Jos Jumalan Sana on

se ylin "auktoriteetti"niin miksi uskovat pitävät juomista syntinä? Kun sananlaskuissa(31:5-6)lukee näin:"olut sopii onnettomalle, viini sille, jonka mieli on katkera. Juodessaan hän unohtaa kurjuutensa, eikä mieti murheitaan."
Eihän tuon perään käy sääntö ettei saa juoda koska se on syntiä.
En ole humalassa.

62

1382

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tilde~

pidä vaan humalahakuista juomista syntinä.
      Tietysti jotkut voi olla niin tiukkapipoisia etteivät hyväksy edes yhden saunakaljan ottamista.

• toisaalta sitten muuten vedotaan siihen Raamattuun. Täällä eräs muutti viini-sanan mehu-sanaksi...selitti sen käännösvirheeksi.(se kohta niistä "Kaanaan häistä").
        Tuntuu välillä että koko Raamattu on suomennettu ihan pieleen-

• hirvas

Nooa oli Jumalan silmissä vanhurskas mies vaikka joi oikein kunnolla - ihan sammumiseen saakka.

1. Moos.9:20-23

20 Ja Nooa oli peltomies ja ensimmäinen, joka istutti viinitarhan.
      21 Mutta kun hän joi viiniä, niin hän juopui ja makasi alasti majassansa.
      22 Ja Haam, Kanaanin isä, näki isänsä hävyn ja kertoi siitä molemmille veljillensä ulkona.
      23 Niin Seem ja Jaafet ottivat vaipan ja panivat molemmat sen hartioilleen ja menivät selin sisään ja peittivät isänsä hävyn; ja heidän kasvonsa olivat käännetyt toisaalle, niin etteivät he nähneet isänsä häpyä.

Eli mitään säännönmukaisuutta ei tuossa alkoholin käyttämisessä näyt olevan..

• Myös Saarnaaja joi. Itse asiassa saarnaajan kirja on humalassa kirjoitettu. Humalaisen örinöitä...
        Minua ihmetyttää tosi paljon se miksi sitä pidetään aivan sokeasti "Pyhän Hengen sanelemana"kirjana.
        Jos uskovat ottasivat ihan järjen käteen ja maltilla lukisivat sen kirjan niin voisivat yllättyä.
        Joka tapauksessa päädyttäisiin siihen, että Jumala ymmärtää ihmistä...tai ehkä just siksi...siihen ei haluta päätyä.

• hirvas
        auroraboreallis kirjoitti:

Myös Saarnaaja joi. Itse asiassa saarnaajan kirja on humalassa kirjoitettu. Humalaisen örinöitä...
        Minua ihmetyttää tosi paljon se miksi sitä pidetään aivan sokeasti "Pyhän Hengen sanelemana"kirjana.
        Jos uskovat ottasivat ihan järjen käteen ja maltilla lukisivat sen kirjan niin voisivat yllättyä.
        Joka tapauksessa päädyttäisiin siihen, että Jumala ymmärtää ihmistä...tai ehkä just siksi...siihen ei haluta päätyä.

ymmärtää luomaansa vajavaista ja Hänen viisauden rinnalla tosityhmää ihmistä.
        Mutta eikös Isän pidä ymmärtää lastaan, olipa se sitten kuinka tyhmä hyvänsä..??

• auroraboreallis kirjoitti:

Myös Saarnaaja joi. Itse asiassa saarnaajan kirja on humalassa kirjoitettu. Humalaisen örinöitä...

Mistä päättelet, että
        >>Itse asiassa saarnaajan kirja on humalassa kirjoitettu

• hirvas

..ja tässä vielä "tiiviimpi" tarina Lootista, joka hänkin oli Jumalan pelastama hurskas mies...

1. Moos.19:29-38

29 Kun Jumala tuhosi sen lakeuden kaupungit, muisti Jumala Aabrahamia ja johdatti Lootin pois hävityksen keskeltä, hävittäessään ne kaupungit, joissa Loot oli asunut.
        30 Ja Loot lähti Sooarista ja asettui vuoristoon molempien tyttäriensä kanssa, sillä hän pelkäsi asua Sooarissa; ja hän asui luolassa, hän ja hänen molemmat tyttärensä.
        31 Niin vanhempi sanoi nuoremmalle: "Isämme on vanha, eikä tässä maassa ole ketään miestä, joka voisi tulla luoksemme siten, kuin on kaiken maan tapa.
        32 Tule, juottakaamme isällemme viiniä ja maatkaamme hänen kanssaan, saadaksemme isästämme jälkeläisen."
        33 Niin he juottivat sinä yönä isällensä viiniä. Ja vanhempi meni ja makasi hänen kanssaan, eikä tämä huomannut, milloin hän tuli hänen viereensä ja milloin hän nousi.
        34 Seuraavana päivänä sanoi vanhempi nuoremmalle: "Katso, minä makasin viime yönä isäni kanssa; juottakaamme hänelle tänäkin yönä viiniä, ja mene sinä ja makaa hänen kanssaan, saadaksemme isästämme jälkeläisen".
        35 Niin he juottivat sinäkin yönä isällensä viiniä; ja nuorempi meni ja makasi hänen kanssaan, eikä tämä huomannut, milloin hän tuli hänen viereensä ja milloin hän nousi.
        36 Ja niin Lootin molemmat tyttäret tulivat isästänsä raskaiksi.
        37 Ja vanhempi synnytti pojan ja antoi hänelle nimen Mooab; hänestä polveutuvat mooabilaiset aina tähän päivään saakka.
        38 Ja myöskin nuorempi synnytti pojan ja antoi hänelle nimen Ben-Ammi; hänestä polveutuvat ammonilaiset aina tähän päivään saakka.

