Aikuisten oikomishoito

Töttöröö1984

Heippa!

Olisiko kenelläkään kokemuksia aikuisten on oikomishoidosta? Missä käytte? Mitä maksaa? Onko kivuliasta?
Olen nyt harkinnut oikomisen aloittamista pari vuotta mutta en ole vieläkään uskaltautunut vastaanotolle...

5

1693

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vielätämätästä

Hei! Vastasin tämän saman viestin tällä palstalla tuonne yhteen toiseen keskusteluun, mutta kopioin oman vastaukseni myös nyt sinulle.
      Olen 26-vuotias naikkonen ja mulla on kiinteät raudat, ne rumat hopeanväriset ja edessä. lisäksi minulla on takana kumanauhaveto ja eteen tulee ens kerralla joku utility-kaari. Olen pitänyt rautoja nyt kohta puolivuotta ja vielä olisi puolitoistavuotta edessä. Minulle tulee myös alahampaisiin jossain vaiheessa kiinteät raudat. Sekä jossain vaiheessa joudun leikkaukseen, jossa minulta siirretään alaleukaa eteenpäin muutamia millejä, koska se jää muuten hampaiden suoristuttua liian taakse. Myös hoidon yhteydessä minulle istutetaan kaksi "nastahammasta". sellainen operaatio. Hoidot tehdään oikomisineen keskussairaalassa, suupoliklinikalla, kosk minulla oli purentavian, aiemman hoitovirheen, sekä synnynnäisesti puuttuvien hampaiden johdosta kaikki syyt päästä sinne ja koko höskä tulee maksaman minulle vain poliklinikka maksut.että siksikään en todellakaan kehtaa valittaa näkyvistä taudoista. ja minulle myös sanottiin, että hampani oikenevat nopeammin näillä raudoilla, kuin niillä posliininvärisillä, saati hampaiden taakse asennettevilla.
      Minua eivät aikuisena nämä raudat häiritse lainkaan! aikoinaan kieltäydyin näistä yläasteella, koska sehän olisi ollut siinä iässä ihan ennenkuulumatonta! nyt on ihan asenne-kysymys tässä iässä laittaa NÄKYVÄT raudat. Moni hätkähtää (esim.kassaneiti) näitä mun rautoja (harvoin tässä iässä olevila näitä näkee), mutta olempa nähnyt ihan selviä haikeita kateuden katseitakin tyyliin "miksen minäki vois saaha omia hampaitani kuntoon vielä aikuisena". eli minä olen todella ylpeä raudoistani ja vielä ylpeämpi, kun saan ne pois ja mulla on flakkasuora hammasrivi! että turha nirsoilu pois, jos voi saada itseään häiritsevän asian pois tällälailla. ei kait nyt tässä iässä, saati vanhemmallakaan, tarvitse enää potea uskottavuus ongelmaa, jos on näkyvät raudat. ja minä kyllä hymyilen ihan antaumuksella, näkyyhän ne jokatapauksessa! parempi niin että ihminen näkee suosiolla, et mulla on raudat suussa, kuin että sieltä vilahtaa jotain mustaa ja se luulee, et mulla on huonot hampaat. likaiset.
      että jos epäilet, et sulla vois olla mahiksia päästä suupolille keskussairaalaan, niin kysy ihmeessä hammaslääkäriltäsi, säästät pitkän pennin. jos kyseessä on vain muutaman hampaan oikominen, niin silloin tuskin. mutta mitä näistä rautojen väristä enää vouhkaamaan, aikuiset ihmiset. ymmärrän, että lapsille ja varsinkin teineille ne voivat olla kiusalliset.
      Onhan ne todella kipeät aina kun niitä käy kiristämässä ja itselläni ainakin on kiristyspäivä saikkupäivä, kun tuska on niin kova, koska minulla on vähän normaalia vaativampi tämä hoito.
      Hampaat kipeytyvät puruaroiksi aina vuorotellen, et tänään esim. etuhampaat, kahden päivän päästä kulmahampaat jne. ja on päiviä, jolloin mikään hammas ei ole puruarka. mutta kipu ja arkuus ei ole mielestäni niin pahoja, etteikö niitä aikuinen ihminen kestäisi, ymmärrän, että joskus pikkulapset itkevät kipua. mutta nämähän ovat yksilöllisiä asioita, miten kukakin kivun kestää.
      Kertaakaan en ole katunut rautojen laittoa, enkä voi muuta kuin suositella ja kannustaa! Kiität itseäsi vielä! :)

• suora leego

Oikaisutin hampaani 24-26v ikäisenä yksityisellä. Kaksi vuotta meni ja vajaa 3000€ rahaa.

Sekä ala että ylärivi oikaistiin olivat todella vinossa ja päällekkäin.

Juu hampaat on hellinä aina vähän aikaa kun rautoja kiristetään alussa enemmän ja helpottaa loppuakohti.

Eipä niihin kukaan juuri kiinnittänyt huomiota ja töissäkin olin asiakaspalveluhommissa.

