Onko tässä mitään

järkeä?

Luen nyt kieliä toista vuotta mutta koko opiskelun mielekkyys alkaa olemaan hukassa. Opetus on liian teoriapohjaista ja käytännön kielitaitoni ei ole yhtään parantunut vaan lähinnä romahtanut. Kieliä ei opi puhumaan tankkaamalla kielioppia.
En ole suuntautumassa opetusalalle, joten mitä tällä tutkinnolla tekee käytännön työelämässä? Koko opetusohjelma ja opintojen tavoitteet tuntuvat olevan 100 vuoden takaa.

15

1659

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • luulisin

      Jotenkin tuntuu, että et ole sisäistänyt kieliopintojen tarkoitusta. Se, että osaa sanastoa, idiomeja ja kielioppia peruspuhetta varten ei riitä kielitaidoksi läheskään kaikkiin tehtäviin.

      Jos työelämässä joudut tuottamaan kirjallista tekstiä, jossa rakenteet ja sanasto on tietyn käyttöalueen konvention mukaista sekä jossa lisäksi on otettava huomioon eri sanojen ja sanontojen pienet semanttiset erot, tarvitset melkoisen teoriapohjan tueksesi. Hyvälläkään käytännön kielitaidolla ei esimerkiksi saa aikaan hyvää kaupallista tai teknistä esitystä, jos kielen laajempi teoreettinen pohja ei ole hallussa.

    • Opiskelu

      Ymmärtääkseni yliopistoon ei mennä opiskelemaan kieliä jotta sananvarasto ja käyttö paranisivat. Sen takia kielikursseja on erikseen. Jos opiskelee jotain kieltä pääaineena sen pitäisi jo olla toisi vahva (riippuu kielestä?).

      Kielten opiskelun yliopistossa pitää olla nimenomaan teoreettista koska siellä opiskellaan kieltä itsenänsä (sen historiaa, rakennetta, semantiikkaa) eikä opetella miten sitä käytetään.

      Tää on tosi vaikea asia selittää. Mutta asia on niin että jos esim. opiskelee englantia, niin mitä pelkkä englanninkielen taito auttaa? Maailmassa on miljoonia ihmisiä jotka puhuvat sitä äidinkielenään, ja miljoonia enemmän jotka puhuvat sitä sujuvasti. Se mikä tekee siitä yliopistotutkinnon on se että osaa analysoida kieltä ja selittää _miksi_ asiat ovat niinkun ne ovat ja esim. mitkä historialliset seikat siihen vaikuttivat.

      • fslfslfd

        Suosittelen alkuperäiselle kirjoittajalle opiskelualan vaihtoa. Kuten on jo mainittu, kielten opiskelu yliopistossa ei ole (vain) kielitaidon parantamista, vaan sitä, että valmistutaan kielen ammattilaiseksi, tunnetaan kielen historiaa ja rakennetta sekä kulttuuria ja muita juttuja. Jos tämä ei tunnu mielekkäältä, on parempi etsiä joku muu ala ja opiskella kieliä siinä ohella. Pitää myöskin paikkansa, ettei kieliä opiskelleita juuri arvosteta Suomessa, heitä valmistuu ihan liikaa jo muutenkin. Kuinkahan moni heistäkin on aloittanut kielen pääaineenaan ihan väärin perustein? Moni kieliä opiskellut päätyy opetustöihin ainakin joksikin aikaa.


    • Humanistimaisteri

      Jos haluaisit pärjätä opinnoissasi, sinun pitäisi innoissasi imeä itseesi kielioppia ja mietiskellä teoriaa vapaa-ajallasikin vapaaehtoisesti. Ihan totta, opiskelun on tunnuttava pitkälti kuin kovan janon sammuttamiselta (ja kohta taas janottaa) - jos toisen opiskeluvuoden syksyllä tuntuu noin vaikealta ja turhalta, kannattaa hypätä kyydistä ajoissa ja hakeutua vaikka amikseen opiskelemaan jotakin ihan muuta ja hoitaa kieliopinnot kansanopistossa.

