Muutama desi pienempi kulutus automaatilla,onko välitys-suhde pidempi? Kiero ajatus, hiukan suurempaa rengasta vaikkapa vanne tuumaa suurempi tai korkeampaa profiilia , ei leveytä niin menisikö vähemmällä myös? Saisi samalla hieman tulevampaa menoa.
Kyllä se bensa taas pian 1-2v? nousee = 1.9euroa litra.
Miksi vie vähemmän aut forester
18
1311
Vastaukset
- ymmärtänyt
kaikkea. Esim. tuo tukevampaa menoa?
Kulutukseen vaikuttaa renkaista puhuttaessa
vain renkaan vierintävastus, johon taas vai-
kuttaa rengaspaine. Rengasleveyden merkitys
ilmansatukseen voidaan sivuuttaa, sillä niin
vähän se kasvattaa auton otsapintaa.- mannelle
Ai jos autossa xx on 14" vanne ja rengas vaikkapa 175-82-14" ja siihen vaihdetaan vanne 17" ja rengas 205-50-17" niin jo vain on eriplaneetalta tukevuus, ei se niin vaikeaa ole.
Kulutkseen vaikuttaa renkaan vierintä vastus oikein olet oivaltanut. Vain sanan saat unohtaa ,vaikuttaa muukin esim renkaan leveys.
Jos renkaan koknais halkaisia kasvaa väliytys myös pitenee mutta ilmavastus muuttu myös auton noustessa joka avaikuttaa myös auton kulutukseen yleensä lisäävästi.
- forre
joskus laskin nuo välityssuhteet, ja automaatissa on todella pitemmät välitykset, mutta kääytännön kulutus voi olla toisinpäin, koska automaatti luistaa ylämäissä ja vaihtaa herkästi pienemmälle vaihteelle, joten kulutus nousee.
- forre
sori, olikin kyse turbosta, siitä en sano mitään, kun en tiedä.
- äkstee
vasemmalla automaatin luvut:
1 vaihde 2,785 3,454
2 vaihde 1,545 1,947
3 vaihde 1,000 1,366
4 vaihde 0,694 0,972
5 vaihde ----- 0,738
tasausp. 4,111 4,444- äkstee
Tässä vielä tälläinen taulukko.
MT=manuaali, AT=automaatti, vaihteiden välityssuhteet, vetopyörästön välityssuhteet ja lopussa ao. vaihteen välityssuhde jaettuna vetopyörästön välityssuhteella ja taulukko lajiteltu tuon viimeisen mukaan.
Tuosta voi nähdä esimerkiksi, että manuaalin 1 on pienempi kuin automaatin 1.
Ja manuaalin 5 on hivenen isompi kuin automaatin 4, kun vetopyörästön välityssuhde huomioidaan.
Jos vetopyörästön välityssuhde laitettaisiin samaksi, niin automaatin 4 olisi isompi kuin manuaalin 5, mutta tämähän on vaan teoreettista jossittelua. Ja automaatissahan tuo 4 on isoin.
MT 1 vaihde 3,454 4,444 0,777227723
AT 1 vaihde 2,785 4,111 0,677450742
MT 2 vaihde 1,947 4,444 0,438118812
AT 2 vaihde 1,545 4,111 0,375820968
MT 3 vaihde 1,366 4,444 0,307380738
AT 3 vaihde 1,000 4,111 0,243249818
MT 4 vaihde 0,972 4,444 0,218721872
AT 4 vaihde 0,694 4,111 0,168815373
MT 5 vaihde 0,738 4,444 0,166066607 - forre
äkstee kirjoitti:
Tässä vielä tälläinen taulukko.
MT=manuaali, AT=automaatti, vaihteiden välityssuhteet, vetopyörästön välityssuhteet ja lopussa ao. vaihteen välityssuhde jaettuna vetopyörästön välityssuhteella ja taulukko lajiteltu tuon viimeisen mukaan.
Tuosta voi nähdä esimerkiksi, että manuaalin 1 on pienempi kuin automaatin 1.
Ja manuaalin 5 on hivenen isompi kuin automaatin 4, kun vetopyörästön välityssuhde huomioidaan.
Jos vetopyörästön välityssuhde laitettaisiin samaksi, niin automaatin 4 olisi isompi kuin manuaalin 5, mutta tämähän on vaan teoreettista jossittelua. Ja automaatissahan tuo 4 on isoin.
