AMBULANSSI AIHEUTTI VAARATILANTEEN

Jaretc.....

AMBULANSSIN KULETTAJA VAARANSI LIIKENNETURVALISUUDEN KUOPIOSSA

Liikenteessä harkinta kyky ja maltti pitäisi olla valttia myös ammatti kuljettajilla. Kuopiossa saimme kokea kuitenkin tilanteen, johon emme olisi uskoneet joutuvamme koskaan. Olimme matkalla illalla noin klo 19.00 jälkeen Kuopiosta Varkauden suuntaan. Kun vastaamme tuli henkilöauto ja tämän perässä ambulanssi hälytysajo tehtävässään. Olimme liikkeellä matkailu autolla, joka on jonkin verran leveämpi ajoneuvo ambulanssiin nähden.

Talvi olosuhteet vallitsivat tiellä, joka oli paikka paikoin jäinen. Ajoimme tietä, joka oli suora tien pätkä. Ja tie oli valaistu katulapuilla. Vastaan tulevalla kaistalla ajoi ensin siis henkilöauto ja kauempaa tämän perään tuli vilkut päällä ambulanssi. Ambulanssi ei käyttänyt sireeniä, jota minä itse hieman ihmettelin tilanteen kokonaisuutta ajatellen. Vai olisikohan ollut niin, ettei se jostakin kumman syystä toiminut. Kun sitä ei voitu käyttää tässä tilanteessa.

Olimme juuri miltei kohdakkain vastaan tulevan auton kanssa. Kun tämä ambulanssin kuljettaja yhtäkkiä yrittääkin lähteä ohittamaan edessään ajavaa henkilö autoa. Tien kohta oli kapea, joten molemmilta autoilta väistäminen tien reunaan olisi aiheuttanut tieltä suistumisen, josta olisi ainakin meille ollut seurauksena auton kaatuminen tie ojaan.

Kun ambulanssin kuljettaja tajusi ohituksen mahdottomaksi hän vilkutti pitkiä valoja. Joka puolestaan sokaisi meitä niin, että meidän oli vaikeaa nähdä tietä. Ja näin ollen vaikeutti meidän ajoamme. (Sireeniä ei ollut päällä. hmm?)

Kaverini joka matkailu autoamme ajoi. Kertoi jälkeen päin. Että vastaan tullut henkilö auto oli tuon tilanteen jälkeen pysähtynyt linja-auto pysäkille, ja jäänyt siihen joksikin ajaksi. Varmaankin säikähti koko tilannetta, eikä tästä syystä kyennyt heti jatkamaan matkaansa.

Kyse ei ollut kuin muutamista sekunneista. Ambulanssin kuljettaja maltti petti kyllä kohdassa, jossa maltti ja harkinta kyky tulisi säilyttää. Vaikka kyseessä olikin hälytysajo olisi kuitenkin muistettava se, että turvalliseen ajamiseen ei kuulu järjettömän suurien riskien otto. Elämässä on vaan asioita ja tilanteita joille me emme itse mada mitään. Ja jos ihmis- henki on tarpeeksi avokas. Niin sillä ei saa vaarantaa omaa eikä toisten henkeä.

Jos ambulanssiin kuolee kuljetuksen aikana yksi ihminen. On se parempi kuin se, että häntä kuljettaessa kuolee neljä muuta. Järjen käyttö ei ole liikenteessä kiellettyä.

Ohitukseen ei olisi tarvittu kuin muutaman sekunnin odotus aika. Takanamme ei ollut ketään, joten ambulanssi olisi voinut tuon ajan kuluttua ohittaa edessään ajava auto turvallisesti.

Tästä lähtien olemme valmiina kuvaamaan jokaisen vastaan tulevan hälytys ajossa vastaan tulevan ajoneuvon ihan siltä varalta jos jotakin yllättävää sattuisi. Ja jos se sattuisi vielä niin, että olisi mahdollisuus jäädä henkiin. Tässä tilanteessa meillä oli nopeutta 80 kilometriä tunnissa ja vastaan tulevilla luultavammin sama nopeus. Jokainen voi tästä päätellä ihan itse, mitä tämän tapaisella nopeudella ajettaessa nokka kolarissa voi tapahtua.

