JUMALAN KARITSA
Joh. 1:29-34
--
1:29 Seuraavana päivänä hän näki Jeesuksen tulevan tykönsä ja sanoi: "Katso, Jumalan Karitsa, joka ottaa pois maailman synnin!
1:30 Tämä on se, josta minä sanoin: 'Minun jälkeeni tulee mies, joka on ollut minun edelläni, sillä hän on ollut ennen kuin minä'.
1:31 Ja minä en tuntenut häntä; mutta sitä varten, että hän tulisi julki Israelille, minä olen tullut vedellä kastamaan."
1:32 Ja Johannes todisti sanoen: "Minä näin Hengen laskeutuvan taivaasta alas niinkuin kyyhkysen, ja se jäi hänen päällensä.
1:33 Ja minä en tuntenut häntä; mutta hän, joka lähetti minut vedellä kastamaan, sanoi minulle: 'Se, jonka päälle sinä näet Hengen laskeutuvan ja jäävän, hän on se, joka kastaa Pyhällä Hengellä'.
1:34 Ja minä olen sen nähnyt ja olen todistanut, että tämä on Jumalan Poika."
Jumalan Karitsa, Joh. 1:29-34
23
405
Vastaukset
Jeesus saapuu Jordanin alajuoksulle Johannes Kastajan luo kastettavaksi.
Jeesus ei antanut kastaa itseään omien syntiensä vuoksi, joita hänellä ei ollut (Matt. 3:14), vaan jotka hän oli pelastava ja joille hän oli antava uuden Hengen.
Puhdistus synnistä on edellytyksenä Hengen vastaanottamiselle (Hes.36:22-32, Jer. 31:31-34).
Jeesuksen kasteessa tapahtui ensimmäisen kerran Pyhän Kolminaisuuden ilmestyminen ihmisille. Tästä tapahtumasta kertovat kaikki neljä evankelistaa; Matt. 3:13-17, Mark. 1:9-11, Lk. 3:21-22, Joh. 1:32-34.
Kristuksen saamalla kasteella on läheinen suhde meidän saamaamme kasteeseen (Matt. 28:19).
Johanneksen parannuksen kaste merkitsi vedellä kastamista.
Kristillinen kaste ”Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen” (Matt.28:19) merkitsee taas Pyhällä Hengellä kastamista (33).Virsi 126
--
Me kiitämme sinua,
me sinua rukoilemme,
me ylistämme ja kunnioitamme sinua.
Me sinua kiitämme
sinun suuren kunniasi tähden.
Oi Herra Jumala,
taivaallinen kuningas,
Isä, kaikkivaltias Jumala!
Oi Herra, kaikkein korkeimman ainoa Poika,
Jeesus Kristus!
Oi Herra Jumala,
Jumalan Karitsa,
Isän Poika,
joka pois otat maailman synnit,
armahda meitä!
Sinä yksin olet pyhä,
sinä yksin olet Herra,
sinä yksin olet korkein,
Jeesus Kristus,
Pyhän Hengen kanssa
Isän Jumalan kunniassa.
Aamen.- yhdessä,
Isä, Poika ja Pyhä Henki ovat yhdessä ja samassa kasteessa, kun kristityt kastavat lapsiaan.
"Joka ei ota vastaan Jumalan valtakuntaa (Isää, Poikaa ja Pyhää Henkeä) niinkuin lapsi sen ottaa vastaan, ei sinne sisälle pääse." yhdessä, kirjoitti:
Isä, Poika ja Pyhä Henki ovat yhdessä ja samassa kasteessa, kun kristityt kastavat lapsiaan.
"Joka ei ota vastaan Jumalan valtakuntaa (Isää, Poikaa ja Pyhää Henkeä) niinkuin lapsi sen ottaa vastaan, ei sinne sisälle pääse.""Isä, Poika ja Pyhä Henki ovat yhdessä ja samassa kasteessa, kun kristityt kastavat lapsiaan".
--
Jotkut pitävät kristillistä kastetta pelkkänä vesikasteena, johon ei Pyhä Henki liity mitenkään("Isä ja Poika ja Pyhä Henki).
1.Kor. 12:13
"... sillä me olemme kaikki yhdessä Hengessä kastetut yhdeksi ruumiiksi, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, ja kaikki olemme saaneet juoda samaa Henkeä".
- .muualta
Jumala ja Jumalan karitsa, tämä karitsa on Jumalan poika eli on siis kaksi jumalaa, Jumala ja hänen poikansa joka jonkun aikaa oli kuollut Jumala.
- kristinusko.
Jumala voi poiketa välillä vaikka luomassaan Tuonelassa saarnaamassa vangituille hengille. Ei Jumala siihen lopullisesti kuole. Jeesuksella oli elämä itsessään.
