vat 69

wiskin ystävä

minkälaista viskiä on vat 69? sehän on legendaarinen taistelutovereiden nixonin lempijuoma? ajattelin kokeilla mut haluaisin kuulla mitä mieltä ihmiset ovat olleet kyseisestä tavarasta.

30

16354

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • re ska

      Viski viskien joukossa,ei kummempaa.

    • Einomies Porkkakoski

      melko tiivis savunmakuinen, ehken liikaa ihan viinanmakua, yhden ravintola-annoksen vuoksi ei viitsi koko flindaa ottaa

      ja se on blended, siis ei oikeestaa viskiä.

      • se sentään

        viskiä on vaikkakin sekoite sellaista. Perus mallas tulee Lowlandin alueelta, tupeinen osa Islay alueelta jyväviskin alkuperä on skoteissa mutta muuta tietoa siitä ei ole.
        Aivan kelpo juoma sekoiteviskiksi. Kannattaa maistaa baarissa ennen kuin ostaa koko pullon.


      • viski88

        Blended ei oo viskii -poppoo ei varmaan ole elänyt niitä aikoja kun Alkossa myytiin viskinä kotimaista viskinkaltaista valmistetta nimeltä "Viski 88" ja muutama harva oli kuullut ulkomailla ollessaan jostain mallasviskeistä joita ei täällä koskaan oltu nähtykään.


      • J&B

        Lähinnä naurettavia moukkia nämä äkkinäiskäännynnäiset Blended-ei-ole-viskiä-jehovat.

        Tulee Hyacinth Buck..., anteeksi Bouquet mieleen...


      • kun ihminen on mitä on
        J&B kirjoitti:

        Lähinnä naurettavia moukkia nämä äkkinäiskäännynnäiset Blended-ei-ole-viskiä-jehovat.

        Tulee Hyacinth Buck..., anteeksi Bouquet mieleen...

        Ainahan näitä jeesustelijoita on riittänyt.

        Sekoiteviskit ovat viskejä niin kuin single malt:itkin. Pitää muistaa, että reilusti yli 90% myydystä viskistä on sekoiteviskiä. Itse juon molempia ja puhtaat jyväviskitkin menevät, niin kuin myös eri jenkkiviskit.
        Itse en tuomitse enkä ylistä ketään viskin ystävää, se peusteella mitä hän juo. Jokainen juo sitä mistä pitää tai mitä kaapissa sattuu olemaan.


      • oldandgray
        viski88 kirjoitti:

        Blended ei oo viskii -poppoo ei varmaan ole elänyt niitä aikoja kun Alkossa myytiin viskinä kotimaista viskinkaltaista valmistetta nimeltä "Viski 88" ja muutama harva oli kuullut ulkomailla ollessaan jostain mallasviskeistä joita ei täällä koskaan oltu nähtykään.

        ..juomalla ei ollut mitään tekemistä viskin kanssa:) Todella kamalaa!! Btw,eikös sama myrkky ollut myynnissä nimellä "Double Eight"?


      • Anthony "flair" B...
        oldandgray kirjoitti:

        ..juomalla ei ollut mitään tekemistä viskin kanssa:) Todella kamalaa!! Btw,eikös sama myrkky ollut myynnissä nimellä "Double Eight"?

        Joskus taistelutovereiden aikan luulin että Double 88 on vähintään Vat 69:n kaltainen huippuviski ja suuri kansainvälinen brändi. hajoilin, kun kasikasille ei ollutkana omia nettisivuja, niin ostin sitten Jamesonia intin päivärahoilla.
        Kasikasi jäi maistamatta. Joku väinämöinen siinä etiketissä tais chillata.
        Jos jollain ois pullosta hyvä kuva, niin linkkiä vuo.


      • BandOfBrothers_fan

        No, savun ja viinan maku potkii läpi, mutta ok näin kokemattomallekin :D. Hieman tujumpaa kuin Bell's. Mutta jokaisen BoB-fanin pakkokokeilu


    • Viskeeraaja

      VAT69 on eri lähteistä saamieni tietojen mukaan ollut mm. C.G.E. Mannerheimin mieliviski. En tiedä, millainen viskivalikoima hänelle on ollut tarjolla ja onko VAT69 sekoitettu yli puoli vuosisataa sitten juuri samoista aineksista kuin nykyisin.