Ammatti kuljettaja on tien käyttäjänä vastuussa kuljetettavan ajoneuvonsa lisäksi kuljetettavista. Tässä tapauksessa ambulanssin kuljettajan vastuulla on myös potilaan turvallisuus. Ammatti kuljettajan tulee huomioida ihan samalla tavoin muut tien käyttäjät kuin muutkin. Eikä tässä suhteessa hälytysajoneuvon kuljettaja poikkea muista tienkäyttäjistä kuin siinä, että heillä on tietynlainen etu ajo oikeus hälytys ajossa. Tämä pitää kuitenkin tapahtua muuta liikennettä vaarantamatta.

Liikenne kuri ja käyttäytyminen on yksi perus asia, josta on kiinni kaikkien tietä käyttävien turvallisuus.
Ammatti kuljettajien tulisikin kulkea mielestäni esimerkkinä muille tien käyttäjille vastuullisina ja turvallisina kuljettajina. Sillä he ajavat ammatissaan itselleen sitä ajokokemusta, jota välttämättä ei muilla tien käyttäjillä ole.

Yleensä kun tämän kaltaista tapahtuu. Olen yleensä aina ottanut talteen tiedot autosta ja tilanteesta.
Tilanteen tutkittuani olen sitten soittanut eri tahoille antaen huomautuksen tai lähettänyt nootin kyseisen kuljettajan esimiehelle. Mutta jätetään tämä nyt tällä kertaa tähän. Ja esitetään toivomus, että joku ambulanssi kuljettaja heräsi omalla kohdallaan miettimään vasullisempaa ajotapaa.

T: Jaretc

25

1927

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jatretimatic

      muista ensi kerralla perus koulu ssa opetetut yhdys sanat ja väli merkit lappeen ranna ssa ei tarvitse eikä ilmeisesti kuopijossa

      • joko alkaa

        opettajalla käymään aika pitkäksi?
        Liianpitkätlomatvai?


      • Jaretc.....

        no yritetään. Ensikeralla SUOMEN KIELEN PROFFA vois keskittyä tarkoitetuun sisältöön, eikä niin kään kielioppin virheisiin. Vaikka kyllä mä ymmärrän sen et sekin on tärkeää.


      • lkaösdjfljsdföljaslödfj
        Jaretc..... kirjoitti:

        no yritetään. Ensikeralla SUOMEN KIELEN PROFFA vois keskittyä tarkoitetuun sisältöön, eikä niin kään kielioppin virheisiin. Vaikka kyllä mä ymmärrän sen et sekin on tärkeää.

        1. kirjoitus oli liian pitkä
        2. käytetty kieli oli huonoa
        = aivan sama mitä itse asia on


    • ..............................

      jos kerran näit pitkällä suoralla tieosuudella että vastaan tulee ambulanssi vilkut päällä, niin miksi et hidastanut ja tarvittaessa pysähtynyt ajoissa ja siirtynyt tien reunaan? Olisi ollut ambulanssin helpompi ohittaa. Vai ajattelitko että ei sinun tarvitse väistää? Sana matkailuauto kertoo jo aika paljon....

      Ps. ambulanssit harvemmin käyttävät sireenejä maantiellä.

      • Tällä...

        ...Jareteckillähän on etuajo-oikeus ambulansiin nähden, hahahah


    • et hiljentänyt

      Miksi HELVETISSÄ ette hiljentäneet vauhtianne, kun näitte ambulanssin tulevan vastaan ja vielä toisenkin auton, joka kulki ambulanssin edellä?

      Jos vastaan tulee ambulanssi, niin pitää hiljentää vauhtia, jotta ambulanssilla on mahdollisimman esteetön kulku vaikka vastaan tulevaa kaistaa pitkin.

      Mitä merkitystä sireenien soitttamisella olisi ollut? Tuskin kuulet vastaan tulevan ambulanssin sireeneitä ennen kuin näet hälytysvalot ja varsinkin pimeällä.

      • näin..,,,..

        ei olisi kannattunut kirjoitella tänne jos et tajunnut antaa tilaa jo kun näit ne vilkut, sireenillä tuossa tilanteessa mitään merkitystä.


      • merkitys...*

        Sireeni kertoo onko kyseessä hälyytysajo, vai kulkeeko ambulanssi samoilla liikennesäännöillä, kuin muut.


      • Anonyymi
        näin..,,,.. kirjoitti:

        ei olisi kannattunut kirjoitella tänne jos et tajunnut antaa tilaa jo kun näit ne vilkut, sireenillä tuossa tilanteessa mitään merkitystä.

