Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Kodinhoitohuone

yläkertaan?

Puolitoista tai kaksikerros- taloissa asuvilta kyselisin, laittaisitteko kh:n yläkertaan, jossa makkaritkin ovat?

Jo ajatus siitä, että saisi rehata pestyjä pyykkejä yläkerran komeroihin tuntuu vähän älyttömältä. Pyykkikuilukaan ei toimi toisinpäin :)
Mutta jos on saunatilat alhaalla ja khh ylhäällä, toimiiko se ollenkaan? Pesulle/saunaan mennessä pitäisi olla helppo heittää likaiset vaatteet pyykkikoppaan, joka taas täytyy olla pesusysteemin vieressä.

Tästä päästään siihen että ehkä kaikkein parasta olisi olla KAIKKI pesutoiminnot yläkerrassa, koska siellä on mh:t?

Kokemuksia, mielipiteitä?

105

5251

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minun mielestäni

      Aikanaan asuntoa ostaessamme ensimmäisenä jäi pois valinnasta sellainen, jossa pesutilat olivat yläkerrassa. Useimmiten ei ole varaa tehdä monia pesupisteitä, olipa kyse kaksikerroksisesta rivarista tai omakotitalosta. Ja missä silloin pestään kuraiset koirantassut tai lapsosten kuraantuneet saappaat ja haalarit suihkutellaan? Minne laitetaan miehen pilkkihaalari ensihätään tai emännän marjastushousut, jotka valuvat pihkaa ja mustikkaa? Juoksutetaan koko talon läpi yläkertaan, jotta päästään suihkuttamaan pahin kura pois?

      Meillä kodinhoitohuoneesta on käynti ulos, niin oli myös edellisessä omakotitalossamme, jossa pesu- ja saunatilat olivat alakerrassa ja makkarit yläkerrassa. Kun kodinhoitohuoneesta suunnittelee järkevästi käynnin myös saunatiloihin, hoituu saunan vilvoittelukin samalla ulko-ovella.

      Suunnittele khh:n yhteyteen sen verran riittävästi säilytystilaa (vaatehuone, kaappeja), ettei kaikkea puhdasta pyykkiä tarvitse joka kerta juoksuttaa yläkertaan. Silloin puhtaan pyykin rumbakaan ei tunnu niin pahalta, kun niitä voi viedä vain tarvittaessa. Totuus kuitenkin on, että ilman hissiviritelmiä täysin vaivatonta ratkaisua ei kaksikerroksisessa kodissa ole mahdollista tehdä. Mutta jos on lapsia, niin aika pian heidät voi opettaa auttamaan omien vaatteidensa kanniskelussa. Ja jos on vain kahden hengen talous, niin ei pyykkiä tulekaan niin määrättömästi, että siihen vallan uupuisi. ;-)

    • Rauno Kangas

      ...juuri tuollaisia asioita voi ja kannattaakin pohtia ennakkoluulottomasti, mutta sille tielle lähtiessään kannattaa olla perusteellinen. Käypä läpi kaikki kodinhoitohuoneen toiminteet:
      * sijoittuminen suhteessa maakuuhuoneisiin
      * sijoittuminen suhteessa saunaosastoon
      * sijoittuminen suhteessa ulkotiloihin
      * sijoittuminen suhteessa keittiöön

      Pyykin ja puhtaiden vaatteiden kuskaaminen on vain yksi osa kodinhoitohuoneen toiminnallisuutta. Hyvin suurta roolia näyttelee juuri se osuus, joka ajoittuu tuon kanniskelun väliin eli pyykin pesu, kuivatus, mahdollinen silittäminen ja mankelointi, kuivatus, ompelu...

      Veikkaan, että perusteellisen pohdinnan jälkeen useimmiten päädytään siihen, ettei kodinhoitohuone olekaan makuuhuoneitten tai saunaosaston "kaveri" - vaan keittiön "kaveri".

      • jpapaapapap

        miten nuo mainitsemasi työt liittyvät keittiöön? kyllä kodinhoitohuoneen paikka on kph:n vieressä ja siellä on kaappitilaa pyyhkeille, lakanoille yms.


      • Rauno Kangas
        jpapaapapap kirjoitti:

        miten nuo mainitsemasi työt liittyvät keittiöön? kyllä kodinhoitohuoneen paikka on kph:n vieressä ja siellä on kaappitilaa pyyhkeille, lakanoille yms.

        ..."vain pyykännyt". Yleensä pyykkääminen tarkoittaa edestakaisin juoksentelua:
        * lajittele pyykki ja laita yksi pompsi koneeseen
        * mene koneen ohjelman ajaksi muualle
        * ota koneesta pyykit ja laita kuivuriin, uutta erää sisään
        * mene koneen ohjelman ajaksi muualle
        * toista kahta edellistä kohtaa puolentunnin...tunnin välein ja
        * mene aina välillä muualle
        Mutta mihin muualle?
        a) makuuhuoneeseen
        b) saunaan
        c) muualle, mihin?
        Ainakin minulla kodinhoitorutiineihin liittyy monenlaista askartelua kuten tiskikoneen lataamista ja tyhjentämistä, joskus jopa ruoanlaittoa...


      • tottumukset..
        Rauno Kangas kirjoitti:

        ..."vain pyykännyt". Yleensä pyykkääminen tarkoittaa edestakaisin juoksentelua:
        * lajittele pyykki ja laita yksi pompsi koneeseen
        * mene koneen ohjelman ajaksi muualle
        * ota koneesta pyykit ja laita kuivuriin, uutta erää sisään
        * mene koneen ohjelman ajaksi muualle
        * toista kahta edellistä kohtaa puolentunnin...tunnin välein ja
        * mene aina välillä muualle
        Mutta mihin muualle?
        a) makuuhuoneeseen
        b) saunaan
        c) muualle, mihin?
        Ainakin minulla kodinhoitorutiineihin liittyy monenlaista askartelua kuten tiskikoneen lataamista ja tyhjentämistä, joskus jopa ruoanlaittoa...

        Alkuperäiselle kysyjälle: kaikki pesutoiminnot voivat toki olla yläkerrassa, mikäli alakerrassa on erillinen vesipiste/kuivauspaikka märille/likaisille ulkovaatteille vaikkapa toisen uloskäynnin yhteydessä. Mutta kannattaa myös miettiä kodinhoitohuoneen ja muiden tilojen välistä käytännöllistä yhteyttä, kuten edellä esitettiin.

        Kyse on lopulta tavoista ja mieltymyksistä. Itse en halua kodinhoitohuonetta keittiön, olohuoneen ja makuuhuoneiden välittömään läheisyyteen. En halua kuunnella pyykkikoneen ääntä ruokapöydän ääressä syödessäni, telkkaria katsellessani tai keskittyessäni muihin asioihini. Tulee nimittäin pestyä pyykkiä lähinnä iltaisin, jolloin tulee oleskeltua juuri edellämainituissa tiloissa.

        Oma ratkaisuni on, että khh sijaitsee pukuhuoneen, pesuhuoneen ja saunan läheisyydessä. Siten likaiset vaatteet saa kätevästi pesuun ja khh:ssa on myös osa puhtaista vaatteista (ne, joita saunan/peseytymisen jälkeen tyypillisesti käytetään). Mielestäni puhtaiden vaatteiden vieminen yläkertaan ei ole niin kauhean työlästä.


      • taitaa olla todella
        Rauno Kangas kirjoitti:

        ..."vain pyykännyt". Yleensä pyykkääminen tarkoittaa edestakaisin juoksentelua:
        * lajittele pyykki ja laita yksi pompsi koneeseen
        * mene koneen ohjelman ajaksi muualle
        * ota koneesta pyykit ja laita kuivuriin, uutta erää sisään
        * mene koneen ohjelman ajaksi muualle
        * toista kahta edellistä kohtaa puolentunnin...tunnin välein ja
        * mene aina välillä muualle
        Mutta mihin muualle?
        a) makuuhuoneeseen
        b) saunaan
        c) muualle, mihin?
        Ainakin minulla kodinhoitorutiineihin liittyy monenlaista askartelua kuten tiskikoneen lataamista ja tyhjentämistä, joskus jopa ruoanlaittoa...

        iso talo, jos et kerran jaksa kävellä kodinhoitohuoneesta kuin seuraavaan huoneeseen.


      • Rauno Kangas
        taitaa olla todella kirjoitti:

        iso talo, jos et kerran jaksa kävellä kodinhoitohuoneesta kuin seuraavaan huoneeseen.

        ...portaissa ramppaamisesta ja yks tyyppi osti Nilsiän vesitornin ja asuu siellä huipulla (ainakaan kolme vuotta sitten sillä ei ollut hissiä).

        Itse pidän suunnittelun lähtökohtana sitä, että talon pitää toimia samaa rataa kuin asukkien ajatus - jos se sattuu olemaan porraskammoinen, niin silloin usein keitiö ja kodinhoitohuone asettuvat samalle tasolle, joskus taas on OK, että kodinhoitohuone on kellarissa ja keittiö yläkerrassa. Halusin vain herättää vastakysymyksiä alkuperäisen kysyjän talonsuunnitteluprojektin edistämiseksi.


      • pointteja
        Rauno Kangas kirjoitti:

        ...portaissa ramppaamisesta ja yks tyyppi osti Nilsiän vesitornin ja asuu siellä huipulla (ainakaan kolme vuotta sitten sillä ei ollut hissiä).

        Itse pidän suunnittelun lähtökohtana sitä, että talon pitää toimia samaa rataa kuin asukkien ajatus - jos se sattuu olemaan porraskammoinen, niin silloin usein keitiö ja kodinhoitohuone asettuvat samalle tasolle, joskus taas on OK, että kodinhoitohuone on kellarissa ja keittiö yläkerrassa. Halusin vain herättää vastakysymyksiä alkuperäisen kysyjän talonsuunnitteluprojektin edistämiseksi.

        Kiitos Rauno hyvistä näkemyksistä. Itsekin olen joskus miettinyt että eikö KHH olisi yläkerrassa parempi, mutta kyllä Rauno kirjoitti täyttä asiaa miksi ainakin minulla sen kuuluu olla alakerrassa - kuten se itseasiassa onkin.


      • ...
        Rauno Kangas kirjoitti:

        ...portaissa ramppaamisesta ja yks tyyppi osti Nilsiän vesitornin ja asuu siellä huipulla (ainakaan kolme vuotta sitten sillä ei ollut hissiä).

        Itse pidän suunnittelun lähtökohtana sitä, että talon pitää toimia samaa rataa kuin asukkien ajatus - jos se sattuu olemaan porraskammoinen, niin silloin usein keitiö ja kodinhoitohuone asettuvat samalle tasolle, joskus taas on OK, että kodinhoitohuone on kellarissa ja keittiö yläkerrassa. Halusin vain herättää vastakysymyksiä alkuperäisen kysyjän talonsuunnitteluprojektin edistämiseksi.

        Tästä KHH sijoittelusta on ilmeisesti kaksi koulukuntaa: KHH keittiön yhteyteen, jolloin kodin pikku hengetär voi kätevästi hoitaa kaikki ruuanlaittaan ja pyykkiin liittyvät tehtävät keskitetysti, tai sitten KHH alakertaan sivu-uloskäynnin, pesuhuoneen saunan lähelle. Itse päädyimme jälkimmäiseen. Kolmaskin vaihtoehto, eli makuuhuoneiden lähelle lienee mahdollinen, mutta lienee näitä kahta harvinaisempi. Mutta jokaiselle siis omien mieltymysten mukaan.


      • Rauno Kangas
        ... kirjoitti:

        Tästä KHH sijoittelusta on ilmeisesti kaksi koulukuntaa: KHH keittiön yhteyteen, jolloin kodin pikku hengetär voi kätevästi hoitaa kaikki ruuanlaittaan ja pyykkiin liittyvät tehtävät keskitetysti, tai sitten KHH alakertaan sivu-uloskäynnin, pesuhuoneen saunan lähelle. Itse päädyimme jälkimmäiseen. Kolmaskin vaihtoehto, eli makuuhuoneiden lähelle lienee mahdollinen, mutta lienee näitä kahta harvinaisempi. Mutta jokaiselle siis omien mieltymysten mukaan.

        Sana koulukunta viittaa suunnittelijoihin ja heidän päähänpinttymiinsä. Itse edustan nk. neljättä koulukuntaa - sellaista suunnittelun lähtökohtaa, että kaivetaan esiin rakentajaperheen mieltymykset ja julistetaan ne "ainoaksi oikeaksi totuudeksi". Neljäs koulukunta sulkee siis sisäänsä kaikki esittelemäsi kolme koulukuntaa ja piirtää kodinhoitohuoneen just siihen, mihin se kuuluukin.


      • alkuperäinen...
        Rauno Kangas kirjoitti:

        ...portaissa ramppaamisesta ja yks tyyppi osti Nilsiän vesitornin ja asuu siellä huipulla (ainakaan kolme vuotta sitten sillä ei ollut hissiä).

        Itse pidän suunnittelun lähtökohtana sitä, että talon pitää toimia samaa rataa kuin asukkien ajatus - jos se sattuu olemaan porraskammoinen, niin silloin usein keitiö ja kodinhoitohuone asettuvat samalle tasolle, joskus taas on OK, että kodinhoitohuone on kellarissa ja keittiö yläkerrassa. Halusin vain herättää vastakysymyksiä alkuperäisen kysyjän talonsuunnitteluprojektin edistämiseksi.

        Kiitos vain vastakysymyksistä. Itse en kyllä ole ikinä mieltänyt että keittiön täytyisi olla kodinhoitohuoneen lähelläkään.

        Minulle kodinhoitohuoneen päätarkoitus on lähinnä vaatteiden pesua, kuivatusta ja silitystä.

        Ne likaiset kurahaalarit voinee pestä myös pesuhuoneessa, joka saunoineen ehkä alakerrassa. Pukutilasta kun olisi oma käynti ulos.

        Jokaisella taitaa olla vähän omat mieltymykset khhn suhteen.

        Yhä olen sitä mieltä että kh voisi hyvin olla myös yläkerrassa. Jos makuuhuoneissa yleensä riisutaan ja puetaan, lähellä tarvitaan silitystä, pyykkikaappia ja puhtaiden vaatteiden kuljetus rulijanssi helpottuu huomattavasti. Meillä tuo vaatteidenpesu yms. on lähes jokapäiväistä.


      • sinun tapasi
        alkuperäinen... kirjoitti:

        Kiitos vain vastakysymyksistä. Itse en kyllä ole ikinä mieltänyt että keittiön täytyisi olla kodinhoitohuoneen lähelläkään.

        Minulle kodinhoitohuoneen päätarkoitus on lähinnä vaatteiden pesua, kuivatusta ja silitystä.

        Ne likaiset kurahaalarit voinee pestä myös pesuhuoneessa, joka saunoineen ehkä alakerrassa. Pukutilasta kun olisi oma käynti ulos.

        Jokaisella taitaa olla vähän omat mieltymykset khhn suhteen.

        Yhä olen sitä mieltä että kh voisi hyvin olla myös yläkerrassa. Jos makuuhuoneissa yleensä riisutaan ja puetaan, lähellä tarvitaan silitystä, pyykkikaappia ja puhtaiden vaatteiden kuljetus rulijanssi helpottuu huomattavasti. Meillä tuo vaatteidenpesu yms. on lähes jokapäiväistä.

        "Yhä olen sitä mieltä että kh voisi hyvin olla myös yläkerrassa."

        No silloinhan khh teillä voi olla yläkerrassa. ;-) Teidän talonnehan siinä on kysymyksessä, joten muiden mielipiteillä ei oikeastaan ole merkitystä.

        Ainoa asia, mihin ehkä vielä kannattaa paneutua sen lisäksi, jos pasmat on noin selvillä, niin onko talo todennäköisesti pitkäaikainen kotinne? Vai aiotteko muuttaa muutaman vuoden päästä joka tapauksessa? Jos asutte itse talossa pitkään, pitää talon vastata teidän toiveitanne mahdollisimman hyvin. Mutta jos nyt jo on tiedossa, että se on enemmänkin välivaihe matkalla jonnekin muualle, niin silloin kannattaa pohtia myös sitä, miten muut asian saattavat nähdä. Ettei tule tehneeksi ratkaisuja, joita on ehkä hankala saada kaupaksi.