.muualta,
kristityt eivät opeta tavallasi.
Jeesus Kristus oli Jumala (Joh. 1:1-3,14), ”samaa olemusta kuin Isä”.
Joka hänet näkee, näkee Isän (Joh. 12:45, 14:9). Joka hänen puhettaan kuuntelee, kuuntelee Isän puhetta (Joh. 7:16, 8:47, 14:10).- Yksi ihminen
Tapio522 kirjoitti:
.muualta,
kristityt eivät opeta tavallasi.
Jeesus Kristus oli Jumala (Joh. 1:1-3,14), ”samaa olemusta kuin Isä”.
Joka hänet näkee, näkee Isän (Joh. 12:45, 14:9). Joka hänen puhettaan kuuntelee, kuuntelee Isän puhetta (Joh. 7:16, 8:47, 14:10).Kirjoitit: "Jeesus Kristus oli Jumala "
Voitko ihan rehellisesti sanoa, että ihminen voi olla Jumala tai toisin päin Jumala voi olla ihminen?
Opettaako raamattu todellakin siten? - .muualta
Tapio522 kirjoitti:
.muualta,
kristityt eivät opeta tavallasi.
Jeesus Kristus oli Jumala (Joh. 1:1-3,14), ”samaa olemusta kuin Isä”.
Joka hänet näkee, näkee Isän (Joh. 12:45, 14:9). Joka hänen puhettaan kuuntelee, kuuntelee Isän puhetta (Joh. 7:16, 8:47, 14:10).ja oma Karitsansa.
Yksi ihminen kirjoitti:
Kirjoitit: "Jeesus Kristus oli Jumala "
Voitko ihan rehellisesti sanoa, että ihminen voi olla Jumala tai toisin päin Jumala voi olla ihminen?
Opettaako raamattu todellakin siten?”Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme,...” (Joh.1:14).
Jeesus tuli ”lihaksi” eli ihmiseksi tähän maailmaan.
Jeesuksessa oli kaksi ”luontoa”; jumalallinen ja inhimillinen, jotka muodostivat hänessä yhden persoonan.- matkamiesmaan-
.muualta kirjoitti:
ja oma Karitsansa.
Hepr. 10:12
Kristus sitä vastoin on uhrannut yhden ainoan syntiuhrin ja asettunut pysyvästi istuimelleen Jumalan oikealle puolelle.
Room. 5:16
Tätä lahjaa ei voi edes verrata yhden ihmisen synnin seurauksiin, sillä yhden ihmisen teon seurauksena oli kadotustuomio, mutta Jumalan armosta kaikkien rikkomusten seuraukseksi tulikin vapauttava tuomio.
Room. 5:17
Yhden ihmisen rikkomus aiheutti sen, että kuolema pääsi hallitsemaan tämän yhden vuoksi. Paljon ennemmin tulevat ne, jotka saavat omakseen vanhurskauden ylenpalttisen armon ja lahjan, elämään ja hallitsemaan yhden ainoan ansiosta, Jeesuksen Kristuksen. [Joh. 1:16, 10:10]
Room. 5:18
Niin kuin siis yhden ainoan rikkomus tuotti kaikille ihmisille kadotustuomion, niin riittää yhden ainoan vanhurskas teko antamaan kaikille ihmisille vanhurskauden ja elämän. [Room. 6:23; 1. Joh. 2:2]
Room. 5:19
Niin kuin yhden ihmisen tottelemattomuus teki kaikista syntisiä, niin yhden kuuliaisuus tekee kaikista vanhurskaita. .muualta kirjoitti:
ja oma Karitsansa.
Jes. 53:5-9
--
53:5 mutta hän on haavoitettu meidän rikkomustemme tähden, runneltu meidän pahain tekojemme tähden. Rangaistus oli hänen päällänsä, että meillä rauha olisi, ja hänen haavainsa kautta me olemme paratut.
53:6 Me vaelsimme kaikki eksyksissä niinkuin lampaat, kukin meistä poikkesi omalle tielleen. Mutta Herra heitti hänen päällensä kaikkien meidän syntivelkamme.
53:7 Häntä piinattiin, ja hän alistui siihen eikä suutansa avannut; niinkuin karitsa, joka teuraaksi viedään, niinkuin lammas, joka on ääneti keritsijäinsä edessä, niin ei hän suutansa avannut.
53:8 Ahdistettuna ja tuomittuna hänet otettiin pois, mutta kuka hänen polvikunnastaan sitä ajatteli? Sillä hänet temmattiin pois elävien maasta; minun kansani rikkomuksen tähden kohtasi rangaistus häntä.
53:9 Hänelle annettiin hauta jumalattomain joukossa; mutta rikkaan tykö hän tuli kuoltuansa, sillä hän ei ollut vääryyttä tehnyt eikä petosta ollut hänen suussansa.