Eli sukusiitoskerroin on melkoinen...

• jukka.finland kirjoitti:

Mistä päättelet, että
        >>Itse asiassa saarnaajan kirja on humalassa kirjoitettu

"Päätin sitten virkistää itseäni viinillä-päästämättä silti viisautta ohjaksista-ja sillä tavoin antaa mielettömyydelle vallan, kunnes näkisin, mitä ihmisen on paras tehdä vähinä elinpäivinään tämän taivaan alla."
        Siis tuon mukaan joihan se vaikka sanoi sitä "mielettömäksi".

• hirvas

"Päätin sitten virkistää itseäni viinillä-päästämättä silti viisautta ohjaksista-ja sillä tavoin antaa mielettömyydelle vallan, kunnes näkisin, mitä ihmisen on paras tehdä vähinä elinpäivinään tämän taivaan alla."
        Siis tuon mukaan joihan se vaikka sanoi sitä "mielettömäksi".

olisi tehnyt tahallisesti syntiä valmistaessaan lisää hyvää viiniä Kaanaan häissä.

• hirvas kirjoitti:

olisi tehnyt tahallisesti syntiä valmistaessaan lisää hyvää viiniä Kaanaan häissä.

mies väitti että se on väärin suomennettu se(-kin)kohta. Vaikka siinä lukee että J.teki lisää viini "juopuneille", niin hänestä hän teki niille mehua.
        En tiedä sitten kun en osaa kreikkaa...mutta hän oli ottanut asiasta selvää.

• hirvas

mies väitti että se on väärin suomennettu se(-kin)kohta. Vaikka siinä lukee että J.teki lisää viini "juopuneille", niin hänestä hän teki niille mehua.
        En tiedä sitten kun en osaa kreikkaa...mutta hän oli ottanut asiasta selvää.

se oli alkoholipitoista "mehua".

Joh.2

1 Ja kolmantena päivänä oli häät Galilean Kaanassa, ja Jeesuksen äiti oli siellä.
        2 Ja myös Jeesus ja hänen opetuslapsensa olivat kutsutut häihin.
        3 Ja kun viini loppui, sanoi Jeesuksen äiti hänelle: "Heillä ei ole viiniä".
        4 Jeesus sanoi hänelle: "Mitä sinä tahdot minusta, vaimo? Minun aikani ei ole vielä tullut."
        5 Hänen äitinsä sanoi palvelijoille: "Mitä hän teille sanoo, se tehkää".
        6 Niin oli siinä juutalaisten puhdistamistavan mukaan kuusi kivistä vesiastiaa, kukin kahden tai kolmen mitan vetoinen.
        7 Jeesus sanoi heille: "Täyttäkää astiat vedellä". Ja he täyttivät ne reunoja myöten.
        8 Ja hän sanoi heille: "Ammentakaa nyt ja viekää edeskäyvälle". Ja he veivät.
        9 Mutta kun edeskäypä maistoi vettä, joka oli muuttunut viiniksi, eikä tiennyt, mistä se oli tullut-mutta palvelijat, jotka veden olivat ammentaneet, tiesivät sen-kutsui edeskäypä yljän
        10 ja sanoi hänelle: "Jokainen panee ensin esille HYVÄN VIININ ja SITTEN, KUN JUOPUVAT, huonomman. Sinä olet säästänyt HYVÄN VIININ tähän asti."

Ei siis mitään eräselvyyttä, eikö HYVÄ viini ollut alkoholipitoista. Ja tarinoita voi jokainen kertoa aivan mielensä mukaan, ymmärtämättä sanaakaan kreikkaa..

• Ei sovi kuningasten, Lemuel, ei sovi kuningasten viiniä juoda eikä ruhtinasten kysellä: "Missä väkijuomaa?" Muutoin hän juodessaan unhottaa, mitä säädetty on, ja vääntelee kaikkien kurjuuden lasten oikeuden. Antakaa väkevää juomaa menehtyvälle ja viiniä murhemielisille. Sellainen juokoon ja unhottakoon köyhyytensä älköönkä enää vaivaansa muistelko.

Tämä toteutui (eräiltä osin) Jeesuksen kohdalla ristinpuulla, mutta lienee historiamme Jumalan Sanan lisäksi osoittanut, että myös kipuihin ja murheisiin annettiin kärsivälle ja kuolevalle yrttejä ja alkoholia. Bentsodiatsepiinejä ja opiaattijohdoksia ei lienee tunnettu.

Vuositatojen ajan alkoholia käytettiin myös lääketieteellisten kivuliaiden toimenpiteiden lievittämiseksi. Kipulääkkeenä morfiini ja nukutusaineena dinyylieetteri sekä myöhemmin mm. tehokkaammat nukutusaineet kuten tiobensoli tulivat kärsivän ihmisen avuksi.

