Hei! Minulla on vm. 92 Volkswagen Golf III, jossa mätä alusta. Katsastus on nurkan takana ja tälläisena auto ei taatusti mene läpi. Elikkäs pohjassa on 5 reikää ja muutenkin ruostetta helmoissa. Kun kädellä koputtelee niin pohja tuntuu pehmeältä ja rapistuu. Paljonkohan maksaa korjaus liikkeessä? Pitääkö hitsata ja laittaa uutta peltiä vai saako jotenkin massattua tai jotain. Itsellänikin mahdollista tehdä koulun tiloissa jotain, mutta mitään hiekkapuhaltimia siellä ei ole. Onko tälläinen korjaus kannattavaa vai pukkaanko auton suohon? Moottoriltaan ja tekniikaltaan kuitenkin kunnossa. Kiitos vastauksista!
Alustan fiksaus...
10
7094
Vastaukset
- maksat
itsesi kipeäksi. Jos et pysty/voi/osaa itse hitsata, katso paikallislehdestä pikkuilmoitus jossa tarjotaan autojen katsastusremontteja/hitsausta. Luulisin niitä joka kylältä löytyvän. Yleensä hinta ei ole paha, ilmaiseksi toki ei kukaan tee. Hän myös kertoo kannattaako sitä yleensä enää hitsata.
Niin siihen kysymykseesi vastaus: Näkemättä ei hintaa pysty sanomaan, viidestäkympistä viiteen sataan jos jotain pitää kertoa. Pitää hitsata, älä edes suunnittele koijausta. Korjaus on aina kannattavaa. Onko se sitä taloudellisesti, se on sinun päätettävissä. - korikorjaaja
Tuon ikäisen ja kuntoisen autossa on jäljellä enää pelkkä käyttöarvo (jos auto on siis muuten toimiva). Tuollaisten ruostevaurioiden korjauttaminen ulkopuolisella maksaa yhtä paljon uuteen tai vanhaan autoon, ikään ja merkkiin katsomatta. Ja vaikka auto nyt korjattaisiin ja menisi leimasta läpi, niin ensi vuoden leimalle on suurella todennäköisyydellä lisää hitsattavaa, ehkä toisesta kohtaa mutta kuitenkin.
Tuollaisten vaurioiden korjaaminen on helposti jopa kymmenien tuntien urakka ja jos homma halutaan onnistuneesti hoitaa, sisältyy työhön erittäin paljon todella vittumaista mutta pakollista "nyppimistä" kuten: purkamista, massojen kaapimista, leikkaamista, hiomista, palan muotoilua, sovittelua, pajottamista, hitsaamista, putsaamista, maalaamista, ruostesuojaamista, massaamista. Itse näitä töitä joskus tehneenä sanon että ruostehommat on ehdottomasti paskinta mitä mitä autojen parissa voi tehdä, hidasta ja epäkiitollista. Harvat yrittäjät näitä edes haluavat tehdä, ainakaan normaalilla tuntihinnalla. Toisekseen, varsinkin autoihin kohdistuvissa tulitöissä tulipaloriski on erittäin korkea. Ei tarvitse olla kuin pieni polttoainevuoto jossain piilossa, niin katastrofi on valmis. Myös alustamassat/sisustan osat ovat kanssa arkoja syttymään. Tulitöiden aikana on vieressä vähän pakollakin koko ajan oltava tulityönvalvoja ja monipuolinen alkusammutuskalusto.
Ruostekorjaukset on yleensä pyritty hoitamaan hankkimalla tilalle ruosteettomampi auto. Toinen yleinen tapa on korjata itse tai pyytää joltain tutulta apua. Näin kustannukset ovat aika minimaaliset ja homma kannattaa, mikäli ei aseta hintaa (ainakaan suurta) omalle tai kaverin työpanokselle. Jos uskoo tarpeeksi omiin kykyihin niin hankkii työkalut lainaksi jostain tai ostaa peräti omaksi. Halpa valovirta-mig co2-pullo hoitaa kyllä hommansa ja maksaa itsensä takaisin yhdellä käyttökerralla. Kirjastosta lainaan autojen koritöitä käsittelevä hitsausopus niin tiedät suunnilleen mistä on kyse ja päälle muutama harjoitteluhitsi irtopelteihin...sitten ei muuta kuin autoa laittamaan.