MT 1 vaihde 3,454 4,444 0,777227723
AT 1 vaihde 2,785 4,111 0,677450742
MT 2 vaihde 1,947 4,444 0,438118812
AT 2 vaihde 1,545 4,111 0,375820968
MT 3 vaihde 1,366 4,444 0,307380738
AT 3 vaihde 1,000 4,111 0,243249818
MT 4 vaihde 0,972 4,444 0,218721872
AT 4 vaihde 0,694 4,111 0,168815373
MT 5 vaihde 0,738 4,444 0,166066607Sori vaan mutta sä ajattelet ton homman väärinpäin, mitä isompi on "perän" välityssuhde, esim,1/4,44, sitä useamman kierroksen tekee kampiakseli suhteessa vetoakseliin. Pitää laskea näin: esim. AT 4,111X0,694=2,231 ja MT 4,444X0,738=3,2796 joten lopputulos kertoo kuinka monta kierrosta kampura kiertää sillä aikaa kun vetari tekee yhden, ja automaatissa on täten samalla nopeudella huomattavasti vähemmän kierroksia, sillä saadaan teoriassa pienempi kukutus, vaikka automaatti hukkaakin tehoa, käytännön kokemusta noitten kulutuksista mulla ei ole. Hyvää Uutta Vuotta!
- äkstee
forre kirjoitti:
Sori vaan mutta sä ajattelet ton homman väärinpäin, mitä isompi on "perän" välityssuhde, esim,1/4,44, sitä useamman kierroksen tekee kampiakseli suhteessa vetoakseliin. Pitää laskea näin: esim. AT 4,111X0,694=2,231 ja MT 4,444X0,738=3,2796 joten lopputulos kertoo kuinka monta kierrosta kampura kiertää sillä aikaa kun vetari tekee yhden, ja automaatissa on täten samalla nopeudella huomattavasti vähemmän kierroksia, sillä saadaan teoriassa pienempi kukutus, vaikka automaatti hukkaakin tehoa, käytännön kokemusta noitten kulutuksista mulla ei ole. Hyvää Uutta Vuotta!
Hyvää alkanutta vuotta 2009.
Kun vimevuonna kirjoitin tuon, olin selvinpäin, mutta kiireinen.
Nyt en ole selvinpäin, mutta järjissäni olen.
Saattaa hyvinkin olla virhe noissa välityssuhdeluvuissani.
Palaan asiaan kun olen selvinpäin :) - forre
äkstee kirjoitti:
Hyvää alkanutta vuotta 2009.
Kun vimevuonna kirjoitin tuon, olin selvinpäin, mutta kiireinen.
Nyt en ole selvinpäin, mutta järjissäni olen.
Saattaa hyvinkin olla virhe noissa välityssuhdeluvuissani.
Palaan asiaan kun olen selvinpäin :)Hyvä niin, siinä samalla kun toipuu kankkusesta, voi mielessään pyöritellä akseleita ja hammaspyöriä, ja pohtia mikä vaikuttaa mihinkäkin...
- äkstee
forre kirjoitti:
Hyvä niin, siinä samalla kun toipuu kankkusesta, voi mielessään pyöritellä akseleita ja hammaspyöriä, ja pohtia mikä vaikuttaa mihinkäkin...
Kankkusta ei tullut, mutta nyt tarkistin excelin, jossa olin joskus pyöritellyt noita asioita. Siinä minulla oli Forester XT:n välityssuhteet manuaalille ja automaatille, vetopyörästön välityssuhteet, rengaskoot, kierrosluku. Ja kaavan olin rakentanut niin, että nuo vaihteiden ja vetopyörästön välityssuhdeluvut olivat mukana näin:
rpm / vs1 / vs2, jossa siis vs1 on vaihteen välityssuhde ja vs2 vetopyörästön välityssuhde.
Samaan päästään sijoittamalla nuo näin:
rpm / (vs1 * vs2)
Kuitenkin tuo edellisessä välityssuhteiden esitystaulukossa on tosiaankin virhe, koska vedin suoraan kaavan ajattelematta loppuun saakka.
Näiden lukujen pitäisi olla oikein.
Eli vaihteen vs, vetopyörästön vs ja viimeisessä sarakkeessa laskennallinen nopeus, kun rpm=2200 ja renkaan koko 215/55 17, ja taulukko sortattu kokonaisvälityssuhteen mukaan, joka kuitenkin jätetty tästä pois.
MT 1 vaihde 3,454 4,444 18,05
AT 1 vaihde 2,785 4,111 24,21
MT 2 vaihde 1,947 4,444 32,03
AT 2 vaihde 1,545 4,111 43,63
MT 3 vaihde 1,366 4,444 45,65
MT 4 vaihde 0,972 4,444 64,16
AT 3 vaihde 1,000 4,111 67,41
MT 5 vaihde 0,738 4,444 84,50
AT 4 vaihde 0,694 4,111 97,13
Eli näyttäisi siltä, että automaatin isoin(4) on isompi kuin manuaalin isoin(5) pykälä.