      • ,,,,,
        sinun tapasi kirjoitti:

        "Yhä olen sitä mieltä että kh voisi hyvin olla myös yläkerrassa."

        No silloinhan khh teillä voi olla yläkerrassa. ;-) Teidän talonnehan siinä on kysymyksessä, joten muiden mielipiteillä ei oikeastaan ole merkitystä.

        Ainoa asia, mihin ehkä vielä kannattaa paneutua sen lisäksi, jos pasmat on noin selvillä, niin onko talo todennäköisesti pitkäaikainen kotinne? Vai aiotteko muuttaa muutaman vuoden päästä joka tapauksessa? Jos asutte itse talossa pitkään, pitää talon vastata teidän toiveitanne mahdollisimman hyvin. Mutta jos nyt jo on tiedossa, että se on enemmänkin välivaihe matkalla jonnekin muualle, niin silloin kannattaa pohtia myös sitä, miten muut asian saattavat nähdä. Ettei tule tehneeksi ratkaisuja, joita on ehkä hankala saada kaupaksi.

        En näe tuota "ratkaisuna jota olisi hankala saada kaupaksi". Päinvastoin, jos on hyvä perustelu yleensä asiaan, pystyy sen myymään muillekkin :)

        Usein näitä ei mietitä oikeasti. Pykätään vain sellaisin ratkaisuin, joita on ns. aina ollut ja ollaan "tyytyväisiä" vaikka voisi olla paremminkin.

        Jokainen talo on pohjimmiltaan erilainen. Makuja vain on monia. En minä ostaisi sellaista taloa, jossa ei ole esim. omaa ruokailutilaa, avaraa näkymää isosta eteisestä päin, riittävän kokoista olohuonetta jne jne.
        Sinä et ehkä sellaista jossa ei ole khh:ta alakerrassa ja vieläpä saunan yhteydessä. Valmiin talon ostaminen on siksi yleensä aina vähän kompromissi, koska kaikkea ei voi koskaan saada.

        Jos joku ei halua rampata rappuja tietyissä asioissa, se on ihan asianmukainen perustelu. Fiksuinta on tietysti, jos edellämainitut tilat ovat halutessa jopa muunneltavissa ja miksei näin voisi ollakin?


      • säästä hermoja
        alkuperäinen... kirjoitti:

        Kiitos vain vastakysymyksistä. Itse en kyllä ole ikinä mieltänyt että keittiön täytyisi olla kodinhoitohuoneen lähelläkään.

        Minulle kodinhoitohuoneen päätarkoitus on lähinnä vaatteiden pesua, kuivatusta ja silitystä.

        Ne likaiset kurahaalarit voinee pestä myös pesuhuoneessa, joka saunoineen ehkä alakerrassa. Pukutilasta kun olisi oma käynti ulos.

        Jokaisella taitaa olla vähän omat mieltymykset khhn suhteen.

        Yhä olen sitä mieltä että kh voisi hyvin olla myös yläkerrassa. Jos makuuhuoneissa yleensä riisutaan ja puetaan, lähellä tarvitaan silitystä, pyykkikaappia ja puhtaiden vaatteiden kuljetus rulijanssi helpottuu huomattavasti. Meillä tuo vaatteidenpesu yms. on lähes jokapäiväistä.

        Tee se pyykkipaikka siihen kerrokseen, missä muutenki häärit päivisin. Jokainen tuo itse pyykkinsä pyykkikoriin ja vie puhtaat sitten pois.


    • on tämä:

      Talossa 2 kerrosta, makuuhuoneet yläkerrassa. Khh (n. 16 m2) on alakerrassa ja siellä on 50 cm leveä vaatekaappi jokaiselle perheenjäsenelle. Näissä kaapeissa säilytetään arkivaatteita, alusvaatteita, sukkia jne. Näiden lisäksi on luonnollisesti likaisille vaatteille pyykkikaappi. Yläkerran kussakin makuuhuoneessa on yksi ns. henkarikaappi, jossa säilytetään juhlavaatteet ja -jalkineet. Eteisen kaapeissa säilytetään ulkovaatteet ja -jalkineet. Toimii meillä.

      • Helllewi

        On hienoa, että tästäkin keskustellaan. Useinhan tätä pyykkihuoltoa ei asunnon suunnittelussa huomioida mitenkään. Varsinkin asuntomessuilla sen olen havainnut.

        Kaikista helpointa tietysti olisi, että talo olisi yksikerroksinen, kodinhoitotila sijaitsisi lähellä makuuhuoneita sekä keittiötä ja sieltä olisi suora uloskäynti pyykin kuivaamiseksi ulkona kesällä.

        Jos talosta on joka tapauksessa tulossa kaksikerroksinen, joutuu tekemään vaikean valinnan siitä, kumpaan kerrokseen kodinhoitohuone sijoitetaan. Olettaen, että keittiö on alakerrassa ja makuuhuoneet yläkerrassa, niinkuin useimmiten on.

        Mikäli khh on alakerrassa, pyykkiä joutuu roudaamaan ylös alas portaita ja se on ihan turvallisuusriski.

        Jos khh on yläkerrassa, pyykkiä joutuu roudaan kesäisin alas, jos aikoo kuivattaa sitä ulkona naruilla. Tämä kuitenkin säästäisi energiaa ja on suositeltavaa. Lapsiperheessä pesukone on lähes koko ajan päällä ja kotona oleskelu ja puuhailu tapahtuu muuten aika paljon alakerrassa, joten yläkerrassa joutuu juoksemaan parin tunnin välein pyykinpesun takia.

        Eräs vaihtoehto on sijoittaa vaatteiden ja tekstiilien säilytys alakertaan khh yhteyteen. Vaatteiden vaihto tapahtuisikin siellä eikä makuuhuoneissa. Tällöin voisi harkita sitä, tarvitseeko yläkerrassa ollenkaan erikseen kylpyhuonetta, vai riittääkö siellä wc. Kaikki suihkussa käynti voisi tapahtua alakerran saunaosastolla. Kerrosten välillä ei tarvitse tällöin roudata kuin vuodevaatteet. Tämä vähentäisi myös makuuhuoneiden pölyyntymistä ja sitä kautta vähentää niiden siivoustarvetta ja parantaa unen laatua.

        Missään tapauksessa en suosittele saunatilojen ja kodinhoitohuoneen yhdistämistä. Esiäidit pesivät pyykit saunomisen yhteydessä, ei enää.

        Saunominen kuuluu vähäiseen ja ansaittuun vapaa-aikaan, saunomisen yhteydessä ei halua katsella kodinkoneita ja haistella likaisia vaatteita. Nykytaloudessa on lisäksi niin paljon ja arvokkaita vaatteita ja tekstiilejä, että niiden huoltaminen ansaitsee oman arvoisensa tilan.


      • alkuperäinen....
        Helllewi kirjoitti:

        On hienoa, että tästäkin keskustellaan. Useinhan tätä pyykkihuoltoa ei asunnon suunnittelussa huomioida mitenkään. Varsinkin asuntomessuilla sen olen havainnut.

        Kaikista helpointa tietysti olisi, että talo olisi yksikerroksinen, kodinhoitotila sijaitsisi lähellä makuuhuoneita sekä keittiötä ja sieltä olisi suora uloskäynti pyykin kuivaamiseksi ulkona kesällä.

        Jos talosta on joka tapauksessa tulossa kaksikerroksinen, joutuu tekemään vaikean valinnan siitä, kumpaan kerrokseen kodinhoitohuone sijoitetaan. Olettaen, että keittiö on alakerrassa ja makuuhuoneet yläkerrassa, niinkuin useimmiten on.

        Mikäli khh on alakerrassa, pyykkiä joutuu roudaamaan ylös alas portaita ja se on ihan turvallisuusriski.

        Jos khh on yläkerrassa, pyykkiä joutuu roudaan kesäisin alas, jos aikoo kuivattaa sitä ulkona naruilla. Tämä kuitenkin säästäisi energiaa ja on suositeltavaa. Lapsiperheessä pesukone on lähes koko ajan päällä ja kotona oleskelu ja puuhailu tapahtuu muuten aika paljon alakerrassa, joten yläkerrassa joutuu juoksemaan parin tunnin välein pyykinpesun takia.

        Eräs vaihtoehto on sijoittaa vaatteiden ja tekstiilien säilytys alakertaan khh yhteyteen. Vaatteiden vaihto tapahtuisikin siellä eikä makuuhuoneissa. Tällöin voisi harkita sitä, tarvitseeko yläkerrassa ollenkaan erikseen kylpyhuonetta, vai riittääkö siellä wc. Kaikki suihkussa käynti voisi tapahtua alakerran saunaosastolla. Kerrosten välillä ei tarvitse tällöin roudata kuin vuodevaatteet. Tämä vähentäisi myös makuuhuoneiden pölyyntymistä ja sitä kautta vähentää niiden siivoustarvetta ja parantaa unen laatua.

        Missään tapauksessa en suosittele saunatilojen ja kodinhoitohuoneen yhdistämistä. Esiäidit pesivät pyykit saunomisen yhteydessä, ei enää.

        Saunominen kuuluu vähäiseen ja ansaittuun vapaa-aikaan, saunomisen yhteydessä ei halua katsella kodinkoneita ja haistella likaisia vaatteita. Nykytaloudessa on lisäksi niin paljon ja arvokkaita vaatteita ja tekstiilejä, että niiden huoltaminen ansaitsee oman arvoisensa tilan.

        Samaa mieltä siinä, että kodinhoitohuone täytyy olla erikseen saunatiloista. Molemmat tapaukset (yhdessä/ erikseen) ovat tuttuja, sillä olen asunut kahdessa erilaisessa ok-talossa.

        Molemmissa on ollut omat hyvät ja huonot puolensa, mutta kodinhoitohuoneessa on yleensä pyykit levällään, sekä silityslauta ja rauta. Työn jäljet saavat näkyä, käytännöllisyys ennenkaikkea. Saunoessa ei taas pyykkivuoria huvittaisi katsoa.

        Ihanne olisi edes minimaaliset pyykkinarut khh:n nurkkaukseen, vaikka onkin kuivausrumpu. Siitepölyallergikkona en voi kuivattaa pyykkiä ulkona. Ja on sekin aika roudaamista. Tuuletan tietenkin pussilakanat yms. säännöllisesti mutta se kävisi esim. yläkerran parvekkeelta käsin. Ja rapuissa pyykin kuljetus päivittäin on tosiaankin turvallisuusriski.

        En myöskään halua tuhlata kaappitilaa alakertaan omille pyykeille, koska vaatekaapit/huoneet olisivat jo makuuhuoneissa. Kaappeja pitää aina olla, mutta muutakin tavaraa on ihan riittävästi. Ja on se helpompi etsiä heti herätessä puhtaat vaatteet kuin kavuta alas erikseen niitä hakemaan. -ja "olikohan se ja se vaate nyt sitten alakerran kaapissa vai yläkerrassa....?"

        Pienempi paha on minusta käydä pari kertaa laittamassa (ilman mitään roudaamista) se kone käyntiin. Pienet lapset voivat leikkiä pyykkäysaikaan lastenhuoneessa, joka olisi sopivasti 2. kerroksessa khh:n vieressä. Ruoanteko taas on erikseen tehtävä homma, eikä se liity minulla pyykkäykseen. Sen voi tehdä ennen/ jälkeen.

        Helpoin olisi yksikerroksinen talo, mutta kaipaan yläkerran makuuhuoneisiin tiettyä rauhaa, joten siksi kaksikerroksinen. Kone ei taas meillä pyöri kuin päivisin, joten se ei ole häiritsevää.

        Roudaamista tulisi saunomisen yhteydessä n. 1-2 krt. viikossa. Viedä se pyykkikori pukuhuoneesta yläkertaan tai sitten tulla yläkerrasta khh:n kautta pyyhkeen kanssa alas saunaan.

        Mutta niin. Taidan olla perustellut tämän asian ainakin itselleni jo nyt ihan riittävästi :)


      • Helllewi
        alkuperäinen.... kirjoitti:

        Samaa mieltä siinä, että kodinhoitohuone täytyy olla erikseen saunatiloista. Molemmat tapaukset (yhdessä/ erikseen) ovat tuttuja, sillä olen asunut kahdessa erilaisessa ok-talossa.

        Molemmissa on ollut omat hyvät ja huonot puolensa, mutta kodinhoitohuoneessa on yleensä pyykit levällään, sekä silityslauta ja rauta. Työn jäljet saavat näkyä, käytännöllisyys ennenkaikkea. Saunoessa ei taas pyykkivuoria huvittaisi katsoa.

        Ihanne olisi edes minimaaliset pyykkinarut khh:n nurkkaukseen, vaikka onkin kuivausrumpu. Siitepölyallergikkona en voi kuivattaa pyykkiä ulkona. Ja on sekin aika roudaamista. Tuuletan tietenkin pussilakanat yms. säännöllisesti mutta se kävisi esim. yläkerran parvekkeelta käsin. Ja rapuissa pyykin kuljetus päivittäin on tosiaankin turvallisuusriski.

        En myöskään halua tuhlata kaappitilaa alakertaan omille pyykeille, koska vaatekaapit/huoneet olisivat jo makuuhuoneissa. Kaappeja pitää aina olla, mutta muutakin tavaraa on ihan riittävästi. Ja on se helpompi etsiä heti herätessä puhtaat vaatteet kuin kavuta alas erikseen niitä hakemaan. -ja "olikohan se ja se vaate nyt sitten alakerran kaapissa vai yläkerrassa....?"

        Pienempi paha on minusta käydä pari kertaa laittamassa (ilman mitään roudaamista) se kone käyntiin. Pienet lapset voivat leikkiä pyykkäysaikaan lastenhuoneessa, joka olisi sopivasti 2. kerroksessa khh:n vieressä. Ruoanteko taas on erikseen tehtävä homma, eikä se liity minulla pyykkäykseen. Sen voi tehdä ennen/ jälkeen.

        Helpoin olisi yksikerroksinen talo, mutta kaipaan yläkerran makuuhuoneisiin tiettyä rauhaa, joten siksi kaksikerroksinen. Kone ei taas meillä pyöri kuin päivisin, joten se ei ole häiritsevää.

        Roudaamista tulisi saunomisen yhteydessä n. 1-2 krt. viikossa. Viedä se pyykkikori pukuhuoneesta yläkertaan tai sitten tulla yläkerrasta khh:n kautta pyyhkeen kanssa alas saunaan.

        Mutta niin. Taidan olla perustellut tämän asian ainakin itselleni jo nyt ihan riittävästi :)

        Olen samaa mieltä, jos kerran elämäntilanteesi/tyylisi on tuo. Eli khh makuuhuoneiden yhteyteen yläkertaan ja sauna, keittiö ja olohuone alakertaan. Oletko muuten harkinnut vanhempien makuuhuoneen vaatehuoneen olevan khh ja makkarin välissä siten, että sinne olisi käynti molemmista?

        Itse olen joskus suunnitellut tällaista. Eli sinne saisi laittaa sellaiset vaatteet, joita ei rumpukuivaa, valmiiksi henkareilla tangolle kuivumaan. Suurin osa nykyvaatteista on sellaisia itsesiliäviä, että ne voi laittaa suoraan päälle. Tämä tila olisi yhdistetty vaatehuone/pyykinkuivaushuone. Tehostetulla ilmastoinnilla jne. voisi olla toimiva.


      • Rauno Kangas
        alkuperäinen.... kirjoitti:

        Samaa mieltä siinä, että kodinhoitohuone täytyy olla erikseen saunatiloista. Molemmat tapaukset (yhdessä/ erikseen) ovat tuttuja, sillä olen asunut kahdessa erilaisessa ok-talossa.

        Molemmissa on ollut omat hyvät ja huonot puolensa, mutta kodinhoitohuoneessa on yleensä pyykit levällään, sekä silityslauta ja rauta. Työn jäljet saavat näkyä, käytännöllisyys ennenkaikkea. Saunoessa ei taas pyykkivuoria huvittaisi katsoa.

        Ihanne olisi edes minimaaliset pyykkinarut khh:n nurkkaukseen, vaikka onkin kuivausrumpu. Siitepölyallergikkona en voi kuivattaa pyykkiä ulkona. Ja on sekin aika roudaamista. Tuuletan tietenkin pussilakanat yms. säännöllisesti mutta se kävisi esim. yläkerran parvekkeelta käsin. Ja rapuissa pyykin kuljetus päivittäin on tosiaankin turvallisuusriski.

