VT:n Jumala keskellämme

Aloin kirjoittamaan vastausta alempana olevaan ihmettelyyn siitä että onko VT:n Jumala ja Jeesuksen Isä kaksi eri Jumalaa.
Päätin tehdä aiheesta uuden aloituksen.
Selitän VT:n Jumalaa ja Jeesusta seuraavassa.

RAAMATTU ILMOITTAA HYVIN SELVÄSTI JOKAISELLE VILPITTÖMÄLLE LUKIJALLE ETTÄ VT:N JUMALA ON PYHÄ HENKI. PYHÄ HENKI TAAS ON ISÄ JA JEESUS PYHÄSSÄ HENGESSÄ LÄSNÄ SEURAKUNNASSAAN.
PYHÄSSÄ HENGESSÄ ON ISÄ JA JEESUS.

PYHÄ HENKI ON VT:N JUMALA.

Hebr 3:7-12. "Sentähden, niinkuin PYHÄ HENKI SANOO: "Tänä päivänä, jos te kuulette hänen äänensä, älkää paaduttako sydämiänne, niinkuin teitte katkeroituksessa, kiusauksen päivänä erämaassa,
jossa teidän ISÄNNE MINUA KIUSASIVAT JA KOETTELIVAT,

Kuka puhuu nämä sanat? PYHÄ HENKI.
Ketä kiusattiin erämaassa? VT:n Jumalaa!

Pyhä Henki väittää että Isrelin kansa kiusasi Häntä, siis Pyhää Henkeä.

"vaikka olivat nähneet MINUN TEKOJANI neljäkymmentä vuotta; sentähden MINÄ VIHASTUIN tähän sukupolveen ja sanoin: 'Aina he eksyvät sydämessään'; mutta he eivät oppineet tuntemaan MINUN TEITÄNI; ja niin MINÄ VIHASSANI VANNOIN: 'He eivät pääse minun lepooni'."

Tässäkin puhu VT:n Jumala. Hebrealaiskirjeen kirjoittaja TIESI ETTÄ JUMALA ON HENKI, Pyhä Henki (Joh 4:24, 2.Kor 3:17).

Myös Pietarille tämä oli itsestäänselvä asia.
Pietarin opin mukaan VT:n profeetoissa oli Kristuksen Henki, Jeesuksen Henki:

"heissä oleva Kristuksen Henki viittasi edeltäpäin todistaessaan Kristusta kohtaavista kärsimyksistä ja niiden jälken tulevasta kunniasta" (1 Piet 1:11).

Miksi jotkut kieltävät tämän vaikka Raamattu on hyvin selvästi asian ilmoittanut?

"Katsokaa, veljet, ettei vain kenelläkään teistä ole paha, epäuskoinen sydän, niin että hän luopuu ELÄVÄSTÄ JUMALASTA,"

Tässä hebrealaiskirjeen kirjoittaja varottaa luopumasta Hänestä joka puhui, siis Pyhästä Hengestä ja kirjoittaa että joka Hänestä luopuu luopuu ELÄVÄSTÄ JUMALASTA. Eihän tässä tarvita kovinkaan paljon ymmärrystä ymmärtääkseen tämän. Tarvitaan vain suomen kielen osaamista ja lukutaitoa sekä normaalia älykkyyttä.

Katsotaan tarkemmin mitä Paavali kirjoittaa roomalaiskirjeessä.

Room 8:9 "Mutta te ette ole lihan vallassa, vaan Hengen, jos kerran JUMALAN HENKI TEISSÄ ASUU. Mutta jolla ei ole KRISTUKSEN HENKEÄ, se ei ole hänen omansa.

Tässä Paavali ilmoittaa selvän totuuden; Jumalan Henki ASUU uskovassa. Sitten hän käyttää toista ilmausta Jumalan Hengestä ja kirjoittaa: "Jolla ei ole KRISTUKSEN HENKEÄ se ei ole Hänen omansa"

"Kaiken tämän vaikuttaa YKSI JA SAMA HENKI".

