syöpää sairastavan saattohoito

se voit olla sinä

ota kantaa miten haluaisit että sinua hoidetaan jos/kun tiedät olevasi parantumattomasti sairas, esim. olet juuri saanut tietää että sairastamasi syöpä on niin levinnyt ettei sitä voida parantaa ja elinaikasi on lyhyt. miten määrittelisit ne asiat jotka toivoisit hoidossasi otettavan huomioon, pienintä piirtoa myöten.

3

1710

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kuoli reilu viikko sitten syöpään ja hoito oli erinomaista!! Hän sai kipulääkettä viimeiseen asti niin paljon kuin tarvitsi ja häntä kunnioitettiin ihmisenä lähtöön saakka!!
      Tätä toivoisin itsellenikin; kivuton, ihmisyyttä kunnioittava poistuminen estradilta!!

• Hanna

Ensisokista selvittyäni alkaisin varmaan miettiä testamentti ja hautajaisjärjestelyjäni. Kirjoittaisin varmaan jäleenjääville mahdillisimman paljon miten olen kokenyút tämän ajallisen elämäni. Mikäli totuus olisi ettei mitään lääketieteellistä toivoa paruntumisestani olisi, en varmaan haluaisi esim. solumyrkyillä pitkittää olemassaoloani ja kärsimystäni. Muutama läheiseni on mennyt näin ja ei minulle ole jäänyt kammoa. Nykyään monessa syöpätyypissä kivut saadaan lääkityksellä siedettäviksi, joten loppu tulee sitten vain yllättäenkin. Olen vahvasti uskovainen ihminen ja kuolema ei ole minulle elämän loppu. Voimia annetaan loppuun saakka näinkin vaikeassa lähdössä. Sen olen saanut huomata konkreettisesti.

• Kunnioittaen

Äitini kuoli syöpään viisi vuotta sitten ja olin hänen kanssaan tiiviisti viimeiset pari viikkoa.

Omalta osaltani toivoisin, että kuolemani lähestyessä läheisiäni voisi olla luonani vuorokauden ajasta riippumatta. Toivoisin voivani elä omassa rytmissäni, nukkua silloin kun nukuttaa ja syödä silloin kun haluan. Toivoisin saavani syötäväkseni sitä, mitä tekee mieli eikä sitä mitä sairaala tarjoaa. Toivoisin saavani oman yöpaitani päälleni. Toivoisin hoitajieni olevan kokeneita saattajia, jotka eivät pelkää kuoleman lähestymistä ja siitä puhumista. Huumorintajuakin saisi mielellään olla. Toivoisin riittävää kivun lievitystä, mutta ei varmuuden vuoksi annettua siten, että pääni olisi jatkuvasti lääkkeistä sekaisin. Toivoisin minua ja toiveitani kunnioitettavan. Tällainen ympäristö on tarjolla kotona tai joissakin saattohoitokodeissa.

Kuolevan tarpeet eivät ole samat kuin sairaudesta toipuvan, eikä sairaala ole heille paras mahdollinen ympäristö. Toivon, että kaikkien olisi mahdollista kuolla muualla kuin sairaalaoloissa, joissa ei ole riittävää itsemääräämisoikeutta kuolevan tarpeisiin eikä riittävää mahdollisuutta omaisten osallistua ja tulla otetuksi osaksi kuolevan hoitoa. Kuoleminen on rakastamista ja siksi on tärkeätä, ettei kuolevaa jätetä yksin, ellei hän niin halua.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Persut ja Tall poppy -syndrooma

Persut ovat uhranneet käytännössä koko elämänsä lannistaakseen tai sabotoidakseen yksilöitä, jotka erottuvat joukosta ky
      Maailman menoa
      70
      5241
    2. Orpo: Seuraavalla hallituksella ei ole yhtään enempää rahaa

Valtiovarainministeriön virka-arvion mukaan julkisen talouden sopeutuksen tarve on noin kymmenen miljardia euroa ensi va
      Maailman menoa
      267
      4356
    3. Suomen kieli hiipuu vähitellen Vantaalla

nykytahdilla jo joka kolmas vantaalainen on vieraskielinen 2030-luvun alussa. Maahanmuutto, suomalaisten alhainen synty
      Maailman menoa
      101
      3970
    4. Kun puolustusvoimat on huolissaan nuorison huonosta kunnosta

ajatellen varusmiespalvelusta(kun moni joutuu keskeyttään), niin johan tuli joku yliopiston vasemmistonainen selittään,
      Maailman menoa
      185
      2350
    5. Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia

Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.
      Maailman menoa
      33
      1653
    6. Jos vedetään mutkat suoraksi?

Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar
      Sinkut
      71
      1551
    7. Miten must tuntuu

et sä ajattelet mua just nyt
      Ikävä
      17
      1199
    8. Tiesitkö? Kohutun L/over sarjan Juha eli Jani Volanen on tämän julkkisnaisen ex-mies!

Jani Volanen näyttelee L/over - ikuisesti minun psykologisessa trillerissä Juhaa. Mutta tiesitkö, että hän on tämän julk
      Tv-sarjat
      6
      1059
    9. Ajattelen sinua

Ajattelen sinua joka päivä, joka hetki… Kaikkea, mitä minun olisi pitänyt sanoa sinulle, enkä osannut sanoa, kaikkea nii
      Ikävä
      38
      993
    10. Millainen mulle

Sitten sopisi?
      Ikävä
      94
      909
    Aihe