, joka vaatii veroluokan muutosta tai katsastuksia.. ei sentään eikä käyttövoimalla ole väliä.
        Kyse on vaan ilmastoinnin järjestämisestä, mutta täytyy varmaan mennä kentältä katsomaan, miten ammattilaiset ovat asian totetuttaneet. Liitosten tiiveys ei ole ongelma, niitä on tehty jo sata vuotta.

        Saa toki kuljettaa, kiinteä asennus on eri juttu. On tiedä onko rajoitusta, mutta ota selvää, etteivät pääse hylkäämään seuraavassa katsastuksessa.


      • Jönse
        mihin olet kirjoitti:

        ajatellut kaapin sijoittaa avaat lattiaan seinän viereen 10X20 cm aukon ilman tulo reiäksi.Pakoputken yläpää osuu johonkin kohtaan seinää,siihen sopiva,ei turhan väljä,reikä.Jäähtyäkseen kaappi tarvitsee viileätä ilmaa ja kohotessaan ohi kaapin,se lämpenee ja lämmittää myös hieman tavaratilaa.No jääkaappiin ei muuta tarvitakkaan.
        Pullo on ongelmallisempi sillä pykälien mukaan se pitäisi olla eristetty sisätiloista(vaunu/auto)ja tuuletettu ulos.Jos siitä et välitä kiinnitä se kuitenkin hyvin.Jotkut ovat tehneet erillisen pullokaapin takaoveen ulkopuolelle kiinni.Pohja ritilää ja kansi umpinainen sekä lukollinen,letku(oikean mittainen)pikkureikien kautta sisälle.

        Vetokoukkuun oli ajatelut laittaa kevyen pullokotelon, josta letku sisälle. Samaa pulloa voi näin käyttää myös ulkona grillin kanssa mitään purkamatta. Yllättävän isot reiät tarvitaan(10 k 20 cm ?), mutta näillä voi jo hyvin testailla, pakotorvi on ilmeisesti kovaa metallia, ei haitarialumiinia?.


      • selviää
        Jönse kirjoitti:

        Vetokoukkuun oli ajatelut laittaa kevyen pullokotelon, josta letku sisälle. Samaa pulloa voi näin käyttää myös ulkona grillin kanssa mitään purkamatta. Yllättävän isot reiät tarvitaan(10 k 20 cm ?), mutta näillä voi jo hyvin testailla, pakotorvi on ilmeisesti kovaa metallia, ei haitarialumiinia?.

        kun kurkkaat vaikkapa Soliferin alle tai uudemmissa kyljestä olevasta ritilä luukusta.Alemmasta ilma sisään ja ylemmästä(suljettava)ulos,erityisesti kesäkäytössä jos vaunu lämpenee liikaa.Samasta ala-aukosta menee myös paloilma polttimelle sekä se koneiston tarvitsema jäähdytys.Kuvia pakoputkesta ja vaihto-osista löydät caravan tarvike sivuilta.Putket ovat kovaa metallia ei alumiinia.


      • veneissä
        Jönse kirjoitti:

        Vetokoukkuun oli ajatelut laittaa kevyen pullokotelon, josta letku sisälle. Samaa pulloa voi näin käyttää myös ulkona grillin kanssa mitään purkamatta. Yllättävän isot reiät tarvitaan(10 k 20 cm ?), mutta näillä voi jo hyvin testailla, pakotorvi on ilmeisesti kovaa metallia, ei haitarialumiinia?.

        miltei pääsääntöisesti taipuisa alumiiniputki


      • '???'
        veneissä kirjoitti:

        miltei pääsääntöisesti taipuisa alumiiniputki

        Esim liesituulettimissa alumiininen ilmastointiputki on kielletty, palovaaran vuoksi


    • hihhuli

      Miksi kyselet meiltä, koska sinun pitää tietää nämä asennuskuviot paremmin. Muuten et lupaakaan olisi saanut suoritettua.

      • Jönse

        ??? Ei minulla ole mitään kysymyksessä olevaa lupaa, vaan asiallista asennusvinkkiä kysyn, jos olisi lupa miksi tosiaan kysyisin? Kun tarkoitus ei ole tehdä mitään luvanvaraisia asennuksia, vaan ihan perusjuttuja jotka ovat laillisia kaikille. Kuitenkin kun ei ole peukalo keskellä kämmentä, niin normaali laatutyö onnistuu monellakin alalla ilman "erityislupia". Voinhan aina mennä kaasuekspertin puheillekin, mutta miksi tämä nettipalsta olisi enää tarpeellinen, ellei näitä voisi hoitaa täälläkin viraapelisti.