Juomisesta Raamattu opettaa sangen yksiselitteisesti, että ei pidä humaltua niin, että siitä tulee irstas meno eikä pidä istua siellä, missä jumalattomat istuvat.

• enää. siitä tulee "irstas meno".
        Se vaan että tuleekohan aina ja automaattisesti ja joka kerta?

• merim.raimo

ettei pidä istua siellä missä pilkkaajat istuvat ? muutenhan en olisi voinut laivassa ollessani edes istua samassa ruokapöydässä toisten merimiesten kanssa? (juhlapyhinä oli viiniä ja olutta pöydässä) oman osuuteni annoin aina toisten juoda ja koko miehistö kippariin asti tiesi, että olin juonut jo koko elämäni viinaransuunin aikoja sitten, ja mikä tärkeintä oli kertoa, että Jeesus on Herrani ja että hän se on minut vapauttanut Kristuksen vapauteen. ;)

• eikkari7
        merim.raimo kirjoitti:

ettei pidä istua siellä missä pilkkaajat istuvat ? muutenhan en olisi voinut laivassa ollessani edes istua samassa ruokapöydässä toisten merimiesten kanssa? (juhlapyhinä oli viiniä ja olutta pöydässä) oman osuuteni annoin aina toisten juoda ja koko miehistö kippariin asti tiesi, että olin juonut jo koko elämäni viinaransuunin aikoja sitten, ja mikä tärkeintä oli kertoa, että Jeesus on Herrani ja että hän se on minut vapauttanut Kristuksen vapauteen. ;)

on tullu iteki veivailtuu sen verra paljon,et ainoot rukouset mitä itelle pyysin oli et herra ota mut pois ja kirottu päivä jona synnyin,olin iha varma et selvää iltaa en nää enkä tästa tokene. mutta jonku vuoden pääst olinki ridiksel kiittäen herraa.halleluja.

• eikkari7

juominen siis,se on vaa juotava harkiten .itellä on ainaki bisse auki näin lauantain.yleensähä kysytää dokaaks sä vai oot sä homo.

• En vaan tiedä haluanko huomisaamuksi huonoa oloa.
        Nyt olisi kyllä minun synttärit...ota sinä sen kunniaksi.

• eikkari7

En vaan tiedä haluanko huomisaamuksi huonoa oloa.
        Nyt olisi kyllä minun synttärit...ota sinä sen kunniaksi.

minäpä otan jos luoja suo.teleeha siit huono olo sinäsä läträämisestä koituu seurauksia.

• eikkari7 kirjoitti:

minäpä otan jos luoja suo.teleeha siit huono olo sinäsä läträämisestä koituu seurauksia.

ihan tarkoituksella että:"aamuksi".
        Sitten vaan buranaa niin eiköhän se siitä... ...

• matiasson

Roomalaiskirje:

14:21 Hyvä on olla lihaa syömättä ja viiniä juomatta ja karttaa sitä, mistä veljesi loukkaantuu tai joutuu lankeemukseen tai heikoksi tulee.

14:22 Pidä sinä itselläsi Jumalan edessä se usko, mikä sinulla on. Onnellinen on se, joka ei tuomitse itseään siitä, minkä hän oikeaksi havaitsee;

14:23 mutta joka epäröi ja kuitenkin syö, on tuomittu, koska se ei tapahdu uskosta; sillä kaikki, mikä ei ole uskosta, on syntiä."

Mitä hyvää luulet saavasi oluen tai viinin, ylipäänsä alkoholin juonnista? Mitä sellaista, joka lähentäisi sinua Jumalaan ja Pelastajaamme Jeesukseen?

Sana kehottaa meitä valvomaan. "Olkaa raittiit, valvokaa." Tuskin kukaan valvomistaan parantaa sillä, että kiskaisee itselleen jonkinasteisen kännin/humaltumisen.

Meillä on jokaisella taatusti omat heikkoutemme - siis ne alueet, joilla oma lihamme pyrkii ryöstämään vallan Hengeltä. Eikö meidän pitäisi olla erityisen varovaisia nimenomaan niillä alueilla?

Sinun elämäsi vahvimmat alueet tuskin liittyvät täyteen itsehillintään viinasten edessä.. En halua loukata, mutta tuollaisen päätelmän viestistäsi voi tehdä.
      Room. 12:9 "kammokaa pahaa, riippukaa hyvässä kiinni."

"sillä kaikki, mikä ei ole uskosta, on syntiä."

• jonka piti eräs suurperheen äiti, jonka kaikki lapset ovat uskossa. Hän piti saarnan siis tästä aiheesta.
        Ei hänellä ollut ongelmaa alkoholin kanssa.
        Hän sai asiasta paljon negatiivista palautetta, vaikka puolusti Jumalan Sanaa.

• eikkari7

ehkä tarkoitetaan myös ettei juovuta epäjumalista esim:jooga,new age...

• muuten ihan järkevää ja asiaankuuluvaa tekstiä.

• ...

Raamatussa sanotaan, että juomarit joutuvat helvettiin. Joten nyt kun olet uudistunut uskossasi, pidä itsesi viinasta kaukana.

• hirvas

Nooa ja Lootkin..

• Mutta tän tarkoitus oli se että puhutaan siitä miksi Jumalan sana on eri kuin uskovien käsitykset.
        Olenhan minäkin uskossa ja minulla on Pyhä Henki. Siksi tuo kiinnostaakin..