Näin maallikkona voisin olettaa, että ajettaessa tasaisesti maantienopeutta, jolloin molemmilla isoin pykälä päällä, automaatti kuluttaa vähemmän. Jotta manuaali kulkisi tuota automaatin nopeutta 97.13, se edellyttäisi rpm=2529, siis 329 kierrosta enemmän kuin automaatilla. - MasaBJ
äkstee kirjoitti:
Kankkusta ei tullut, mutta nyt tarkistin excelin, jossa olin joskus pyöritellyt noita asioita. Siinä minulla oli Forester XT:n välityssuhteet manuaalille ja automaatille, vetopyörästön välityssuhteet, rengaskoot, kierrosluku. Ja kaavan olin rakentanut niin, että nuo vaihteiden ja vetopyörästön välityssuhdeluvut olivat mukana näin:
rpm / vs1 / vs2, jossa siis vs1 on vaihteen välityssuhde ja vs2 vetopyörästön välityssuhde.
Samaan päästään sijoittamalla nuo näin:
rpm / (vs1 * vs2)
Kuitenkin tuo edellisessä välityssuhteiden esitystaulukossa on tosiaankin virhe, koska vedin suoraan kaavan ajattelematta loppuun saakka.
Näiden lukujen pitäisi olla oikein.
Eli vaihteen vs, vetopyörästön vs ja viimeisessä sarakkeessa laskennallinen nopeus, kun rpm=2200 ja renkaan koko 215/55 17, ja taulukko sortattu kokonaisvälityssuhteen mukaan, joka kuitenkin jätetty tästä pois.
MT 1 vaihde 3,454 4,444 18,05
AT 1 vaihde 2,785 4,111 24,21
MT 2 vaihde 1,947 4,444 32,03
AT 2 vaihde 1,545 4,111 43,63
MT 3 vaihde 1,366 4,444 45,65
MT 4 vaihde 0,972 4,444 64,16
AT 3 vaihde 1,000 4,111 67,41
MT 5 vaihde 0,738 4,444 84,50
AT 4 vaihde 0,694 4,111 97,13
Eli näyttäisi siltä, että automaatin isoin(4) on isompi kuin manuaalin isoin(5) pykälä.
Näin maallikkona voisin olettaa, että ajettaessa tasaisesti maantienopeutta, jolloin molemmilla isoin pykälä päällä, automaatti kuluttaa vähemmän. Jotta manuaali kulkisi tuota automaatin nopeutta 97.13, se edellyttäisi rpm=2529, siis 329 kierrosta enemmän kuin automaatilla.Täänks äkstee.
Tota noi, onko vaparissa sama loota ja välitykset kuin XT:ssä ja paljonko alennusvaihteisto lyhentää kokonaisvälitystä? - forre
äkstee kirjoitti:
Kankkusta ei tullut, mutta nyt tarkistin excelin, jossa olin joskus pyöritellyt noita asioita. Siinä minulla oli Forester XT:n välityssuhteet manuaalille ja automaatille, vetopyörästön välityssuhteet, rengaskoot, kierrosluku. Ja kaavan olin rakentanut niin, että nuo vaihteiden ja vetopyörästön välityssuhdeluvut olivat mukana näin:
rpm / vs1 / vs2, jossa siis vs1 on vaihteen välityssuhde ja vs2 vetopyörästön välityssuhde.
Samaan päästään sijoittamalla nuo näin:
rpm / (vs1 * vs2)
Kuitenkin tuo edellisessä välityssuhteiden esitystaulukossa on tosiaankin virhe, koska vedin suoraan kaavan ajattelematta loppuun saakka.
Näiden lukujen pitäisi olla oikein.
Eli vaihteen vs, vetopyörästön vs ja viimeisessä sarakkeessa laskennallinen nopeus, kun rpm=2200 ja renkaan koko 215/55 17, ja taulukko sortattu kokonaisvälityssuhteen mukaan, joka kuitenkin jätetty tästä pois.
MT 1 vaihde 3,454 4,444 18,05
AT 1 vaihde 2,785 4,111 24,21
MT 2 vaihde 1,947 4,444 32,03
AT 2 vaihde 1,545 4,111 43,63
MT 3 vaihde 1,366 4,444 45,65
MT 4 vaihde 0,972 4,444 64,16
AT 3 vaihde 1,000 4,111 67,41
MT 5 vaihde 0,738 4,444 84,50
AT 4 vaihde 0,694 4,111 97,13
Eli näyttäisi siltä, että automaatin isoin(4) on isompi kuin manuaalin isoin(5) pykälä.
