Lihasten nykimisestä !

alottelija

Olen käynyt jo jonkin aikaa salilla ja nyt on alkanut lihakset nykimään lepotilassa. Esim kun makaan sängyssä alkaa ojetajalihasta tai selkä lihasta nykimään, se siis supistelee yksinään. Aluksi nyki selkä ja sitten se loppui ja oli vähän taukoa ja nyt nykii ojentaja. Mistä tämä johtuu ? Onko asiasta jotain haittaa ? Ja miten sen voi estää ?

9

10551

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Juha

Mainitsemastasi lihasten nykimisestä käytetään yleisesti nimitystä lihaskramppi. Ne ovat lihaksen tahdosta riipumattomia lihassupistuksia ja aiheuttavat monesti voimakastakin kipua. Usein kramppeja esiintyy uuvuttavan lihasrasituksen yhteydessä tai jälkeen. Syyt voivat olla moninaiset. voimakas nestehukka, maitohapon muodostuminen lihaksiin ja matala verensokeri (hypoglykemia).
      Lue hyvä artikkeli juoksia-lehdestä, joka valottaa asiaa.

http://www.juoksija-lehti.fi/krampit.htm

Mikäli vaivasi on usein toistuvaa ja säännöllistä kannattaa kääntyä lähimmän terveyskeskuslääkärin puoleen.

• alottelija

että on kramppi, vaan lihas supistuu hetkeksi (reilusti alle sekuntti) ja rentoutuu ja supistuu uudestaan.

Ovat oikeastaan samanlaisia kuin jos on elohiiri silmässä. Lisäksi tämä tapahtuu esim. nukkumaan mennessä eikä suorituksen yhteydessä tai välittömästi sen jälkeen.

Minulla on muutaman kerran joitain jalan lihaksia krampannut, ja tiedän miltä se tuntuu. Tähän ei liity kipua mitenkää.

• konkari
        alottelija kirjoitti:

että on kramppi, vaan lihas supistuu hetkeksi (reilusti alle sekuntti) ja rentoutuu ja supistuu uudestaan.

Ovat oikeastaan samanlaisia kuin jos on elohiiri silmässä. Lisäksi tämä tapahtuu esim. nukkumaan mennessä eikä suorituksen yhteydessä tai välittömästi sen jälkeen.

Minulla on muutaman kerran joitain jalan lihaksia krampannut, ja tiedän miltä se tuntuu. Tähän ei liity kipua mitenkää.

Joskus on sanottu, että tuollainen johtuisi kaliumin puutteesta, tiedä sitten... mutta kait käytät jotain vitamiinihivenainevalmistetta/ -valmisteita, kun kerta reenaatkin?

• Mr.Olympia
        alottelija kirjoitti:

Kun myös minulla on ollut yläselässä moista "värinää". Autolla ajaessa varsinkin on sitä aiemmin esiintynyt. En ole nykyään kauheasti kiinnitänyt siihen edes huomiota, mutta kun otit asian esille niin muistin sen itsekkin.
        Itse en tiedä mistä moinen johtuu, mutta olisi varmasti hyödyllistä tietää. Jos vaikka joku ammattilainen osaisi sen selittää?

• samppa
        Mr.Olympia kirjoitti:

Kun myös minulla on ollut yläselässä moista "värinää". Autolla ajaessa varsinkin on sitä aiemmin esiintynyt. En ole nykyään kauheasti kiinnitänyt siihen edes huomiota, mutta kun otit asian esille niin muistin sen itsekkin.
        Itse en tiedä mistä moinen johtuu, mutta olisi varmasti hyödyllistä tietää. Jos vaikka joku ammattilainen osaisi sen selittää?

Juuri sellainen elohiiren tapainen nykiminen olkapäissä, jaloissa ja muuallakin. Ollut varmaan 15-vuotiaasta lähtien (eli 10 vuotta). Olen kova urheilemaan, mutta ei liity siihen. Pieni kiusa, ei sen kummempaa!

• Prof Hazard

Kyllä tuo ensimmäinen vastaaja Juha oli oikeassa. Kyseessä on kramppi. Ennen kuin alatte kiivaan vastaväittelyn, antakaa kun selitän.

Kuten kysyjä itsekin huomioi, on tunne sama kuin "elohiiressä". Juuri siitä on kyse. Elohiiren ja krampin välillä on vain valtava aste-ero. Kyseessä on lihassolujen tahdoton supistuminen. Elohiiressä vain hyvin pieni määrä lihassoluja supistuu hetkellisesti (ja useita kertoja peräkkäin). Krampissa taas erittäin suuri määrä lihassoluja, joskus jopa koko lihas, supistuu pidemmäksi aikaa, mikä todellakin on kivuliasta. Itselläni on käynyt myös siten, että alkanut elohiiri on kiihdyttänyt tahtiaan (nykäykset tulleet tiheämmin ja tiheämmin, kunnes yksi pitkä supistuminen).

Kuten Juha ehdottelikin, useimmiten näiden syiksi tarjotaan neste-, elektrolyytti- tai hivenaineepätasapainoa. Huolehdi siis riittävästä nesteen ja hivenaineiden saannista. Myös venyttely ja hieronta auttaa.

• Tietäjä

auttoi hyvin minua, kuten venyttelytkin ennen ja jälkeen, sinkki ja magnesium ovat myös tärkeitä.

• Lola

Kärsin pitkään suonenvedoista.
      Itselläni asiaan auttoi magnesium-lisäravinteet. Olen kuullut, että krampit voivat johtua myös kaliumin puutoksesta.

• Mats`Q

että hivenainevalmisteita ei saa käyttää liikaa. Jos esimerkiksi ottaa jo kaksi magnesiumtablettia päivässä, mikä on se yleinen maksimiannos useimmissa valmisteissa, ja silti lihakset jatkavat kramppaamista, niin sitten pitää keksiä jotain muuta, venyttelyä tms. Muistakaa elämän tasapaino: kaikkea kohtudella. Jos ne krampit eivät häivy enää valmisteilla, kokeilkaa antaa niiden krampata vähän aikaa, oikein hammasta purren vähän aikaa kestätte kipua. Saattavat alkaa itsestään lievenemään ne krampit sitten parin viikon-kuukauden päästä. Ei ole oikotietä onneen, hankalamman kautta saattaa saada kestävämmät tulokset, eli pillerin sijaan venytteleekin ja lepoa ja vähän kivunsietoa...

Mutta tehkää mitä haluatte. Oho näköjään vähän vanhaan viestiketjuun vastailen mut eikö tää aihe ole vieläkin ajankohtainen...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Rakastatko?

Ala kertomaan se ja heti
      Ikävä
      82
      3168
    2. Mikä haluat olla kaivatullesi?

1. Kaveri 2. Ystävä 3. Panokaveri 4.puoliso 5 jokin muu
      Ikävä
      92
      2895
    3. Kosiako meinasit?

Voi sua rakas ❤️
      Ikävä
      53
      2142
    4. Mietin että

Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin
      Ikävä
      20
      1595
    5. Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon

Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..
      Vimpeli
      6
      1369
    6. Oot ilkee paha noita

Paha babushka Luulitko etten tienny
      Ikävä
      15
      1369
    7. Sytyttikö hallin lapsi vai joku mielipuoli

Onko tietoa? Toivon jälkimmäistä
      Vimpeli
      19
      1334
    8. Aaamu on täällä taas!

Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa
      Ikävä
      13
      1321
    9. Tajusin vaan...

Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein
      Ikävä
      14
      1307
    10. Noin ulkonäkö-jutut ei multa

Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin
      Ikävä
      25
      1249
    Aihe