Voiko tämän tulkita muuten kuin että Jumalan ja Kristuksen Henki on yksi ja sama Henki.
Näin Hän oli kuitenkin Paavalille yksi ja sama Henki. Jakeessa 10 Paavali tähdentää asiaa ettei kenellekään jäisi mitään epäselvää: "Mutta jos KRISTUS ON TEISSÄ". "Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman ITSENSÄ KANSSA". "MINÄ OLEN ISÄSSÄ JA ISÄ ON MINUSSA". "Minä ja Isä olemme yhtä." "Pyhä Henki esti heitä...Jeesuksen Henki ei sallinut" (Apt 16:6-7).

Edelleen voitaisiin ottaa tähän liittyen:

Miten Jumalan Henki ja Jeesus asuu uskovassa?
Miten ja koska he tulivat uskovaan?

Uskovan ruumis on Jumalan temppeli. Jumala ASUU TEMPPELISSÄÄN (1 Kor 3:16, 2 Kor 6:16).

Ruumiimme on myös PYHÄN HENGEN TEMPPELI (1 Kor 6:19). Tämä Henki on uskovassa. Sitten Paavali käskee kirkastaa JUMALA ruumiissamme (Jae 20).

Siis uskova on Jumalan temppeli.
Hänessä on:

1. Jumala.
2. Jumalan Henki.
3. Pyhä Henki.
4. Kristuksen Henki.
5. Jeesus Kristus.

Jeesuksessa VT:n Jumala tuli ihmiseksi, lihaan (Joh 1:1,14). Jumala vaelsi ihmisenä meidän keskellämme (Joh 1:14). Jäähyväispuheessaan Jeesus lupasi palata takaisin. Opetuslapsia ei jätettäisi orvoiksi. Jumala oli ollut heidän kanssaan ihmisen lihassa. Nyt Hän jättäisi opetuslapset ja palaisi Isän luokse taivaaseen. Jeesus lupasi että Hän itse tulisi takaisin (Joh 14:18). Tämä takaisintulo tapahtuisi Pyhässä Hengessä helluntaipäivänä (Apt 2:1-4). Silloin opetuslapset lopullisesti ymmärsivät että "minä olen Isässäni ja että te olette minussa ja minä teissä" (Joh 14:20).
Heti luvattuaan tulla takaisin Jeesus puhuu Toisesta Puolustajasta jonka Isä olisi lähettävä Hänen nimessä (Joh 14:26).

SEKÄ ISÄ ETTÄ JEESUS LÄHETTÄVÄT PUOLUSTAJAN:

Isä lähettää Toisen Puolustajan (Joh 14:16,26).
Jeesus itse tulee takaisin (Joh 14:18).
Huomaa että Jeesus sanoo nämä sanat heti luvattuaan Toisen Puolustajan Pyhän Hengen.
Jeesus lähettää Toisen Puolustajan (15:26, 16:7).
Tässäkin Raamattu antaa ymmärtää että Isä ja Jeesus on YKSI JA SAMA HENKI.
Jeesus lupaa että sekä Hän itse että Isä tulevat opetuslastensa luokse (Joh 14:23).

Tulivatko Jeesus ja Isä ja koska he tulivat?
Apt 2:1-4 Jumala muutti asumaan temppeliinsä.
Kun Pyhä Henki tuli ja "täytti koko huoneen" ja opetuslapset "tulivat kaikki Pyhällä Hengellä täytetyiksi", silloin Jumala tuli asumaan temppeliinsä. Enne tätä Jumalan temppeliin muuttoa tarvittiin temppelin suursiivous. Jeesus puhdisti temppelinsä lihassa verenvuodatuksen kautta ristillä (Heb 1:3).

PYHÄ HENKI TOI TULLESSAAN ISÄN JA POJAN LÄSNÄOLON JUMALAN SEURAKUNTAAN JA YKSILÖUSKOVAAN. Nyt Jumala asuu seurakunnassaan.
Jumala ei olekaan enään kaukana.

