Mikä paras jouluruoka?

Anttu-vaari.

Minusta parasta on pottulaatikko.

13

599

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kai75**

      eipä lipeäkalan voittanutta kaikkine tykötarpeineen.

    • Röntti*

      Kevytsuolainen lohi kuumien kuorittujen perunoiden ja tillisilpun kera on hyvää. Samoin rosolli. Eipä paljon muuta tarvitsekaan.

    • on lipeäkala!!
      On tosi jouluruokaa koska sitä ei saa kun joulun seutuvilla.Hyvääää!

    • Katicat2

      Kolmesta en osaa valita. KRP (ei Keskusrikospoliisi), vaan kinkku rosolli perunalaatikko. Sen kyytipojaksi kotikalja.

      • Imelletty perunalaatikko, jonka teossa olen mestari, rosolli ilman silliä ,mutta runsaasti kirpeällä kermavaahdolla hunnutettuna. Jos kolme vain saa valita, kinkun tilalle graavisiika.
        Jos ainoastaan yhden saisi valita, se olisi rosolli. Halvaksi tulisi tämän mummon jouluateria , ja kotikalja minullekin maistuisi, jos vain osaisin tehdä. Osaisikos joku opastaa?


      • Kala-Kala
        Ramoona1 kirjoitti:

        Imelletty perunalaatikko, jonka teossa olen mestari, rosolli ilman silliä ,mutta runsaasti kirpeällä kermavaahdolla hunnutettuna. Jos kolme vain saa valita, kinkun tilalle graavisiika.
        Jos ainoastaan yhden saisi valita, se olisi rosolli. Halvaksi tulisi tämän mummon jouluateria , ja kotikalja minullekin maistuisi, jos vain osaisin tehdä. Osaisikos joku opastaa?

        Tuossa se jo tuli selväksi, kyllä liekkilohi on minun ruokapäydässäni, myös suolattuna.
        Suutarinlohta ja silliälaitan omalla reseptillä.
        Pottuja keittelen ja rosollit ja jotain laatikkoa ostan valmiina.
        Kahvipöytään leivon itse kranssin...se on siinä!


      • Kala-Kala kirjoitti:

        Tuossa se jo tuli selväksi, kyllä liekkilohi on minun ruokapäydässäni, myös suolattuna.
        Suutarinlohta ja silliälaitan omalla reseptillä.
        Pottuja keittelen ja rosollit ja jotain laatikkoa ostan valmiina.
        Kahvipöytään leivon itse kranssin...se on siinä!

        Mutta sillisalaatti eli rosolli sillin kera, imelletty perunalaatikko ja tietysti kinkku - siinähän ne ovat.
        Muitakin herkkuja tietysti pöydässä on, mutta ahmin noita lempiruokiani niin paljon, ettei vatsaan muuta mahdu.
        Kotikalja kuuluu palan painikkeeksi.


      • Katicat2
        Ramoona1 kirjoitti:

        Imelletty perunalaatikko, jonka teossa olen mestari, rosolli ilman silliä ,mutta runsaasti kirpeällä kermavaahdolla hunnutettuna. Jos kolme vain saa valita, kinkun tilalle graavisiika.
        Jos ainoastaan yhden saisi valita, se olisi rosolli. Halvaksi tulisi tämän mummon jouluateria , ja kotikalja minullekin maistuisi, jos vain osaisin tehdä. Osaisikos joku opastaa?

        Kotikaljan teossa tarvitaan maltaita. Tuoppi-kaljamallaspussin kyljessä on teko-ohje.