        Ambulanssi tieliikennevahingot

        Piha alue vahingot, mihin nämä kolaroinut 112 autot laitetaan näytille myös vapaa aika ajelu

        Tuija Palo Haapajörvi joka sai jatkaa.
        Asui Pitäjänmäki Pyhäjärvi kaupunki

        Piha alue Kaupunki Haapajärvi ulkotilaa video lähetykset.


      • Anonyymi

        Hälytysajoneuvolle pitää antaa esteetön kulku. Ei välttämättä tarvitse hiljentää. Voi ja saa toki myös hiljentää, jos ei vaaranna muuta liikennettä, eikä omat tekemiset aiheuta sitä, että muut eivät pysty antamaan hälytysajoneuvolle esteetöntä kulkua. Äly pitää olla koko ajan terävänä, kun liikenteessä liikkuu.

        Pakollista hiljentäminen ei siis ole, vaan pakollinen asia on se, että pitää antaa esteetön kulku hälytysanoneuvolle, eikä muutakaan liikennettä saa estää tai häiritä.


    • Puusilmälasit

      1. yhdys sanat
      2. eikö sana "hälyytysajoneuvo" kerro mitään?

      Ei voi kuin ihmetellä matkailu autoilijaa. Sun ei pitäsi olla liikenteessä potkukelkkaa raskaammalla pelillä. Koskaan.

      • Edellinen

        Tarkoitin siis hälyytys ajo neuvoa.


      • Edellinen

        Niin ja se oli potku kelkka.


      • Jaretc.....
        Edellinen kirjoitti:

        Niin ja se oli potku kelkka.

        no joo epä sano tähän muuta kuin että jätän sun kommentin omaan arvoonsa. kiitos et vaivauduit esittämään mielipiteesi.


    • Lepokoti lurjuksille

      Matkailuauton kuljettaja esti hälytysajoneuvon kulkua Kuopiossa.

      Sydänpotilas menetti henkensä, kun vastaantulevat autoilijat estivät ambulanssia ohittamasta hitaampia viitostiellä. Pahimpana mainittiin eräs matkailuauton kuski, joka pitkällä suoralla jatkoi havaitsemistaan valomerkeistä huolimatta ajoaan keskiviivan tuntumassa 80 km/h nopeudella ja pakotti ambulanssin keskeyttämään ohituksensa. Potilas kuoli kun sairaalaan pääsy viivästyi.

      Jos tuo juttusi nyt ei ollut pelkkä huoliteltu provo, voisit kyllä avata korvassasi olevaa venttiiliä ja päästää liikaa nestettä päästäsi pois.

    • sinne myös minne se kuuluu!

      Ambulanssia hälytysajossa ajava kuljettaja ei koskaan saa kuitenkaan aiheuttaa tuon kaltaisia vaaratilanteita. Turha miettiä tai kertoa miksi tuollaiseen tilanteeseen päädyttiin ambulanssin taholta. Mutta sen voin sanoa että hyvinkin siellä on voinut olla paljon kokemattomampi kuski kuin teidän matkailuautossa :)

      Hälytysajossa usein eniten voittaa aikaa liikennevaloissa joihin ei tarvitse jäädä odottamaan. Muissa ajotilanteissa ei juuri ajansäästöä synny että ylittää tilannetajun, harkintakyvyn jne.

      Se miksi ambulanssi ajoi ilman hälytysääniä on lainvastaista- (poikkeuksena poliisiviranomaisen määräys hiljaiseen hälytysajoon ja joka ilman mitäään hälytyslaitteita) ja edelleen -kuljettajan oman harkintakyvyn varassa sitten on kokeeko äänet tarpeellisiksi. Näitä sovelletaan esimerkiksi taajamassa usein hiljaiseen aikaan kun ei ole liikennettä ja ihmiset nukkuu jne. Niin silloin ei ajeta hälytysäänet päällä juuri koskaan koska se herättää ihmiset ja myös paikoissa missä on paljon hälytysajoneuvo liikennettä (hki) niin valituksiakin tulee ihan oikeasti paljon. Hälytysajoon pitäisi olla jokaisella koulutus mutta ammattikunta on kirjavaa eli kaikki ei ole käynyt ensihoitoon suuntautuvaa koulutusta missä saa sen hälytysajokoulutuksenkin. Monta tekijää aiheuttaa miksi ajattelematon riksi otetaan ja todellisuudessa melko varmasti se on 95% täysin turha. Kenenkään elämä ei juuri koskaan ole kiinni esimerkiksi yhdestä minuutista ja koskaan et voi tietää koska niin on ja usein taasen on että oikeasti kiirettä ei olisi ollutkaan kun kohteessa tilanne päästään näkemään.