      • niin,
        Jönse kirjoitti:

        ??? Ei minulla ole mitään kysymyksessä olevaa lupaa, vaan asiallista asennusvinkkiä kysyn, jos olisi lupa miksi tosiaan kysyisin? Kun tarkoitus ei ole tehdä mitään luvanvaraisia asennuksia, vaan ihan perusjuttuja jotka ovat laillisia kaikille. Kuitenkin kun ei ole peukalo keskellä kämmentä, niin normaali laatutyö onnistuu monellakin alalla ilman "erityislupia". Voinhan aina mennä kaasuekspertin puheillekin, mutta miksi tämä nettipalsta olisi enää tarpeellinen, ellei näitä voisi hoitaa täälläkin viraapelisti.

        pitkään ketju etenikin, ennenkuin löytyi tämä näsäviisas Niilo!


      • '???'
        niin, kirjoitti:

        pitkään ketju etenikin, ennenkuin löytyi tämä näsäviisas Niilo!

        Näsäviisas hihhuli sai vaan ansionsa mukaan asiallisen kommentin


      • hihhuli
        Jönse kirjoitti:

        ??? Ei minulla ole mitään kysymyksessä olevaa lupaa, vaan asiallista asennusvinkkiä kysyn, jos olisi lupa miksi tosiaan kysyisin? Kun tarkoitus ei ole tehdä mitään luvanvaraisia asennuksia, vaan ihan perusjuttuja jotka ovat laillisia kaikille. Kuitenkin kun ei ole peukalo keskellä kämmentä, niin normaali laatutyö onnistuu monellakin alalla ilman "erityislupia". Voinhan aina mennä kaasuekspertin puheillekin, mutta miksi tämä nettipalsta olisi enää tarpeellinen, ellei näitä voisi hoitaa täälläkin viraapelisti.

        Aikanaan monet tietämättömät Pelle Pelottomat tekivät ominpäin kyseenalaisia kaasuasennuksia. Näiden tietämättömien asennusten seurauksena monesta vaunusta tuli juhannuskokko keskellä talvea. Useta ihmishenkiä menetettiin erilaisten viritysten kaasuvuotojen ansiosta.
        Näiden syiden vuoksi on säädetty, että nestekaasuasennuksia tekevien on suoritettava hyväksytty tutkinto ammattitaidostaa. Suomeksi sanottuna, kaasuasennukset ovat luvanvaraista touhua. Silti kaasuvuotojen seurauksena palaa jokunen matkailukulkine vuosittain.

        Suosittelen lämpimästi käymään jonkun kaasuasennusluvat omaavan luona autosi kanssa, ja esittelevän aikomuksesi siellä. Voitte mahdollisesti sopia mitkä työt ja miten teet itse, ja mitkä jätät asentajan tehtäväksi.

        Kaasupullolta auton sisätilaan/umpinaiseen tavaratilaan läpivientiä ei saa tehdä kaasuletkulla. Letkun pituudellekin on asetettu enimmäismitta, samoten letkun pakkaskestolle. Letkun pakkaskesto on merkitty letkuun.
        Tietoa kaasuasennuksista.
        http://www.aga.fi/international/web/lg/fi/likelgagafi.nsf/docbyalias/prod_turvallisuus_nestekaasu

        http://www.tukes.fi/Tiedostot/julkaisut/3_2002.pdf

        http://www.tukes.fi/Tiedostot/varoasiat/raportit/suomussalmi_121002.pdf


      • olento-
        hihhuli kirjoitti:

        Aikanaan monet tietämättömät Pelle Pelottomat tekivät ominpäin kyseenalaisia kaasuasennuksia. Näiden tietämättömien asennusten seurauksena monesta vaunusta tuli juhannuskokko keskellä talvea. Useta ihmishenkiä menetettiin erilaisten viritysten kaasuvuotojen ansiosta.
        Näiden syiden vuoksi on säädetty, että nestekaasuasennuksia tekevien on suoritettava hyväksytty tutkinto ammattitaidostaa. Suomeksi sanottuna, kaasuasennukset ovat luvanvaraista touhua. Silti kaasuvuotojen seurauksena palaa jokunen matkailukulkine vuosittain.

