Koettele henget

ReaAalto

Helluntaiherätyksen piirissä ollessani en koskaan
kuullut ainoatakaan opetusta, missä olisi otettu esiin henkien koettelu.
Eikä ihmekään sillä helluntailaisten puheita ja opetuksia ei saa arvostella.
Mutta Raamattu opettaa nimenomaan että kaikki tulee
kyseenalaistaa.
Aikoinaan kun aloin syvemmin tutkia helluntaissa tapahtuneita ilmiöitä, sain käsiini Voitto Ramun kirjoittaman vihkosen henkien koettelemisesta ja siitä oli todella apua syvempään Raamatun tutkimiseen.

Tässä linkki sivuille, missä Voitto Ramu selkeästi opettaa tästä aiheesta -suosittelen;

http://www.netikka.net/mpeltonen/trust.htm

79

1867

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sunilainen?

Listastasi puuttui Teuvo Sunin nimi, joten hän siis opettaa mielestäsi oikein?!

• heitti kiepin ilmassa?

Siltä se kuulostaa.
      Nyt kiusaat ihmisiä jotka ovat tyytyväisiä uskossaan.
      Jos sun sisko sekos niin se ei ole kenenkään toisen vika!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
      Ei varsinkaan Kathryn Kuhlmanin. Hölmö.

• ReaAalto

kuulostaa sinun korvassasi, kun et tahdo kuulla totuutta.
        Ja turha on uhrista tehdä syyllistä.
        En minä eikä siskoni nuorina uskovina
        osannut uskoa, että noin kuuluisa mies
        kuin Niilo Yli-Vainio olisikin pahin eksyttäjä.

Nyt uskomme, sekä siskoni että minä.
        Siihen kyllä olimme molemmat syyllisiä, että
        emme tutkineet heti Raamatusta, mistä oikein oli kysymys.
        Nyt ovat asiat toisin, itse ainakin tutkin kaikki ilmiöt sekä kaiken mitä opetetaan.

• uskovainen...........
        ReaAalto kirjoitti:

Nyt ovat asiat toisin, itse ainakin tutkin kaikki ilmiöt sekä kaiken mitä opetetaan.

Sinulla on varmaan jokin totuus siskosi kanssa Niilo Yli-Vainion oppien tilalle?
        Ei siinä mitään väärää ole jos olisit ollut huolissasi siskostasi ja siksi lopetit kaatuilemiset.
        Oletko muuten tullut ajatelleeksi koskaan sitä että joissain asioissa N.Yli-Vainio olisi ollut oikeassa?
        Ei kukaan niin läpimätä voi olla vaikka olisikin kuuluisuus.

• uskovainen.....
        ReaAalto kirjoitti:

Todistuksesi oli puhetta Jumalasta siihen saakka kunnes siinä luki että sisko heitti kiepin ilmassa "Jumalan hengen"voimasta.
        Ihmettelinkin miten saatoit kirjoittaa alun niin, varsinkin kun on lukenut kirjoituksiasi palstalla...Sitten se paljastui.
        Siskosi kärsii/kärsi tuolloin vaikeasta lapsuudesta-traumoista. Ei hän muuten olisi seonnut.
        En ymmärrä-eikä kukaan muukaan ymmärrä-miksi vastustat saarnaajia tuommosella intensiteetillä-muuten.
        Se on VAIN sinun tapasi.
        Kukaan muu ei erehdy ajattelemaan noin kuin sinä:"noin kuuluisa mies kuin Niilo Yli-Vainio olisikin pahin eksyttäjä

• Critical:

Scan mode:             Smart
      Scan time:             00:03:25
      Number of objects scanned:       187808
      Number of infections found:       13
      Critical:             0
      Privacy Objects:          13
      Infections deleted:          1 rea aalto
      Total infections quarantined:       0
      Total infections ignored by scanner:    0

• ReaAalto

-You can find my writings everywhere on internet, I`m not deleted...

• ,,,,,,,,,,,
        ReaAalto kirjoitti:

-You can find my writings everywhere on internet, I`m not deleted...

,,,,,,,,,,,,,,

• antaa Raamatun jakeen jossa väitteesi mukaan kaikki tulee KYSEENALAISTAA. Tämä väitteesi on niin kova että sinun tulisi löytää se Raamatusta. Muussa tapauksessa ota väitteesi takaisin.

>>>Mutta Raamattu opettaa nimenomaan että kaikki tulee
      kyseenalaistaa.

• ReaAalto

Raamattua?
        Ei siellä suinkaan vain YHDESSÄ jakeessa
        näin vakavaa asia ole sanottu.
        Raamattu on täynnä opetuksia ja kehoituksia
        henkien koettelusta.

• alaistamisesta

En tiedä? Mutta:1. Joh. 4:1

Rakkaani, älkää jokaista henkeä uskoko, vaan koetelkaa henget, ovatko ne Jumalasta; sillä monta väärää profeettaa on lähtenyt maailmaan.

Nuo henget mielestäni on koeteltava, ensin itsestä koska:1. Kor. 14:32

Ja profeettain henget ovat profeetoille alamaiset;

Esim:Elian Hengessä=oikein, Kuten Johannes.

Toisaalta Jumala käyttää Vääriäkin Profeettoja kuten: 1. Kun. 22:22

Hän vastasi: 'Minä menen valheen hengeksi kaikkien hänen profeettainsa suuhun'. Silloin Herra sanoi: 'Saat viekoitella, siihen sinä pystyt; mene ja tee niin'

Että yksin tein ei pidä uskoa jokaista henkeä.
        Varsinkaan mutu tuntumalta. Raamattu auttaa paljon, kun tuntee sen. Ei opinkappaleiden mukaan, vaan totuudessa.

• ReaAalto
        alaistamisesta kirjoitti:

En tiedä? Mutta:1. Joh. 4:1

Rakkaani, älkää jokaista henkeä uskoko, vaan koetelkaa henget, ovatko ne Jumalasta; sillä monta väärää profeettaa on lähtenyt maailmaan.

Nuo henget mielestäni on koeteltava, ensin itsestä koska:1. Kor. 14:32

Ja profeettain henget ovat profeetoille alamaiset;

Esim:Elian Hengessä=oikein, Kuten Johannes.

Toisaalta Jumala käyttää Vääriäkin Profeettoja kuten: 1. Kun. 22:22

Hän vastasi: 'Minä menen valheen hengeksi kaikkien hänen profeettainsa suuhun'. Silloin Herra sanoi: 'Saat viekoitella, siihen sinä pystyt; mene ja tee niin'

Että yksin tein ei pidä uskoa jokaista henkeä.
        Varsinkaan mutu tuntumalta. Raamattu auttaa paljon, kun tuntee sen. Ei opinkappaleiden mukaan, vaan totuudessa.

Ja Jumala itse lähettää eksytyksen niille jotka eivät totuutta rakasta:

2.Tessalonikalaiskirje:
        2:11 Ja sentähden Jumala lähettää heille väkevän eksytyksen, niin että he uskovat valheen,

Pietarikin varoittaa vääristä profeetoista:

2.Pietarin kirje:
        2:1 Mutta myös valheprofeettoja oli kansan seassa, niinkuin teidänkin keskuudessanne on oleva valheenopettajia, jotka salaa kuljettavat sisään turmiollisia harhaoppeja, kieltävätpä Herrankin, joka on heidät ostanut, ja tuottavat itselleen äkillisen perikadon.
        2:2 Ja moni on seuraava heidän irstauksiaan, ja heidän tähtensä totuuden tie tulee häväistyksi;
        2:3 ja ahneudessaan he valheellisilla sanoilla kiskovat teistä hyötyä; mutta jo ammoisista ajoista heidän tuomionsa valvoo, eikä heidän perikatonsa torku.

• ReaAalto kirjoitti:

Raamattua?
        Ei siellä suinkaan vain YHDESSÄ jakeessa
        näin vakavaa asia ole sanottu.
        Raamattu on täynnä opetuksia ja kehoituksia
        henkien koettelusta.

muutit sanan oikeaksi

>>>Raamattu on täynnä opetuksia ja kehoituksia
        henkien koettelusta.

• tuomio.
        ReaAalto kirjoitti:

2.Tessalonikalaiskirje:
        2:11 Ja sentähden Jumala lähettää heille väkevän eksytyksen, niin että he uskovat valheen,

2.Pietarin kirje:
        2:1 Mutta myös valheprofeettoja oli kansan seassa, niinkuin teidänkin keskuudessanne on oleva valheenopettajia, jotka salaa kuljettavat sisään turmiollisia harhaoppeja, kieltävätpä Herrankin, joka on heidät ostanut, ja tuottavat itselleen äkillisen perikadon.
        2:2 Ja moni on seuraava heidän irstauksiaan, ja heidän tähtensä totuuden tie tulee häväistyksi;
        2:3 ja ahneudessaan he valheellisilla sanoilla kiskovat teistä hyötyä; mutta jo ammoisista ajoista heidän tuomionsa valvoo, eikä heidän perikatonsa torku.

ja elämäsi on täynnä katkeruutta, salasynnit myös oleilevat tekopyhän kirkollisen ylpeän kuoren sisällä

• siksi
        ReaAalto kirjoitti:

2.Tessalonikalaiskirje:

2.Pietarin kirje:

Kun Jeesus kantoi meidän Syntimme RUUMIISSAAN siellä Golgatalla Mutta jätti meille moraalin, muutenhan Hän itse olisi ollut moraaliton. Antoi meille täyden valinnan vapauden, Pyhän Henkensä meidän koskemattomaan Henkeemme Opettajaksi ja Raamatun ohjekirjaksi että voisimme kasvaa pyhyyteen oikeiden moraalisten valintojemme kautta. Ja jokainen uusi aamu sisältää uuden armon, niin kauan kuin elämme, eli vaikka olisimme edellisenä päivänä epäonnistuneet, mistä Pyhä henki kyllä heti muistuttaa. Siksi Jeesus kehottaa olemaan murehtimatta huomisesta, sillä on omat mmurheensa. Vaan keskittyä siihen päivään missä olemme. Juuri siksi myös Jeesus osoitti mallina aamulla ensimmäisenä Rukoilua.
        Ja kuten Paavali mainitsee ottamaan vaarin oikeasta hetkestä. se nimittäin tulee kuin Salama ja kun on mennyt, sama ei enään milloinkaan palaa.

