missä miehenne hengailevat päivät pitkät tähän aikaan vuodesta kun ilmat on mitä on?
sää kysymys
45
2163
Vastaukset
- dolca
tuo hengailee. ;)
- heee
Vain murto-osa mamuista käy työssä
- on näin
Kerran viikossa pelaa jalkapalloa kotimaalaistensa kanssa ja kerran viikossa käy kahvilla kavereidensa kanssa ja on noin pari kolme tuntia. Yhdessä käymme kyläilemässä heidän maalaistensa luona ja meille heitä tulee kanssa.
Sää ei vaikuta mitenkään menoihin, ihan samanlaista kesät talvet. Mies Kosovosta. - kysymys mielestäni
Töitä hän tekee ihan niin kuin muutkin ihmiset. Mitä tekemistä säillä on sen kanssa? Vapaa-aikaakin vietetään ihan säistä riippumatta, välillä relaillaan kotona, välillä kyläillään tai kutsutaan tuttuja kylään käydään leffassa jne.
- ne päivät menevät.
Jos vapaa-aikaa päiväaikaan jää, pyrkii ehtimään käymään kuntosalilla huolehtimassa työkyvyn säilymisestä. Illat vietetäänkin sitten perheen kesken.
- outo kysymys
Olipa outo kysymys, töissä mies on kuten minäkin, säästä riippumatta kun työt eivät kummallakaan riipu säästä. Pitkää päivää hän kyllä tekee.
- oletko vähän?
Millä lailla outo kysymys?
Aloittaja varmaan tarkoitti ihan vapaa-aikana. Suurin osa ainakin muslimeista viettää aikaa kahviloissa vapaa-aikanaan. Ei kai nyt kukaan töissä ole joka päivä kuuttatoista tuntia ja nukkuu sen kahdeksan tuntia? - bidraldi
oletko vähän? kirjoitti:
Millä lailla outo kysymys?
Aloittaja varmaan tarkoitti ihan vapaa-aikana. Suurin osa ainakin muslimeista viettää aikaa kahviloissa vapaa-aikanaan. Ei kai nyt kukaan töissä ole joka päivä kuuttatoista tuntia ja nukkuu sen kahdeksan tuntia?No 12 tuntiakin töissä on ihan sellainen määrä, että ei siinä sitten ulos lähdetä mitään iltaa viettämään.
aamulla töihin, illalla kotiin ja sitten heti tietsikalle ja nukkumaan. Mies ei käy baarissa.
Ei ole kenelläkään minun tutuista aikaa istua kahvilla... no ehkä jos on opiskelija mutta pitää senkin opiskella.
Mulla päivät menee kotona ihan kivasti opiskellen ja nukkuen. Joskus käyn kaverin luona ja useimmiten parkkeeraan yliopistolla etsimässä kirjoja, istumassa luennoilla (perus luento syö aikaa kaksi tuntia) ja yliopiston ruokalassa tai kahviossa.
kerran viikkoon saatan pitää kaupunki päivän ja saa se mieskin välillä käydä kaupoilla kesken työpäivän, jos on hiljaista.
Mies nukkuu 8-11 tuntia (menee 10-11-12-2 aikaan nukkumaan) minä aloitan nukkumisen yleensä kahden tai viiden aamu yöstä ja nukun sitten tapauksesta riippuen 4-6-8-12 tuntia yleensä heräilen vähän ennen luentoja, että kerkiän ajaa yliopistolle, tentti päivinä valvon kuuteen ja nukun tenttiin asti)
Yliopistosa menee päivästä riippuen
2-6-8 tuntia ja sitten ajan kotiin, jos ei ole muuta. Istun koneella, luen tai katson telkkaria
mies tulee kotiin ja menee omaan huoneeseensa soittelee sukulaiset läpi skypessä lukee uutiset ja rupeaa nukkumaan. (Pari tuntia menee tähän. Jos katsoo elokuvia niin saattaa nukkua vasta kahdelta)
Meillä on paljon vaihtelua näissä aikatauluissa tai ainakin minulla. Minä kuitenkin menen aina viimeisenä nukkumaan ja herään myös vasta kun mies on mennyt töihin. - välissä..,
bidraldi kirjoitti:
No 12 tuntiakin töissä on ihan sellainen määrä, että ei siinä sitten ulos lähdetä mitään iltaa viettämään.
aamulla töihin, illalla kotiin ja sitten heti tietsikalle ja nukkumaan. Mies ei käy baarissa.
Ei ole kenelläkään minun tutuista aikaa istua kahvilla... no ehkä jos on opiskelija mutta pitää senkin opiskella.
Mulla päivät menee kotona ihan kivasti opiskellen ja nukkuen. Joskus käyn kaverin luona ja useimmiten parkkeeraan yliopistolla etsimässä kirjoja, istumassa luennoilla (perus luento syö aikaa kaksi tuntia) ja yliopiston ruokalassa tai kahviossa.
kerran viikkoon saatan pitää kaupunki päivän ja saa se mieskin välillä käydä kaupoilla kesken työpäivän, jos on hiljaista.