Näin maallikkona voisin olettaa, että ajettaessa tasaisesti maantienopeutta, jolloin molemmilla isoin pykälä päällä, automaatti kuluttaa vähemmän. Jotta manuaali kulkisi tuota automaatin nopeutta 97.13, se edellyttäisi rpm=2529, siis 329 kierrosta enemmän kuin automaatilla.hyvä että sait excelin päivitettyä, mä en vaivaudu tekeen noita taulukoita... oon ehkä enemmän käytännön läheinen henkilö... vanha laskukone ja lukujen ajattelu saa riittää.
- äkstee
MasaBJ kirjoitti:
Täänks äkstee.
Tota noi, onko vaparissa sama loota ja välitykset kuin XT:ssä ja paljonko alennusvaihteisto lyhentää kokonaisvälitystä?möhemmin tänään....
- äkstee
MasaBJ kirjoitti:
Täänks äkstee.
Tota noi, onko vaparissa sama loota ja välitykset kuin XT:ssä ja paljonko alennusvaihteisto lyhentää kokonaisvälitystä?Otin tekniset tiedot Subaru Suomen sivuilta.
Manuaalissa, jossa alennusvaihde on, mukana sen välityssuhde 1,447, eli tuo viimeinen sarake on laskettu vaihteen vs * vetopyörästön vs * alennusvaihteen vs.
Automaatissa muutoin vastaavasti, mutta ilman alennusvaihdetta kun sitä ei ole.
Ja sortattu tuon kokonaisvälityssuhteen perusteella.
Manuaalin 1 alennusvaihteen kanssa on luonnollisesti pienin pykälä ja automaatin 4 on isoin.
MT 1 AV 3,454 20,547
MT 1 3,454 14,199
MT 2 AV 2,062 12,266
AT 1 2,785 11,449
MT 3 AV 1,448 8,614
MT 2 2,062 8,477
MT 4 AV 1,088 6,472
AT 2 1,545 6,351
MT 3 1,448 5,953
MT 5 AV 0,871 5,181
MT 4 1,088 4,473
AT 3 1,000 4,111
MT 5 0,871 3,581
AT 4 0,694 2,853
VP 4,111
AV 1,447
En saanut noita lukuja näkymään selkeämmin tuossa sivulla. - MasaBJ
äkstee kirjoitti:
Otin tekniset tiedot Subaru Suomen sivuilta.
Manuaalissa, jossa alennusvaihde on, mukana sen välityssuhde 1,447, eli tuo viimeinen sarake on laskettu vaihteen vs * vetopyörästön vs * alennusvaihteen vs.
Automaatissa muutoin vastaavasti, mutta ilman alennusvaihdetta kun sitä ei ole.
Ja sortattu tuon kokonaisvälityssuhteen perusteella.
Manuaalin 1 alennusvaihteen kanssa on luonnollisesti pienin pykälä ja automaatin 4 on isoin.
MT 1 AV 3,454 20,547
MT 1 3,454 14,199
MT 2 AV 2,062 12,266
AT 1 2,785 11,449
MT 3 AV 1,448 8,614
MT 2 2,062 8,477
MT 4 AV 1,088 6,472
AT 2 1,545 6,351
MT 3 1,448 5,953
MT 5 AV 0,871 5,181
MT 4 1,088 4,473
AT 3 1,000 4,111
MT 5 0,871 3,581
AT 4 0,694 2,853
VP 4,111
AV 1,447
En saanut noita lukuja näkymään selkeämmin tuossa sivulla.Hyvää infoa. Kiitos vaivannäöstä!
äkstee kirjoitti:
Otin tekniset tiedot Subaru Suomen sivuilta.
Manuaalissa, jossa alennusvaihde on, mukana sen välityssuhde 1,447, eli tuo viimeinen sarake on laskettu vaihteen vs * vetopyörästön vs * alennusvaihteen vs.
Automaatissa muutoin vastaavasti, mutta ilman alennusvaihdetta kun sitä ei ole.
Ja sortattu tuon kokonaisvälityssuhteen perusteella.
Manuaalin 1 alennusvaihteen kanssa on luonnollisesti pienin pykälä ja automaatin 4 on isoin.