        Suosittelen lämpimästi käymään jonkun kaasuasennusluvat omaavan luona autosi kanssa, ja esittelevän aikomuksesi siellä. Voitte mahdollisesti sopia mitkä työt ja miten teet itse, ja mitkä jätät asentajan tehtäväksi.

        Kaasupullolta auton sisätilaan/umpinaiseen tavaratilaan läpivientiä ei saa tehdä kaasuletkulla. Letkun pituudellekin on asetettu enimmäismitta, samoten letkun pakkaskestolle. Letkun pakkaskesto on merkitty letkuun.
        Tietoa kaasuasennuksista.
        http://www.aga.fi/international/web/lg/fi/likelgagafi.nsf/docbyalias/prod_turvallisuus_nestekaasu

        http://www.tukes.fi/Tiedostot/julkaisut/3_2002.pdf

        http://www.tukes.fi/Tiedostot/varoasiat/raportit/suomussalmi_121002.pdf

        Asenne on silloin hyvä mutta pielessä, kun pelkkä virallisen luvan saaminen tekee ammattilaisen.
        Samat taidot ja vielä paremmat voi hankkia, vaikka viralllista lupaa ei olisikaan.
        Montakohan kertaa olen juoksuttanut rakennustyömailla luvan omaavia sähkömiehiä korjaamassa tekojaan, löysiä liitoksia sekä päin persettä kytkettyjä jakokaappeja. Siinä luvasta ollut mitään apua äijillä.
        Entäs maahantuojien *valtuuttamilla' autokorjaamoilla käydyt turhat valohoidot.

        Taito on ihan muualla, kun jossain sertivikaatissa.
        Toki noita pölhöjä on vielä enemmin laittomissa asentajissa.


      • hihhuli
        olento- kirjoitti:

        Asenne on silloin hyvä mutta pielessä, kun pelkkä virallisen luvan saaminen tekee ammattilaisen.
        Samat taidot ja vielä paremmat voi hankkia, vaikka viralllista lupaa ei olisikaan.
        Montakohan kertaa olen juoksuttanut rakennustyömailla luvan omaavia sähkömiehiä korjaamassa tekojaan, löysiä liitoksia sekä päin persettä kytkettyjä jakokaappeja. Siinä luvasta ollut mitään apua äijillä.
        Entäs maahantuojien *valtuuttamilla' autokorjaamoilla käydyt turhat valohoidot.

        Taito on ihan muualla, kun jossain sertivikaatissa.
        Toki noita pölhöjä on vielä enemmin laittomissa asentajissa.

        Tutkinnon suorittaneella on RIITTÄVÄT tiedot ja taidot alalta suorittaakseen tehtävät turvallisen ja asiallisen lopputuloksen aikaansaamiseksi. Useimmat oman alansa tutkinnon suorittaneet ylittävät reilusti, eikä rimaa hipoen, tutkinnon vaatimukset (tutkinto mittaa vain vaatimusten minimitason ylitystä). Enemmän ja perusteellisemmikin voi alaansa hallita.

        Ilman tutkintoa olevallakin voi olla vastaavat tiedot ja taidot, toki toki. Tutkinnon läpäiseminen ei siiloin ole ongelma, jos haluaa alalla työtään tehdä.


    • kaappipakastin

      Helpointa olisi laittaa 12V jääkaappi tai vaikka pieni 12V pakastearkku. Aurinkosähkölaitteita myyvistä kaupoista löytyy.

      • kylmälaitteet

        vievät valitettavasti aikalailla virtaa joten pidemmälle kalastusreissulle pitäisi Jönssellä olla aikamoinen akkuarsenaali mukana ellei halua käynnistää autoa silloin tällöin.Kaasu käyttöinen kaappi ei kuluta paljoakaan polttoainetta.Koska tarkoitus oli myös grillikäyttö,kaasu on mielestäni paras ratkaisu.Paineen alennusventtiilin jälkeen vain haaroitus toista laitetta varten niin siinä se on.Erillinen liitin kotelo haaraletkun päähän,sisältää sulkuventtiilin,löytyy karavaani liikkeistä.


      • Indelin 24v jääkaappi
        kylmälaitteet kirjoitti:

        vievät valitettavasti aikalailla virtaa joten pidemmälle kalastusreissulle pitäisi Jönssellä olla aikamoinen akkuarsenaali mukana ellei halua käynnistää autoa silloin tällöin.Kaasu käyttöinen kaappi ei kuluta paljoakaan polttoainetta.Koska tarkoitus oli myös grillikäyttö,kaasu on mielestäni paras ratkaisu.Paineen alennusventtiilin jälkeen vain haaroitus toista laitetta varten niin siinä se on.Erillinen liitin kotelo haaraletkun päähän,sisältää sulkuventtiilin,löytyy karavaani liikkeistä.