5

208

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • to....

koska hepreassa JHWH:n henki on feminiini, muutoin ajatuskin JHWH:n syntymisestä ihmisvauveliksi on sekä karmea että täysin tarpeeton.Israelin Jumala on elävä jumala toisin kuin ne jumalat jotka välillä kuolivat ja heräsivät taas henkiin.

• to....

ajattelin lopussa että JHWH on Jeesus. Ensimmäinen lause riittää, ei ole hengetär.

• valehtelivat Jumalalle ja Pyhälle Hengelle.

Apt:5:3-4 "Mutta Pietari sanoi: "Ananias, miksi on saatana täyttänyt sinun sydämesi, niin että koetit PETTÄÄ PYHÄÄ HENKEÄ ja kätkit osan maatilan hinnasta? Eikö se myymätönnä ollut sinun omasi, ja eikö myynnin jälkeenkin sen hinta ollut sinun? Miksi päätit sydämessäsi tämän tehdä? Et sinä ole VALHETELLUT IHMISILLE, VAAN JUMALALLE."

Niin, totesimme jo aloitustekstissä että Pietarille Pyhä Henki oli Jumala joka ilmoitti itsensä Pojassaan Jeesuksessa Kristuksessa.
      Näin kumoutuu väite jonka jotkut tekevät alinomaan siitä että apostolit eivät tunteneet kolmiyhteistä Jumalaa. Pietari puhuu Pyhästä Hengestä Jumalana.
      Pietarille kolminaisuus oli itsestäänselvä.

• ällikkä

raamatun lukemisen kanssa? JHWH jumalan nimi ja Jeesus on hänen poikansa.Pyhä-henki on Jumalasta lähtevä henki.Ei tämä ole kovin monimutkaista.Lue nyt vielä vähän enemmän raamattua.

• Olet lukenut Raamattusi oikein mikä on harvinainen saavutus. :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kunpa minä tietäisin

Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv
      Ikävä
      26
      2466
    2. paras asia kaivatussasi?

❤️‍🔥
      Ikävä
      114
      2096
    3. Vihaan sua todella paljon.

Tiedoksi vaan 🙃
      Ikävä
      122
      1759
    4. Syitä välttelyyn

En ennen ole kokenut tällaista. Miksi vältellään jos on ihastunut vai onko se aina merkki siitä ettei kiinnosta?
      Ikävä
      45
      1577
    5. Yksi päävastuullinen heitti lusikan nurkkaan.

Toivottavasti omaisuuden hukkaamiskielto tulee välittömästi.
      Ähtäri
      9
      1507
    6. Miksi kaivattunne

ei pystynyt koskaan kertomaan tunteistaan? Teitkö oikean valinnan kun lähdit etääntymään? Kuinka kauan olisi pitänyt odo
      Ikävä
      90
      1075
    7. Purrasta tehty huoli-ilmoitus

Näin lehti kertoo https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0f1cfaf0-d4e4-4a97-9568-c27b3199b016
      Maailman menoa
      124
      1059
    8. Pelottaa kohdata hänet

En tiedä jaksanko tai kykenenkö. Tuntuu jättimäiselle vuorelle kiipeämiseltä. Pitäisikö luovuttaa. Pitäisi. En jaksa nyt
      Ikävä
      87
      985
    9. Olisin halunnu vaan tutustua

Ja kevyttä olemista... Mutta ei sitten. Ehkä mies säikähti, että haluan heti kaiken. 😅 Kävisi ihan sellainen kevyt meno
      Ikävä
      35
      967
    10. Tiedätkö ketään toista jolla on sama kaivattu

Eli joka ikävöisi samaa henkilöä tällä palstalla? Tai muualla? Tiedätkö miten kaivattu suhtautuu tähän toiseen verrattu
      Ikävä
      15
      959
    Aihe