Onko ketään jolla olisi Kihomatoja?
http://www.lastenlaakari.com/orion/kihomato.htm
Meilläkö kihomatoja?
Kihomadot ovat yleistyneet varsinkin leikki-ikäisillä viime vuosina. Peräaukon kutina etenkin öisin voi olla oire kihomatotartunnasta.
Kihomato on noin sentin mittainen ja vajaan millin levyinen valkea sukkulamato, joka elää paksunsuolen loppupäässä. Tauti tarttuu munista, joita naaraat munivat peräaukon seutuun. Madonmunat ovat näkymättömän pieniä ja säilyvät hengissä huoneenlämmössä jopa viikkoja. Ne leviävät helposti käsistä, leluista, vuodevaatteista, kodin tekstiileistä ja kosteista pesutiloista. Munat kulkeutuvat suun ja hengityksen kautta suolistoon ja kehittyvät muutamassa viikossa madoiksi. Hoitokuuri Pyrvin-tableteilla häätää kihomadot. Koko perhe on syytä hoitaa yhtaikaa, vaikka matoja olisi löytynyt vain yhdestä. Huolellinen käsien ja kynsien alustojen pesu sekä esimerkiksi kodin vesihanojen sulkeminen paperipyyhkeen avulla hoidon alussa estää munien leviämisen käsistä muihin perheenjäseniin. Myös vuode- ja alusvaatteiden puhtaanapito on tartunnan ehkäisyssä erittäin tärkeää.
Älä pelästy, vaikka Pyrvin värjää ulosteen punertavaksi muutaman päivän ajaksi. Väri lähtee vaatteista tavallisilla pesuaineilla. Madonmunat tarttuvat herkästi uudelleen, joten hoito kannattaa uusia 14 vrk:n kuluttua.
Pyrvin
Vaikuttava aine: pyrviini Käyttötarkoitus: kihomatojen häätö Vaikutus: lääke kertyy kihomatoon, joka veltostuu ja poistuu ruoansulatuskanavasta
Pakkaukset: 6 ja 20 tabletin pakkaus
Tutustu tarkoin pakkauksessa olevaan käyttöohjeeseen.
Lisätietoja tuotteista: puh. (09) 429 2928 ja
www.tohtori.fi/laakeopas
Ks. Pyrvin
Apteekista
Nyt on syötynä kolme kertaa; tuo kahden perättäiskuuri. Ei apua.
Vermox olen syönyt kolme kertaa 6 kpl...
http://www.health.fi/tartuntatautiliitto/kihomato.html
Pesen pyykin 90 silitän lakanat pyyhkeet ja tyynyliinat, vaihdan viikoittain.
Alushousuni olen silittänyt ja pessyt 90.
Vaihdan alushousut aamulla ja illalla ja laitan suoraan pesukoneenrumpuun.
Pesen WC- joka käynnin jälkeen kuumalla vedellä ja pesuaineella.
Kädet aina sisään tultuani kynsiharja ja saippua samoin aina WC käynnin jälkeen ovat sitten hätä kumpi vaan.
Pyyhin oven kahvat kaikki kosketeltavat pinnat ainakin kerran päivässä...
Nyt olen käynyt pesemässä alapääni, aina neljän tunnin välein, käytän siihen Lactacyd pesunestettä ja kertakäyttöisiä kuitukangas kasvonpuhdistus pyyhkeitä jotka käytän ja laitan roskiin..
Pesusienet upotan heti käytön jälkeen raakaan Etikkaan, huuhtelen sitten etikan ja palautan pestessäni…
Kihomato
7
2324
Vastaukset
- hämmentynyt mummu
sitä en voi poistaa.
Pesen lapsenlapsen kädet aina ensimmäisenä tullessamme mummullaan.
Vahdin ettei raapi peppuaan, jos, menemme heti pesulle.
Miniälle asiasta yritin puhua, mutta jouduin vain mykkäkuurille.
Lapsenlapsi raapi ja kihnuttaa peppuaan.
Hänellä on Atooppisen iho ja miniä uskoo kaiken olevan sen syy.
Kuitenkin on tullut ilmi; vastakipuja, pepun kutinaa, nukahtamisen jälkeen itkua ja levotonta nukkumista.
Yö- ja ilta kutina, sekä voimakas peräsuolensulkijan reaktio tuntuu ihan kipuna, ovat myös kihomadon aiheuttamia.- hämmentynyt mummu
Kihomatoni ovat heittäytyneet aivan radikaaleiksi. Niitä nousee kurkkutorvea myöten nieluun, joka tuntuu kuin olisi jotain risuja nielussa.
Ilmeisemmin munivat ja takahampaissa tuntuu pientä murua.
Otin murua ruokailuveitsellä raapaisten ja siinä näkyi suurennuslasilla pieni valkoinen muna.