        En myöskään halua tuhlata kaappitilaa alakertaan omille pyykeille, koska vaatekaapit/huoneet olisivat jo makuuhuoneissa. Kaappeja pitää aina olla, mutta muutakin tavaraa on ihan riittävästi. Ja on se helpompi etsiä heti herätessä puhtaat vaatteet kuin kavuta alas erikseen niitä hakemaan. -ja "olikohan se ja se vaate nyt sitten alakerran kaapissa vai yläkerrassa....?"

        Pienempi paha on minusta käydä pari kertaa laittamassa (ilman mitään roudaamista) se kone käyntiin. Pienet lapset voivat leikkiä pyykkäysaikaan lastenhuoneessa, joka olisi sopivasti 2. kerroksessa khh:n vieressä. Ruoanteko taas on erikseen tehtävä homma, eikä se liity minulla pyykkäykseen. Sen voi tehdä ennen/ jälkeen.

        Helpoin olisi yksikerroksinen talo, mutta kaipaan yläkerran makuuhuoneisiin tiettyä rauhaa, joten siksi kaksikerroksinen. Kone ei taas meillä pyöri kuin päivisin, joten se ei ole häiritsevää.

        Roudaamista tulisi saunomisen yhteydessä n. 1-2 krt. viikossa. Viedä se pyykkikori pukuhuoneesta yläkertaan tai sitten tulla yläkerrasta khh:n kautta pyyhkeen kanssa alas saunaan.

        Mutta niin. Taidan olla perustellut tämän asian ainakin itselleni jo nyt ihan riittävästi :)

        ...kun perustelut riittävät sinulle - ne riittäkööt kaikille muillekin. Asia voidaan siis katsoa ratkaistuksi. Näin tuli taas sotamiesneuvostolla yksi talo piirrettyä ;-D


      • Helllewi
        Rauno Kangas kirjoitti:

        ...kun perustelut riittävät sinulle - ne riittäkööt kaikille muillekin. Asia voidaan siis katsoa ratkaistuksi. Näin tuli taas sotamiesneuvostolla yksi talo piirrettyä ;-D

        Mielestäni tästä aiheesta keskustelua olisi hyvä jatkaa. Niin paljon uusia, kalliita taloja rakennetaan ilman että tähän asiaan on kiinnitetty huomiota. Lieneekö asia niin, että talon suunnittelusta ja pyykinpesusta/kodinhoidosta vastaavat eri henkilöt? Vai onko niin, että tällaiset epäkäytännöllisyydet huomataan vasta, kun talo on valmis ja siellä pitäisi asua, siivota ja pestä pyykkiä.

        Keittiöiden toimivuuteen kiinnitetään jo nykyään huomiota, miksei siivouksen ja pyykkihuollon sujuvuuteen?

        Järkyttää uudet 200 000 - 300 000 e maksavat talot, jossa pyykkihuolto on järjestetty varaamalla pesukoneelle ja kuivausrummulle paikka saunan pukuhuoneesta! HUH!


      • Rauno Kangas
        Helllewi kirjoitti:

        Mielestäni tästä aiheesta keskustelua olisi hyvä jatkaa. Niin paljon uusia, kalliita taloja rakennetaan ilman että tähän asiaan on kiinnitetty huomiota. Lieneekö asia niin, että talon suunnittelusta ja pyykinpesusta/kodinhoidosta vastaavat eri henkilöt? Vai onko niin, että tällaiset epäkäytännöllisyydet huomataan vasta, kun talo on valmis ja siellä pitäisi asua, siivota ja pestä pyykkiä.

        Keittiöiden toimivuuteen kiinnitetään jo nykyään huomiota, miksei siivouksen ja pyykkihuollon sujuvuuteen?

        Järkyttää uudet 200 000 - 300 000 e maksavat talot, jossa pyykkihuolto on järjestetty varaamalla pesukoneelle ja kuivausrummulle paikka saunan pukuhuoneesta! HUH!

        ...olen - suunnitteluun kannattaa panostaa.


      • oudot tavat

        Eihän tossa ole mitään järkeä. Kyllä jokaisella pitää olla vaatekaapit omissa huoneissa missä pukeudutaan.
        Ja jo leikki-ikäisetkin osaa viedä ne pestyt vaatteensa omiin kaappeihin sinne ylös.
        Pyykinpesutilat ehdottomasti alakerran suihkun lähelle, mieluiten oma huone jos on varaa rakentaa niitä neliöitä.


      • Ääliökö?
        oudot tavat kirjoitti:

        Eihän tossa ole mitään järkeä. Kyllä jokaisella pitää olla vaatekaapit omissa huoneissa missä pukeudutaan.
        Ja jo leikki-ikäisetkin osaa viedä ne pestyt vaatteensa omiin kaappeihin sinne ylös.
        Pyykinpesutilat ehdottomasti alakerran suihkun lähelle, mieluiten oma huone jos on varaa rakentaa niitä neliöitä.

        Voitko perustella näkökantaasi, miksi pyykinpesu kannattaa sijoittaa alakerran suihkun yhteyteen?

        Jos kerran siis vaatteiden säilytys tapahtuu yläkerrassa.


      • hyvä pohtia..
        Helllewi kirjoitti:

        Olen samaa mieltä, jos kerran elämäntilanteesi/tyylisi on tuo. Eli khh makuuhuoneiden yhteyteen yläkertaan ja sauna, keittiö ja olohuone alakertaan. Oletko muuten harkinnut vanhempien makuuhuoneen vaatehuoneen olevan khh ja makkarin välissä siten, että sinne olisi käynti molemmista?

        Itse olen joskus suunnitellut tällaista. Eli sinne saisi laittaa sellaiset vaatteet, joita ei rumpukuivaa, valmiiksi henkareilla tangolle kuivumaan. Suurin osa nykyvaatteista on sellaisia itsesiliäviä, että ne voi laittaa suoraan päälle. Tämä tila olisi yhdistetty vaatehuone/pyykinkuivaushuone. Tehostetulla ilmastoinnilla jne. voisi olla toimiva.

        Miksei tuo voisi olla miettimisen arvoinen ratkaisu. Ja ainakin pieni pyykkinarusysteemi khh:n nurkkauksessa. Siinä voi myös kuivata sellaista mitä ei rumpuun voi laittaa, tietyt liinat yms yms.


      • perustelua tännekin
        Ääliökö? kirjoitti:

        Voitko perustella näkökantaasi, miksi pyykinpesu kannattaa sijoittaa alakerran suihkun yhteyteen?

        Jos kerran siis vaatteiden säilytys tapahtuu yläkerrassa.

        Minäkin kaipaan tuohon perustelua. Luulen kuitenkin ettei sitä ole.


      • näkkärin
        oudot tavat kirjoitti:

        Eihän tossa ole mitään järkeä. Kyllä jokaisella pitää olla vaatekaapit omissa huoneissa missä pukeudutaan.
        Ja jo leikki-ikäisetkin osaa viedä ne pestyt vaatteensa omiin kaappeihin sinne ylös.
        Pyykinpesutilat ehdottomasti alakerran suihkun lähelle, mieluiten oma huone jos on varaa rakentaa niitä neliöitä.

        kuoppapuolen, joku toisen puolen. Tyylejä on monia ja elämme vapaassa maassa.


      • yläkerrassa

        Siis miksi ylhäällä vain yksi kaappi? Yleensähän niitä on makkareissa seinällinen? Niinkuin pitääkin.


      • taas niiden juttuja
        Helllewi kirjoitti:

        On hienoa, että tästäkin keskustellaan. Useinhan tätä pyykkihuoltoa ei asunnon suunnittelussa huomioida mitenkään. Varsinkin asuntomessuilla sen olen havainnut.

        Kaikista helpointa tietysti olisi, että talo olisi yksikerroksinen, kodinhoitotila sijaitsisi lähellä makuuhuoneita sekä keittiötä ja sieltä olisi suora uloskäynti pyykin kuivaamiseksi ulkona kesällä.

        Jos talosta on joka tapauksessa tulossa kaksikerroksinen, joutuu tekemään vaikean valinnan siitä, kumpaan kerrokseen kodinhoitohuone sijoitetaan. Olettaen, että keittiö on alakerrassa ja makuuhuoneet yläkerrassa, niinkuin useimmiten on.

        Mikäli khh on alakerrassa, pyykkiä joutuu roudaamaan ylös alas portaita ja se on ihan turvallisuusriski.

        Jos khh on yläkerrassa, pyykkiä joutuu roudaan kesäisin alas, jos aikoo kuivattaa sitä ulkona naruilla. Tämä kuitenkin säästäisi energiaa ja on suositeltavaa. Lapsiperheessä pesukone on lähes koko ajan päällä ja kotona oleskelu ja puuhailu tapahtuu muuten aika paljon alakerrassa, joten yläkerrassa joutuu juoksemaan parin tunnin välein pyykinpesun takia.

        Eräs vaihtoehto on sijoittaa vaatteiden ja tekstiilien säilytys alakertaan khh yhteyteen. Vaatteiden vaihto tapahtuisikin siellä eikä makuuhuoneissa. Tällöin voisi harkita sitä, tarvitseeko yläkerrassa ollenkaan erikseen kylpyhuonetta, vai riittääkö siellä wc. Kaikki suihkussa käynti voisi tapahtua alakerran saunaosastolla. Kerrosten välillä ei tarvitse tällöin roudata kuin vuodevaatteet. Tämä vähentäisi myös makuuhuoneiden pölyyntymistä ja sitä kautta vähentää niiden siivoustarvetta ja parantaa unen laatua.

        Missään tapauksessa en suosittele saunatilojen ja kodinhoitohuoneen yhdistämistä. Esiäidit pesivät pyykit saunomisen yhteydessä, ei enää.

        Saunominen kuuluu vähäiseen ja ansaittuun vapaa-aikaan, saunomisen yhteydessä ei halua katsella kodinkoneita ja haistella likaisia vaatteita. Nykytaloudessa on lisäksi niin paljon ja arvokkaita vaatteita ja tekstiilejä, että niiden huoltaminen ansaitsee oman arvoisensa tilan.

        joiden taloista löytyy takka/pukuhuone.

        "Missään tapauksessa en suosittele saunatilojen ja kodinhoitohuoneen yhdistämistä. Esiäidit pesivät pyykit saunomisen yhteydessä, ei enää.

        Saunominen kuuluu vähäiseen ja ansaittuun vapaa-aikaan, saunomisen yhteydessä ei halua katsella kodinkoneita ja haistella likaisia vaatteita. Nykytaloudessa on lisäksi niin paljon ja arvokkaita vaatteita ja tekstiilejä, että niiden huoltaminen ansaitsee oman arvoisensa tilan."

        Meillä saunotaan noin kaks kertaa viikossa, eli melkosta tilan haaskausta alkaa rakentelemaan jotain pukuhuoneita.
        Kuinka usein teillä käy vieraita saunomassa?
        Meillä käy varmaan kerran kuukaudessa ja sen takia en kyllä ala mitään turhaa huonetta rakentamaan.
        Talo on meidän perheelle tehty eikä millekkään satunnaisille vieraille ja näille elvistelemiseen.

        Muutenkin ihmetyttää nämä ihmiset jotka aina valittaa, kun se khh on aina niin sotkuinen/likaista pyykkiä jokapuolella.
        Tähän tarjotaan ratkaisuksi kkh:n siirtämistä muualle kuin saunan yhteyteen, loistavaa!


      • tuohon että

        vaatteet on muualla kuin makkarissa.
        Arkivaatteet sinne mistä aamulla herätään ja ne juhlavaatteet sun muut voi olla jossain muualla.


      • koska eikös
        Ääliökö? kirjoitti:

        Voitko perustella näkökantaasi, miksi pyykinpesu kannattaa sijoittaa alakerran suihkun yhteyteen?

        Jos kerran siis vaatteiden säilytys tapahtuu yläkerrassa.

        ne likaiset vaatteet heitetä pesuun ennen kun mennään suihkuun?


      • 33m3li
        taas niiden juttuja kirjoitti:

        joiden taloista löytyy takka/pukuhuone.

        "Missään tapauksessa en suosittele saunatilojen ja kodinhoitohuoneen yhdistämistä. Esiäidit pesivät pyykit saunomisen yhteydessä, ei enää.

        Saunominen kuuluu vähäiseen ja ansaittuun vapaa-aikaan, saunomisen yhteydessä ei halua katsella kodinkoneita ja haistella likaisia vaatteita. Nykytaloudessa on lisäksi niin paljon ja arvokkaita vaatteita ja tekstiilejä, että niiden huoltaminen ansaitsee oman arvoisensa tilan."

        Meillä saunotaan noin kaks kertaa viikossa, eli melkosta tilan haaskausta alkaa rakentelemaan jotain pukuhuoneita.
        Kuinka usein teillä käy vieraita saunomassa?
        Meillä käy varmaan kerran kuukaudessa ja sen takia en kyllä ala mitään turhaa huonetta rakentamaan.
        Talo on meidän perheelle tehty eikä millekkään satunnaisille vieraille ja näille elvistelemiseen.

        Muutenkin ihmetyttää nämä ihmiset jotka aina valittaa, kun se khh on aina niin sotkuinen/likaista pyykkiä jokapuolella.
        Tähän tarjotaan ratkaisuksi kkh:n siirtämistä muualle kuin saunan yhteyteen, loistavaa!

        Khh on yleensä sekainen juuri siitä syystä, että se on liian pieni tai huonosti suunniteltu. tavaroille ja toiminnoille ei ole paikkoja. Kun khh on erillinen ja suunniteltu siellä tehtäviin toimintoihin, ongelmaa ei ole.

        Itsekään en haluaisi mennä rentoutumaan saunaan, jonka yhteydessä on khh tai pestä pyykkiä, silittää, mankeloida, viikata ja korjausommella saunan pukuhuoneessa.

        Jos kerran on varaa rakentaa talo, pitää huomioida myös talossa tehtävät kotityöt.

        Pienentäisin esim. olohuonetta, jotta khh saisi tarpeeksi tilaa.

        Käymme saunassa pari kertaa viikossa, n. 2 x kk meillä käy vieraita, jolloin käytämme pääasiassa ruokailuhuonetta ja saunaa.

        Pyykkiä pesen n. 12 koneellista viikossa. Vuodevaatteet vaihdan, pesen, kuivaan ja mankeloin kerran viikossa. Kamlalalta tuntuisi ajatuskin, ettei olisi erillistä khh:ta jossa tämä pyykkihuoltoprosessi etenee kaiken aikaa ja jonka oven voi tarvittaessa sulkea.


      • Kikkakakkonen2
        33m3li kirjoitti:

        Khh on yleensä sekainen juuri siitä syystä, että se on liian pieni tai huonosti suunniteltu. tavaroille ja toiminnoille ei ole paikkoja. Kun khh on erillinen ja suunniteltu siellä tehtäviin toimintoihin, ongelmaa ei ole.

        Itsekään en haluaisi mennä rentoutumaan saunaan, jonka yhteydessä on khh tai pestä pyykkiä, silittää, mankeloida, viikata ja korjausommella saunan pukuhuoneessa.

        Jos kerran on varaa rakentaa talo, pitää huomioida myös talossa tehtävät kotityöt.

        Pienentäisin esim. olohuonetta, jotta khh saisi tarpeeksi tilaa.

        Käymme saunassa pari kertaa viikossa, n. 2 x kk meillä käy vieraita, jolloin käytämme pääasiassa ruokailuhuonetta ja saunaa.

        Pyykkiä pesen n. 12 koneellista viikossa. Vuodevaatteet vaihdan, pesen, kuivaan ja mankeloin kerran viikossa. Kamlalalta tuntuisi ajatuskin, ettei olisi erillistä khh:ta jossa tämä pyykkihuoltoprosessi etenee kaiken aikaa ja jonka oven voi tarvittaessa sulkea.

        Me jouduimme kustannussyistä karsimaan neliöitä, ja päädyimme siihen, että saunan pukuhuonetta ei ole. Pesuhuoneeseen mennään suoraan vanhempien makuuhuoneesta, joka toimii myös takahuoneena, koska siellä on takka.

        Khh on meillä keittiön yhteydessä ja se on aika iso. Se toimii samalla myös ns. apukeittiönä eli siellä voi perata marjoja, kuivattaa ja säilöä. Pakastin ja toinen viileäkaappi säilömyksille on sen takia sijoitettu tähän tilaan.

