hei, osaisiko joku viisas valaista lääkeainapaikoista?
minulle laitetiin hampaaseen lääkepaikka n.2,5 viikkoa sitten. lääkäri sanoi että hammas saattaa olla kipeä 2-3 viikkoa ja tämä on ihan normaalia. hammas oli kuitenkin lähes kivuton kunnes pari päivää sitten alkoi kova vihlonta. särkylääkettä olen tätä varten ottanut ja olen jokatapauksessa menossa käymään uudestaan kuukauden kuluttua toisen hampaan takia. onko vihlonta normaalia? pitäisikö mennä jo aiemmin käymään?
lääkäri sanoi että tällä paikalla pyritään nyt välttämään juurihoito. hän sanoi vain että tämän hampaan lopullista paikkaamista voidaan harkita sitten joskus kuukausien päästä. olenkohan ymmärtänyt oikein? ja kuinka pitkän aikaa ylipäätään näitä lääkepaikkoja voi/kannattaa pitää? olen lukenut jostain myös lääkepaikoista joita laitetaan ennen juurihoitoa, nimenomaan juurihoidon mahdollistamiseksi... onko niitä siis monenlaisia?
lääkeainepaikat hampaissa
4
22517
Vastaukset
- erilaisia
Lääkepaikka on maallikkotermi erilaisille väliaikaiseksi tarkoitetuille täytteille. Sinulle on ilmeisesti tehty joko välitön tai välillinen kattaminen. Ensin mainittu tarkoittaa niin syvää reikää, että karies ulottuu hyvin pienessä määrin ydinonteloon asti, yhteys sinne on tullut; jälkimmäinen taas syvää kariesta ilman yhteyttä ydinonteloon, mutta joka olisi todennäköinen, jos karieksen poistoa syvemmälle jatkettaisiin.
Välittömässä kattamisessa ydintonteloon tullut yhteys desinfiodaan ja siihen laitetaan joko kalsiumhydroksidia tai nykyiaikaisemmin MTA- nimistä materiaalia. Hammas paikataan tämän jälkeen normaalisti.
Välillisessä kattamisessa hampaan pohjalle jää vähän karioitunutta kudosta. Se peitetään kalsiumhydroksidilla ja asetetaan väliaikainen paikka. Tarkoituksena on saada muodostettua uutta hammasluuta ydinontelon ja karieksen väliin. Kun sitten väliaikainen paikka poistetaan (vähintään viikkojen kuluttua), viimeiset karieksen rippeet on turvallisempaa poistaa ilman pulpayhteyden suurta vaaraa. Jos tämä onnistuu, hammas voidaan paikata normaalisti.
Sitten on vielä se lääkepaikka, jota käytetään rauhoittelemaan tulehtunutta hammasta. Kun hammasta särkee, se ei puudu, tai ei ole aikaa aloittaa juurihoitoa (esim. päivystysaika), voidaan hampaaseen laittaa sinkkioksidi-eugenolia sisältävä väliaikainen paikka, jolla on tulehdusta ja kipua hillitsevä vaikutus. Juurihoito suoritetaan sitten myöhemmin.- juurihoitoonko?
kiitos vastauksestasi!
hmm, samalla minulle laitettiin väliaikainen paikka toiseen hampaaseen. tämä hammas onkin tarkoitus mennä paikkaamaan kuukauden kuluttua lopullisesti. tähän toiseen nyt kipeytyneeseen hampaaseen lääkäri sanoi vain että laittaa lääkepaikan ja harkitaan sen paikkaamista sitten kuukausien päästä. ja nimenomaan sen takia laitettiin tämä josko auttaisi ja ei tarvittaisi juurihoitoa.
enpä sitten tiedä mistä nyt on kysymys kun välillä särkee ihan kunnolla. välillä taas on ihan ok... - ohjeet
juurihoitoonko? kirjoitti:
kiitos vastauksestasi!
hmm, samalla minulle laitettiin väliaikainen paikka toiseen hampaaseen. tämä hammas onkin tarkoitus mennä paikkaamaan kuukauden kuluttua lopullisesti. tähän toiseen nyt kipeytyneeseen hampaaseen lääkäri sanoi vain että laittaa lääkepaikan ja harkitaan sen paikkaamista sitten kuukausien päästä. ja nimenomaan sen takia laitettiin tämä josko auttaisi ja ei tarvittaisi juurihoitoa.
enpä sitten tiedä mistä nyt on kysymys kun välillä särkee ihan kunnolla. välillä taas on ihan ok...Minulla paikattiin hammas runsas kuukausi sitten. Muutaman viikon kuluttua paikka alkoi irtoamaan ja viime viikolla syödessä kyseinen hammas halkesi (ja paikkakin lähti pois). Hammas korjattiin heti (sattui löytymään peruutusaika) poistamalla haljennut osa ja rakentamalla paikka-aineksesta osa kruunua. Lääkäri sanoi että paikka ulottui lähes juureen ja harkitsi juurihoitoakin. Ohjeeksi hän sanoi että jos hammasta alkaa särkeä niin aiemmin tälle viikolle varatulla ajalla tehdään juurihoito. Särkyä ei tullut ja hammas jäi silleen.
- ennen juurihoitoa
Tulehtunut juuri pitää hoitaa ensin kuntoon ennen kun päästään laittamaan lopullinen paikka. Hyvinkin usein, melkein aina on juurihoito kuitenkin edessä. Lääkepaikkaa pidetään usein kuukausiakin ja joudutaan välillä vaihtamaan. Jos hammas ei rauhotu parillakaan lääkepaikalla on edessä mitä todennäköisimmin juurihoito. Juurihoitoon kuuluu lähes aina lääkepaikalla hoidon aloittaminen. Pitkä tie siis edessä. Vaatii useita käyntejä, vähintäänkin 3 käyntiä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Useita puukotettu Tampereella
Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht1653080Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava3732091- 411881
Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?
Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii431856Meneeköhän sulla
oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua321431Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa
Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em931221- 541183
Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.
Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul329993Jumala puhui minulle
Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles114973Annan meille mahdollisuuden
Olen avoimin mielin ja katson miten asiat etenevät. Mutta tällä kertaa sun on tehtävä eka siirto.Sen jälkeen olen täysil53802