Mies nukkuu 8-11 tuntia (menee 10-11-12-2 aikaan nukkumaan) minä aloitan nukkumisen yleensä kahden tai viiden aamu yöstä ja nukun sitten tapauksesta riippuen 4-6-8-12 tuntia yleensä heräilen vähän ennen luentoja, että kerkiän ajaa yliopistolle, tentti päivinä valvon kuuteen ja nukun tenttiin asti)
Yliopistosa menee päivästä riippuen
2-6-8 tuntia ja sitten ajan kotiin, jos ei ole muuta. Istun koneella, luen tai katson telkkaria
mies tulee kotiin ja menee omaan huoneeseensa soittelee sukulaiset läpi skypessä lukee uutiset ja rupeaa nukkumaan. (Pari tuntia menee tähän. Jos katsoo elokuvia niin saattaa nukkua vasta kahdelta)
Meillä on paljon vaihtelua näissä aikatauluissa tai ainakin minulla. Minä kuitenkin menen aina viimeisenä nukkumaan ja herään myös vasta kun mies on mennyt töihin.Ehditte kuksimaan? Kai teilläkin siinä puuhassa jonkinmoinen tuokio kuluu?!
- bidraldi
välissä.., kirjoitti:
Ehditte kuksimaan? Kai teilläkin siinä puuhassa jonkinmoinen tuokio kuluu?!
Ei miehen kanssa;D
- rautatieasemalla ja ostoske...
jokin satuhan sitä pitää aamulla kertoa vaimolle siitä mihin on menossa
- ne työnantajan
lähettämät palkkalistat tulevatkin. Olenpa minä tyhmä - vai olitko se kenties sinä?
Ei edes "nice try", vaan tosi kökkö yritys mustamaalata ulkomaalaisia, kunnollisia työssäkäyviä miehiämme. - tuo..
ne työnantajan kirjoitti:
lähettämät palkkalistat tulevatkin. Olenpa minä tyhmä - vai olitko se kenties sinä?
Ei edes "nice try", vaan tosi kökkö yritys mustamaalata ulkomaalaisia, kunnollisia työssäkäyviä miehiämme.Mutta vapaa-aikana ei mielellään ulos lähde jos on kovin purevat pakkaset tai kunnon lumi/räntämyräkkä. En kyllä muuten minäkään.. Muuten normaalia ja mukavaa arkea perheen kesken ja välillä käy tapaamassa omanmaalaisia ystäviään teen parissa.
- pakko todeta
ne työnantajan kirjoitti:
Ei edes "nice try", vaan tosi kökkö yritys mustamaalata ulkomaalaisia, kunnollisia työssäkäyviä miehiämme.miten voi olla että kaikki palstan naiset ovat sattumoisin naimisissa niiden 10% kanssa, jotka mamuista kuulemma käy töissä?
vai lukeeko niissä palkkalistoissa "Kela"? - kysymystä!
pakko todeta kirjoitti:
miten voi olla että kaikki palstan naiset ovat sattumoisin naimisissa niiden 10% kanssa, jotka mamuista kuulemma käy töissä?
vai lukeeko niissä palkkalistoissa "Kela"?Mun mielestä ihan typeriä naisia, kun aloittaja varmaan tarkoitti vapaa-aikana ja pakko mainita että mies on töissä, ihan kuin se olisi niin ihmeellistä että mies on töissä. Noiden muijien oli vaan pakko mainostaa, vaikkei sitä edes kysytty. Alemmuuskompleksi noilla naisilla miestensä suhteen.
- "neropatti"
kysymystä! kirjoitti:
Mun mielestä ihan typeriä naisia, kun aloittaja varmaan tarkoitti vapaa-aikana ja pakko mainita että mies on töissä, ihan kuin se olisi niin ihmeellistä että mies on töissä. Noiden muijien oli vaan pakko mainostaa, vaikkei sitä edes kysytty. Alemmuuskompleksi noilla naisilla miestensä suhteen.
kysymys uudestaan ja samalla sisäistä se.
- nero, kuuleko
"neropatti" kirjoitti:
kysymys uudestaan ja samalla sisäistä se.
Kysymys kuuluu, miten viettää aikaa kun satelee vettä, niin miksi pitää sanoa että töissä, koska se on normaalia että on töissä, satoi tai paistoi, ei siinä nyt hirveesti neroutta tarvita. Mutta teille ilmeisesti on jotain ihmeellistä että mies on töissä ja se pitää vielä mainita. Ymmärrätkö??
- se on sanoa.
Minulle on aivan sama, jos mies tosiaan hengailee rautatieasemalla tai ostoskeskuksessa, kunhan kantaa rahaa kotiin samaan tahtiin kuin nyt eikä hanki sitä rahaa rikollisin keinoin. Jos joku maksaisi siitä pelkästä hengailusta sen, mitä mies nyt tienaa, niin ei se minua haittaisi.
Alkuperäiseen kysymykseen, pääasiassa samoissa paikoissa on talvella kuin kesälläkin, vapaa-aikaa vietetään kotona, kahviloissa ja kuntosalilla sekä joskus kaverien kodeissa. - täytyy todeta
pakko todeta kirjoitti:
miten voi olla että kaikki palstan naiset ovat sattumoisin naimisissa niiden 10% kanssa, jotka mamuista kuulemma käy töissä?
vai lukeeko niissä palkkalistoissa "Kela"?mamuista kun 70% käy töissä, niin täytyypä todeta, että aika tollo täytyy olla, jos luulee, ettei tällä palstalla sellaisen mamun vaimoon törmäisi. adios!