      Mielestäni kyseessä on nykyisellään enintään keskinkertainen blended. Putoaa kyllä, mutta samasta hintaluokasta (Alkon noteerauksissa) esimerkiksi Rob Roy on minulle enemmän mieleen.

      Kun mennään vähän yli 20 euron, kelpaa minulle White Horse vallan mainiosti.

      Eikös olekin komeaa, kun tavan tallaaja voi tänä päivänä suhtautua alentuvasti niinkin prominentin persoonan kuin Mannerheimin mieliviskiin?!?

      Kaapissani on parast'aikaa useampaakin single maltia, mutta niiden ruukkujen tyhjentämisessä pitää olla malttia! Ei jokaiseen arkijanoon, ei ainakaan minun tulotasollani!

      Tänä iltana olen siemaissut saunaolusien päälle yhden The Famous Grousen, joka ei sijoitu aivan sekoiteviskien halvimpaan päähän (eikä toki ole aivan kalleimpiakaan). Pari pulloa sitä tarttui mukaan Tallinnasta marraskuun lopulla (ja laivalta paluumatkalta niitä maltaita lisäksi).

      • Wiskey...kye..kiy

        "Kuuluisa Riekko" on Skotlannin myydyin väkevä alkoholijuoma.
        Joten ei se oikeasti niin kurjaa voi olla.

        Ja on niissä Single Malteissa:kin ihan tyhjänpäiväisiä tisleitäkin.


      • toistoon
        Wiskey...kye..kiy kirjoitti:

        "Kuuluisa Riekko" on Skotlannin myydyin väkevä alkoholijuoma.
        Joten ei se oikeasti niin kurjaa voi olla.

        Ja on niissä Single Malteissa:kin ihan tyhjänpäiväisiä tisleitäkin.

        Ja lisään tähän itseään toistavaan ainaisaiheeseen sen, että ei ole kovin järkevää vertailla eri hintaluokkien tuotteita toisiinsa.

        Elämän tosiseikka kun on se että aina ei ole rahkeita hankkia juuri sitä mitä mieli tekisi. Eli järkevintä on puhua siitä, mikä missäkin hintaluokassa on ostamisen arvoista. Eihän eri hintaluokkien autojakaan ole mitään järkeä vertailla toisiinsa. Kysymys on siis siitä, mikä halpa sekoiteviski on paras ostos, entä mikä kallis single malt jne.

        Ja jokainen tietty juo mitä itse haluaa.


      • eivät välttämättä
        Wiskey...kye..kiy kirjoitti:

        "Kuuluisa Riekko" on Skotlannin myydyin väkevä alkoholijuoma.
        Joten ei se oikeasti niin kurjaa voi olla.

        Ja on niissä Single Malteissa:kin ihan tyhjänpäiväisiä tisleitäkin.

        aina korreloi toisiaan. Mutta suosio ja hinta hyvinkin usein. Esim aika harva osti aikoinaan Ladan sen hyvä laadun ja mukavan kyydin takia, mutta hinta miellytti monia.

        Brittien eniten myyty single malt on ollut jo useampana vuonna perus Glenmorangie 10yo, jossa hinta-laatusuhde on varsin hyvä.

        Famous Grouse vintage pullotteet ovat hinnaltaan suunnilleen sama kuin Glenmorangie 10yo ja maku on selkeästi parempi kuin perus riekkolla. Suosittelen testaamaan - ero on aika selkeä.

        Single malt ei takaa yhtään mitään laadusta. Itse asiassa sekoiteviskien suuri myynti selittyy juuri tällä, ovat edullisia, tasalaatuisia ja helppoja juoda. Single maltit vaativat hieman harrastuspohjaa ja aikaa, eivät ole parhaimmillaan humalahakuisessa juomisessa - vaikka kyllä niistäkin humalaan tulee.


      • kun pääsi
        Wiskey...kye..kiy kirjoitti:

        "Kuuluisa Riekko" on Skotlannin myydyin väkevä alkoholijuoma.
        Joten ei se oikeasti niin kurjaa voi olla.

        Ja on niissä Single Malteissa:kin ihan tyhjänpäiväisiä tisleitäkin.

        hieman varakain lähtemään. Maailmalla Glenmorangie 10yo ja The Famous Grouse 12 tai vintage nimikkeillä myytävät pullotteet ovat suunnilleen saman hintaisia. Tämä selittää varmaankin osittain molempien suuret myyntiluvut.

