Autoliike vastaa autokaupassa lain mukaan velvotteistaan. Kiistoissa ja epäselvyyksissä kuluttaja-asiamies on monesti myös kuitenkin "hampaaton", ja vahinkoa kärsinyt ostaja voi tietysti viedä asian käräjäoikeuteen. Tuskin kuitenkaan vie, koska oikeudenkäyntikulut olisi maksettava.
Mutta mitäs, jos ostat käytetyn auton yksityishenkilöltä? Kaikki vastuu on ostajalla eli sinulla.
Jos ostos osoittautuu "sudeksi" parin päivän päästä, mitä pitäisi tehdä? Moni ostaja ei pysty edes tutkimaan autoa ostotilanteessa riittävän tarkasti, josko autolla olisi ajettu kolari. Runko voi olla kierossa ja paljon muuta.
Pahimmassa tapauksessa asia pitää viedä käräjille. Tähän tuskin kukaan autonostaja lähtee.
Yksityinen myyjä voi luvata auton tuhansia euroja halvemmalla kuin se, mitä autoliike pyytää samanlaisesta autosta.
Silloin olisi "hälytyskellojen" soitava!
Yksityisen automyyjän vastuu?
20
4893
Vastaukset
- Elvis oli kala
Aina voi viedä tehdä rikosilmoituksen petoksesta. Todennäköisesti syyttäjä jättää kuitenkin syyttämättä myyjää, joten sekin "oikeuden saanti" raukeaa siihen, ellei kyseessä ole todella törkeä petos.
Yksityinen myyjä vastaa tuotteesta siihen saakka, kunnes tuote on myyty.- Autoinsinööri
Näin on!
Kuluttaja-asiamiehelle voi aina valittaa.
Ostajan on osattava ostaa "oikein".
- takuu..
Jos osto epäilyttää niin kannattaa ostaa auto merkkiliikkeestä. Ja nykypäivänä se on usein myös halvempi vaihtoehto kuin yksityiseltä.
- Vihaan iltakoulu inssejä
Oletko sinäkin noita iltakoulu insinöörejä.Opitko muuta siellä kun nuo mitä nyt kerroit?
- ei osaa kommentoida
On totta, että insinöörit tietää enemmän kuin peruskoulun lintsarit...
- Valo..
Takuu. Jos ostaja ei ymmärrä, ottaa asiantuntevan kaverin mukaan. Ei tarvii sitten vinkua kun ei se mitään jälkeenpäin auta.
Siinä kunnossa myydään ja niillä varusteilla mitä ostohetkellä on, voivoi jos porsii seuraavana päivänä.
Ja sitäpaitsi mitkä vatun hälytyskellot jos saat auton tuhansia halvemmalla, siihen voi vielä vaihtaa moottorin tai vaihteiston eikä oo vielä kallis. Valintojen maailma. - riittävän tarkasti..
Kun löydät sen auton jonka haluat ostaa niin:
-Jos on ajankohtaista että auton VOI katsastaa niin mene ja katsasta tai sovi myyjän kanssa tästä asiasta että se on kaupanteon ehtona. Tai samoin vaihtoehtoisesti vaihtoauto tarkistus autokatsastuskonttorilla, maksaa 80-100e. Pikku rahoja jos sillä saa siunauksen 5000-15000 euron autolle esimerkiksi että kasassa on auto ja ehjä eikä mitään vakavaa vikaa ammattilainen löydä. Tuossa vaihtoautotarkistuksessa myös koeajetaankin auto reilummin, en muista mitä nää kaikki tarkalleen maksaa mutta jostain 100 pintaan voi olla enemmänkin.
Rungon kieroudet tulee esiin esimerkiksi renkaiden epämääräisenä kulumisena, auto ei kulje suoraan, ratti on vinossa jne. Kyllä ainakin vaihtoautokatsastuksessa pitäisi katsastajan kiinnittää näihin huomiota.
Jos noiden jälkeen on puhtaat paperit ja varsinkin tuon vaihtoautotarkistuksen jälkeen niin ei se ihan pommi voi olla. Hiton huono tuuri sitten on jos vielä menee mönkään mutta autot ei ole kassakaappeja ja nekin saa rikki ja voi olla viallisia.