Pyhä Henki on myös annettu Puolustajaksi, joka tarkoittaa,että Pyhän Jumalan eteen kukaan ei voi mennä itseään puolustamaan vaan Henki tekee sen. Ja tietää kyllä missä hengessä ihminen on vaelluksessaan milloinkin ollut. Ne orjantappurat, vaikka Jeesus meidät niistäkin vapautti, usein tukahuttavat Hengen äänen,Kun sitä varsinkaan ei uskota, että olemme niistäkin.
        vapaat. Ja mm opinkappaleet sitovat ihmisen takaisin orjuuteen. Siksi näiden orjuuttavien asioiden vuoksi ihminen helposti, varsinkin kun on taipuvainen valitsemaan lyhimmän ja helpoimman tien, hengen ääni peittyy ja ja helposti kuuntelee väärien profeettojen henkiä.
        Mutta Kiitos Jumalan jos vielä kuulette hänen äänensä, on armon päivä.
        Ja juuri siksi Hän lähettää Profeettoja, että joko kuulemme heitä tai sitten ummistamme sydämemme, myöskin vääriä, mutta usein oikeita.
        Ja nämä Profeetat uhraavat itsensä tässä, koska kuuntelevat juuri sitä mikä heidän tehtävänsä on.
        Kehoitan jokaisen tutkimaan itse kohdallaan onko Profeetta juuri hänelle oikea vai väärä,koko joukollekkin se voi olla.Älkää kuitenkaan ketään tuomitko, sillä hänen sanansa voivat toiselle olla pelastus.
        Siunausta ja Ennen muuta Rukoilkaa,Rukoilkaa.
        Ja tutkikaa Raamattua sekä tulkitkaa se itsellään.

• ReaAalto
        jaikal kirjoitti:

muutit sanan oikeaksi

>>>Raamattu on täynnä opetuksia ja kehoituksia
        henkien koettelusta.

edelleenkin että Raamattu opettaa kyseenalaistamaan kaiken opetuksen ja kaikki
        ilmiöt.Eli pilkunviilaamista sinulta!
        Sitäpaitsi, Raamatussa ei edes puhuta sanasta:
        Kyseenalaista.
        Sen sisältö löytyy lukemattomista paikoista.

• todé
        ReaAalto kirjoitti:

Kyseenalaista.

Jeesus on Jumala. Se opetus siis pitää kyseenalaistaa? Miten se tapahtuu esittelemälläsi Voitto Ramun menetelmällä?

• ReaAalto kirjoitti:

Kyseenalaista.

>>>>Väitän edelleenkin että Raamattu opettaa kyseenalaistamaan kaiken opetuksen ja kaikki
        ilmiöt. .... Sitäpaitsi, Raamatussa ei edes puhuta sanasta: Kyseenalaista.

• noh....
        jaikal kirjoitti:

>>>>Väitän edelleenkin että Raamattu opettaa kyseenalaistamaan kaiken opetuksen ja kaikki
        ilmiöt. .... Sitäpaitsi, Raamatussa ei edes puhuta sanasta: Kyseenalaista.

veli,onko tuo Hengen hedelmää?Kyllä Raamattu mainitsee Timoteukselle Paavalin kirjoittaneen, että valvoo itseäänkin ja opetustaan.
        Kyllä kaikki, niin omat kuin muidenkin puheet on tutkittava Sanan valossa:1. Tim. 4:16

Valvo itseäsi ja opetustasi, ole siinä kestävä; sillä jos sen teet, olet pelastava sekä itsesi että ne, jotka sinua kuulevat.

Arvostelukin on aina otettava Raamatun valossa, oli se mitä tahansa.

Tuohan ei mitä kirjoitit, ollut hengen hedelmää, eihän?

• noh.... kirjoitti:

veli,onko tuo Hengen hedelmää?Kyllä Raamattu mainitsee Timoteukselle Paavalin kirjoittaneen, että valvoo itseäänkin ja opetustaan.
        Kyllä kaikki, niin omat kuin muidenkin puheet on tutkittava Sanan valossa:1. Tim. 4:16

Valvo itseäsi ja opetustasi, ole siinä kestävä; sillä jos sen teet, olet pelastava sekä itsesi että ne, jotka sinua kuulevat.

Arvostelukin on aina otettava Raamatun valossa, oli se mitä tahansa.

Tuohan ei mitä kirjoitit, ollut hengen hedelmää, eihän?

Hengen hedelmää ja voi olla että oli juuri sitä.
        Kyllä Jeesuskin pakkasi vähän suuttumaan kun Jumalan huoneesta oli tehty ryövärien luola.
        Täällä esiintyy henkilöitä jotka väittävät kaikkien muiden olevan eksyttäjiä mutta he itse tietenkin ovat totuuden julistajia.
        Heidän oppinsa on kuitenkin pahasti metsässä.

Raatelevaisia susia he ovat. Ei Jumala kaikkea Sanan vääristämistä hyväksy. Johonkin on pantava raja. Me uskovatko sitten kiltisti vain myöntelisimme. Niin, mehän olemme uskovia ja meidän tulisi olla kilttejä ja hyväksyä kaikki. Niinkö???

Halusin osoittaa Rean mielettömyyden tuolla täysin Raamatun vastaisella väitteellä. Kyllä sinäkin varmasti myönnät että kyseenalaistaminen on eri asia kuin koetteleminen.

No, pyyntö humalan selvittämisestä oli varmasti minun lihallista kiivastumista.
        Anteeksi Rea ja kaikki muutkin lukijat!

• Olikin reippaasti
        jaikal kirjoitti:

Hengen hedelmää ja voi olla että oli juuri sitä.
        Kyllä Jeesuskin pakkasi vähän suuttumaan kun Jumalan huoneesta oli tehty ryövärien luola.
        Täällä esiintyy henkilöitä jotka väittävät kaikkien muiden olevan eksyttäjiä mutta he itse tietenkin ovat totuuden julistajia.
        Heidän oppinsa on kuitenkin pahasti metsässä.

Raatelevaisia susia he ovat. Ei Jumala kaikkea Sanan vääristämistä hyväksy. Johonkin on pantava raja. Me uskovatko sitten kiltisti vain myöntelisimme. Niin, mehän olemme uskovia ja meidän tulisi olla kilttejä ja hyväksyä kaikki. Niinkö???

Halusin osoittaa Rean mielettömyyden tuolla täysin Raamatun vastaisella väitteellä. Kyllä sinäkin varmasti myönnät että kyseenalaistaminen on eri asia kuin koetteleminen.

No, pyyntö humalan selvittämisestä oli varmasti minun lihallista kiivastumista.
        Anteeksi Rea ja kaikki muutkin lukijat!

Tehty. Ja vihastuihan Paavalikin,ainakin pariin otteeseen.

Ef. 4:26

"Vihastukaa, mutta älkää syntiä tehkö." Älkää antako auringon laskea vihanne yli

• ко&...

компанией. Российский импорт/экспорт - основное направление нашей деятельности. Мы оказываем услуги в области логистики: международные перевозки, экспедирование, хранение и консалидация грузов в Хельсинки, Вантаа, Котка, Хамина. Оформление таможенных документов в Финляндии.
      Курьерская доставка посылок "до двери" и автоперевозки сборных грузов из Европы, следующих транзитом через Финляндию в Россию, являются отдельным направлением деятельности компании FINCARGO.

Каким бы способом Вы ни захотели перевезти свой груз /воздухом, морем или сушой/ - мы предложим наиболее подходящее решение. Хорошие цены и нормальные сроки оказания услуг гарантированы эффективной организацией компании FINCARGO и надежными взаимосвязями на рынках услуг логистики Финляндии и России.

FINCARGO всегда стремится к тому, чтобы интересы клиента и компании совпадали.

• käsket,, oi REA

Sinun kauttasi puhuu kadeuden ja katkeruuden henki.
      Lisäksi olet seksuaalisesti hyvin kyseenalaisella tiellä.

• uskovainen nainen

Et ois saanut tota laittaa.

• Worried

Olet niitä harvoja, jotka ymmärtävät nykyisen karismaattisuuden eksyttävän voiman. Kokemuskristillisyys erilaisine "hengen manifestaatioineen" on tullut pääasiaksi, ja Jeesuksen Kristuksen evankeliumi, joka kehoittaa joka päivä kieltämään itsensä, ottamaan ristin ja seuraamaan Jeesusta ei enää juurikaan tunnu ihmisiä kiinostavan. Painotus on tämänpuoleisessa elämässä, parantumisessa, menestyksessä ja rikkaudessa. Rakennetaan Kristuksen valtakuntaa maan päälle, mutta itse asiassa valmistellaankin tietä antikristuksen globaalille uskonnolle (Maitreya?). Nyt on aika Jeesuksen seuraajien olla hereillä, koska jos mahdollista, valitutkin eksytetään.