• päivä!
        hirvas kirjoitti:

Nooa ja Lootkin..

Hirvaksen juttujen painoarvo laskee, näyttää laskusuunta vain jyrkkenevän.

Sitä se jt teettää vaikkei sitä myönnä juovansakaan!

Melkoisessa jt-tuiskeessa taidat silti jo olla :)

• hirvas
        päivä! kirjoitti:

Hirvaksen juttujen painoarvo laskee, näyttää laskusuunta vain jyrkkenevän.

Sitä se jt teettää vaikkei sitä myönnä juovansakaan!

Melkoisessa jt-tuiskeessa taidat silti jo olla :)

harmiksesi oikein loistava kaamospäivä erämökillä.
        Ja jos minun painoarvoni laskee, sehän on vain terveellistä, koska olen muutenkin aivan ihannepainoinen. Mukavaa että muistit, koetahan pärjäillä. Jehovista ei ole mitään näkö- tai kuulohavaintoa - valitettavasti.

• tarkoitin
        hirvas kirjoitti:

harmiksesi oikein loistava kaamospäivä erämökillä.
        Ja jos minun painoarvoni laskee, sehän on vain terveellistä, koska olen muutenkin aivan ihannepainoinen. Mukavaa että muistit, koetahan pärjäillä. Jehovista ei ole mitään näkö- tai kuulohavaintoa - valitettavasti.

painoarvolla sinun S24-juttujesi hengellistä uskottavuutta, varmaan oikeasti ymmärsit sen itsekin. Fyysisen elopainosi ihannekiloilla et saa kerättyä boonuksia ikuisuuteen.

Suon ilomielin sinulle erämökkitunnelmasi, nauti siitä täysillä minun puolestani!

Mutta illan ohjeeni sinulle, veljellisesti; jätä ne jt-höyryt, tutki Sanaa mielellään UT:n puolelta äläkä enää vähättele kenellekään niitä viinan kiroja.

Markuksen evankeliumi:
        9:42 Ja joka viettelee yhden näistä pienistä, jotka uskovat, sen olisi parempi, että myllynkivi olisi pantu hänen kaulaansa ja hänet olisi heitetty mereen."

• hirvas
        tarkoitin kirjoitti:

painoarvolla sinun S24-juttujesi hengellistä uskottavuutta, varmaan oikeasti ymmärsit sen itsekin. Fyysisen elopainosi ihannekiloilla et saa kerättyä boonuksia ikuisuuteen.

Suon ilomielin sinulle erämökkitunnelmasi, nauti siitä täysillä minun puolestani!

Mutta illan ohjeeni sinulle, veljellisesti; jätä ne jt-höyryt, tutki Sanaa mielellään UT:n puolelta äläkä enää vähättele kenellekään niitä viinan kiroja.

Markuksen evankeliumi:
        9:42 Ja joka viettelee yhden näistä pienistä, jotka uskovat, sen olisi parempi, että myllynkivi olisi pantu hänen kaulaansa ja hänet olisi heitetty mereen."

totesin Jumalan sanalla, mitä voi tapahtua liiasta viinin juonnista. Jollei Jumalan sana ole uskottava, niin mikäs sitten? Kun et hyväksy lainauksia VT:stä, niin otetaan sitten UT:sta.

Matt. 11:19
        Ihmisen Poika tuli, hän syö ja juo, ja he sanovat: 'Katso syömäriä ja viininjuojaa, publikaanien ja syntisten ystävää!' Ja viisaus on oikeaksi näytetty teoissansa."

Luuk. 7:34
        Ihmisen Poika on tullut, syö ja juo, ja te sanotte: 'Katso syömäriä ja viininjuojaa, publikaanien ja syntisten ystävää!'

Muuten - ovatko kaikki tällä Raamatun sanaa lainaavat sinun mielestäsi Jehovan Todistajia?
        Hyvää illanjatkoa.

• valtaan, menetät

Mutta tän tarkoitus oli se että puhutaan siitä miksi Jumalan sana on eri kuin uskovien käsitykset.

pelastuksesi. Raamattu kieltää juopumisen useassa eri kohdassa ja jos sinä vääristelet Jumalan sanaa viinanhimosi takia, tulee päivä, jolloin paluuta Jumalan yhteyteen ei enää ole. Synti on niin vakava asia.

• valtaan, menetät kirjoitti:

pelastuksesi. Raamattu kieltää juopumisen useassa eri kohdassa ja jos sinä vääristelet Jumalan sanaa viinanhimosi takia, tulee päivä, jolloin paluuta Jumalan yhteyteen ei enää ole. Synti on niin vakava asia.

että en ole humalassa.
        Oisin halunnut keskustella siitä miten Raamattu nimenomaan esittää ko.asian eri tavalla kuin monet uskovat.
        Sen sanotaan vielä kuuluvan ns.julkisynteihin.

• eikkari7

se mikä menee suusta sisää vaan se mikä tulee ulos,aivojen käyttö on suorastaan kehotettavaa,suu puhuu sydämmen tunnosta/omista synneistä me huudamme. mieti hetki mitä puhut puu silmä.