--
Ketä Jesaja kuvaa Jes. 53:ssa luvussa?Tapio522 kirjoitti:
”Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme,...” (Joh.1:14).
Jeesus tuli ”lihaksi” eli ihmiseksi tähän maailmaan.
Jeesuksessa oli kaksi ”luontoa”; jumalallinen ja inhimillinen, jotka muodostivat hänessä yhden persoonan.Yhteenvetoa!
Uuden testamentin aineisto sisältää selviä viitteitä kolmiyhteisestä Jumalasta.
Isä, Poika ja Pyhä Henki mainitaan kaikki yhdessä kastekäskyssä (Matt. 28:19) sekä apostolisessa siunauksessa (2 Kor. 13:13).
Evankeliumeissa Jeesus antaa viitteitä samastumisestaan Jumalan kanssa ("Minä ja Isä olemme yhtä") sekä tunnustaa olevansa Jumalan Poika.
Juutalaisille tämä oli jumalanpilkkaa, ja siitä seurasi kuolemanrangaistus.
Apostolisissa kirjeissä Jeesuksen sanotaan olevan Jumala (Room. 9:5, 1. Joh. 5:20).
Paavali kuvaa Kristuksen kahtalaista luontoa mm. Room. 1: 3–4.
Pyhä Henki mainitaan Uudessa testamentissa sekä Jumalan että Jeesuksen Henkenä. Jeesuksen kasteessa oli läsnä Isän Jumalan sanat ja Pyhä Henki kyyhkysen muodossa (Matt. 3:16-17).
Johanneksen evankeliumissa Jeesusta kutsutaan kahdesti Jumalaksi, evankeliumin alussa ja lopussa (Joh. 1:18; 20:28).- Yksi ihminen
Tapio522 kirjoitti:
”Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme,...” (Joh.1:14).
Jeesus tuli ”lihaksi” eli ihmiseksi tähän maailmaan.
Jeesuksessa oli kaksi ”luontoa”; jumalallinen ja inhimillinen, jotka muodostivat hänessä yhden persoonan.Kirjoitit: "Jeesus tuli ”lihaksi” eli ihmiseksi tähän maailmaan"
Eli oliko Jeesus ihminen vai Jumala vai molempia?
Minulle Jeesus oli ihminen. Jos Aadamista sanotaan, että hän oli Jumalan poika, niin Jeesuksesta voi sanoa saman vielä suuremmalla syyllä,sillä hän oli se joka vapautti meidät, jotka uskomme, tuon ensimmäisen ihmisen lankeemuksesta.
Alleviivaan siis nimeä Jeesus. Jos Jeesus oli Jumala, niin miksi hän sanoi, että hänelläkin on Jumala ja Isä taivaassa? "minä menen ylös, minun Isäni tykö ja teidän Isänne tykö, ja minun Jumalani tykö ja teidän Jumalanne tykö."
"mutta nämä ovat kirjoitetut, että te uskoisitte, että Jeesus on Kristus, Jumalan Poika, ja että teillä uskon kautta olisi elämä hänen nimessänsä. "
Tärkeintä kuitenkin mielestäni on ymmärtää se, että Jeesus on Kristus. Jumalan voideltu, jonka Jumala lähetti, jotta me häneen uskoisimme, että vain hänen pojassaan meillä voi olla iänkaikkinen elämä. Hän on esikoinen ylösnousseista, jonka Jumala herätti, Hän, joka on Jeesuksen Isä ja Jumala. Jos Jumala synnytti itsellensä Pojan( 'Sinä olet minun Poikani, tänä päivänä minä olen sinut synnyttänyt.' ), niin kuinka Hän ei voisi synnättää itselleen Poikansa kautta lisää poikia ja tyttäriä! "Tahtonsa mukaan hän synnytti meidät totuuden sanalla, ollaksemme hänen luotujensa esikoiset."
Jeesus ei vain sanonut, vaan myös eli totuuden sanan Jumalan tahdon mukaisesti kaikessa vaelluksessaan. Hän teki ja täytti kaikessa Jumalan tahdon. Hän korjasi sen missä Aadam epäonnistui. Hän tuli ja vapautti synnin ja kuoleman orjuudesta elämään ja totuuteen.
Siksi näihin sanoihin ei ole vaikeaa ymmärryksellä yhtyä: "Jokainen, joka uskoo, että Jeesus on Kristus, on Jumalasta syntynyt; ja jokainen, joka rakastaa häntä, joka on synnyttänyt, rakastaa myöskin sitä, joka hänestä on syntynyt. "
"Katso, uudeksi minä teen kaikki."
Ja hän sanoi minulle: "Se on tapahtunut. Minä olen A ja O, alku ja loppu. Minä annan janoavalle elämän veden lähteestä lahjaksi.
