Alustan fiksaus...

huuhaahaa

Hei! Minulla on vm. 92 Volkswagen Golf III, jossa mätä alusta. Katsastus on nurkan takana ja tälläisena auto ei taatusti mene läpi. Elikkäs pohjassa on 5 reikää ja muutenkin ruostetta helmoissa. Kun kädellä koputtelee niin pohja tuntuu pehmeältä ja rapistuu. Paljonkohan maksaa korjaus liikkeessä? Pitääkö hitsata ja laittaa uutta peltiä vai saako jotenkin massattua tai jotain. Itsellänikin mahdollista tehdä koulun tiloissa jotain, mutta mitään hiekkapuhaltimia siellä ei ole. Onko tälläinen korjaus kannattavaa vai pukkaanko auton suohon? Moottoriltaan ja tekniikaltaan kuitenkin kunnossa. Kiitos vastauksista!

10

6925

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • maksat

      itsesi kipeäksi. Jos et pysty/voi/osaa itse hitsata, katso paikallislehdestä pikkuilmoitus jossa tarjotaan autojen katsastusremontteja/hitsausta. Luulisin niitä joka kylältä löytyvän. Yleensä hinta ei ole paha, ilmaiseksi toki ei kukaan tee. Hän myös kertoo kannattaako sitä yleensä enää hitsata.
      Niin siihen kysymykseesi vastaus: Näkemättä ei hintaa pysty sanomaan, viidestäkympistä viiteen sataan jos jotain pitää kertoa. Pitää hitsata, älä edes suunnittele koijausta. Korjaus on aina kannattavaa. Onko se sitä taloudellisesti, se on sinun päätettävissä.

    • korikorjaaja

      Tuon ikäisen ja kuntoisen autossa on jäljellä enää pelkkä käyttöarvo (jos auto on siis muuten toimiva). Tuollaisten ruostevaurioiden korjauttaminen ulkopuolisella maksaa yhtä paljon uuteen tai vanhaan autoon, ikään ja merkkiin katsomatta. Ja vaikka auto nyt korjattaisiin ja menisi leimasta läpi, niin ensi vuoden leimalle on suurella todennäköisyydellä lisää hitsattavaa, ehkä toisesta kohtaa mutta kuitenkin.

      Tuollaisten vaurioiden korjaaminen on helposti jopa kymmenien tuntien urakka ja jos homma halutaan onnistuneesti hoitaa, sisältyy työhön erittäin paljon todella vittumaista mutta pakollista "nyppimistä" kuten: purkamista, massojen kaapimista, leikkaamista, hiomista, palan muotoilua, sovittelua, pajottamista, hitsaamista, putsaamista, maalaamista, ruostesuojaamista, massaamista. Itse näitä töitä joskus tehneenä sanon että ruostehommat on ehdottomasti paskinta mitä mitä autojen parissa voi tehdä, hidasta ja epäkiitollista. Harvat yrittäjät näitä edes haluavat tehdä, ainakaan normaalilla tuntihinnalla. Toisekseen, varsinkin autoihin kohdistuvissa tulitöissä tulipaloriski on erittäin korkea. Ei tarvitse olla kuin pieni polttoainevuoto jossain piilossa, niin katastrofi on valmis. Myös alustamassat/sisustan osat ovat kanssa arkoja syttymään. Tulitöiden aikana on vieressä vähän pakollakin koko ajan oltava tulityönvalvoja ja monipuolinen alkusammutuskalusto.

      Ruostekorjaukset on yleensä pyritty hoitamaan hankkimalla tilalle ruosteettomampi auto. Toinen yleinen tapa on korjata itse tai pyytää joltain tutulta apua. Näin kustannukset ovat aika minimaaliset ja homma kannattaa, mikäli ei aseta hintaa (ainakaan suurta) omalle tai kaverin työpanokselle. Jos uskoo tarpeeksi omiin kykyihin niin hankkii työkalut lainaksi jostain tai ostaa peräti omaksi. Halpa valovirta-mig co2-pullo hoitaa kyllä hommansa ja maksaa itsensä takaisin yhdellä käyttökerralla. Kirjastosta lainaan autojen koritöitä käsittelevä hitsausopus niin tiedät suunnilleen mistä on kyse ja päälle muutama harjoitteluhitsi irtopelteihin...sitten ei muuta kuin autoa laittamaan.

      Viestistä tuli näköjään aika pitkä, mutta kokeilkaa tehdä itse ruostekorjauksia ja miettikää mikä oikeasti olisi tuntihintanne jos toimisitte alalla.