Viestistä tuli näköjään aika pitkä, mutta kokeilkaa tehdä itse ruostekorjauksia ja miettikää mikä oikeasti olisi tuntihintanne jos toimisitte alalla.- vielä......
maksanut auton alustan,lokasuojan,kynnyksen tai helmapellin hitsauksesta 20e - 30e enempää vaikka auton ympärillä on pyöritty kauemin kuin yksi tunti
ja siinä sivussa on vaihdettu jarrupalat,ylä/alapallonivel tai jotain muuta oheistoimintaa
(tässä on kyllä etuna se että hitsaukset on tehnyt tuttava jolla on käytössä työpaikan puolesta harrastepaja)
onhan se likaista hommaa mutta jonkun sekin on tehtävä - aika...
vielä...... kirjoitti:
maksanut auton alustan,lokasuojan,kynnyksen tai helmapellin hitsauksesta 20e - 30e enempää vaikka auton ympärillä on pyöritty kauemin kuin yksi tunti
ja siinä sivussa on vaihdettu jarrupalat,ylä/alapallonivel tai jotain muuta oheistoimintaa
(tässä on kyllä etuna se että hitsaukset on tehnyt tuttava jolla on käytössä työpaikan puolesta harrastepaja)
onhan se likaista hommaa mutta jonkun sekin on tehtävä20-30 euroa tunti. Ei tarviste paljoa veikkailla, onko tämä tehty kuitilla vai pimeenä...
- ZipZäpZyp
korikorjaaja / olipas perusteellinen vastaus! kiitz
- Anonyymi
Tätä hommaa tänäänkin tehneenä olen aivan samaa mieltä.ja ihmiset eivät todellakaan ymmärrä miten paljon siinä on hommaa.mä pyydän 40e tunti isommista hommista, mutta tupakka askin kokosesta voi pyytää 60e.kiitoksien kanssa maksavat ja kysyvät voinko jatkossakin tehdä hänen autoonsa remppaa.helman vaihdoin wv caddyyn joku aika sitte.asiakas toi maalit ja muut tarvikkeen.24 tuntia meni ja 500e maksoi ilomielin
- Velkavolvo
Fiksauksesta en enää taudin tuossa vaiheessa puhuisi. Onneksi teräslevy on halventunut huippuhinnoistaan, sitä tulee menemään paljon.
Tuon ikäinen auto pitäisi tarkastaa vuosittain ja korjata ruostevauriot jo alkuvaiheessa. Muutama reikä ei ole ongelma, ja huolellisesti korjaamalla voi saavuttaa pitkäksi ajaksi tasapainon. Olen itse pärjännyt vielä vanhemmassa autossa vuosikymmenenkin verran ruosteen kanssa eikä homma mennyt missään vaiheessa toivottomaksi. Yksi aamupäivä metallinlisäystä joka talvi ja sitten katsastukseen.
Mutta jos kädellä tökkimällä on löytynyt viisi reikää, sieltä löytyy vasaralla viisitoista, tai pahimmassa tapauksessa yksi iso... Laske peltien muotoiluun, puhdistukseen ja hitsaukseen vähintään puoli työtuntia kämmenenkokoista reikää kohti. Hankalissa paikoissa tunti. Sitten vain miettimään mitä työ maksaa. Itse tekeminen on varmasti kannattavaa, jos aiot vanhaa autoa pitää, mutta hitsauksessa tarvitaan kaveri jo paloturvasyistä. - VAG-asiantuntija
Ei tuollainen GOLF edes voi olla noin läpimätä.
Surkea mätäNISSANIN omistajan provokirjoitus - halvinratkaisu
kopsuttelet reijän ympäriltä varovasti kaiken lahon pois.
leikkaat pellistä vähä reikää isomman palan.
heppaat migillä/puikolla palan kiinni sieltä täältä.
peitä koko alue kitillä.
vejä pensselillä paksu kerros massaa päälle.
valmis!- sfgorierio
Olet n. 6 vuotta myöhässä, eiköhän aloittajan Golf ole ollut jo kauan paalissa... kenties jo jossain uudessa autossa kierrätysmetallina...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ootko nainen noin mustis musta
Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t734416- 332511
- 402324
Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin211815Kauan säkin jaksoit
Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐401672Miksi kaipaat
Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?251552- 811536
- 1491346
Mietin tässä T....
Oletko jo kesälomalla.?Keli on ihanaa, ja sinä nautit veneilystä.... Edelleen käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua..221243Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät901145