- kysymyshän
nero, kuuleko kirjoitti:
Kysymys kuuluu, miten viettää aikaa kun satelee vettä, niin miksi pitää sanoa että töissä, koska se on normaalia että on töissä, satoi tai paistoi, ei siinä nyt hirveesti neroutta tarvita. Mutta teille ilmeisesti on jotain ihmeellistä että mies on töissä ja se pitää vielä mainita. Ymmärrätkö??
koski, mitä tekee päivät pitkät, jolloin kysymyksen oletusarvona vaikuttaisi olevan, että aviomiehillämme on 24 h vapaata aikaa, joka pitäisi jotenkin käyttää. Ehkä kysymyksenlaatijan olisi pitänyt olla tarkempi, miten sanansa asettaa, ettei väärinkäsityksiä pääsisi syntymään.
Varmasti ulkomaalaisten joukkoon kuuluu monenlaista sukankuluttajaa: jotkut ovat työttöminä omasta tahdostaan, jotkut taasen eivät. Sitten on tietenkin ne onnelliset, jotka ovat työllistyneet. Minun mieheni kuuluu siihen ryhmään, joka löysi töitä kahdessa kuukaudessa. Sai aloittaa pohjalta, mutta pätevänä ja erittäin pidettynä työntekijänä ylennettiin hyvin nopeasti. Lisäksi kun yrittäjähenkisyys tulee verenperintönä, ei meillä ainakaan vapaa-ajan suunnittelun suhteen ole mitään ongelmaa. Olemme molemmat päivätyössä ja pyöritämme sen lisäksi sisustusalan agentuurifirmaa. Kelan luukulla ei meistä kumpikaan ole asioinut, muuta kuin lakisääteisesti korvattavien sairauskulujen korvausten takia. - vaan
kysymyshän kirjoitti:
koski, mitä tekee päivät pitkät, jolloin kysymyksen oletusarvona vaikuttaisi olevan, että aviomiehillämme on 24 h vapaata aikaa, joka pitäisi jotenkin käyttää. Ehkä kysymyksenlaatijan olisi pitänyt olla tarkempi, miten sanansa asettaa, ettei väärinkäsityksiä pääsisi syntymään.
Varmasti ulkomaalaisten joukkoon kuuluu monenlaista sukankuluttajaa: jotkut ovat työttöminä omasta tahdostaan, jotkut taasen eivät. Sitten on tietenkin ne onnelliset, jotka ovat työllistyneet. Minun mieheni kuuluu siihen ryhmään, joka löysi töitä kahdessa kuukaudessa. Sai aloittaa pohjalta, mutta pätevänä ja erittäin pidettynä työntekijänä ylennettiin hyvin nopeasti. Lisäksi kun yrittäjähenkisyys tulee verenperintönä, ei meillä ainakaan vapaa-ajan suunnittelun suhteen ole mitään ongelmaa. Olemme molemmat päivätyössä ja pyöritämme sen lisäksi sisustusalan agentuurifirmaa. Kelan luukulla ei meistä kumpikaan ole asioinut, muuta kuin lakisääteisesti korvattavien sairauskulujen korvausten takia.Tarkoitin vain, että itse pidän että kumpikin on töissä olisi ihan normaalia. Ajattelen että varmaan suurin osa palstan miehistä on töissä, ja kummoksuin kaikkien naisten kirjoituksia. Höh höh hä, mitä mun mies on töissä, hä? Ihan kuin olisi jotenkin ihmeellistä ja pitäisi mainostaa siitä erikseen. Aloittaja kysyi ulkomaalaisista, ja ehkä olisin ymmärtänyt jos olisi kirjoitettu muslimit, niin silloin olisi ollut varmaan vittuilua.
- ......
täytyy todeta kirjoitti:
mamuista kun 70% käy töissä, niin täytyypä todeta, että aika tollo täytyy olla, jos luulee, ettei tällä palstalla sellaisen mamun vaimoon törmäisi. adios!
Toi oli kai pelkkä huuli :).
Tässä vähän tilastoa muutamien maiden kansalaisista:
Maa........kansalaisia...Joista
...........Suomessa......Työelämässä
Afganistan...2197..........230
Irak...........3036..........408
Iran...........2611..........492
Marokko.......731..........196
Serbia........2989..........772
Somalia......4852..........632
Turkki........3182.........1038
Yhteensä....19598.........3768 - vittuilultahan
vaan kirjoitti:
Tarkoitin vain, että itse pidän että kumpikin on töissä olisi ihan normaalia. Ajattelen että varmaan suurin osa palstan miehistä on töissä, ja kummoksuin kaikkien naisten kirjoituksia. Höh höh hä, mitä mun mies on töissä, hä? Ihan kuin olisi jotenkin ihmeellistä ja pitäisi mainostaa siitä erikseen. Aloittaja kysyi ulkomaalaisista, ja ehkä olisin ymmärtänyt jos olisi kirjoitettu muslimit, niin silloin olisi ollut varmaan vittuilua.
koko kysymys vaikuttikin, tai sitten erittäin huonosti muotoillulta.