• soveliaampaa

Mutta tän tarkoitus oli se että puhutaan siitä miksi Jumalan sana on eri kuin uskovien käsitykset.

Tutkailla kymmenennestä jakeesta eteenpäin olevia asioita. Eikä pohdiskella syitä, miksi olisit siemailematta olusia.

• Olla aralla

tunnolla. Jos sinulla on kielilläpuhuminen,ei se ole merkki, että olet oikealla tiellä.Lue korinton seurakunnan tilasta. Paavali ei ollenkaan ollut vakuuttunut sen terveydestä.
        Itse tiedän ihmisen joka ei moniin vuosiin ole lukenut edes Raamattua juo kuin pesusieni tupakoi tuomittiin rattijuopumuksesta käyttää vieraita naisia tappelee on putkassa silloin tällöin tuntee Raamatun ja puhuu kielillä, niillä samoilla joilla vaeltaessaan Jeesuksessa oleessaan mm. lähetystyössä, sellaisissa paikoissa joissa ennen ei kukaan ollut ollut.
        Room. 11:29

Sillä ei Jumala armolahjojansa ja kutsumistansa kadu.

Kannattaa kuitenkin lukea koko luku ja erityisesti jae 21

Hes. 18:24

Ja jos vanhurskas kääntyy pois vanhurskaudestansa ja tekee vääryyttä, tekee kaikkien niiden kauhistusten kaltaisia, joita jumalaton tekee-saisiko hän tehdä niin ja elää? Ei yhtäkään hänen vanhurskasta tekoansa, jonka hän on tehnyt, muisteta. Uskottomuutensa tähden, johon hän on langennut, ja syntinsä tähden, jota on tehnyt, niiden tähden hänen on kuoltava.

Jumalan viha ja ankaruus täytyisi aina pitää mielessään, ja vain Jeesuksessa olemme suojassa, pois tuon vihan alta.

• pehmopappa
    • Raamattu ei kiellä alkoholin nauttimista, mutta humaltumisen Raamattu tuomitsee yksiselitteisesti.
      Lähi-idässä alkoholi oli tuohon aikaan tunnettu ruokajuoma. Alkoholia käytettiin myös lääkennällisiin tarkoituksiin.

• olut sopii onnettomalle...juodessaan ei mieti murheitaan.
        Eihän se ole minun omasta päästäni tuo vaan Raamatusta.
        ...en kyllä tiedä miksi odotan sinun vastaavan jotain "ei sovikkaan..."sehän olisi Sanaa vastaan.
        Tuossa ei puhuta sanaakaan humaltumisesta mutta mitään rajaa ole siinä, ellei sitä siihen keksi.

olut sopii onnettomalle...juodessaan ei mieti murheitaan.
        Eihän se ole minun omasta päästäni tuo vaan Raamatusta.
        ...en kyllä tiedä miksi odotan sinun vastaavan jotain "ei sovikkaan..."sehän olisi Sanaa vastaan.
        Tuossa ei puhuta sanaakaan humaltumisesta mutta mitään rajaa ole siinä, ellei sitä siihen keksi.

Siinä ei puhuta humaltumisesta, mutta Raamattua on tulkittava niin, että mikään kohta ei ole ristiriidassa muun Raamatun tekstin kanssa. Eli "Raamattu selittää itse itseään".
        Ja muualta Raamatusta löytyy kohtia jotka kieltävät humaltumasta, Esim. Snl.20:1,31:4,23:31,1.Kor.6:10,Ef.5:18.
        Itse olen raitis alkoholisti, kävin tuskallisia taisteluja alkoholia vastaan häviten aina,kunnes Jumala minut vapautti viinasta. Nyt olen saanut olla 8,5 vuotta raittiina ja kiitos siitä kuuluu Jumalalle :) Itseäni ei enää häiritse jos muut juovat, enkä halua ketään tuomita alkoholin nauttimisesta.

• juhani1965 kirjoitti:

Siinä ei puhuta humaltumisesta, mutta Raamattua on tulkittava niin, että mikään kohta ei ole ristiriidassa muun Raamatun tekstin kanssa. Eli "Raamattu selittää itse itseään".
        Ja muualta Raamatusta löytyy kohtia jotka kieltävät humaltumasta, Esim. Snl.20:1,31:4,23:31,1.Kor.6:10,Ef.5:18.
        Itse olen raitis alkoholisti, kävin tuskallisia taisteluja alkoholia vastaan häviten aina,kunnes Jumala minut vapautti viinasta. Nyt olen saanut olla 8,5 vuotta raittiina ja kiitos siitä kuuluu Jumalalle :) Itseäni ei enää häiritse jos muut juovat, enkä halua ketään tuomita alkoholin nauttimisesta.

sehän hyvä, että olet saanut elämäsi ja asiasi järjestykseen. Hämää vain tuo, kun sanoit että kunnia siitä kuuluu Jumalalle...Saitko jonkun näyn...vai mitenkä Jeesus sinua kohtasi?
        Se kiinnostaa mua aina, kun joku puhuu uskostaan. Että miten hän sen noin kokemusperäisesti ajattelee...
        Kai se on luettava nuo kohdat ennen kuin kirjoitan enempää...

sehän hyvä, että olet saanut elämäsi ja asiasi järjestykseen. Hämää vain tuo, kun sanoit että kunnia siitä kuuluu Jumalalle...Saitko jonkun näyn...vai mitenkä Jeesus sinua kohtasi?
        Se kiinnostaa mua aina, kun joku puhuu uskostaan. Että miten hän sen noin kokemusperäisesti ajattelee...
        Kai se on luettava nuo kohdat ennen kuin kirjoitan enempää...