• ReaAalto

Ystävällisestä viestistäsi!
        (Harvinaisuus näillä palstoilla)

Todellakin totuus on hämärtynyt.
        Nyt jos koskaan tulisi jokaisen kristityn
        pitää kunnia-asianaan tutkia Raamattua
        jonka Jumala meille perinnöksi antoi
        armossaan.
        ja mistä me saisimme tietää totuuden jos emme
        Jumalan omasta sanasta, vai kuinka?
        Raamattu ei vain tunnu kiinnostavan monia, sitä ihmettelen?
        Mitä ja mistä se usko kasvaa jollei Jumalan omista lupauksista ja opetuksista.
        Monelle tuntuu kaikenlaiset hengellisen kirjallisuuden roskakirjat olevan se vaihtoehto
        sekä kaikenlaiset palvotut "suuriksi herran palvelijoiksi" itsensä koroittaneet.
        Elämme vakavassa ajassa, siitä kertoo maailman tapahtumat hyvin ikävää tekstiä.
        Mutta Jeesus lohduttaa sanassaan:

Matteuksen evankeliumi:
        28:20 ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti."

• oikeasti
        ReaAalto kirjoitti:

Ystävällisestä viestistäsi!
        (Harvinaisuus näillä palstoilla)

Todellakin totuus on hämärtynyt.
        Nyt jos koskaan tulisi jokaisen kristityn
        pitää kunnia-asianaan tutkia Raamattua
        jonka Jumala meille perinnöksi antoi
        armossaan.
        ja mistä me saisimme tietää totuuden jos emme
        Jumalan omasta sanasta, vai kuinka?
        Raamattu ei vain tunnu kiinnostavan monia, sitä ihmettelen?
        Mitä ja mistä se usko kasvaa jollei Jumalan omista lupauksista ja opetuksista.
        Monelle tuntuu kaikenlaiset hengellisen kirjallisuuden roskakirjat olevan se vaihtoehto
        sekä kaikenlaiset palvotut "suuriksi herran palvelijoiksi" itsensä koroittaneet.
        Elämme vakavassa ajassa, siitä kertoo maailman tapahtumat hyvin ikävää tekstiä.
        Mutta Jeesus lohduttaa sanassaan:

Matteuksen evankeliumi:
        28:20 ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti."

harvinaista siksi koska sinusta ei pidetä.

• mukana ollut

Totta on että harvemmin opetetaan kaiken koettelemisesta. Mutta kerran kuulin että eräässä pienehkössä helluntaisrk:ssa oli raamattutunnit aiheena "koetelkaa kaikki, pitäkää se mikä hyvää on" ja opettajana eräs arvostamani ja tuntemani raamatunopettaja. Jo kesken opetuksen eräs vanhimmiston jäsen nousi närkästyneenä opetusta kommentoimaan ja srk:n nuorehko pastori myös. Opetuksessa tuomittiin tiettyjä ilmiöitä joita tuli Torontosta ja Lakelandistakin ja siitäkös tämä vanhimmistoveli riemastui, hänkun oli paikalla ollut ja saanut suuren siunauksen. Pastori taas oli sitä mieltä että seurakunta on Jumalan pyhä ja siellä ei voi olla mitään väärää. Että siinä mallissa siinä seurakunnassa. Raamatunopetus oli hyvä ja selkeä, mutta ei mennyt siinä porukassa läpi.
      Opetus käsitteli kaikki kielilläpuhumisesta, ilmiöistä profetioihin. Tarpeellista tänä aikana.
      Huomionarvoista on se että tuo raamatunopettajakin kuuluu tuohon seurakuntaan.
      Ajattelin että mitäköhän Jumalalla onkaan suunnitelmia hänen varalleen, kun omat noin purivat ja kävivät kimppuun. Ikävää kun vanhimmat riitelee opista lampaiden edessä

• Itseäni on aina ihmetyttänyt kielilläpuhujat kokouksissa. Kielillä puhumisen jälkeen pitäisi tulla selitys Raamatun mukaan.
      Olen kuullut kielilläpuhumisiä varmaan satoja,selityksiä tasan 0.

• todé

seurakunnan rukoushetkessä kielillä rukoilijan henkilökohtaista rukoilmeista tarvitse kenenkään selittää, eikä suomentaa. Profetoiminen on sitten asia erikseen.

• ihmetellyt
        todé kirjoitti:

seurakunnan rukoushetkessä kielillä rukoilijan henkilökohtaista rukoilmeista tarvitse kenenkään selittää, eikä suomentaa. Profetoiminen on sitten asia erikseen.

Miksi seurakunnan rukoushetkissä jotkut huutaa kovaan ääneen kielillä? Raamattuhan sanoo että kielet ovat annettu rakentamaan itseään.

• PakanainHuuto
        todé kirjoitti:

aina samankaltaiselta. Konsonantteja paljon, mutta ääkkösiä vähän?
        Ei sitä voi suomentaa eikkä kielentää, koska se on muodostuu äänteistä ja tavuista eli doubledutchia.

• PakanainHuuto

media runsaissa kokouksissa ei kukaan ole jaksanut maailmassa oleville uskottomille todistaa, että tuolla tai tuolla kokouksessa puhuttiin sitä tai tuota kieltä.

Miksi näin ei tehdä vaikka kaiken maailman digikamerat, kännykät ym vekottimet ovat kaikilla.

Ihmset haluavat selvästi tietää, että kielillä puhuminen on vieraiden kielten puhumista eikö mitään salaisuus kieltä puhujan ja Jumalan välillä. Kyllä Jumala kaikki maailman kielet osaa, että ei Hänelle tarvitse erikseen omaa kieltä keksiä.

• Unohtanut
        todé kirjoitti:

Tämän:1. Kor. 14:28

mutta jos ei ole selittäjää, niin olkoot vaiti seurakunnassa ja puhukoot itselleen ja Jumalalle.

Mitä tuo tarkkaan ottaen sitten tarkoittaa.

• PakanainHuuto
        ihmetellyt kirjoitti:

Miksi seurakunnan rukoushetkissä jotkut huutaa kovaan ääneen kielillä? Raamattuhan sanoo että kielet ovat annettu rakentamaan itseään.

menee kai ihmisen oman hen.koht. persoonan mukaisesti.
        Ujot voivat ryöpsäyttää tunteensa ulos ja saada hetken levähdyksen tunne-elämän tukkoisuuteen ja sosiaalisesti ihmiset, heille voi riittää hiljainen kielisupatus.

• todé
        Unohtanut kirjoitti:

Tämän:1. Kor. 14:28

mutta jos ei ole selittäjää, niin olkoot vaiti seurakunnassa ja puhukoot itselleen ja Jumalalle.

Mitä tuo tarkkaan ottaen sitten tarkoittaa.

sitä, jonka jo toin esille, että kun joku esimerkiksi seurakunnan rukiouyshetkessä tai yksinään ollessaan rukoilee kielillä, selittäjää ei tarvita. Kyseessä on uskovan oma henkilökohtainen rukous/ylistäminen/anominen jne.
        Silloin, kun ns. selittäjää ollaan vailla, kyseessä on profetoiminen tms. sellainen kielillä puhuttu tietopläjäys, kehoitus tms., joka kohdistuu jollekin toiselle paikalla olijalle tai vaika ihan koko seurakunnalle.

Tuo ".. ja puhukoot itselleen ja Jumalalle." on siis se ajatus, mitä koetan selostaa.

• todé
        ihmetellyt kirjoitti:

rukoileminen itseä rakentavaa?
        Kovaan ääneen huutaminen ei ole kyllä kovin kivaa. Tosin sitä möykkäämistä harrasti alkuseurkuntakin. Tuskinpa Apostolien tekojen alussa (2:1-) kerrottu olisi käynyt päinsä, jos porukka olisi rukoillut kielillä omissa mökeissä hiljaa ja hissukseen.

Profetoivakin puhuu aika usein kielillä. Sitä "sanomaa" selittää joko profetoiva itse tai joku ulkopuolinen.
        Siis.. Armolahjojen joukossa on mm. "kielilläpuhumisen armolahja" ja "profetoimisen armolahja". Se, joka omaa vain "kielilläpuhumisen armolahjan" ei profetoi.

• todé
        PakanainHuuto kirjoitti:

Ujot voivat ryöpsäyttää tunteensa ulos ja saada hetken levähdyksen tunne-elämän tukkoisuuteen ja sosiaalisesti ihmiset, heille voi riittää hiljainen kielisupatus.

"Jumalan kohtaaminen" on aikamoinen kokemus. Tunnepuolta käytetään myös hyväksi yltiökarismaattisissa piireissä. Se ei ole kivaa.

• todé
        PakanainHuuto kirjoitti:

aina samankaltaiselta. Konsonantteja paljon, mutta ääkkösiä vähän?
        Ei sitä voi suomentaa eikkä kielentää, koska se on muodostuu äänteistä ja tavuista eli doubledutchia.

"enkelten kieltä"?

• todé
        PakanainHuuto kirjoitti:

media runsaissa kokouksissa ei kukaan ole jaksanut maailmassa oleville uskottomille todistaa, että tuolla tai tuolla kokouksessa puhuttiin sitä tai tuota kieltä.

Miksi näin ei tehdä vaikka kaiken maailman digikamerat, kännykät ym vekottimet ovat kaikilla.

