Aina kun kuuntelee, tai lukee esim. täältä, kun kehutaan hurjia tehoja, hurjilla ahtopaineilla. Tuo ahtopainen ei minusta kerro yhtään mitään. On ihan eri asia onko 1bar "pienellä turbolla" tai 1bar "isolla turbolla" Eikös se ilmamäärä, mikä koneen läpi saadaan menemään ole enemmän merkityksellistä, kuin tuo kaikkien jumaloima ahtopaine.
Ahtopaine
21
7485
Vastaukset
- turboarska
moriesta.. puhut poika muuten asiaa,oot tainnu pyöritellä noita föönejä enemmäki.pikku turbo antaa hieman lisää voimaa tasaisesti.isolla turbolla saa kyytiin aasinpotkun.
- Ahti
Siis 1bar on 1bar. Jos imusarjassa on 1bar ylipainetta niin periaatteessa koneeseen menee sama ilmamäärä ihan sama minkäkokoinen ahdin sitä sinne pukkaa. Käytännössä pienen ahtimen ahdas pakopuoli rajoittaa virtausta isoilla kierroksilla. Mutta sisäänmenevää ilmaa ei kovinkaan paljon, jos paineet pysyy kokoajan 1bar. Ja tehoa rajoittaa tietenkin pienen ahtimen sakkaavan imusiiven kuumentama ilma.
Nyt kun kerran aloit puhumaan noista paineista, niin miksi jätit mainitsematta kannen? Kyllähän kannen virtaus on tärkeimpiä koneen toimimiseen vaikuttavia tekijöitä. Sitten kun saadaan kansi virtaamaan, voidaan valita sopiva ahdin, joka katukäytössä on aina kompromissi tehojen ja turbolagin väliltä.- turboarska
kyllähä tuo kansi pitää virtaava olla,mulla vain omassa sattui olemaan aika hyvä tuokin.seuraavaksi tulee tuo virtaavampi moniventtiilikansi.onhan tuo nytkin hieman ylävireinen käyttöautoksi.kyllähän pienellä ahtimellä alavääntöä saadaan,muttei pelaa isoilla kierroksilla.kaikki tulee olemaan mitä koneelta hakee,hakeeko tehoa vai vääntöä.ei rasitu voimansiirto kuin on vähän ylävireinen.
- Ahti
turboarska kirjoitti:
kyllähä tuo kansi pitää virtaava olla,mulla vain omassa sattui olemaan aika hyvä tuokin.seuraavaksi tulee tuo virtaavampi moniventtiilikansi.onhan tuo nytkin hieman ylävireinen käyttöautoksi.kyllähän pienellä ahtimellä alavääntöä saadaan,muttei pelaa isoilla kierroksilla.kaikki tulee olemaan mitä koneelta hakee,hakeeko tehoa vai vääntöä.ei rasitu voimansiirto kuin on vähän ylävireinen.
Joo kyllähän se niin on että koko paketti pitää sovittaa toisiinsa, ja juurikin niin kuin minkälaiseksi moottorin haluaa.
Itselläni on hyvin virtaava kansi, mutta liian pieni turbo, ahtopaineet nousee todella alhaalta ja vääntö on muikea mutta yli baarin paineilla ei jaksa vetää voimalla kuin tuonne 5000rpm asti. Kun taas puolella baarilla menee rajoittimelle asti hyytymättä. Eli ensikesäksi isompaa puhallinta.. Ja samalla lisää niitä hurjia ahtopaineita.. ;) - diesel
Ahti kirjoitti:
Joo kyllähän se niin on että koko paketti pitää sovittaa toisiinsa, ja juurikin niin kuin minkälaiseksi moottorin haluaa.
Itselläni on hyvin virtaava kansi, mutta liian pieni turbo, ahtopaineet nousee todella alhaalta ja vääntö on muikea mutta yli baarin paineilla ei jaksa vetää voimalla kuin tuonne 5000rpm asti. Kun taas puolella baarilla menee rajoittimelle asti hyytymättä. Eli ensikesäksi isompaa puhallinta.. Ja samalla lisää niitä hurjia ahtopaineita.. ;)sitte voidaan vaikka ajaa kilpaa vähäsen!
mersuhan on kuitenki johtotähti. - Ahti
diesel kirjoitti:
sitte voidaan vaikka ajaa kilpaa vähäsen!
mersuhan on kuitenki johtotähti.Joo kyllähän sitä vois pienen "leikkimielisen" skaban ottaa! Eli suomeks kattoa paljonko mä jään.. ;)
- niinjoo
diesel kirjoitti:
sitte voidaan vaikka ajaa kilpaa vähäsen!
mersuhan on kuitenki johtotähti.Ja sitten kun halutaan ehtiä, vaihdetaan vanhaan Hiaceen.