        Tämä systeemi on meillä toiminut loistavasti. Talomme on yksitasoinen ja aika pieni, joten pyykin kuljetus makuuhuoneista khhseen ei vie kauheasti aikaa ja energiaa.

        Tiukasta budjetista huolimatta en edes harkinnut saunan ja kodinhoitohuoneen yhdistämistä.


      • ette kai itse

        Kylläpäs on oikeen suunnittelun helmi. Että vaatekaapit eri kerroksessa.


      • kiinni
        Kikkakakkonen2 kirjoitti:

        Me jouduimme kustannussyistä karsimaan neliöitä, ja päädyimme siihen, että saunan pukuhuonetta ei ole. Pesuhuoneeseen mennään suoraan vanhempien makuuhuoneesta, joka toimii myös takahuoneena, koska siellä on takka.

        Khh on meillä keittiön yhteydessä ja se on aika iso. Se toimii samalla myös ns. apukeittiönä eli siellä voi perata marjoja, kuivattaa ja säilöä. Pakastin ja toinen viileäkaappi säilömyksille on sen takia sijoitettu tähän tilaan.

        Tämä systeemi on meillä toiminut loistavasti. Talomme on yksitasoinen ja aika pieni, joten pyykin kuljetus makuuhuoneista khhseen ei vie kauheasti aikaa ja energiaa.

        Tiukasta budjetista huolimatta en edes harkinnut saunan ja kodinhoitohuoneen yhdistämistä.

        Joo, ei se ole neliöistä tai muusta pois jos kodinhoitohuone on erikseen. Meille riittää muutaman neliön pukuhuonekin. Siellä on vain penkki, naulakot ja uloskäynti terassille, ehkä pieni kaappi pyyhkeille. Arjen luksusta ja siellä voi satunnaiset vieraatkin pukeutua/riisuutua rauhassa saunoessaan. Puhumattakaan omasta perheestä.
        Puhtaat vaatteet ja saunakaljat voi ottaa valmiiksi penkin reunalle odottamaan ja penkki toimii "jäähdyttelypaikkana" pitkän kaavan saunomisen välissä.

        Onhan kerrostalojenkin saunoissa yleensä pukutilat. Minusta niissä on oma hyöty ja ilo.


      • suihku..
        koska eikös kirjoitti:

        ne likaiset vaatteet heitetä pesuun ennen kun mennään suihkuun?

        Niin, no suihkuhan on aina myös yläkerrassa ;)


      • mutta sauna on
        suihku.. kirjoitti:

        Niin, no suihkuhan on aina myös yläkerrassa ;)

        alakerrassa, et sillai.


      • aukene että miksi
        kiinni kirjoitti:

        Joo, ei se ole neliöistä tai muusta pois jos kodinhoitohuone on erikseen. Meille riittää muutaman neliön pukuhuonekin. Siellä on vain penkki, naulakot ja uloskäynti terassille, ehkä pieni kaappi pyyhkeille. Arjen luksusta ja siellä voi satunnaiset vieraatkin pukeutua/riisuutua rauhassa saunoessaan. Puhumattakaan omasta perheestä.
        Puhtaat vaatteet ja saunakaljat voi ottaa valmiiksi penkin reunalle odottamaan ja penkki toimii "jäähdyttelypaikkana" pitkän kaavan saunomisen välissä.

        Onhan kerrostalojenkin saunoissa yleensä pukutilat. Minusta niissä on oma hyöty ja ilo.

        se khh on teillä aina niin paskanen että sitä ei kehtaa vieraille näyttää?
        Meillä sepenkki mahtuu sinne khh ihan ok, vaikka ei mikään hirmu iso olekkaan.
        Likapyykit on pyykkikorissa ja tokkopa vieraatkaan pelkää pesutornia tai pitää sitä jotenkin sopimattomana seurana kun vaihtaa vaatteita :D


      • Kikkakakkonen2
        aukene että miksi kirjoitti:

        se khh on teillä aina niin paskanen että sitä ei kehtaa vieraille näyttää?
        Meillä sepenkki mahtuu sinne khh ihan ok, vaikka ei mikään hirmu iso olekkaan.
        Likapyykit on pyykkikorissa ja tokkopa vieraatkaan pelkää pesutornia tai pitää sitä jotenkin sopimattomana seurana kun vaihtaa vaatteita :D

        Meillä ei todellakaan khh ole likainen tai sotkuinen juuri siitä syystä, että se on tilava ja hyvin suunniteltu. Minulla on siellä (jos pelkästään pyykkihuollosta puhutaan) pyykinpesukone, kuivausrumpu, kuivauskaappi, mankeli, silitysrauta ja -lauta sekä housuprässi. Säilytyskaapit likaiselle pyykille (korkea kaappi, johon lajitellaan pyykki koreihin), pyykinpesuaineille, tahranpoistoaineille, säilytystila pestylle, jälkikäsittelemättömälle pyykille, työtaso ja pesuallas tahranpoistoa ja käsin pestäviä vaatteita varten, kuivaustaso neuleille ym. Ompelukone, saumuri, langat, jne. Lisäksi tilan kuraeteisessä pestään ja kuivataan lasten kurahousut, saappaat ja hoidetaan myös muiden jalkineet. Nämä kaikki ovat siististi, mutta esillä, koska työskentelen tilassa päivittäin.

        Tämän työhuoneen läpi en todellakaan halua mennä saunomaan tai laittaa saunavieraita käyttämään tätä työtilaa saunan pukuhuoneena.


      • Rauno Kangas
        aukene että miksi kirjoitti:

        se khh on teillä aina niin paskanen että sitä ei kehtaa vieraille näyttää?
        Meillä sepenkki mahtuu sinne khh ihan ok, vaikka ei mikään hirmu iso olekkaan.
        Likapyykit on pyykkikorissa ja tokkopa vieraatkaan pelkää pesutornia tai pitää sitä jotenkin sopimattomana seurana kun vaihtaa vaatteita :D

        ...ymmärrän erinomaisen hyvin, etteivät kaikki halua saunomisen lomassa vilvoitella kodinhoitohuoneessa. Yhä useampi saunomisen ystävä haluaa pukuhuoneeseensa jääkaapin pesutornin tilalle.


      • ei "paskaisuutta...
        aukene että miksi kirjoitti:

        se khh on teillä aina niin paskanen että sitä ei kehtaa vieraille näyttää?
        Meillä sepenkki mahtuu sinne khh ihan ok, vaikka ei mikään hirmu iso olekkaan.
        Likapyykit on pyykkikorissa ja tokkopa vieraatkaan pelkää pesutornia tai pitää sitä jotenkin sopimattomana seurana kun vaihtaa vaatteita :D

        Katsos khh ei ole "paskanen" vaan siellä saa näkyä työn jälki, eli vaatteita saa olla kuivumassa narulla rauhassa, kone pyöriä ja silityslauta ihan käytännön syistä olla aina esillä! Turhaa on hienostella erikseen ja laittaa se takaisin kaappiin, kun kohta jo tarvitaan uudestaan.

        Pukuhuoneessa ei taas ole muuta toimintoa kuin se pukuhuone/ vilvoittelu, eikä tarvi katella nimenomaan itsekään niitä pyykkinaruja. Pukuhuone on aina nätti ja sieltä on nautinnollista aloittaa saunominen. Perheen kanssa tai vieraiden. Että näin. Arvostat vain eri asioita.

        Nää on meille näitä normaaliarjen "luksusjuttuja", eikä silti tarvitse hehtaarineliöitä jollei niin haluta. Itse ainakin esteetikkona nautin kun on omat toiminnot eri paikoissa. Saunoessa tosiaan vaan saunotaan ja pukuhuone on aina ihanan viihtyisä. Ja mikä tärkeintä, pyykinkuivaus toisaalla ei samanaikaisesti esty. Saa olla jopa pyykit levällään! Sekin on tiettyä asioiden helpottamista.


      • sanoa tuosta...
        Rauno Kangas kirjoitti:

        ...ymmärrän erinomaisen hyvin, etteivät kaikki halua saunomisen lomassa vilvoitella kodinhoitohuoneessa. Yhä useampi saunomisen ystävä haluaa pukuhuoneeseensa jääkaapin pesutornin tilalle.

        Meinasin edellisessä viestissä sanoa, että mikä olisi ihanampaa, kuin ottaa kylmät oluet tai siiderit jostain pikkukylmiöstä, joka integroitu sopivaan paikkaan pukuhuoneessa.


      • eli vaatesäilytys
        mutta sauna on kirjoitti:

        alakerrassa, et sillai.

        on myös yläkerrassa, et tollai...


      • Helllewi
        ei "paskaisuutta... kirjoitti:

        Katsos khh ei ole "paskanen" vaan siellä saa näkyä työn jälki, eli vaatteita saa olla kuivumassa narulla rauhassa, kone pyöriä ja silityslauta ihan käytännön syistä olla aina esillä! Turhaa on hienostella erikseen ja laittaa se takaisin kaappiin, kun kohta jo tarvitaan uudestaan.

        Pukuhuoneessa ei taas ole muuta toimintoa kuin se pukuhuone/ vilvoittelu, eikä tarvi katella nimenomaan itsekään niitä pyykkinaruja. Pukuhuone on aina nätti ja sieltä on nautinnollista aloittaa saunominen. Perheen kanssa tai vieraiden. Että näin. Arvostat vain eri asioita.

        Nää on meille näitä normaaliarjen "luksusjuttuja", eikä silti tarvitse hehtaarineliöitä jollei niin haluta. Itse ainakin esteetikkona nautin kun on omat toiminnot eri paikoissa. Saunoessa tosiaan vaan saunotaan ja pukuhuone on aina ihanan viihtyisä. Ja mikä tärkeintä, pyykinkuivaus toisaalla ei samanaikaisesti esty. Saa olla jopa pyykit levällään! Sekin on tiettyä asioiden helpottamista.

        Aika pienellä selviätte, jos kodinhoitohuoneessa ei tarvita muuta kuin likapyykkikori ja pesutorni. Silitetäänkö, mankeloidaanko tai korjataanko teillä vaatteita ollenkaan? Tarkoitukseni ei ole moralisoida. Jokainen saa pestä ja silityttää kaikki vaatteensa vaikka pesulassa, mutta tarvitaanko silloin pesukonettakaan, saati kuivauskonetta?

        Olen itse sijoittanut saunan pukuhuoneeseen toisen jääkaapin saunajuomia varten, mutta siitä on paljon hyötyä muulloinkin, esim. juhlien yhteydessä. Taas oli joulun aikaan tämäkin kaappi täynnä. Meillä on ns. pukuhuone muutenkin aika tilava ja siellä on mm. vuodesohva. Kun tulee vieraita, se toimii hienosti myös vierashuoneena.


      • kodinhoito
        Helllewi kirjoitti:

        Aika pienellä selviätte, jos kodinhoitohuoneessa ei tarvita muuta kuin likapyykkikori ja pesutorni. Silitetäänkö, mankeloidaanko tai korjataanko teillä vaatteita ollenkaan? Tarkoitukseni ei ole moralisoida. Jokainen saa pestä ja silityttää kaikki vaatteensa vaikka pesulassa, mutta tarvitaanko silloin pesukonettakaan, saati kuivauskonetta?

        Olen itse sijoittanut saunan pukuhuoneeseen toisen jääkaapin saunajuomia varten, mutta siitä on paljon hyötyä muulloinkin, esim. juhlien yhteydessä. Taas oli joulun aikaan tämäkin kaappi täynnä. Meillä on ns. pukuhuone muutenkin aika tilava ja siellä on mm. vuodesohva. Kun tulee vieraita, se toimii hienosti myös vierashuoneena.

        Ikävää, jos ymmärsit väärin. Tai jos olen puhunut pelkästään pesutornista ja pyykkikorista. Tietenkin kodinhoitohuone tehdään ns. kaikilla mausteilla. Lisäksi vielä pyykkinarut sisälle. Kaappeja riittävästi, nurkkaus silitykseen, pöytätaso ompeluun ja mankelointiin. Se riittänee. Eli normi khh.

        Pukuhuoneen käytötarkoituksia voi vielä miettiä, mutta pääasiassa se on saunomisen yhteyteen tarkoitettu. Fiksusti mietitty teillä. Se vie vaan vähän enemmän tilaa, jos käy peräti vierashuoneesta. Mutta tuo ylimääräinen jääkaappi olisi aika hyödyllinen.


      • tuota..
        kodinhoito kirjoitti:

        Ikävää, jos ymmärsit väärin. Tai jos olen puhunut pelkästään pesutornista ja pyykkikorista. Tietenkin kodinhoitohuone tehdään ns. kaikilla mausteilla. Lisäksi vielä pyykkinarut sisälle. Kaappeja riittävästi, nurkkaus silitykseen, pöytätaso ompeluun ja mankelointiin. Se riittänee. Eli normi khh.

        Pukuhuoneen käytötarkoituksia voi vielä miettiä, mutta pääasiassa se on saunomisen yhteyteen tarkoitettu. Fiksusti mietitty teillä. Se vie vaan vähän enemmän tilaa, jos käy peräti vierashuoneesta. Mutta tuo ylimääräinen jääkaappi olisi aika hyödyllinen.

        Jaa no nyt en ihan tiedä, kelle oikeastaan viestisi osoitit.


      • armoo
        tuota.. kirjoitti:

        Jaa no nyt en ihan tiedä, kelle oikeastaan viestisi osoitit.

        Pitäisköhän teidän rouvien keskittyä siihen pyykkivuoreen ja jättää suunnittelu miesväelle!


      • Helllewi
        tuota.. kirjoitti:

        Jaa no nyt en ihan tiedä, kelle oikeastaan viestisi osoitit.

        Vastasin nimimerkki 'aukene että miksi' -kirjoitukseen, jossa hän selvitti, että saunan pukuhuoneessa heillä on pyykkikori ja pesutorni.


      • Helllewi
        armoo kirjoitti:

        Pitäisköhän teidän rouvien keskittyä siihen pyykkivuoreen ja jättää suunnittelu miesväelle!

        Näitä viestejä ei ole pakko lukea, jos kodihoitohuoneen suunnittelu tai kotitöiden suorittaminen ja niiden helpottaminen ei kiinnosta.

        Pyykkihuollon toimivuus lähtee nimenomaan tilan suunnittelusta, kun se tehdään kunnolla, pyykkivuoria ei pääse kertymään.

        Olemme suunnitelleet talomme yhdessä mieheni kanssa ja minä olen nimenomaan päättänyt toimintojen sijoittelusta. Olemme asuneet talossa jo yli 10 vuotta ja kertaakaan ei ole tullut mieleen, että jokin asia pitäisi olla toisin.

        Olemme saaneet suunnittelusta kiitosta myös vierailta, juuri siitä syystä, että kotitöiden sujuvuus on huomioitu.


      • sitten ulvoo
        Rauno Kangas kirjoitti:

        ...ymmärrän erinomaisen hyvin, etteivät kaikki halua saunomisen lomassa vilvoitella kodinhoitohuoneessa. Yhä useampi saunomisen ystävä haluaa pukuhuoneeseensa jääkaapin pesutornin tilalle.

        hukkaneliöistä ja yrittäävät säästää sähköä mitä ihmeellisimmillä tavoilla.
        Mahtaa olla pitkä matka sinne jääkaapille kun saunaoluita varten pitää olla oma jääkaappi.


      • kaikille ihmettelijöille,
        ette kai itse kirjoitti:

        Kylläpäs on oikeen suunnittelun helmi. Että vaatekaapit eri kerroksessa.

        vaikka turhaahan se on, koska asianomaiset ovat omat mielipiteensä jo muodostaneet.

        Ihan itse suunniteltiin. No miksi vaatesäilytys khh:ssa? No siksi, että ensinnäkin lapsia on neljä. Edellinen asunto oli 2-krs. rivarinpätkä, jossa makuuhuoneet olivat yläkerrassa ja khh alakerrassa. Olemme kai huonoja vanhempia, koska emme saa lapsia toimimaan kuten haluaisimme, siis esim. kuljettamaan likaiset vaatteet yläkerrasta alakertaan. Tulema oli se, että lapsukaiset hakivat puhtaat kyllä alakerrasta, mutta likaiset vaatteet jäivät yläkertaan eikä niitä sieltä hakenut pois kukaan muu kuin me aikuiset. Tätä nykyistä omakotitaloa suunniteltaessa päädyimme siis siihen, että kaikki vaatehuolto ja säilytys tapahtuu yhdessä paikassa. Sen verran toki otimme huomioon "yleistä mielipidettä", että varasimme jokaiseen makuuhuoneeseen tilan vaatesäilytykselle (siis sen yhden kaapin lisäksi, joka makuuhuoneissa jo on).

