Söon salaattia, missä oli tomaattia, ja sinappikastiketta, ja join Pepsiä. Sen jälkeen kieli oli tulessa ja ilmestyi paljon vaaleita pieniä rakkoja/aftoja kielen kärkeen ja alle.
Olenko allerginen sinappikastikkeelle vai mitkä ruoka-aineet lisäävät aftoja? Kyselen, että osaisin välttää ko. ruokia jatkossa. Söin myös suklaata vähän, aiheuttaako suklaa aftoja?
Apua! Aftatietoutta kaivataan KIPEÄSTI. Ja appelsiinit yms. sitrushedelmät oon jättäny jo aiemmin pois, ja eilenkin harjasin hampaat 3 kertaa Elmexillä.
Aftat kielessä
4
1157
Vastaukset
- hammastahnat
saattavat aiheuttaa aftojen puhkeamista, tomaatti on yksi voimakas allergeeni. Käytätkö viljatuotteita? Mulla ennen runsaat aftat on hävinny lähestulkoon kokonaan kun lopetin leivänsyönnin.
- samaa poteva
Minulla on usen aftoja ja yksi tekijä on ulkolaiset tomaatit, joten olen tarkkana, etten syö ulkolaisia, miksi? en tiedä!
Minunulla on usein myös kielessä ja olen vaihtanut hammastahnan miedompaan, apteekista saatavaan, kun tavalliset tahnat ärsyttää suun limakalvoja.
Kun joudun syömään kohtalaisen paljon kipulääkkeitä varmaan nämäkin on yksi aihe suun ärsytykseen. - Lietokas
Keliaatikot kärsivät aftoista useammin. Elmex ei aiheuta aftoja. Vain hammastahnat, joissa on natriumlauryylisulfaattia voivat aiheuttaa aftoja.
Aftojen etiologia on epäselvä.- itselläni bio....
hiukan allergiaa astman lisäksi.
Joskus minulle tulee afta esim. kiivistä jos olen jo muuten herkillä eli on kevät ja allergiakausi.
Jos olen herkistänyt itseni kiivillä niin saatan sitten oireilla myös omenankin vuoksi. Yleensä voin omenaa syödä.
Ehdottaisin aloittelijalle tuon tomaatin kanssa tutkailua.
Tosin sekään ei välttämättä aiheuta mitään kun vaihtaa sen hammastahnan sopivaksi.
Hammastahna on monilla se tekijä, joka herkistää suun limakalvot ja silloin yksi ja toinen ruoka tuo esiin oireita. Oikeanlainen hammastahna ja taas voi kokeilla niitä sitruksiakin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k374906- 823496
- 302943
- 612915
- 82737
Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t552270- 381763
Tuksu on edelleen sinkku - nuori Joonas jätti!
Hihhahihhahhaahheee Joonas keksi hyvän syy. : Tuksu on liian Disney-prinsessa hänelle. (Mikähän prinsessa lie kyseessä….91690- 181681
- 161574