- Tapio Turbulenssi
""pienen ahtimen sakkaavan imusiiven kuumentama ilma""
?? - Ahti
Tapio Turbulenssi kirjoitti:
""pienen ahtimen sakkaavan imusiiven kuumentama ilma""
??Itseasiassa tuohan on sinänsä tyhmästi kirjoitettu, että ilmahan lämpenee aina ahdettaessa, eikä suinkaan vain "sakkaavan" imusiiven johdosta.
Tuolla sakkaamisella tarkoitan sitä, kun ahtimen optimaalinen toiminta-alue ylitetään, ja ylikierroksilla pyörivä kompressorisiipi ei enää toimi niinkuin sen pitäisi. Enpä sitä sen kummemmin viitsi/ehdi alkaa selventämään. Googlettamalla varmasti löytyy turboaiheisilta sivustoilta lisää aiheesta. - Tapio Turbulenssi
Ahti kirjoitti:
Itseasiassa tuohan on sinänsä tyhmästi kirjoitettu, että ilmahan lämpenee aina ahdettaessa, eikä suinkaan vain "sakkaavan" imusiiven johdosta.
Tuolla sakkaamisella tarkoitan sitä, kun ahtimen optimaalinen toiminta-alue ylitetään, ja ylikierroksilla pyörivä kompressorisiipi ei enää toimi niinkuin sen pitäisi. Enpä sitä sen kummemmin viitsi/ehdi alkaa selventämään. Googlettamalla varmasti löytyy turboaiheisilta sivustoilta lisää aiheesta.""sakkaavan" imusiiven johdosta" ...
"sakkaamisella tarkoitan sitä, kun ahtimen optimaalinen toiminta-alue ylitetään"
"viitsi/ehdi alkaa selventämään...Googlettamalla varmasti löytyy"
Jep jep.
Luulin, että sakkaaminen tarkoittaa sitä, että siiven kohtauskulma kasvaa niin suureksi, että virtaus irtoaa siitä turbulenttiseksi...
:) - Ahti
Tapio Turbulenssi kirjoitti:
""sakkaavan" imusiiven johdosta" ...
"sakkaamisella tarkoitan sitä, kun ahtimen optimaalinen toiminta-alue ylitetään"
"viitsi/ehdi alkaa selventämään...Googlettamalla varmasti löytyy"
Jep jep.
Luulin, että sakkaaminen tarkoittaa sitä, että siiven kohtauskulma kasvaa niin suureksi, että virtaus irtoaa siitä turbulenttiseksi...
:)No sitähän siellä nimenomaan tapahtuu.
- Tapio Turbulenssi
Ahti kirjoitti:
No sitähän siellä nimenomaan tapahtuu.
.. kohtauskulma pysyy vakiona, ellei käytetä säätyvää johdesiivistöä....?
- joo
Tapio Turbulenssi kirjoitti:
.. kohtauskulma pysyy vakiona, ellei käytetä säätyvää johdesiivistöä....?
hybridi turbo se olla pitää,joka autossa mitkä tiellä liikkuu niin se vaan on.
- Ahti
Tapio Turbulenssi kirjoitti:
.. kohtauskulma pysyy vakiona, ellei käytetä säätyvää johdesiivistöä....?
Kyllähän se samana pysyy. Kuitenkin on kyse samasta ilmiöstä, mitä käsittääkseni yleisesti käsitetään sakkaamisena mm. ilmailu tai veneilypuolella. Eli siiven pyörintänopus on liian kova sen kulmaan ja ilman virtausnopeuteen nähden. Aiheuttaen näinollen turbulenssia.
- Ahti
joo kirjoitti:
hybridi turbo se olla pitää,joka autossa mitkä tiellä liikkuu niin se vaan on.
Ja mitenkähän se vaikuttaa tuohon siiven kulmaan oli turbo hybridi tai ei??