Se on karu fakta ÄLÄ LUOTA MYYJÄÄN, turvaa oma selusta aina kun isoista rahoista on kyse eli älä leiki rahoilla. Siksi että ei se myyjä välttämättä ole mikään auto asiantija sekään eli ei tiedä hölkäsenpölähtämääkään autoista.
Hankalempia asioita:
-Jakohihna moottorissa, jos on hihnavetoinen niin sillä on tietty elinkaari joka on noin 70-100tkm jonka jälkeen se on vaihdettava joka maksaa korjaamolla 200-300e. Siksi jos se on edessä kohta niin on rasite rahallisesti ja jos korjaamolle ei saa aikaa lähiaikoina niin voiko autolla edes ajaa jos aika hihnalla alkaa mennä umpeen!
-Ilmastoinnin puutteet voi tulla esiin koska vaan ja talvella hieman hankala voi olla todeta sen toimivuutta varmuudella. Siellä pitäisi olla usein ainakin sellainen silmä mistä kattoo onko ainetta putkessa, turha selittää tarkemmin jos en konepeltiä koskaan avaa.
Asiat pitää viedä käräjille jos merkittävä epäkohta tulee eteen, ei siinä mitään. Jos tiedät olevasi oikeassa niin miksi ei käräjille? Eiköhän toinen osapuoli ole siinä vaiheessa valmis sovittelemaan asiaa myös, ei kannata ihan hampparilta kannata ostaa autoa eikä koskaan mannelta yms jotka vaan kusettaa, ei tämä ole rasistinen homma mutta itseppähän ovat maineensa hankkineet. Niiltä ei saa rahoja sitten minkään kautta.
Kyllä nainen voi lähte yksinkin auto ostamaan, tuossa jo kirjoitin merkittäviä kohtia joiden avulla pääsee jo melkein kuuhun asti.- kysellä
kauanko on autoa omistanut ja onko omissa nimissä. Ei välttämättä mikään tärkeä juttu mutta ainakin itse ostan vain jos auto on myyjän nimissä ja omistanut ainakin vuoden.
Mannelta ostin nuorena poikana auton ja silloin hän kauppasi naapurin autoa. Muistan että kotona näytti raamattua ja sanoi että tullut juuri uskoon. Hyvin pelasi sen aikaa mitä minulla oli.Että joskus myös näin. - Autoinsinööri
Kiitos kuoma, oikein hyvä lista. Asiaa puhut.
Katsastuskonttori on hyvä paikka ja kaverit osaavat. Kunhan vielä kerrot, että olet ostamassa ko. autoa. Kaverit tietävät myös kyseisen automallin vioista.
Auton pellit voivat olla kunnossa (uudelleen maalattu), mutta yleensä auton alustan tutkiskelu paljastaa paljon.
Eli mene katsastusmiehen kanssa auton alle. Siellä selviää iskarit, nivelet, pakoputkisto, massauksen tila, ohjauskulmat (renkaiden kulumisen) ja paljon alkavista ruostevaurioista. Myös kolarivauriot.
Kerran vein käytettyä tuontiautoa katsastukseen. Katsastusmies sanoi heti auton alustan nähtyään, että tällä autolla ei ole koskaan ajettu suolatuilla teillä. - näitä
ääliöitä sikiää? Jos auton "runko"(missään nyky autossa ei moista ole!) on kiero, auto on todennäköisesti vakuutus-yhtiön lunastama, eli "kaksikilpinen" ja ennenkuin sellaisen saa uudestaan kilpiin, joutuu katsastus-miehelle esittämään mittaus-pöytäkirjan. Joten väitän, että suomen teillä ei montaa autoa kulje jossa kori olis vinossa. Ohjaus-kulmat saattaa olla pielessä ja johtuu väljästä nivelesta tai väärästä säädöstä.
