Hamas julisti viime kesäkuussa Israelin kanssa solmimansa tulitauon päättyneeksi 19.12. Kuitenkin jo tätä ennen marraskuun 4. päivästä alkaen tulitauko on muuttunut täysin nimelliseksi marraskuun 4. päivän ja joulukuun 15. päivän välisenä aikana Gazasta ammuttiin Israeliin 130 rakettia ja 98 granaattia.
Tuona aikana Israel pidättäytyi laajamittaisesta sotilaallisesta vastaiskusta ja pyrki hillitsemään terrori-iskuja tekemällä täsmäiskuja rajan pinnassa toimivia terroriryhmiä vastaan ja tiivistämällä Gazan saartoa. Hamasin vastaus Gazan saarron aiheuttamaan kärsimykseen siviileille ei ole suinkaan ollut raketti-iskujen lopettaminen vaan laajmittainen ja valheellinen mediakampanja, jonka tavoitteena on ollut aikaansaada kansainvälinen painostus Israelia kohtaan, jotta se pakotettaisiin tulituksen alla avaamaan raja-asemat. Israelin asutuskeskukset, jotka sijaitsevat lähellä Gazan rajaa, ovat olleet erittäin kovassa paineessa. Mm. Sderotin kaupungin asukkaista noin kolmasosa on paennut.
Seuraavassa yksityiskohtaisempaa luetteloa Israeliin ennen nykyistä sotilaisoperaatiota tehdyistä iskuista:
21.12. 8 rakettia ammuttiin Israeliin. Sderotissa yksi koti vaurioitui pahasti ja ulkomaalainen työntekijä haavoittui.
20.12.(sapatti): 10 rakettia ja 24 granaattia ammuttiin Israelin asutuskeskuksiin.
17.12.: Enemmän kuin 20 rakettia ammuttiin Israeliin; yksi räjähti isossa ostoskeskuksessa Sderotissa ja 3 ihmistä haavoittui.
16.12.: 4 rakettia ammuttiin Israeliin, yksi putosi lähelle jalkapallokenttää, jossa lapset olivat pelaamassa, yksi tehtaan lähelle Sderotissa.
9.-15.12.: 5 rakettia ja 7 granaattia ammuttiin Israeliin.
7.12.: 6 Kassam-rakettia ja 4 granaattia ammuttiin Sderotiin Be'erin kibbutziin, Alumimiin, Ami-Oziin, Kissufimiin ja Yatedin kibbutziin.
5.-6.12.: 6 Kassam-rakettia ja 5 granaattia putosi mm. Askeloniin, Sderotiin, Nahal-Ozin kibbutziin, Kissufimiin, Alumimiin, Gevimiin ja Ereziin.
4.12.: 1 Kassam-raketti putosi Sderotin pohjoispuolelle sytyttäen tulipalon.
3.12. 6 Kassam-rakettia ja 6 granaattia ammuttiin Etelä-Israelin asutuksiin
2.12.: 9 Kassam-rakettia ja 7 granaattia ammuttiin useisiin kibbutzeihin Etelä-Israelissa.
1.12.: 2 Kassam-rakettia ammuttiin Israeliin.
28.11. 17 granaattia ja 1 raketti ammuttiin lähelle Nahal Ozin aluetta. Hamas, PIJ ja PRC* ilmoittivat kaikki olevansa vastuussa iskusta. 1 granaateista iskeytyi Israelin armeijan tukikohtaan lähellä Nahal Ozia haavoittaen 8 sotilasta, joista yksi menetti jalkansa.
18.-25.11.: 14 rakettia ja 10 granaattia ammuttiin Israelin asutuskeskuksiin ja Israelin armeijan joukkoihin, jotka toimivat Israelin puolella Gazan rajan tuntumassa. Useat järjestöt, mm PRC ja Fatah ilmoittivat olevansa vastuussa iskuista.
*PRC=The Popular Resistance Committees
Israelin armeijan vastaiskuja:
17.-18.12. Israelin armeija teki ilmaiskuja Gazaan rakettien laukaisualustoja vastaan ja asevarastoon Jebalyassa sekä Khan Yunisissa sijaitsevaa raketti- ja räjähdetehdasta vastaan.