- Tapio Turbulenssi
Ahti kirjoitti:
Kyllähän se samana pysyy. Kuitenkin on kyse samasta ilmiöstä, mitä käsittääkseni yleisesti käsitetään sakkaamisena mm. ilmailu tai veneilypuolella. Eli siiven pyörintänopus on liian kova sen kulmaan ja ilman virtausnopeuteen nähden. Aiheuttaen näinollen turbulenssia.
Veneissä, lentoveneitä lukuunottamatta, keskitytään pääasiassa hydrodynamiikkaan ja siellä törmäämme kavitaatioksi nimitettyyn ilmiöön. Tämä pumpuistakin tuttua ja perin kiusallista ilmiötä en ole tavannut ahtimissa enkä turbiineissa... kaasuilla. Siiven sakkaus on riippuvainen yksinomaan kohtauskulmasta, ei esimerkiksi virtausnopeudesta. Tämä on aerodynamiikan eräs perussääntöjä. Täsmennettäköön, että puhutaan aerodynaamisesta sakkauksesta, ei nk g-sakkauksesta, joka on asia erikseen.
- Ahti
Tapio Turbulenssi kirjoitti:
Veneissä, lentoveneitä lukuunottamatta, keskitytään pääasiassa hydrodynamiikkaan ja siellä törmäämme kavitaatioksi nimitettyyn ilmiöön. Tämä pumpuistakin tuttua ja perin kiusallista ilmiötä en ole tavannut ahtimissa enkä turbiineissa... kaasuilla. Siiven sakkaus on riippuvainen yksinomaan kohtauskulmasta, ei esimerkiksi virtausnopeudesta. Tämä on aerodynamiikan eräs perussääntöjä. Täsmennettäköön, että puhutaan aerodynaamisesta sakkauksesta, ei nk g-sakkauksesta, joka on asia erikseen.
No tuon takia lisäsin tekstiin sanan "käsittääkseni". Itse kun en harrasta veneilyä enkä ilmailua, kaikki tietoni niistä on ns. isojen poikien puhetta, joten... ;) Joo kavitaatiohan tuo oikea sana olikin. Seison korjattuna.
Minkäs niminen ilmiö tuo sitten on, kun siiven pyörintänopeus on niin suuri, että sen hyötysuhde huononee merkittävästi, aiheuttaen turbulenssia??
Turbopiireissä tätäkin kutsutaan sakkaamiseksi, ilmeisesti virheellisesti.. - KHN
Ahti kirjoitti:
No tuon takia lisäsin tekstiin sanan "käsittääkseni". Itse kun en harrasta veneilyä enkä ilmailua, kaikki tietoni niistä on ns. isojen poikien puhetta, joten... ;) Joo kavitaatiohan tuo oikea sana olikin. Seison korjattuna.
Minkäs niminen ilmiö tuo sitten on, kun siiven pyörintänopeus on niin suuri, että sen hyötysuhde huononee merkittävästi, aiheuttaen turbulenssia??
Turbopiireissä tätäkin kutsutaan sakkaamiseksi, ilmeisesti virheellisesti..Tässä viestiketjussa on ilmeisesti haettu ilmiöta, jossa kompressorista kuuluu voimakkaita paukahduksia. Ilmiö tosiaankin vastaa esimerkiksi lentokoneen siiven sakkausta. Englanniksi ilmiö on "surge t. compressor stall" ja saksaksi "Pumpen"; suomeksi ei taida olla virallista termiä mutta hyvin usein puhutaan ahtimen pumppauksesta. Kompressorikartalla tämä raja on käyttöalueen vasemmalla puolella kun läpimenevä ilmavirta on liian pieni kompressorin painesuhteeseen nähden.
Kompressorikartalla käyttöalueeen oikeana rajana on tilanne jolloin ahdin menee "tukkoon" (engl. choke). Tällöin ilman virtausnopeus kompressorin imuaukossa on sama kuin äänennopeus.
Kun ilmaa puristetaan kasaan, se lämpenee fysiikan lakien mukaisesti. Teoreettisessa tilanteessa kun kompressorin hyötysuhde on 100% nousu noudattaa yleistä kaasulakia pV=nRT ja sitten kun kompressorin hyötysuhde on pienempi on lämmönousu vähän suurempaa...