MT 1 AV 3,454 20,547
MT 1 3,454 14,199
MT 2 AV 2,062 12,266
AT 1 2,785 11,449
MT 3 AV 1,448 8,614
MT 2 2,062 8,477
MT 4 AV 1,088 6,472
AT 2 1,545 6,351
MT 3 1,448 5,953
MT 5 AV 0,871 5,181
MT 4 1,088 4,473
AT 3 1,000 4,111
MT 5 0,871 3,581
AT 4 0,694 2,853
VP 4,111
AV 1,447
En saanut noita lukuja näkymään selkeämmin tuossa sivulla.Foresterin esitteessä 2006 mallin vetopyö-
rästön välityssuhteiksi on mainittu 2.0
manuaalilla 4.111 ja 2.0 automaatilla 4.444.
Turbolla nuo ovat sitten esitteessä päinvastoin.
Pitäneekö olla niin, vai onkohan meneet
painossa väärinpäin? Ei muuten kun niissä
tiedoissa on muitakin virheitä.- äkstee
Täpinä kirjoitti:
Foresterin esitteessä 2006 mallin vetopyö-
rästön välityssuhteiksi on mainittu 2.0
manuaalilla 4.111 ja 2.0 automaatilla 4.444.
Turbolla nuo ovat sitten esitteessä päinvastoin.
Pitäneekö olla niin, vai onkohan meneet
painossa väärinpäin? Ei muuten kun niissä
tiedoissa on muitakin virheitä.Vuosimallista en tiedä, mutta maahantuojan sivuilta mallistosta: Forester 2.0, 2.0 Sport ja 2.0 Exclusive/Hinnasto ja tekniset tiedot
ja siinä on sitten erikseen datasheet bensa- ja diesel-mallille.
Kyllä se näyttää olevan sama vetopyörästön välityssuhde 4,111 bensamalleissa MT ja AT. Dieselissä, jota toistaiseksi saatavilla ainoastaan manuaalina välityssuhde on 4,444. - äkstee
Täpinä kirjoitti:
Foresterin esitteessä 2006 mallin vetopyö-
rästön välityssuhteiksi on mainittu 2.0
manuaalilla 4.111 ja 2.0 automaatilla 4.444.
Turbolla nuo ovat sitten esitteessä päinvastoin.
Pitäneekö olla niin, vai onkohan meneet
painossa väärinpäin? Ei muuten kun niissä
tiedoissa on muitakin virheitä.Samat jupinat kuin aiemmin, mukana nyt myös dieselin välityssuhteet:
MT 1 AV 3,454 20,547
Diesel 1 3,454 15,350
MT 1 3,454 14,199
MT 2 AV 2,062 12,266
AT 1 2,785 11,449
MT 3 AV 1,448 8,614
MT 2 2,062 8,477
Diesel 2 1,750 7,777
MT 4 AV 1,088 6,472
AT 2 1,545 6,351
MT 3 1,448 5,953
MT 5 AV 0,871 5,181
Diesel 3 1,062 4,720
MT 4 1,088 4,473
AT 3 1,000 4,111
MT 5 0,871 3,581
Diesel 4 0,785 3,489
AT 4 0,694 2,853
Diesel 5 0,634 2,817
Diesel 6 0,557 2,475
VP 4,111 (bensa)
AV 1,447 (bensa)
VP 4,444 (diesel)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kunpa minä tietäisin
Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv282547- 1142126
Syitä välttelyyn
En ennen ole kokenut tällaista. Miksi vältellään jos on ihastunut vai onko se aina merkki siitä ettei kiinnosta?981825- 1221819
Yksi päävastuullinen heitti lusikan nurkkaan.
Toivottavasti omaisuuden hukkaamiskielto tulee välittömästi.91557Purrasta tehty huoli-ilmoitus
Näin lehti kertoo https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0f1cfaf0-d4e4-4a97-9568-c27b3199b0161401157Miksi kaivattunne
ei pystynyt koskaan kertomaan tunteistaan? Teitkö oikean valinnan kun lähdit etääntymään? Kuinka kauan olisi pitänyt odo901085Pelottaa kohdata hänet
En tiedä jaksanko tai kykenenkö. Tuntuu jättimäiselle vuorelle kiipeämiseltä. Pitäisikö luovuttaa. Pitäisi. En jaksa nyt891041Tiedätkö ketään toista jolla on sama kaivattu
Eli joka ikävöisi samaa henkilöä tällä palstalla? Tai muualla? Tiedätkö miten kaivattu suhtautuu tähän toiseen verrattu211022Olisin halunnu vaan tutustua
Ja kevyttä olemista... Mutta ei sitten. Ehkä mies säikähti, että haluan heti kaiken. 😅 Kävisi ihan sellainen kevyt meno35987