Tällä palstallahan tunnutaan ihan yleisesti kuviteltavan, että Suomeen muuttavat ulkomaalaiset tulevat tänne vain loisimaan ja nauttimaan hyvästä (?) sosiaaliturvastamme. Ehkäpä sen takia on ihan hyvä, että kaikki ne joiden miehet ovat täällä työllistyneet, jaksavat valistaa ennakkoluuloisia kanssaihmisiämme. - sinun tilastosi
...... kirjoitti:
Yhteensä....19598.........3768on peräisin? Esim. somaleita on Suomessa n. 10.000...
sinun tilastosi kirjoitti:
on peräisin? Esim. somaleita on Suomessa n. 10.000...
on Suomen kansalaisuus eli näkyvät sitten tilastoissa suomlaisina.
- täältä
sinun tilastosi kirjoitti:
on peräisin? Esim. somaleita on Suomessa n. 10.000...
Kyseessä on tilastokeskuksen mukaan Suomessa vakinaisesti asuvat,
eli ne joilla on oleskelulupa ja asuinkunta Suomessa.
Maahanmuuttoviraston tilasto taas sanoo:
Suomessa vakinaisesti asuvat ulkomaalaiset 31.12.2007:
Somalia 4831
Mistäs sä vetäsit ton 10 000?
No voian täällä ehkä olla noiden lisäks 5000 somalia odottamassa oleskelulupa-päätöstä? - *.*.*
...... kirjoitti:
Yhteensä....19598.........3768Eli vähän yli 5 prossaa noista on ihan aikuisen oikeesti töissä?
No tossa selitys miks niitä löytyy itiksestä ja steissiltä päivisin niin paljo. - tarkempi aukaisu
täältä kirjoitti:
Kyseessä on tilastokeskuksen mukaan Suomessa vakinaisesti asuvat,
eli ne joilla on oleskelulupa ja asuinkunta Suomessa.
Maahanmuuttoviraston tilasto taas sanoo:
Suomessa vakinaisesti asuvat ulkomaalaiset 31.12.2007:
Somalia 4831
Mistäs sä vetäsit ton 10 000?
No voian täällä ehkä olla noiden lisäks 5000 somalia odottamassa oleskelulupa-päätöstä?osoittaa, että Suomessa on somalinkieltä puhuvia 9810, joista alle puolella eli 4852:lla on somalian kansalaisuus. Tiedot 2007, Wikipedia. Rupesin vain ottamaan selvää ihan siksi, että alkoi kummastuttamaan ja hämmästyttämään tuo erittäin pieneltä vaikuttava luku, alle 5000 - tuntuu kuin somalit olisivat katukuvassa huomattavastkin runsaammin edustettuna.
- minä löysin...
...... kirjoitti:
Yhteensä....19598.........3768Ulkomaalaisten työttömyysaste - Unemployment rate among foreigners
31.10.2005 31.10.2006 31.3.2007
miehet-men 21 19 17
naiset-women 31 28 25
Päivitetty - Updated: 15.6.2007
Lähde: Tilastokeskus, Työministeriö
Source: Statistics Finland, Ministry of Labour - bidraldi
kysymystä! kirjoitti:
Mun mielestä ihan typeriä naisia, kun aloittaja varmaan tarkoitti vapaa-aikana ja pakko mainita että mies on töissä, ihan kuin se olisi niin ihmeellistä että mies on töissä. Noiden muijien oli vaan pakko mainostaa, vaikkei sitä edes kysytty. Alemmuuskompleksi noilla naisilla miestensä suhteen.
"Missä miehenne hengailevat päivät pitkät tähän aikaan vuodesta kun ilmat on mitä on?"
Konnotaatio sanalla "hengailla" on negatiivista, tuottamatonta oleskelua, ei siis liity mielestäni ystävälliseen kysymykseen vapaa-ajan vietosta.
"Päivät pitkät" on vähättelevä sävyinen (siellä se makaa päivät pitkät) Koko ajan käyttämisen määrre, jota yleensä ei käytetä suom. kiel. positiivisissa ilmauksissa, ehkä joskus liioittelun omaisesti.
"Minä tein töitä päivät pitkät." vai "minä olen koko ajan töissä" (kumpi on yleisempi?)
päivät pitkät esiintyy yleensä konnotaatioiltaan negatiivisissa lauseissa, jotka liittyvät ei toivottuun tekemiseen :
"kun makaa kotona päivät pitkät lihakset eivät kehity."
Kysymys oli myös miehistä, miksi kulttuuriantropologia ei kiinnosta mitä suomalaisten miesten ulkomaalaiset naiset tekevät, jos hän on kiinnostunut yleisesti siitä mitä ulkomaalaiset tekevät suomessa VAPAA-AIKANAAN* kun on loskaa ja paskaa -> "kelit on mitä on" (mitä ne sitten on HKI täällä ainakin lumet suli pois).
(*Tätä ei ole sanottu muuta kuin hengailun oletuksessa, mikäli hengailu koetaan positiivisena normaalina vapaa-ajanviettomuotona, eikä yhdistetä sitä joutavaan oleiluun joka tämän palstan kontekstissa yhdistetään helposti asematunnelilorveiluun ulkomaalaisten miesten taholta. Itselleni hengaaminen tarkottaa jouten oloa ja tuottamatonta tekemistä ja sillä on negat. sävy tuottavassa yhteiskunnassa, jossa tekemisellä pitäisi olla tarkoite.)
Se miksi naiset saavat tällaisia konnotaatioita kyseisestä tekstistä/kysymyksestä/utelusta/ arvauksesta ja haluavat korostaa miehensä "ei hengaajiksi" on selitettävissä palstan yleisellä keskustelun tasolla ja syyllistämisellä.