Ihmset haluavat selvästi tietää, että kielillä puhuminen on vieraiden kielten puhumista eikö mitään salaisuus kieltä puhujan ja Jumalan välillä. Kyllä Jumala kaikki maailman kielet osaa, että ei Hänelle tarvitse erikseen omaa kieltä keksiä.

Minä olen kyllä kuullut erään mummon puhuvan jumalanpoalveluksessa enklantia. Hän on kuitenkin aito savolais.hämäläinen, eikä osaa englantia. Tilanne pakkasi huvittamaan paikalla olijoita.
        Kyseessä lie ollut viesti jollekin paikalla olleelle ulkomaanelävälle.

Jumala osaa maailman kaikki kielet, mutta Hän osaa sellaisiakin kieliä, joita me emme osaa.

• PakanainHuuto
        todé kirjoitti:

Minä olen kyllä kuullut erään mummon puhuvan jumalanpoalveluksessa enklantia. Hän on kuitenkin aito savolais.hämäläinen, eikä osaa englantia. Tilanne pakkasi huvittamaan paikalla olijoita.
        Kyseessä lie ollut viesti jollekin paikalla olleelle ulkomaanelävälle.

Jumala osaa maailman kaikki kielet, mutta Hän osaa sellaisiakin kieliä, joita me emme osaa.

jos meidän äiti alkaisi puhumaa venäjää, niin olisin kyllä aika häilyvässä tilanteessa ottaen hänen suhteensa naapurivaltioon, joka vei hänen syntymäkotinsa, nukke jäi vain riippumaan orrelle, ei kuulema mahtunut mukaan.yhyy...

Mulla olisi yksi helluntailaisuus vitsi, mutta en viitsi kertoa tässä, se saattaa vain naurattaa helluntailaisia ja ihmisiä jotka tuntevat vitsiin osallistuneet toisensa.

Laitan myöhemmin sen uuniin muhimaan.

• todé
        PakanainHuuto kirjoitti:

jos meidän äiti alkaisi puhumaa venäjää, niin olisin kyllä aika häilyvässä tilanteessa ottaen hänen suhteensa naapurivaltioon, joka vei hänen syntymäkotinsa, nukke jäi vain riippumaan orrelle, ei kuulema mahtunut mukaan.yhyy...

Mulla olisi yksi helluntailaisuus vitsi, mutta en viitsi kertoa tässä, se saattaa vain naurattaa helluntailaisia ja ihmisiä jotka tuntevat vitsiin osallistuneet toisensa.

Laitan myöhemmin sen uuniin muhimaan.

eilen (vai oliko toissa iltana?) TV:sta ohjelmasarjaa, jossa unelmoiodaan Karjalasta. Papparaiset ihan tosissaan haluavat Karjalan takaisin ja ovat varmoja, että niin myös käy: ovat sitä mieltä, että kunhan Karjala kurjistuu vielä vähän lisää eli tulee Venäjälle liian kalliiksi "korjata", me saamme sen takaísin omaksemme.

• Profetoiminen
        todé kirjoitti:

sitä, jonka jo toin esille, että kun joku esimerkiksi seurakunnan rukiouyshetkessä tai yksinään ollessaan rukoilee kielillä, selittäjää ei tarvita. Kyseessä on uskovan oma henkilökohtainen rukous/ylistäminen/anominen jne.
        Silloin, kun ns. selittäjää ollaan vailla, kyseessä on profetoiminen tms. sellainen kielillä puhuttu tietopläjäys, kehoitus tms., joka kohdistuu jollekin toiselle paikalla olijalle tai vaika ihan koko seurakunnalle.

Tuo ".. ja puhukoot itselleen ja Jumalalle." on siis se ajatus, mitä koetan selostaa.

On koeteltava ja usein se on vieraasta hengestä.

Niin tietää, ettei kielilläpuhuminen ole?

• PakanainHuuto
        todé kirjoitti:

eilen (vai oliko toissa iltana?) TV:sta ohjelmasarjaa, jossa unelmoiodaan Karjalasta. Papparaiset ihan tosissaan haluavat Karjalan takaisin ja ovat varmoja, että niin myös käy: ovat sitä mieltä, että kunhan Karjala kurjistuu vielä vähän lisää eli tulee Venäjälle liian kalliiksi "korjata", me saamme sen takaísin omaksemme.

heitä käy sääliksi, kun menettävät kotinsa. Eikö yksi kerta riitä, ainako sitä tuskaa tarvitsee uudelleen tuottaa?

EI KARJALAA TAKAISIN!

Muistot ovat muistoja valokuva-albumien lehdillä.

Nyt se uunissa.

• todé
        Profetoiminen kirjoitti:

On koeteltava ja usein se on vieraasta hengestä.

Niin tietää, ettei kielilläpuhuminen ole?

"... usein se on vieraasta hengestä."
        On se niin dramaattista!

Eiköhän kuietnkin ole niin, että joskus profeteeraaja puhelee omista sielunmailmoistaan käsin, eikä niinkään vieraiden henkien käskystä? Helluntai- ja vapaakirkollisissa ja karismaattisissa luterilaisissa piireissä on aina ollut löähestulkoon ammattiprofetoijia, jotka suoltavat sanomaa, vaikkei sitä taida ihan oikeasti ollakaan. Levy on jäänyt päälle sanan varsinaisessa merkityksessä.
        Omassa poppoossa eleli joitakin vuosia sitten (10-15v sitten) profeetta, joka toisti jokaikisessä tilaisuudessa sanomaansa "Jeesus tulee pian!". Vuosia sitä yhtä ja samaa selostusta kuunneltiin, kunnes joku pastoreista onnistui saamaan mummelin ymmärtämään, että pitäisi koettaa olla hiljaa, kun kerta mitään uutta informaatiota ei kymmeneen vuoteen ole kuulunut ei näkynyt.

Voiko "yksityinen kielilläpuhuminen" olla antikristillisistä maailmoista lähtöisin? Tottahan toki, mutta aika harvinaista sellainen on. Jos joku oikeasti kristitty puhelee Jumalan kanssa kielillä, niin mitäpä siinä on meillä nokan koputtamista?

• Rukoilin
        todé kirjoitti:

On se niin dramaattista!

Eiköhän kuietnkin ole niin, että joskus profeteeraaja puhelee omista sielunmailmoistaan käsin, eikä niinkään vieraiden henkien käskystä? Helluntai- ja vapaakirkollisissa ja karismaattisissa luterilaisissa piireissä on aina ollut löähestulkoon ammattiprofetoijia, jotka suoltavat sanomaa, vaikkei sitä taida ihan oikeasti ollakaan. Levy on jäänyt päälle sanan varsinaisessa merkityksessä.
        Omassa poppoossa eleli joitakin vuosia sitten (10-15v sitten) profeetta, joka toisti jokaikisessä tilaisuudessa sanomaansa "Jeesus tulee pian!". Vuosia sitä yhtä ja samaa selostusta kuunneltiin, kunnes joku pastoreista onnistui saamaan mummelin ymmärtämään, että pitäisi koettaa olla hiljaa, kun kerta mitään uutta informaatiota ei kymmeneen vuoteen ole kuulunut ei näkynyt.

Voiko "yksityinen kielilläpuhuminen" olla antikristillisistä maailmoista lähtöisin? Tottahan toki, mutta aika harvinaista sellainen on. Jos joku oikeasti kristitty puhelee Jumalan kanssa kielillä, niin mitäpä siinä on meillä nokan koputtamista?

Syntini anteeksi,Ja eräs Veli rukoili puolestani. Lukenut Raamattua ja rukoillut ja sen vähän, mitä täältä syrjäkyliltä olen päässyt Hengellisiin tilaisuuksiin.Yhden käden sormilla laskettavat määrät.Mitä tv seiskasta olen katsellut.
        Sitten kysyn joltain, jota luulin uskovaiseksi, niin alat puhumaan naapurin kissoista.
        Hyvästi ainakin Helluntai.

• syntinen naisJUMALAMME
        PakanainHuuto kirjoitti:

on jälleen täällä!
        Epäsosiaaliset eivät kelpaa mitenkään mutta tjonkun miehen Hän olisi almis pelastamaan.
        Syntisellä naisJUMALALLAMME on nälkä-sksi hän valmistaa keskellä yötä uhriruokaa.
        sitä saa pyytää taivaasta ja hän vastaa rukouksiimme-jos ne ovat solpotettu hiljaa ja sosiaalisten ihmisten kielillä.
        Syntinen naisJUMALAMME on viisas-ja odottaa polvirukouspalvontaa!!!!!!!!!

• PakanainHuuto
        syntinen naisJUMALAMME kirjoitti:

on jälleen täällä!
        Epäsosiaaliset eivät kelpaa mitenkään mutta tjonkun miehen Hän olisi almis pelastamaan.
        Syntisellä naisJUMALALLAMME on nälkä-sksi hän valmistaa keskellä yötä uhriruokaa.
        sitä saa pyytää taivaasta ja hän vastaa rukouksiimme-jos ne ovat solpotettu hiljaa ja sosiaalisten ihmisten kielillä.
        Syntinen naisJUMALAMME on viisas-ja odottaa polvirukouspalvontaa!!!!!!!!!

I'm here again. kram.

• anteeksi
        todé kirjoitti:

On se niin dramaattista!

kiivastumiseni.

Vasta uskoon tullut!

• todé
        anteeksi kirjoitti:

kiivastumiseni.

Vasta uskoon tullut!

Siunausta sinulle!

• todé kirjoitti:

Tarkoitinkin ääneen kielillä puhujia.