        Muualla näiden pullojen hinnat ovat noin 10-15 euroa edullisemmat kuin kotoisessa Alkossa. En tiedä kuinka paljon ko tuotteet maksavat Alkossa viimeisimmän korotuksen jälkeen. Itse hankin juotavat muulta kuin Alkosta - hinnan ja valikoiman takia.


      • Vat69
        kun pääsi kirjoitti:

        hieman varakain lähtemään. Maailmalla Glenmorangie 10yo ja The Famous Grouse 12 tai vintage nimikkeillä myytävät pullotteet ovat suunnilleen saman hintaisia. Tämä selittää varmaankin osittain molempien suuret myyntiluvut.

        Muualla näiden pullojen hinnat ovat noin 10-15 euroa edullisemmat kuin kotoisessa Alkossa. En tiedä kuinka paljon ko tuotteet maksavat Alkossa viimeisimmän korotuksen jälkeen. Itse hankin juotavat muulta kuin Alkosta - hinnan ja valikoiman takia.

        Eli kuudeskymmenesyhdeksäs tynnyri pli se, jonka HE valitsivat sadasta, ehkä legendaa.
        Vat69:n runsas savunmaku iskee monia sen verran kovaa, että väittävät sitä pahaksi. Mutta meille savuisen maun ystäville Vat69 iskee todella kovaa. Mielestäni se on skottilaista parhaimmillaan ja saman hintaluokan juomat, kuten Rob Roy, Highlands Bird, jne., eivät pääse samaan laatuluokkaankaan.


      • Brew
        Vat69 kirjoitti:

        Eli kuudeskymmenesyhdeksäs tynnyri pli se, jonka HE valitsivat sadasta, ehkä legendaa.
        Vat69:n runsas savunmaku iskee monia sen verran kovaa, että väittävät sitä pahaksi. Mutta meille savuisen maun ystäville Vat69 iskee todella kovaa. Mielestäni se on skottilaista parhaimmillaan ja saman hintaluokan juomat, kuten Rob Roy, Highlands Bird, jne., eivät pääse samaan laatuluokkaankaan.

        Itse asiassa se oli 69:äs sekoite eli vattaus jonka he valitsivat. Perus käyttöviskiä, ei hurraa huutoja mutta menee ajas ja jos juo liikaa tulee myös ylös. Sekoite jossa on lowlandin alueelta osa ja osa Islay saarelta turpeisempaa mallasta. En tiedä kuka jyväviskin toimittaa, eikä sillä ole mitään väliä.
        Hintaluokassaan aivan kelpoa tavaraa. En osta kuitenkaan omaan kaappiin.


      • 4x4
        Brew kirjoitti:

        Itse asiassa se oli 69:äs sekoite eli vattaus jonka he valitsivat. Perus käyttöviskiä, ei hurraa huutoja mutta menee ajas ja jos juo liikaa tulee myös ylös. Sekoite jossa on lowlandin alueelta osa ja osa Islay saarelta turpeisempaa mallasta. En tiedä kuka jyväviskin toimittaa, eikä sillä ole mitään väliä.
        Hintaluokassaan aivan kelpoa tavaraa. En osta kuitenkaan omaan kaappiin.

        Viski on makuasia yhtälailla kuin nainenkin. Toinen tykkää blondista toinen tummasta. Olen itse juonut viskiä 30 Y.O Glenfiddichistä lähtien päätyen Alkon halvimpaan Highland Birdiin. Ja en minä tee niihin niin suurta eroa. Sanoisin että VAT 69 on hyvä ja helppo viski aloittaa "värillisten viinojen harrastusta", ja sillä hinnalla ei onneksi korkealta putoa vaikka ei tykkäisikään. Joten ole rohkea ja maista sitä mielesi tekee!!


      • Jussi Kävelijä
        4x4 kirjoitti:

        Viski on makuasia yhtälailla kuin nainenkin. Toinen tykkää blondista toinen tummasta. Olen itse juonut viskiä 30 Y.O Glenfiddichistä lähtien päätyen Alkon halvimpaan Highland Birdiin. Ja en minä tee niihin niin suurta eroa. Sanoisin että VAT 69 on hyvä ja helppo viski aloittaa "värillisten viinojen harrastusta", ja sillä hinnalla ei onneksi korkealta putoa vaikka ei tykkäisikään. Joten ole rohkea ja maista sitä mielesi tekee!!