Tämä syyllistäminen kohdistuu naiseen, joka on ulkomaalaisen, muslimin tai ei-miehen (venäläinen homo joka käy salilla;D) kanssa. Sama syyllistäminen käy ilmi kysymyksessä
"miks suomalainen ei kelvannu" ja toteamuksessa
"Sä et ois ees suomalaiselle kelvannut"
Jotkin pirkot ovat kääntäneet tämän syyllistämisen paradigman myös koskemaan suom miehen ja aasialaisen suhdetta mutta loppujen lopuksi syyllistäminen käy aina naiseen itseensä jo siitäkin syystä että hän on nainen ja heikommassa toiseuden asemassa mitä tulee normiin. minä löysin... kirjoitti:
Ulkomaalaisten työttömyysaste - Unemployment rate among foreigners
31.10.2005 31.10.2006 31.3.2007
miehet-men 21 19 17
naiset-women 31 28 25
Päivitetty - Updated: 15.6.2007
Lähde: Tilastokeskus, Työministeriö
Source: Statistics Finland, Ministry of LabourMielenkiintoista että molemmat tilastot ovat sinäänsä oikein.
Jotta ymmärtäisi mistä noin valtava ero eri tilastoissa johtuu, on huomioitava pari seikkaa:
1. Useiden maiden (lähinnä EU-maiden kiinan) kansalaiset työllistyvät täällä hyvin, joten heidän panoksensa pudottaa ulkomaalaisten kokonaistyöttömyysprosenttia radikaalisti. Vastaavasti tuossa aikaisemmassa tilastossa oli juuri noiden huonoimmin työllistyneiden kansalaisuuksien tiedot.
2. On ymmärrettävä mitä tarkoitetaan eri tilastoissa olevilla käsitteillä, sillä esimerkiksi 17% työttömyys ei missään nimessä tarkoita sitä, että 83% kyseisen maan kansalaisista olisi töissä!
Työttömyysprosentti sensijaan kertoo kuinka monta prosenttia TYÖVOIMASTA on työttömänä ja tässä käsitteet:
TYÖLLINEN on henkilö, joka on tutkimusviikolla tehnyt ansiotyötä vähintään tunnin rahapalkkaa tai luontaisetua vastaan tai voittoa saadakseen, tai on ollut tilapäisesti poissa työstä. Työstä pois ollut henkilö lasketaan työlliseksi, jos poissaolon syy on tilapäinen poissaolo kuten äitiys- tai isyysvapaa tai oma sairaus, tai jos
hänelle maksetaan palkkaa tai ansiosidonnaista korvausta vähintään puolet normaalista palkasta. Työlliset voivat olla palkansaajia, yrittäjiä tai perheenjäsenen yrityksessä palkatta avustavia.
TYÖVOIMAPOLIITTISESSA TOIMENPITEESSÄ on henkilö, joka on tutkimusviikolla työvoimakoulutuksessa, työmarkkinatuen työharjoittelussa tai työelämävalmennuksessa.
TYÖTÖN on henkilö, joka tutkimusviikolla on ilman työtä sekä on etsinyt työtä aktiivisesti viimeisen neljän viikon aikana palkansaajana tai yrittäjänä ja voisi vastaanottaa työtä kahden viikon kuluessa.
TYÖVOIMAan kuuluvat kaikki ne 15-74-vuotiaat henkilöt, jotka tutkimusviikolla olivat työllisiä, Työvoimapoliittisissa toimenpiteissä tai työttömiä.
TYÖVOIMAAN KUULUMATON väestö koostuu henkilöistä, jotka tutkimusviikolla eivät olleet työllisiä, työvoimapoliittisissa toimenpiteissä tai työttömiä.
Työvoimaan kuulumaton on myös henkilö, joka haluaisi ansiotyötä ja olisi työhön käytettävissä kahden viikon kuluessa, mutta ei ole jostain syystä etsinyt työtä viimeisen neljän viikon aikana.- ajat ja paikat
bidraldi kirjoitti:
"Missä miehenne hengailevat päivät pitkät tähän aikaan vuodesta kun ilmat on mitä on?"
Konnotaatio sanalla "hengailla" on negatiivista, tuottamatonta oleskelua, ei siis liity mielestäni ystävälliseen kysymykseen vapaa-ajan vietosta.
"Päivät pitkät" on vähättelevä sävyinen (siellä se makaa päivät pitkät) Koko ajan käyttämisen määrre, jota yleensä ei käytetä suom. kiel. positiivisissa ilmauksissa, ehkä joskus liioittelun omaisesti.
"Minä tein töitä päivät pitkät." vai "minä olen koko ajan töissä" (kumpi on yleisempi?)
päivät pitkät esiintyy yleensä konnotaatioiltaan negatiivisissa lauseissa, jotka liittyvät ei toivottuun tekemiseen :
"kun makaa kotona päivät pitkät lihakset eivät kehity."
Kysymys oli myös miehistä, miksi kulttuuriantropologia ei kiinnosta mitä suomalaisten miesten ulkomaalaiset naiset tekevät, jos hän on kiinnostunut yleisesti siitä mitä ulkomaalaiset tekevät suomessa VAPAA-AIKANAAN* kun on loskaa ja paskaa -> "kelit on mitä on" (mitä ne sitten on HKI täällä ainakin lumet suli pois).