        Yleensä kesäisin.
        Autona normaali? 12v italiaano.
        Normaalisti tuo laitos on viikon päällä, ja vain viikonlopuksi tuon sammutan.
        Tosin ajoa tulee joka ainoa päivä, jolloin akku lataantuu täyteen kerran? päivässä.

        Kaappi EI siis ole näitä kylmälaukkuja, joissa kylmää tehdään peltier elementillä.
        Niin ei kai tuo nyt silloin niin kauheasti sähköä vie, mutta on helpompi käyttää, asentaa ja ottaa pois, kuin kaasukaappi.


      • hihhuli
        Indelin 24v jääkaappi kirjoitti:

        Yleensä kesäisin.
        Autona normaali? 12v italiaano.
        Normaalisti tuo laitos on viikon päällä, ja vain viikonlopuksi tuon sammutan.
        Tosin ajoa tulee joka ainoa päivä, jolloin akku lataantuu täyteen kerran? päivässä.

        Kaappi EI siis ole näitä kylmälaukkuja, joissa kylmää tehdään peltier elementillä.
        Niin ei kai tuo nyt silloin niin kauheasti sähköä vie, mutta on helpompi käyttää, asentaa ja ottaa pois, kuin kaasukaappi.

        Miten mahtaa toimia 24v jääkaappi 12 V jännitteellä? Et mainitse mitään, että käyttäisit jännitteen muuttajaa muuttamaan jääkaapille syötetyn virran 24 V jänniteelle. Tärkeä tieto olisi, mikä on jääkaapin ottoteho Watteina.


      • kaaleppi
        hihhuli kirjoitti:

        Miten mahtaa toimia 24v jääkaappi 12 V jännitteellä? Et mainitse mitään, että käyttäisit jännitteen muuttajaa muuttamaan jääkaapille syötetyn virran 24 V jänniteelle. Tärkeä tieto olisi, mikä on jääkaapin ottoteho Watteina.

        Compressorilla n,30W, peltzier kaapilla 50W, ja abroptiomallilla, n80W,suurinpiirtein. Peltierillä teho menee kaikkein eniten hukkaan, koska sillä ei edes munat viilene


      • mutuako
        kaaleppi kirjoitti:

        Compressorilla n,30W, peltzier kaapilla 50W, ja abroptiomallilla, n80W,suurinpiirtein. Peltierillä teho menee kaikkein eniten hukkaan, koska sillä ei edes munat viilene

        uusimmat mallit kuluttavat vain ampeerin verran käydessään, eli alle 15 Wattia.


      • hihhuli
        kaaleppi kirjoitti:

        Compressorilla n,30W, peltzier kaapilla 50W, ja abroptiomallilla, n80W,suurinpiirtein. Peltierillä teho menee kaikkein eniten hukkaan, koska sillä ei edes munat viilene

        Omassa Electrolux absortio jääkaapissa on 12V vastus 120Ω.


      • .herkko.
        hihhuli kirjoitti:

        Omassa Electrolux absortio jääkaapissa on 12V vastus 120Ω.

        Taitaa olla pelkkä sisävalo,joka on 120oomia. Kun käännät termostaattia, niin se voi muuttua nopeasti 2 oomiksi.Ei tolla reilulla vatilla vielä kaappi kylmene.


      • ensimmänen höh
        hihhuli kirjoitti:

        Omassa Electrolux absortio jääkaapissa on 12V vastus 120Ω.

        Olisiko sinulla ollut tarkoitus kertoa, että jääkaapin vastuksen teho on 120W. Jääkaapin 12V vastus on n. 12 ohmia, ja virtaa kuluu 10A tietämillä. 75 Ah:n akuslla voisi jääkaappia käyttää n. 5 tuntia, jolloin akku olisi purkaantunut n. 70%:ti.


      • toinen höh
        ensimmänen höh kirjoitti:

        Olisiko sinulla ollut tarkoitus kertoa, että jääkaapin vastuksen teho on 120W. Jääkaapin 12V vastus on n. 12 ohmia, ja virtaa kuluu 10A tietämillä. 75 Ah:n akuslla voisi jääkaappia käyttää n. 5 tuntia, jolloin akku olisi purkaantunut n. 70%:ti.