        Helpottiko?


      • kaikista
        Kikkakakkonen2 kirjoitti:

        Me jouduimme kustannussyistä karsimaan neliöitä, ja päädyimme siihen, että saunan pukuhuonetta ei ole. Pesuhuoneeseen mennään suoraan vanhempien makuuhuoneesta, joka toimii myös takahuoneena, koska siellä on takka.

        Khh on meillä keittiön yhteydessä ja se on aika iso. Se toimii samalla myös ns. apukeittiönä eli siellä voi perata marjoja, kuivattaa ja säilöä. Pakastin ja toinen viileäkaappi säilömyksille on sen takia sijoitettu tähän tilaan.

        Tämä systeemi on meillä toiminut loistavasti. Talomme on yksitasoinen ja aika pieni, joten pyykin kuljetus makuuhuoneista khhseen ei vie kauheasti aikaa ja energiaa.

        Tiukasta budjetista huolimatta en edes harkinnut saunan ja kodinhoitohuoneen yhdistämistä.

        Makuuhuoneen kautta pesuhuoneeseen? Onko tuo siis ainoa kulku sinne? Kulkeeko myös lapset teidän makkarin kautta?
        Takka makuuhuoneessa vai sänky takkahuoneessa?
        Khh keittiössä?!?


      • taitaa tosiaan olla
        Helllewi kirjoitti:

        Aika pienellä selviätte, jos kodinhoitohuoneessa ei tarvita muuta kuin likapyykkikori ja pesutorni. Silitetäänkö, mankeloidaanko tai korjataanko teillä vaatteita ollenkaan? Tarkoitukseni ei ole moralisoida. Jokainen saa pestä ja silityttää kaikki vaatteensa vaikka pesulassa, mutta tarvitaanko silloin pesukonettakaan, saati kuivauskonetta?

        Olen itse sijoittanut saunan pukuhuoneeseen toisen jääkaapin saunajuomia varten, mutta siitä on paljon hyötyä muulloinkin, esim. juhlien yhteydessä. Taas oli joulun aikaan tämäkin kaappi täynnä. Meillä on ns. pukuhuone muutenkin aika tilava ja siellä on mm. vuodesohva. Kun tulee vieraita, se toimii hienosti myös vierashuoneena.

        että pärjätään aika vähällä kun on jätetty turhat pukuhuoneet pois kämpästä.
        Mankelia ei ole eikä varmaan tulekkaan.
        Silitysrauta on tosiaan niin iso kapistus, että sitä ei viitsi ihan minkä tahansa tapahtuman takia pistää kaappiin.

        Toi saunan pukkari vierashuoneena on kyllä melko karua.
        Kiva siinä on sitten vilvotella siinä tilassa missä vieraat yöpyy.

        Muuten, onkos teillä vessanpytty pesuhuoneessa?
        Tuli vaan mieleen tuosta jääkaappi pukuhuoneessa jutusta.
        Kukas sitä nyt jaksais lähteä sieltä saunasta vessaan jos hätä yllättää?
        Toki se on hienoa esitellä baarikaappia saunavieraille ja samalla selvittää kuinka lämpöpumppu säästää sähköä ja ilmastoa :)


      • minusta toi kuulostaa
        33m3li kirjoitti:

        Khh on yleensä sekainen juuri siitä syystä, että se on liian pieni tai huonosti suunniteltu. tavaroille ja toiminnoille ei ole paikkoja. Kun khh on erillinen ja suunniteltu siellä tehtäviin toimintoihin, ongelmaa ei ole.

        Itsekään en haluaisi mennä rentoutumaan saunaan, jonka yhteydessä on khh tai pestä pyykkiä, silittää, mankeloida, viikata ja korjausommella saunan pukuhuoneessa.

        Jos kerran on varaa rakentaa talo, pitää huomioida myös talossa tehtävät kotityöt.

        Pienentäisin esim. olohuonetta, jotta khh saisi tarpeeksi tilaa.

        Käymme saunassa pari kertaa viikossa, n. 2 x kk meillä käy vieraita, jolloin käytämme pääasiassa ruokailuhuonetta ja saunaa.

        Pyykkiä pesen n. 12 koneellista viikossa. Vuodevaatteet vaihdan, pesen, kuivaan ja mankeloin kerran viikossa. Kamlalalta tuntuisi ajatuskin, ettei olisi erillistä khh:ta jossa tämä pyykkihuoltoprosessi etenee kaiken aikaa ja jonka oven voi tarvittaessa sulkea.

        jonkun sortin fobialta
        "Vuodevaatteet vaihdan, pesen, kuivaan ja mankeloin kerran viikossa."


      • selviämään mistä
        kaikille ihmettelijöille, kirjoitti:

        vaikka turhaahan se on, koska asianomaiset ovat omat mielipiteensä jo muodostaneet.

        Ihan itse suunniteltiin. No miksi vaatesäilytys khh:ssa? No siksi, että ensinnäkin lapsia on neljä. Edellinen asunto oli 2-krs. rivarinpätkä, jossa makuuhuoneet olivat yläkerrassa ja khh alakerrassa. Olemme kai huonoja vanhempia, koska emme saa lapsia toimimaan kuten haluaisimme, siis esim. kuljettamaan likaiset vaatteet yläkerrasta alakertaan. Tulema oli se, että lapsukaiset hakivat puhtaat kyllä alakerrasta, mutta likaiset vaatteet jäivät yläkertaan eikä niitä sieltä hakenut pois kukaan muu kuin me aikuiset. Tätä nykyistä omakotitaloa suunniteltaessa päädyimme siis siihen, että kaikki vaatehuolto ja säilytys tapahtuu yhdessä paikassa. Sen verran toki otimme huomioon "yleistä mielipidettä", että varasimme jokaiseen makuuhuoneeseen tilan vaatesäilytykselle (siis sen yhden kaapin lisäksi, joka makuuhuoneissa jo on).

        Helpottiko?

        oli kyse.
        Teiltä puuttuu sellanen pieni juttu kuin auktoriteetti niihin lapsiin nähden.
        Hyvä, että talo suunnitellaan sen mukaan.


      • Kikkakakkonen2
        minusta toi kuulostaa kirjoitti:

        jonkun sortin fobialta
        "Vuodevaatteet vaihdan, pesen, kuivaan ja mankeloin kerran viikossa."

        Vaihdan tyynyliinat ja lakanat kerran viikossa, pussilakanat kahden viikon välein. Muulloin niille riittää tuuletus.


      • Kikkakakkonen2
        kaikille ihmettelijöille, kirjoitti:

        vaikka turhaahan se on, koska asianomaiset ovat omat mielipiteensä jo muodostaneet.

        Ihan itse suunniteltiin. No miksi vaatesäilytys khh:ssa? No siksi, että ensinnäkin lapsia on neljä. Edellinen asunto oli 2-krs. rivarinpätkä, jossa makuuhuoneet olivat yläkerrassa ja khh alakerrassa. Olemme kai huonoja vanhempia, koska emme saa lapsia toimimaan kuten haluaisimme, siis esim. kuljettamaan likaiset vaatteet yläkerrasta alakertaan. Tulema oli se, että lapsukaiset hakivat puhtaat kyllä alakerrasta, mutta likaiset vaatteet jäivät yläkertaan eikä niitä sieltä hakenut pois kukaan muu kuin me aikuiset. Tätä nykyistä omakotitaloa suunniteltaessa päädyimme siis siihen, että kaikki vaatehuolto ja säilytys tapahtuu yhdessä paikassa. Sen verran toki otimme huomioon "yleistä mielipidettä", että varasimme jokaiseen makuuhuoneeseen tilan vaatesäilytykselle (siis sen yhden kaapin lisäksi, joka makuuhuoneissa jo on).

        Helpottiko?

        Mielestäni on hienoa, että olette tätä asiaa suunnitelleet. Vaikka lapsille asettaisi mitä sanktioita tahansa, arjen kiireessä niistä on vaikea pitää kiinni. Helpompaa on suunnitella talo toiminnan ehdoilla. Näin lapsetkin oppivat oikeaa asioiden suunnittelua ja rationaalista toimintaa. Eli miksi pitäisi asioita tehdä vaikeasti, kun ne voi tehdä helpostikin? Miksi siis lapsillakaan pitäisi teettää tehtäviä, jotka pystyy välttämään? Lapsilla voi sen sijaan teettää muita kotitöitä ja helpottaa taas sitä kautta omaa työtaakkaansa.


      • Kikkakakkonen2
        kaikista kirjoitti:

        Makuuhuoneen kautta pesuhuoneeseen? Onko tuo siis ainoa kulku sinne? Kulkeeko myös lapset teidän makkarin kautta?
        Takka makuuhuoneessa vai sänky takkahuoneessa?
        Khh keittiössä?!?

        Makuuhuoneestamme on ainoa kulku saunaan. Sieltä pääsee myös ulos, vieressä on terassi, jossa voi vilvoitella saunomisen yhteydessä. Myös lapset kulkevat saunapäivinä saunaan tämän tilan kautta. Mitä ihmeellistä tässä? Muulloin he käyvät suihkussa kylpyhuoneessa, joka on lastenhuoneiden lähellä. Me vanhemmat taas nautimme tästä saunan pesuhuoneesta, johon pääsee aamuisin suihkuun kaikessa rauhassa suoraan kamarista.

        Meillä on takka makuuhuoneessa. Se on erittäin mukava.

        Khh on meillä keittiön yhteydessä (sinne on käynti keittiöstä ja ulkoa, eli siellä on kuraeteinen) ja se on aika iso. Se toimii samalla myös ns. apukeittiönä eli siellä voi perata marjoja, kuivattaa ja säilöä. Pakastin ja toinen viileäkaappi säilömyksille on sen takia sijoitettu tähän tilaan. Kaikkein paras ratkaisu ikinä!


      • ei kyllä tulis
        Kikkakakkonen2 kirjoitti:

        Makuuhuoneestamme on ainoa kulku saunaan. Sieltä pääsee myös ulos, vieressä on terassi, jossa voi vilvoitella saunomisen yhteydessä. Myös lapset kulkevat saunapäivinä saunaan tämän tilan kautta. Mitä ihmeellistä tässä? Muulloin he käyvät suihkussa kylpyhuoneessa, joka on lastenhuoneiden lähellä. Me vanhemmat taas nautimme tästä saunan pesuhuoneesta, johon pääsee aamuisin suihkuun kaikessa rauhassa suoraan kamarista.

        Meillä on takka makuuhuoneessa. Se on erittäin mukava.

        Khh on meillä keittiön yhteydessä (sinne on käynti keittiöstä ja ulkoa, eli siellä on kuraeteinen) ja se on aika iso. Se toimii samalla myös ns. apukeittiönä eli siellä voi perata marjoja, kuivattaa ja säilöä. Pakastin ja toinen viileäkaappi säilömyksille on sen takia sijoitettu tähän tilaan. Kaikkein paras ratkaisu ikinä!

        mieleenkään tehdä makkarista jotain läpikulkupaikkaa.

        Tämän otsikon alla käyty keskustelu todellakin näyttää sen, että makuja on monia ja jokaisen mielestä se oma on ainut ja oikea.


      • Extremegirl
        ei "paskaisuutta... kirjoitti:

        Katsos khh ei ole "paskanen" vaan siellä saa näkyä työn jälki, eli vaatteita saa olla kuivumassa narulla rauhassa, kone pyöriä ja silityslauta ihan käytännön syistä olla aina esillä! Turhaa on hienostella erikseen ja laittaa se takaisin kaappiin, kun kohta jo tarvitaan uudestaan.

        Pukuhuoneessa ei taas ole muuta toimintoa kuin se pukuhuone/ vilvoittelu, eikä tarvi katella nimenomaan itsekään niitä pyykkinaruja. Pukuhuone on aina nätti ja sieltä on nautinnollista aloittaa saunominen. Perheen kanssa tai vieraiden. Että näin. Arvostat vain eri asioita.

        Nää on meille näitä normaaliarjen "luksusjuttuja", eikä silti tarvitse hehtaarineliöitä jollei niin haluta. Itse ainakin esteetikkona nautin kun on omat toiminnot eri paikoissa. Saunoessa tosiaan vaan saunotaan ja pukuhuone on aina ihanan viihtyisä. Ja mikä tärkeintä, pyykinkuivaus toisaalla ei samanaikaisesti esty. Saa olla jopa pyykit levällään! Sekin on tiettyä asioiden helpottamista.

        Minä taas haluan erillisen pukuhuoneen ja khh enimmäkseen siitä syystä, että khh tulee olla valoisa, avara, tilava helppohoitoinen työskentelytila, jossa on iso ikkuna ja luonnonvaloa ja kirkas työvalaistus.

        Pukuhuoneessa ei saa olla isoa ikkunaa, vaan pieni yläikkuna, koska siellä vaihdetaan vaatteita ja vilvoitellan, nautitaan saunajuomaa. Sisustukseltaan oleskelutila, jossa viihtyy; puupintaa, matto, seinävaate, peili jne. himmeä valaistus.

        Kaksi aivan eri tyyppistä tilaa, ei sovi yhteen.


      • Rauno Kangas
        sitten ulvoo kirjoitti:

        hukkaneliöistä ja yrittäävät säästää sähköä mitä ihmeellisimmillä tavoilla.
        Mahtaa olla pitkä matka sinne jääkaapille kun saunaoluita varten pitää olla oma jääkaappi.

        ...ei kaikkien mielestä ole hukkatilaa - ja matka jääkaapille voi olla pitkäkin märälle ja alastomalle miehelle, etenkin jos talo on täynnä vieraita - saunomisvuoroaan odottavan sukupuolen parveillessa kahvikupposineen "ruokasalissa".

        Ihmisten preferenssit ovat moninaiset. Veikkaan, että nykyisin yhä useammalla perheellä ystävien kyläily tarkoittaa päivällistä ja saunomista, jotka kumpikin kestävät ... ja kestävät. Yhä useampaan taloon pääsen itsekin piirtämään saunaosastoon "täyden varustuksen" ettei saunasta tarvi kolme tuntia kestävän saunomistapahtuman aikana poistua kylmiä juomia hakemaan. Yhä useamman saunaosaston yhteydestä löytyy myös suojaisa terassi, jossa on se "ihmisten elävältäkeittämissammio" - sinne sitten porukat linnottautuu useiksi tunneiksi kellumaan ja maailmaa parantamaan.


      • suurella katetulla
        Rauno Kangas kirjoitti:

        ...ymmärrän erinomaisen hyvin, etteivät kaikki halua saunomisen lomassa vilvoitella kodinhoitohuoneessa. Yhä useampi saunomisen ystävä haluaa pukuhuoneeseensa jääkaapin pesutornin tilalle.

        terassilla.

        Puku- ja takkahuoneet baarikaappeineen on lähinnä vieraille elvistelyä varten.
        Tätähän te ette kuitenkaan suostu myöntämään.


      • Rauno Kangas
        Extremegirl kirjoitti:

        Minä taas haluan erillisen pukuhuoneen ja khh enimmäkseen siitä syystä, että khh tulee olla valoisa, avara, tilava helppohoitoinen työskentelytila, jossa on iso ikkuna ja luonnonvaloa ja kirkas työvalaistus.

        Pukuhuoneessa ei saa olla isoa ikkunaa, vaan pieni yläikkuna, koska siellä vaihdetaan vaatteita ja vilvoitellan, nautitaan saunajuomaa. Sisustukseltaan oleskelutila, jossa viihtyy; puupintaa, matto, seinävaate, peili jne. himmeä valaistus.

        Kaksi aivan eri tyyppistä tilaa, ei sovi yhteen.

        Ja kaikki tuo voidaan toteuttaa myös ilman kovin suuria lisäneliöitä, sillä ei se khh:n jatkeenakaan oleva pukeutumistila ihan ilman neliöitä synny.


      • tosiaan puuttuu
        selviämään mistä kirjoitti:

        oli kyse.
        Teiltä puuttuu sellanen pieni juttu kuin auktoriteetti niihin lapsiin nähden.
        Hyvä, että talo suunnitellaan sen mukaan.