Joka voittaa, on tämän perivä, ja minä olen oleva hänen Jumalansa, ja hän on oleva minun poikani. " Yksi ihminen kirjoitti:
Kirjoitit: "Jeesus tuli ”lihaksi” eli ihmiseksi tähän maailmaan"
Eli oliko Jeesus ihminen vai Jumala vai molempia?
Minulle Jeesus oli ihminen. Jos Aadamista sanotaan, että hän oli Jumalan poika, niin Jeesuksesta voi sanoa saman vielä suuremmalla syyllä,sillä hän oli se joka vapautti meidät, jotka uskomme, tuon ensimmäisen ihmisen lankeemuksesta.
Alleviivaan siis nimeä Jeesus. Jos Jeesus oli Jumala, niin miksi hän sanoi, että hänelläkin on Jumala ja Isä taivaassa? "minä menen ylös, minun Isäni tykö ja teidän Isänne tykö, ja minun Jumalani tykö ja teidän Jumalanne tykö."
"mutta nämä ovat kirjoitetut, että te uskoisitte, että Jeesus on Kristus, Jumalan Poika, ja että teillä uskon kautta olisi elämä hänen nimessänsä. "
Tärkeintä kuitenkin mielestäni on ymmärtää se, että Jeesus on Kristus. Jumalan voideltu, jonka Jumala lähetti, jotta me häneen uskoisimme, että vain hänen pojassaan meillä voi olla iänkaikkinen elämä. Hän on esikoinen ylösnousseista, jonka Jumala herätti, Hän, joka on Jeesuksen Isä ja Jumala. Jos Jumala synnytti itsellensä Pojan( 'Sinä olet minun Poikani, tänä päivänä minä olen sinut synnyttänyt.' ), niin kuinka Hän ei voisi synnättää itselleen Poikansa kautta lisää poikia ja tyttäriä! "Tahtonsa mukaan hän synnytti meidät totuuden sanalla, ollaksemme hänen luotujensa esikoiset."
Jeesus ei vain sanonut, vaan myös eli totuuden sanan Jumalan tahdon mukaisesti kaikessa vaelluksessaan. Hän teki ja täytti kaikessa Jumalan tahdon. Hän korjasi sen missä Aadam epäonnistui. Hän tuli ja vapautti synnin ja kuoleman orjuudesta elämään ja totuuteen.
Siksi näihin sanoihin ei ole vaikeaa ymmärryksellä yhtyä: "Jokainen, joka uskoo, että Jeesus on Kristus, on Jumalasta syntynyt; ja jokainen, joka rakastaa häntä, joka on synnyttänyt, rakastaa myöskin sitä, joka hänestä on syntynyt. "
"Katso, uudeksi minä teen kaikki."
Ja hän sanoi minulle: "Se on tapahtunut. Minä olen A ja O, alku ja loppu. Minä annan janoavalle elämän veden lähteestä lahjaksi.
Joka voittaa, on tämän perivä, ja minä olen oleva hänen Jumalansa, ja hän on oleva minun poikani. "Miten tulkitset(te) Paavalin sanat:
2.Kor. 5:19
"Sillä Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa eikä lukenut heille heidän rikkomuksiaan, ja hän uskoi meille sovituksen sanan".- Yksi ihminen
Tapio522 kirjoitti:
Miten tulkitset(te) Paavalin sanat:
2.Kor. 5:19
"Sillä Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa eikä lukenut heille heidän rikkomuksiaan, ja hän uskoi meille sovituksen sanan".Jos ymmärtää miten Kristus on meissä, niin silloin ymmärtää myös miten Jumala oli Kristuksessa =)
"Ja sen kirkkauden, jonka sinä minulle annoit, minä olen antanut heille, että he olisivat yhtä, niinkuin me olemme yhtä - minä heissä, ja sinä minussa - että he olisivat täydellisesti yhtä, niin että maailma ymmärtäisi, että sinä olet minut lähettänyt ja rakastanut heitä, niinkuin sinä olet minua rakastanut. " - .muualta
Tapio522 kirjoitti:
Jes. 53:5-9
--
53:5 mutta hän on haavoitettu meidän rikkomustemme tähden, runneltu meidän pahain tekojemme tähden. Rangaistus oli hänen päällänsä, että meillä rauha olisi, ja hänen haavainsa kautta me olemme paratut.
53:6 Me vaelsimme kaikki eksyksissä niinkuin lampaat, kukin meistä poikkesi omalle tielleen. Mutta Herra heitti hänen päällensä kaikkien meidän syntivelkamme.
53:7 Häntä piinattiin, ja hän alistui siihen eikä suutansa avannut; niinkuin karitsa, joka teuraaksi viedään, niinkuin lammas, joka on ääneti keritsijäinsä edessä, niin ei hän suutansa avannut.