1. Kor. 14:27-28:"Jos kielillä puhutaan, niin puhukoon kullakin kertaa vain kaksi tai enintään kolme, ja yksi kerrallaan, ja yksi selittäköön;
        28 mutta jos ei ole selittäjää, niin olkoot vaiti seurakunnassa ja puhukoot itselleen ja Jumalalle.

Välillä on kokoukissa joissa olen käynyt,sellainen "pöpötys" ääneen,ettei omia ajatuksia kuule. Monet kerrat olen kuullut ääneen kielillä puhujia, mutta käsi sydämellä voin sanua, että yhtäkään selitystä en ole niistä kuullut,vaikka Raamatun Sana selvästi kehoittaa selittämään. Tätä ihmettelen.

• sielä kuitenkin
        juhani1965 kirjoitti:

Tarkoitinkin ääneen kielillä puhujia.

1. Kor. 14:27-28:"Jos kielillä puhutaan, niin puhukoon kullakin kertaa vain kaksi tai enintään kolme, ja yksi kerrallaan, ja yksi selittäköön;
        28 mutta jos ei ole selittäjää, niin olkoot vaiti seurakunnassa ja puhukoot itselleen ja Jumalalle.

Välillä on kokoukissa joissa olen käynyt,sellainen "pöpötys" ääneen,ettei omia ajatuksia kuule. Monet kerrat olen kuullut ääneen kielillä puhujia, mutta käsi sydämellä voin sanua, että yhtäkään selitystä en ole niistä kuullut,vaikka Raamatun Sana selvästi kehoittaa selittämään. Tätä ihmettelen.

On selittäjiä, mutta eivät suutansa avaa, kun ei kukaan sitä odota. Tai sitten ei saa ääntään muun hälinän yli.

Muuten eikö Jumala ole vielä nykyäänkin järjestyksen Jumala.

• Toden aviomies
        PakanainHuuto kirjoitti:

I'm here again. kram.

Kannattaisi opetella englantia varmaan-en nimittäin ymmärtänyt tuosta sanaakaan.

• todé
        Toden aviomies kirjoitti:

Kannattaisi opetella englantia varmaan-en nimittäin ymmärtänyt tuosta sanaakaan.

on hieman kileitaidoton?

• Koetellut!
    • luterilaisuutta

Henkilö on kastamaton luterilainen, jota ei missään tapauksessa tule kuunnella.

• vaiennetaan hengettömät

Seurakunnassa pitää antaa vapaus Pyhälle Hengelle toimia. "Älkää estäkö kielilläpuhumista!"

Tämä, mitä kirjoitit, on saatava vapaasti toimimaan:
        "kun joku esimerkiksi seurakunnan rukoushetkessä tai yksinään ollessaan rukoilee kielillä, selittäjää ei tarvita. Kyseessä on uskovan oma henkilökohtainen rukous/ylistäminen/anominen jne.

Tuo ".. ja puhukoot itselleen ja Jumalalle." on siis se ajatus, mitä koetan selostaa."

Juuri tuolla lailla se menee!
        AAMEN.

Kiitos Jumalalle!
        Puhumme edelleen äänekkäästi (entistäkin enemmän) kielillä seurakuntakokousten rukoushetkisssä, joissa emme puhu toisillemme, vaan Jumalalle!
        Pyhä Henki viihtyy ja toimii siellä, missä Hengen virtojen annetaan vapaasti virrata. Armolahjat käytettyinä ovat avaamassa virtoja.

• todé
        vaiennetaan hengettömät kirjoitti:

Seurakunnassa pitää antaa vapaus Pyhälle Hengelle toimia. "Älkää estäkö kielilläpuhumista!"

Tämä, mitä kirjoitit, on saatava vapaasti toimimaan:
        "kun joku esimerkiksi seurakunnan rukoushetkessä tai yksinään ollessaan rukoilee kielillä, selittäjää ei tarvita. Kyseessä on uskovan oma henkilökohtainen rukous/ylistäminen/anominen jne.

Tuo ".. ja puhukoot itselleen ja Jumalalle." on siis se ajatus, mitä koetan selostaa."

Juuri tuolla lailla se menee!
        AAMEN.

Kiitos Jumalalle!
        Puhumme edelleen äänekkäästi (entistäkin enemmän) kielillä seurakuntakokousten rukoushetkisssä, joissa emme puhu toisillemme, vaan Jumalalle!
        Pyhä Henki viihtyy ja toimii siellä, missä Hengen virtojen annetaan vapaasti virrata. Armolahjat käytettyinä ovat avaamassa virtoja.

Tämän tästä palstalla kysytään tuota samaa asiaa. Minusta siinä ei ole mitään kovin vaikeaselkoista. Mikä ihmisiä oikein liiraa metsikköön tässäkin asiassa?

Uskovaisten olisi hyvä muistaa, että yksityinen kielilläpuhuminen tulisi toimittaa seurakunnan kokouksissa, niiden rukoushetkissä tai varsinaisissa rukoushetkissä. Niin tapahtui myös alkuseurakunnan kohdalla. ----> "Ja kun helluntaipäivä oli tullut, olivat he kaikki yhdessä koolla..". Kyseessä oli siis seurakuntaväen oma tilaisuus, jota seuraamaan tosin tuli enempi vähempi ulkopuolista porukkaa, kun "humaus taivaasta" tapahtui, ja "kukin kuuli heidän puhuvan hänen omaa kieltänsä.". Meteli lie ollut aikamoinen?

• todé

ole.

• luet tarkoin
        todé kirjoitti:

Tämän tästä palstalla kysytään tuota samaa asiaa. Minusta siinä ei ole mitään kovin vaikeaselkoista. Mikä ihmisiä oikein liiraa metsikköön tässäkin asiassa?

Uskovaisten olisi hyvä muistaa, että yksityinen kielilläpuhuminen tulisi toimittaa seurakunnan kokouksissa, niiden rukoushetkissä tai varsinaisissa rukoushetkissä. Niin tapahtui myös alkuseurakunnan kohdalla. ----> "Ja kun helluntaipäivä oli tullut, olivat he kaikki yhdessä koolla..". Kyseessä oli siis seurakuntaväen oma tilaisuus, jota seuraamaan tosin tuli enempi vähempi ulkopuolista porukkaa, kun "humaus taivaasta" tapahtui, ja "kukin kuuli heidän puhuvan hänen omaa kieltänsä.". Meteli lie ollut aikamoinen?

Olivat Apostolit,ja heidän kieliään paikallaolevat ulkomaalaiset ymmärsivät.Missään ei sanota, ettei niitä kieliä ymmärretty.Ja he myöskin ennustivat.
        Tutkaileppa tarkoin kohtaa, missä suuri pelko valtasi sielut. Ja missä kukaan ei uskaltanut heihin liittyä, Miten niin,noin viisi tuhatta tuli uskoon.Apostoleihin ei uskaltanut kukaan liittyä.Ananias ja Safiira Kuolivat kun yrittivät, edes uskovien joukkoon väärin perustein. Sanotaanko siellä,että he kaikki N. 5000 puhuivat kielillä.
        Korintossa kun puhelivat,niin juuri siksi sekaisin ilman selittäjää, kun pöyhkeilivät.
        Lahjoillaan, joita luulivat omiksi ansioikseen.
        Miksi siellä sanotaan näin:1. Kor. 12:30

Eihän kaikilla ole parantamisen armolahjoja? Eiväthän kaikki puhu kielillä? Eiväthän kaikki kykene niitä selittämään?

Missä sanotaan, että on kastettu Pyhällä Hengellä kun kielillä puhuu. Älkää lisätkö tai ottako pois mitään toiveidenne mukaan.

Huoh,tiedän, että puhun seinille.Aina puhutaan,ettei saisi korottaa Pyhää Henkeä Jeesuksen Kustannuksella. Joka paikassa missä Hengen toiminta muodossa tai toisessa on tullut korostetuksi kuten korintossa, mentiin metsään. Tekivät kyllä parannusta Paavalin kirjeiden jälkeen, mutta jo heti Paavalin pois menon jälkeen jouduttiin Roomasta, joka oli nuorempi seurakunta, lähettämään samoista asioista paimenkirjeitä sinne.
        Katsokaa Wikkipediasta Helluntailaisuudesta, mitä he erikoisesti korostavat.Ja muuallakin.
        Jeesusta Kristusta minä haluan korottaa.
        Aika vaikea tehtävä teillä poistaa sieltä tuo, koko maailmasta ja nostaa tilalle Jeesus Kristus johon arvoon Hän Kuuluu.

• on vastaus
        todé kirjoitti:

ole.

"Sillä kielillä puhuva ei puhu ihmisille, vaan Jumalalle; ei häntä näet kukaan ymmärrä, sillä hän puhuu salaisuuksia hengessä." 1 Kor. 14:2.
        Tätä kielilläpuhumista voi siis harjoittaa rukoushetkissä.
        Mutta sitten, kun on kokouksessa olevien yhteinen rakentamisvaihe, puhutaan ymmärryksellä ja käytetään armolahjoja muillekin rakennukseksi. Jos menen srk.n eteen ja puhun siellä 5 minuuttia kielillä, ei kukaan paljoakaan rakennu, ellei ole selittäjää. Tätä Raamattu tarkoittaa..
        Mutta rukoushetkissä aukenee Pyhän Hengen vaikutus, jos monta puhuu kielillä ja on ääntä. Mutta tottakai silloin, kun joku korottaa äänensä johtavaan rukoukseen ymmärryksellä, tulee kielilläpuhumisen olla vain taustaäänenä.

