SANA TULI IHMISEKSI
Joh. 1:1-18
---
1:1 Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan tykönä, ja Sana oli Jumala.
1:2 Hän oli alussa Jumalan tykönä.
1:3 Kaikki on saanut syntynsä hänen kauttaan, ja ilman häntä ei ole syntynyt mitään, mikä syntynyt on.
1:4 Hänessä oli elämä, ja elämä oli ihmisten valkeus.
1:5 Ja valkeus loistaa pimeydessä, ja pimeys ei sitä käsittänyt.
1:6 Oli mies, Jumalan lähettämä; hänen nimensä oli Johannes.
1:7 Hän tuli todistamaan, todistaaksensa valkeudesta, että kaikki uskoisivat hänen kauttansa.
1:8 Ei hän ollut se valkeus, mutta hän tuli valkeudesta todistamaan.
1:9 Totinen valkeus, joka valistaa jokaisen ihmisen, oli tulossa maailmaan.
1:10 Maailmassa hän oli, ja maailma on hänen kauttaan saanut syntynsä, ja maailma ei häntä tuntenut.
1:11 Hän tuli omiensa tykö, ja hänen omansa eivät ottaneet häntä vastaan.
1:12 Mutta kaikille, jotka ottivat hänet vastaan, hän antoi voiman tulla Jumalan lapsiksi, niille, jotka uskovat hänen nimeensä,
1:13 jotka eivät ole syntyneet verestä eikä lihan tahdosta eikä miehen tahdosta, vaan Jumalasta.
1:14 Ja Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme, ja me katselimme hänen kirkkauttansa, senkaltaista kirkkautta, kuin ainokaisella Pojalla on Isältä; ja hän oli täynnä armoa ja totuutta.
1:15 Johannes todisti hänestä ja huusi sanoen: "Tämä on se, josta minä sanoin: se, joka minun jälkeeni tulee, on ollut minun edelläni, sillä hän on ollut ennen kuin minä."
1:16 Ja hänen täyteydestään me kaikki olemme saaneet, ja armoa armon päälle.
1:17 Sillä laki on annettu Mooseksen kautta; armo ja totuus on tullut Jeesuksen Kristuksen kautta.
1:18 Ei kukaan ole Jumalaa milloinkaan nähnyt; ainokainen Poika, joka on Isän helmassa, on hänet ilmoittanut.
Sana tuli ihmiseksi, Joh. 1-18
7
181
Vastaukset
Johanneksen evankeliumin alussa on yhtäläisyyksiä luomiskertomuksen alkusanojen kanssa. Lähtökohta on sama.
--
Johanneksen evankeliumin alku puhuu, kuinka Jumala tulee ihmiseksi.
”Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan tykönä, ja Sana oli Jumala”(1).
”Sana oli Jumala” täsmentää edellä olevaa ilmaisua ”Alussa oli Sana”.
Jeesus Kristus oli siis Jumala, ”samaa olemusta kuin Isä”.
Joka hänet näkee, näkee Isän (Joh. 12:45, 14:9). Joka hänen puhettaan kuuntelee, kuuntelee Isän puhetta (Joh. 7:16, 8:47, 14:10).
”Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme,...” (14).
Johannes tekee tiettäväksi, että Jumala lähetti maailmaan Jeesuksen Kristuksen tuodakseen tahtonsa ilmi ihmisiin nähden.
Jeesus tuli ”lihaksi” eli ihmiseksi tähän maailmaan. Jeesuksessa oli kaksi ”luontoa”; jumalallinen ja inhimillinen, jotka muodostivat hänessä yhden persoonan.
Jeesus oli maailman valo, josta Johannes Kastaja tuli todistamaan (4-9).
”Kaikille, jotka ottivat hänet vastaan, hän antoi voiman tulla Jumalan lapsiksi, niille, jotka uskovat hänen nimeensä” (12).Virsi 202
--
1.
Jeesus, sana elämän,
tule meidän keskellemme.
Soisit tules syttyvän,
sytytä siis sydämemme.
Anna voimaa sanastasi,
siunaa läsnäolollasi.
2.
Tiedät, mitä varten me
taaskin tänne kokoonnuimme.
Nälkään nääntyy sielumme,
jos et auta, Jeesuksemme.
Kun me sanaa viljelemme,
sinut saamme leiväksemme.
3.
Pyhä läsnäolosi,
Jeesus, meidän muistaa anna,
taivaalliset lahjasi
astiaamme halpaan kanna.
Niin kuin soisit puhuvamme,
ohjaa meidän puheitamme.
4.
Yksinkertaisesti myös
auta sanaas kuulemahan,
tunnustamaan suuret työs,
sinuun, Herra, uskomahan.
Ken ei tunne haavojasi,
ei hän ole seuraajasi.
5.
Liitä sinuun lähemmin,
pysy, Jeesus, keskellämme.
Armon tuuli suloisin
virvoittakoon mieliämme.
Sido yhteen sydämemme
yhdessä sua huutaaksemme.
6.
Paina meitä paremmin
alas yksinkertaisuuteen
tutustumaan syvemmin
ristin suureen salaisuuteen.
Anna valo nähdäksemme
turmelusta sydämemme.
7.
Auta, ettei saatana
pääse meidän keskellemme.
Enkeleittes joukolla
saarra meidän huonehemme.
Ristin lipun nostaissamme
varmaan kerran voiton saamme.- Jeesuksen nimestä.
Sana on tuossa erisnimi, mikä tarkoittaa Jeesusta.
Johannes lisää vielä, että Sana on Jumala ja oli taivaassa.
