HUUTAVAN ÄÄNI ERÄMAASSA
JOHANNES KASTAJAN TODISTUS
Joh. 1:18-28
--
1:19 Ja tämä on Johanneksen todistus, kun juutalaiset lähettivät hänen luoksensa Jerusalemista pappeja ja leeviläisiä kysymään häneltä: "Kuka sinä olet?"
1:20 Ja hän tunnusti eikä kieltänyt; ja hän tunnusti: "Minä en ole Kristus".
1:21 Ja he kysyivät häneltä: "Mikä sitten? Oletko sinä Elias?" Hän sanoi: "En ole". "Se profeettako olet?" Hän vastasi: "En".
1:22 Niin he sanoivat hänelle: "Kuka olet, että voisimme antaa vastauksen niille, jotka meidät lähettivät? Mitä sanot itsestäsi?"
1:23 Hän sanoi: "Minä olen huutavan ääni erämaassa: 'Tehkää tie tasaiseksi Herralle', niinkuin profeetta Esaias on sanonut."
1:24 Ja lähetetyt olivat fariseuksia;
1:25 ja he kysyivät häneltä ja sanoivat hänelle: "Miksi sitten kastat, jos et ole Kristus etkä Elias etkä se profeetta?"
1:26 Johannes vastasi heille sanoen: "Minä kastan vedellä; mutta teidän keskellänne seisoo hän, jota te ette tunne.
1:27 Hän on se, joka tulee minun jälkeeni ja jonka kengänpaulaa minä en ole arvollinen päästämään."
1:28 Tämä tapahtui Betaniassa, Jordanin tuolla puolella, jossa Johannes oli kastamassa.
"Huutavan ääni erämaassa", Joh. 1:19-28
3
494
Vastaukset
Kansa piti Johannes Kastajaa Messiaana eli Kristuksena (voideltuna).
Jerusalem oli hengellisen hallituksen keskuspaikka.
Sieltä juutalaiset lähettivät edustajansa kyselemään Johannekselta, kuka hän oikeasti on. Hän tekee selväksi, kuka hän ei ole; hän ei ole Kristus, ei Elias, eikä ”se profeettakaan” (20,21).
Johannes osoittaa nöyryyttä, eikä korota itseään. Hän ei ole Jeesuksen kengänpaulaakaan arvollinen päästämään (27).
Israel odotti Messiasta, uskonnollis-poliittista pelastajaa.
Moni sen ajan raamatunselittäjä odotti myös profeetta Elian uudelleentulemista (Mal.4:5).
”Se profeetta” (25) tarkoittaa juutalaisten odottamaa profeettaa, josta 5. Moos. 18:18 kertoo ja jota he pitivät Messiaan edelläkävijänä.
Johannes kertoo olevansa tien raivaaja Herralle (23).
Fariseukset oudoksuvat Johanneksen vedellä kastamista (25,26).
Johannes tekee tiettäväksi, että hän kastaa ”vain vedellä” (31,33) erotuksena siitä paljon voimallisemmasta kasteesta, jolla Kristus tuli kastamaan (33).
Tämä Messias, Kristus on jo heidän keskellään (26).
Mutta uskonnollinen johtoporras ei tunnistanut Jeesusta: ”Hän tuli omiensa tykö, ja hänen omansa eivät ottaneet häntä vastaan” (Joh. 1:11).Virsi 12
--
1.
Mies tänne saapui,
mies meitä pyytämään
kanssansa Herraa vastaan,
Johannes nimeltään,
mies Jumalalta,
Johannes nimeltään.
2.
Hän kastoi, kulki
vain talja vaatteenaan.
Profeetta, mitä huusit
rannoilla erämaan?
Meillekö huusit
rannoilta erämaan?
3.
On kirjoitettu:
Pois laaksot, kukkulat,
pois vääryys, väkivalta,
tiet tehkää avarat!
On kirjoitettu:
Tiet tehkää avarat!
4.
Pois epäusko,
mielenne muuttakaa,
palvelkaa yksin Herraa
älkääkä mammonaa.
Palvelkaa Herraa,
mielenne muuttakaa.- Diana-ad-rem
Jeesushan väitti, että Johannes Kastaja on Elias.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta
Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi433474Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!
https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!4032757Kiitos rakastamani,
tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan182718Nainen, olen huolissani sinusta
Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!821827- 871457
Kello käy ja ilta pimenee
Alkaa jo väsyttämään kovasti. 🥱 Toivottelen hyvää yötä ja kauniita unia. Oman kulla kuvatuksia. 😊💤💖💤✨💤🌌 Lokakuun2541350- 881077
SEO!! Pyhäsalmi
Tässä vasta muuton tehneenä pyhäsalmelle.. mietin tätä huoltoasemaa. Setelit ei kelpaa tankkaus pisteeseen, sisällä epäs711066- 80943
Ruumisvaunut
Ompa järjen köyhyyttä vetää ruumiskärryjä pitkin kylää ja säikytellä ihmisiä. Vain Kuhmon hoitajat tähän pystyy.30868