        Eräs syy on se, että teemme paljon töitä. Emme leiki "hyviä vanhempia", koska emme sovi siihen rooliin. Huolehdimme toki lasten perustarpeista. Korjaamme "vajauksen" sitten, kun lapset ovat aikuisia ja lentäneet pesästä. Siis siinä tapauksessa, että on tarve korjata jotain. Eihän sitä tiedä, vaikka lapset pitäisivät tällaisesta "epänormaalista" elämästä. Koulussa ainakin pärjäävät keskitasoa paremmin. Osasyy lienee se, että olemme laittaneet heidät pienestä pitäen funtsimaan itse asioita.


      • Rauno Kangas
        suurella katetulla kirjoitti:

        terassilla.

        Puku- ja takkahuoneet baarikaappeineen on lähinnä vieraille elvistelyä varten.
        Tätähän te ette kuitenkaan suostu myöntämään.

        ...elintaso muuttuu elämisentasoksi, kun sitä elintasoa käytetään ihmisten hyvinvoinnin lisäämisen. Ja yhdelle se hyvinvointi tulee saunomisesta, toiselle nukkumisesta, kolmanne pystykorvaisten koirien kanssa metsästämisestä - ja jokaiselle erilaiselle ihmiselle talo pitää suunnitella niiden henkilökohtaisten arvostusten ympärille.

        Yksilöllisesti suunniteltu talo - asukkaiden mieltymykset huomioituna - ei välttämättä ole yhtään sen kalliimpi kuin vakiomallikaan - ja vaikka olis muutaman prosentin kalliimpikin, niin miksi kaikki ihmiset pitäis ahtaa samaan muottiin - johonkin valmiiseen elämäntapaan, johon asunto pakottaisi?


      • ihan rehellisesti
        Rauno Kangas kirjoitti:

        ...ei kaikkien mielestä ole hukkatilaa - ja matka jääkaapille voi olla pitkäkin märälle ja alastomalle miehelle, etenkin jos talo on täynnä vieraita - saunomisvuoroaan odottavan sukupuolen parveillessa kahvikupposineen "ruokasalissa".

        Ihmisten preferenssit ovat moninaiset. Veikkaan, että nykyisin yhä useammalla perheellä ystävien kyläily tarkoittaa päivällistä ja saunomista, jotka kumpikin kestävät ... ja kestävät. Yhä useampaan taloon pääsen itsekin piirtämään saunaosastoon "täyden varustuksen" ettei saunasta tarvi kolme tuntia kestävän saunomistapahtuman aikana poistua kylmiä juomia hakemaan. Yhä useamman saunaosaston yhteydestä löytyy myös suojaisa terassi, jossa on se "ihmisten elävältäkeittämissammio" - sinne sitten porukat linnottautuu useiksi tunneiksi kellumaan ja maailmaa parantamaan.

        kenelle sinä talosi rakennat, vieraille vai omalle perheelle?
        Kuinka usein teillä vietetään noita tuntien saunasessioita?


      • taas siihen
        Extremegirl kirjoitti:

        Minä taas haluan erillisen pukuhuoneen ja khh enimmäkseen siitä syystä, että khh tulee olla valoisa, avara, tilava helppohoitoinen työskentelytila, jossa on iso ikkuna ja luonnonvaloa ja kirkas työvalaistus.

        Pukuhuoneessa ei saa olla isoa ikkunaa, vaan pieni yläikkuna, koska siellä vaihdetaan vaatteita ja vilvoitellan, nautitaan saunajuomaa. Sisustukseltaan oleskelutila, jossa viihtyy; puupintaa, matto, seinävaate, peili jne. himmeä valaistus.

        Kaksi aivan eri tyyppistä tilaa, ei sovi yhteen.

        että koti tehdään vieraiden viihdyttämiseen.
        Vai vaihdatteko te oman perheen keskenkin vaatteet siellä pukuhuoneessa?


      • tunnusmerkit
        Kikkakakkonen2 kirjoitti:

        Vaihdan tyynyliinat ja lakanat kerran viikossa, pussilakanat kahden viikon välein. Muulloin niille riittää tuuletus.

        tuo kyllä täyttää, vaikka ne pussilakanat vaihtuukin vain kahden viikon välein.
        En taida veikata pahasti väärin. jos heitän että olet kotiäiti?


      • Rauno Kangas
        ihan rehellisesti kirjoitti:

        kenelle sinä talosi rakennat, vieraille vai omalle perheelle?
        Kuinka usein teillä vietetään noita tuntien saunasessioita?

        ...keskusteluun olen osallistunut ensisijaisesti suunnittelijana ja edelläkerrotut kokemukset eri perheiden erilaisista tarpeista ja arvostuksista ovat tositarinoita neljännesvuosisataiselta suunnittelijan taipaleelta.

        Ja sellaisen asenteen olen noina vuosina omaksunut, että omaa ammatillista intohimoani on nimenomaan rakentajaperheiden tarpeiden tunnistaminen ja toteuttaminen.

        Ja suoria kysymyksiäsi sivuten kerrottakoon, että tiedän paljonkin perheitä, joiden taloja suunniteltaessa on huomioitu MYÖS vieraat - simerkiksi yhä useammassa suomalaisessakin talossa on ihan erillinen vierashuone. Tiedän myös paljon perheitä, joissa harrastetaan tuntien saunasessioita kuukausittain.


      • kysymykset siitä pisteet
        Rauno Kangas kirjoitti:

        ...keskusteluun olen osallistunut ensisijaisesti suunnittelijana ja edelläkerrotut kokemukset eri perheiden erilaisista tarpeista ja arvostuksista ovat tositarinoita neljännesvuosisataiselta suunnittelijan taipaleelta.

        Ja sellaisen asenteen olen noina vuosina omaksunut, että omaa ammatillista intohimoani on nimenomaan rakentajaperheiden tarpeiden tunnistaminen ja toteuttaminen.

        Ja suoria kysymyksiäsi sivuten kerrottakoon, että tiedän paljonkin perheitä, joiden taloja suunniteltaessa on huomioitu MYÖS vieraat - simerkiksi yhä useammassa suomalaisessakin talossa on ihan erillinen vierashuone. Tiedän myös paljon perheitä, joissa harrastetaan tuntien saunasessioita kuukausittain.

        tiedän minäkin muutamia joiden talossa on vaikka mitä, mutta käyttö on todella vähäistä.
        Tälläiset jutut menee mielestäni sinne elvistely kategoriaan.

        Kuukausittain, eli kerran pari kuukaudessa?
        Käyttö on siis lähes olematonta...


      • et pysty myöntämään
        suurella katetulla kirjoitti:

        terassilla.

        Puku- ja takkahuoneet baarikaappeineen on lähinnä vieraille elvistelyä varten.
        Tätähän te ette kuitenkaan suostu myöntämään.

        Ja sinä et pysty myöntämään, että myös perheen kesken on kiva saunoa ilman että tarvii katsella ns. kotitaloushuonetta? Pukuhuone on siihen mainio.


      • juuri..
        Extremegirl kirjoitti:

        Minä taas haluan erillisen pukuhuoneen ja khh enimmäkseen siitä syystä, että khh tulee olla valoisa, avara, tilava helppohoitoinen työskentelytila, jossa on iso ikkuna ja luonnonvaloa ja kirkas työvalaistus.

        Pukuhuoneessa ei saa olla isoa ikkunaa, vaan pieni yläikkuna, koska siellä vaihdetaan vaatteita ja vilvoitellan, nautitaan saunajuomaa. Sisustukseltaan oleskelutila, jossa viihtyy; puupintaa, matto, seinävaate, peili jne. himmeä valaistus.

        Kaksi aivan eri tyyppistä tilaa, ei sovi yhteen.

        Viihtyvyys on se suurin tekijä minullakin ja aika lailla on samat pointit khh:n käyttöön. Kaikkea ei vaan tule laitetuksi paperille.


      • että voi
        taas siihen kirjoitti:

        että koti tehdään vieraiden viihdyttämiseen.
        Vai vaihdatteko te oman perheen keskenkin vaatteet siellä pukuhuoneessa?

        joidenkin olla vaikea ymmärtää. Toiset kaipaavat tunnelmallisuutta ja kauneutta ihan vaan perheenkin kesken! Inhoaisin loisteputkivalaisima ja pyykkinaruja vilvoitellessani talvisin pukuhuoneessa. Se nyt vaan on osa saunomisnautintoa.


      • Rauno Kangas
        kysymykset siitä pisteet kirjoitti:

        tiedän minäkin muutamia joiden talossa on vaikka mitä, mutta käyttö on todella vähäistä.
        Tälläiset jutut menee mielestäni sinne elvistely kategoriaan.

        Kuukausittain, eli kerran pari kuukaudessa?
        Käyttö on siis lähes olematonta...

        ...voi myös olla ihan kohtuullisen paljon - ainakin, jos puhutaan yökyläilevistä vieraista tai kunnon saunapeijaisista.

        Hyvin suunnitellussa talossa tuollaiset "kuukausittain" tai "vuosittain" toistuvat jutut huomioidaan jo suunnitteluvaiheessa. Esimerkiksi olohuoneen "jatkeella" sijaitseva takkahuone tai vastaava kun yhdistetään leveällä paljeovella ja mahdollisesti erillisellä käyntiovella muihin oleskelutiloihin - on mukava järjestää rippi- ja lakkiaisjuhlia tai vaikkapa syntymäpäiviä, kun olohuoneen saa kasvamaan tarpeen mukaan. Vastaavasti erillinen vierashuone voi toimia saman periaatteen mukaan - toimii normaalioloissa olohuoneen jatkeena tai vaikkapa rauhallisena TV-nurkkauksena ja erotetaan omaksi huoneekseen silloin kun yöpyviä vieraita on talossa.

        Tuolla aiemmin esitetty ajatus pukuhuoneen toimimisesta vieraiden majoitustilana on jo hieman hankalampi homma, mutta "lisänä rikka rokassa" niinkuin vanha, viisas, kansa pruukasi todeta.

        Minusta vieraiden huomioiminen voidaan tehdä joko elvistellen tai muutoin vain sille tasolle, että vieraat kokevat olevansa tervetulleita - ne tuleekin silloin helpommin.

        Turhan usein näen tilanteita, että talossa on tyhjyyttään ja käyttämättömyyttään kumisevia harrastetiloja mutta vieraat nukkuu siskonpetillä olohuoneen lattialla.

        Käsi ylös, joka tykkää muuten nnukkua siskonpetissä olohuoneen lattialla!


      • Kikkakakkonen2
        tunnusmerkit kirjoitti:

        tuo kyllä täyttää, vaikka ne pussilakanat vaihtuukin vain kahden viikon välein.
        En taida veikata pahasti väärin. jos heitän että olet kotiäiti?

        En todellakaan ole kotiäiti. Ja siitä syystä talomme on myös hyvin suunniteltu, että kotityöt eivät vie liikaa aikaa eivätkä rasita liikaa työpäivän jälkeen.

        Asia nyt vaan sattuu olemaan niin, että rankan työviikon jälkeinen rentoutumiseni huipentuu lauantaisin nukkumaan menossa. Makuuhuone on tuuletettu hyvin, vuoteessa on vastapestyt, mankeloidut laventelin tuoksuiset vuodevaatteet, joiden sekaan pujahdan saunanraikkaana, puhdas ja silitetty yöpaita päälläni.

        Vuodevaatteiden pesu, kuivaus ja mankelointihan nyt ei ole ongelma. Koneethan ne hoitavat, se sujuu kätevästi lauantaisin ruuanlaiton ja leipomisen lomassa, koska khh sijaitsee keittiön vieressä.

        Mieheni ja minä tarvitsemme edustavat ja siistit vaatteet ja kengät töissä päivittäin. Myös näiden huollossa hyvinvarusteltu ja tilava kodinhoitohuone on ehdoton.


      • Rauno Kangas
        että voi kirjoitti:

        joidenkin olla vaikea ymmärtää. Toiset kaipaavat tunnelmallisuutta ja kauneutta ihan vaan perheenkin kesken! Inhoaisin loisteputkivalaisima ja pyykkinaruja vilvoitellessani talvisin pukuhuoneessa. Se nyt vaan on osa saunomisnautintoa.

        Jos inhoaa lumitöitä ja/tai pitää viihtyisää pukuhuonetta elvistelynä tai tarpeettomana ylellisyytenä, niin sitä voi jaa saakin rutkasti lisää valinnanvaraa asumisvaihtoehtoihin, sillä nuo vaatimattomammat laadulliset vaatimukset kun toteutuvat jopa tiivismatala-, rivitalo- tai jopa kerrostaloasumissa.

        Tämän keskustelun alkamisen jälkeen oikein tarkkailin itseäni - olen viimeeksi kuluneen viikon aikana oleillut saunaosastossa selvästi enemmän aikaa kuin siinä huoneessa, jossa meillä tv:tä katsellaan. Ihan varmaksi en voi sanoa, olenko tuosta saunomiseen käytetystä ajasta juuri pukuhuoneessa istunut enemmän kuin tv:n ääressä - todennäköisesti pelkkä pukuhuoneessakin "hukkautunut" aika voittaa telkkarin katsomiseen käytetyn ajan.

        Toistan: Jos pääsette ihan itse suunnittelemaan perheenne uuden kodin, pohtikaas ihan tosissanne, mihin sitä asuntoa olis kiva käyttää nukkumisen lisäksi - ja laittakaa se idea siihen taloon. Silloin jo ensimmäinen talo voi olla se "täysosuma"


      • tarkkaillut mutta
        Rauno Kangas kirjoitti:

        Jos inhoaa lumitöitä ja/tai pitää viihtyisää pukuhuonetta elvistelynä tai tarpeettomana ylellisyytenä, niin sitä voi jaa saakin rutkasti lisää valinnanvaraa asumisvaihtoehtoihin, sillä nuo vaatimattomammat laadulliset vaatimukset kun toteutuvat jopa tiivismatala-, rivitalo- tai jopa kerrostaloasumissa.

        Tämän keskustelun alkamisen jälkeen oikein tarkkailin itseäni - olen viimeeksi kuluneen viikon aikana oleillut saunaosastossa selvästi enemmän aikaa kuin siinä huoneessa, jossa meillä tv:tä katsellaan. Ihan varmaksi en voi sanoa, olenko tuosta saunomiseen käytetystä ajasta juuri pukuhuoneessa istunut enemmän kuin tv:n ääressä - todennäköisesti pelkkä pukuhuoneessakin "hukkautunut" aika voittaa telkkarin katsomiseen käytetyn ajan.

        Toistan: Jos pääsette ihan itse suunnittelemaan perheenne uuden kodin, pohtikaas ihan tosissanne, mihin sitä asuntoa olis kiva käyttää nukkumisen lisäksi - ja laittakaa se idea siihen taloon. Silloin jo ensimmäinen talo voi olla se "täysosuma"

        nyt kun otit puheeksi niin saunassa tuli käytyä viimeviikolla ja pukuhuonetta en siihen olis tarvinnut että voin tepastella olkkariin vaikka munasillani jos siltä tuntuu.

        Lumityöt on onneks omakotitalossa tehtävä vasta sitten kun ei enää auto kulje, jos siltä siis tuntuu.

        Mulla on kyllä oma turhake, eli huone jossa on videotykki ja pleikkarit sun muut humpuukit.
        Tykkään siitä enempi kuin pukuhuoneesta.


      • Rauno Kangas
        tarkkaillut mutta kirjoitti:

        nyt kun otit puheeksi niin saunassa tuli käytyä viimeviikolla ja pukuhuonetta en siihen olis tarvinnut että voin tepastella olkkariin vaikka munasillani jos siltä tuntuu.

        Lumityöt on onneks omakotitalossa tehtävä vasta sitten kun ei enää auto kulje, jos siltä siis tuntuu.

        Mulla on kyllä oma turhake, eli huone jossa on videotykki ja pleikkarit sun muut humpuukit.
        Tykkään siitä enempi kuin pukuhuoneesta.

        ...ei kuulu turhakkeeksi nimitellä harrastetilaasi. Jätä sellainen retoriikka näitten palstojen viherhörhöille.

        Tässä on jo kaksi hyvää esimerkkiä siitä, miten ihmisten mieltymykset ovat erilaisia ja siksi talotkin saavat puolestani olla erilaisia.