Tätä asiaa ei ymmärrä muut kuin Pyhän Hengen kasteen saaneet. Mutta tähden tätä asiaa tulee opettaa kaikille, että Pyhä Henki saa tilaa tehdä tajtonsa mukaan.
        "Voimavaiktukset ovat moninaiset...!" 1 Kor.12.

• todé
        on vastaus kirjoitti:

"Sillä kielillä puhuva ei puhu ihmisille, vaan Jumalalle; ei häntä näet kukaan ymmärrä, sillä hän puhuu salaisuuksia hengessä." 1 Kor. 14:2.
        Tätä kielilläpuhumista voi siis harjoittaa rukoushetkissä.
        Mutta sitten, kun on kokouksessa olevien yhteinen rakentamisvaihe, puhutaan ymmärryksellä ja käytetään armolahjoja muillekin rakennukseksi. Jos menen srk.n eteen ja puhun siellä 5 minuuttia kielillä, ei kukaan paljoakaan rakennu, ellei ole selittäjää. Tätä Raamattu tarkoittaa..
        Mutta rukoushetkissä aukenee Pyhän Hengen vaikutus, jos monta puhuu kielillä ja on ääntä. Mutta tottakai silloin, kun joku korottaa äänensä johtavaan rukoukseen ymmärryksellä, tulee kielilläpuhumisen olla vain taustaäänenä.

Tätä asiaa ei ymmärrä muut kuin Pyhän Hengen kasteen saaneet. Mutta tähden tätä asiaa tulee opettaa kaikille, että Pyhä Henki saa tilaa tehdä tajtonsa mukaan.
        "Voimavaiktukset ovat moninaiset...!" 1 Kor.12.

"yhteinen rakentamisvaihe" on? Jumalanpalvelushan on kokonaisuudessaan uskossa rakentumista.

• todé
        luet tarkoin kirjoitti:

Olivat Apostolit,ja heidän kieliään paikallaolevat ulkomaalaiset ymmärsivät.Missään ei sanota, ettei niitä kieliä ymmärretty.Ja he myöskin ennustivat.
        Tutkaileppa tarkoin kohtaa, missä suuri pelko valtasi sielut. Ja missä kukaan ei uskaltanut heihin liittyä, Miten niin,noin viisi tuhatta tuli uskoon.Apostoleihin ei uskaltanut kukaan liittyä.Ananias ja Safiira Kuolivat kun yrittivät, edes uskovien joukkoon väärin perustein. Sanotaanko siellä,että he kaikki N. 5000 puhuivat kielillä.
        Korintossa kun puhelivat,niin juuri siksi sekaisin ilman selittäjää, kun pöyhkeilivät.
        Lahjoillaan, joita luulivat omiksi ansioikseen.
        Miksi siellä sanotaan näin:1. Kor. 12:30

Eihän kaikilla ole parantamisen armolahjoja? Eiväthän kaikki puhu kielillä? Eiväthän kaikki kykene niitä selittämään?

Missä sanotaan, että on kastettu Pyhällä Hengellä kun kielillä puhuu. Älkää lisätkö tai ottako pois mitään toiveidenne mukaan.

Huoh,tiedän, että puhun seinille.Aina puhutaan,ettei saisi korottaa Pyhää Henkeä Jeesuksen Kustannuksella. Joka paikassa missä Hengen toiminta muodossa tai toisessa on tullut korostetuksi kuten korintossa, mentiin metsään. Tekivät kyllä parannusta Paavalin kirjeiden jälkeen, mutta jo heti Paavalin pois menon jälkeen jouduttiin Roomasta, joka oli nuorempi seurakunta, lähettämään samoista asioista paimenkirjeitä sinne.
        Katsokaa Wikkipediasta Helluntailaisuudesta, mitä he erikoisesti korostavat.Ja muuallakin.
        Jeesusta Kristusta minä haluan korottaa.
        Aika vaikea tehtävä teillä poistaa sieltä tuo, koko maailmasta ja nostaa tilalle Jeesus Kristus johon arvoon Hän Kuuluu.

Pyhää Henkeä korottanut yli Jeesuksen herruuden? En ainakaan minä. Tokihan Jumalan hengestä voi ja pitääkin puhua, ja opettaa (en nyt tietenkään tarkoita, että minä opettaisin, kunhan keskustelen aiheesta).
        Jeesus antoi Pyhän Henkensä voimaksi uskovilleen ja on selvääkin selvempi asia, että Pyhä Henki on AINA läsnä siellä, missä uskoviakin on. Eikä uskovia tarvitse olla kuin yksi ainoa kappale, niin Pyhä Henki, Jumala itse, on menossa mukana. Et sinä voi eristää Pyhää Henkeä pois sieltä, missä Kristusta Jeesusta julistetaan. ------> Jumala on Pyhä Kolminaisuus!

• asia on
        todé kirjoitti:

"yhteinen rakentamisvaihe" on? Jumalanpalvelushan on kokonaisuudessaan uskossa rakentumista.

Kokouksen rakentava osa. Se on se, kun Pyhä Henki kohdistaa toimintansa kaikkien kautta kaikkiin eli armolahjat toimivat.

1 Kor. 14:26 -
        "Kun tulette yhteen, on jokaisella jotakin annettavaa ... kuka puhuu kielillä, kuka selittää... Kaikki tapahtukoon rakennukseksi."
        Tuo on kokouksen rakentava osa. Siinä kohdistamme kunkin kautta tapahtuvan Pyhän Hengen toiminnan toisiimme! Kokouksen rukoushetkissä taas kohdistamme toimintamme Jumalaan, kiittäen, ylistäen, palvoen.., ja siinä voimme rukoilla kielillä rakentamatta varsinaisesti toisiamme.
        Mutta itse kyllä saan vahvistua kuullessani kokouksessa kovaäänistä kielilläpuhumista. Se saa Hengen kanavat auki.

Siunausta sinulle!

• todé
        asia on kirjoitti:

Kokouksen rakentava osa. Se on se, kun Pyhä Henki kohdistaa toimintansa kaikkien kautta kaikkiin eli armolahjat toimivat.

1 Kor. 14:26 -
        "Kun tulette yhteen, on jokaisella jotakin annettavaa ... kuka puhuu kielillä, kuka selittää... Kaikki tapahtukoon rakennukseksi."
        Tuo on kokouksen rakentava osa. Siinä kohdistamme kunkin kautta tapahtuvan Pyhän Hengen toiminnan toisiimme! Kokouksen rukoushetkissä taas kohdistamme toimintamme Jumalaan, kiittäen, ylistäen, palvoen.., ja siinä voimme rukoilla kielillä rakentamatta varsinaisesti toisiamme.
        Mutta itse kyllä saan vahvistua kuullessani kokouksessa kovaäänistä kielilläpuhumista. Se saa Hengen kanavat auki.

Siunausta sinulle!

ja kokenutkin olen, että jumalanpalvelus kokonansa on Jumalan rakennusainetta minulle. En osaa erottaa laulua, näytelmää, profetiaa tai saarna pois "rakentumisesta". Jumalanpalvelus on nimensä mukaisesti monimuotoista Jumalan palvelemista, jossa Jumala itse on läsnä Henkensä kautta. En siis tarvitse mitään erillistä Pyhä Henki -osiota kielilläpuhumisineen, jotta rakentuisin yhteisestä uskosta joko yksityisessä maailmassani tai yhdessä toisten kanssa.

• Kuitenkin
        todé kirjoitti:

Pyhää Henkeä korottanut yli Jeesuksen herruuden? En ainakaan minä. Tokihan Jumalan hengestä voi ja pitääkin puhua, ja opettaa (en nyt tietenkään tarkoita, että minä opettaisin, kunhan keskustelen aiheesta).
        Jeesus antoi Pyhän Henkensä voimaksi uskovilleen ja on selvääkin selvempi asia, että Pyhä Henki on AINA läsnä siellä, missä uskoviakin on. Eikä uskovia tarvitse olla kuin yksi ainoa kappale, niin Pyhä Henki, Jumala itse, on menossa mukana. Et sinä voi eristää Pyhää Henkeä pois sieltä, missä Kristusta Jeesusta julistetaan. ------> Jumala on Pyhä Kolminaisuus!

Wikkipedia ja katso mitä helluntailaisuus korostaa.

• todé
        Kuitenkin kirjoitti:

Wikkipedia ja katso mitä helluntailaisuus korostaa.

Pyhän Hengen toimintaa korostetaan hyvinkin verrattuna esim. luterilaisuuteen tai katolilaisuuteen, mutta sehän ei tietenkään tarkoita sitä, että Jeesus ei olisi seurakunnan pää. Tuo sinun Wikipediasi kertoo, että helluntaiherätyksen Jeesus on iankaikkinen Jumala. Sitä korostetaan, usko pois.

• PakanainHuuto

tehdään normihellari koettelee aina henget!

Ei siellä muuta puhutakkaan kuin; koetelkaa henget!
      Ei usko ole löyhäpäisiä varten vaan terveitä varten!

"Helluntaiherätyksen piirissä ollessani en koskaan
      kuullut ainoatakaan opetusta, missä olisi otettu esiin henkien koettelu. "

Ps. miten itse olet koettelut henkiä?

• - - - - - - - - - - - - - -...

olo on monesti henkien taistelua. Kaikki me hairahdamme jossain kohdin, mutta heikollakin uskolla,kunhan se on kohdistettu oikein(Jeesukseen ja hänen sovitustyöhönsä)pääsee perille. Kai sinä Rea Aalto kuitenkin uskot, että Niilo Yli-Vainiolla oli Pyhä Henki, kun hän kerran tunnusti Jeesuksen Herrakseen, sillä ei tuollaista tunnustusta voi antaa muuten kuin Pyhässä Hengessä.