      • Ramoona1 kirjoitti:

        Imelletty perunalaatikko, jonka teossa olen mestari, rosolli ilman silliä ,mutta runsaasti kirpeällä kermavaahdolla hunnutettuna. Jos kolme vain saa valita, kinkun tilalle graavisiika.
        Jos ainoastaan yhden saisi valita, se olisi rosolli. Halvaksi tulisi tämän mummon jouluateria , ja kotikalja minullekin maistuisi, jos vain osaisin tehdä. Osaisikos joku opastaa?

        kalja onnistuu, pussin kyljessä hyvä ohje.
        Minä laitan juomalasillisen maltaita, kiehautan osan vedestä ja kaadan maltaiden päälle, annan kannen alla hautua.
        Sokerin voi laittaa myös maltaiden kanssa sulamaan.
        Kun "mäski" on haaleata lisään vettä viitisen litraa, laitan pienen nokareen hiivaa (vajaa puoli teelusikkaa) sekoitan ja kansi päälle ja lämpimään paikkaan käymään.
        Yön yli kun on käynyt, jos pinnalla on pientä poreilua, kaljan voi siilata ja pullottaa.
        Jos ei käymistä ole tapahtunut, voi antaa vielä käydä, välillä hämmentäen.
        Maku antaa myös vinkin kaljan valmiudesta.
        Varoitan myös laittamasta pulloja liian täyteen, kalja tulee ulos, varsinkin, jos ei ole jääkaappi kylmää.

        Mallasuutteesta saa helpommin myös hyvä kaljan, pussin ohjeiden mukaan.

        Jäljelle jääneistä maltaista(mäskistä) olen tehnyt joululeipää, siirappia ja vehnäjauhoja sekoittaen, hiivaa tietenkin.
        Kumina hyvä maun antaja jos tykkää.

        Minä en pidä rosollista, ihmettelen kun se on niin monen lempiruoka jouluisista herkuista.
        Joulukalat kaikessa muodossaan on minun mieleen.
        Makuasioistahan ei kiistellä;))


    • Fanni

      Sain hirvenpaistia 2 kg, mureaksi riiputettua. No, siitähän tuli oivallinen suikalepata kastikkeessaan joulun ajaksi.
      Uhrasin aikaa, mietin höystöt ja mausteet enkä kärventänyt suikaleita kuiviksi. Sehän vie kielen mennessään ! Kinkkua ei hankita.
      Jaoin ruoan viiteen 5 dl pakasterasiaan, jäähdytin parvekkeella. Sitten nimet ja päiväykset päälle ja rasiat pakastimeen. Nyt on jo kaksi lajia, joita ottaa.
      Ensiksi tehty oli appelsiini-porkkanaraaste.
      Huomenna teen lanttuporkkanasoseen, siis yhdistelmän, ettei tarvitse eri laatikoita valmistaa. Jotain uutta siihen tulisi keksiä.
      Monen monia perinneruokia en tee. Vain omatekoinen rosolli on maultaan vertaansa vailla. Kevennyksenä myös uudenmakuiset silakkarullat on kohta tehtävä lasipurkkeihin.
      Vielä riisipuuro ja sen seuraksi sekahedelmä-marjakeitto.
      Meidän ensteks' paras maultaan on suikalepata hirvenpaistista !

      • Onpa vaikeaa..En ole jouluruokiin kovin ihastunut..
        Teen jälkiruuaksi aina luumurahkaa( Yksi Bona-Luumu)
        Minusta se on hyvää..Rosoli on aika hyvää,ilman silliä ja se vaaleanpunainen kermavaahtokastike on piste iin päälle.Pari kinkunsiivua..Eiköhän se siinä ole.


    • Liisis

      Oli riisipuuron kera hyvää se lakkakiisseli tai sekahedelmäsoppa. Kaikki hyvät on maisteltu.

      • välipalanen

        Marketeissa myydään 300 g:n purkeissa Lieksan kokkelia. Se on mahdottoman hyvää välipalaksi tai jälkiruoaksi mustikkakeiton kera.
        Mustikkahan vaikuttaa edullisesti näkökykyyn!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      450
      4829
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      15
      1722
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      93
      1459
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      53
      1359
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      22
      1316
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      53
      1208
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1075
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      990
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      57
      885
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      60
      859
    Aihe