Mitä joulu tarkoittaa/merkitsee sinulle

Kyssäri/gallup

Olisiko sinulle aikaa/halua vastata?

Aikaisemmin minulle joulu tarkoitti jotain määrättyä. Nyt kun ikää on kertynyt huomaan sen joka vuosi merkitsevän eri asioita.

Olisiko sinulla halua kertoa, mitä Joulu sinulle tätä vuonna merkitsee?

14

503

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • varhaislapsuudestani

Asti, että Jeesus syntyi Jouluna ja vietämme Joulua Jeesuksen syntymän muistojuhlana.

No sitten kun ikää kerttyi ja sain lukea eri lähteistä ettei kukaan tiedä mihin vuodenaikaan todellisuudessa Jeesus syntyi.

Mitä enemmän sain tietää, sitä enemmän ihmettelin, että miksi kirkko väittää Jeesuksen syntyneen Jouluna.

Sen jälkeen olen lukenut paljon näistä asioista ja olen tullut siihen tulokseen, että kirkko halusi "kusettaa" ihmisiä. Kun tuon tajusin tuntui todella pahalta. Sattuu vieläkin, kun muistan nuo tunnelmat. Ensimmäinen kysymykseni oli miksi ja sen jälkeen tuli monta muuta kysymystä ja Raamatun uskottavuus mureni.

Tulin siihen tulokseen, että ns. rahvasta on kusetettu aika rankasti.

Kiitos muuten kysymyksestä. Olen monta kertaa miettinyt millä foorumilla tästä asiasta voisi keskustella.

• joulunlapsi

En oikeastaan valmistele paljon joulua. Muutama jouluinen liina pöydälle, joulukortteja 5 - 10 kpl, sittten osallistumista hartaus-ja ym. tilaisuuksiin. Tulin juuri joulusaunasta ja lähden hautausmaalle ja sitten sukuloimaan. Tärkeintä joulussa on itselleni Jeesuksen Kristuksen syntyminen ihmiskunnan Lunastajaksi! Voitaisiiin juhlia muulloinkin, mutta pimein aika vuodesta sopii juhlan ajankohdaksi ihan hyvin.

• Thronos

Viettäisin mieluiten koko joulunajan luonnon keskellä niinkuin olen tehnyt viime aikoina, sillä luonnossa ei onneksi ole juhlapyhiä ollenkaan. Yksinäinen ystäväni kuitenkin haluaa viettää joulua ja suree yksinäisyyttään, luovun siis omasta toiveestani, rauhallisesta hiljaisesta olosta metsässä ja lähden viettämään joulua hänen kanssaan. En nyt siis ehdi tarkemmin tässä pohdiskella mitä joulu merkitsee minulle, ateistille.

• >>>Mitä joulu tarkoittaa/merkitsee sinulle
      Kyssäri/gallup Olisiko sinulle aikaa/halua vastata?<

-joulu stressaa, kun ei osaa ostaa lahjoja, koko touhu turhaa kaupallisuutta. Ja hössötystä. Ja voihan nitä lahjoja antaa muulloinkin. Ja samanlaisia ne joulupäivät ovat, kuin muutkin päivät. Ja. Ja. Ja..

Joulunaika on sellainen olotila, kuin tikkua työntäis kynnen alle.

Joulunaika merkitsee enemmänkin sitä, että päivät alkaa pidentymään ja kevättä kohti mennään, talven "selkä" alkaa taittumaan.

• Meikku-matelija

Olen ehkä vähän hätäinen, mutta minulle joulu merkitsee kevätkauteen siirtymistä.

• Hihhulihihhii

Hihhuli hihhuli hihhuli hei,
      jumalia olemassa ole ei.
      sieluakaan mistään löydy ei.
      järki pimeydestä voiton vei!

Siinähän se pähkinänkuoressa:
      Terve järki voittaa aina uskontojen
      keskiaikaisen pimeyden ja vihaviestin.
      Ja korostuu erityisesti näin jouluna,
      kun lukee kaikkia noita edellä olleita
      hihujen Pyhää Vihaa huokuvia viestejä.

Synti! Viha! Tuomio! Rangaistus!
      Ikuinen kidutus! Kärvenny helvetissä!

Rakkauden sanoma?
      Kaunista joulua vaan kaikille teille,
      jotka luulette vihanlietsonnan ja
      ikuisen kiduttamisen olevan rakkautta.

• fdbbfdbfd

On totta että joulun merkitys ja tärkeys vaihtelee aina eri elämäntilanteiden myötä. Aikoinaan lapsena ja nuorena aikuisena joulu oli perhejuhla, jossa koko perhe kokoontui yhteen, tavattiin sukulaisia ja syötiin sekä annettiin lahjoja puolin ja toisin.

