Vaaleanpunaiset possutossut ; )

korpikirjailija

Suomen täytyy selviytyä lamasta, rahan täytyy kiertää. Eilen kotitaloudet saivat veronpalautuksia. Veronpalautukset näkyivät heti kauppojen kassajonoissa kirjoitti Korven Sanomat tänään. Moni kokee, että palautus on ylimääräistä ja siten helposti kulutukseen pistettävää rahaa.

Minun palautukseni meni suoraan Black Beatyn (autoni) loppumaksuun. Nyt eletään taas hissukseen ja venytellään pennejä.

Aikaisemmassa ketjussa kirjoitin kirkkokokemuksiani. Itselläni oli kirkon kolehdin kohdalleni osuessa taskunpohjalla 1,60 ekua, olin hyvin iloinen antaesani kaikki mitä minulla oli.

Jouluni tulee olemaan lämmin henkinen ja ruoat perinteisiä niistä en tingi, mutta kaikki joutava krääsä ja rahan kulutus ei enää kuulu jouluuni, eikä minulla olisi siihen enää varaakaan.

Kuinka pärjäisit ja mistä tinkisit jos sinun olisi pakko laskea päivittäin riittääkö käytettävissä oleva rahasumma koko kuukauden tarpeisiin?

Ostatko turhaa ja tarpeetonta (vaaleanpunaisia possutossuja ; ) oletko mukana humpuukin ostohuumassa?

Pistätkö visan vinkumaan?

Velkaannutko joulun vuoksi?

58

1744

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei niitä

possutossuja ostella, taitaa kynttilät olla suosituimmat ostoslistallani enkä vähiten niitä kuluta huomenna.
      Krääsä saa jäädä unholaan.

• Mandi/KK

Sain viime jouluna miniän alulta lahjaksi tuoksuvia kynttilöitä ja polttelin ne vasta äskeen. Ihanan mieto suklaan ja kahvin tuoksu.

Kynttilät ovat aina hyviä lahjoja ja kertovat lahjottajan lämpimistä tunteistä ; )

• Viivi-amald.

mitä ostin on käyttötavaraa, lapsille lämmintä ylle ja alle.

Palautukset on tallessa, käyn tallinnassa joulun jälkeen kattelemassa mitä sieltä löydän kivaa.
      Ei vinguteta visaa, eikä velkaannuta.

• Mandi55/KK

Hyvä ; ) pysy tiukkana Tallinna on aika mielenkiintoinen ostosparatiisi onneksi hinnat alkavat olla samaa tasoa meidän hintojen kanssa ja hillitsee siten ostosvimmaa.

Viimeksi kun olin Tallinnassa, jouduin jättämään ostokset kaupan kassalle, koska en muistanut pankkikorttini tunnuslukua. Säästyi yli tuhat kruunua. Tai ei ihan, sillä ostin laivalta joitain tavaroita joita olin aikonut tuoda tulijaisiksi.

• kannattaa*
        Mandi55/KK kirjoitti:

Hyvä ; ) pysy tiukkana Tallinna on aika mielenkiintoinen ostosparatiisi onneksi hinnat alkavat olla samaa tasoa meidän hintojen kanssa ja hillitsee siten ostosvimmaa.

Viimeksi kun olin Tallinnassa, jouduin jättämään ostokset kaupan kassalle, koska en muistanut pankkikorttini tunnuslukua. Säästyi yli tuhat kruunua. Tai ei ihan, sillä ostin laivalta joitain tavaroita joita olin aikonut tuoda tulijaisiksi.

mennä kauemmas, ajellla vaikka Keilaan tai Piritaan, siellä hinnat on vielä sillä tasolla jonka paikalliset maksais.

• Jademuru

aika on itseltänikin ohi. Ei ole kyllä pitkääkään aikaa siitä kun sain "ostavamman minäni" taltutettua. Tiedän kyllä miltä tuntuu kun se paitis siinä tietyssä ikkunassa jää mieleen kummittelemaan. 10 minsaa sulkemisaikaan ja Jade juoksee, onnensa luokse. Luulin ainakin. Sama järkevöityminen näkyy nyt siis myös jouluostoissa. Kyllä sen sytämestä täytyy lähteä, Joulunkin ja onnenkin.Harmittaa korkeintaan kun en sitä aikaisemmin tajunnut, fiksuna tyttönä, heh, hih.

• Mandi55/KK

Tuo esimerkki possutossuista siksi kun en ole koskaan ymmärtänyt ihmisiä, jotka ostavat noita joka joulun alla ilmestyviä eläin aiheisia karvatossuja. Kai ne ovat jokun neron hittituota ja hän tekee niillä rahaa.

Lasten ollessa pieniä joulut oli hurjaa kulutusta. Onneksi silloin oli rahaakin. Nyt on jo järki kaikin puolin kohillaan. Eikä kuten kirjoitin minulla ole rahaa enää joutavaan. Kaikki menee päivittäiseen elämään ja velkoihin.

Olen todella hyvä pennin venyttäjä. Moni voi ihmetellä matkustusharrastustani, mutta matkoihin kerään rahat karsimalla kaikki epäoleellinen.

Ruoat ostan siten, että hukkaa ei synny, ja esim. 50% alennustuotteita kun seuraava päivä on tuotteessa viimeinen käyttöpäiväys. Valmistan ruoan välittömästi.

• Jademuru
        Mandi55/KK kirjoitti:

Tuo esimerkki possutossuista siksi kun en ole koskaan ymmärtänyt ihmisiä, jotka ostavat noita joka joulun alla ilmestyviä eläin aiheisia karvatossuja. Kai ne ovat jokun neron hittituota ja hän tekee niillä rahaa.