        Jos vastus on 12 ohmia, kuluu virtaa 1 ampeeri ja teho on 12 wattia. 75 aH akkua riittäisi n.40 tuntia, ja kyllä se on sitten aika tyhjä.
        Nyt ei desimaalit teillä höh ja hihhuli ole ihan hallussa. Aikaisemmin joku oli jo melkein oikeassa.


      • REiskaV
        hihhuli kirjoitti:

        Omassa Electrolux absortio jääkaapissa on 12V vastus 120Ω.

        Epäilen, että vastus olisi mielummin 1 ohmia, ja teho voi olla sitten mainitsemasi 120W, muista mielipiteistä huolimatta. Ei vastusarvoa yleensä ilmoiteta, ellet sitten ole mitannut, mutta sittenkin epäilen virheeksi


      • hihhuli
        REiskaV kirjoitti:

        Epäilen, että vastus olisi mielummin 1 ohmia, ja teho voi olla sitten mainitsemasi 120W, muista mielipiteistä huolimatta. Ei vastusarvoa yleensä ilmoiteta, ellet sitten ole mitannut, mutta sittenkin epäilen virheeksi

        Ajatus pätkii joskus pahasti. Vastuksen teho on 120W. Vastusarvoa ei ole ilmoitettu.
        Hyvä kun virhe tuli korjattua.


    • ÄMBEE

      Kiinteän asennuksen luvallisuus on syytä tarkistaa ENNEN katsastusta, sillä jos se ei pakettiautoon ole
      laillinen niin katsastusta ei voi keskeyttää.
      Ja pelkkä hylkäys ei ole peikkona vaan autovero,
      joka varmasti tuntuu lompakossa.

    • kompressorikaappi

      Meikämanne on jo vuosia käyttänyt Waecon valmistamaa 12 voltin kompressorikaappia hyvällä menestyksellä. Kaapin tilavuus on 90 litraa ja vuorokausikulutus on 27 Ah. Ja kaiken päälle kaapissa on kunnon 10 litran pakastelokero.

      • Jönse

        Dometik kolme-energia arkku jo käytössä ja se on selvästi tehokkain kaasukäytössä. Kompressorikaappi toimisi muuten, mutta kaasuominaisuus olisi myös hyvä kun käyttää pitempään paikallaan ollessa. Onko kompressorikaappeja kaasumahdollisuus saatavana? Hintaa niillä varmaan on, jos yleensä löytyy, koska pelkkä kompressorikaappikin on alk.600€
        Ehkä kaasun asennus pakettiautoon ei sittenkään ole hyvä ratkaisu, niinkuin näistä kommenteista ilmenee.
        Täytyypä vielä selailla tarjontaa.


      • Kalliita
        Jönse kirjoitti:

        Dometik kolme-energia arkku jo käytössä ja se on selvästi tehokkain kaasukäytössä. Kompressorikaappi toimisi muuten, mutta kaasuominaisuus olisi myös hyvä kun käyttää pitempään paikallaan ollessa. Onko kompressorikaappeja kaasumahdollisuus saatavana? Hintaa niillä varmaan on, jos yleensä löytyy, koska pelkkä kompressorikaappikin on alk.600€
        Ehkä kaasun asennus pakettiautoon ei sittenkään ole hyvä ratkaisu, niinkuin näistä kommenteista ilmenee.
        Täytyypä vielä selailla tarjontaa.

        &00 on minimi, ja monienergiekaappeja ei ole tarjolla.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Moikka rakas

      Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa
      Ikävä
      21
      6565
    2. Malmin tapaus on järkyttävä

      Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      555
      2261
    3. Mitä haluaisit kysyä

      Kaivatultasi?
      Ikävä
      147
      1857
    4. Mitkä asiat teidän elämässänne on

      Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      83
      1235
    5. HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?

      https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa
      Maailman menoa
      97
      1032
    6. Mitä haluaisit nähdä

      Kaivatullasi päällä?
      Ikävä
      72
      970
    7. Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan

      Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.
      Maailman menoa
      81
      915
    8. Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä

      Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E
      Ikävä
      10
      833
    9. Kaupunki ostaa Kauppamatin

      Joutuukohan yrittäjät lähteen muualle?
      Haapavesi
      32
      830
    10. Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?

      Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon
      Maailman menoa
      147
      757
    Aihe