      • Extremegirl
        taas siihen kirjoitti:

        että koti tehdään vieraiden viihdyttämiseen.
        Vai vaihdatteko te oman perheen keskenkin vaatteet siellä pukuhuoneessa?

        Tottakai vaihdamme pukuhuoneessa vaatteet oman perheen kesksen. Sitä vartenhan se on tehty. Missäs muualla?

        Vieraita meillä käy harvoin, talo on tehty meidän perhettä varten.


    • ei vaihtoehtoja

      Kerropas nuo ajatukset miehellesikin sekä pääsuunnittelijalle. Märät tilat pitää olla alakerrassa. Valetut lattiat ja muuratut seinät.
      Sitäpaitsi kyllähän sitä vielä nuorena juoksee niitä portaita, mutta odotas kun täytät 40 ja alat rupsahtamaan..
      terveisin mies

      • Ääliökö?

        Jos makuuhuoneet on sijoitettu yläkertaan, kyllä siellä nykymukavuuksiin kuuluu olla myös kylpyhuone, jossa voi käydä suihkussa.

        Ja mielellään myös pyykinhuoltotilat, jos vaatteiden säilytyskin on siellä.

        Pyykkihuolto ei ole kuitenkaan niin märkää puuhaa, kuin suihkussa käynti. Onhan herranjestas kerrostaloissakin suihku joka kerroksessa/kämpässä.

        Mielestäni muuten kaksitasoisessa talossa pitää ehdottomasti olla siivouskomero molemmissa kerroksissa ja sellainen, johon mahtuu imuri, ellei talossa ole keskuspölynimuria.


      • ajatuksia...
        Ääliökö? kirjoitti:

        Jos makuuhuoneet on sijoitettu yläkertaan, kyllä siellä nykymukavuuksiin kuuluu olla myös kylpyhuone, jossa voi käydä suihkussa.

        Ja mielellään myös pyykinhuoltotilat, jos vaatteiden säilytyskin on siellä.

        Pyykkihuolto ei ole kuitenkaan niin märkää puuhaa, kuin suihkussa käynti. Onhan herranjestas kerrostaloissakin suihku joka kerroksessa/kämpässä.

        Mielestäni muuten kaksitasoisessa talossa pitää ehdottomasti olla siivouskomero molemmissa kerroksissa ja sellainen, johon mahtuu imuri, ellei talossa ole keskuspölynimuria.

        Kylppäri suihkulla täytyy luonnollisesti olla myös yläkerrassa. Tuskin on enää valmistaloakaan, joissa ei näin olisi. Eikä se pyykkihuolto tosiaankaan ole niin märkää puuhaa.

        Samoin siivouskomero molempiin kerroksiin ehdottomasti. Kakkoskerroksessa myös katettu parveke tuulettamiseen.

        Kaikenlaisia selvityksiä täällä kuuleekin.


      • sitä

        vanhuuttakin tässä ajatella, eli nimenomaan minimoida portaissa juokseminen?


      • kiukaalle
        sitä kirjoitti:

        vanhuuttakin tässä ajatella, eli nimenomaan minimoida portaissa juokseminen?

        Lainaus alkuperäiseltä kysyjältä: "Roudaamista tulisi saunomisen yhteydessä n. 1-2 krt. viikossa. Viedä se pyykkikori pukuhuoneesta yläkertaan tai sitten tulla yläkerrasta khh:n kautta pyyhkeen kanssa alas saunaan."

        Tätä seikkaa mietinkin, että mites se pyykkihuolto toimii, kun pesu/saunatilat ovat alakerrassa ja khh yläkerrassa. Siis riisutte yläkerrassa, viette likavaatteet suoraan khh:seen, sitten pyyhe/kylpytakki päällä alakertaan suihkuun/saunaan ja lopulta yläkertaan pukeutumaan. Tai vaihtoehtoisesti on siis erillinen pyykkikori pukuhuoneessa, joka sitten kannettaisiin yläkertaan.

        Meillä tämä ei toimisi, sillä saunomme joka ikinen ilta. Saunatakit ja pyyhkeet jäävät meillä pukuhuoneeseen kuivumaan saunomisen jälkeen, joten myös riisuminen ja pukeutuminen tapahtuu pukuhuoneessa. Likaiset vaatteet on helppo siirtää viereiseen khh:seen ja sieltä puhtaat arkivaatteet ylle. Kovin mielellään en myöskään ihan kaikkien vieraiden nähden hipsisi alakerran ja yläkerran väliä 'ilkosiltaan'.

        No, täytyy myöntää, että itse en edes halua kaksikerroksista taloa - meille tulossa yksikerroksinen. Alakerran äänet kuuluvat mielestäni herkästi yläkertaan (ainakin tässä nykyisessä asunnossamme). Lisäksi ajattelemme ikääntyviä vanhempiamme, että heillä on helppo liikkua talossa käydessään (siis ei portaita). Ja lisäksi ajattelen, että lapsetkin saattavat loukata itsensä portaissa. Ja olen itsekin kyllästynyt portaisiin.

        Mutta kuten sanottu, se mikä toimii meillä ei välttämättä toimi toisille. Ja päinvastoin.


      • .........................
        kiukaalle kirjoitti:

        Lainaus alkuperäiseltä kysyjältä: "Roudaamista tulisi saunomisen yhteydessä n. 1-2 krt. viikossa. Viedä se pyykkikori pukuhuoneesta yläkertaan tai sitten tulla yläkerrasta khh:n kautta pyyhkeen kanssa alas saunaan."

        Tätä seikkaa mietinkin, että mites se pyykkihuolto toimii, kun pesu/saunatilat ovat alakerrassa ja khh yläkerrassa. Siis riisutte yläkerrassa, viette likavaatteet suoraan khh:seen, sitten pyyhe/kylpytakki päällä alakertaan suihkuun/saunaan ja lopulta yläkertaan pukeutumaan. Tai vaihtoehtoisesti on siis erillinen pyykkikori pukuhuoneessa, joka sitten kannettaisiin yläkertaan.

        Meillä tämä ei toimisi, sillä saunomme joka ikinen ilta. Saunatakit ja pyyhkeet jäävät meillä pukuhuoneeseen kuivumaan saunomisen jälkeen, joten myös riisuminen ja pukeutuminen tapahtuu pukuhuoneessa. Likaiset vaatteet on helppo siirtää viereiseen khh:seen ja sieltä puhtaat arkivaatteet ylle. Kovin mielellään en myöskään ihan kaikkien vieraiden nähden hipsisi alakerran ja yläkerran väliä 'ilkosiltaan'.

        No, täytyy myöntää, että itse en edes halua kaksikerroksista taloa - meille tulossa yksikerroksinen. Alakerran äänet kuuluvat mielestäni herkästi yläkertaan (ainakin tässä nykyisessä asunnossamme). Lisäksi ajattelemme ikääntyviä vanhempiamme, että heillä on helppo liikkua talossa käydessään (siis ei portaita). Ja lisäksi ajattelen, että lapsetkin saattavat loukata itsensä portaissa. Ja olen itsekin kyllästynyt portaisiin.

        Mutta kuten sanottu, se mikä toimii meillä ei välttämättä toimi toisille. Ja päinvastoin.

        Lisäys edelliseen.. Ja minusta on myös turvallisempaa asua yksikerroksisessa talossa. Jos vaikka tulipalo syttyy alakerrassa ja on yläkerrassa nukkumassa.. Alakerrasta saattaisi olla nopeampaa ja helpompaa pelastautua jos palovaroitin alkaa soida? Ja tulla pelastetuksi?

        (Sori, tää ei nyt liity mitenkään alkuperäiseen viestiketjun kysymykseen)


      • käytettävyys

        Vielä kun tajuttaisiin laittaa leveät, suorat ja loivat portaat, niin silloin ei olisi mitään ongelmaa. Mutku portaat = hukkaneliöitä, niin sitten tehdään kolmelle mutkalle väännetyt "tikapuut", joissa on täysin mahdotonta kuljettaa mitään, kun pitää molemmin käsin kiskoa itseään kaiteista.

        Ja sitten se portaista säästetty 1,5 m² törsätään johonkin 1 kerta/viikko käytettävään pukeutumistilaan ( 3 muutakin neliötä) tai 20 m² aulaan, kun ei sinne yläkertaan kehdattu enää neljättä makuuhuonetta laittaa ja talon mitat määräytyivät sen mukaan, että alas piti saada keittiö sauna khh 1 makuuhuone 1 työhuone.

        Jos / kun neliöitä pitää säästää, niin sauna yläkertaan on toimivaksi todettu ratkaisu. Kodinhoitotilan kyllä pukkaisin alas = käynti suoraan pihalle ja tuohon väliin sitten pyykkikuilu, niin ei tarvitsisi siitäkään kitistä.


      • .....
        käytettävyys kirjoitti:

        Vielä kun tajuttaisiin laittaa leveät, suorat ja loivat portaat, niin silloin ei olisi mitään ongelmaa. Mutku portaat = hukkaneliöitä, niin sitten tehdään kolmelle mutkalle väännetyt "tikapuut", joissa on täysin mahdotonta kuljettaa mitään, kun pitää molemmin käsin kiskoa itseään kaiteista.

        Ja sitten se portaista säästetty 1,5 m² törsätään johonkin 1 kerta/viikko käytettävään pukeutumistilaan ( 3 muutakin neliötä) tai 20 m² aulaan, kun ei sinne yläkertaan kehdattu enää neljättä makuuhuonetta laittaa ja talon mitat määräytyivät sen mukaan, että alas piti saada keittiö sauna khh 1 makuuhuone 1 työhuone.

        Jos / kun neliöitä pitää säästää, niin sauna yläkertaan on toimivaksi todettu ratkaisu. Kodinhoitotilan kyllä pukkaisin alas = käynti suoraan pihalle ja tuohon väliin sitten pyykkikuilu, niin ei tarvitsisi siitäkään kitistä.

        Ehdottomasti kunnon portaat. Siinä ei kannata säästää. Se pyykkikuilu vaan ei valitettavasti toimi toistepäin. Ylös on hankala kavuta ison pyykkikasan kanssa päivittäin... ja entä jos haluaa porealtaan tai paljun ulos? Saunatiloista olisi mukava päästä paljulle. Eikä koko parveketta viitsi laittaa poreammeeksi, kun sillä on selkeästi muutakin käyttöä.

        Kaikella on puolensa.


      • Ääliökö?
        ..... kirjoitti:

        Ehdottomasti kunnon portaat. Siinä ei kannata säästää. Se pyykkikuilu vaan ei valitettavasti toimi toistepäin. Ylös on hankala kavuta ison pyykkikasan kanssa päivittäin... ja entä jos haluaa porealtaan tai paljun ulos? Saunatiloista olisi mukava päästä paljulle. Eikä koko parveketta viitsi laittaa poreammeeksi, kun sillä on selkeästi muutakin käyttöä.

        Kaikella on puolensa.

        Paljonkohan maksaisi tavarankuljetushissi kodinhoitohuoneesta yläkertaan? Pyykkikorien roudaus kerrosten välillä on kyllä tosi älytöntä, kun sen kerran tilasuunnittelulla pystyy välttämään/minimoimaan.


      • ehkä..
        Ääliökö? kirjoitti:

        Paljonkohan maksaisi tavarankuljetushissi kodinhoitohuoneesta yläkertaan? Pyykkikorien roudaus kerrosten välillä on kyllä tosi älytöntä, kun sen kerran tilasuunnittelulla pystyy välttämään/minimoimaan.

        se hissi menis jo vähän älyttömyyksiin. Kun tosiaan pystyy tilasuunnittelullakin aika paljon vaikuttamaan, ainaki helpottamaan huomattavasti.

        Kullakin on tyylinsä ja toiveensa.


    • naisen logiikkaa

      Sauna ylös, suihku alas. Vaatekaappi alas, lapsi ylös. Pyykkikaappi alas, pesukonen ylös(kuivausrumpu keittiöön?). Khh keittiön nurkkaan ja jääkaappi terassille!

      • Kikkakakkonen2

        Meillä on muuten jääkaappi terassilla. On muuten aika kätevää, kun saa siitä kesäisin kylmän kaljan suoraan, ei tarvi keittiöstä hakea.


      • niitä kaappijuoppoja
        Kikkakakkonen2 kirjoitti:

        Meillä on muuten jääkaappi terassilla. On muuten aika kätevää, kun saa siitä kesäisin kylmän kaljan suoraan, ei tarvi keittiöstä hakea.

        kun talon suunnittelun tärkein kohta on se kuinka lähelle sen kaljakaapin saa asemoitua.
        Tai ehkä nämä teidän talot on jotain 600m2 kokoisia että sieltä saunasta on tosiaan liian pitkä matka jääkaapille :DD


      • .....

        Ei vaan aikalailla just toisinpäin.

        Oma järki paras järki.


      • niinpä niin
        niitä kaappijuoppoja kirjoitti:

        kun talon suunnittelun tärkein kohta on se kuinka lähelle sen kaljakaapin saa asemoitua.
        Tai ehkä nämä teidän talot on jotain 600m2 kokoisia että sieltä saunasta on tosiaan liian pitkä matka jääkaapille :DD

        Joo tottakai! Kaappijuoppojapa tietysti, jos nyt ei kuitenkaan ihan niin absolutisteja oltais, ettei saunoessa kaljaa tai sidukkaa voisi nautiskella.

        Ylim. jääkaappi olisi vain oiva lisä. Mikä estää sinua laittamasta?

        Kateellisten panettelua.


      • Ääliökö?
        ..... kirjoitti:

        Ei vaan aikalailla just toisinpäin.

        Oma järki paras järki.

        Jääkaappien määrä ei välttämättä korreloi nautittuun alkoholiin.

        Pointtina tässä keskustelussa on mielestäni talon suunnittelu siellä tehtäviä toimintoja varten. Funktionalismi ei ole aivan uusi asia.

        Hyvällä suunnittelulla pystyy pitkässä juoksussa säästämään: ylimääräistä kotiapua siivousta ja muuta kotityötä varten ei tarvitse palkata, kun työt sujuvat itseltäkin vaivattomasti. Kotitöistä ei tule riitaa, ei stressiä, työtkin sujuvat paremmin ja tulosta tulee, kun perheasiat on kunnossa. Lomamatkoihin ei kulu rahaa, kun koti on siisti, viihtyisä ja siellä pystyy hyvin rentoutumaan. Näin haluaa viettää myös loma-aikansa siellä.


      • estä en vaan
        niinpä niin kirjoitti:

        Joo tottakai! Kaappijuoppojapa tietysti, jos nyt ei kuitenkaan ihan niin absolutisteja oltais, ettei saunoessa kaljaa tai sidukkaa voisi nautiskella.

        Ylim. jääkaappi olisi vain oiva lisä. Mikä estää sinua laittamasta?

        Kateellisten panettelua.

        näe sille jääkaapille mitään tarvetta.
        Keittiöön on alle 10m matka, sen jaksan minäkin kävellä kaljaa hakemaan.


    • Rauno Kangas

      Vanha legenda siitä, että kaksi ensimmäistä taloa menee harjoitellessa, ja että kolmas alkaa muistuttaa rakentajaperheen tarpeita, tulee paljolti siitä, etteivät ihmiset riittävästi paneudu niihin ensimmäisiin taloihin. Ottavat vaan sen tyyppitaloratkaisun, jossa kodinhoitohuone toimii samalla saunan pukuhuoneena - enkä sano tuota sillä, etteikö sellainenkin talo sovi monen rakentajaperheen tarpeisiin.

      Silloin kun minä olen ollut mukana rakentajaperheiden suunnitteluprosesseissa, yllytän yllyttämästä päästyänikin ihmisiä paneutumaan omiin mieltymyksiinsä - ajattelemaan, että "täydellinen talo" syntyy avoimessa tilassa, johon sijoitetaan elämä - ja kun se elämä tunnetaan tarpeeksi hyvin - piirretään seinät siihen ympärille.