Lasten ollessa pieniä joulut oli hurjaa kulutusta. Onneksi silloin oli rahaakin. Nyt on jo järki kaikin puolin kohillaan. Eikä kuten kirjoitin minulla ole rahaa enää joutavaan. Kaikki menee päivittäiseen elämään ja velkoihin.

Olen todella hyvä pennin venyttäjä. Moni voi ihmetellä matkustusharrastustani, mutta matkoihin kerään rahat karsimalla kaikki epäoleellinen.

Ruoat ostan siten, että hukkaa ei synny, ja esim. 50% alennustuotteita kun seuraava päivä on tuotteessa viimeinen käyttöpäiväys. Valmistan ruoan välittömästi.

en oo itse noin pitkällä vielä, ajatuksissani vasta. Mutta kannatan ehdottomasti. Tuntuu idioottityhmältä joutua välillä heittämään ruokaa pois. Sulle ei varmaan sellasta tapahdu. Joku poikkeuksen poikkeus, ehkä....joskus?
        Tänään viimeiseksi aattelin sitä mitä kaikista eniten haluan ja mikä parhaiten tuulettaa aivoja, antaa elämäniloa ja mitä kannattaa odottaa. Matkustaminen mullakin. En itse kaipaa kaukomaihin. Euroopassa ja täällä Pohjolassa jonnekin ennen koluamattomaan. Jossain ketjus mainittiin Gotska Sandö(kirjoitusvirhe täs varmaan) mut sieltä voisin aloittaa.Lähellä mutta kotkan siipiä sinnekin tarvitaan tai ainakin muita kuin omia.Mut taidan ruokataloudenhoidos ruveta ottaan oppia toimintamallistasi.

• ,Mandi/KK
        Jademuru kirjoitti:

en oo itse noin pitkällä vielä, ajatuksissani vasta. Mutta kannatan ehdottomasti. Tuntuu idioottityhmältä joutua välillä heittämään ruokaa pois. Sulle ei varmaan sellasta tapahdu. Joku poikkeuksen poikkeus, ehkä....joskus?
        Tänään viimeiseksi aattelin sitä mitä kaikista eniten haluan ja mikä parhaiten tuulettaa aivoja, antaa elämäniloa ja mitä kannattaa odottaa. Matkustaminen mullakin. En itse kaipaa kaukomaihin. Euroopassa ja täällä Pohjolassa jonnekin ennen koluamattomaan. Jossain ketjus mainittiin Gotska Sandö(kirjoitusvirhe täs varmaan) mut sieltä voisin aloittaa.Lähellä mutta kotkan siipiä sinnekin tarvitaan tai ainakin muita kuin omia.Mut taidan ruokataloudenhoidos ruveta ottaan oppia toimintamallistasi.

En minäkään kaukomaita kaipaa, inhoan pitkiää lentoja. Euroopan cityt kiehtoo ja kotosuomi. Vaikka olenkin reissannut paljon en aijo lopeta jos terveenä saan olla. En matkusta samoihin kohteisiin vaan valitsen aina uuden. Ainut sama kohde ja lähtömaa on luonnollisesti mieheni kotimaa. Sieltä onkin sitten lyhyt matka muihin Euroopan metropoleihin.

• RiisuArkihuoli

jouluna sortunut krääsän ostoon. Lapsille.. nyttemmin lapsenlapsille ostan jotain pientä, ja hyödyllistä. Lähisukulaisten kanssa on tehty aikapäiviä sitten sopimus, ettei toisillemme osteta lahjoja.
      Ruoan valmistan perinteisesti jouluaattona, jolloin lapset ja lapsenlapset tulevat syömään.

Jos olisi pakko jostain tinkiä, niin kait joutuis tinkimään jokatalvisesta matkastani etelän lämpöön, vaikka vaikeaa se varmaan olis :=))

En osta mitään tarpeetonta, enkä velkaannu joulun vuoksi. Kaikki pakollisten menojen jälkeen jäävät rahat jää tilille odottamaan talven ulkomaan matkaa.

Visa ei myöskään vingu. Sen käyttöä yritän viimeiseen asti välttää :=))

• Mandi/KK

Olet vaihtanut nicciäsi ; ) joulun inspiroimanako?

Kirjoitin juuri Jadelle, että matkailusta en luovu. Kaksi ulkomaanmatkaa pitää sopia vuoteen. Yksi keväälle ja yksi syksyyn. Karsin jokapäiväistä kulutusta ja pihtailen kaikessa mahdollisessa, mutta ne ovat sen arvoisia.

Onhan minulla ihana mies, joka on tukenani tiukan paikan tullessa eteen.

• RiisuArkihuoli
        Mandi/KK kirjoitti:

Olet vaihtanut nicciäsi ; ) joulun inspiroimanako?

Kirjoitin juuri Jadelle, että matkailusta en luovu. Kaksi ulkomaanmatkaa pitää sopia vuoteen. Yksi keväälle ja yksi syksyyn. Karsin jokapäiväistä kulutusta ja pihtailen kaikessa mahdollisessa, mutta ne ovat sen arvoisia.

Onhan minulla ihana mies, joka on tukenani tiukan paikan tullessa eteen.

Vain tämän joulukuun olen tällä nikillä.
        Viime joulun aikaan otin tämän käyttöön, kun tonttunimigeneraattori antoi mulle näin hienon nimen :=))

Minä olen vain keskitalvella lämmössä, kuukaudesta lähes kolmeen kuukauteen. Tänä talvena olen 2,5 kuukautta.
        Kyllä joutuu pihtailemaan ja säästämään aika monessa asiassa, mutta mielellään tosiaan säästää :=))

• T-muna
        RiisuArkihuoli kirjoitti:

Vain tämän joulukuun olen tällä nikillä.
        Viime joulun aikaan otin tämän käyttöön, kun tonttunimigeneraattori antoi mulle näin hienon nimen :=))

Minä olen vain keskitalvella lämmössä, kuukaudesta lähes kolmeen kuukauteen. Tänä talvena olen 2,5 kuukautta.
        Kyllä joutuu pihtailemaan ja säästämään aika monessa asiassa, mutta mielellään tosiaan säästää :=))

Tammi-helmikuussa Venezuelaan, mitäs sanot.