(*Tätä ei ole sanottu muuta kuin hengailun oletuksessa, mikäli hengailu koetaan positiivisena normaalina vapaa-ajanviettomuotona, eikä yhdistetä sitä joutavaan oleiluun joka tämän palstan kontekstissa yhdistetään helposti asematunnelilorveiluun ulkomaalaisten miesten taholta. Itselleni hengaaminen tarkottaa jouten oloa ja tuottamatonta tekemistä ja sillä on negat. sävy tuottavassa yhteiskunnassa, jossa tekemisellä pitäisi olla tarkoite.)
Se miksi naiset saavat tällaisia konnotaatioita kyseisestä tekstistä/kysymyksestä/utelusta/ arvauksesta ja haluavat korostaa miehensä "ei hengaajiksi" on selitettävissä palstan yleisellä keskustelun tasolla ja syyllistämisellä.
Tämä syyllistäminen kohdistuu naiseen, joka on ulkomaalaisen, muslimin tai ei-miehen (venäläinen homo joka käy salilla;D) kanssa. Sama syyllistäminen käy ilmi kysymyksessä
"miks suomalainen ei kelvannu" ja toteamuksessa
"Sä et ois ees suomalaiselle kelvannut"
Jotkin pirkot ovat kääntäneet tämän syyllistämisen paradigman myös koskemaan suom miehen ja aasialaisen suhdetta mutta loppujen lopuksi syyllistäminen käy aina naiseen itseensä jo siitäkin syystä että hän on nainen ja heikommassa toiseuden asemassa mitä tulee normiin.Konnotaatio, diskurssi, paradigma... Bidra kuule. Olisi paljon fiksumpaa pyrkiä käyttämään tällaisella palstalla yleiskieltä sen sijaan että yrität kohottaa sepustustesi painoarvoa turhilla sivistyssanoilla. Nyt kun ei olla korpiyliopiston ensimmäisen vuoden opiskelijoiden keskustelukerhossa, missä "hienoilla" sanoilla voi tehdä ooh-vaikutuksen kuulijoihin. Ymmärrän houkutuksesi käyttää vastikään oppimiasi termejä, mutta koetapa silti miettiä niille suomenkielinen vastine, ihan kunnioituksesta muita keskustelijoita kohtaan. Kuuluu hyviin tapoihin. Sitä paitsi nuo paradigmat ja diskurssit ovat niiin kulahtaneita ja puhkiväärinkäytettyjä sanoja, että niiden kanssa kannattaa olla muutenkin säästeliäs. Mun opiskeluaikojen pääaineproffa muuten sai miltei raivokohtauksen aina, kun joku käytti sanaa identiteetti.
kahvitar kirjoitti:
on Suomen kansalaisuus eli näkyvät sitten tilastoissa suomlaisina.
Näin tosiaan on, eli kun ulkomailta Suomeen tullut henkilö on saanut suomen kansalaisuuden, hän näkyy sen jälkeen tilastoissa suomalaisena.
Siksi ulkomailta Suomeen muuttanut, mutta suomen kansalaisuuden saanut työtön näkyy myös tilastoissa suomalaisena työttömänä eikä rasita alkuperäisen kansalaisuutensa työttömyystilastoa.- bidraldi
ajat ja paikat kirjoitti:
Konnotaatio, diskurssi, paradigma... Bidra kuule. Olisi paljon fiksumpaa pyrkiä käyttämään tällaisella palstalla yleiskieltä sen sijaan että yrität kohottaa sepustustesi painoarvoa turhilla sivistyssanoilla. Nyt kun ei olla korpiyliopiston ensimmäisen vuoden opiskelijoiden keskustelukerhossa, missä "hienoilla" sanoilla voi tehdä ooh-vaikutuksen kuulijoihin. Ymmärrän houkutuksesi käyttää vastikään oppimiasi termejä, mutta koetapa silti miettiä niille suomenkielinen vastine, ihan kunnioituksesta muita keskustelijoita kohtaan. Kuuluu hyviin tapoihin. Sitä paitsi nuo paradigmat ja diskurssit ovat niiin kulahtaneita ja puhkiväärinkäytettyjä sanoja, että niiden kanssa kannattaa olla muutenkin säästeliäs. Mun opiskeluaikojen pääaineproffa muuten sai miltei raivokohtauksen aina, kun joku käytti sanaa identiteetti.
aina ei ole suomenkielistä vastinetta tai se ei sellaisenaan kuvaa juuri sitä asiaa, jolle on oma hyväksytty sanansa. konnotaation voi sanoa toki merkitsevän sanaan yhdistettyjä mielikuvia jotka eivät tule selväksi pelkästä sanan ilmiasusta. diskurssin voi kääntää keskusteluksi mutta menettääkö se silloin jotain, keskustelu sanallakin on eri merkityksiä, diskurssi kertoo, että kyseessä ei ole keskustelu viattomana seurustelu muotona vaan valtasuhteita muovaava tulkinta. paradigma voidaan toki kääntää ongelmalliseksi luultavasti ilman sen sisällöllistä rikettä. Yritän käyttää vastedes sivistys sanoja säästeliäästi ettei kenenkään palstalaisen tarvitse sanakirja kädessä alkaa tavaamaan, tosin ehkä minä en kirjoitakaan sellaisille kohdeyleisönäni, sellaiset vain sattuvat lukemaan tämän.