• kaikkia niitä varten

jotka tunnustavat syntinsä ja tekevät parannuksen.

• T. Alanen

• Uudestisyntyneillä
        - - - - - - - - - - - - - -... kirjoitti:

olo on monesti henkien taistelua. Kaikki me hairahdamme jossain kohdin, mutta heikollakin uskolla,kunhan se on kohdistettu oikein(Jeesukseen ja hänen sovitustyöhönsä)pääsee perille. Kai sinä Rea Aalto kuitenkin uskot, että Niilo Yli-Vainiolla oli Pyhä Henki, kun hän kerran tunnusti Jeesuksen Herrakseen, sillä ei tuollaista tunnustusta voi antaa muuten kuin Pyhässä Hengessä.

On Pyhä Henki, ei muuten voi uudestisyntyä.
        Mutta sen jälkeen voi eksyä, vaikka kuinka kauas, jos ei kuuntele Pyhän Hengen ääntä,ja varsinkaan ei lue Raamattua ja Rukoilee vain satunnaisesti. Koska Jeesus kantoi Ruumiissaan meidän syntimme, ei moraaliamme,ja antoi Pyhän Hengen oppaaksemme meidän Henkeemme, että tekisimme oikeat moraaliset valinnat ja kasvaisimme Pyhyyteen sillä:Hepr. 12:14

Pyrkikää rauhaan kaikkien kanssa ja pyhitykseen, sillä ilman sitä ei kukaan ole näkevä Herraa;

Mutta kuten sanoin, kuka vain voi eksyä, koska myöskään pimeyden henkivallat eivät lepää.
        Ja myös Maailma ja sen nautinnot viettelevät.
        Kuka tahansa voi langeta ellei valvo:
        Paras ohje on:Ps. 1:2

vaan rakastaa Herran lakia ja tutkistelee hänen lakiansa päivät ja yöt!

Ettei käy näin:Sananl. 29:18

Missä ilmoitus puuttuu, siinä kansa käy kurittomaksi; autuas se, joka noudattaa lakia.

• ReaAalto
        Uudestisyntyneillä kirjoitti:

On Pyhä Henki, ei muuten voi uudestisyntyä.
        Mutta sen jälkeen voi eksyä, vaikka kuinka kauas, jos ei kuuntele Pyhän Hengen ääntä,ja varsinkaan ei lue Raamattua ja Rukoilee vain satunnaisesti. Koska Jeesus kantoi Ruumiissaan meidän syntimme, ei moraaliamme,ja antoi Pyhän Hengen oppaaksemme meidän Henkeemme, että tekisimme oikeat moraaliset valinnat ja kasvaisimme Pyhyyteen sillä:Hepr. 12:14

Pyrkikää rauhaan kaikkien kanssa ja pyhitykseen, sillä ilman sitä ei kukaan ole näkevä Herraa;

Mutta kuten sanoin, kuka vain voi eksyä, koska myöskään pimeyden henkivallat eivät lepää.
        Ja myös Maailma ja sen nautinnot viettelevät.
        Kuka tahansa voi langeta ellei valvo:
        Paras ohje on:Ps. 1:2

vaan rakastaa Herran lakia ja tutkistelee hänen lakiansa päivät ja yöt!

Ettei käy näin:Sananl. 29:18

Missä ilmoitus puuttuu, siinä kansa käy kurittomaksi; autuas se, joka noudattaa lakia.

Niinkuin pitää!

Kun yleisesti luullaan, että kun on uskossa niin "kyllä
        se Jumala omistaan huolen pitää, eihän sitä nyt voi
        eksyä ja kyllähän Pyhä Henki ilmoittaa jos on jotain väärää henkeä"....

Vastuu omasta uskonvaelluksesta käännetäänkin Jumalan vastuulle!
        Mutta jokaisella uskovalla on vastuu vain omasta
        vaelluksestaan, ei toisten.
        Minullakin on vastuu kaikesta mitä teen ja puhun--
        ja kirjoitan.
        Vastaan siis itse elävän Jumalan edessä
        omasta tiestäni ja sanoistani!

Eihän kukaan pelkällä rukoilulla uskossa pysy
        eikä välty eksytyksiltä.
        Kun Jumala itse lähettää väkevän eksytyksen niille
        jotka eivät totuutta rakasta.
        Miksi Jumalan sana sitten kaikkialla varoittaa meitä
        eksytyksiltä ja vääriltä profeetoilta, jotka tulevat Jeesuksen
        nimessä, mutta joista Jeesus eräänä päivänä sanoo:
        "minä en tunne teitä"

Eihän pelkästään se, joka Jeesuksen nimeä mainitsee,
        ole vielä todistus siitä että hän olisi oikealla asialla.
        Kannattaisi ajatella eikä mennä massan mukana, kuten
        saksalaiset aikoinaan Hitlerin perässä.
        ja edelleenkin peräänkuulutan:
        Aivopesusta itsenäiseen ajatteluun-Raamatun äärelle.

• avaa Sanaansa
        ReaAalto kirjoitti:

Niinkuin pitää!

Kun yleisesti luullaan, että kun on uskossa niin "kyllä
        se Jumala omistaan huolen pitää, eihän sitä nyt voi
        eksyä ja kyllähän Pyhä Henki ilmoittaa jos on jotain väärää henkeä"....

Vastuu omasta uskonvaelluksesta käännetäänkin Jumalan vastuulle!
        Mutta jokaisella uskovalla on vastuu vain omasta
        vaelluksestaan, ei toisten.
        Minullakin on vastuu kaikesta mitä teen ja puhun--
        ja kirjoitan.
        Vastaan siis itse elävän Jumalan edessä
        omasta tiestäni ja sanoistani!

Eihän kukaan pelkällä rukoilulla uskossa pysy
        eikä välty eksytyksiltä.
        Kun Jumala itse lähettää väkevän eksytyksen niille
        jotka eivät totuutta rakasta.
        Miksi Jumalan sana sitten kaikkialla varoittaa meitä
        eksytyksiltä ja vääriltä profeetoilta, jotka tulevat Jeesuksen
        nimessä, mutta joista Jeesus eräänä päivänä sanoo:
        "minä en tunne teitä"

Eihän pelkästään se, joka Jeesuksen nimeä mainitsee,
        ole vielä todistus siitä että hän olisi oikealla asialla.
        Kannattaisi ajatella eikä mennä massan mukana, kuten
        saksalaiset aikoinaan Hitlerin perässä.
        ja edelleenkin peräänkuulutan:
        Aivopesusta itsenäiseen ajatteluun-Raamatun äärelle.

Kokonaisena, kun sen lukemisen tekee nöyrällä mielellä ja Rukoillen.Ja on valtavaa, kun joku/jotkut kohdat avautuvat kokonaisina.Siksi tykkään olla yksinäisyydessä, kahden Jeesuksen kanssa.Toki, kuten Sana sanoo, on ne tultava ensin lihaksi ennenkuin pääsee etteenpäin. Ja sanoohan sana että Hän on jalkaimme lamppu. että usein sana avautuu vasta kun on ottanut sen askeleen Jeesuksen Tuntemisessa. Mutta toisaalta Jumala tietää, etukäteen meidän ottavan sen koska:Sananl. 20:27

Ihmisen henki on Herran lamppu: se tutkistelee sydämen kammiot kaikki.

Eli mikään ei pysy salassa, ja on ihana havaita vaeltavansa totuudessa. Ja mitä lähemmäs Jeesusta pääsee sitä enemmän näkee Jumalaa kaikkialla missä kukaan ei voi kieltää häntä nähneensä, kun näytetään jälkeen päin, silmät vain ovat sokaistut ihmisiltä.

• ML213

Helluntaiherätyksen piirissä ollessani en koskaan
      kuullut ainoatakaan opetusta, missä olisi otettu esiin henkien koettelu.
      Eikä ihmekään sillä helluntailaisten puheita ja opetuksia ei saa arvostella.
      ------

Niin, ei tule yleistää asioita liian herkästi.Ainakin täällä päin Akseli Hirvaskoski puhui ja opetti tästä aiheesta hyvin.Jopa niin laajasti, että kehoitti koettelemaan oman opetuksensakkin.

No, en tiedä miten yleistä on Helluntai yhteisöissä tämän alueen opetus ja miten oikeaa se on.

• Ennen ainakin

Kaikilla hellareilla oli Raamattunsa mukana ja puhuja jopa odotti, että kaikki löytävät kohdan, ennen kuin jatkoi.Tosin siihen aikaan heillä oli Raamattu muutenkin mukana. Ja ainakin kerran muistelen jonkun yleisöstä korjanneen opetusta ja puhuja hyväksyi sen.

• vähäsen
        Ennen ainakin kirjoitti:

Kaikilla hellareilla oli Raamattunsa mukana ja puhuja jopa odotti, että kaikki löytävät kohdan, ennen kuin jatkoi.Tosin siihen aikaan heillä oli Raamattu muutenkin mukana. Ja ainakin kerran muistelen jonkun yleisöstä korjanneen opetusta ja puhuja hyväksyi sen.

Rukouskokoukset olivat yksi tekijä, jotka sammuttivat kiinnostuksen jäädä hellareihin aikoinaan uskontien alkuvaiheessa. Ja voi sanoa olleen yhtenä tekijänä aloittaa erityisemmin koettelemaan oppeja ja etsimään totuutta Sanan mukaisesti.