53:8 Ahdistettuna ja tuomittuna hänet otettiin pois, mutta kuka hänen polvikunnastaan sitä ajatteli? Sillä hänet temmattiin pois elävien maasta; minun kansani rikkomuksen tähden kohtasi rangaistus häntä.
53:9 Hänelle annettiin hauta jumalattomain joukossa; mutta rikkaan tykö hän tuli kuoltuansa, sillä hän ei ollut vääryyttä tehnyt eikä petosta ollut hänen suussansa.
--
Ketä Jesaja kuvaa Jes. 53:ssa luvussa?joka avasi suunsa, moneen kartaan, joka ei elänyt vanhaksi, jolta ei jäänyt omia jälkeläisiä "... hän saa nähdä jälkeläistensä (alkukieli sanoo zera =siitettynsä) jatkuvan, hän elää kauan, ja Herran tahto täyttyy hänen kauttaan."Joku otti joidenkin toisten rangaistuksen kärsittäväksen ja palkittiin siitä mm maallisella mammonalla ja maineella kuten muinoin oli tapana, jos oli tehnyt jotain hyvää sai rikkautta ja pitkän iän, sehän oli palkkio mm jos piti käskyt (että kauan eläisit maanpäällä..)
.muualta kirjoitti:
joka avasi suunsa, moneen kartaan, joka ei elänyt vanhaksi, jolta ei jäänyt omia jälkeläisiä "... hän saa nähdä jälkeläistensä (alkukieli sanoo zera =siitettynsä) jatkuvan, hän elää kauan, ja Herran tahto täyttyy hänen kauttaan."Joku otti joidenkin toisten rangaistuksen kärsittäväksen ja palkittiin siitä mm maallisella mammonalla ja maineella kuten muinoin oli tapana, jos oli tehnyt jotain hyvää sai rikkautta ja pitkän iän, sehän oli palkkio mm jos piti käskyt (että kauan eläisit maanpäällä..)
.muualta:
"Ei ainakaan Jeesus, joka avasi suunsa, moneen kartaan".
--
Mark. 14:61
"Mutta hän (=Jeesus)oli vaiti eikä vastannut mitään. Taas ylimmäinen pappi kysyi häneltä ja sanoi hänelle: "Oletko sinä Kristus, sen Ylistetyn Poika?"
(Lue asiayhteys:
JEESUS SUUREN NEUVOSTON EDESSÄ
Mark.14:53-65, Rinnakkaisteksti: Matt.26:57-68)Yksi ihminen kirjoitti:
Jos ymmärtää miten Kristus on meissä, niin silloin ymmärtää myös miten Jumala oli Kristuksessa =)
"Ja sen kirkkauden, jonka sinä minulle annoit, minä olen antanut heille, että he olisivat yhtä, niinkuin me olemme yhtä - minä heissä, ja sinä minussa - että he olisivat täydellisesti yhtä, niin että maailma ymmärtäisi, että sinä olet minut lähettänyt ja rakastanut heitä, niinkuin sinä olet minua rakastanut. "Juutalaiset syyttivät Jeesusta jumalanpilkasta aikoen kivittää Hänet:
"Hyvän teon tähden me emme sinua kivitä, vaan jumalanpilkan tähden, ja koska sinä, joka olet ihminen, teet itsesi Jumalaksi" (Joh. 10:33).
--
Albert.S. kirjoittaa viime keväänä tällä foorumilla:(http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000000217&posting=22000000036732359)
”Hebrea on äidinkieleni. Isäni on venäläinen juutalainen ja äitini suomalainen juutalainen. Hebrean kieltä ja muinaista arameaa olen opiskellut Jerusalemin yliopistossa. Olen valan tehnyt hebrean kielen kielenkääntäjä nykyhebreasta englanniksi ja suomeksi, mutta opiskellut myös raamatun aikaista hebrean kieltä ja jonkin verran aramean kieltä. Aramean kieli on monien mielestä kadonnut, mutta Lähi-Idässä löytyy ainakin yksi kyläyhteisö, jossa sitä yhä puhutaan.
Raamatussa Jumala esittäytyi Moosekselle nimellä "Minä olen". En voi tältä päätteeltä kirjoittaa hänen nimeään hebrean kielen kirjaimin, mutta Jumalan ilmaistu nimi merkitsee "MINÄ OLEN". Sen Jumala ilmoitti Moosekselle.
Uudessa Testamentissa Jeesus toistuvasti käytti nimeä MINÄ OLEN [kreikaksi EGO EIMII (MINÄ OLEN) suomeksi kirjoittaen].
Jeesus tuomittiin kuolemaan käytettyään MINÄ OLEN nimeä. Hän teki Jumalan pilkan ja tekikin, jos ei ollut Jumala.