• Olga

meille uudet patjat. Niillä on hyvä kölliä, selkä ja sielu nauttii.

Roinaa ei tarvitse jouluksi ostaa, sitä on ostettu tarpeeksi vuoden varrella. Jokaisella meistä on varmasti rihkamaa kaapit pullollaan, ei enää jouluksi moista.
      Toisaalta, roina ja tarpeellinen tavara, siinäpä kaksi hyvinkin subjektiivista määrettä. Toisen romu on toisen rikkaus.

Jos jonkun pikkutytön joulu vaatii vaaleanpunaiset possutossut, ne hänelle toki ostettakoon. Ei elä ihminen pelkästä leivästä, pikkuneidit varsinkaan. Rihkamaa on ihana ihailla tyttökaverien kanssa.

Joulussa parasta on rauha ja rakkaus, ei kiirettä mihinkään.

• Mandi/KK

Nyt kun poikani ovat muuttaneet pois kotoa olen siivonnut kotini kaapeja ja nurkkia. Huoneistoni alkaa näyttämään siistiltä kun kaikki tarpeeton krääsä on siirretty kellarivarastoon. Vaikka sieltäkin on lähtenyt jätelavalle rompetta silti tavaraa riittää jakoon.

Varastosta on tullut aarrearkku sillä kun pojat soittelevat ja kyselevät milloin mitäkin pöytää, mattoa, hyllykköä tai tuolia ilmoitan, että käyn kellarikierroksen eiköhän asia järjesty.

Olemme kummallista porukkaa, olemme kuin oravat kerätään varmuuden vuoksi turvaa ympärillemme. Joskus kieltämättä se on tarpeellista joskus aivan turhaa.

• Olga
        Mandi/KK kirjoitti:

Nyt kun poikani ovat muuttaneet pois kotoa olen siivonnut kotini kaapeja ja nurkkia. Huoneistoni alkaa näyttämään siistiltä kun kaikki tarpeeton krääsä on siirretty kellarivarastoon. Vaikka sieltäkin on lähtenyt jätelavalle rompetta silti tavaraa riittää jakoon.

Varastosta on tullut aarrearkku sillä kun pojat soittelevat ja kyselevät milloin mitäkin pöytää, mattoa, hyllykköä tai tuolia ilmoitan, että käyn kellarikierroksen eiköhän asia järjesty.

Olemme kummallista porukkaa, olemme kuin oravat kerätään varmuuden vuoksi turvaa ympärillemme. Joskus kieltämättä se on tarpeellista joskus aivan turhaa.

on hamsteri, ei tahdo mitkään varastot riittää.

• Pirre*

pennien venyttämisestä, eikä se ollut aina kivaa..

Turhuuksista piti tinkiä, esim. lapset eivät saaneet limua ruokajuomaksi, eikä tilattu Aku Ankkaa :)

• Mandi/KK

Minulla oli toisin päin, panostin kaiken lapsiin. Olimme hyvätuloinen pari ja lapseni saivat lähes kaiken haluamansa.

Onneksi he tietävät, että eroni jälkeen tuon elämän ylläpito vaati minulta kaksinkertaista työpanosta. Yrittäjänä en maksanut itselleni riittävää eläketurvaa. Eläkeikä tuntui niin kaukaiselta asialta. Poikani tietävät uhraukseni. He ovat hyvin taloudellisia, säästäväisiä ja tulevat toimeen omillaan.

Nyt mami toteutaa unelmiaan, pihistelee tavallisessa arjessa, kerää matkarahoja ja toteutaa haaveitaan.

• Pirre*
        Mandi/KK kirjoitti:

Minulla oli toisin päin, panostin kaiken lapsiin. Olimme hyvätuloinen pari ja lapseni saivat lähes kaiken haluamansa.

Onneksi he tietävät, että eroni jälkeen tuon elämän ylläpito vaati minulta kaksinkertaista työpanosta. Yrittäjänä en maksanut itselleni riittävää eläketurvaa. Eläkeikä tuntui niin kaukaiselta asialta. Poikani tietävät uhraukseni. He ovat hyvin taloudellisia, säästäväisiä ja tulevat toimeen omillaan.

Nyt mami toteutaa unelmiaan, pihistelee tavallisessa arjessa, kerää matkarahoja ja toteutaa haaveitaan.

kouluikään kotona, siitä "köyhyytemme", sitä en voi sanoa oliko se satsaus heihin vai ei, ei ole vertailupohjaa muusta.

Joskus vaan muistelevat haistelleensa koulusta tulessaan, että mitähän se äiti on tänään paistanut välipalaksi. :)

• Pirre*
        Pirre* kirjoitti:

kouluikään kotona, siitä "köyhyytemme", sitä en voi sanoa oliko se satsaus heihin vai ei, ei ole vertailupohjaa muusta.

Joskus vaan muistelevat haistelleensa koulusta tulessaan, että mitähän se äiti on tänään paistanut välipalaksi. :)

tuota joulun takia törsäämistä.

Veronpalautuksia tuli niin vähän ettei niillä paljoa törsäillä...:/

Jawan moottori on keneistettavana, siihen menevät :)

• Mandi/KK
        Pirre* kirjoitti:

ja ura. Olen usein maininnut, että menin aikuisena naimisiin ja tein lapset myöhemmällä iällä, samaan aikaan loin uraani. Lapseni hoiti pääsääntöisesti mummi ja ukki. Vapaa-ajat aina itse, matkustelin jo silloin hyvin paljon, mutta aina lasteni kanssa.