Ensinnäkin koko vaikutelma kokoontumisen aitoudesta oli ihan hukassa. Tuskin se minusta johtui, vaikka olinkin heille tuntematon. Jostainhan on aina aloitettava ja menin eri paikkakuntien ja pienten kaupunkien rukousiltoihin.

Itselläni oli joitakin rukousaiheita tunnollani, mutta en niitäkään oikeastaan osannut ottaa esille yhteiseksi. Kuuntelin ihmeissäni toisten puheita, ”mistäs me sitten vielä rukoiltais”, ”no vaikka sen ja sen puolesta” jne. Koko homma oli niin tehdyn makuista ja tekohurskasta, jota täydensi joittenkin ihmisten ”kielillä rukoilu.”

Änkytyksen omaisessa suomalais-sanojen tavujen seassa jokunen hajanainen latinankielen sana tai jotakin epämääräistä pälpätystä teki niin suuren vastarokotuksen, että käynnit paikallisen hellarisrk:n tilaisuuksissa harvenivat loppuakseen myöhemmin kokonaan.
        Vaikka tilaisuuksissa pyydettiin mukaan kodeissa tapahtuviin rukouspiireihin, niin ei kiinnostanut, vaikka niissä olisi ehkä voinut kasvaa läheisyyttä ihmisiin ja luontevuutta rukouksiin.

Tuntui oudolta mennä rukoilemaan vain rukoilemisen vuoksi.
        Ei kai Jumala halua mitään hengellistä hattaraa tai rukousmyllyn pyöritystä, vaan aitoa sydämestä lähtevää lähestymistä, koska Hän joka tapauksessa tietää tarpeemme ja tarkoituksemme.

Ymmärsin, että Herran lähelle mennäkseni voin päivittäin mennä Hänen ristinsä ääreen ja kertoa kiitokseni, huoleni, pyyntöni, kysymykseni tai murheeni suoraan ja luontevasti enkä tarvitse mukautua ”ryhmän henkeen.” Vain hyviä uskovaystäviä tavatessa ja keskusteltaessa erilaisista kysymyksistä on aivan toinen asia lähestyä yhdessä Jeesusta, viipyä Hänen edessään ja kuunnella Häntä

Ymmärsin jotenkin myös, että joukkorukoukset on noustava yhteisestä tarpeesta, palavasta halusta viedä asiat Herran ratkaistaviksi. Esimerkkinä, tosin poikkeustilanteesta, muistan vanhoja puheita sota-ajalta, jolloin rukoiltiin kansakunnan puolesta. Silloin löytyi miehiä ja naisia, jotka murtunein sydämin vetosivat Jumalaan. He tiesivät käyttää rukouksen, maailman mahtavimman sota-aseen voimaa ja silloin se tehtiin yhdessä.

• Että olet
        vähäsen kirjoitti:

Rukouskokoukset olivat yksi tekijä, jotka sammuttivat kiinnostuksen jäädä hellareihin aikoinaan uskontien alkuvaiheessa. Ja voi sanoa olleen yhtenä tekijänä aloittaa erityisemmin koettelemaan oppeja ja etsimään totuutta Sanan mukaisesti.

Ensinnäkin koko vaikutelma kokoontumisen aitoudesta oli ihan hukassa. Tuskin se minusta johtui, vaikka olinkin heille tuntematon. Jostainhan on aina aloitettava ja menin eri paikkakuntien ja pienten kaupunkien rukousiltoihin.

Itselläni oli joitakin rukousaiheita tunnollani, mutta en niitäkään oikeastaan osannut ottaa esille yhteiseksi. Kuuntelin ihmeissäni toisten puheita, ”mistäs me sitten vielä rukoiltais”, ”no vaikka sen ja sen puolesta” jne. Koko homma oli niin tehdyn makuista ja tekohurskasta, jota täydensi joittenkin ihmisten ”kielillä rukoilu.”

Änkytyksen omaisessa suomalais-sanojen tavujen seassa jokunen hajanainen latinankielen sana tai jotakin epämääräistä pälpätystä teki niin suuren vastarokotuksen, että käynnit paikallisen hellarisrk:n tilaisuuksissa harvenivat loppuakseen myöhemmin kokonaan.
        Vaikka tilaisuuksissa pyydettiin mukaan kodeissa tapahtuviin rukouspiireihin, niin ei kiinnostanut, vaikka niissä olisi ehkä voinut kasvaa läheisyyttä ihmisiin ja luontevuutta rukouksiin.

Tuntui oudolta mennä rukoilemaan vain rukoilemisen vuoksi.
        Ei kai Jumala halua mitään hengellistä hattaraa tai rukousmyllyn pyöritystä, vaan aitoa sydämestä lähtevää lähestymistä, koska Hän joka tapauksessa tietää tarpeemme ja tarkoituksemme.

Ymmärsin, että Herran lähelle mennäkseni voin päivittäin mennä Hänen ristinsä ääreen ja kertoa kiitokseni, huoleni, pyyntöni, kysymykseni tai murheeni suoraan ja luontevasti enkä tarvitse mukautua ”ryhmän henkeen.” Vain hyviä uskovaystäviä tavatessa ja keskusteltaessa erilaisista kysymyksistä on aivan toinen asia lähestyä yhdessä Jeesusta, viipyä Hänen edessään ja kuunnella Häntä

Ymmärsin jotenkin myös, että joukkorukoukset on noustava yhteisestä tarpeesta, palavasta halusta viedä asiat Herran ratkaistaviksi. Esimerkkinä, tosin poikkeustilanteesta, muistan vanhoja puheita sota-ajalta, jolloin rukoiltiin kansakunnan puolesta. Silloin löytyi miehiä ja naisia, jotka murtunein sydämin vetosivat Jumalaan. He tiesivät käyttää rukouksen, maailman mahtavimman sota-aseen voimaa ja silloin se tehtiin yhdessä.

Valinnut hyvän osan, koska Jeesuksen tuntemiseen usko perustuu ja tie tuntemiseen käy kuuliaisuuden kautta.

• Jos niissä
        Että olet kirjoitti:

Valinnut hyvän osan, koska Jeesuksen tuntemiseen usko perustuu ja tie tuntemiseen käy kuuliaisuuden kautta.

olisi ollut mukana raamattuopetusta, idea olisi voinut toimiakin. Ja tällaista saattaa ollakin jossain.

Samoin jumalanpalvelustilaisuuksissa pitäisi julistaa enemmän Jumalan sanaa, kun sitä varten on kokoonnuttu (luulisin). Erilaiset todistukset ja lähettien matkakertomukset ym jutustelut pitäisi jättää vaikka kahvitilaisuuteen.
        Nämä tarinat ovat sinänsä kauniita ja tunteellisia, mutta ne eivät saa mielestäni viedä sitä aikaa, mikä on varattu jumalanpalvelukseen.

Samoin en hyväksy rockin ja rapin tapaisen viihdemusiikin tuomista erilaisiin tilaisuuksiin. Niistä ei saa kristillistä tekemälläkään. Jos tuntuu, ettei nuorisoa saa muuten paikalle, tuskin auttaa pitemmän päälle mennä maailmaan mukaan sen ehdoilla

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Persuja ei aluevaltuustoissa näy

Ei tunnu persuja paljon paikalliset asiat kiinnostavan, vaan ainoastaan ulkomaalaiset, joku Israel ja Trumpin fanitus.
      Maailman menoa
      58
      3713
    2. Päivän Riikka: Uudenkaupungin autotehdas hiljeni

Näin ne 100 000 uutta pysyvää ei-tempputyötä yksityiselle sektorille tämän hallituksen ansiosta syntyy. Työntekijöille j
      Maailman menoa
      72
      3095
    3. Riikka vie Suomen kohta ykköseksi työttömyyskisassa

Espanja: 10,5 % Suomi: 10,3 % Ruotsi: 9,3 % Kisa on tiukkaa, mutta Riikalla hyvä draivi päällä. Vasemmistolaisen päämin
      Maailman menoa
      60
      2300
    4. Mikä ihme teitä savolaisia tuossa

p*rs*reiässä niin kiinnostelee? Että siitä pitää päntönnään huutaa.
      Tuusniemi
      14
      1520
    5. Laita tunniste josta kaivattusi tietää sun kirjoittavan täällä

Joku yksilöity yhteinen juttu joka on sun ja kaivattusi välillä. Tuntomerkkinä esim. punainen pipopää, tonttu-ukko tai m
      Ikävä
      65
      1299
    6. Mikä tekee naisesta

Seksikkään ja viehättävän? Entä miehestä?
      Ikävä
      87
      1159
    7. Varusmiehen kuolema

Ei ollut vahinko, ei aiheuttanut vaaraa muille, eikä ollut rikos, mitä jää jäljelle? Oliko kyseessä oman käden kautta lä
      Kajaani
      29
      1009
    8. Kumpaan rahat, mummojen vaippoihin vai Nalle WahIroosille?

JOS siis sinä saisit päättää?
      Maailman menoa
      1
      981
    9. Huippu, kaupunki ostaa hotellin

Hyvä juttu meillä on oma hotelli iloitsi Pirtihirmukin. Nyt vaan rekryt päälle ja uusi henkilökunta. Tarvitaan tekijöitä
      Ähtäri
      55
      955
    10. Mitä ajattelet rakkaastasi tällähetkellä?

Itse haluaisin jo hänen viereen..
      Ikävä
      47
      942
    Aihe