      Aiemmin vastanneet puhuvat järeää asiaa. Kannattaa miettiä.

    • ollakin

      Aiemmat vastaajat ovat olleet hieman näsäviisaita... Kuka kieliasiantuntija on uskottava, jollei osaa kieltä käytännössä? Onhan se vallan näppärää selittää fonetiikan hienouksia, mutta toisaalta noloa, jos ei kielellä tule toimeen arkipäivän tilanteissa.

      Anyway, vielä ei kannata heittää kirvestä kaivoon. Mieti miksi ylipäänsä hait kieliä opiskelemaan, haaveet kantaa lopulta aika pitkälle. Lähde vuodeksi vaihtoon, koska siellä kielitaito pakostakin kasvaa. Samalla se voi selkeyttää ajatukset opintojen suhteen. Jos tuntuu, ettei kielet olekaan sinun alaasi, niin pääainetta voi aina vaihtaa. Noi amis-kuittailut oli muuten typeriä, jätä ne omaan arvoonsa.

      P.S. Lähes kaikille tulee opiskelun aikana jakso, jolloin opintojensa mielekkyyden kyseenalaistaa. Se on ihan normaalia.

      • niin...

        Vai näsäviisaita. Ei pelkällä kielitaidolla pärjää työmaailmassa, muuten opiskelen ainettani ihan turhaan kerran se on minulla äidinkielen tasolla. Jos kielitaitoa haluaa kohentaa, kielikeskuksilla on kursseja sitä varten.

        Et ole itsekkään välttämättä ymmärtänyt kieliopintojen tarkoitusta.


      • Huhuu?

        >

        Kuka on väittänyt, ettei kieltä tarvitsisi käytännössä osata? Kieltä opitaan ennen yliopistoon tuloa, sen aikana ja sen ohella, mutta ei maisterikoulutus ole mikään tosi pitkä kielikurssi, vaikka moni niin luuleekin.

        >

        Jollei jaksa opiskella yliopistossa tai jos kyvyt eivät siihen riitä, mutta opiskella tekee mieli, kannattaa harkita jotakin muuta alaa. Amiksessa on paljon opiskeltavaa, eikä varmasti tarvitse tankata kielioppia ja kaivella vastenmielistä teoriaa. Miksi otit kehotuksesta nokkiisi? Onko ammattikoulun ehdottaminen sinun mielestäsi jotenkin halventavaa?


      • jatkaa....

        Olen tässä törmännyt jopa erääseen yli 100 op saksassa suorittaneeseen, joka ei uskaltanut puhua saksaa vaihto-opiskelijan kanssa. Että tämmöistä meininkiä...


      • vielä....
        jatkaa.... kirjoitti:

        Olen tässä törmännyt jopa erääseen yli 100 op saksassa suorittaneeseen, joka ei uskaltanut puhua saksaa vaihto-opiskelijan kanssa. Että tämmöistä meininkiä...

        Mutta toivottavasti oli teoriat hyvin hallussa. Varsinkin valinnaisissa kielissä opiskelija-aineksella saattaa olla hyvinkin heikko kielitaito ja näiden kielten opiskelun kanssa ei ole sitten enää mitään tekemistä tieteen teon kanssa. Opiskelu vastaa lähinnä peruskoulun ja lukion ulkoa opettelemista.


      • Humanistimaisteri
        vielä.... kirjoitti:

        Mutta toivottavasti oli teoriat hyvin hallussa. Varsinkin valinnaisissa kielissä opiskelija-aineksella saattaa olla hyvinkin heikko kielitaito ja näiden kielten opiskelun kanssa ei ole sitten enää mitään tekemistä tieteen teon kanssa. Opiskelu vastaa lähinnä peruskoulun ja lukion ulkoa opettelemista.

        Eipä noissa valinnaisissa tiedettä tarvitse tehdäkään. Pääaine on syystäkin pääaine.