Minä olen ostanut auton tummalta vähemmistön edustajalta ja tiesin mitä ostan, se ei kusettanut ainakaan minua.(voi olla, että kuvitteli kusettavansa.) Sitäpaitsi käytetyssä autossa on aikamonta osaa ja jos autolla meinaa ajaa, sitä pitää korjata ja huoltaa PISTE - mannelta
näitä kirjoitti:
ääliöitä sikiää? Jos auton "runko"(missään nyky autossa ei moista ole!) on kiero, auto on todennäköisesti vakuutus-yhtiön lunastama, eli "kaksikilpinen" ja ennenkuin sellaisen saa uudestaan kilpiin, joutuu katsastus-miehelle esittämään mittaus-pöytäkirjan. Joten väitän, että suomen teillä ei montaa autoa kulje jossa kori olis vinossa. Ohjaus-kulmat saattaa olla pielessä ja johtuu väljästä nivelesta tai väärästä säädöstä.
Minä olen ostanut auton tummalta vähemmistön edustajalta ja tiesin mitä ostan, se ei kusettanut ainakaan minua.(voi olla, että kuvitteli kusettavansa.) Sitäpaitsi käytetyssä autossa on aikamonta osaa ja jos autolla meinaa ajaa, sitä pitää korjata ja huoltaa PISTEja väittää saavansa ehtaa tavaraa, ei voi olla muu kuin toinen manne...
"hai sie, osta miulta ,,," - kasko..
näitä kirjoitti:
ääliöitä sikiää? Jos auton "runko"(missään nyky autossa ei moista ole!) on kiero, auto on todennäköisesti vakuutus-yhtiön lunastama, eli "kaksikilpinen" ja ennenkuin sellaisen saa uudestaan kilpiin, joutuu katsastus-miehelle esittämään mittaus-pöytäkirjan. Joten väitän, että suomen teillä ei montaa autoa kulje jossa kori olis vinossa. Ohjaus-kulmat saattaa olla pielessä ja johtuu väljästä nivelesta tai väärästä säädöstä.
Minä olen ostanut auton tummalta vähemmistön edustajalta ja tiesin mitä ostan, se ei kusettanut ainakaan minua.(voi olla, että kuvitteli kusettavansa.) Sitäpaitsi käytetyssä autossa on aikamonta osaa ja jos autolla meinaa ajaa, sitä pitää korjata ja huoltaa PISTEentäpä jos siinä autossa ei ole ollut kaskoa ja on ajanut sen autonsa lepikkoon, silloin se on erittäin todennäköistä että korjataan halvimmalla mahdollisella tavalla ja sen jälkeen pistetään vahinko kiertämään. Silloin siitä ei lähde kilvet ellet itse vie niitä ja miksi kukaan niin tekisi?
Näihin törmää joskus vaihtoautoliikkeissäkin kun automyyjä ei ole viitsinyt tarkastaa autoa muualta kuin ikkunasta. - tiedä mitä olet
ostamassa. ÄLÄ OSTA. Ja esim. jakohihna vaihdettuna apulaitteineen voi ihan hyvin maksaa jopa 2000€ tai ylikin. Ja samahan pätee myös toisinpäin. ÄLÄ KOSKAAN LUOTA OSTAJAAN. Sehän yrittää kusettaa kaikessa että saisi auton halvemmalla.
- MYÖS OSTANUT
näitä kirjoitti:
ääliöitä sikiää? Jos auton "runko"(missään nyky autossa ei moista ole!) on kiero, auto on todennäköisesti vakuutus-yhtiön lunastama, eli "kaksikilpinen" ja ennenkuin sellaisen saa uudestaan kilpiin, joutuu katsastus-miehelle esittämään mittaus-pöytäkirjan. Joten väitän, että suomen teillä ei montaa autoa kulje jossa kori olis vinossa. Ohjaus-kulmat saattaa olla pielessä ja johtuu väljästä nivelesta tai väärästä säädöstä.
Minä olen ostanut auton tummalta vähemmistön edustajalta ja tiesin mitä ostan, se ei kusettanut ainakaan minua.(voi olla, että kuvitteli kusettavansa.) Sitäpaitsi käytetyssä autossa on aikamonta osaa ja jos autolla meinaa ajaa, sitä pitää korjata ja huoltaa PISTERomaaneilta useita autoja, kaikki olleet aivan ok. kyllä ne valkolaiset osaa kusta silmään siinä kuin muutkin. Parhaat kaupat saa Romaanien kanssa KÄTEISELLÄ, mutta sehän on vieras käsite näille pummeille.