Raamatun ilmoitus jatkuu Jeesuksen kuoleman jälkeen ja vielä palatessaankin maan päälle hän sanoo olevansa "se Daavidin jälkeläinen" joka on MINÄ OLEN, ts. JHVH. Hänen nimeään ei voida toisella tavalla kääntää kreikan kielelle kyrios, Herra.
Jeesus tuomittiin tehtyään itsestänsä Jumalan JHVH (MINÄ OLEN). Hebrealaisissa kirjoituksissa tämä käy hyvin selväksi. Mielestäni myös suomalaisissa raamatun käännöksissä”.
(Albert.S.)- .muualta
Tapio522 kirjoitti:
Juutalaiset syyttivät Jeesusta jumalanpilkasta aikoen kivittää Hänet:
"Hyvän teon tähden me emme sinua kivitä, vaan jumalanpilkan tähden, ja koska sinä, joka olet ihminen, teet itsesi Jumalaksi" (Joh. 10:33).
--
Albert.S. kirjoittaa viime keväänä tällä foorumilla:(http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000000217&posting=22000000036732359)
”Hebrea on äidinkieleni. Isäni on venäläinen juutalainen ja äitini suomalainen juutalainen. Hebrean kieltä ja muinaista arameaa olen opiskellut Jerusalemin yliopistossa. Olen valan tehnyt hebrean kielen kielenkääntäjä nykyhebreasta englanniksi ja suomeksi, mutta opiskellut myös raamatun aikaista hebrean kieltä ja jonkin verran aramean kieltä. Aramean kieli on monien mielestä kadonnut, mutta Lähi-Idässä löytyy ainakin yksi kyläyhteisö, jossa sitä yhä puhutaan.
Raamatussa Jumala esittäytyi Moosekselle nimellä "Minä olen". En voi tältä päätteeltä kirjoittaa hänen nimeään hebrean kielen kirjaimin, mutta Jumalan ilmaistu nimi merkitsee "MINÄ OLEN". Sen Jumala ilmoitti Moosekselle.
Uudessa Testamentissa Jeesus toistuvasti käytti nimeä MINÄ OLEN [kreikaksi EGO EIMII (MINÄ OLEN) suomeksi kirjoittaen].
Jeesus tuomittiin kuolemaan käytettyään MINÄ OLEN nimeä. Hän teki Jumalan pilkan ja tekikin, jos ei ollut Jumala.
Raamatun ilmoitus jatkuu Jeesuksen kuoleman jälkeen ja vielä palatessaankin maan päälle hän sanoo olevansa "se Daavidin jälkeläinen" joka on MINÄ OLEN, ts. JHVH. Hänen nimeään ei voida toisella tavalla kääntää kreikan kielelle kyrios, Herra.
Jeesus tuomittiin tehtyään itsestänsä Jumalan JHVH (MINÄ OLEN). Hebrealaisissa kirjoituksissa tämä käy hyvin selväksi. Mielestäni myös suomalaisissa raamatun käännöksissä”.
(Albert.S.)"valantehnyt kielenkääntäjä" joka osaa vanhaa hepreaa ja luulee silti että JHWH tarkoittaa "minä olen" tai että Israelin jumalan nimi on "minä olen" . Muuten mikä kielenkääntäjä se on jolla ei ole koneellaan heprean fontteja? Oletan että sellainen joka ei osannut hepreaa ollenkaan, fontit on hetkessä hakenut netistä jolloin voi kirjoittaa tuon sana hepreaksi tai hakea sen tekstistä -jos tuntee sanan ja osaa hepreaa- ehje on tässä אֶֽהְיֶ֖ה
- .muualta
Tapio522 kirjoitti:
.muualta:
"Ei ainakaan Jeesus, joka avasi suunsa, moneen kartaan".
--
Mark. 14:61
"Mutta hän (=Jeesus)oli vaiti eikä vastannut mitään. Taas ylimmäinen pappi kysyi häneltä ja sanoi hänelle: "Oletko sinä Kristus, sen Ylistetyn Poika?"
(Lue asiayhteys:
JEESUS SUUREN NEUVOSTON EDESSÄ
Mark.14:53-65, Rinnakkaisteksti: Matt.26:57-68)53:7 Häntä piinattiin, ja hän alistui siihen eikä suutansa avannut; niinkuin karitsa, joka teuraaksi viedään, niinkuin lammas, joka on ääneti keritsijäinsä edessä, niin ei hän suutansa avannut. Matt.27 "Yhdeksännen tunnin vaiheilla Jeesus huusi kovalla äänellä: "Eeli, Eeli, lama sabaktani?" Se merkitsee: Jumalani, Jumalani, miksi hylkäsit minut?" Jeesus avasi suunsa.