Identiteetti auheutti raivo kohtauksen, No jaa-a riippuu paljon pääaineen proffasta, ei hän kaikkiin aloihin edes kuulu identiteetin, minuuden rakentumisen, tai minuuden peilautumisen tutkimus, joten on luonnollista, ettei voida puhua esimerkiksi puiden tai solujen identiteetistä;D
Diskurssi ja muut käyttämäni ilmaisut ovat yleiskielellisiä helppo tajuisia sanoja. Helpompi sanoa diskurssi kuin keskustelu, joka määrittää normeja ja valtaa ihmisten välisissä suhteissa;D
tai sitten voin linkittää jokaisen "sivistyssanan" perään sanakirjamerkityksen ja listan eri konnotaati... anteeksi assos.. ääh.. mielleyhtymäisistä merkityksistä. Samaa mieltä olen siitä, että turhia sivistyssanoja pitää välttää mutta silloin kun sanan käyttö lyhentää kirjoitettua tekstiä ja antaa sanalle sen tarkoittaman sisällön, se on paikallaan.
Muusta on minulle huomautettu tällä palstalla mutta ei turhasta tieteellisyydestä tai sivistyssanoista;D - eiku semi-, tai jotain
bidraldi kirjoitti:
aina ei ole suomenkielistä vastinetta tai se ei sellaisenaan kuvaa juuri sitä asiaa, jolle on oma hyväksytty sanansa. konnotaation voi sanoa toki merkitsevän sanaan yhdistettyjä mielikuvia jotka eivät tule selväksi pelkästä sanan ilmiasusta. diskurssin voi kääntää keskusteluksi mutta menettääkö se silloin jotain, keskustelu sanallakin on eri merkityksiä, diskurssi kertoo, että kyseessä ei ole keskustelu viattomana seurustelu muotona vaan valtasuhteita muovaava tulkinta. paradigma voidaan toki kääntää ongelmalliseksi luultavasti ilman sen sisällöllistä rikettä. Yritän käyttää vastedes sivistys sanoja säästeliäästi ettei kenenkään palstalaisen tarvitse sanakirja kädessä alkaa tavaamaan, tosin ehkä minä en kirjoitakaan sellaisille kohdeyleisönäni, sellaiset vain sattuvat lukemaan tämän.
Identiteetti auheutti raivo kohtauksen, No jaa-a riippuu paljon pääaineen proffasta, ei hän kaikkiin aloihin edes kuulu identiteetin, minuuden rakentumisen, tai minuuden peilautumisen tutkimus, joten on luonnollista, ettei voida puhua esimerkiksi puiden tai solujen identiteetistä;D
Diskurssi ja muut käyttämäni ilmaisut ovat yleiskielellisiä helppo tajuisia sanoja. Helpompi sanoa diskurssi kuin keskustelu, joka määrittää normeja ja valtaa ihmisten välisissä suhteissa;D
tai sitten voin linkittää jokaisen "sivistyssanan" perään sanakirjamerkityksen ja listan eri konnotaati... anteeksi assos.. ääh.. mielleyhtymäisistä merkityksistä. Samaa mieltä olen siitä, että turhia sivistyssanoja pitää välttää mutta silloin kun sanan käyttö lyhentää kirjoitettua tekstiä ja antaa sanalle sen tarkoittaman sisällön, se on paikallaan.
Muusta on minulle huomautettu tällä palstalla mutta ei turhasta tieteellisyydestä tai sivistyssanoista;D"Muusta on minulle huomautettu tällä palstalla mutta ei turhasta tieteellisyydestä tai sivistyssanoista;D"
Juu, ei sinua turhasta tieteellisyydestä vieläkään ole kritisoitu. Näennäistieteellisyydestä kylläkin. - bidraldi
eiku semi-, tai jotain kirjoitti:
"Muusta on minulle huomautettu tällä palstalla mutta ei turhasta tieteellisyydestä tai sivistyssanoista;D"
Juu, ei sinua turhasta tieteellisyydestä vieläkään ole kritisoitu. Näennäistieteellisyydestä kylläkin.No, nykyään kirjoitan ansiostasi vain selkokielellä ilman turhia keskusteluita tai pohdintoja. Selkokielisiä vastauksiani voikin lukea yläpuolelta.
Tieteellisyydestä minua ei voikaan arvostella, koska en oletakaan kirjoittavani Tiede(lehden) keskusteluun, vaikka Diskurssianalyysi niin tekeekin (Erään kaverin saama lempinimi, johtuu varmaan mainitsemastasi "näennäistieteellisyydestä", toinen nimi on Beeta-alamiini, joka juontuu hänen ruokavaliostaan). Tämä on suoli24 eihän täällä voi keskutella juuri mistään asiallisesti ei selko- eikä melko- kielellä mutta aina sopii yrittää;D
Heh, arvostelet minua turhien sivistyssanojen käytöstä ja käytät itse kritisointi sanaa, vaikka sille löytyy hyvä suomalainen vastine... Näin se menee, malka omassa ja naapurin silmässä mutta toisesta se vain on pois kaivettava. (Nyt tietysti perustelet käyttäneesi sanaa kun minäkin käytin mutta, jos olet yhtä fiksu kuin annat minun ymmärtää, tiedät ettei se ole mikään peruste.)