Aikoinaan yritin suunnilleen kaikki keinot, että olisin päässyt viinasta,kävin "paukun-vartijoissa" ja AA:ssa, ihan hyviä järjästöjä, mutta eivät vaan toimineet minun kohdallani. Lisäksi oli omat lukuiset yritykseni olla juomatta, mutta aina päädyin juomaan kuitenkin.
        Kerran sitten kotiuduin ryyppyretkeltäni kotiin, vaimo ehdotti että soitetaan eräälle tutulle pastorille, niin teimme, ja tämä pastori rukoili puolestani siinä puhelimessa. En kunnolla edes muista mitä hän rukoili,mutta kun lopetin puhelun sanoin vaimolleni että, "enää minun ei tarvitse juoda".Tämän jälkeen olin 11kk raittiina ja kävin vielä yhden kerran kokeilemassa eräillä kalajuhlilla viinaa, mutta ymmärsin että viina ei ole enään minun juttu. Niistä kalajuhlista on nyt aikaa se 8,5 vuotta ja niiden jälkeen ei ole edes "poltellu" tai tehnyt viinaa yhtään mieli, siitäkin tiedän että Jumala on antanut minulle tämän raittiuden. Minulla on sellainen sisäinen varmuus hyvin vahva sellainen,varmaankin Jumalan antama,ettei minun tarvitse enään juoda.

Tälläinen tapaus lyhkäisyydessä minun kohdalla, kerroin tuon avoimesti siksi, että jos joku muukin alkoholin kanssa kamppaileva saisi siitä rohkeutta omaan kamppailuun. Toivottavasti säästyisin ilmanaikuisilta irvailuilta. Mutta toisaalta olen aika avoin luonteeltani :)

• juhani1965 kirjoitti:

Aikoinaan yritin suunnilleen kaikki keinot, että olisin päässyt viinasta,kävin "paukun-vartijoissa" ja AA:ssa, ihan hyviä järjästöjä, mutta eivät vaan toimineet minun kohdallani. Lisäksi oli omat lukuiset yritykseni olla juomatta, mutta aina päädyin juomaan kuitenkin.
        Kerran sitten kotiuduin ryyppyretkeltäni kotiin, vaimo ehdotti että soitetaan eräälle tutulle pastorille, niin teimme, ja tämä pastori rukoili puolestani siinä puhelimessa. En kunnolla edes muista mitä hän rukoili,mutta kun lopetin puhelun sanoin vaimolleni että, "enää minun ei tarvitse juoda".Tämän jälkeen olin 11kk raittiina ja kävin vielä yhden kerran kokeilemassa eräillä kalajuhlilla viinaa, mutta ymmärsin että viina ei ole enään minun juttu. Niistä kalajuhlista on nyt aikaa se 8,5 vuotta ja niiden jälkeen ei ole edes "poltellu" tai tehnyt viinaa yhtään mieli, siitäkin tiedän että Jumala on antanut minulle tämän raittiuden. Minulla on sellainen sisäinen varmuus hyvin vahva sellainen,varmaankin Jumalan antama,ettei minun tarvitse enään juoda.

Tälläinen tapaus lyhkäisyydessä minun kohdalla, kerroin tuon avoimesti siksi, että jos joku muukin alkoholin kanssa kamppaileva saisi siitä rohkeutta omaan kamppailuun. Toivottavasti säästyisin ilmanaikuisilta irvailuilta. Mutta toisaalta olen aika avoin luonteeltani :)

semmosta?

semmosta?

Kerroin hänelle siinä puhelimessa avoimesti, että olen kyllästynyt juomiseen ja haluaisin todella raitistua. Sen muistan, että hän alkoi rukoilla tämän asian puolestani, mutta koska olin vielä humalassa ryyppyretken jäljiltä, loppua en siitä rukouksesta muista enään.
        Se kuitenkin toimi ja olen tänä päivänä hyvin kiitollinen ja onnellinen tämän raittiuden vuoksi.

• sellainen..

Tuntuisi, kun elämässä oikein ahdistaa, ja etsit siihen apua. Satut Helluntailaiseen kokoukseen, ja Jumala puhuttelee, tulet synnin tuntoon, ja menet rukoiltavaksi. Ja viereesi tulee punasilmäinen vanhalta viinalta haiseva täti-ihminen röyhtäyksineen. Onko se mielestäsi Kristuksen tuoksu elämäksi vai kuolemaksi? Ja kumpi olisi Jeesuksen mielestä sopivampi rukoilemaan toisensa puolesta?

• en kuuntelisi sitä tätiä.

• ahdistettu

röyhtäili juuri tuollainen setä. Läksin pois.

• reepi

Tämä on hyvä pointti, minkä otit esille. Kuvaa hyvin raamatun ongelmaa. Kun se on koottu/kirjoitettu, sen kirjoittamista ei ole hyvin johdettu, jolloin se on täynnä ristiriitaisuuksia. Tai sitten se on kirjoitettu tarkoitushakuisesti, jotta niitä voi selvitellä kumpaan suuntaan tahansa, niin kuin nyt tästä juomisestakin on tällä palstalla nähty. Viiniä voi juoda, mutta ei voi juoda. Ihan selvä asia!