Nimimerkillä teen näitä juttuja työkseni. - Ahti
KHN kirjoitti:
Tässä viestiketjussa on ilmeisesti haettu ilmiöta, jossa kompressorista kuuluu voimakkaita paukahduksia. Ilmiö tosiaankin vastaa esimerkiksi lentokoneen siiven sakkausta. Englanniksi ilmiö on "surge t. compressor stall" ja saksaksi "Pumpen"; suomeksi ei taida olla virallista termiä mutta hyvin usein puhutaan ahtimen pumppauksesta. Kompressorikartalla tämä raja on käyttöalueen vasemmalla puolella kun läpimenevä ilmavirta on liian pieni kompressorin painesuhteeseen nähden.
Kompressorikartalla käyttöalueeen oikeana rajana on tilanne jolloin ahdin menee "tukkoon" (engl. choke). Tällöin ilman virtausnopeus kompressorin imuaukossa on sama kuin äänennopeus.
Kun ilmaa puristetaan kasaan, se lämpenee fysiikan lakien mukaisesti. Teoreettisessa tilanteessa kun kompressorin hyötysuhde on 100% nousu noudattaa yleistä kaasulakia pV=nRT ja sitten kun kompressorin hyötysuhde on pienempi on lämmönousu vähän suurempaa...
Nimimerkillä teen näitä juttuja työkseni.Kiitän selvennyksestä.
- Satunnainen Tarkkailija
KHN kirjoitti:
Tässä viestiketjussa on ilmeisesti haettu ilmiöta, jossa kompressorista kuuluu voimakkaita paukahduksia. Ilmiö tosiaankin vastaa esimerkiksi lentokoneen siiven sakkausta. Englanniksi ilmiö on "surge t. compressor stall" ja saksaksi "Pumpen"; suomeksi ei taida olla virallista termiä mutta hyvin usein puhutaan ahtimen pumppauksesta. Kompressorikartalla tämä raja on käyttöalueen vasemmalla puolella kun läpimenevä ilmavirta on liian pieni kompressorin painesuhteeseen nähden.
Kompressorikartalla käyttöalueeen oikeana rajana on tilanne jolloin ahdin menee "tukkoon" (engl. choke). Tällöin ilman virtausnopeus kompressorin imuaukossa on sama kuin äänennopeus.
Kun ilmaa puristetaan kasaan, se lämpenee fysiikan lakien mukaisesti. Teoreettisessa tilanteessa kun kompressorin hyötysuhde on 100% nousu noudattaa yleistä kaasulakia pV=nRT ja sitten kun kompressorin hyötysuhde on pienempi on lämmönousu vähän suurempaa...
Nimimerkillä teen näitä juttuja työkseni.Luulin, että "turbo" on yksinkertainen radiaaliahdin joko kiinteillä tai säädettävillä johtosiivillä -pyörivää johdesiivistöä en ole vielä pakokaasuahtimissa tavannut- jonka voimanlähteenä toimii tavallinen radiaaliturbiini...
Ehkäpä kompressorikartalla suunnistuksen sijaan olisi syytä tutkia vähän väljempiä "pumppuja" ja pienempiä paineita...
:)
Mitäs muuten se äänen nopeus olikaan? Ettei olisi ollut n. 20,88 kertaa neliöjuuri delta t:stä.. on teillä aika turbot paukkumassa.... - pena
Tapio Turbulenssi kirjoitti:
""sakkaavan" imusiiven johdosta" ...
"sakkaamisella tarkoitan sitä, kun ahtimen optimaalinen toiminta-alue ylitetään"
"viitsi/ehdi alkaa selventämään...Googlettamalla varmasti löytyy"
Jep jep.
Luulin, että sakkaaminen tarkoittaa sitä, että siiven kohtauskulma kasvaa niin suureksi, että virtaus irtoaa siitä turbulenttiseksi...
:)Virtaus siivellä voi olla ja useimmin onkin ainakin osalla siivestä (indifferenssipisteen takana) turbulenttista jo ennen sakkausta. Sakkaus on täysin eri asia kuin virtauksen kehittyminen turbulenttiseksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka1013078GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?
GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys431157- 831132
Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut
Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja511025Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!
Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!32987- 67858
Tunnustan
Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle39852- 53847
- 44822
Autolla puuhun
Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn24781