1964–1975. Käytiin Pohjois-Vietnamin ja Etelä-Vietnamin välillä. Mukana liittolaiset, USA oli Etelä-Vietnamin liittolainen. Pohjois-Vietnam sai tukea NL:lta ja Kiinalta.
Geneven konferenssissa määriteltiin, että maiden yhdistämisestä tulisi järjestää kesäkuussa 1956 vaalit. Näitä ei kuitenkaan koskaan pidetty. Pelättiin kommunistien voittavan.
Henry Kissinger (USA:n ulkoministeri 1973–1977) sai Nobelin rauhanpalkinnon 1973 Vietnamin sodan rauhansopimuksen takia.
Pohjois-Vietnamin ulkoministeri Le Duc Thon olisi saanut Nobelin palkinnon yhdessä Kissingerin kanssa, mutta kieltäytyi palkinnosta.
Rauhansopimuksen takia USA alkoi vetämään joukkojaan pois Vietnamista. Mitä muuta tässä sopimuksessa oli?
Oliko sodan syynä USA:n puolelta pelkkä kommunismin torjuminen?
Vietnamin sota
8
867
Vastaukset
- "Vietnamiin"
Vietnamin sosialistinen tasavalta eli Vietnam (Việt Nam), on valtio Kaakkois-Aasiassa. Sen rajanaapurit ovat Kambodža, Kiina ja Laos. Valtion pinta-ala on noin 330 000 neliökilometriä eli se on lähes Suomen kokoinen. Asukkaita on yli 84 miljoonaa eli Vietnam on maailman 13. suurin maa väestöltään.
Vietnam oli vuodesta 111 eaa. tuhannen vuoden ajan osa kiinalaisia valtioita kunnes vietnamilainen dynastia nousi valtaan 939. Vuoden 1471 jälkeen se valloitti Champakuningaskunnan nykyisessä keski-Vietnamissa ja vietnamilainen asutus levisi etelään aina Mekongin suistoon asti. Vuonna 1858 Ranska aloitti siirtomaavalloitukset Etelä-Vietnamista ja 1885 Annan, Tonkin, ja Cochin-Kiina liitettiin osaksi Ranskan Indokiinaa. Toisen maailmansodan ja Japanin miehityksen aikana maassa syntyi antikolonialistisia liikkeitä kuten Viet Minh, ja sodan jälkeen 2. syyskuuta 1945 vietnamilaiset kommunistit Ho Chi Minhin johdolla julistivat maan itsenäiseksi. Ranska ei halunnut luopua siirtomaastaan ja kävi sotaa aina vuoteen 1954, jolloin se kärsi nöyryyttävän tappion Dien Bien Phussa.
Genevessä sovittiin siirtomaavallan lopettamisesta ja maa jaettiin Pohjois-Vietnamin kommunistisen hallinnon ja etelän Bao Dain keisarinvallan välillä. Etelä-Vietnam julistautui 1955 Vietnamin tasavallaksi Ngo Dinh Diemin noustessa valtaan. Etelä-Vietnamissa nousi Vietkongin johtama kapina, jota pohjoinen avusti. Etelä pyysi Yhdysvaltain sotilasapua sen kukistamiseksi. Etelä-Vietnamissa vallan kaappasivat 1963 kenraalit. Yhdysvallat lisäsi tukeaan sille ja aloitti myös Pohjois-Vietnamin pommitukset. Yhdysvallat vetäytyi sodasta 1973 ja vuonna 1975 Pohjois-Vietnamin joukot miehittivät Etelä-Vietnamin ja maan yhdistyi. Vietnam kävi myös lyhyen sodan Kambodžaa ja Kiinaa vastaan.
Vuonna 1986 Vietnam aloitti Kiinan tyyliset talousuudistukset nimellä Đổi Mới. Vietnam on saanut huomiota nopeasta talouskasvusta ja köyhyyden vähenemisestä uudistusten jälkeen.[1][2] Vietnam pääsi Maailman kauppajärjestön jäseneksi vuonna 2007.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Vietnam
Geneven konferenssissa vuonna 1954 Vietnamin itsenäisyys tunnustettiin kansainvälisesti. Neuvotteluihin päädyttiin, kun Ho Chi Minhin johtamat Vieminh-joukot olivat toukokuussa 1954 lyöneet ranskalaisten siirtomaaisäntien joukot ratkaisevassa Dien Bien Phun taistelussa.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Geneven_konferenssi- Misi
Olipa harvinaisen hyvä ja kattava kirjoitus!
Lähteet linkkinä ja asia ilmaistuna ilman puolueellisuutta.
Yksi juttu vain pisti silmääni, siis tarkoitan ihan tiedon takia, en siis väittele.
Lainaan kirjoitustasi;
"Yhdysvallat vetäytyi sodasta 1973 ja vuonna 1975 Pohjois-Vietnamin joukot miehittivät Etelä-Vietnamin ja maan yhdistyi".
Onko tuo totta?
Pitikö siis Etelä-Vietnam puoliaan liki kaksi vuotta ilman USA:n apua?
Olin itse lapsi tuolloin, mutta ajatuksiini on jäänyt lähes välitön Etelän kukistuminen USA:n lähdön jälkeen.
Muistelen jopa uutiskuvia, joissa viimeiset helikopterit vievät ihmisiä joltakin katolta turvaan kommunismia.
Kertonet varmaan miten asia oli. - Me Again
Misi kirjoitti:
Yksi juttu vain pisti silmääni, siis tarkoitan ihan tiedon takia, en siis väittele.