Ja vielä kaiken jälkeen voi ottaa käyttöön, sehän on vertauskuvainnollista selityksen……

Kun jumala loi ihmisen, tuskin alkoholin käymisprosessin teoria oli Aatamilla tiedossa!

• loi ihmisen...siitä mä oon kanssa ihan varma.
        Jotkut ovat ratkaisseet tän ongelman sillä että ne saa juoda vaan yhden huikan...
        Se saakin sitten riittää...
        Jotkut on taas sitä mieltä ettei ehtoolliselle sais osallistua, edes siihen. Monet käyttää siinäkin sitä mehua...vaan.

• - - - - - - - - - - - - - -...

loi ihmisen...siitä mä oon kanssa ihan varma.
        Jotkut ovat ratkaisseet tän ongelman sillä että ne saa juoda vaan yhden huikan...
        Se saakin sitten riittää...
        Jotkut on taas sitä mieltä ettei ehtoolliselle sais osallistua, edes siihen. Monet käyttää siinäkin sitä mehua...vaan.

Kaikki mikä ei ole uskosta on syntiä. Raamatussa kohdassa ef. 5:18 sanotaan: Älkää juopuko viinistä, sillä siitä seuraa rietas meno, vaan antakaa Hengen täyttää itsenne. Alkoholi ei itsessään ole syntiä, mutta juopumus Raamatun mukaan ei ole hyväksyttävää. Ja pidämmehän itsemme niin arvokkaina, ettemme turmele Pyhän Hengen temppeliä juovuttavilla aineilla eikä millään muullakaan mikä on vaaraksi terveydelle. Kol 3:23 Kaikki, mitä teette, se tehkää sydämesttänne, ninkuin Herralle eikä ihmisille.

• eikkari7

,ilmeisesti olet lestaadiolainen tai muslimi.herää pahvi.

• eikkari7
        - - - - - - - - - - - - - -... kirjoitti:

Kaikki mikä ei ole uskosta on syntiä. Raamatussa kohdassa ef. 5:18 sanotaan: Älkää juopuko viinistä, sillä siitä seuraa rietas meno, vaan antakaa Hengen täyttää itsenne. Alkoholi ei itsessään ole syntiä, mutta juopumus Raamatun mukaan ei ole hyväksyttävää. Ja pidämmehän itsemme niin arvokkaina, ettemme turmele Pyhän Hengen temppeliä juovuttavilla aineilla eikä millään muullakaan mikä on vaaraksi terveydelle. Kol 3:23 Kaikki, mitä teette, se tehkää sydämesttänne, ninkuin Herralle eikä ihmisille.

perusteltu vastaus.olemme kuitenkin lankeevaista lajia,ehkä olisi parempi kantaa toistemme taakkoja.alkoholismi tai mikä tahansa addiktio ei ole helppo asia.

• \../

en tiedä teidän posterestanteista mitään .mutta haluain tutustua auroraboreallikseen,koska olen ihastunut ja palvon häntä ylikaiken ja olen hänen kanssa myöSN ANAMISSIN ,mutta onko parempia vaihtoehtoja kuin naimiisaiin menooon oltavia vAIHTOEHTOJA!

• Henri Puumala.

Sana sanoo:-"Iloitkaa aina Herrassa".Se on käsky,samoin tämä toinenkin:-"Katsokaa ettei mikään katkeruuden juuri pääsisi teihin käsiksi ja etteivät monet sen kautta tulisi saastutetuiksi".Siunausta.

• tuohan oli hyvä Raamatun paikka.

• Pohdiskelet

Tuollaisia, niin pohdiskele milloin olet käynyt viimeksi Jumalan palveluksessa, tai milloin aiot seuraavan kerran mennä? Sillä:Sananl. 20:27

Ihmisen henki on Herran lamppu: se tutkistelee sydämen kammiot kaikki.

• Meillä on torstai-ja sunnuntai-iltaisin kokoukset vapaakirkolla.

• Siellä...

Meillä on torstai-ja sunnuntai-iltaisin kokoukset vapaakirkolla.

Joulujuhlakokous?

Tarkoitin, kun pohdiskelet joutavia linjalla"mikä on syntiä, miksi on syntiä" Niin miksi et pohdiskele päinvastoin esim:Jaak. 1:27

Puhdas ja tahraton jumalanpalvelus Jumalan ja Isän silmissä on käydä katsomassa orpoja ja leskiä heidän ahdistuksessaan ja varjella itsensä niin, ettei maailma saastuta

• Siellä... kirjoitti:

Joulujuhlakokous?

Tarkoitin, kun pohdiskelet joutavia linjalla"mikä on syntiä, miksi on syntiä" Niin miksi et pohdiskele päinvastoin esim:Jaak. 1:27

Puhdas ja tahraton jumalanpalvelus Jumalan ja Isän silmissä on käydä katsomassa orpoja ja leskiä heidän ahdistuksessaan ja varjella itsensä niin, ettei maailma saastuta

sitten siellä oli eräs mies jonka tiedän käyttävän huumeita ja joka on istunut vankilassa paljon. Tatuoinnit piilossa ja muutenkin oli siistin näköisenä. En olisi uskonut näkeväni häntä siellä.
        Auttaisin ihmisiä jos tietäisin että jollakin on ongelmia.
        Ihan hyvä Raamatun kohta.