8.12. Israelin armeija löysi 3 pommia läheltä Gazan raja-aitaa, yhden Karnin rajanylityspisteeltä ja kaksi noin kilometrin etelään siitä. Israelin armeijan pioneerit räjäyttivät pommit. Neljäs pommi räjäytettiin Israelin armeijan partiota vastaan noin 6 kilometriä etelään Erezin rajanylityspisteeltä. Hamas julisti olevansa vastuussa iskusta.
7.12. Vastauksena raketti- ja granaattituleen Israelin armeija iski Kassam-raketinheittimeen.
6.12. Israelin armeija teki kaksi täsmäiskua kahta raketteja ampuvaa ryhmää vastaan Beit Hanounissa ja Jabalyassa.
5.-6.12. Egyptin joukot paljastivat Egyptin ja Gazan rajalla varaston, jossa oli 500 tonnia TNT:tä ja panssarintorjuntaohjuksia, joita oli tarkoitus salakuljettaa Gazaan.
2.12. Vastauksena Negevin asutuskeskuksiin ammuttuun rakettituleen Israelin armeija tähtäsi terroriryhmään, joka laukaisi raketteja. 2 terrorisia kuoli ja 4 haavoittui. Lisäksi Israelin armeija paljasti ja teki vaarattomaksi pommin lähellä Kissufimin rajanylityspistettä.
1.12. Palestiinalaiset sala-ampujat ampuivat Israelin armeijan joukkoja Sufan rajanylityspisteen eteläpuolella israelilaiset vastasivat tuleen.
28.11. Israelin armeijan joukot joutuivat tulitaisteluun terroriryhmän kanssa Abasanin alueella lähellä Khan Yunisia. Tulituksen seurauksena yksi PRC:n taistelija kuoli ja 4 haavoittui.
23.11.: Israelin armeija iski terroriryhmää vastaan, joka oli ampunut yhden raketin Israelin puolelle ja oli valmistautumassa ampumaan seuraavaa, tehden sen vaarattomaksi.
Terrori-iskut Gazasta
5
448
Vastaukset
- lopettaa
toi touhu on helppo lopettaa, 10000 pommikonetta täynnä napalmia ja pyyhkäistään molemmat pois kartalta jos eivät lopeta! ei kysellä kuka on oikeassa ja kuka väärässä, kuka teki sitä ja kuka tätä, kuka aloitti mitä..... muut maailman valtiot lyö hynttyyt yhteen ja sanoo että se loppuu nyt tai se lopetetaan! kuulostaa julmalta mut ei se meno siellä nytkään mitään pään taputtelua ole.
- olisimme mitä mieltä tahansa
Kaikki mitä Juutalaiset ovat kokeneet hajoittamisen eri kansojen sekaan ja uudestaan kokoamisen omaan Jumalan lupaamaan maahan, on ennustettu Raamatussa.
Lue tämä Jes 54:
"7. Vähäksi silmänräpäykseksi minä hylkäsin sinut, mutta minä kokoan sinut jälleen suurella laupeudella.
8. Ylitsevuotavassa vihassani minä peitin sinulta kasvoni silmänräpäykseksi, mutta minä armahdan sinut iankaikkisella armolla, sanoo Herra, sinun lunastajasi.
9. Sillä tämä on minulle, niinkuin olivat Nooan vedet: niinkuin minä vannoin, etteivät Nooan vedet enää tulvi maan ylitse, niin minä vannon, etten enää vihastu sinuun enkä sinua nuhtele.
10. Sillä vuoret väistykööt ja kukkulat horjukoot, mutta minun armoni ei sinusta väisty, eikä minun rauhanliittoni horju, sanoo Herra, sinun armahtajasi. "
En ole Juutalainen mutta tiedän sen ettei Jumala ole peruuttanut valintaansa!
Hamasin aselepo on näköjään ollut.
Tuollainen rakettimäärä merkitsisi ihan oikeaa tuhoa eikä vain propagandavärityskirjasarjaa...
:D- Pontifex
Olisin halukas teitämään, mistä lähteestä nämä Gazasta suoritetut atentaatit Israelin puolelle löytyy? Tiedän että uutisointi on koko ajan yksipuolista, jossa syyllinen on aina Israel. Siksi faktatietojen alkuperäislähteet ovat tärkeitä.
Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensi kesänä
Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta613131Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh433077- 422427
Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.
Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa952112- 311893
Okei, myönnetään,
Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘271780- 481606
Mihin hävisi
Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä841387- 391290
- 811122