Meillä on siinä mielessä päinvastainen tilanne. Sinulla ei ole tänä päivänä ehkä pennin venytystä kuten minulla ; ) Yrityksen lopetettuani jäin velanpuolelle ja makselen vielä vanhoja investointiani.

Elämä on vaihtelevaa välillä seitsemän lihavaa ja taas väliin seitsemän laihaa vuotta kuten kirja kertoo.

En valita kaikki on kohdallani ehkä paremmin kuin monella muulla.

• Ei-rihkamajoulua kiitos

En harrasta rihkamia enkä muutenkaan ostele turhaa rojua nurkkiini.Halpahalleja ja halpaa kamaa on jokaiseen kotiin pilvin pimein.Joulunaika on kauppiaiden kultaharkkoaikaa ja suurin osa ihmisistä niin sanotusti hurahtaa Jouluna.Lauman mukana on mentävä ja Joulusta on monien vuosien varrella saatu mainostamalla vuoden kiireisinja tuhlailevin aika,jolloin lepoa ei suositella.Kun pysyt vauhdissa mukana ja kannat parikymmentä muovikassillista rihkamaa kotiisi niin tunnet olevasi hyvä ja kaikkesi saavuttanut ja voit hyvällä omallatunnollasi viettää IHANAA JOULUA.

Meidän kotona ajattelu mene toista rataa.Olemme ottaneet huomioon tuon ylenpalttisen rahastuksen.Tiedämme,että jokainen myyjä,joka tuolla kiireen keskellä on toreilla ja turuilla,on valmiina hamuamaan meidänkin perheen omaisuutta eli meidän rahojamme.Siksi emme ole milloinkaan lähteneet tavaranhankintaan ennen Joulua.Hinnat ovat pilvissä,koska kansa juoksee hamuten tavaroiden perässä.

Meillä on erittäin hyvä toimeentulo ja ostamme silloin,kun tarvitsemme jotakin.Emme ajoita ostoksiamme sen kummemmin mihinkään ns.juhlaaikaan.Siksi meillä onkin varaa hankkia melkoisen paljon ja ravokkaampaa tavaraa ja huonekalua,koska emme tuhlaa "arvottomaan" Jouluna.

• Mandi/KK

Minun talvikenkäni alkavat "nauramaan kärjestä" ja vesi tihkuu sisään. Kuitenkin päätin odottaa joulun hössötyksen yli. Saan joulun jälkeen haluamani kauniit ladukkaat nahkakengät puoleen hintaan. Aijon selvitä loska-jan ja ostaa "kalliit" (-50%) lämpimät kengät, jotka kestävät ainakin seuraavat pari talvea ; )

• Heikunkeikku

Joululahjoiksi yritän etsiä jotakin erikoisen-erikoista ja ylläri-mukavaa, että kun lahjan saaja avaa paketin, niin huulien välistä tupsahtaa: " Oooh, iiiihana." :)

Tallinnasta löysin pojan vaimolle tosi hienon ja hänen tyylisen puseron. Ei tusinatavaraa. Luulen, että tykkää. Jotain pientä "possutossua" yritän vielä keksiä lisukkeeksi.

Pojalle ostin myös vaatetta, villatakin. Töihin, vaihtoehtona pikkutakille.
      Sitten pojalle yritän löytää jotakin hassutuslahjaa. Pilailukaupasta ehkä.
      Poika yllättää mut joka joulu mitä eriskummallisimmilla lahjoilla. Saan heiltä yhden Normaalin lahjan ja sitten jotakin huikean hassua.

Helsingissä asuvalle pojalle sanoin, että voi mennä ostamaan yhden vaatekerran (paitsi ei kenkiä) ja laitan hänen tililleen rahaa. Hän kun ei tänne Vaasaan tule jouluksi :(

Lastenlapsille hyödyllistä ja sitten myös jotakin kivaa Possutossua.

Visaa vinguttelen tosi harvoin. Oikeastaan en paljon koskaan. Paitsi nyt Tallinnassa ollessani vingutin. Maksoin uudet silmälasini sillä ja jotakin muuta myös.

En velkaannu joulun vuoksi. Yleisesti ottaen olen tarkka rahan käytöstä. Ja oon Älyttömän kova tinkimään ja "neuvottelemaan" hinnasta :)

• Mandi/KK

En enää oikein tohdi ostaa vaatteita pojilleni tai jos ostan varmistan huolella vaatimukset. Hollannissa ollessani menimme tavarataloon, jossa oli tosi halpoja merkkituotteita, farkkuja ja pusakoita. Soitin pojilleni kysyin tarkat väri- tyyli- ja kokovaatimukset.

X-mieheni ostaa joskus vaatteita pojille eikä tarkista mitä pojat tosissaan haluavat. Minulla onkin tuolla kaapissa pari käyttökelpoista takkia ja muutama villapusero, jotka ovat päätyneet mamille kun pojat eivät niitä käytä.

Nyt esikoinen ja hänen morsmaikkunsa saavat seitsämän veljestä villalangasta käsin kudotut kotitossut ja nuorempi puolenvuoden tv-luvan. Peter saa kävelysauvat, että pysyy tahdissa kun lenkkeilemme liukkailla ; )

• menee--

laskujen maksuun, öljyä taloon ja lopuilla saadaan
      tilattua uusia hienoja vaatteita, sellaisia joita ollaan mietitty koko vuosi.
      Leatherheavenistä tulee renksupöksyjä ja huppareita.
      Jeee!!

• MandiKK

Aijotte itse niitä hienoja renksupöksyjä ja huppareita käyttää? ; ) Oletan, että lapsillenne mitä ilmeisemmin!