Lainaan kirjoitustasi;
"Yhdysvallat vetäytyi sodasta 1973 ja vuonna 1975 Pohjois-Vietnamin joukot miehittivät Etelä-Vietnamin ja maan yhdistyi".
Onko tuo totta?
Olin itse lapsi tuolloin, mutta ajatuksiini on jäänyt lähes välitön Etelän kukistuminen USA:n lähdön jälkeen.
Muistelen jopa uutiskuvia, joissa viimeiset helikopterit vievät ihmisiä joltakin katolta turvaan kommunismia.
Kertonet varmaan miten asia oli."Olin itse lapsi tuolloin, mutta ajatuksiini on jäänyt...Kertonet varmaan miten asia oli."
Muistelet kaiketi US:n Saigonin lähetystön evakuointikaaosta keväällä 1975. Siitä on esmes se kuuluisa kuva helikopterista rakennuksen katolla johon ihmisjoukot tungeksivat. US evakuoi muutenkin operaatio Frequent Windissä paljon vietnamilaisia pakolaisia, jotka eivät halunneet kätellä Ho-sedän silloin jo kylmää kättä.
Itselleni eniten ihmetystä noista kuvista tuotti täyskuntoisten Hueyiden ja Chinookien kaataminen mereen tukialusten kannelta. Selitys oli muistaakseni siinä, että kopsuja oli ilmassa tulossa liian paljon ja liian tiheään tahtiin. Taisipa muutama laskeutua suoraan mereenkin...
"Pitikö siis Etelä-Vietnam puoliaan liki kaksi vuotta ilman USA:n apua?"
Minulle ei ainakaan nyt tule mieleen mitään suurisuuntaista offensiivia ennen kevättä 1975. ARVN:n organisaatio alkoi kuihtua kasaan aika nopeaan polttoainepulan ja yleensä kuihtuvan US:n tuen vuoksi. Eikä kai tuotakaan lopullista offenssiivia oltu tarkoitettu lopulliseksi, vaan tulokset yllättivät jopa pojat Hanoin päässä. - enkuksi
Misi kirjoitti:
Lainaan kirjoitustasi;
Onko tuo totta?
Kertonet varmaan miten asia oli.Exit of the Americans: 1973-1975
http://en.wikipedia.org/wiki/Vietnam_War#Exit_of_the_Americans:_1973-1975 - mutta en tiedä tarpeeksi
Misi kirjoitti:
Lainaan kirjoitustasi;
Onko tuo totta?
Kertonet varmaan miten asia oli.Löysin jotain wikipediasta
http://fi.wikipedia.org/wiki/Vietnamin_sota#Etel.C3.A4-Vietnamin_kukistuminen
Tuntuu itestäkin aika uskomattomalta, että Etelä-Vietnamin olisi yksin pärjännyt. Toivottavasti joku muu osaa kertoa enemmän:)
- seurattua
Teknisesti amerikkalaiset olivat mukana, koska he noudattivat SEATO-sopimusta (niin sanottu Kaakkois-Aasian sopimus).
Muistaakseni myös Ranka, Englanti, Thaimaa ja Australia takasivat tietyn leveyspiirin takaisten maiden itsenäisyyden. Ja Etelä-Vietnam oli itsenäinen joutuessaan pohjoisvietnamilaisten hyökkäyksen kohteeksi.
Ranska ja Englanti pyyhkivät SEATO-sopimuksella takapuolta (ne kuuluisat eurooppalaiset turvatakuut), joten amerikkalaiset saivat padota kommunismia ihan itse. Thaimaalla ei ollut edellytyksiä. Australia itse asiassa antoi joukkoja - vähän.
Tottahan toki pelissä oli paljon muutakin. Mutta tuota selkeintä järjestystä meillä ei tunneta, kiitos 1960-luvun hengen. - Vietnamissa
USA:n yritykset vaikuttaa vietnamilaisiin epäonnistui, koska he yrittivät vaikuttaa yksilöön.
He eivät huomioineet, että vietnamilaiset enemmän arvostavat yhteisöllisyyttä.
Yhteiskuntarakenne on aina ollut erilainen kuin länsimainen yhteiskunta. - Seuraaja123
Asiallista keskustelua täällä ! Nyt minä olen nähnyt kaiken :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen
Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️662278Onko kaivattusi
kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.381873Viulu vaiennut
Eikö pisnikset suju ? Vai miksi pahin yrittäjä vouhka on "kadonnu" maan alle. 🤣241568Vanhuksen varpaankynsien leikkaus 89 euroa...
Huh huh.......Parturikäynti olisi varmasti ollut 250 euroa? Kallis on suomi nykyään.1711540Anne Kukkohovi. Myy likaisia alushousujaan.
Kuka ihme ostaa jonkun naisen likaisia alushousuja, menee lujaa kyllä tälläkin housujen myyjällä.851274Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost1841194Kyllä tekee kipeää
Luopua kaikesta mitä on elämässä saavuttanut😞 ei vaan ole enää yhtäkään hiljaista vuorokautta🤬241120Kauanko skuutteja on siedettävä? Ei tietoa liikennesäännöistä, ajellaan miten sattuu ja missä vain.
Kauanko on kestettävä sähköpotkulautojen terrorismismia? Niillä ajelevat eivät tiedä, tai jos tietävätkin, niin eivät vä1101105En mä tiedä mitä tapahtuu
siis tykkäisitköhän musta oikeasti. Ehkä oot pelannu liikaa rahapelejä, ehkä rakastat tyhjiä arpoja.9942- 77939