      Sekin oli ambulanssin virhe käyttää lisävaloja/kaukovaloja pimeällä! Ne ei pitäisi olla pimeällä käytössä kuten joskus näkee olevan koska se vastaantulvan sokaistuminen on aika vakava asia.

      Osassa kirjoitustasi taidat hieman yliampua?

      Entä matkailuauton kuljettajan mahdollisuudet siinä tilanteessa kun näki hälytysajoneuvon hälytysajossa, oliko aikaa? Tie kapea niin pitäisikö hiljentää reippaasti vauhtia pois tai jopa pysähtyä ja ajaa sivuun niin paljon kuin voi turvallisesti?

      Elämä on, tv: Ambulanssitavarataksin kuski.

      • Jaretc.....

        Kiitos kun kommentoit. Oli tosi kivaa, että annoit ammatti ihmisenä näkemyksesi ja tietosi tähän juttuun.

        Nyt pieni tarkennus. Siis olimme matkailuauton kanssa jo tuossa hyvää vauhtia ohi vastaan tulevan henkilöauton, jonka perässä ambulanssi oli. Vauhdin pudottamisesta ei tilanteessa olisi ollut mitään hyötyä. Ainoa mahdollisuutemme olisi ollut ajaa auto ojaan. Silläkin seurauksella, että automme olisi kaatunut.

        Tilanne tuli eteemme mutkan kautta ja aivan yllättäen, joten nopea reagointi tilanteeseen oli mahdotonta. Ohitus tapahtui siis mutkan jälkeen suoralla tiellä, jossa oli siis kauempana mutka.

        Me yleisesti kyllä kunnioitamme hälytysajoneuvoja. Sillä ystävä piiriimme kuuluu pelastus laitoksen työntekijöitä, lähinnä palokuntalaisia.

        T:Jaretc

        PS: Me teimme sen mikä voimme. Enempään emme pystyneet.


      • hälyytysajossa

        Jos siinä ambulanssissa ei ollut sireeniä (hälyytysääntä) käytössä, niin se ei ollut hälyytysajossa.


    • fi-fi-fi

      2 LUKU
      Liikennesäännöt
      6 § (19.1.2001/23)
      Esteetön kulku hälytysajoneuvolle ja kulkueelle

      Säädettyjä ääni- ja valomerkkejä antavalle hälytysajoneuvolle sekä sanottuja merkkejä antavan poliisiajoneuvon vetämälle saattueelle on liikenteen ohjauslaitteilla annetuista ohjeista riippumatta annettava esteetön kulku. Tällöin on tarvittaessa väistyttävä syrjään ja pysähdyttävä.

      Tienkäyttäjä ei saa keskeyttää tai muuten estää sotilasosaston, saattueen, valvotun lapsiryhmän tai muun järjestäytyneen kulkueen etenemistä. Tämä ei kuitenkaan koske säädettyjä ääni- ja valomerkkejä antavan hälytysajoneuvon kuljettajaa.

      Oliskohan vastaantulevan h-auton tämän ambulanssi edellä ajavan kannattanut väistää ajoissa sivuun,siis jos hänellä olisi ollut siihen mahdollisuus ?

      • Anonyymi

        Nykyinen tieliikennelaki astui voimaan 1.6.2020. Tämä kannatta huomioida asian liittyen.


        10 § (3.3.2023/333)
        Esteetön kulku hälytysajoneuvolle ja kulkueelle

        Tienkäyttäjän on liikenteenohjauslaitteella osoitetusta velvollisuudesta riippumatta annettava hälytysääni- ja -valomerkkejä antavalle hälytysajoneuvolle ja tällaisia merkkejä antavan poliisiajoneuvon tai Puolustusvoimien taikka Rajavartiolaitoksen ajoneuvon vetämälle saattueelle esteetön kulku. Tällöin on tarvittaessa siirryttävä sivuun tai pysähdyttävä.