• pöksyt ja hupparit
        MandiKK kirjoitti:

Aijotte itse niitä hienoja renksupöksyjä ja huppareita käyttää? ; ) Oletan, että lapsillenne mitä ilmeisemmin!

osa niistä tulee itselle.
        Olisko se niin kamala ajatus että 50-kymppinenkin on rokkari?
        Töissä ja kylällä ovat jo tottuneet mustiin ja sinisiin hiuksiini.

• Mandi/KK
        pöksyt ja hupparit kirjoitti:

osa niistä tulee itselle.
        Olisko se niin kamala ajatus että 50-kymppinenkin on rokkari?
        Töissä ja kylällä ovat jo tottuneet mustiin ja sinisiin hiuksiini.

Olen itsekin "poikkeava nuori" ; )

• paapuuri.re

En ole mukana humpuukin ostohuumassa, mietin hyvin tarkkaan mitä tarvitse ja ostan sitten jos todella tarvitsen.
      Humpuukia en osta ollenkaan.

Eihän aina tietystikään ole ollut näin, vaan nuorempana on tullut osteltua kaikenlaista joutavaa tavaraa, mutta ehkä olen vanhetessani hiukan viisastunut, toivon ainakin.

Velkaannu en varmasti, ainakaan joulun takia.
      Syödään kuitenkin ihan hyvin, niin, että nälkä lähtee, mutta eihän joulunakaan tarvitse ylensyödä.
      Joskus, kun katson kaupoissa ostoskärryjen ruokamääriä, ihmettelen, miksi täytyy hamstrata valtavia määriä, kaupat ovat kuitenkin kiinni vain pari päivää, joulunkin aikaan.

• RiisuArkihuoli

katsonut tarkemmin, mitä nuorten perheiden kärryt sisältää?
        Sipsejä, keksejä, limsaa, karkkia, vanukkaita jne.
        Aika vähän se sisältää perusruokatarvikkeita.

• Vedän kokkikerhoa nuorille ja viime tiistaina teimme jouluruokia, joita antaumuksella sitten söimme. Syyllistyin tuohon ylensyöntiin. Niin taisi tehdä muutkin pikkujoulujuhlijat, mutta seuraavan päivän otin pienellä paastolla ja ähky parantui ; )

• paapuuri.re

kärryjä sillä silmällä, mutta täytyypä joskus vilkaista:)

Meillä ei onneksi kukaan syö roskaruokaa, en edes minä.

• paapuuri.re
        korpikirjailija kirjoitti:

Vedän kokkikerhoa nuorille ja viime tiistaina teimme jouluruokia, joita antaumuksella sitten söimme. Syyllistyin tuohon ylensyöntiin. Niin taisi tehdä muutkin pikkujoulujuhlijat, mutta seuraavan päivän otin pienellä paastolla ja ähky parantui ; )

herkutella, vähän liikaakin, mutta jos tavaksi ottaa, alkaa pöksyt kiristää:)

• Mandi/KK

Kävin juuri kirkolla isossa marketissa. Kassajonot olivat pitkiä ja huomasin lyhyemmän jonon ja ryntäsin oitis sinne. Edessäni oli ikäiseni lähemmäs kuusikymppinen mies ja ilmeisesti hänen poikansa ehkä kolmekymppinen. En tiedä minne he olivat matkalla, mutta ruokamäärä peitti koko kärryn. Lasku teki yli kaksisataa ekua. Hyvin paljon valmisruokaa, sipsiä, pizzoja, limua yms. Ihan taisivat ostaa itselleen, tiedä häntä, mutta kyllä ukkeli tutki laskua pitkään kun poika pakkasi tavaroita pusseihin.

Taitaa joskus olla vanhempi ikäpolvi joka lipsuu ; )

• Nyt lähden kirkolle ostamaan perunoita, sipulia ja kermaa ; ) Valmistin eilen hirvipaistin. Muut tykötarpeet näyttävät löytyvän jääkaapista ja pakkasesta.

Huomenna syömme hieman juhlavammin hirvipaistia itsenäisyytemme kunniaksi.

(hirvipaistin sain ilmaiseksi ; )

• Meriläinen

Elän nytkin hyvin pienillä menoilla, en nauti tuhlailusta.
      Lahjat on ostettu aina sitä mukaa kun vastaan tulee jotain mikä sopii rakkailleni.
      En lähde kiireessä kauppaan että saisin vain jotain pakettiin.
      Palautuksiin en koske ennen kuin tarve tulee.
      Ymmärrän ihmisiä jotka elää köyhyydessä päästäkseen matkustamaan mutta itse olen kuitenkin enemmän nojatuoli matkailija.
      Olen muuten joskus saanut joululahjaksi hirvitossut ja niillä ei ollut käyttöä kauhean epäkäytännölliset ja hankalat.
      Meinaan viettää joulua "isä Mitron" seurassa näin että häneltä on tullut kirja ja aion ostaa sen lahjaksi itselleni.

• Mandi/KK

sorry ; ) Juuri nuo hirvitossut ovat aina minua huvittaneet ja olenkin miettinyt kuka sellaisia ostaa. Kenellä oli niin "mauton" huumorintaju? Kosta ja osta takaisin pinkit possutossut ; )

Kirjalahja onkin paras ostaa itse.

• Minun on pakko myöntää, että kulutan kyllä jouluna.

Ostelen käyttötavaraa lahjoiksi, lähinnä kodinkonetta ja elektroniikkaa. Samoin myös ostan musiikkiin liittyvää tavaraa ja leffalahjakortteja.

Itselläni on sellainen tilanne, että minulla ei ole koskaan ennen ollut varaa ostaa niin paljon kuin nyt. On nyt köyhällä kerrankin kivaa.