- fiksu ostaja_
"Yksityinen myyjä voi luvata auton tuhansia euroja halvemmalla kuin se, mitä autoliike pyytää samanlaisesta autosta.
Silloin olisi "hälytyskellojen" soitava!"
Yleensä näillä tuhansilla jo korjaisikin koko auton, jos se siis osoittautuu sudeksi. Myös liikkeeseen viedään pommeja, koska myyjät eivät tutki niitä lainkaan - nämä romut menee sitten "huippuyksilöinä" uusille omistajille.
Yksityiseltä voi auton ostaa ihan hyvin, käy vaikka koeajolla ja mieti asiaa. Ota selvää auton taustoista ja käy katsomassa uudelleen. Ota kilometrin ylös niin näet onko auto joka päiväisessä käytössä - jos ei niin siinä saattaa olla piilovikoja.- eväillä lähteä
Minullekkaan pelkkä koeajo ei kerro vikoja ellei ne ole todella tuntuvia.
Homman nimi voi olla sellainenkin niin kuin tuolla jo pitkästi kirjoitin: Kumpikin osapuoli on autoja tuntematon ihminen eli myyjä ja ostaja. Silti pitäisi varmistaa se että itse ostaja ei maksa ylihintaa autosta sen suhteen että se kohta päätyykin pajalle ja nämä viathan voi olla mitä vaan ja hinta myös.
"Myös liikkeeseen viedään pommeja, koska myyjät eivät tutki niitä lainkaan"
Minun mielestä tuo asia pitäisi muuttaa jopa lailla niin että myyjän pitää vastava todistuksella siitä että auto on hintansa arvoinen. Yllättävät koneviat ei esimerkiksi tähän kuulu jos päästöarvot ja jakohihnahommelit yms on kunnossa niin ne on niitä voi voi huonoa tuuria. Mutta noin muuten että autoliikkeenkään ei tarvitse ottaa vastaan paska ja myydä se taas edelleen.
Ajatelkaa kuinka paljon positiivisemmaksi tälläinen saisi vaihtoautojen kaupankäynnin! Ei tarvitsi kuin ostaa mieleisen värinen ja varusteinen jne. Ei pelätä sitä että kalliilla osamaksulla ostettu auto leviää koska vaan ja sen korjaamiseen ei jää raha, todella monet ostaa ostaa näin autoja koska auto on kallis hankinta aina meille pienituloisille. Jobbareita ei tarvitsi pelätä vaan sieltäkin saisi kunnon auto.
Jos vikaa on niin se olisi rehellisesti kerrottu todistuslappusessa ja autonhinta olisi sen mukaan uudelleen määritelty tai sitten ei jos vika ei ole kallis tai että joku korjaa sen itse mutta se kuitenkin lukee siinä.
Kuten että jokainen auto pitäisi vaihtoauto tarkistaa tai katsastaa samalla ennen myyntiä. Homma voi olla niinkin että miksi ostaja ei voisi myös maksaa sen, myyjä vaan lisää sen 100e hintaan lisää.
Tämä voisi koskettaa jotain tiettyä alkaen euromäärää > eli mitään 200e autoja kannata tarkistella missään vaan ne katotaan koeajolla, jos käy ja liikkuu, jarrut toimii, valot palaa yms niin ok. - ainakin
eväillä lähteä kirjoitti:
Minullekkaan pelkkä koeajo ei kerro vikoja ellei ne ole todella tuntuvia.
Homman nimi voi olla sellainenkin niin kuin tuolla jo pitkästi kirjoitin: Kumpikin osapuoli on autoja tuntematon ihminen eli myyjä ja ostaja. Silti pitäisi varmistaa se että itse ostaja ei maksa ylihintaa autosta sen suhteen että se kohta päätyykin pajalle ja nämä viathan voi olla mitä vaan ja hinta myös.