- Yksi ihminen
Tapio522 kirjoitti:
Juutalaiset syyttivät Jeesusta jumalanpilkasta aikoen kivittää Hänet:
"Hyvän teon tähden me emme sinua kivitä, vaan jumalanpilkan tähden, ja koska sinä, joka olet ihminen, teet itsesi Jumalaksi" (Joh. 10:33).
--
Albert.S. kirjoittaa viime keväänä tällä foorumilla:(http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000000217&posting=22000000036732359)
”Hebrea on äidinkieleni. Isäni on venäläinen juutalainen ja äitini suomalainen juutalainen. Hebrean kieltä ja muinaista arameaa olen opiskellut Jerusalemin yliopistossa. Olen valan tehnyt hebrean kielen kielenkääntäjä nykyhebreasta englanniksi ja suomeksi, mutta opiskellut myös raamatun aikaista hebrean kieltä ja jonkin verran aramean kieltä. Aramean kieli on monien mielestä kadonnut, mutta Lähi-Idässä löytyy ainakin yksi kyläyhteisö, jossa sitä yhä puhutaan.
Raamatussa Jumala esittäytyi Moosekselle nimellä "Minä olen". En voi tältä päätteeltä kirjoittaa hänen nimeään hebrean kielen kirjaimin, mutta Jumalan ilmaistu nimi merkitsee "MINÄ OLEN". Sen Jumala ilmoitti Moosekselle.
Uudessa Testamentissa Jeesus toistuvasti käytti nimeä MINÄ OLEN [kreikaksi EGO EIMII (MINÄ OLEN) suomeksi kirjoittaen].
Jeesus tuomittiin kuolemaan käytettyään MINÄ OLEN nimeä. Hän teki Jumalan pilkan ja tekikin, jos ei ollut Jumala.
Raamatun ilmoitus jatkuu Jeesuksen kuoleman jälkeen ja vielä palatessaankin maan päälle hän sanoo olevansa "se Daavidin jälkeläinen" joka on MINÄ OLEN, ts. JHVH. Hänen nimeään ei voida toisella tavalla kääntää kreikan kielelle kyrios, Herra.
Jeesus tuomittiin tehtyään itsestänsä Jumalan JHVH (MINÄ OLEN). Hebrealaisissa kirjoituksissa tämä käy hyvin selväksi. Mielestäni myös suomalaisissa raamatun käännöksissä”.
(Albert.S.)Ihan mielenkiintoisen teorian toit esille. Ajatellaanpa tälläistä tilannetta:
Jos tuohon aikaan olisi ollut vaarallista käyttää itsestään sanontaa 'minä olen' Jumalan pilkan tähden, niin miksi raamatusta löytyy paljon esimerkkejä ihmisistä, jotka kuitenkin käyttivät tuota muotoa? Otan vain yhden esimerkin..
Jeesus paransi miehen joka oli ollut syntymästään asti sokea laittamalla hänen silmilleen tahtaa ja käski miehen mennä Siiloan lammikolle peseytymään. Mies meni ja palasi näkevänä. Ihmiset ihmettelivät kovasti tämän nähdessään ja alkoivat jopa epäilemään, että onko tämä edes sama mies, jonka me tunnemme. No, tähän mies sanoi kaikkien kuullen: "Minä se olen" kreikasta käännettynä 'ego eimi' = 'minä olen'. Tuo ego eimi toistuu raamatun sivuilla jatkuvasti eri tilanteissa milloin kenenkin sanomana, että tuntuu tämä teoria aika kaukaa haetulta. Tuokin sokea joka sai näkönsä takaisin sanottuaan nuo sanat ego eimi, ei saanut osakseen paheksuntaa Jumalan pilkasta vaikka hän käytti aivan samoja sanoja, kuin mitä Jeesuskin paljon käytti omissa puheissansa. Sinällään teoriana tuo on kiehtova ja tutkimisen arvoinen asia, mutta ei kovinkaan vakuuttava ollakseen syy siihen miksi fariseukset Jeesusta niin vihasivat tai miksi häntä syytettiin Jumalan pilkasta. Ennemminkin se, että Jeesus väitti olevansa sen Ylistetyn poika ja siten tekemällä itsestään Jumalan kaltaisen. Ja kyllä sinä itsekin tiedät miten Jeesus vastasi tuollaisiin syytöksiin: "Jeesus vastasi heille: "Eikö teidän laissanne ole kirjoitettuna: 'Minä sanoin: te olette jumalia'?Jos hän sanoo jumaliksi niitä, joille Jumalan sana tuli - ja Raamattu ei voi raueta tyhjiin -niin kuinka te sanotte sille, jonka Isä on pyhittänyt ja lähettänyt maailmaan: 'Sinä pilkkaat Jumalaa', sentähden että minä sanoin: 'Minä olen Jumalan Poika'? "
Ja tokihan raamatusta UT-puolelta varmasti löytyisi mainintoja Jumalan nimen käytöstä, jos Jeesus tosiaan olisi tuota nimeä itsestään käyttänyt. Fariseukset olisivat varmasti alkaneet väittelemään Jeesuksen kanssa laissa olevasta käskystä, joka käsittelee Jumalan nimen käyttämistä. Mutta valitettavasti sellaisia väittelyitä ei meille siellä tarjoilla. - .muualta
Yksi ihminen kirjoitti:
Ihan mielenkiintoisen teorian toit esille. Ajatellaanpa tälläistä tilannetta:
Jos tuohon aikaan olisi ollut vaarallista käyttää itsestään sanontaa 'minä olen' Jumalan pilkan tähden, niin miksi raamatusta löytyy paljon esimerkkejä ihmisistä, jotka kuitenkin käyttivät tuota muotoa? Otan vain yhden esimerkin..