• Mandi/KK

Näin se menee, joskus rulettaa ja rahaa syytää ympärilleen, sitten saattaa olla aika jolloin pussin suu pannaan tiukasti kiinni. Minä pihtailen nyt kun tuli aikoinaan humputeltua ; )

Olen ihan unohtanut nuo viinipullot kellarissa niitä jaan jos käyn kyläilemässä tai sukuloimassa joulunpyhinä. Tulikin hyvä vuosikertaviini. Omenoista, rusinoista ja mustaherukoista.

Kieltämättä kyllä tälläkin köyhällä ihan kivaa on. Ei elämän ilot ole rahasta kiinni, pikkaisen vain jarruttaa vauhtia. Köyhä tarvitsee kekseliäisyyttä ja käden taitoja.

• Mandi/KK kirjoitti:

Näin se menee, joskus rulettaa ja rahaa syytää ympärilleen, sitten saattaa olla aika jolloin pussin suu pannaan tiukasti kiinni. Minä pihtailen nyt kun tuli aikoinaan humputeltua ; )

Olen ihan unohtanut nuo viinipullot kellarissa niitä jaan jos käyn kyläilemässä tai sukuloimassa joulunpyhinä. Tulikin hyvä vuosikertaviini. Omenoista, rusinoista ja mustaherukoista.

Kieltämättä kyllä tälläkin köyhällä ihan kivaa on. Ei elämän ilot ole rahasta kiinni, pikkaisen vain jarruttaa vauhtia. Köyhä tarvitsee kekseliäisyyttä ja käden taitoja.

Ja ainahan sinä voit vaikka maalata tai piirtää taulun lahjaksi tai tehdä vaikka patsaita.

Olet oikeassa, raha on suhteellista ja jos kovasti joskus köyhyyttä kärsii tuntuu se pienempikin parannus elämässä silloin isolta. Munkin rahani on varmasti rikkoja rikkaan mielestä, mutta köyhänä yksinhuoltajana eläneenä olen nyt hyvin toimeentuleva, siis vain omasta mielestäni.

Mä satsaan kans taiteiden ja luovuuden tukemiseen, siksi sitä musiikkia, musiikkitarvikkeita ja leffaelämyksiä läheisilleni niiden kodinkoneiden lisäksi.

• Mandi/KK
        miljoona kirjoitti:

Ja ainahan sinä voit vaikka maalata tai piirtää taulun lahjaksi tai tehdä vaikka patsaita.

Olet oikeassa, raha on suhteellista ja jos kovasti joskus köyhyyttä kärsii tuntuu se pienempikin parannus elämässä silloin isolta. Munkin rahani on varmasti rikkoja rikkaan mielestä, mutta köyhänä yksinhuoltajana eläneenä olen nyt hyvin toimeentuleva, siis vain omasta mielestäni.

Mä satsaan kans taiteiden ja luovuuden tukemiseen, siksi sitä musiikkia, musiikkitarvikkeita ja leffaelämyksiä läheisilleni niiden kodinkoneiden lisäksi.

Lähetin pojalleni syntymäpäivälahjaksi pienen ristin jonka hän sai ristiäislahjana. Sekä erään taiteilijaystäväni, tekemän taulun. Hän teki sen myös ristiäislahjaksi pojalleni. Lisäksi laitoin kortin ja hänen yksivuotisvalokuvan.

Hän soitti kertoen olleensa onnellinen ja otettu lahjasta. Sillä paketti sisälsi tunteita, paras lahja kaiken hömpän keskellä.

Olen säästänyt kirjettä jonka kirjoitin hänelle päivää ennen hänen syntymäänsä. Sen hän saa josku, aika näyttää milloin ; )

Mandi/KK kirjoitti:

Lähetin pojalleni syntymäpäivälahjaksi pienen ristin jonka hän sai ristiäislahjana. Sekä erään taiteilijaystäväni, tekemän taulun. Hän teki sen myös ristiäislahjaksi pojalleni. Lisäksi laitoin kortin ja hänen yksivuotisvalokuvan.

Hän soitti kertoen olleensa onnellinen ja otettu lahjasta. Sillä paketti sisälsi tunteita, paras lahja kaiken hömpän keskellä.

Olen säästänyt kirjettä jonka kirjoitin hänelle päivää ennen hänen syntymäänsä. Sen hän saa josku, aika näyttää milloin ; )

tyttärelleni vastaavanlaisen lahjan hänen täyttäessään "pyöreitä" mm. valokuvia "ensipirtelöstä" äidin kanssa ja "ensikylvystä" isän turvallisessa otteessa.
        Olen myös laittanut albumiin kaikki lasteni saamat syntymäpäiväkortit jotka joskus heille annan.

• Mandi/KK kirjoitti:

Varmasti tuo on arvostettua. Itselläni on vain yksi lapsi ja lapsenlapsi ja pidän heidät ihan lähellä itseäni. Siis asun ihan vieressä ja olemme koko ajan tekemisissä ja näen heitä lähes päivittäin, joten niitä tunnetiloja jaetaan toisillemme kokoajan.

• Mandi/KK
        ******** kirjoitti:

tyttärelleni vastaavanlaisen lahjan hänen täyttäessään "pyöreitä" mm. valokuvia "ensipirtelöstä" äidin kanssa ja "ensikylvystä" isän turvallisessa otteessa.
        Olen myös laittanut albumiin kaikki lasteni saamat syntymäpäiväkortit jotka joskus heille annan.

Kaikki mikä liittyy onnelliseen lapsuuteen on lahjoista parhaita. Niissä on lämpöä ja rakkautta. Itse elän entisöimieni lapsuuden kotini huonekalujen keskellä.

• käytin saman tien

jonkun mielestä turhuuteen, minun mielestäni elämän laatua parantavaan investointiin.