Eipä, se mitään jatketaan molemmat selkolinjalla ja (kohtuullisen/melko) selvinpäin ja eletään sovussa.
Hyvää ja rauhaisaa joulun odotusta!
Ps: Oletko muuten ap. "kulttuuriantropoloogi"? - vähemmän?
*.*.* kirjoitti:
Eli vähän yli 5 prossaa noista on ihan aikuisen oikeesti töissä?
No tossa selitys miks niitä löytyy itiksestä ja steissiltä päivisin niin paljo.Taitaa toi 5 prosenttiakin olla ylioptimistinen.
Onhan tossa alempana selvitys ketkä kaikki tohon 5 prosentin sisään lasketaan, eli:
"TYÖLLINEN on henkilö, joka on tutkimusviikolla tehnyt ansiotyötä vähintään tunnin rahapalkkaa tai luontaisetua vastaan tai voittoa saadakseen, tai on ollut tilapäisesti poissa työstä. Työstä pois ollut henkilö lasketaan työlliseksi, jos poissaolon syy on tilapäinen poissaolo kuten äitiys- tai isyysvapaa tai oma sairaus, tai jos hänelle maksetaan palkkaa tai ansiosidonnaista korvausta vähintään puolet normaalista palkasta. Työlliset voivat olla palkansaajia, yrittäjiä tai perheenjäsenen yrityksessä palkatta avustavia." Minä_täällä kirjoitti:
Näin tosiaan on, eli kun ulkomailta Suomeen tullut henkilö on saanut suomen kansalaisuuden, hän näkyy sen jälkeen tilastoissa suomalaisena.
Siksi ulkomailta Suomeen muuttanut, mutta suomen kansalaisuuden saanut työtön näkyy myös tilastoissa suomalaisena työttömänä eikä rasita alkuperäisen kansalaisuutensa työttömyystilastoa.Työssä käyvän rehdin somalialaisen, (jolla Suomen kansalaisuus) hyvä elämäntapa ei taas näy tilastoissa somalialaisten, vaan suomalaisten hyödyksi. Loogisesti ajatellen kansalaisuuden saaneet kuitenkin ovat varmaankin tilastollisesti "parempaa porukkaa" kuin muut, koska ovat ainakin olleet suomen (tai ruotsin joissain harvoissa tapauksissa) kielestä olleet niin kiinnostuneita, että ovat sen oppineet tarpeeksi hyvin saadakseen kansalaisuuden.
- quesadilla
...tietokoneella, konsolipelien ääressä, ei sitä ulos tule muuten mentyä urheilemaan kuin yhdessä kävelylle viikonloppuisin.
- ole 'kotoutuneet'
useimmat maahanmuuttajamiehet siinä asiassa että istuisivat päivät ja yötkin räkäposkella kaljakuppiloissa. Kuten tekevät suomimiehet.
Lisää maahanmuuttajia maista joissa ei alko maistu, kiitos.- kansan kuva
Joo, tällaisiahan ne suomimiehet ovat. Ja suominaiset puolestaan ovat joko hieltä ja vaihtamattomalta Tenalta haisevia punkeroita tahi sitten tyhjäpäisiä, sitä ainoaa markkina-arvoista elintään kaikille halukkaille jakavia pissiksiä. Saatiinpa suomen kansakin tässä nätisti pakettiin.
- pöööp
kansan kuva kirjoitti:
Joo, tällaisiahan ne suomimiehet ovat. Ja suominaiset puolestaan ovat joko hieltä ja vaihtamattomalta Tenalta haisevia punkeroita tahi sitten tyhjäpäisiä, sitä ainoaa markkina-arvoista elintään kaikille halukkaille jakavia pissiksiä. Saatiinpa suomen kansakin tässä nätisti pakettiin.
ole pakko kai ollut sortua moiseen markkinatouhuun? Tottakai järkevä ihminen älyää tenansa vaihtaa, eikö sulle kukaan kertonut että tulisi vaihtaa tarpeeksi usein? Muista pestä myös kätesi.
- bidraldi
Töissä ovat kuten kesät syksyt ja keväätkin.
Nyt kun ei ole meillä autoa (mies antoi sen veljelleen), niin eipähän tarvitse sen kanssa kiroilla. Mies menee pyörällä kuten minäkin;D
Ulkona eivät jouda olemaan.
Ei muutenkaan mielestäni näy ainakaan afrikkalaisia kaupungilla talviseen aikaan ihan yhtä paljon kuin kesällä mutta en heidän elämästään tiedä ovatko töissä vai jouten. Töissä ja koulussa tietty "päivät pitkät", ja näiden velvollisuuksien jälkeen ihan kotona möllöttelemme yleensä. Salilla käydään muutaman kerran viikossa, ulkona syömässä noin kerran viikossa. Eivätpä noihin aktiviteetteihin paljon kelit vaikuta... Kunpa kotiin voisikin jäädä vain sen takia, kun keli ei miellytä. No, minä melko pitkälti voinkin, mutta mieheni ei.
- Yhden
Kelan kuponkien kanssa rustaaminen ja niiden palautus.
Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?1022356- 1211944
- 921519
- 1381459
- 1171276
Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘741268Ajattelen sinua nyt
Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu221200Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis631141- 511107
- 381052