"Myös liikkeeseen viedään pommeja, koska myyjät eivät tutki niitä lainkaan"
Minun mielestä tuo asia pitäisi muuttaa jopa lailla niin että myyjän pitää vastava todistuksella siitä että auto on hintansa arvoinen. Yllättävät koneviat ei esimerkiksi tähän kuulu jos päästöarvot ja jakohihnahommelit yms on kunnossa niin ne on niitä voi voi huonoa tuuria. Mutta noin muuten että autoliikkeenkään ei tarvitse ottaa vastaan paska ja myydä se taas edelleen.
Ajatelkaa kuinka paljon positiivisemmaksi tälläinen saisi vaihtoautojen kaupankäynnin! Ei tarvitsi kuin ostaa mieleisen värinen ja varusteinen jne. Ei pelätä sitä että kalliilla osamaksulla ostettu auto leviää koska vaan ja sen korjaamiseen ei jää raha, todella monet ostaa ostaa näin autoja koska auto on kallis hankinta aina meille pienituloisille. Jobbareita ei tarvitsi pelätä vaan sieltäkin saisi kunnon auto.
Jos vikaa on niin se olisi rehellisesti kerrottu todistuslappusessa ja autonhinta olisi sen mukaan uudelleen määritelty tai sitten ei jos vika ei ole kallis tai että joku korjaa sen itse mutta se kuitenkin lukee siinä.
Kuten että jokainen auto pitäisi vaihtoauto tarkistaa tai katsastaa samalla ennen myyntiä. Homma voi olla niinkin että miksi ostaja ei voisi myös maksaa sen, myyjä vaan lisää sen 100e hintaan lisää.
Tämä voisi koskettaa jotain tiettyä alkaen euromäärää > eli mitään 200e autoja kannata tarkistella missään vaan ne katotaan koeajolla, jos käy ja liikkuu, jarrut toimii, valot palaa yms niin ok.kunnollisissa liikkeissä vaihtoauto tarkastetaan sen tullessa sisään liikkeeseen ja tarkastuksesta laaditaan pöytäkirja jossa on "kaikki oleellinen" pieniä maalinpeilauksia myöten. Eli sieltä ei yleensä tarvitse ostaa sikaa säkissä kun auto on hinnoiteltu kunnon mukaan. Suomessa sitten ihmetellään että kyllä on halpaa kun netistä autoja katsellaan. Mutta muistakaa että saksastakaan ei saa halvalla hyvää ja että siihen halpaan hintapyyntöön on aina joku syy.
- liikkestä
ostaa ja on vikoja niin voi asiaa ajaa vaikka kulutuslautakunnan kautta eikä maksa mitään
- Minä itse
Näissä ininöissä unohtuu aina se olennainen.
Tekemisistään ja tavaroistaan vastaa aina jokainen ITSE. Miksi pitäisi löytää joku muu joka
vastaa minun tavaroista tai tekemistäni ostoksista. Jos hankit jonkin tuotteen on se sinun, ei hallituksen, ei kuluttajavalittajatätin eikä entisen omistajan.
Jos et omista riittävää ymmärrystä elä muuta pois
kotoa.
Näyttää että aika suurella vallalla on ajatus että kaiken tekemisen perseen pyyhkimisestä lähtien tulee kuulua jollekin muulle. Näille suosittelen oman viranomaisen palkkaamista joka
on aina mukana ja tutkii tekemisenne selän takaa
ja puuttuu niihin ajoissa ettei tarvitse täällä
itkeä mitä tulikaan ostettua. Mutta kuka vastaa
kun se tekee virheen...? - Nimetön
pyydä autosta ohjauskulma raportti , ei tarvi maksaa ite kun ajoissa...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli305822Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm144374Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle403247IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm522961Israel aloitti 3. maailmansodan
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.3391559Vihdoin tiedän että tämä on molemminpuolista
Saattoi se koko ajan olla silmiemme edessä mutta kumpikaan ei uskaltanut sitä toivoa. Kunpa nähtäisiin pian, toivottavas861338- 661301
Nainen, meidän talossa on säännöt
1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E2321206- 791169
Natoon liittyminen on alkanut kaduttaa.
Nato on muuttunut niin paljon, että se ei ole enää se mihin haluttiin liittyä. Usa on vetäytynyt ja 5% osuus valtion tul4011161