        Ostin eilen ja maistoin. Hyvä. 4/5.
        Vuosikerta wiskya. Ollut tammitynnyrissä vuodesta 1863.


      • joopajooniinjoo
        Jussi Kävelijä kirjoitti:

        Ostin eilen ja maistoin. Hyvä. 4/5.
        Vuosikerta wiskya. Ollut tammitynnyrissä vuodesta 1863.

        1863 vuodesta on aika kauan aika.. Tais olla Jussilla vähä vanhemmat viskit ;)


      • Nyt kyllä oli .....
        4x4 kirjoitti:

        Viski on makuasia yhtälailla kuin nainenkin. Toinen tykkää blondista toinen tummasta. Olen itse juonut viskiä 30 Y.O Glenfiddichistä lähtien päätyen Alkon halvimpaan Highland Birdiin. Ja en minä tee niihin niin suurta eroa. Sanoisin että VAT 69 on hyvä ja helppo viski aloittaa "värillisten viinojen harrastusta", ja sillä hinnalla ei onneksi korkealta putoa vaikka ei tykkäisikään. Joten ole rohkea ja maista sitä mielesi tekee!!

        jokseenkin sovinistinen kommentti,


      • Tiskin tällä puolen
        Nyt kyllä oli ..... kirjoitti:

        jokseenkin sovinistinen kommentti,

        Siis mikä kommentti tässä ketjussa on ollut sovisitinen?


      • Leobold
        eivät välttämättä kirjoitti:

        aina korreloi toisiaan. Mutta suosio ja hinta hyvinkin usein. Esim aika harva osti aikoinaan Ladan sen hyvä laadun ja mukavan kyydin takia, mutta hinta miellytti monia.

        Brittien eniten myyty single malt on ollut jo useampana vuonna perus Glenmorangie 10yo, jossa hinta-laatusuhde on varsin hyvä.

        Famous Grouse vintage pullotteet ovat hinnaltaan suunnilleen sama kuin Glenmorangie 10yo ja maku on selkeästi parempi kuin perus riekkolla. Suosittelen testaamaan - ero on aika selkeä.

        Single malt ei takaa yhtään mitään laadusta. Itse asiassa sekoiteviskien suuri myynti selittyy juuri tällä, ovat edullisia, tasalaatuisia ja helppoja juoda. Single maltit vaativat hieman harrastuspohjaa ja aikaa, eivät ole parhaimmillaan humalahakuisessa juomisessa - vaikka kyllä niistäkin humalaan tulee.

        Minä pidän enemmän tuollaisista nelosoluista. Niissä on nykyisin saatavissa yli 10 prosenttisiakin laatuja. Joskus olen maistanut noita tervanmakuisia viskejä, mutta eivät ole minun mieleisiä.


    • Raeste

      Marski ja kättä lippaan

    • Loomitee

      Hyvää tavaraa! Sillä lähtee työ, perhe niin kuin terveyskin...

      • Anonyymi

        Kohtuus kaikessa ja kaikkea kohtuullisesti - myös viskiä!


      • Anonyymi

        No eihän sitä kukaan juo siksi että tulisi juovuksiin, kunnon malt juoma on hyvän maun tuova juoma ja sitä nautitaan vaan pieni määrä kerrallaan. Joten ei sen vuoksi kotiaan menetä.
        Sitten on eri asia jos erehtyy luulemaan sitä joksikin päihdejuomaksi, silloin ei tiedä viskistä yhtään mitään .


    • Seppo-seessami

      Paras blendi tästä hintaluokasta(20€)

    • oikeesti blendi mitä voi vetää raakana,ei ole etanoli päällimäisenä vaikka onkin halpa!

    • Leobold

      Erinomaista viskiä! Mielestäni parempaa kuin monet kalliimmat laadut, kuten Talisker ja Glenfiddich ja sen sellaiset.

    • Anonyymi

      Paavin osoite.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      129
      3267
    2. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      109
      1311
    3. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      267
      1285
    4. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      65
      1096
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1061
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      14
      1056
    7. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      57
      979
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      976
    9. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      42
      944
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      46
      854
    Aihe