Visaa olen vinguttanut varmaan ainakin pari vuosikymmentä, mutta ei se sitä tarkoita ettenkö laskisi tarkkaan menojani. Itse asiassa sen kanssa oppii laskemaan tarkemmin menonsa kuin jos eläisi sen mukaan löytyykö kulloinkin rahaa taskusta vai ei. Laskut on aina maksettava, tulevat ne sitten kuukausittain kerralla korttiyhtiöltä tai yksitellen kulloisenkin kaupan kassalla.

• Mandi/KK

Minulla on juuri samanlainen suhde Visakorttiin. Visa opettaa talouden ja rahavarojen kanssa suplikointiin. Jos on tiukka paikka, ei joudu pulaan, sillä visalla kun voi siirtää välttämättömien ostojen maksuja kuukaudella eteenpäin. Tilillä on kuitenkin oltava tuo summa kun lasku läsähtää, muuten ilo jää lyhyeksi.

Vingutan visaa pääsääntöisesti ulkomaan matkoilla. Helppo ja vaivaton käyttö.

• muuten

karmeita, kaikennäköiset karvaiset tossut mutta varman hyvät pölyhuiskat. Vähän aikaa kun sellaisilla tallustelee ympäri mökkiä ei tarvitse sellaista itsekseen liikkuvaa imurointihyrrää:)
      Onko black beayty ärhäkkä kulkemaan?

• Mandi/KK

Tosi somaa vaaleanpunaiset possupölytossut.

Black Beaty on ihan rauhallinen etenijä, vähäruokainen ja terhakka tyttö. Takapenkkien ollessa alhaalla, syntyy uskomattoman iso tavaratila, joten vetokoukku ei liene ajankohtainen. Ehkä myöhemmin kun sattuu olemaan mökillä pieni peräkärry ; )

Sain juuri Teboilin laskun viimekuun kulutuksesta, vain renkaiden vaihto 25,00 pieni tiliveloitus. Black Beatyssä on sellainen kahden kuukauden bensatankki.

• Kompikampi jippii

Turhaa sanahelinää.Ei meillä mitään lamaa ole.Jos jotakin on rahallisesti pielessä,niin kysymyksessä on varojen / rahan siirto / omaisuuden siirtoja paikasta toiseen.Laman-sanan varjolla tehdään rahan siirtoa paikasta toiseen.Maailma on muuten aika suuri,joten rahaa voi siirrellä melkoisen moniinkin paikkoihin.Politiikkaa politiikkaa koko homma.Keitäs siellä hallituksessa nyt istuu.Ai ai taisi minulta muisti mennä.

• Mandi/KK

Voi Kompikampi eihän se lama Suomea kovinkaan pahoin kohtele, joten jätetään Heltsingin herrat rauhaan. Tuolta se lähti Amerikoista ja levisi kuin jokisen eväät Eurooppaan ja siitä sinne sun tänne.

Suomi on hoitanut pankkiasiat kohtuullisen hyvin ja eläkevakuutusrahatkin ovat aika sievästi suojattu. On maita joissa pääomia on sijoitettu ympäri maailmaa osakkeisiin ja nyt sitten olisi pelastettava mitä pelastettavissa on.

Me taidamme selvitä pintanaarmuin, mutta pahinta emme vielä ole saavuttaneet. Vartotaan ensivuoden puolelle jos sitten nähdään mitä syödään pääsiäisenä.

Jotain hyvääkin meikäläiselle, velan korot laskevat ja laina lyhenee nopsammin ; )

• Otto-Vaan

Siihen ei ole mitään tarvetta.Vaikkei oravan
      nahkoja liika olekkaan, kyllä minä silti muutaman
      pehmeän paketin ja ainakin kolme pientä kovaa
      pakettia aijon aivan ilomielin hankkia, vaikka
      niskavillat pörhöllä.
      Nämä Joulu asiat ei ole oikein minun heiniä,
      helkkarimmoista hässäkkää mokokoman vuoksi.

Vielä tänäkin Jouluna noin monta päivää joutuu
      vapaa ehtoiseti vatsa nahkaa kiristämään.
      Kaikkea sitä joutuu "kärsimäänkin"....:)

• Mandi/KK

Vatsanahan kiristys taitaa ollakin se ihan ainoa todellinen kiristys mihin meikäläinenkin joutuu. Kaikki muu onkin löysää ; ) Tammikuussa aloitan kuntolenkkeilyn. Onneksi ostin miehelleni kävelysauvat joulupakettiin niin vauhtimme pysyy kohtuu samana kun tuota jokea ympäri kierrämme.

• ilman ulkokultaa ja mirhamia

jollekkin. Kuten vaaleanpunaiset possutossutkin.
      Niillä tulee varmasti monen lapsen, sekä hyvätahtoisen lapsenmielisenmielisen hauskattajan mieli iloiseksi vähällä rahalla.
      Sinulla kun on tuo niinsanottu sivistyksi kaikkien muiden yläpuolelle yltävää, että etukäteen huutelet täällä jo joululahjatkin. Oliskohan aika kääntää katseesi peiliin päin, ja kysyä itseltäsi hiljaa, että olenko minä tosiaan näin erinomainen ja parempi muita.

Teeskentelysi ja teennäisyytesi lisättynä narsistisuuteen, tekevät pahaa normaalille velattomalle ihmisille.
      Sinulle joka leveilet jollain blacbeautilla ja mitättömillä ulkomaanmatkoilla, jotka ovat vain sitä kulissin luomista ja egosi nostattamissa muiden silmissä "näkkileivän" rouskuttamisen ohessa.