Jeesus paransi miehen joka oli ollut syntymästään asti sokea laittamalla hänen silmilleen tahtaa ja käski miehen mennä Siiloan lammikolle peseytymään. Mies meni ja palasi näkevänä. Ihmiset ihmettelivät kovasti tämän nähdessään ja alkoivat jopa epäilemään, että onko tämä edes sama mies, jonka me tunnemme. No, tähän mies sanoi kaikkien kuullen: "Minä se olen" kreikasta käännettynä 'ego eimi' = 'minä olen'. Tuo ego eimi toistuu raamatun sivuilla jatkuvasti eri tilanteissa milloin kenenkin sanomana, että tuntuu tämä teoria aika kaukaa haetulta. Tuokin sokea joka sai näkönsä takaisin sanottuaan nuo sanat ego eimi, ei saanut osakseen paheksuntaa Jumalan pilkasta vaikka hän käytti aivan samoja sanoja, kuin mitä Jeesuskin paljon käytti omissa puheissansa. Sinällään teoriana tuo on kiehtova ja tutkimisen arvoinen asia, mutta ei kovinkaan vakuuttava ollakseen syy siihen miksi fariseukset Jeesusta niin vihasivat tai miksi häntä syytettiin Jumalan pilkasta. Ennemminkin se, että Jeesus väitti olevansa sen Ylistetyn poika ja siten tekemällä itsestään Jumalan kaltaisen. Ja kyllä sinä itsekin tiedät miten Jeesus vastasi tuollaisiin syytöksiin: "Jeesus vastasi heille: "Eikö teidän laissanne ole kirjoitettuna: 'Minä sanoin: te olette jumalia'?Jos hän sanoo jumaliksi niitä, joille Jumalan sana tuli - ja Raamattu ei voi raueta tyhjiin -niin kuinka te sanotte sille, jonka Isä on pyhittänyt ja lähettänyt maailmaan: 'Sinä pilkkaat Jumalaa', sentähden että minä sanoin: 'Minä olen Jumalan Poika'? "
Ja tokihan raamatusta UT-puolelta varmasti löytyisi mainintoja Jumalan nimen käytöstä, jos Jeesus tosiaan olisi tuota nimeä itsestään käyttänyt. Fariseukset olisivat varmasti alkaneet väittelemään Jeesuksen kanssa laissa olevasta käskystä, joka käsittelee Jumalan nimen käyttämistä. Mutta valitettavasti sellaisia väittelyitä ei meille siellä tarjoilla.pysty puhumaan käyttämättä olla -verbiä kaikissa sen muodoissa, myös yksikön ensimmäisessä päättymätöntä toimintaa kuvaavassa, sitähän juuri useimmiten käytetään. Kummallisen kristillisen selitysmallin mukaan kun sanoi ehjeh julistautuikin jumalaksi ja oli vaarassa joutua kivitetyksi?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta
Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi433594Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!
https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!4423197Kiitos rakastamani,
tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan292885Nainen, olen huolissani sinusta
Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!831947- 871537
Kello käy ja ilta pimenee
Alkaa jo väsyttämään kovasti. 🥱 Toivottelen hyvää yötä ja kauniita unia. Oman kulla kuvatuksia. 😊💤💖💤✨💤🌌 Lokakuun2541390- 1281380
- 1101320
SEO!! Pyhäsalmi
Tässä vasta muuton tehneenä pyhäsalmelle.. mietin tätä huoltoasemaa. Setelit ei kelpaa tankkaus pisteeseen, sisällä epäs721163Ruumisvaunut
Ompa järjen köyhyyttä vetää ruumiskärryjä pitkin kylää ja säikytellä ihmisiä. Vain Kuhmon hoitajat tähän pystyy.341039