      • ihan sama
        niin... kirjoitti:

        Vai näsäviisaita. Ei pelkällä kielitaidolla pärjää työmaailmassa, muuten opiskelen ainettani ihan turhaan kerran se on minulla äidinkielen tasolla. Jos kielitaitoa haluaa kohentaa, kielikeskuksilla on kursseja sitä varten.

        Et ole itsekkään välttämättä ymmärtänyt kieliopintojen tarkoitusta.

        En puhunut omista opinnoistani mitään, annoin vain vinkkejä aloittajalle. Minusta ei ole asiallista se, että henkilö X kaipaa selvästikin tukea ja neuvoja, ja hänet sitten palkitaan eri tasoisella vittuilulla ja vastaajan oman erinomaisuuden nostatuksella.

        Meitä kieliä opiskelevia on hyvin erilaisia ja motiivit kielten opiskeluun ovat erilaiset, joten turhaa mielestäni lässyttää, kuinka nyt joku ei ole ymmärtänyt opiskelun tarkoitusta. Kaikille kielten opiskelijoille kieliopin ja muiden koukeroiden tankkaaminen ei ole intohimo, vaikka niin haluaisitkin itsellesi uskotella. Pakollinen ja hyödyllinen osa opintoja se on, mutta myös kielen oppiminen käytännössä on tärkeää.

        Ehkä kaikilla ei ole rikkaita vanhempia, jotka olisivat kustantaneet kielikurssit ja vaihtarivuodet, joten kaikilla ei myöskään ole opiskelukieli natiivin tasolla.

        Yrittäisit sinäkin kieliopintojesi lomassa kehittää hieman empatiakykyäsi. Se on tarpeen ammateissa, joissa ollaan ihmisten kanssa tekemisissä (opettaja, tulkki jne.).


      • Hmm..
        ihan sama kirjoitti:

        En puhunut omista opinnoistani mitään, annoin vain vinkkejä aloittajalle. Minusta ei ole asiallista se, että henkilö X kaipaa selvästikin tukea ja neuvoja, ja hänet sitten palkitaan eri tasoisella vittuilulla ja vastaajan oman erinomaisuuden nostatuksella.

        Meitä kieliä opiskelevia on hyvin erilaisia ja motiivit kielten opiskeluun ovat erilaiset, joten turhaa mielestäni lässyttää, kuinka nyt joku ei ole ymmärtänyt opiskelun tarkoitusta. Kaikille kielten opiskelijoille kieliopin ja muiden koukeroiden tankkaaminen ei ole intohimo, vaikka niin haluaisitkin itsellesi uskotella. Pakollinen ja hyödyllinen osa opintoja se on, mutta myös kielen oppiminen käytännössä on tärkeää.

        Ehkä kaikilla ei ole rikkaita vanhempia, jotka olisivat kustantaneet kielikurssit ja vaihtarivuodet, joten kaikilla ei myöskään ole opiskelukieli natiivin tasolla.

        Yrittäisit sinäkin kieliopintojesi lomassa kehittää hieman empatiakykyäsi. Se on tarpeen ammateissa, joissa ollaan ihmisten kanssa tekemisissä (opettaja, tulkki jne.).

        Ei ollut tarkoitus vittuilla. Lähinnä ärsyynnyin lauseelle "Koko opetusohjelma ja opintojen tavoitteet tuntuvat olevan 100 vuoden takaa", joka ei tosiaankaan ole totta. Ja mielestäni ihan asiallisesti selitin miski ei.

        Ja kyllä minulla on sivuaineena kieli joka ei ole läheskään natiivilla tasolla enkä minä odota että joku kädestä pitäen sitä minulle opettaa. Kyllä minä ymmärrän että vähän omaakin vastuuta siinä täytyy olla, yliopistossa kun ollaan. Sen takiahan kielikursseja yliopistoilla tarjotaan jotta voidaan kerrata/oppia kieltä. Siellä on kaiken tasoisia kurrseja, puhe- ja kirjoittamiskursseja - jokaiselle jotakin. En oikeasti ymmärrä mikä siinä niin suuri ongelma oli että sitä ehdotin?