Monissa uskonlahkoissa juuri kielletään tuo, että Jeesus olisi Jumala tai Jumalan veroinen. He jopa alentavat Jeesuksen enkeliksi, esim. enkeli Gaprieliksi. Jeesuksen nimestä. kirjoitti:
Sana on tuossa erisnimi, mikä tarkoittaa Jeesusta.
Johannes lisää vielä, että Sana on Jumala ja oli taivaassa.
Monissa uskonlahkoissa juuri kielletään tuo, että Jeesus olisi Jumala tai Jumalan veroinen. He jopa alentavat Jeesuksen enkeliksi, esim. enkeli Gaprieliksi.Jotkut jopa kirjoittavat Jumala-sanan pienellä.
Esim. jehovantodistajat:
"...Kristus..., joka on yli kaiken, jumala, ylistetty iankaikkisesti" (Room. 9:5) ja
1.Joh. 5:20; "Me olemme siinä Totisessa, Jeesuksessa Kristuksessa. Hän on totinen jumala ja iankaikkinen elämä".- tuosta.
Tapio522 kirjoitti:
Jotkut jopa kirjoittavat Jumala-sanan pienellä.
Esim. jehovantodistajat:
"...Kristus..., joka on yli kaiken, jumala, ylistetty iankaikkisesti" (Room. 9:5) ja
1.Joh. 5:20; "Me olemme siinä Totisessa, Jeesuksessa Kristuksessa. Hän on totinen jumala ja iankaikkinen elämä".että myös adventistit kieltäisivät Jeesuksen Jumaluuden ja pitäisivät Jeesusta enkelin tasoisena;
siihen liittyy myös Jumalan kolminaisuuden kieltäminen, kyse on Jeesuksen tiputtamisesta enkeleiden tasolle tai pelkäksi ihmiseksi niissä opeissa tuosta. kirjoitti:
että myös adventistit kieltäisivät Jeesuksen Jumaluuden ja pitäisivät Jeesusta enkelin tasoisena;
siihen liittyy myös Jumalan kolminaisuuden kieltäminen, kyse on Jeesuksen tiputtamisesta enkeleiden tasolle tai pelkäksi ihmiseksi niissä opeissahttp://www.kotiposti.net/~raamattu/kristinusko/suuntaukset/
Lainaus linkistä:
"Käsitys Jeesuksesta on vaihdellut.
Adventtikirkko on opettanut, että Jeesus olisi arkkienkeli Mikael, kuten Jehovan todistajat -järjestö opettaa nykyään.
Adventtikirkko kuitenkin vaihtoi opetuksensa toivoessaan tulevansa siten paremmin hyväksytyksi muiden kirkkokuntien joukkoon".- Diana-ad-rem
Tapio522 kirjoitti:
Jotkut jopa kirjoittavat Jumala-sanan pienellä.
Esim. jehovantodistajat:
"...Kristus..., joka on yli kaiken, jumala, ylistetty iankaikkisesti" (Room. 9:5) ja
1.Joh. 5:20; "Me olemme siinä Totisessa, Jeesuksessa Kristuksessa. Hän on totinen jumala ja iankaikkinen elämä".poikia nuo juutalaiset, yksi ihan jumalaksi korotettu.
Mitähän tämä juutalainen jumala mahtaa sanoa, kun hänen seuraajansa (krist.) yrittivät surmata koko hänen kansansa.
Ilmankos se tulee taivaan pilvissä tuomion kanssa, silmät leimuten heittämään teitä tulijärveen, vaikka ensin sovitti kaiken.
Eikä taatusti vie teitä taivaan porteille, sehän sanoi jo eläessään teitä koiranpenikoiksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Yksi päävastuullinen heitti lusikan nurkkaan.
Toivottavasti omaisuuden hukkaamiskielto tulee välittömästi.131970Purrasta tehty huoli-ilmoitus
Näin lehti kertoo https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0f1cfaf0-d4e4-4a97-9568-c27b3199b0161831514Parrakkaat miehet ovat inhottavia ja vastenmielisiä
Ennen Suomi ja koko maailma oli täynnä kasvonsa hyvinhoitavia miehiä. Tänä päivänä lähes kaikki miehet ovat kuin jotain1441284Pelottaa kohdata hänet
En tiedä jaksanko tai kykenenkö. Tuntuu jättimäiselle vuorelle kiipeämiseltä. Pitäisikö luovuttaa. Pitäisi. En jaksa nyt961273Olisin halunnu vaan tutustua
Ja kevyttä olemista... Mutta ei sitten. Ehkä mies säikähti, että haluan heti kaiken. 😅 Kävisi ihan sellainen kevyt meno381168- 84908
Naiseni on todellinen seksipeto
Vaikka pukeutuu ihan kasuaalisti julkisilla paikoilla. Mutta näin tämän läpi ensisilmäyksellä ja sain seksipedon kaivatu44830Nina Mikkonen avoimena "vapinataudistaan"- Demonstroi oireet yllättäen tv-kameroiden edessä: "Se..."
Nina Mikkonen oli Viiden jälkeen -ohjelmassa ti 12.8. ja kertoi perinnöllisestä sairaudestaan ja mm. sairauden vaikutuks13797Totuus Sofian miljonääristä :miljoonien velkataakka painaa miestä.
Näin se totuus tulee jokaisesta ja seiskalehden uutiset kertoo totuuden vihdoinkin.138793Kokoomus haluaa leikata vielä lisää sosiaaliturvasta
Kokoomuksen Sanni-Granhn Laasonen pyytänyt KELA:aa selvittämään mistä leikataan vähäosaisilta vielä lisää sosiaaliturvas123763