      • vielä......

        maksanut auton alustan,lokasuojan,kynnyksen tai helmapellin hitsauksesta 20e - 30e enempää vaikka auton ympärillä on pyöritty kauemin kuin yksi tunti
        ja siinä sivussa on vaihdettu jarrupalat,ylä/alapallonivel tai jotain muuta oheistoimintaa
        (tässä on kyllä etuna se että hitsaukset on tehnyt tuttava jolla on käytössä työpaikan puolesta harrastepaja)

        onhan se likaista hommaa mutta jonkun sekin on tehtävä


      • aika...
        vielä...... kirjoitti:

        maksanut auton alustan,lokasuojan,kynnyksen tai helmapellin hitsauksesta 20e - 30e enempää vaikka auton ympärillä on pyöritty kauemin kuin yksi tunti
        ja siinä sivussa on vaihdettu jarrupalat,ylä/alapallonivel tai jotain muuta oheistoimintaa
        (tässä on kyllä etuna se että hitsaukset on tehnyt tuttava jolla on käytössä työpaikan puolesta harrastepaja)

        onhan se likaista hommaa mutta jonkun sekin on tehtävä

        20-30 euroa tunti. Ei tarviste paljoa veikkailla, onko tämä tehty kuitilla vai pimeenä...


      • ZipZäpZyp

        korikorjaaja / olipas perusteellinen vastaus! kiitz


      • Anonyymi

        Tätä hommaa tänäänkin tehneenä olen aivan samaa mieltä.ja ihmiset eivät todellakaan ymmärrä miten paljon siinä on hommaa.mä pyydän 40e tunti isommista hommista, mutta tupakka askin kokosesta voi pyytää 60e.kiitoksien kanssa maksavat ja kysyvät voinko jatkossakin tehdä hänen autoonsa remppaa.helman vaihdoin wv caddyyn joku aika sitte.asiakas toi maalit ja muut tarvikkeen.24 tuntia meni ja 500e maksoi ilomielin


    • Velkavolvo

      Fiksauksesta en enää taudin tuossa vaiheessa puhuisi. Onneksi teräslevy on halventunut huippuhinnoistaan, sitä tulee menemään paljon.

      Tuon ikäinen auto pitäisi tarkastaa vuosittain ja korjata ruostevauriot jo alkuvaiheessa. Muutama reikä ei ole ongelma, ja huolellisesti korjaamalla voi saavuttaa pitkäksi ajaksi tasapainon. Olen itse pärjännyt vielä vanhemmassa autossa vuosikymmenenkin verran ruosteen kanssa eikä homma mennyt missään vaiheessa toivottomaksi. Yksi aamupäivä metallinlisäystä joka talvi ja sitten katsastukseen.

      Mutta jos kädellä tökkimällä on löytynyt viisi reikää, sieltä löytyy vasaralla viisitoista, tai pahimmassa tapauksessa yksi iso... Laske peltien muotoiluun, puhdistukseen ja hitsaukseen vähintään puoli työtuntia kämmenenkokoista reikää kohti. Hankalissa paikoissa tunti. Sitten vain miettimään mitä työ maksaa. Itse tekeminen on varmasti kannattavaa, jos aiot vanhaa autoa pitää, mutta hitsauksessa tarvitaan kaveri jo paloturvasyistä.

    • VAG-asiantuntija

      Ei tuollainen GOLF edes voi olla noin läpimätä.

      Surkea mätäNISSANIN omistajan provokirjoitus

    • halvinratkaisu

      kopsuttelet reijän ympäriltä varovasti kaiken lahon pois.
      leikkaat pellistä vähä reikää isomman palan.
      heppaat migillä/puikolla palan kiinni sieltä täältä.
      peitä koko alue kitillä.
      vejä pensselillä paksu kerros massaa päälle.
      valmis!

      • sfgorierio

        Olet n. 6 vuotta myöhässä, eiköhän aloittajan Golf ole ollut jo kauan paalissa... kenties jo jossain uudessa autossa kierrätysmetallina...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

      Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6798
    2. Pakko tulla tänne

      jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      39
      1209
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

      Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      23
      1011
    4. Yksi kysymys

      Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      881
    5. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

      Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      47
      814
    6. Katseestasi näin

      Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      59
      794
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

      Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      774
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

      tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      761
    9. Tietenkin täällä

      Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      716
    10. Jäähalli myynnissä!

      Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      713
    Aihe