        Ja ei kielioppi tosiiankaan ole lempipuuhaani mutta sentään ymmärrä että se on tosi tärkeä osa ainettani. Ei kaikki tärkeä voi aina olla kivaakin.

        Eikä minun vanhemmat mitään kielikursseja tai vaihtarivuosia maksaneet, eli turha vetää jotain tollaisia esiin. Et tunne minua eli älä vedä johtopäätöksiä. Mutta vaihtoonhan voi yliopiston kautta mennä kuka tahansa.

        Kyllä minulla empatiaa on, mutta voi minulla myös mielipiteitä olla. Pidän aineestani ja jos joku puhuu siitä potaskaa niin turha luulla että siinä vaiheesa en reagoisi.


      • ihan sama
        Hmm.. kirjoitti:

        Ei ollut tarkoitus vittuilla. Lähinnä ärsyynnyin lauseelle "Koko opetusohjelma ja opintojen tavoitteet tuntuvat olevan 100 vuoden takaa", joka ei tosiaankaan ole totta. Ja mielestäni ihan asiallisesti selitin miski ei.

        Ja kyllä minulla on sivuaineena kieli joka ei ole läheskään natiivilla tasolla enkä minä odota että joku kädestä pitäen sitä minulle opettaa. Kyllä minä ymmärrän että vähän omaakin vastuuta siinä täytyy olla, yliopistossa kun ollaan. Sen takiahan kielikursseja yliopistoilla tarjotaan jotta voidaan kerrata/oppia kieltä. Siellä on kaiken tasoisia kurrseja, puhe- ja kirjoittamiskursseja - jokaiselle jotakin. En oikeasti ymmärrä mikä siinä niin suuri ongelma oli että sitä ehdotin?

        Ja ei kielioppi tosiiankaan ole lempipuuhaani mutta sentään ymmärrä että se on tosi tärkeä osa ainettani. Ei kaikki tärkeä voi aina olla kivaakin.

        Eikä minun vanhemmat mitään kielikursseja tai vaihtarivuosia maksaneet, eli turha vetää jotain tollaisia esiin. Et tunne minua eli älä vedä johtopäätöksiä. Mutta vaihtoonhan voi yliopiston kautta mennä kuka tahansa.

        Kyllä minulla empatiaa on, mutta voi minulla myös mielipiteitä olla. Pidän aineestani ja jos joku puhuu siitä potaskaa niin turha luulla että siinä vaiheesa en reagoisi.

        Tuo kuulosti jo paremmalta. Kiitos asiallisuudestasi. Toisaalta et sinäkään varmasti tunne kaikkien yliopistojen kaikkien kielten opetusohjelmia, joten mistä sitä voi mennä vannomaan, että ne ovat 100% ajan tasalla.


      • ...
        ihan sama kirjoitti:

        Tuo kuulosti jo paremmalta. Kiitos asiallisuudestasi. Toisaalta et sinäkään varmasti tunne kaikkien yliopistojen kaikkien kielten opetusohjelmia, joten mistä sitä voi mennä vannomaan, että ne ovat 100% ajan tasalla.

        Mutta kyllä toi "liian teoriapohjaista" kuulostaa aika paljon meidän kielioppi/kielitiede kursseilta, joita uskoisin että joka kielessä käydään... Nehän ovat tosi teoreettisia, mutta myös olennaisia osia tutkintoa.


      • mfffff
        Humanistimaisteri kirjoitti:

        Eipä noissa valinnaisissa tiedettä tarvitse tehdäkään. Pääaine on syystäkin pääaine.

        kenties Turun yliopiston saksalaisen filologian laitos? :) Olen nimittäin itse opiskellut siellä noin vuoden ajan, ja opinto-ohjelma tosiaan oli jostain 100 vuoden takaa, ellei jopa 150:n. Tällä ei ole opintojen teoreettisuuden kanssa mitään tekemistä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      413
      1706
    2. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      105
      1348
    3. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      171
      1317
    4. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      117
      1275
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      44
      1017
    6. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      936
    7. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      880
    8. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      92
      871
    9. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      856
    10. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      108
      821
    Aihe