      Otappa mielessäsi kiulu käteesi, siihen hieman löynheittovettä (olettaen, että tykkäät sunoa löylyisessä saunassa) ja sulje silmäsi - ajattele istuvasi mukavassa asennossa lauteilla ja löylyn käydessä mukavuusrajan tuntumaan, kuvittele siirtyväsi vilvoittelemaan. Kuvittele, millaisessa asennossa vilvoittelet (seisten, istuen, maaten vaiko päälläsi seisten) ja mitä ympärilläsi optimaalisessa vilvoittelutilanteessa on. Ja piirrä tuo mielikuva paperille... tulos on taattu, kun voit kuvitella istuvasi mielituolissasi lukemassa ja ojennat mielikuvituksessasi kätesi tarttuaksesi... niin mihin sinä mielikuvassasi tartutkaan (yksi kaipaa kylmän oluen viileää kosketusta, toinen ojentaa kätensä sammuttaakseen lukuvalon ja istuakseen hetken pimeässä). Niin piirrä se kylmä olut tai lukulamppu pienelle pahkapöydälle.

      Noista ajatuksista se syntyy - talo, joka ensimmäisellä yrittämälläkin voi olla täysosuma.

      Ei muuten ole montaa vuotta siitä, kun piirsin nuorelleparille taloa, jossa suunnittelun keskipisteessä sijaitsi ... hieman yllättäen kodinghoitohuone. Itse en toimeksiannosta hirmuisesti yllättynyt, sillä olin tavannut nuorenparin useampaan kertaan aiemminkin ja poikkeuksetta he sijoittuivat kaikissa tapahtumissa parhaiten pukeutuneitten joukkoon.

      Pitäkää joka ikinen talonsuunnittelija sitkeästi kiinni mieltymyksistänne, mutta ottakaa myös uusia vinkkejä vastaan. Kaveripiiristä löytyy taatusti kannatusta sekä jääkaapille pukuhuoneen nurkassa että kuntopyörälle sen jääkaapin paikalla, joten runsaista ideoista on hyvä valita ne itselle tärkeimmät.

      Menkää ihmeessä tontillenne ilta-aurinkoa ihmettelemään ja miettikää, mitä mieluiten juuri silloin tekisitte - ja laittakaa seinät sen elämänne ympärille älkääkä yrittäkökään laittaa ensin seiniä ja ahtaa sitten elämäänne seinien sisään.

      Näin vältytte tekemästä harjoituskappaleita lopullisesta talostanne.

      • voi täällä

        pääkaupunkiseudulla kyllä jäädä toteutumatta kun tontit on postimerkin kokoisia.
        Kyllä se kolmaskin talo on kompromisseja täynnä, tai sitten rahaa on niin paljon että sitä ei tarvitse ottaa mukaan suunnittelun lähtökohtiin.


      • Rauno Kangas
        voi täällä kirjoitti:

        pääkaupunkiseudulla kyllä jäädä toteutumatta kun tontit on postimerkin kokoisia.
        Kyllä se kolmaskin talo on kompromisseja täynnä, tai sitten rahaa on niin paljon että sitä ei tarvitse ottaa mukaan suunnittelun lähtökohtiin.

        ...oloissa suunnittelun merkitys kasvaa. Pienellä tontilla jopa ikkunoiden suuntaus pitää huolellisesti miettiä - ja ennakkoluulottomuudella voi voittaa aika paljon.

        Esimerkiksi yhdelle 500 neliön tontille ahdettiin 150 40 kerrosneliötä ja kaavamääräysten vaatiessa kaksimetristä pensasaitaa tontin ympäri, rakentajaperhe ryhtyi kauhistelemaan olohuoneen ikkunasta avautuvaa maisemaa - pensasaita kymmenen metriä seinästä (sikäläisiin oloihin paljonlaisesti jäi takapihaa :-) ja aidan takana puistoa!

        Muutama uneton yö meni heillä, ennekuin annetuista kysymyksistä tarrautuivat ideaan: entäpä, jos vanhempien makkari, olohuone, ruokasali ja keittiö olisivatkin yläkerrassa...

        ...tulee muuten hyvä!


      • minä kans!!
        Rauno Kangas kirjoitti:

        ...oloissa suunnittelun merkitys kasvaa. Pienellä tontilla jopa ikkunoiden suuntaus pitää huolellisesti miettiä - ja ennakkoluulottomuudella voi voittaa aika paljon.

        Esimerkiksi yhdelle 500 neliön tontille ahdettiin 150 40 kerrosneliötä ja kaavamääräysten vaatiessa kaksimetristä pensasaitaa tontin ympäri, rakentajaperhe ryhtyi kauhistelemaan olohuoneen ikkunasta avautuvaa maisemaa - pensasaita kymmenen metriä seinästä (sikäläisiin oloihin paljonlaisesti jäi takapihaa :-) ja aidan takana puistoa!

        Muutama uneton yö meni heillä, ennekuin annetuista kysymyksistä tarrautuivat ideaan: entäpä, jos vanhempien makkari, olohuone, ruokasali ja keittiö olisivatkin yläkerrassa...

        ...tulee muuten hyvä!

        Minäkin haluan kertoa kuinka asiat on meidän huushollissa ajateltu.. :o)

        Asiahan on siten että talo on ikivanha peni torppa jota on ennen meitä rempattu ja me sitä vielä jatketaan. meillä on eteläpäässä iso tupakeittiö josta uloskäynti ja toisessa päässä on ollut kaksi saman kokoista kamaria. siitä läntisestä on tehty makuuhuone ja itäinen on halkaistu kylppärille ja jämätyöhuoneeksi. kylppärin yhteydessä oleva sauna me on muutettu sittemmin vaatehuoneeksi (se oli muutenkin aina pyykkiä täynnä..). Jämä huoneesta tulee myöhemmin käytävä pohjoispäähän tulevaan olohuoneeseen, jonka läntisellä siivulla on oleva jonain päivänä sauna ja suihkutilat sekä eteinen. Sieltäkin siis pääsee sisään. Uudesta olohuoneesta pääsee yläkertaan jossa on siis 1/2krs, eli aulatilaa ja kaksi makuuhuonetta päissä. Tällähetkellä meillä on vaatekaappitilaa sekä makuuhuoneessa että vaatehuoneessa. käyttövaatteet pidämme vaatehuoneessa, joten riisumme ja puemme aamuin illoin siellä. Ikkunan vaihdoimme normaaliin isoon ikkunaan (edelliset olivat laittaneet pikku yläikkunan), koska pihalla ei ole ketään katsomassa sisään ja julkisivu näyttää paremmalta ja nyt näkee uloskin. tällä hetkellä homma toimii mainiosti kahden aikuisen vastatessa omista sotkuistaan. Ja vaikka joskus olisi lapsiakin, niin hellan ja pesukoneen välissä on noin 6m eli keittiö ja khh tulee hyvin lähekkäin, ja matkalla pääsee vielä uloskin. aikanaan saunomisen jälkeen pääsee ilta-aurinkoon ulos, pukemaan joutunee reilussa pesuhuoneessa, josta erotetaan oma tila asialle.


      • Ääliökö?
        minä kans!! kirjoitti:

        Minäkin haluan kertoa kuinka asiat on meidän huushollissa ajateltu.. :o)

        Asiahan on siten että talo on ikivanha peni torppa jota on ennen meitä rempattu ja me sitä vielä jatketaan. meillä on eteläpäässä iso tupakeittiö josta uloskäynti ja toisessa päässä on ollut kaksi saman kokoista kamaria. siitä läntisestä on tehty makuuhuone ja itäinen on halkaistu kylppärille ja jämätyöhuoneeksi. kylppärin yhteydessä oleva sauna me on muutettu sittemmin vaatehuoneeksi (se oli muutenkin aina pyykkiä täynnä..). Jämä huoneesta tulee myöhemmin käytävä pohjoispäähän tulevaan olohuoneeseen, jonka läntisellä siivulla on oleva jonain päivänä sauna ja suihkutilat sekä eteinen. Sieltäkin siis pääsee sisään. Uudesta olohuoneesta pääsee yläkertaan jossa on siis 1/2krs, eli aulatilaa ja kaksi makuuhuonetta päissä. Tällähetkellä meillä on vaatekaappitilaa sekä makuuhuoneessa että vaatehuoneessa. käyttövaatteet pidämme vaatehuoneessa, joten riisumme ja puemme aamuin illoin siellä. Ikkunan vaihdoimme normaaliin isoon ikkunaan (edelliset olivat laittaneet pikku yläikkunan), koska pihalla ei ole ketään katsomassa sisään ja julkisivu näyttää paremmalta ja nyt näkee uloskin. tällä hetkellä homma toimii mainiosti kahden aikuisen vastatessa omista sotkuistaan. Ja vaikka joskus olisi lapsiakin, niin hellan ja pesukoneen välissä on noin 6m eli keittiö ja khh tulee hyvin lähekkäin, ja matkalla pääsee vielä uloskin. aikanaan saunomisen jälkeen pääsee ilta-aurinkoon ulos, pukemaan joutunee reilussa pesuhuoneessa, josta erotetaan oma tila asialle.

        Kuulostaa kivalta. Vanhan talon remontoinnissa ei voi aina saada kaikkea, mitä haluaa, mutta tuo suunnitelma vaikuttaa ihan hyvältä. Varsinkin, kun siinä on ajateltu sekä toiminnallisuutta että viihtyisyyttä.


      • jos nuo kaikki
        Rauno Kangas kirjoitti:

        ...oloissa suunnittelun merkitys kasvaa. Pienellä tontilla jopa ikkunoiden suuntaus pitää huolellisesti miettiä - ja ennakkoluulottomuudella voi voittaa aika paljon.

        Esimerkiksi yhdelle 500 neliön tontille ahdettiin 150 40 kerrosneliötä ja kaavamääräysten vaatiessa kaksimetristä pensasaitaa tontin ympäri, rakentajaperhe ryhtyi kauhistelemaan olohuoneen ikkunasta avautuvaa maisemaa - pensasaita kymmenen metriä seinästä (sikäläisiin oloihin paljonlaisesti jäi takapihaa :-) ja aidan takana puistoa!

        Muutama uneton yö meni heillä, ennekuin annetuista kysymyksistä tarrautuivat ideaan: entäpä, jos vanhempien makkari, olohuone, ruokasali ja keittiö olisivatkin yläkerrassa...

        ...tulee muuten hyvä!

        mahtuu 40 neliöön.
        10metriä pensasaitaan voi siellä maakunnassa olla tosi pieni matka mutta täällä kehäkolmosen sisällä se on jo ruhtinaallinen piha.
        Jos et usko niin käy vaikkapa Vantaan Ylästössä toteamassa tilanne.


      • Rauno Kangas
        jos nuo kaikki kirjoitti:

        mahtuu 40 neliöön.
        10metriä pensasaitaan voi siellä maakunnassa olla tosi pieni matka mutta täällä kehäkolmosen sisällä se on jo ruhtinaallinen piha.
        Jos et usko niin käy vaikkapa Vantaan Ylästössä toteamassa tilanne.

        ...tuossa casessa sauna, pesuhuone, takkahuone ja varasto/tekn - ollen siis se piharakennus. Luit huolimattomasti, sillä kirjoitin 150 40 neliöisestä talosta joka on Helsingin kaupungin vuokratonteilla hyvin yleinen rakennusoikeusmerkintä.

        Olen perehtynyt pääkaupunkiseudun Tiivis-Matala-rakentamiseen monessakin muodossa - isojen rakennusliikkeiden elementtitoimittajien mukana ja itsekin muutamia kohteita suunnitellen. Tuo edelläkuvattu 500 neliön tontti ja 190 neliön talo oli viimeisimpiä ja monellakin tapaa hauskimpia, kun oli fiksu rakentajaperhe, joka suhtautui uudempiinkin ideoihin avoimella uteliaisuudella - lopputulos on varmastikin allekirjoittaneen piirtämistä yksi parhaita. Sitä edellisessä kohteessa rakennettiin viisi erillistaloa muistaakseni 1800 neliön tontille - hallinnonjakosopimuksella - eli yhtä taloa kohti oli maata 360 neliötä, josta siitäkin iso osa meni pihatieksi (kirvesvarsitontti) - toi taas oli niitä mahtumisen maailmanennätyksiä, huipputehokasta tilankäyttöä ja hukkaneliöittn välttelyä.

        Eli on noita "Ylästöjä" nähty, vaikken Ylästöllä aivan vasta ole käynytkään.


      • se menikin
        Rauno Kangas kirjoitti:

        ...tuossa casessa sauna, pesuhuone, takkahuone ja varasto/tekn - ollen siis se piharakennus. Luit huolimattomasti, sillä kirjoitin 150 40 neliöisestä talosta joka on Helsingin kaupungin vuokratonteilla hyvin yleinen rakennusoikeusmerkintä.

        Olen perehtynyt pääkaupunkiseudun Tiivis-Matala-rakentamiseen monessakin muodossa - isojen rakennusliikkeiden elementtitoimittajien mukana ja itsekin muutamia kohteita suunnitellen. Tuo edelläkuvattu 500 neliön tontti ja 190 neliön talo oli viimeisimpiä ja monellakin tapaa hauskimpia, kun oli fiksu rakentajaperhe, joka suhtautui uudempiinkin ideoihin avoimella uteliaisuudella - lopputulos on varmastikin allekirjoittaneen piirtämistä yksi parhaita. Sitä edellisessä kohteessa rakennettiin viisi erillistaloa muistaakseni 1800 neliön tontille - hallinnonjakosopimuksella - eli yhtä taloa kohti oli maata 360 neliötä, josta siitäkin iso osa meni pihatieksi (kirvesvarsitontti) - toi taas oli niitä mahtumisen maailmanennätyksiä, huipputehokasta tilankäyttöä ja hukkaneliöittn välttelyä.

        Eli on noita "Ylästöjä" nähty, vaikken Ylästöllä aivan vasta ole käynytkään.

        tuosta sun kirjotuksesta jäi vaan kuva että ne olkkarit makkarit jne saatiin siihen 40m2 tilaan joka oli yläkerrassa.

        Naurettavaa toimintaa joka tapauksessa rakennella omakotitaloja johonkin 500m2 tontille.


      • Rauno Kangas
        se menikin kirjoitti:

        tuosta sun kirjotuksesta jäi vaan kuva että ne olkkarit makkarit jne saatiin siihen 40m2 tilaan joka oli yläkerrassa.

        Naurettavaa toimintaa joka tapauksessa rakennella omakotitaloja johonkin 500m2 tontille.

        ...on "vitsinä" yhdistää kannattavan joukkoliikenteen mahdollistava asukastiheys erillistaloasumisen mukavuuteen.

        Tiivis-matalalla on muitakin ulotuvuuksia kuten aluerakentamisen mahdollistaminen pientalorakentamisessa ja muut mittakaavaedut.

        Kaiken kaikkiaan tiivis-matalarakentaminen on tarkoitettu paremmaksi vaihtoehdoksi kerrostaloasumiselle eikä niinkään omakotiasumiselle.

        Ja siellä, missä markkinavoimat ovat pidempään saaneet "kaavoituksesta huolehtia" (läntisen euroopan kaupungit) tiivis-matala on valtajärjestelmä.


      • =) =)
        Rauno Kangas kirjoitti:

        ...on "vitsinä" yhdistää kannattavan joukkoliikenteen mahdollistava asukastiheys erillistaloasumisen mukavuuteen.

        Tiivis-matalalla on muitakin ulotuvuuksia kuten aluerakentamisen mahdollistaminen pientalorakentamisessa ja muut mittakaavaedut.

        Kaiken kaikkiaan tiivis-matalarakentaminen on tarkoitettu paremmaksi vaihtoehdoksi kerrostaloasumiselle eikä niinkään omakotiasumiselle.

        Ja siellä, missä markkinavoimat ovat pidempään saaneet "kaavoituksesta huolehtia" (läntisen euroopan kaupungit) tiivis-matala on valtajärjestelmä.

        Talonrakennus ei ole vielä ajankohtainen mutta...

        Meillä saunotaan ja usein. Myös pyykkiä kertyy usein ja jopa meillä, vain kahden hengen taloudessa, pyykkikone pyörii kerran päivässä (tai vastaavasti 5 kertaa lauantaina).

        Siksi ajattenkin nyt, että khh tulisi lähelle saunaa ja pesuhuonetta JA keittiötä.
        KHH olisi säilytyspaikka arkivaatteille. Kaikille sukille, kalsareille, hengailuvaatteille jne. Juhlavaatteet ja harvemmin käytettävät (tai esimerkiksi sen toisen vuodenajan vaatteet) olisivat sitten makuuhuoneessa (vaatehuoneessa). Yläkerrasta voisi olla pyykkikuilu kodinhoitohuoneeseen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2237
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2073
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1678
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1500
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1496
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1387
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1354
    8. 52
      1258
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1190
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1179
    Aihe