Suosittelen jos asiaa nyt yhtään mietit niin 2 vuoden päästä mietit miksi ei tullut tehtyä jo 2 vuotta aiemmin.

• oiottu aikuisena

Kannattaa tosiaan tehdä niille hampaille jotain, oli se sitten oikominen, kruunutus tai jotain muuta. Ite tuli mietittyä yli kolme vuotta, että mitä näille oikein tekisi. Lopulta sitten neljällä kruunulla laitettiin vinot etuhampaat kuntoon ja eniten kaduttaa tosiaan se etten heti ryhtynyt hommiin. Eihän ne hampaat siitä itekseen oikene..

• Hammaskaari
        oiottu aikuisena kirjoitti:

Kannattaa tosiaan tehdä niille hampaille jotain, oli se sitten oikominen, kruunutus tai jotain muuta. Ite tuli mietittyä yli kolme vuotta, että mitä näille oikein tekisi. Lopulta sitten neljällä kruunulla laitettiin vinot etuhampaat kuntoon ja eniten kaduttaa tosiaan se etten heti ryhtynyt hommiin. Eihän ne hampaat siitä itekseen oikene..

Itse olen jo 50-vuotias nainen ja mullekin on laitettu lokakuussa ekat raudat suuhun. Homma on vielä alussa.
        Aluksi suu oli kipeä, ruoan purenta vaikeaa.Yöksi laitan vetoraudan. Mulla on väärä purenta, ylläleuka on paljon yli alaleuan.
        Olen kärsinyt jatkuvista pääkivuista sekä ulkonäöstä, kun ylä- ja alaleuan hampaat sojottaa sinne tänne. Onneksi hammaslääkärini laittoi lähetteen hamaspolille.Minunkaan ei tarvitse maksaa kuin pkl-maksut.
        Olen palveluammatissa töissä, mutta hymyilen oikein leveästi että raudat oikein näkyvät.Toivon,että uskallat mennä edes arvioittamaan hampaasi ja mitä tehtäisiin:)

• puuttuu pysyviä hampaita

Kiinnostaa miten pääsit kunnalliseen hoitoon ? Meillä lyhykäisesti seuraava tilanne tyttären kanssa; Tytöltä puuttuu ylhäältä 4 pysyvää hammasta (tyttö nyt 12 v.) Ts. hammasaiheita ei ole olemassakaan, tämä vähän sukuvika koska itseltäni puuttuu myös pysyviä hampaita. Jo pari vuotta sitten ylhäältä alettiin poistaa (!) maitohampaita jotta ne vähät omat pysyvät sitten puhkeaisivat suurinpiirtein oikeille paikoille. Muistaakseni ylhäältä on poistettu jo 6 hammasta. Tästä johtuen etuhampaiden ja seuraavien välissä on isot raot jotka haittaavat jo tyttöä kovasti. Eilen sitten kävin tytön kanssa oikojalla joka sanoi että tällä hetkellä ei voi tehdä mitään koska tytön leukaluun kasvu on kesken. Jos raot laitetaan umpeen oikomishoidolla, ne eivät pysy vaan vuoden päästä ollaan taas lähtötilanteessa. Oikoja ehdotti seuraavaa; odotetaan kunnes kasvu on pysähtynyt, n. 20-vuotiaaksi sitten oikomishoito ja sen jälkeen kruunut molemmille puolille (rako on sen verran iso että uusi "tekohammas" mahtuu väliin hyvin). Eli tämä tarkoittaisi että kaikki oikomishoidon kustannukset tulisivat meidän itsemme maksettaviksi. Harmittaa koska mielestäni oikojahammaslääkäri on tehnyt virheen; miksi poistettu niin paljon hampaita ja nyt tilamme se ettei mitään voida tehdä tällä hetkellä. Lisäksi olin (kirjallisesti) kieltänyt poistamasta yhtään hammasta tytöltä ilman minun lupaani - silti joka käynnin yhteydessä hampaita poistettiin ! Tyttö jo sanoikin ettei edes enää uskalla mennä hammaslääkäriin kun aina poistetaan hampaita :( Meillä on n. kuukauden kuluttua tapaaminen jonkun erikoisoikojan kanssa. Siinä yhteydessä päätetään mitä tehdään ja koska. Haluaisin kyllä ainakin kunnan sitoumuksen tulevaan aikuisiällä (?) tapahtuvaan oikomishoitoon koska mielestäni tässä on tapahtunut hoitovirhe.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Immu otti pataan

Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      152
      2545
    2. Näetkö feminismin uhkana

Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?
      Ikävä
      203
      1190
    3. Tykkäätkö halaamisesta?

Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo
      Maailman menoa
      113
      1101
    4. Hinduilu on suurta eksytystä

tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa
      Hindulaisuus
      389
      940
    5. Malmin tapaus on järkyttävä

Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      299
      923
    6. Miksi kaivata miestä

jolla ei edes muna toimi?
      Ikävä
      101
      912
    7. Mitkä asiat teidän elämässänne on

Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      66