• Arvelet...

sitten siellä oli eräs mies jonka tiedän käyttävän huumeita ja joka on istunut vankilassa paljon. Tatuoinnit piilossa ja muutenkin oli siistin näköisenä. En olisi uskonut näkeväni häntä siellä.
        Auttaisin ihmisiä jos tietäisin että jollakin on ongelmia.
        Ihan hyvä Raamatun kohta.

Vanhainkodit on esimerkiksi täynnä, jopa pyörätuolissa istuvia vanhuksia ja odottavat vain ulkoilluttajaa, lehdenlukijaa Raamatunlukijaa laulajaa ja ovat yksin.Olisiko oikea Joulujuhla Jeesukselle, että teet sen henk, koht säästelemättä vaivojasi. Sillä:Gal. 5:14

Sillä kaikki laki on täytetty yhdessä käskysanassa, tässä: "Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi".

Paino sanalla niinkuin,eli jos sinulla on jotain kaksi. pohdi tarkoin minkä itse pitäisit. Ja anna se sitten pois.

Myönnän, että varsinkin seurakuntien Johtajissa on liikuntaakin tarvitsevia henkilöitä. Mutta mieluusti menevät juoksulenkille ennenkuin Pökkimään rullatuolissa lumihankeen, kuolaavaa vanhusta. Mutta niin ei ole oikein, sillä heidän Raamatun valossa pitäisi olla esimerkkinä. Ja olisihan se hieman nöyryyttävää uskollisesti käydä tuota tekemässä. Ison miehen.Mieluummin möyhää puhujakorokkeella ja menee sen jälestä kinkkua mutustamaan "Viheriän" puun alle. Mutta älä heistä välitä, Ovat valinneet tiensä, sen jälestä kun ovat vapautetut vapauteen. Tee sinä oikein. Sillä se armo on loputon jonka olet saanut, anna sen virrata toisille, et itse jää mitään paitsi.

Sak. 7:9

"Näin sanoo Herra Sebaot: Tuomitkaa oikea tuomio, tehkää laupeus ja olkaa armahtavaiset kukin veljellenne,

• ...seurailija...
        Arvelet... kirjoitti:

Vanhainkodit on esimerkiksi täynnä, jopa pyörätuolissa istuvia vanhuksia ja odottavat vain ulkoilluttajaa, lehdenlukijaa Raamatunlukijaa laulajaa ja ovat yksin.Olisiko oikea Joulujuhla Jeesukselle, että teet sen henk, koht säästelemättä vaivojasi. Sillä:Gal. 5:14

Sillä kaikki laki on täytetty yhdessä käskysanassa, tässä: "Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi".

Paino sanalla niinkuin,eli jos sinulla on jotain kaksi. pohdi tarkoin minkä itse pitäisit. Ja anna se sitten pois.

Myönnän, että varsinkin seurakuntien Johtajissa on liikuntaakin tarvitsevia henkilöitä. Mutta mieluusti menevät juoksulenkille ennenkuin Pökkimään rullatuolissa lumihankeen, kuolaavaa vanhusta. Mutta niin ei ole oikein, sillä heidän Raamatun valossa pitäisi olla esimerkkinä. Ja olisihan se hieman nöyryyttävää uskollisesti käydä tuota tekemässä. Ison miehen.Mieluummin möyhää puhujakorokkeella ja menee sen jälestä kinkkua mutustamaan "Viheriän" puun alle. Mutta älä heistä välitä, Ovat valinneet tiensä, sen jälestä kun ovat vapautetut vapauteen. Tee sinä oikein. Sillä se armo on loputon jonka olet saanut, anna sen virrata toisille, et itse jää mitään paitsi.

Sak. 7:9

"Näin sanoo Herra Sebaot: Tuomitkaa oikea tuomio, tehkää laupeus ja olkaa armahtavaiset kukin veljellenne,

Olen ajatellut, että pidän sapattivapaata... vuoden tai enemmänkin...vaikka kymmenen vuotta, kaikesta tekemisestä ja esimerkkinä olosta.
        Olen tässä pähkäillyt, että on minulla oikeus uskoa Kristukseen ilman, että koko ajan olen "esimerkkinä", käyn vanhuksia katsomassa tai yritän vakuuttaa kanssasisaret ja veljet uskostani.

Täytyy sanoa, että väsyttää. Olisi hyvä, kun pääsisi autiolle saarelle ja saisi olla vaan ja uskoa Kristukseen ja olla iloinen siitä, että saan olla se mitä olen...

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      141
      7999
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      43
      2071
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      25
      2010
    4. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      91
      1673
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      181
      1607
    6. Tunnekylmä olet

En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      107
      1060
    7. Taisit sä sit kuiteski

Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      5
      999
    8. Oletko miten

Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      51
      970
    9. Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme

Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri
      Ikävä
      28
      850
    10. Muistatko hänen

Tuoksunsa? Saako se sinut syttymään? ❤️‍🔥
      Ikävä
      34
      832
    Aihe