Oikeasti sivistynyt ihminen ei olisi ylimieliseen tapaan tullut haukkumaan jonkun joululaostoksia, joilla on ollut varaa vain niihin.
      Ei ne ole yhtään huonompia tossuja kuin joutilaan kutomat vastaavat, verraten kiireisen, kahtatyötä tekevän perheenäidin lahjoihin.
      Sinun tossujesi arvoa nostat vain sinä itse.

Sinun almusi oli tuo istumamaksu kirkossa, mistä muistat muistuttaa, jotta saisit kaikille tiedostettua oman hyväntahtoisuutesi, mitä tuskin löytyy sinusta yhtään enempää kuin kesällä lunta.

Onnistuitkohan pilaamaaan jälleen itsekeskeisyytesi innoittamana joidenkin joulumielen?

Kävelysauvojen ostaminenko ei ole tuhlausta turhuuteen?

Korppikirjailija, olisi ehkä osuvampi nicci sinulle.

• Etkö saanut taaskaan unta? En koskaan valvo aamuyöllä sillä minun unenlahjat ovat sopivassa suhteessa päivittäiseen ruumiilliseen työhön ja hyvään omaantuntoon nukkumaan mennessäni.

Puhuttelet minua aina sivistyneeksi kun tunnet itsesi loukatuksi. Miksi en tiedä, mutta enköhän ole keskiverto suomalainen nainen ikää jo sen verran, että olen oppinut ymmärtämään kaltaisiasi.

Kirjoitit:

"Oikeasti sivistynyt ihminen ei olisi ylimieliseen tapaan tullut haukkumaan jonkun joululaostoksia, joilla on ollut varaa vain niihin".

Sinulla itselläsi ei ole sivistymättömyytesi lisäksi yhtään huumorintajua. Minä säälin sinua ihan aikuisten oikeasti.

Black Beaty ei ole urheiluauto, ole huoletta se on sievä edullinen ostoskassini. Jos vertaan sitä mieheni siskon mustaan avokatto urheiluautoon (Peogeut 207) niin se on hinnaltaan vain 10% kyseisen auton hinnasta.

Olen kerran jo maininnut, että olen matkustellut aika paljon noin 22 eri maassa. Ensi keväänä seikkailut jatkuvat. Kaksi kertaa vuodessa ulkomaille niin pysyy vauhdissa.

Egoni on erittäin hyvä ja lisyy näilla sinun kommenteillasi. Et usko kuinka palkitsevaa on lukea tekstejäsi. Niistä heijastuu syvä kateus elämälleni ja se antaa minulle suunnattomasti voimia olla ihan aidosti tyytyväinen elämääni. Ymmärrän, että on olemassa suunnattomasti pahoinvoivia, jonka ihmiset valitsevat omaehtoisesti kuten sinäkin.

Jos luet tämän ketjun läpi huomaat, että vain sinun joulusi on nyt pilalla, muut ovat olleet mukana asiallisesti ja huumorilla.

Itse asiassa en pane pahakseni vaikka joulusi olisikin pilalla, minun jouluni saat vain loistamaan kirkkaammin kirjoituksillasi.

Tänään syödään perhepiirissä hirvipaistia ja sytytetään kynttilät suomen itsenäisyyden kunniaksi.

Hyvää itsenäisyyspäivää sinulle yksinäinen sielu ; (

• kirjoituksesi

Tämä kirjailija/ Monti, kirjoitteleekin itselleen ja tässäkin ketjussa useamalla nikillä ja vastaileekin itselleen. Ihmettelenkin kuinka joku viitsii enää lukea tämän satuilijan tekstiä lainkaan.
        Pelkää itsensä kehumista ja ketjun vedätystä.

• HÖLÖHÖLÖ HÖÖÖÖÖ

Oiskos jo riittänyt se 1.60€:n "suurenmoisen lahjan" kehuminen,pitikö siitä taas jopa aloittaa usi aihe;D

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Medvedev: Suomi tuhoutuu ydinsodassa ensimmäisenä

Venäjän ydinaseilla on lyhyin matka Suomeen, joten ydinsodassa Suomi tuhoutuu heti sodan alkuminuuteilla, muilla mailla
      Maailman menoa
      550
      1797
    2. Hotellille löytyi ostaja....

Tämän päivän Kainuun Sanomissa oli uutinen, että pesänhoitajan mukaan Hotelli Kainuu myydään ensiviikolla. Hieno homma,
      Kuhmo
      18
      877
    3. Sinä. Just sinä.

Palataan ajassa taaksepäin vuosi tai kaksi. Mitä tekisit toisin jos voisit?
      Ikävä
      84
      873
    4. Onko se loukkaavaa

Kun joka kerta tuijotan sun peppua. En mahda sille mitään, että se vangitsee katseeni. Pohdin vain että ei minusta ole k
      Ikävä
      101
      806
    5. Onko kaivattusi seinäruusu?

Kun hän saapuu paikalle, huomaako kukaan, vai kääntyvätkö päät? Onko se hyvä vai huono juttu? Oletko sinä huomattu vai
      Ikävä
      50
      729
    6. Tiedätkö kaivattusi musiikkimaun?

Minkälaisesta musiikista hän pitää?
      Ikävä
      63
      715
    7. Saana airola ja. muusikko spekulaatiota

Saara airolan kirja muusikko mies. Oisko redrama tai lauri tähkä? Saana oli 13 v vuonna 2014 Tekoäly sanoo : tähkä Julki
      Yhteiskunta
      2
      707
    8. Miten kuvaisit tunteitasi

tällä hetkellä?
      Ikävä
      63
      676
    9. Jos saisit palata takaisin johonkin vuoteen

Mikä vuosi se olisi? Ja mitä siinä hetkessä tapahtuisi?
      Ikävä
      74
      628
    10. Moi, olen Lampunhenki

Kerro toivomuksesi🏺
      Ikävä
      65
      543
    Aihe