Nykyään joulu on minulle kuitenkin lähinnä ylimääräinen lomajakso, jonka voin viettää missä milloinkin. Viime vuonna olin joulun ja uuden vuoden Indonesiassa, enkä kokenut sitä lainkaan jouluksi, vaan yhdeksi ylimääräiseksi pitkäksi lomaksi, jolloin pääsi pois töistä ja sai vähän rentoutua. Tämä onnistui kuitenkin vain siksi ettei minulla ole vielä omaa perhettä, joten tämä joulurentoutuminen on vain yksi vaihe, toivottavasti pitkä sellainen...

• Kössönöm

Ei joulu minulle mitään merkitse. Lapsena se oli eri juttu, kun odotteli lhjoja ja muuta. Mutta kun omilleni muutin, niin en ole koskaan viettänyt joulua. Edes pakanallista juhlaa;) Hyvät joulut toivottelen, kuten tapana on, mutta ei sillä itse joululla ole mitään merkitystä.

• juttu täällä

Lapsuudessahan se oli jännää, kun sai lahjoja ja oli kaikki rituaalit, joita ei muulloin ollut.

Mutta nyt, ei mitään. No, töistä on vapaata. Vähän kuin talviloma.

Hyvää Joulua vaan kuitenkin kaikille, en ole suvaitsematon ollenkaan.

• Kössönöm
        juttu täällä kirjoitti:

Lapsuudessahan se oli jännää, kun sai lahjoja ja oli kaikki rituaalit, joita ei muulloin ollut.

oli äsken telkussa. Joku vanha juttu vuodelta 1971, kun hän oli Suomessa Unicefin lähettilään ominaisuudessa. Hauska heppu.

Se nyt tähän mitenkään kuulu, mutta itselleni tuli hyvä olo katsella tuollaista iloittelua.

• Jep!
        juttu täällä kirjoitti:

Sama juttu kans! Pentuna se oli kivaa, kun sai kaikkia lahjoja! Mutta nyt vähän varttuneempana ei ei enään se lahjojen saaminen/antaminen oo kivaaa. Ja lopuksi minkä takia?

• Tristar

Ja sitä että lapset ovat iloisia uusista kivoista leluista ja nähdessään sukulaisia joita muuten harvoin käy. Siinäpä se. Joulu on täydellinen tekosyy tavata ystäviä, joskin tänä vuonna se jäi *sniff* valitettavan vähälle. Eivät päässeet tulemaan.

• quo

Joulu ei ole minulle koskaan oikeastaan mitään erityistä josta en voisi luopua. En lapsenakaan pitänyt sitä kovin erikoisena.
      Voin hyvin osallistua joulun viettoon ilman turhautumista. Mihinkään en suhaudu pakonomaisesti vaan tilanteen mukaan. En minä muiden joulumieltä halua pilata jos se heille tuntuu tärkeeltä.
      Jos joulu jostakin syystä jäisi kokonaan viettämättä en jäisi mitään kaipaamaan.

• bubastis.tmi

sitä että asioita ei pitäisi suunnitella liikaa. On hyvä vain katsoa mitä tapahtuu ja olla sen mukaan.
      Harhakuvitelmista irtautumista, sitä että ei päätä ja suunnittele asioita ennalta, millaisia niiden pitäisi olla, vaan antaa niiden olla niinkuin ne on.
      Skarpimpia valintoja. Siinä tämän joulun ajatukset.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Silmienvääntelijä-persut pääsivät Japanissa sarjakuvaan

Torille! https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000011943173.html
      Maailman menoa
      183
      5037
    2. Nato kaatamassa Petterin haaveileman Tunnin junan?

Nato edellyttää pohjoisessa Jäämereltä Rovaniemelle saakka kapearaitesta suoraa rautatieväylää, joka maksaa paperirahaa,
      Maailman menoa
      20
      4428
    3. Donald Trump pääsi samalle listalle Sanna Marinin kanssa

Eli vasemmistolaisen Time-median top 100 jännäihmisten listalle. https://time.com/collections/time100-next-2021/5937699
      Maailman menoa
      9
      3127
    4. Älkää vaan sairastuko syöpään Suomessa

Tilaston mukaan Suomi, Slovakia ja Latvia lääkitsee aivan pohjamudissa syöpää. Sairastunutta hoidetaan edelleen vanhana
      Maailman menoa
      256
      2997
    5. Kyllä, maata ei halua puolustaa nimenomaan punavihreän puolen edustajat

"Esimerkiksi maanpuolustushenki on keskimääräistä alempana naisten, arvoliberaalien, heikossa taloustilanteessa olevien
      Maailman menoa
      143
      2912
    6. Sä veit mun sydämen ihan totaalisesti

Aivan totaalisesti..
      Ikävä
      52
      2521
    7. Oot se sinä

Ihan varmasti oot, tuo olemus ei valehtele 😘💓🪅 🏡 ihana 😍🙏
      Ikävä
      27