        Tienkäyttäjä ei saa keskeyttää eikä estää saattueen, valvotun lapsiryhmän tai järjestäytyneen kulkueen etenemistä. Tämä ei kuitenkaan koske hälytysääni- ja -valomerkkejä antavan hälytysajoneuvon kuljettajaa.


    • kale12415

      Nykyään se on melkein sama onko sirra päällä vai ei. Autojen äänieristykset ovat nykyään niin hyvät, että ei se sireeni kuulu auton sisälle kuin silloin vasta, kun ambulanssi on takapuskurissa. Turha täällä alkaa valittamaan yhtään mitään hälytysajosta, jos et ymmärrä väistää ambulanssia. Yleensä ambulanssissa lisäpitkät vilkkuvat automaattisesti, joka edesauttaa sitä että ambulanssi tulee paremmin havaituksi. Sillä lisäpitkät näkyvät kauemmaksi kuin normaalit vilkut. Kyseinen ambulanssi on ollut varmaankin sairaalaan päin menossa ja silloin kun se ajaa sairaalaan hälytysajoa on kiire kova, joten varmaankin tulisi itse miettiä miten siellä liikenteessä ajelee, eikä ala toisia syyttämään

    • hohhoijjaa.,..,..,

      Kirjoituksesi ulkoasu oli sellainen ettei sitä jaksanut lukea kuin muutaman sanan alusta. Koitahan jatkossa vähän skarpata. Olet kuin Katainen, puhut paljon mutta sanot vähän...

    • ------------------

      Montako teitä oikeen oli rattia vääntämässä?

    • tytönheitukat

      ensihoitajan kursseilla. Niitä saa tosissaan varoa. Tasapuolisuuden nimissä voi siellä kuskina olla pakoputkituunattu poikalapsikin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kylläpä on nautinnollista taas tämä palstan vassari valitus!

      Lähes jokainen avaus on vassareiden kitinää ja valitusta. Eikö se tarkoitakin, että silloin asiat menee maassamme parem
      Maailman menoa
      106
      3325
    2. Palkansaajilta kupattiin 27,5 mrd euroa työeläkkeisiin

      Jo pelkän himmelin toimintakulut olivat 400 miljoonaa euroa, jolla olisi mukavasti tuottanut myös sote-palveluja hyvinvo
      Maailman menoa
      18
      2725
    3. HS: persujen v. 2015 turvapaikanhakijoista alle puolet töissä

      Aikuisina Suomeen tulleista ja myönteisen päätöksen saaneista vain 42 prosenttia oli vuonna 2023 töissä, vaikka he ovat
      Maailman menoa
      76
      2572
    4. Mikä kaivatussasi herätti mielenkiintosi

      Kun tapasitte ensi kerran? Ulkonäössä? Luonteessa tai olemuksessa? Kuinka nopeasti mielenkiinto muuttui ihastukseksi?
      Ikävä
      98
      1565
    5. Persut muuten hyväksyvät 2 + 8 mrd. euron maatalous- ja yritystuet

      Vaikka molemmat tukimuodot tiedetään haitallisiksi, koska ovat käytännössä pelkkää säilyttävää tukea, eivätkä kannusta k
      Maailman menoa
      74
      1498
    6. Valkoinen Golf

      Kukahan on tämä ukko, joka työkseen kyylää pienen ässän asiakkaita viikon jokaisena päivänä.
      Kuhmo
      16
      1115
    7. Kaikki ovat syntisiä!!!

      Näin täällä koko ajan vakuutellaan uskovaisten toimesta. Myös Päivi Räsänen on toistanut tätä samaa matraa jatkuvasti. N
      Luterilaisuus
      354
      1038
    8. Martina Aitolehti podcastissa: Ero

      Martina Aitolehti podcastissa: Ero Martina Aitolehti kertoi BFF-podcastin https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/696
      Kotimaiset julkkisjuorut
      193
      1031
    9. Moottorisahalla kauppaan

      Missäs päin kaupunkia tämä yöllä moottorisahalla kauppaan yrittänyt asiakas askaroi? https://poliisi.fi/-/mies-yritti-s
      Kajaani
      11
      915
    10. Jos olisit kaivattusi

      Kanssa kahdestaan samassa tilassa niin miten kävisi
      Ikävä
      51
      852
    Aihe