TM: kasvua, TS: laskua!

Tekniikan maailma suitsuttaa 1.12., että autojen myynti on ollut "marraskuussa kasvussa":
http://www.tekniikanmaailma.fi/uutiset/autorekisteroinnit-marraskuussa-kasvussa

Mutta Turun Sanomat - vaikka ei osaakaan prosenttilaskua, ja puhuu "lokakuussa" vaikka pitäisi puhua "lokakuusta" - sanoo kuitenkin totuuden, että lokakuun 10200 autosta pudottiin marraskuun 6500 autoon. Näin TS päivää myöhemmin 2.12.:
http://www.turunsanomat.fi/talous/?ts=1,3:1004:0:0,4:4:0:1:2008-12-02,104:4:580050,1:0:0:0:0:0:

Edellisvuoden 2007 marraskuun noin 3500 henkilöautoon ei kannata verrata, koska jengi odotti autoveron laskua. Mutta ei hyvältä näytä nytkään.

Vastatkaa ja kertokaa: Onko Tekniikan Maailma automyynnin suuri optimisti, vai näyttääkö vain siltä?

5

752

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ovat täysin

Pörhön ja Rantalan talutusnuorassa. Kirjoittavat mitä raha käskee, aivot narikassa ja käsi ojossa.

• ytrfdfghj

Pitäis lehdistön mukamas olla kriittistä ja kuluttajan puolestapuhujia.

Irvokasta on tuo TM:n linja. Kirjoittavat automaahantuojiea hymistellen noita piilomainoksiaan, joita esittelyiksi kutsuvat.
        Koskaan eivät sano esimerkiksi, että tuote on kallis ominaisuuksiinsa nähden.

• kannattaa verrata?

"Edellisvuoden 2007 marraskuun noin 3500 henkilöautoon ei kannata verrata, koska jengi odotti autoveron laskua. Mutta ei hyvältä näytä nytkään."

Miksi ei kannattaisi nyt verrata viime vuoden marraskuun lukuhin? Kun alkuvuodesta tammi-helmikuussa myyntiluvut ylittivät kaikki arviot, niin monet totesivat sen vain olevan siirtymää 2007 marras-joulukuulta.
      Ei siis missään tapauksessa uuden autoveron vauhdittamaa myyntiä!
      Jos tuo viime vuoden lopun odottelu korvattiin jo tämän vuoden tammi-helmikuun myynnillä, niin eihän nyt enää voida käyttää samaa perustetta.

Vai olisiko sittenkin tuo autoveron uudistus ollut onnistunut ja vauhdittanut automyyntiä alkuvuodesta?

• vanhanenkin

Sanoo että lamaa ei tule korkeintaan pieni taantuma jos sitäkään että kuluttakaa vain rahaa reippaasti. Uskokaa se kaikki jotka uskovat politikkoja.

• 140 000 vuodessa

Automyynti on normaalisti kausiluonteista niin että vuoden viimeisinä kuukausina myydään vähemmän autoja koska yksityiset haluavat mieluummin odottaa pari kuukautta että saavat rekisteriin "vuotta uudemman" auton. Vastaavasti tiettyinä kuukaisina myydään keskimääräistä enemmän.

Tämä kausiluonteisuus on sen verran säännöllistä vuodesta toiseen että voidaan arvioida paljonko autoja pitäisi myydä vaikkapa marraskuussa jos koko vuoden myynti on 140 000 kappaletta mikä on autoliikkeiden arvio tälle vuodelle.

140t vuosimyynnillä pitäisi marraskuussa saada kaupaksi 10 000 autoa joten 6500 auton myynti kertoo autokaupan sakanneen todella rajusi marraskuussa.

Viime vuoden lukuja vääristi loppuvuoden kuukausien osalta tieto tulevasta veromuutoksesta joten niihin vertaamalla ei voi sanoa mitään siitä onko myynti kasvamassa vai laskemassa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ei sua enään tunnista

Kun olet vanhentunut ja lihonut.
      Ikävä
      90
      5137
    2. Huomenet naiselle

Harmittaa ettei ehkä nähdä enää koskaan. Näillä mennään sitten.
      Ikävä
      53
      4046
    3. Mikä kaivatussasi kolahti?

Mikä oli erityistä?
      Ikävä
      25
      2149
    4. Etsin vastaantulevista sua

Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s
      Ikävä
      27
      1807
    5. Kaikesta muusta

Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko
      Ikävä
      16
      1785
    6. Hyvää yötä.

Miten äkäpussi kesytetään? 😉 pus
      Ikävä
      15
      1424
    7. Ajatteletko koskaan

Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹
      Ikävä
      27
      1207
    8. Tekis mieli lähestyä sua

Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗
      Ikävä
      20
      1026
    9. T, miten mun pitäis toimia

Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest
      Ikävä
      43
      981
    10. Kyllä hävettää!

Olla taivalkoskelta jos vuoden taivalkoskelainen on tuommoinen tumpelo.
      Taivalkoski
      21
      970
    Aihe