Mokomat mönkivä yöllä toisinaan myös nenän reissä ja kutina on armoton, tuntuen aidolta kiemurtelulta.
Nukun pitkissä alusvaateissa ja vaihdan ne joka yöksi. Olen ottanut lakanoista maalarinteipillä taputellen näytteitä ja mitä löytyy?
Löytyy valkoisia muni ja toisinaan tuoreita läpikuultavia.
En saa lakanoita ravisteltua (ehkä yöllä parvekkeelta voisi), mutta silitän ne molemmin puolin höyryraudalla.
Sängyn vieressä on mattona froteepyyhe, samoin suihkuhuoneessa ja joka toinen päivä ne vaihdan ja pesen 90 ja silitän..
Löysin ohjeita jossa kehotettiin syömään maitohappobakteereita ja valkosipulia. Vähentämään kaiken sokeria, koska hiilihydraatti on Kihomadon ruokaa. Tuo sai aikaan sen että ne nousevat nieluun ja nenään. - mitä..........
hämmentynyt mummu kirjoitti:
Kihomatoni ovat heittäytyneet aivan radikaaleiksi. Niitä nousee kurkkutorvea myöten nieluun, joka tuntuu kuin olisi jotain risuja nielussa.
Ilmeisemmin munivat ja takahampaissa tuntuu pientä murua.
Otin murua ruokailuveitsellä raapaisten ja siinä näkyi suurennuslasilla pieni valkoinen muna.
Mokomat mönkivä yöllä toisinaan myös nenän reissä ja kutina on armoton, tuntuen aidolta kiemurtelulta.
Nukun pitkissä alusvaateissa ja vaihdan ne joka yöksi. Olen ottanut lakanoista maalarinteipillä taputellen näytteitä ja mitä löytyy?
Löytyy valkoisia muni ja toisinaan tuoreita läpikuultavia.
En saa lakanoita ravisteltua (ehkä yöllä parvekkeelta voisi), mutta silitän ne molemmin puolin höyryraudalla.
Sängyn vieressä on mattona froteepyyhe, samoin suihkuhuoneessa ja joka toinen päivä ne vaihdan ja pesen 90 ja silitän..
Löysin ohjeita jossa kehotettiin syömään maitohappobakteereita ja valkosipulia. Vähentämään kaiken sokeria, koska hiilihydraatti on Kihomadon ruokaa. Tuo sai aikaan sen että ne nousevat nieluun ja nenään.provoa...vai nenään..ja kurkkutorveen
- hämmästynyt mummu
Kihomato siivous:
Olen pessyt huhtikuusta jolloin madot todettiin:
Tyynyt kerran kuussa, käytän kahta tyynyliinaa päällekkäin ja vaihdan aina molemmat n. kaksi kertaa viikossa.
Täkit, kolme kertaa ja
petaus patjan päällisen 2 kertaa 90 kaikki.
Pidän sängyssä pussilakanoita, lakanan alla. Joten kangas on kolmin kertaisena, minun ja petauspatjan välissä. (patjan päälisiä on hankala pestä)
Uutena;
Vielä Auringonhattu uutetta ja juon sitä ohjeen mukaa tuon pullollisen.
Juon myös Molkosan maitohappobakteereita sen 1 rkl vesilasiin aamulla tyhjään vatsaan. - vierailija 94
apua! mitä tehdä? en tiedä onko minulla kihomatoja vai jotain muuta. huomasin äskettäin että , peräaukolla on ihan pientä ärsytystä ja kun tunnustelin, niin sormelleni tuli jokin pieni vaalea madon näköinen, ja kokeilin uudestaan, niin tuli samanlainen, menin saman tien peseytymään, ja nyt ei ole pahemmin tuntunut eikä näkynyt, mitä tehdä ? olisiko hyvä käydä lääkärissä vai seurailla vain tilannetta.
auttakaa, pelkään kihomatoja !!- taskulamppu avuksi.
Käy iltasella esim. tunnin välein kattomassa onko elämää peräaukon suulla. Tee satunnaisia tarkastuksia myös öisin. Tutkaile myös jätöksiä isomman hädän jälkeen. Jos on matoja, niin niitä näkyy ulosteen pinnalla.
- rdfghjklö
Loisinfektio kuten kihomadot voivat aiheuttaa ihottumaa ja muita alleriaoireita! Omaa tartuntaani hoidettiin atopiana kuukausia ja nyt niitä on PALJON enkä meinaa päästä eroon tartunnasta. Tämänkin ketjun aloittajan lapsenlapsen atopia on todennäköisesti matoallergiaa!!!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!1452525Näetkö feminismin uhkana
Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?2031190Tykkäätkö halaamisesta?
Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo1131091Hinduilu on suurta eksytystä
tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa389940Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi299923- 100896
- 66878
- 53851
- 46839
- 60832