Suositelkaa viiniä aloittelijalle

Olutmies

Nyt olisi hakusessa viini tyypille, joka ei ole aikaisemmin viineistä niin perustanut, vaan on enemmänkin olutharrastaja. Tämä viinien välttely menee silti vain kokemattomuuden ja huonojen valintojen piikkiin, kun nautittua on tullut ainoastaan halvinta mahdollista tavaraa joskus teininä humaltumistarkoituksessa.

Kiinnostusta siis olisi johonkin hyvään viiniin, joka sopii aloittelevalle "maistelijalle".

9

2349

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • edellinen

      viestiketju!

    • linkkejä tarjolla
    • Maistele pahoja ja hyviä.
      Vai tarkoitetaanko maistelemisella tissuttelua:D
      Minä en kyllä olekkaan mikään kirjanoppinut, enkä voi oppikirjamaistelusta selittää, kuten jo tuolla aiemmin ammattilaiset minulle huomauttivat, mutta minusta on loogista maistella kaikenlaisia viinejä ja vertailla nimenomaan niiden makua toisiinsa jotta oppii erottamaa erilaiset vivahteet. Tosin jos vetää viinejä vaan kurkusta alas, niin ei siinä ekan lasin jälkeen paljoa maistella.

    • Panhandle

      En uskalla (ainakaan nykyisellä viinituntemuksellani!) lähteä suosittelemaan mitään viiniä ylipäätään hyvänä, kenelle tahansa, missä tahansa tilanteessa ja minkä tahansa ruuan kanssa, vaikka sellaisia yleisviinejäkin varmaan on olemassa. Itse olen äskettäin alkanut kiinnostua siitä, mikä viini millekin ruualle sopisi ja ruvennut etsimään tietoa sillä silmällä.

      Ensimmäinen tietolähteeni on Alkon hinnasto. Hinta sinänsä ei ole tässä tilanteessa olennainen tekijä, joskin paljon riippuu rahavaroistasi. Ei nimittäin ole automaattisesti niin, että viitosen viini on huonoa ja viidenkympin hyvää. Kalliskin viini voi maistua pahalta väärän ruuan kanssa, ja toisaalta halvatkin viinit ovat ihan kelvollisia, ainakin jos ovat Alkon listoille kelvanneet.

      Alkon hinnastossa on sellaiset kätevät ruokasymbolit, joista näkee, minkälaisen ruuan kanssa viiniä suositellaan nautittavaksi vai sopiiko se parhaiten seurustelujuomaksi (ts. ei kaipaa ruokaa kumppaniksi). Voit valita hinnastosta kaverin kulloisellekin päivällisellesi.

      Voit myös opiskella viinejä systemaattisesti niin, että ostat vaikkapa saman maan tuotteista eri "vahvuisia", kevyitä, täyteläisiä ja erittäin täyteläisiä, tai niin, että ostat eri maiden tuotteista samasta rypälelajikkeesta tehtyjä viinejä ja vertailet niitä keskenään.

      Itse kokeilemalla ja maistelemalla löydät oman makusi, ainakin peruslinjat. Pidätkö kevyistä, täyteläisistä, tuoreista, kehittyneistä, onko Cabernet Sauvignon sinusta parempaa kuin Nebbiolo, viehättääkö chileläinen enemmän kuin australialainen jne.

      Joku suositteli viiniseuraan liittymistä - minulla ei ole niistä kokemusta, mutta en kyllä tällä tietämyksellä ilkeäisi moiseen porukkaan lähteä. Jotenkin minulla on sellainen käsitys, etteivät ne ole aloittelijoita varten vaan niille, jotka jo tietävät viineistä paljon ja katsovat kieroon totaalista ummikkoa.

      Alkon myyjät neuvovat mielellään, varsinkin jos asioit liikkeessä rauhalliseen aikaan. Heillähän on siihen koulutus ja heidän kuuluu jo työnsä vuoksi olla kiinnostuneita viineistä.

      Voit myös ostaa taskukokoisen viinioppaan, ne eivät paljon maksa, mutta niihin voi olla hyödyllistä tutustua. Nimiä en muista, mutta suomeksi ilmestyy vuosittain ainakin kaksi erilaista.

      Kirjoita maistelusi tulokset muistiin. Kokemuksesta tiedän, ettei muuten muista enää kahden viikon päästä, mitä viiniä joi, vaikka se olisi ollut kuinka maukas kokemus.

      Vaikka kirjoista (äläkä unohda Etikettiä!) jonkinlaisia maisteluvinkkejä löytyykin, kyse on loppujen lopuksi ihan sinun henkilökohtaisesta maustasi, josta kukaan snobi ei voi tulla sormi ojossa sanomaan, että se on väärä.

      • Kirjoittaja

        Haluan ilmaista syvän kunnioitukseni erittäin huolitellusta ja kauniista kielenkäytöstäsi!


      • Panhandle
        Kirjoittaja kirjoitti:

        Haluan ilmaista syvän kunnioitukseni erittäin huolitellusta ja kauniista kielenkäytöstäsi!

        Kiitos kohteliaisuudesta, niitä näillä palstoilla harvemmin näkee!

        Hyvä kielenkäyttö kuuluu ammattitaitooni, vähän niin kuin Alkon myyjillä viinintuntemus.


      • Kirjoittaja
        Panhandle kirjoitti:

        Kiitos kohteliaisuudesta, niitä näillä palstoilla harvemmin näkee!

        Hyvä kielenkäyttö kuuluu ammattitaitooni, vähän niin kuin Alkon myyjillä viinintuntemus.

        >>>Kiitos kohteliaisuudesta, niitä näillä palstoilla harvemmin näkee!


      • Panhandle kirjoitti:

        Kiitos kohteliaisuudesta, niitä näillä palstoilla harvemmin näkee!

        Hyvä kielenkäyttö kuuluu ammattitaitooni, vähän niin kuin Alkon myyjillä viinintuntemus.

        Paitsi hyvästä kielestä kiitän puolestani asiallisesta vastauksesta - ei mollausta, ei ylhäältäpäin katselua eikä aloittajan aliarvostamista ja oman itsensä esiintyöntöä.


    • -pro-

      Mene Alkoon ja kerro halusi opetella alkeita viineistä.
      Olen itse saanut sieltä loistavia neuvoja jo vuosia sitten, kun aloittelin omaa viini-innostustani.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      78
      1795
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1679
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1494
    4. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1184
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1173
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1172
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1126
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1121
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      6
      1099
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1094
    Aihe